Olen tosiaan miettinyt taistelemista omista lähtökohdista ja aina kiinnostunut paljon esim liikkeen estetiikasta ja kuinka saada kamppailuvuorovaikutuksesta mitään tietämättömät ihmiset liikkumaan hyvin luonnostaan. Tästä on sitten syntynyt Komba ja edelleen kun on saatu mylly pyörimään niin on herännyt kysymyksiä, että löytyykö siitä taisteluun liittyen aidosti uusia elementtejä ja mihin niitä voisi soveltaa käytännössä.
Minua kiinnostaa ehkä eniten taisteluun liiityen, et saatais esim 6vs6 pelejä, jossa pelattais käytännössä ylivoimasta strategian keinoin, eli kuinka toimia joukkueena niin että positioiden muutoksilla saa kerralla 2-3 yhtä vastaan.
Olen konseptin kehityksessä paljon keskittynyt siihen miten peli vois virrata rentona ja olla reilua. Perusjuttuina mitä veivataan on esim No use of force, liikkeen hitaus ja strategia, jotka edesauttaa kokemusta siitä että tietää mitä on tekemässä. Eli käytännössä mä olen viritellyt teknisesti mahdollisimman helppoja tiloja jotka rohkaisee intuition kokemiseen ja käyttöön. Eli komba on tämmönen aika joustava platta, jossa on helppo ainakin testata erilaisia muuttujia. Se että peli on oikeasti hyvä ja mielenkiintoinen on vaativaa. Ite oon aika kiinnostunut aseellisesta taistelusta ja pähkäilen mielelläni miten sen saa rullaamaan käytännössä.
Vapari on toki nyt ollut kiinnostuksessa ja silleen mielenkiintoinen keissi, että 1vs1 asetelma ilman pelillisyyttä ja kättäpidempää on hyvin riisuttu ja selkeä tulokulma selvittäessä komban mahdollisia hyötyjä kamppailu-urheilussa.
Eilen treenattiin sähinällä ja ystäväni Antti avasi minulle vapaaottelun perusteita ja kokeilimme käytännössä tuoda kombaa mahdollisimman lähelle vaparin liikemaailmaa.
Pohdittiin, että kombassa opittava liukkaus saattaisi olla tälläinen ominaisuus, josta voisi olla vaparissa hyötyä. Kuvittelee ilmapatjan kontaktipisteeseen ja liikkuu toisen muodon ympäri.
Minua kiinnostaa oppia rennoksi lukkopainissa ja käyttämään itselleni ominaista liikekieltä matossa. Näiden treenien jälkeen sain taas ajattelemisen aihetta ja pohdin kuinka voisin käyttää vaparissa hyödyksi komban perustavoitteita, kuten käden saamista kaulalle. Järkevimpiä taistelumielessä monet komban pehmeistä läpimenoista on vaikka knife tappingiä ajatellen. Eli pitää keksiä, kuinka oikeasti hyötyä noista positioista.
Ja heräs tuossa kysymys, onko vapari matseja koskaan lopetettu pystyasennossa lukottamiseen?
Jasse sano, et se tulee joulukuun puolivälissä helsinkiin niin sen jälkeen matsia. Kuvataan kombasta seurantadokkaria, ni koitan saada sen tekijät paikalle. Kiehtovia keissejä