Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Nunchaku

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Kyynikko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3467
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Takalajit: MMA, shootfighting, eurooppalainen jujutsu, Latosa escrima, Pekiti tirsia kali, judo, voimankäyttö.

Nunchaku

#1

Viesti Kyynikko »

Katasovelluksiin en ota kantaa, mutta olen nähnyt Matsuoin esittelemän tekniikan nunchakulla veistä vastaan. Siinä lyönti ensin torjuttiin nuntsalla, pyöräytettiin se veitsikäden ranteen ympärille, ja sitten molemmin käsiin nuntsaan tarttuen tehtiin rannelukko ja sillä kaato.

FIlippiiniläislajitaustalla hieman nauratti.
"Ei pidä syyttää peiliä jos nenä on vino." - Nikolai Gogol

Mukamas viisas. Mukamas keppimiäs.
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Re: Yuji Matsuoi sensei, 30 vuotta Suomessa

#2

Viesti TimoS »

Heh, joo. Olen kuvauksen perusteella tainnut joskus nähdä vastaavan sovelluksen, en tosin Matsuoin tekemänä


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Yuji Matsuoi sensei, 30 vuotta Suomessa

#3

Viesti Kari Aittomäki »

Oletteko olleet tuon kuvatun tekniikan vastaanottavassa päässä?
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Yuji Matsuoi sensei, 30 vuotta Suomessa

#4

Viesti TimoS »

Kari Aittomäki kirjoitti: syys 9, 2018, 01.44 Oletteko olleet tuon kuvatun tekniikan vastaanottavassa päässä?
Jos se on sama jota kuvittelen, niin olen yhdellä leirillä Ruotsissa, jossa sitäkin treenattiin. Ihan mielenkiintoinen, mutta ei kovin realistinen
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Yuji Matsuoi sensei, 30 vuotta Suomessa

#5

Viesti AriJ »

TimoS kirjoitti: syys 9, 2018, 10.53
Kari Aittomäki kirjoitti: syys 9, 2018, 01.44 Oletteko olleet tuon kuvatun tekniikan vastaanottavassa päässä?
Jos se on sama jota kuvittelen, niin olen yhdellä leirillä Ruotsissa, jossa sitäkin treenattiin. Ihan mielenkiintoinen, mutta ei kovin realistinen
Onko tuommoinen jossain Nunchakun liikesarjassa?

Jos, niin se mennee (oman pääsaarten muotoajattelukokemukseni mukaan) sarjaan "jos näin käy [että ase kietoutuu ranteen ympärille], niin voit jatkaa näin [käyttämällä tätä otetta hyväksesi kaatoon]", eikä niinkään että "kun toinen hyökkää niin koita tehdä nämä juuri näin".... sehän voi siitä ekasta iskusta jo muuttua suuntaan johonkin se tilanne....
______________________
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Re: Yuji Matsuoi sensei, 30 vuotta Suomessa

#6

Viesti TimoS »

Ôari kirjoitti: Onko tuommoinen jossain Nunchakun liikesarjassa?
Osaan (lähinnä perässäkävellä) yhden nunchaku katan ja siellä tuollaista ainakaan ei ole. Tässä kyseinen kata:



Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
Eizei
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 928
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Yuji Matsuoi sensei, 30 vuotta Suomessa

#7

Viesti Eizei »

Hauskan näköstä hommaa, kun on tehny nunuhommia vinkkelistä ilman perinteitä tai muotoja, tyyliin: 1. Perusliikkeet, vapaa soveltelu ja oivallus, projektiilin iskeminen, pehmokapulasparri. Oon kyllä luonut sitten itse päissäni melko laajan opetusjärjestelmän yhden ja kahden kapulan käsittelyyn.

Olis ihan mielenkiintosta ymmärtää tuota homman syvyyspuolta, kun aseen käsittely on aika monipuolisesti hanskassa ja sitä kun ei omista hommista käsin ole, muuta kuin mitä sitten oivalluksen kautta sattunut syntymään.
Antti Junikka
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Yuji Matsuoi sensei, 30 vuotta Suomessa

#8

Viesti Kari Aittomäki »

Tota.. tossa katassa oli vain noita melko kohdistamattomia laakahuitaisuja ja muutama sörkkäys?
Onkos tuo jokin perusveivaus?
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Re: Yuji Matsuoi sensei, 30 vuotta Suomessa

#9

Viesti TimoS »

Kari Aittomäki kirjoitti:Tota.. tossa katassa oli vain noita melko kohdistamattomia laakahuitaisuja ja muutama sörkkäys?
Onkos tuo jokin perusveivaus?
En oikein tiedä mitä mahdat tarkoittaa perusveivauksella, mutta okinawalaisissa perinteissä nunchaku on minun käsittääkseni pääasiassa työkalu, jolla aiheutetaan ”blunt force trauma”, näin länsisavon murteella ilmaistuna. Sitä ei ole, edelleen minun käsityksen mukaan, tarkoitettu hifistelyyn. Näin siis ainakin minun näkemyksen mukaan Matayoshi kobudossa. En pysty ottamaan kantaa toisiin linjoihin, en ole niitä treenannut


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Yuji Matsuoi sensei, 30 vuotta Suomessa

#10

Viesti Lasse Candé »

Itse tulkitsin perusveivauksen siksi, että tehdään perustavanlaatuisia liikkeitä kaikelle tekemiselle, eikä niinkään skenaariolähtöisesti.

Itsekin katselin vähän kohdistusta, mutta käsi kädessä sen kanssa nimenomaisesti pidin liikkeiden selkeydestä, mikä tukisi tätä "perusveivaus"-ajatusta. Itse tosin näen parhaat hyödyt suuresta tekemisestä tulevan silloin kun kohdistaa myös tarkasti. Tämä saa koko kehon selkeän tehtävän taakse. Tämä siis yleisellä tasolla, eikä niinkään tuota suorittajaa kommentoiden.

En nuntsasta mitään tiedä, mutta Timon pointti hifistelyn puutteesta on sikäli tärkeä, että ase vaikuttaa siltä, että tärkeintä on huitaisuissa selkeän lyönnin lisäksi varmistua siitä, että dominoi itse asetta ja tilannetta lyönnin jälkeen. Tällöin lyönnit pitää miettiä sekä sen kannalta että ne osuvat että sen kannalta että ne eivät osu ja siitä voi tuollaisella ketjuhärdellillä seurata että on järkevää kompromissata kohteista. Että laitetaan suorittajanäkökulma vastaanottajanäkökulman edelle. Onko tällaisessa järkeä ja tässä tapauksessa, voisiko videon tekeminen silti olla jollakin yksinkertaisella korjauksella parempaa?
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Yuji Matsuoi sensei, 30 vuotta Suomessa

#11

Viesti TimoS »

Lasse Candé kirjoitti: syys 10, 2018, 11.57 Itse tulkitsin perusveivauksen siksi, että tehdään perustavanlaatuisia liikkeitä kaikelle tekemiselle, eikä niinkään skenaariolähtöisesti.
Niin, eli ihan kuin kaikki muutkin (karaten ja kobudon) katat. Ei niissäkään pahemmin ole sellaisia "if-then-else(-or_at_least :P)" juttuja, vaan periaatteita, joita voi sitten hyödyntää skenaarioharjoittelussa. Näin sen ainakin minä näen.
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
Eizei
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 928
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Nunchaku

#12

Viesti Eizei »

Osastoa perustavanlaatuisia liikkeitä kaikelle tekemiselle:

Joskus virittelin tällasen formin (tai oikeastaan aika montakin) yhden ja kahden nunchakun käsittelyn harjoittamiseksi lähtien tasolta nolla. Tämä on ensimmäinen. Aiheena kolmiotekniikka: diagonaali, horisontaali, vertikaali. Veivi kätkee sisäänsä iskut kyseisistä suunnista ja on löytämistäni paras perustekniikka lähteä harjoittemaan niin yhden kuin kahdenkin kapulan käsittelyä.

Sarja toistaa samaa kaavaa yhdellä kädellä ja kahdella kädellä. Kulku noudattaa seiskan rytmiä. Seitsemän kosketusta oikealla ja seitsemän vasemmalla kädellä +loppupose. Kun oppii seiskan rytmin, formin askeleet ja osaa tehdä kolmiotekniikan kahdella kapulalla perusmuodossaan pystyy sarjan veivaamaan läpi oikeastaan keskittymällä vain siihen seiskan laskemiseen paremmalla kädellä ja toinen käsi seuraa itsestään perässä. Siksi pöytälaatikkoprojektini nimi on Nunchaku7. :D Oon luokitellu liikkeitä, liikesarjoja ja rytmejä seiskan sarjoihin muistamisen helpottamiseksi.



Kikkailupuolelta lähestyvänä ote on läheltä kapulaa. Sen minkä häviää ulottuvuudessa ja momentissa voittaa vekottimen käsittelyssä. Ai että tuli ikävä mökille. Toi on meikän jumppailujen mekka toi laituri.

Ei muuta kuin sukat jalasta ja hutkimaan sarja läpi. :P
Antti Junikka
Kuvake
Eizei
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 928
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Nunchaku

#13

Viesti Eizei »

Edelliseen 6 sarjaa jatkeeksi. Vetelin nauhalle tänään töiden jälkeen ja ihan ripauksen löin aurinkoa pimeyteen editointivaiheessa. :P

Antti Junikka
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Nunchaku

#14

Viesti TimoS »



Taira-linjan kobudoa.
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Ale
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 1210
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Lahti
Etulaji: Shorin-ryu Seibukan karate-do
Sivulajit: Okinawalainen kobudo
Takalajit: JKA-Shotokan
Sin moo hapkido
Shorin-ryu (Okuhara-ha)

Nunchaku

#15

Viesti Ale »

Tossa vissiin harjoitellaan, jotain maahanviennin perusteita ja nunchakun käyttöä "kubotana". Tuo alun veistihyökkäykkäyksen blokki lienee aika muodollinenn aloitus. Uskoisin, että Nakamoto-sensei ei opeta ihan noin veistä vastaan toimimaan.
Aleksi Isotalo
http://www.seibukanlahti.fi

"People sleep peaceably in their beds at night only because rough men stand ready to do violence on their behalf."
"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it. "
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 45 kurkkijaa