Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Turvallisuusalan henkilöt ja teleskooppipatukka, raudat jne

Keskustelua aseista, asetekniikoista ja aseilla harjoittelusta

Valvoja: Valvoja

Vastaa
proileri
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 25
Lauteille: Tammikuu 2007

#166

Viesti proileri »

Tökätäänpäs ylös, kun allekirjoittanut on vastikään kahvalliseen ihastunut.
Kari Aittomäki kirjoitti: Mihin kahvapampun/pistämisen vaarallisuus perustuu?
Jenkkikentän ruhjevammoihin?

Ymmärrän pistämisen vaarallisuuden sen takia, että kun voimalla runttaa pienelle alueelle niin on suuri riski että joku siellä alla antaa periksi, eli käytännössä tässä tapauksessa lie puhutaan murtuneesta kylkiluusta, vatsalihasvammoista ja pahimmassa tapauksessa sisäelinvammoista, jos on oikein runtattu keppi vatsanperukoille. Voimankäyttöhän pitäisi olla sellaista, että se ei aiheuta pitkäaikaisia/vakavia vammoja, joten ymmärrettävää että vartijoilta jne. on kielletty pistot samoin kun esim. pään alueelle kohdistuvat lyönnit. Monihan sitä osaisi kevyesti napauttaa, mutta annas olla kun se iso karju innostuu ja lasauttaa kunnolla :oops: Hätävarjelussa tietty kaikki on sallittu, ja pahoinpitelyt puidaan käräjillä..

Mutta tuosta kahvapampun laillisuudesta: itse tulkitsen että määräykset "yksiosaisesta, sileäpintaisesta ja ulokkeettomasta" jne. koskevat nimenomaan sitä osaa mikä on antavassa päässä, jottei asiakkaalle aiheudu tarkoituksettomia pintavammoja. Miksi taas kahvapampusta ei tykätä, on liene se että vartijahan voi tarttua väärästä päästä, ja sittenhän siinä lyöntipäässä törröttää iso kahvanmuotoinen uloke ;) Ehkä joku kimmoke tähän on lähtenyt patukkaninjailijoiden toimesta, kun mitä erinäisimmissä tekniikoissa pyöritellään pamppua kädessä ja ote vaihtuu jatkuvasti. Ja sitä ulkonevaa kahvaa voi myös käyttää kivasti kaulakoukkuna, jos poka meinaa mennä väärään suuntaan.. Onhan se varmasti ikävä fiilis, jos nykäistään kurkusta kentään :p

Huomata kannattaa, että aiemmin puhuttu määräys pampun mallista (siten kun minä sen tulkitsen) ei ota kantaa kahvan malliin, vaan käsitys kahvallisen pampun laittomuudesta perustuu määräystä lukevan asiakaspalvelijan tulkintaan. Ja mikäli luetaan kuten piru raamattua, niin määräys ei ilmeisesti kerro mihin suuntaan kädensijan on osoitettava tai missä kohtaa pamppua sen on sijaittava, kunhan kokonaispituus on alle 70 cm.

Kahvapampun historiasta sen verran, että poliisikäyttöön tonfasta tyylitelty kahvapamppu meikäläisen tietääkseni ilmestyi juuri sen takia, että perusasento pidempi osa taaksepäin näyttää enemmän puolustukselliselta, ja jenkkipoliisi kyseisenä ajankohtana kaipasi vähän "pehmeämpää" voimankäyttövälinettä pesäpallomailaa muistuttavan suoran pampun tilalle. Ei mitään väliä että sillä lasauttaa yhtä kipeää tai vielä kovempaakin kuin suoralla, kunhan vaan näyttää kivalta :D

Toisaalta, jonkun uutisen löysin missä britit ovat huolissaan siitä että sikäläinen poliisi on saanut huonoja vaikutteita amerikkalaistyylisestä sivukahvasta, erityisesti kun ikävät polvi/sääriruhjeet ovat lisääntyneet :lol: Kieltämättä, mikäli asiakas tulee hakemaan ihokontaktia, niin tonfalla on huomattavan helppo huitaista alas, ei nimittäin tarvitse rannetta käännellä. Veikkaisinpas, että tämä sääreen lyöminen olisi yleisempi voimankäyttötaktiikka, mikäli suoralla pampulla se ei olisi niin hankalaa - jokainen potkulajeja harrastanut varmaan tietää miten höpöä tekee kun oma sääri kohtaa jonkun yhtä kovan vastaantulijan ;)

Ja kuten Kari tuossa joskus totesi, tonfalla lyö kyllä siinä missä normipampullakin. En ymmärrä mihin perustuu ajatus käytön monimutkaisuudesta - ehkä jos haluaa tehdä torjuntoja, sidontoja tai ninjailuja niin harjoittelu on tarpeen, mutta perusmallin kipeä olkavarsi syntyy tonfalla siinä missä suorallakin.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Turvallisuusalan henkilöt ja teleskooppipatukka, raudat jne

#167

Viesti Mjölnir »

https://youtu.be/D8wZABYRgns

Tässä yksi näkemys teleskooppipatukan käyttöön, erityisesti henkilösuojauksessa
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Ale
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1210
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Lahti
Etulaji: Shorin-ryu Seibukan karate-do
Sivulajit: Okinawalainen kobudo
Takalajit: JKA-Shotokan
Sin moo hapkido
Shorin-ryu (Okuhara-ha)

Turvallisuusalan henkilöt ja teleskooppipatukka, raudat jne

#168

Viesti Ale »

Mjölnir kirjoitti: elo 22, 2018, 22.34

Tässä yksi näkemys teleskooppipatukan käyttöön, erityisesti henkilösuojauksessa
Itse käytän samantyyppistä lyömätapaa. En tosin kiinnitä huomiota niinkään olkapäähän, vaan lähinnä kyynärpäähän. Olkapään veto taakse ei vie pamppua automaattisesti tuohon asentoon, mutta kyynärpään vienti taakse pakottaa olkapäänkin taakse ja pampun tuohon asentoon.
Mielikuvajuttuja sinällään.

Itse sain kimmokkeen tuohon lyömätapaan, kun katselin tallenteita sain ( wanha okinawalainen pamppu) käyttötaidoistaan tunnettujen kobudomestareiden tekemisestä ja seurasin heidän voimantuottoaan.
Aleksi Isotalo
http://www.seibukanlahti.fi

"People sleep peaceably in their beds at night only because rough men stand ready to do violence on their behalf."
"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it. "
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 34
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Turvallisuusalan henkilöt ja teleskooppipatukka, raudat jne

#169

Viesti Kari Aittomäki »

Hyvää shittiä. Ja hyvä kommentti Alelta, myös mulle tuo näyttäytyy silkkana karatena.
Kiristys, tälli, palautus.
Noin aivan perusperusperusjuttuna pitäisinkin sitä kainalokiristystä (kiai), antaa paljon paremmat mahdollisuudet minimaaliseen eli vikkelimpään mahdolliseen liikkumistapaan. Ja tosiaan pidän myös itse parhaana sitä patukan pystyasentoa, on +1-tilanteissa paljon varmempi ja nopeampi perusote.

Mää kattosin että jalkojen ja lantion koko potentti jäi nyt hyödyntämättä, enin energia haetaan liikenopeudesta ja yläropasta jota lantio seuraa, jalkojen käyttö muistuttaa hanskalajien saattoa.
Olisi loogista jos räjähdys lähtisi takajalasta ja voimakas lantionliike saattaisi loppusivalluksen matkaan.

Liikerataan voisi hakea sisäkaarta myöskin, niinku oikeasti ihmistä lyödessä.. kun tällikohtaan sisällyttää takaisinvetoelementtiä on impakti hajottavampi.
Nunchakun tavalla.

Sellasta funtsailua.
Pelkkiä huomioita, ei kritiikkiä.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Turvallisuusalan henkilöt ja teleskooppipatukka, raudat jne

#170

Viesti Mjölnir »

Hyvää pointtia!

Tää mun video lähti liikkeelle tästä, kun eräs kouluttaja ihmetteli tässä videossa asentoa patukan kanssa.

https://instagram.com/p/BmxQfJ0gRco/

Henkilöä suojatessa turvamiehen liikkumismahdollisuudet ovat paljon rajoitetummat joissain tilanteissa
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Turvallisuusalan henkilöt ja teleskooppipatukka, raudat jne

#171

Viesti Mjölnir »

Täytyykin tehdä video lyönnistä reiteen, siinä näkyy hyvin analogia, miten rakennan sen thai-nyrkkeilytyyppisen alapotkin kautta
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2463
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Turvallisuusalan henkilöt ja teleskooppipatukka, raudat jne

#172

Viesti tapsaattori »

Miten, Mjölnir, arvioit tuon lyönnin asemaa opetuksellisesti. Vaatiiko merkittävästi enemmän harjoitusta? Kannattaako tuota lyöntiä opettaa esim. voimankäyttökoulutuksessa kamppailuun/voimankäyttöön perehtymättömille?

Mun mielestä patukan käytön isoimmat haasteet on tilan käyttö ja hitaus. Telarista -videolla on hyviä pointteja.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Turvallisuusalan henkilöt ja teleskooppipatukka, raudat jne

#173

Viesti Mjölnir »

tapsaattori kirjoitti: elo 23, 2018, 09.05 Miten, Mjölnir, arvioit tuon lyönnin asemaa opetuksellisesti. Vaatiiko merkittävästi enemmän harjoitusta? Kannattaako tuota lyöntiä opettaa esim. voimankäyttökoulutuksessa kamppailuun/voimankäyttöön perehtymättömille?

Mun mielestä patukan käytön isoimmat haasteet on tilan käyttö ja hitaus. Telarista -videolla on hyviä pointteja.

Defendo bluessa emme opeta mitään muuta tapaa kuin tämä. Virallisissa voimankäyttökoulutuksissa täytyy opettaa, mitä Poliisihallitus käskee.

Tää Defendo Blue -tapa on ehkä vaikeampi, mutta tehokas ja sopii kaikkiin tilanteisiin
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Turvallisuusalan henkilöt ja teleskooppipatukka, raudat jne

#174

Viesti Mjölnir »

09E522C9-AF37-449C-B840-E337B21ED9E6.jpeg
Palautetta tuli jo eilisestä videosta. Tämä kaveri on noin ikäiseni ja vuosikymmenten kokemus alalta
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja. Ole hyvä ja rekisteröidy tai kirjaudu sisään.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 34
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Turvallisuusalan henkilöt ja teleskooppipatukka, raudat jne

#175

Viesti Kari Aittomäki »

Heh, poliisit..
"Virallisissa voimankäyttökoulutuksissa täytyy opettaa, mitä Poliisihallitus käskee."

No, tuleehan jäykkyydestä varmaankin turvallista jämäkkyydentuntua.
Ave naureskeli samaa juttua aikanaan, hänhän teki sen poliisin patukkavideon, kertoili virnuten että oli hankala saada edes omaa kappaletta koska poliisimetodit on ikäänkuin salaisuuksia.
Kateltiin ja ihmeteltiin että ompa salaista, perusmaila-annostelua.

Mites ton kohdesuojauksen kanssa.. Vedät aseen ja suuntaat, pitäen tähtäyksen?
Tämä viittais minusta poliisitoimintaan, käskyttämisiin ja semmosiin?

Lisäksi taas karatekiikareita, se tähtäyshän oli vakaa ja tarkka vaan oikean jalan ankkurilla vois olla vielä jämäkämpi. Nyt vähä vuosi.
Zenkutsudachin minä näin. Ja omassa pistoolitreenissä palveli kyllä jämäkästi.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Turvallisuusalan henkilöt ja teleskooppipatukka, raudat jne

#176

Viesti Mjölnir »

"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Turvallisuusalan henkilöt ja teleskooppipatukka, raudat jne

#177

Viesti Mjölnir »

"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Turvallisuusalan henkilöt ja teleskooppipatukka, raudat jne

#178

Viesti MikaM »

Kun ole patukkamiehiä, niin pitää kysyä. Lyötkö siis mieluummin läpi, kuin nopealla palautuksella? Vai onko molemmat käytössä?
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Turvallisuusalan henkilöt ja teleskooppipatukka, raudat jne

#179

Viesti Ile »

En ole erityisemmin patukkamiehiä enkä ole Mjölnir, mutta jos harjoitellaan tilannetta, jossa patukankäytölle oikeasti on perusteet, niin sanoisin että oikea tapa on harjoitella lyömään läpi ja niin kovaa kuin hyvä asento säilyttäen lähtee. (Kohtuullisen ripeä palautus on toki itsestäänselvyys.)

Se on mun mielestä vähän fiktiivinen malli jossa patukkaa muka käytetään kohteessa niin kuin jotain rumpukapulaa :) .
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Turvallisuusalan henkilöt ja teleskooppipatukka, raudat jne

#180

Viesti Mjölnir »

Ehdottomasti läpi
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 30 kurkkijaa