Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Perinteiset hoitomuodot

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6424
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Perinteiset hoitomuodot

#211

Viesti AlexMachine »

Perinteisten hoitomutojen lisäksi käsihygienia kuntoon. Kunnon saippuapesu riittävän usein, ei kaivella nenää, silmiä, suuta niillä somilla jne. Mihin muuten kurkkukivun hoitoon tarkoitetua suolavedellä kurlaus perustuu. Tuntuu toimivan ja jotkut lääkäritkin sitä suosittelevat.
Viinaa en käytä lääkkeenä juurikaan, mutta raastettu inkivääri ja sitruunajuomaa otan lasillisen päivittän. No vitamiineja , antioksidantteja ym mutta lähinnä koska pidän mausta ja sammuttaa janon hienosti.
Ainoa mihin joskus otan on yskä, vähän viskiä, vähän kuumaa vettä, reilusti hunajaa ja tuoretta sitruunaa. Itselleni toimii yskän kanssa, tuntuu vähentävän tarvetta yksiä.
The beatings will continue until morale improves.
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 6229
Lauteille: Joulukuu 2010

Perinteiset hoitomuodot

#212

Viesti Aihki »

Riittävä nesteen saanti on yksi tunnettu tapa liman irroitukseen, ei pidä liioitella sitäkään ...
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Perinteiset hoitomuodot

#213

Viesti Totte »

AlexMachine kirjoitti:Ainoa mihin joskus otan on yskä, vähän viskiä, vähän kuumaa vettä, reilusti hunajaa ja tuoretta sitruunaa. Itselleni toimii yskän kanssa, tuntuu vähentävän tarvetta yksiä.
Tuo toimii (maun kannalta) varmaan paremmin irkkuviskillä?
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6424
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Perinteiset hoitomuodot

#214

Viesti AlexMachine »

Totte kirjoitti:
AlexMachine kirjoitti:Ainoa mihin joskus otan on yskä, vähän viskiä, vähän kuumaa vettä, reilusti hunajaa ja tuoretta sitruunaa. Itselleni toimii yskän kanssa, tuntuu vähentävän tarvetta yksiä.
Tuo toimii (maun kannalta) varmaan paremmin irkkuviskillä?
Joo perus Jameson menee, mutta vielä paremmin Black Bush.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Perinteiset hoitomuodot

#215

Viesti MikaM »

Eikun se rommi, toti.
Vakavasti ottaen tietenkin yhtä hyvä/ huono.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Pocari
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 611
Lauteille: Helmikuu 2005

Perinteiset hoitomuodot

#216

Viesti Pocari »

Yskänlääkkeistä on tullut viime vuonna kotimainen katsaus, joka on vapaasti luettavissa (http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo13003.pdf). Lapsille näitä aineita ei ainakaan nykytiedon valossa ole sopivaa tarjota (http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo97408.pdf), mutta en näe hyvää syytä olettaa, että ne aikuisillakaan vaikuttaisivat lumehoitoa enempää (joskaan sitä ei ole definitiivisesti suljettu poiskaan). Yleisesti ottaen lääkehoitojen todellista vaikuttavuutta vähän aiheessa kuin aiheessa yliarvioivat sekä maallikot että lääkärit aivan massiivisesti.

Tuota lyhyttä katsausta kattavampi keskustelu yskänlääkkeistä löytyy Cochrane-katsauksesta (http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... .pub5/full), kirjoittajien mielestä: ”There is no good evidence for or against the effectiveness of over-the-counter (OTC) cough medicines, and from the studies included in this review it remains unclear whether these medications are helpful for the treatment of acute cough. (…) All results were based on a small number of studies. It is also questionable as to whether all of the positive results obtained with unclear outcome measures are clinically relevant. (…) Further high-quality RCTs of OTC cough preparations are needed”. Tutustukaa toki näyttöön itse, mutta tuoltahan se vähän näyttää.

Mitä tulee hunajaan, niin kyllähän tuossa Ylen siteeraamassa Käypä hoito -suosituksen NAK:ssakin (http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositu ... d=nak08111) lopulta tulkitaan, että ”Tutkimusten perusteella hunaja saattaa lievittää lasten akuutin yskän oireita. Hunajan tehokkuudesta tarvitaan lisää tutkimuksia ja etenkin sellaisia tutkimuksia, joissa satunnaistaminen ja sokkoutus tehdään huolellisesti ja joissa interventio on pidempi kuin vuorokausi.” Hunajasta on myös Cochrane-katsaus (http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... .pub4/full), jota on päivitetty tuon NAK:n jälkeen, sen kirjoittajien mielestä ”There is no strong evidence for or against the use of honey.”

Minä en näe nykyisellään syytä suositella yskänlääkkeitä kellekään, tehottomien lääke”hoitojen” ylikäyttö on ongelma jo muutenkin. Voin kirjoittaa, jos joku kokee huomattavasti hyötyneensä jostain tietystä valmisteesta. Muutan tietty mieltäni, jos esitetään parempaa näyttöä niiden tehosta. Hunajaa pitäisin riittävän harmittomana ja edullisena, että sitä on helpompi suositella, vaikka teho ei ole täysin selvä.
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 856
Lauteille: Syyskuu 2009
Paikkakunta: Dengfeng
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Perinteiset hoitomuodot

#217

Viesti Shaolinsi »

Pocari kirjoitti: Minä en näe nykyisellään syytä suositella yskänlääkkeitä kellekään, tehottomien lääke”hoitojen” ylikäyttö on ongelma jo muutenkin.
Itse en ole vielä niin ehdoton. Minä olen ajoittain määrännyt montelukastia nimenomaan yskänlääkkeeksi monille astmaatikoille kuuriluontoisesti noissa pitkittyneissä tilanteissa, joissa ICS+LABA/SABA ei tehoa yksinään tehoa yskään (ei pahenemisvaihe). En nyt millään löydä sitä tutkimusta, jonka luin asiasta keväällä, mutta tuossa on ainakin yksi nopealla haulla: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20299826 . Eräs keuhkolääkäri suositteli myös samaa hoitoa yhdellä luennolla. Yritän etsiä hänen lähteet joku päivä, kunhan työkiireet helpottavat (aloitin eilen uudessa työpaikassa). Pääsääntöisestihän se on, että yskä lähtee yskimällä ja ripuli p*skomalla. :D
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 856
Lauteille: Syyskuu 2009
Paikkakunta: Dengfeng
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Perinteiset hoitomuodot

#218

Viesti Shaolinsi »

Löytyi heti tuosta sinun lähteestä nuo, mistä puhuin. :D

"Eläintutkimukset ovat osoittaneet, että montelukasti
kykenee estämään allergeenin ja sitraatin
provosoimaa yskää. Ihmisillä näitä lääkkeitä
on tutkittu erityisesti yskänä ilmenevää astmaa
sairastavilla potilailla. Tässä astman muodossa
yskä on taudin ainoa tai pääasiallinen oire. Tällä
potilasryhmällä on tehty peräti kuusi lumekontrolloitua
kliinistä tutkimusta, joissa kaikissa
leukotrieenireseptorin salpaaja on tehonnut
yskään (6)."
Kuvake
Pocari
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 611
Lauteille: Helmikuu 2005

Perinteiset hoitomuodot

#219

Viesti Pocari »

Niin siis on auttanut astmaatikkojen astmaoireisiin? Mitä se tieto auttaa, jos ei-astmaatikolla on flunssa? Oireenmukaista (yleensä infektioon liittyvän) yskän lääkintää minä kyseenalaistin enkä astman hoitoa.
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 856
Lauteille: Syyskuu 2009
Paikkakunta: Dengfeng
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Perinteiset hoitomuodot

#220

Viesti Shaolinsi »

Pocari kirjoitti:Niin siis on auttanut astmaatikkojen astmaoireisiin?
Eikun astmaa sairastavien yskäoireisiin. Oireenmukaista yskän lääkintää se on myös minun mielestäni, mutta voit olla eri mieltä kanssani tässä asiassa. Otin asian ainoastaan puheeksi, koska sanoit että ”et näe nykyisellään suositella yskänlääkkeitä kellekään”, mikä minusta on hieman ehdoton mielipide, koska yskälääkeasia ei pitäisi olla mielestäni näin ehdoton kuten esimerkilläni yritin todistaa. Esimerkkejä on muitakin.
Pocari kirjoitti:Mitä se tieto auttaa, jos ei-astmaatikolla on flunssa?
Ei se tieto auta, koska montelukasti ei sellaisilla tehoa (tätä on tutkittu). Puhuin yleensä yskänlääkkeistä ja siitä, miten ne joissain tilanteissa on ihan kelpoa hoitoa joillakin ihmisillä. Esimerkkejä on tosiaan muitakin.
Kuvake
Pyrkele
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1999
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Rovaniemi
Etulaji: Tai shin mun
Sivulajit: Pena
Takalajit: Mave

Perinteiset hoitomuodot

#221

Viesti Pyrkele »

Itse ajoittain tulee käytettyä oireenmukaiseen hoitoon lähinnä yskänärsytystä estävää lääkettä(Esim. Silotoc l. pentoksiveriini). Saa paremmin unenpäästä kiinni jos oikein yskittää. Mutta nyt sekin on jäänyt vähemmälle.
Jostain syystä tääläkin lääkärit on määränneet pancodia joillekkin siihen, vaikka sama teho on ainaki itellä ollut käsikauppalääkkeillä ja sivuvaikutukset vähäisempiä. Vastahan muuten lääkäreitä muistutettiin siitä ettei panacodia tulisi määrätä yskään.
"Homoläppä on parasta. Ja tissit"
-Pyry Parviainen; Kulttuurivaikuttaja ja älykkö.

Meidät löytää myös instasta https://www.instagram.com/taishinmun/
Kuvake
Pocari
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 611
Lauteille: Helmikuu 2005

Perinteiset hoitomuodot

#222

Viesti Pocari »

Shaolinsi kirjoitti:Eikun astmaa sairastavien yskäoireisiin. Oireenmukaista yskän lääkintää se on myös minun mielestäni, mutta voit olla eri mieltä kanssani tässä asiassa.
”Ihmisillä näitä lääkkeitä on tutkittu erityisesti yskänä ilmenevää astmaa sairastavilla potilailla. Tässä astman muodossa yskä on taudin ainoa tai pääasiallinen oire.” Siis tämä yskä on astman ilmenemismuoto eli astmaoire, jonka syyhyn eli astmaattiseen tulehdukseen leukotrieeniestäjällä pyritään spesifisesti vaikuttamaan. Jos ei se vaikuta muihin sekalaisista syistä aiheutuneisiin yskiin niin ei sitä oikein voi ”yskänlääkkeeksi” sanoa. Ei reumalääkkeetkään ole ”särkylääkkeitä” vaikka ne voivat reumaatikolla lievittää kipua.
Shaolinsi kirjoitti:Otin asian ainoastaan puheeksi, koska sanoit että ”et näe nykyisellään suositella yskänlääkkeitä kellekään”, mikä minusta on hieman ehdoton mielipide, koska yskälääkeasia ei pitäisi olla mielestäni näin ehdoton kuten esimerkilläni yritin todistaa. Esimerkkejä on muitakin.
No eikö se ole aika rationaalisesti sanottu, että jos jollain hoidolla ei ole osoitettu olevan vaikutusta, niin en näe syytä suositella sitä…
Shaolinsi kirjoitti:Puhuin yleensä yskänlääkkeistä ja siitä, miten ne joissain tilanteissa on ihan kelpoa hoitoa joillakin ihmisillä.
En vieläkään ymmärtänyt että millä perusteella? Jos ei niillä ole vaikutusta, niin niiden käyttö haaskaa ihmisten rahaa ja altistaa aivan tarpeettomasti haittavaikutuksille.
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 856
Lauteille: Syyskuu 2009
Paikkakunta: Dengfeng
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Perinteiset hoitomuodot

#223

Viesti Shaolinsi »

Ok. Puhumme näköjään eri asioista samoilla termeillä. Minulle on opetettu, että yskänlääkkeiksi voi kutsua myös niitä lääkkeitä, jotka aloitetaan yskäoireen hoitoon (lääkeaineryhmällä tai taustasairaudella ei ole tässä asiassa väliä), koska tämä helpottaa maallikkoa ymmärtämään asian. Kaikki ihmiset eivät ymmärrä, mikä astma on, vaikka asia hänelle selitetään juurta jaksain. Tällaisten yleistermien käyttö helpottaa mielestäni paljon käytännön työtä ja kommunikointi helpottuu eri ihmisryhmien välillä. Lyhyen urani aikana olen huomannut, että tällainen lähestymistapa ja kommunikointi on lisännyt hoitomyöntyvyyttä etenkin ikääntynemmän väestön keskuudessa.
"Hunajan tehokkuudesta tarvitaan lisää tutkimuksia ja etenkin sellaisia tutkimuksia, joissa satunnaistaminen ja sokkoutus tehdään huolellisesti ja joissa interventio on pidempi kuin vuorokausi.”
Kaksoissokkotutkimus on mielestäni hieman ongelmallista hunajan kanssa, koska hunajalla on hyvin tyypillinen haju, maku ja koostumus. Keinohunajaa on vaikea valmistaa, joten tutkimukseen osallistujat todennäköisesti tietävät jo ennaltaan kumpaan ryhmään he kuuluvat, mikä vaikuttaa tutkimuksen lopputulokseen. Toivon kuitenkin, että joku tekee kattavan tutkimuksen aiheesta. :jepa:
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 856
Lauteille: Syyskuu 2009
Paikkakunta: Dengfeng
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Perinteiset hoitomuodot

#224

Viesti Shaolinsi »

- Aloitan sinulle tehokkaan lääkkeen tuohon astmaan. Lääkkeen nimi on montelukasti. Se otetaan kerran päivässä tablettina.

- Entäs se yskä?

- Tämä hoitaa taustasairautta eli astmaa ja samalla yskä lievenee.

- Minua yskittää hirveästi. Haluan myös yskänlääkkeen.

- Tämä on myös yskänlääke.

- Ai, nyt vasta ymmärrän. Olisit heti sanonut, että se on yskänlääke.


Yllä olevan keskustelun olen käynyt vaikka kuinka monta kertaa potilaideni kanssa.
Kuvake
Pocari
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 611
Lauteille: Helmikuu 2005

Perinteiset hoitomuodot

#225

Viesti Pocari »

Niin siis minä halusin kommentoida keskustelua akuutin yskän epäspesifisestä lääkinnästä, mutta jostain syystä toit tähän havaintoja tietyn kroonisen keuhkosairauden spesifisestä hoidosta. Nyt on omenat ja appelsiinit* ihan sekaisin.

Asiat tulee selvittää sellaisin ilmaisuin, mitä potilas ymmärtää (vrt. vaikka Ylen selkouutiset), sitähän edellyttää jo potilaslaki, mutta virheellisten ja harhaanjohtavien termien käytölle en kyllä… drum roll… ”näe syytä” (ksssh).

* Appelsiineistakin em. viite kuvasi aikuisilla 3 relevanttia tutkimusta, joista ainoassa lumekontrolloidussa osallistujia oli vain 6 vs 8 (!) ja isoimmassa eri lääkkeitä vertaavassa 16 vs 13 vs 19. Siinä montelukastin lisääminen avaavaan lääkkeeseen näytti lievittävän yskää 0–10 asteikolla 0,8 pistettä. Minusta nuo kuulostavat vasta motiivilta järkevän kokoiseen tutkimukseen. Mutta tästä aiheesta en tullut keskustelemaan.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 81 kurkkijaa