Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Komba

Muun maailman lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Komba

#76

Viesti TimoS »

Jusukin kirjoitti: Voimaa käytettäessä tekeminen ei merkittävästi eroa joidenkin lajien sparraustavoista.
Mitähän nämä lajit mahtaisivat olla?
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 3400
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Komba

#77

Viesti Jasse »

Omasta mielestä tämän Komban meriitti on siinä että ajatus ja harjoitus on joukkotaistelussa. Tällaista kulmaa harvemmin näkee harjoiteltavan lajeissa. Omaan silmään tuo tekeminen on vain avan liian pehmeää ja rahoittunutta jotta itsepuolustus- tai kamppailutaidot kehittyisivät. Mutta lähestyminen sinänsä on tuore.

Itse olen ollut useamman kerran mukana joukkotappelussa ja todennut että tulosta syntyy parhaiten maksimi agrella ja kovalla paukutuksella.

Puolalaisethan ovat kehittäneet joukkue-vaparin. Vaikuttaa vaaralliselta:

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 93833
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Komba

#78

Viesti Mika »

Ja jos tuo Jassen upottama video aiheena kiinnostaa, siitä on oma ketjunsa.

ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Komba

#79

Viesti Kari Aittomäki »

Niinjuu, perusajatuksena tuo Jassen näkökulma on oikea. Kuitenkin noissa videoissa ei näy oikean joukkomylläkän lainalaisuuksia, kaskun oikeissa jutuissa muodostuu linjoja ikäänkuin luontaisesti, kun tulee turvallisempi olo siinä kaverien huitoessa molemmin puolin.
Selän varmistamiset ja iskukärjet ovat sellaista hienosäätöä jotka edellyttävät ryhmätoimintaa.
Vaikka totta on että se huiskiminen on miltei aina silkkaa kaaosta.. mutta järjestäytynyt ryhmätoiminta on osoittanut tehonsa jo historian aamuhämäristä.

Tällaista pyrkimystä en havainnut.

Sensijaan tuo pointti eläintä rauhoittavasta koskeutuksesta sisarillisena esimerkkinä avasi perusajatusta kyllä.
Ihan jopa haikeasti, Äijä eli isäni oli taitava potkureitten (hermostuneen hevosen) kengittäjä ja hän käytti nimenomaan lempää mutta pelotonta lähestymistä, rytmistä joustoliikettä ja ystävällistä kosketusta, jonka liu'tti lopulta konin kintulle ja nosti kavion raudoitettavaksi.
Kattelin tätä nöösiäisenä ja hyvin.. äimäten. En päässy aitaukseen, perhana..

Mun kokemuskaapista ei löydy teknistä tai taktista esimerkkiä tuosta esitetystä kamppailun tekotavasta.. ja niinkuin aina tyhmillä, se vaikuttaa uskottavuuskokemaani.
Olis mukava nähdä kenttäpelitys. Tai edes lukea kuvaus.
Kuvake
Jusukin
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 135
Viestit: 149
Lauteille: Syyskuu 2017
Etulaji: Komba
Sivulajit: Free style martial arts

Komba

#80

Viesti Jusukin »

Puolalaisten laji oli melko räväkkä, peli vaikutti ratkeavan kuitenkin ensimmäisestä häviöstä, jonka jälkeen epätasaisuus pääsi kertautumaan. Itse seuraisin mieluummin vaikka aikidokoiden joukkotaistelua :)

Komban core on oppia pitäytymään vallankäytöstä, vaikka valtaa olisi. Harjoittelemme sitä fyysisen vuorovaikuttamisen keinoin, jossa keskeisenä on joukkotaisteleminen.
Taistelemisessa taas keskeisintä on, että se toimii aina kaikille taustasta riippumatta ja on sen lisäksi mukavaa. Näinollen kyse on enemmänkin pelaamisesta, kuin taistelemisesta, koska voimaa ei tavallisesti käytetä ja voittamiseen pyritään strategisin keinoin.

Homma on vielä kehitysasteella, mutta onneksi tekeminen toimii käytännössä jo hyvin.
Yksi saavutus on pystyä käsittelemään vallankäyttöön liittyviä kysymyksiä pelillisessä vuorovaikutuksessa. Näin tehdään jotta ihmiset voisivat tulla tietoisiksi omista toimintatavoistaan.
Yrityspuolella on tarkoituksemme tarjota palveluja mm. vallankäyttön tiedostamiseen liittyen. Siihen voi liittyä lajin harjoittaminen tai kokeilu, tai pelkästään asian läpikäynti. Keskeisenä havainnollistamisessa on vallankäytön problematiikan pelillistämisen ajatus, jonka avulla pyritään konkretisoimaan vaikeselkoista asiaa.
Kombatessa no use of force säännöllä on hyvin vaikea pelata puhtaasti, joten vallankäyttämisen kysymykseksi muodostuu enemmänkin, että haittaako se muita, jos joku ei osaa ja pyrkii voittoon kyseenalaisin keinoin.

Mielestäni kaikkien valtaa pitävien olisi suotavaa omata kyky tarvittaessa pitäytyä vallankäytöstä. Uskon, että yhteiskuntamme voisi paremmin, jos vallankäyttö olisi edes avoimempaa.


Komba on improvisaatiopohjaista tekemistä ennaltasovituin säännöin. Monissa lajeissa harjoitellaan vastaavalla tavalla. Tulee mieleen wing chunin sticky hands ja systeman impro.
Kombassa lähtökohta on, että tekemiseen ei ole teknisiä vaatimuksia. Toimintatavat ovat yleisluontoisia ja keskittyvät ihmisten intuitiivisen toiminnan vahvistamiseen. Taistelemisen realiteetit esimerkiksi vahingon tuottamiseen ja voittamiseen liittyen ovat mukana vain välillisesti sääntöjen kautta, eivätkä niinkään pakottavina reunaehtoina. Tekeminen perustuu siis leikinomaiseen asetelmaan, jossa simuloidaan taistelemista, oikean kamppailemisen sijasta.

Toisaalta harjoittelemme välillä kuitenkin myös voimaa käyttäen. Tämä onnistuu hyvin, jos esimerkiksi keskitytään vaikka vahvoihin liikkeisiin ja toisen tasapainon horjuttamiseen.
Kombassa ei kuitenkaan väkivävallattoman ydin-ideologian lisäksi ole varsinaisia reunaehtoja, joten tällä tavalla on mahdollista simuloida myös muunlaista taisteluvuorovaikutusta, kuin meillä yleensä liikemeditaatiossa on tapana.


Ihmisiltä saadun palautteen pohjalta ajattelen, että komban omintakeisuudesta voisi olla hyötyä myös taistelupuolen osaajille. Vaikuttaa kuitekin siltä, että osa jengistä täällä pitää kombaa tyhjänpäiväisenä ja omaa taistelukokemustani riittämättömänä.
Ehdottaisin, että voisimme tavata asian tiimoilta ja kokeilla, jonka jälkeen voisitte kertoa minulle ja muille mitä lajista ajattelette? Tai ehkä voisitte ehdottaa jotain taistelupuolen auktoriteettiä, kenen mielipidettä konseptista kannattaisi kysyä?
tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 2463
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Komba

#81

Viesti tapsaattori »

kamppailuharjoitus sisältää simulaatioita lajista riippumatta. Urheilussa voidaan simuloida kisatilannetta, ip-harjoituksissa hätävarjelutilannetta ym.. teillä simuloidaan joukkotaistelua? Minua tuossa häiritsee se, että harjoituksellanne on kovin löyhä yhteys todelliseen taisteluun.
Mielestäni mm. seuraavat asiat ovat oleellisia kamppailussa pärjäämiseen/tappelussa selvitytymiseen
-vahva, oma otteluasento
-tehokkaasti toteutetut tekniikat, joita on harjoiteltu paljon
-voittamisen tai selviytymisen asenne, joka näyttäytyy päättäväisenä tekemisenä

, joten ymmärtänet, miksi harjoitusmetodinne aiheuttaa ihmetystä.
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 856
Lauteille: Syyskuu 2009
Paikkakunta: Dengfeng
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Komba

#82

Viesti Shaolinsi »

Hei, Jusukin!

Voitko kertoa tulevan Potku-tapaamisen ketjussa, minkälaisen treenin ajattelit vetää siellä? Itse odotan ainakin mielenkiinnolla Komban kokeilua. :jepa:
Kuvake
Jusukin
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 135
Viestit: 149
Lauteille: Syyskuu 2017
Etulaji: Komba
Sivulajit: Free style martial arts

Komba

#83

Viesti Jusukin »

Joo toki ja kiitos kaikille sparrauksesta ja palautteesta!


"Komba on Suomessa kehitetty yhteisöllinen taistelulaji. Sen perustana on interaktiivinen liikemeditaatio ja sen pohjalle rakennettu fyysinen pelimekaniikka, joka mahdollistaa joukkotaistelun, asetekniikoiden ja sodankäynnin taiteen loputtoman kehittelyn.

Lajiharjoittelun ensisijaisina tavoitteina ovat yksilökohtaisen fyysisen älykkyyden, vuorovaikutteisen parviälyn kehittäminen, flowstate ja maailmanrauha. Komban filosofia tarkastelee vallankäyttöä, voimankäyttöä ja konfliktitilanteita pelinä, jota voi ymmärtää, hallita ja kehittää.

Laji sopii kaikille. Harjoittelu ei vaadi aikaisempaa kokemusta. Yhteisössämme on paljon kamppailu-, tanssi- ja meditaatiotaustaisia ihmisiä ja alojen välistä yhteistyötä. Treeneissä on tarjolla teetä ja yleensä treenin jälkeen saunotaan porukalla."
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 71
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Komba

#84

Viesti Lasse Candé »

Oli kyllä hyvää settiä miitissä ja olin suoraan sanottuna positiivisesti yllättynyt, kuten sanoin Jusukinille. Ja mukava tyyppi on hän myöskin!

Nyt tajuan tuon peliaspektin. Me tehtiin erilaisia pelejä, jotka olivat jossain kuka pelkää mustaa miestä ja kamppailun välimaastossa. Ihan hyvää settiä esim alkulämpösiin.

Ja sitten tehtiin sellaista niskapainimuotoa, missä liikkuminen nousee etusijalle ja vääntö jää pois. Tässä noudatettiin Komban sitä periaatetta ettei väännetä voimalla. Harjoite treenauttaa osaa aspekteista paremmin kuin sellainen niskapaini jossa on vääntöä, mutta siis tietenkin myös osaa huonommin. Yksi hyvä puoli on, että tilanteita tulee paljon ja visuaaliset ärsykkeet muistuttavat enemmän lyöntimeininkejä. Tämä voisi olla todella hyvä lämmittelyharjoite moneenkin lajiin.

Ja kyllä tätä voi hyvin kamppailulajina pitää, lajikentän ollessa kaikkinensa niin laaja. Osa joukkotappelun elementeistä tulee vahvastikin esiin ja kamppailuharjoitteita tehtiin selvästikin. Mutta en tiedä onko tästä aiheesta mielekästä väitellä. Toisaalta kun kyse on myös hipan kaltaisista leikeistä. Voisi kai sanoa että vähintään kamppailulajikäsitettä pitää tulkita laajemmin kuin että esim pitää olla täyskontaktia. Vaatimus, joka oikeastaan muutenkaan toteutuu melko harvassa lajissa.

Ylipäätään kyllä hyvää settiä. Voisi toimia sivulajina muille kamppailijoille hyvin ja tietenkin harrastuksena kenelle tahansa.
Kuvake
Paanari
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2262
Lauteille: Maaliskuu 2006

Komba

#85

Viesti Paanari »

Niin, mun mielipide on mun.
Mun mielestä kundi lähestyy asiaa oikein…

Olin näkevinäni(kuvielin) aika paljon saman kaltaisuukisa miten mä opetan omiani.
Hymmm, täytyy oppia ottamaan se lyönti vastaan (joka iskua et väistä tai torju)…
Ööö mistäpä minä mittän tietäisin…

Rok sulle ja asemista ei lähetä

Jaska
EX AGMINE HACCAPELLORUM LIBERA NOS DOMINE
Kuvake
Jusukin
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 135
Viestit: 149
Lauteille: Syyskuu 2017
Etulaji: Komba
Sivulajit: Free style martial arts

Komba

#86

Viesti Jusukin »

Terveiset potku-miitistä!
Videolla 1vs3 kevyellä niskapainiotteela. Tavoitteena tilankäytöllisen strategian opettelu niin, että vastustajat joutuvat toistensa taakse.
Häviämisen kautta oppii nopeiten ja parasta tekniikkaa, joka toimii nopeutettuna myös aktiivisena puolustuksena.

Kuvake
Akuma
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1030
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Tampere

Komba

#87

Viesti Akuma »

Kiitoksia kombailusta. Hyvä tatsi jäi vaikka olikin itellä kyllä ihan pallo hukassa niinku videolta näkyy. Enemmän treeniä vaan. :)
Matti Vanhanen

"We do not become 'masters of form'; instead, we hopefully train long and hard enough that the form 'masters' us."
-Ellis Amdur
Kuvake
Jusukin
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 135
Viestit: 149
Lauteille: Syyskuu 2017
Etulaji: Komba
Sivulajit: Free style martial arts

Komba

#88

Viesti Jusukin »

Morjesta,
Laitetaan dojoa pystyyn, että olis yksi vakiopaikka missä treenailla. Osallistuttiin Pauligin tulevaisuuden tekijät kilpailuun meidän mestoilla, jos haluatte jeesaa tsekatkaa video ja käykää sivulla äänestää nro. 39 niin saadaan rahotus avaa paikka.

Ja tervetuloa käymään meillä niin voi demota Komban taisteluharjoitteena ja mielelläni kuulisin kunnioittaako käytäntö mielestänne valittuja taistelemisen realiteetteja.

Me keskitytään edelleen flow drilleihin ja movementtiin ja liikutaan hiljalleen kompleksisempiin pelimuotoihin, joissa on enemmän kamppailun elementtejä.
Etsitään edelleen rakentavaa kritiikkiä metodille ja yhteistyökumppaneita taistelupuolelta käytännön oikeaoppiseen kehittämiseen!

https://www.paulig.fi/tulevaisuuden-tekijat

Yt Jusu
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 93833
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Komba

#89

Viesti Mika »

Luotan teihin, joten äänestin numeroa 39. Toivottavasti hanke etenee! :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Jusukin
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 135
Viestit: 149
Lauteille: Syyskuu 2017
Etulaji: Komba
Sivulajit: Free style martial arts

Komba

#90

Viesti Jusukin »

Tervehdys arvon potkijat!

Tavoitteeni on lähteä mukaan vapaaottelun suomenmestaruuskisoihin kilpailemaan amatöörisarjassa.
Kehitystyöni Komban kanssa on tullut siihen pisteeseen, että nyt on aika kokeilla tuoko Komba taistelutaitoina ja oppimismetodiikkana lisäarvoa kovan linjan taistelemiseen. Olen itse tähän loistava koekappale, koska minulle ei ole juurikaan muodollista koulutusta taistelemiseen liittyen, eli jos pärjään vaparissa liittyy se jollaitavoin Komballa haalittuihin kykyihin.

Sm-kisat järjestetään ilmeisesti ensikeväänä, joten minulla on puolisen vuotta aikaa tehdä pohjatöitä asian tiimoilta ja oppia niiden lajien tekniikoita, joilla vapaaottelussa yleensä pärjää. Tavoitteeni on kuitenkin otella mahdollisimman pitkälle käyttäen niitä tapoja, jotka ovat vuosien varrella kehittyneet omissa taistelemiseen liittyvissä projekteissa. Eli etsin mahdollisimman raakaa ja realistista heijastuspintaa sille, että voiko Komba tyylisillä flow-drilleillä oppia jotain erilaista, mistä olisi merkittävää lisäarvoa taisteluiden voittamiseen.

Myö kuvataan tästä sitten videopätkiä, kun treenailen jengin kanssa ja katotaan onko Kombasta mihinkään. Jos haluatte jeesaa, minua voi kutsua mukaan juttuihin ja olisi varsinkin mielenkiintoista osallistua johonkin vaparin saliturnaukseen, edes ennen meikän kouluttautumista kyseiseen lajiin.
Perusosaamista pystyottelusta ja matosta on, kilpailuasetelma kiinnostaa. Eli tässä olis nyt edessä kelpo testi.

Kilpailuun on turha lähtee, ilman tavotetta voittaa, joten voi laittaa omat arvaukset todennäköisyyksistä meikän C-sarjan voittoon, ni kuuleepa vähän taas teiltä :lol:

Ja tässä video minkä tein asian tiimoilta, jos haluatte tukea projektia löytyy se mun sivuilta Patreonista
https://www.patreon.com/posts/22202933

ps. Ja hei videon loppuun tuli se veitsenheittoliike, josta aikaisemmin kirjottelin, mutta en saanut aikaiseksi kuvata siitä mitään varsinaista pätkää..
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 31 kurkkijaa