Niin, olen kokeillut jujutsua, ja muita lajeja satunnaisesti. Harjoittelen ihmisten kanssa ja toki kokeilujen ja keskustelujen kautta opin heidän lajeistaan.
Pääsääntöisesti kuitenkin olen pyrkinyt minimoimaan ulkoisten vaikutteiden hakemisen, koska arvostan oman kehitystyöni kulkua sellaisenaan.
Minulla on 16 vuotta ollut jokseenkin selkeänä, mitä haluan oppia. Se liittyy ki'n ymmärtämiseen ja käyttämiseen.
Matkustin yhdessä vaiheessa elämääni useamman vuoden, ja tapasin mm. kanadalaisen miehen, joka oli kerran pyydystänyt jäniksen veitsellä
Tajusin, että veitsenheitto on etsimäni medium laaja-alaistaakseni harjottelua. Olin kuitenkin murtanut ranteeni aikaisemmin aasiassa ja se oli luutunut hieman väärälle paikalle, eikä oikea käteni kestänyt harjoittelemista kyseisellä tekniikkaalla.
Sain vision heittotyylistä, jossa käytän kehon kiertoa ja tilassa pyörimistä kerätäkseni momenttia. Lopputavoite on pystyä heittämään vaikka nyt yhdeksästä metristä kahdella kädellä kymmenkunta veistä muutamissa sekunneissa.
Homma osoittautui työlääksi. On helppo keksiä huonoa, mutta jos haluaa hyvää joutuu aina aloittamaan alusta, kun jotain merkittävää uutta ilmenee.
En ole hakeutunut 'oppiin', koska minulla on oikeastaan ollut kädet täynnä omien projektieni kanssa. Arvelen myös, että ei ole ketään joka voisi tätä minulle opettaa. Suomeen palattuani asun nyt neljännessä yhteisössä, joita olen ollut perustamassa. Jokaisella kerralla, ainoa vaateeni on ollut, että piha on niin suuri, että sinne saa taistelukentän harjoittelua varten. Ajattelen tätä työnäni ja suhtaudun siihen asiaan kuuluvalla vakavuudella. Aikuiselämäni on ollut soturin polkua, kaikessa omalaatuisuudessaan.. ja taidan tykätä siitä sillä tavalla
Komba on pohjimmiltaan tekniikkavapaa taistelukenttä. Laji ensisijaisesti mallintaa taisteluvuorovaikutusta, jossa jokainen läpipäässyt isku on kuolettava, eli aseellista joukkotaistelua. Komba pyrkii olemaan mahdollisimman yksinkertainen, jotta sitä olisi helppoa osata hyvin, vaikkei olisi koskaan taistellut.
Lähtökohtamme on no use of force - no pushing or pulling, eli strateginen tilankäyttö. Tällöin puolustaja voi nostaa vaikka pikkusormet rajoikseen ja hyökkääjän on päästävä esim. kaulan sivuille puolustuksen 'ohi'. Kuitenkin, kun sitä tekee, oma liikekieli kehittyy vaikka tilassa liikkumisen ja tasapainon hallinan seurauksena siihen suuntaan, että rakenteet puolustamiseen ja hyökkäämiseen paranevat - vahvoja kaaria käsiin ja jalkoihin. Kombaa voi toki myös tehdä voiman kanssa, mutta jos vuorovaikutus ei ole riittävän pyöreää, ei siinä ole oikein mieltä. Voimakkaampaan tekemiseen sopii hyvin esim. uima-allas, veden vastus hidastaa liikettä siinämäärin, että homma pysyy tolkullisena.
Tärkeä reunaehtoja on, että tekeminen on turvallista kaikissa tilanteissa.
Ajattelen, että kombaaminen on niin 'yleisluontoista', että siinä taisteluvuorovaikutuksen laatua on helppo arvioida. Emme tällä hetkellä käytä kiinnipitoa, lukkoja, heittoja tai maahanvientiä. Oikeastaan emme manipuloi tai rajoita toisen tekemistä muuten kuin pelissä oman 'hengissä pysymisen' osalta. Hyökkääjä joutuu näkemään vaivaa, liikkuakseen toisen ympäri niin, että löytää avoimen paikan. Mitä vähemmän pystyy puolustaja liikkumaan, sitä paremman aseman on saavuttanut. Joukkotaistelussa päästessään toisen kaulalle, sitä mielellään itse pysähtyy hetkeksi, koska todennäköisesti ei ole juuri sillon uhattuna. Altavastaaja joutuu asettamaan uudelleen rajansa ja liikkumaan alta pois ja on silloinkin uhattuna muista suunnista. Koitamme kuitenkin oppia pelaamaan häviämisen kautta, koska silloin saa aloittaa 'negatiivisesta' tilanteesta ja impropohjainen tekniikka jolla siitä pääse pois on yleensä laadukasta. Olemme samalla kuitenkin kilpailutilanteessa, joka on improvisaation rakenne, joten tahallaan ei voi hävitä.
Komba on mielestäni hyvä harjoituskenttä omien tekniikoiden integroimiseen. Kehitän aseellisia sotataitoja, jotka ovat kombassa minun tyylini.
Minun tavoitteeni on päästä mukaan Unified Weapons Masteriin taistelemaan. Aseellisessa full contact taistelussa tilankäytön merkitys kasvaa. Mallinnamme tätä improvisaatiopohjaisesti joukkotaistelussa ja kehitämme kombaa aseellisen joukkotaistelun suuntaan.
Lyöntitekniikoita suunnitellessani, pyrin ottamaan fysiikan keinoin huomioon kaikki mahdolliset muuttujat. Pohjimmiltaan ajattelen tämän olevan sama asia ki'n käytön kanssa, eli efficiency ja effectiveness.