Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Stoalaisuus - tie tyyneyteen

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Stoalaisuus - tie tyyneyteen

#31

Viesti MikaM »

[mention]Kari Aittomäki[/mention] Itse olen mieltänyt tuon lehmäntyyneisyyden vähän toisella tapaa. Enemmän itselleni sopii anglofiilinä 'stiff upper lip and all that' -asenne. Eli, tuottamaton reaktio on epätoivottava ja siksi vältettävä. Näitähän on sitten jo suurin osa? Kun tapaavat sitten viedä huomion siihen reaktioon ja sivuraiteille itse asiasta. Mikä ei kyllä tarkoita, ettei vitsille naureta. Soveltaisin itse mieluiten tärkeämpiin asioihin, kuin pikkujuttuihin. Jotka muutenkin, pikkujutut siis, vievät liikaa aikaamme. Tähänkin sopinee 80-20 sääntö?
Mahdollisuuksien mukaan ja niin usein kuin voi, asioita on mietitty etukäteen, punnittu ja arvioitu. Näin tehden erilaiset lopputulemat harvoin ovat yllätyksiä, eivätkä näinollen aiheuta suuria ja turhia tunnekuohuja.
Tjsp. Vielä olsi tekemistä....
Ja tuo olet jo kuollut on ihan sama asia kuin oma tokaisusi, vain kolikon pimeämmältä puolelta. Hiukan kulmat kohosi, jos et tuota omaksunut. Päissäni mietin tuota niin, että kuolemahan nyt on varma. Olet siis kuollut, laina-ajalla. Siirrä laskutikussa k-hetki tähän päivään ja katso, mitä sait aikaan, mitä et. Ja nyt, mene ja tee jälkimmäinen.
Tjsp.
Ajatukseni saattavat poiketa stoalaisuudesta, mutta olisin siitä vain ylpeä. Sehän tekisi niistä omiani. Mutta niiltä osin siis eivät noudata otsikkoa.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 3400
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Stoalaisuus - tie tyyneyteen

#32

Viesti Jasse »

Ei haittaa yhtään jos ajatukset poikkeaa, kunhan saadaan keskustelua. Eikä ne mielestäni poikkea.

Yksi homma mitä hieman karsastan klassisessa stoalaisessa opissa ( ja joka jotenkin voi liittyä Aittomäen pointtiin) on passioiden välttäniminen. Eli kärsimyksen, nautinnon, pelon, halun/himon ja vihan, jopa rakastunisen välttäminen. Eli vältetään tunteita jotka aiheuttavat vahvoja psykofyysisiä reaktioita/tunteita ja vaikeuttavat järjen käyttöä. Tosin olen ymmärtänyt että toiset opettavat että kipu ja nautinto ei ole völtettävää mutta samantekevää ( onnellisuuden/tyyneyden kannalta). Siitä saatan olla samaa mieltä että tulisi väkttää omilla ajatuksilla saamasta aikaan vahvoja tunnereaktioita ( pelko, himo, kaipaus) vaan ne tulisi säästää itse tilanteeseen.Ja niitä tilanteita ei tule välttää.
Atticora
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1517
Lauteille: Heinäkuu 2013

Stoalaisuus - tie tyyneyteen

#33

Viesti Atticora »

Jasse kirjoitti: joulu 4, 2018, 00.28 Yksi homma mitä hieman karsastan klassisessa stoalaisessa opissa ( ja joka jotenkin voi liittyä Aittomäen pointtiin) on passioiden välttäniminen. Eli kärsimyksen, nautinnon, pelon, halun/himon ja vihan, jopa rakastunisen välttäminen.
Aiemmin laittamasi lainaus sai minut miettimään vähän samaa asiaa. Se Renzon kehotus elää intensiivisesti on hieman värittynyt siihen suuntaan, että nauti elämästä. Minusta tunteiden kirjossa on pohjimmiltaan kyse vaistonvaraisesta eläimen reaktiosta. Ihminen järjellisenä ja huomattavan älykkäänä eläimenä sahaa itseään jalkaan. Niin kuin koira, joka hotkii koko joulukinkun kerralla - ei se voi sille mitään, jos on mahdollisuus. Tilanteeseen on pakko ottaa järki mukaan, ihmisen on helppo toteuttaa vaistojaan rajattomasti ymmärtämättä, että hänen psyykkeensä on eläimen. Joku positiivinen tunne, kuten rakastuminen, on samaa huttua. Näen, että kaikenlainen ilkamointi on eläimellistä, rappeuttavaa ja muutenkin epäluterilaista. Kun kykenet järjellä kontrolloimaan tunteita ja tunnistamaan niiden alkuperän, voit ruokkia sitä sisäistä koiraasi niin että se voi hyvin.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Stoalaisuus - tie tyyneyteen

#34

Viesti MikaM »

Nyt alkaa tulla se vaihe, että tarvis pullon rommia mukaan...
Luin ihan ihanan Wikin juttua stoalaisuudesta ja siellä mielestäni hiukan ja hyvin pureudutaan juuri tähän. Passio siis ei ole tunne tai edes intohimo vaan kärsimys. Ja sitä tulee välttää. No mikäpä aiheuttaa kärsimystä? Esim tunteille _vallan_ antaminen. Eli ne tunteet ovat ihan ok, kunhan niille ei anna valtaa, joka eittämättä johtaisi kärsimykseen. Tämä tietenkin toisinaan voi vaikuttaa tunteettomalta (mua on esim joskus moitittu kylmäksi ja tunteettomaksi, vain koska en jossain tilanteessa ole tunteita näyttänyt, vaikka sisällä myllertäisikin), sitä kuitenkaan olematta.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Stoalaisuus - tie tyyneyteen

#35

Viesti Lasse Candé »

Olen itse kokenut Jassen kuvaileman kaltaisen tasaisuuden parantavan normiarkea. Askeettisuuden jotkut muodot olivat itselleni antoisia about 16-27 -vuotiaana. Loppupään ikä hatusta heitetty, kun tällaiset vähentyneet.

Mutta ennen kaikkea olen kokenut sen itsessään olevan intohimoon rinnastettava asia. Intohimojen välttäminen on melko extremeä ja se saattaa olla vain yksi huume muiden joukossa. Koska jaksot ovat itselläni olleet melko lyhyitä (intensiivisimmillään vajaa puoli vuotta), kiinnostaisi tietää mitä seuraa siitä, että elelee ilman näitä vaikkapa viisi vuotta. Siinä kohtaa voin jo uskoa, että kyse on muustakin kuin vaihtelusta ja kiksien hakemisesta, oikeastaan aika vahvasti ristiriitana intohimottomuudelle.

Mutta jotta tämä ei olisi liian kriittinen tarkastelu, täytyy sanoa, että mitä enemmän olen onnistunut karsimaan, sitä parempi aika elämässä on ollut. Ja koin itse, että ei tarvitse karsia ulkoisesti (esim alkoholia pois) vaan riittää että ei suhtaudu siihen (into-)himoisesti.

Homma meni niin pitkälle, että oli kerran aika jolloin elin hetkessä esim Hagakuren kuvailujen mukaisesti. Kirjan luin vasta myöhemmin ja olin samaa mieltä siitä, että kokemus muuttaa ihmisen lopullisesti, vaikka taito katoaisi (kuten on tehnyt). Aika jolloin onnistuin saamaan näitä kokemuksia on todella hieno muisto. Yksi parhaista jaksoista elämässäni. Liittyy lajijuttuihin, mutta treenasin silloin todella paljon ja fudisajoista oli mennyt vasta vuosi, eli olin kovassa kunnossakin edelleen. Koen selvän yhteyden fyysiseen puoleen näissä.



Vaihdoin MikaM:n tekstin tultua kaikki ”passiot” intohimoiksi, koska noinhan se tietenkin menee, mutta me tulkitaan kai ”passion” yleensä asiaksi johon kokee sellaista tunteenpaloa että on valmis tekemään duunia.

Joka tapauksessa olen käsityksessä että kärsimystulkinnalla, tuossa kuvaillaan Buddhalaisuus, joskin se esittää ratkaisuksi kärsimyksen poistoon juuri intohimon kaltaisten asioiden poistoja. Jolloin kai oltaisiin samassa pisteessä... mikäli halutaan uskoa että tuossa on jotain järkeä.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Stoalaisuus - tie tyyneyteen

#36

Viesti MikaM »

Olen nimestäni eteenpäin aavistuksen eri vivahteella. Passio siis on ikäänkuin käännetty väärin Kreikasta nykymaailmaan oli tarkoitus sanoa. Silloin kun halu muuttuu intohimon jälkeen kärsimykseksi ja on ottanut vallan, meni pieleen. Mihin asti kontrolli pysyy on arvausten varassa ja ihmisestä riippuen eri vaiheessa. Tällöin veikkaisin Jassen suuntaan, että strict stoalainen pysäyttää jutun alkuunsa ja joku muu antaa hiukan köyttä, mutta kirraa ennenkuin siihen hirttäytyy.
Tämä alkaa kuullostaa keskiajan katolilaisuudelta, jossa himoja pelätään niin paljon, että ne kaikki kielletään, mutta sitä en missään nimessä tarkoita! Pelko ei ole se määräävä tekijä vaan hyve ja hyödyllisyys sen tekemisessä.
(Aletaan myös pelottavasti lähestyä sitä pistettä, taas, jossa minun kirjallinen tuottoni raja lähestyy ja en saa ymmärrettävää tekstiä aikaseksi)
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Stoalaisuus - tie tyyneyteen

#37

Viesti Lasse Candé »

En ole eri linjalla. Toin vain esiin, että buddhalainen hypoteesi on tuo ja ratkaisu sen mukainen. Mikäli olen ymmärtänyt uskonnon / elämänohjeen pääpointin oikein.

Tästä syystä sanoin ”mikäli halutaan uskoa että tuossa on järkeä”.

Muutenkin tämä on kontekstikohtaista. Tulisi tietää, miten asia stoalaisuudessa tulkitaan. Sanojen käyttöhän heijastelee tätä, eikä niin päin että sanojen etymologinen kehityskulku kertoo kuinka asia tulee tulkita.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Stoalaisuus - tie tyyneyteen

#38

Viesti MikaM »

No niin. Halusinkin vain tuoda tuon esille, ettei se käännös(virhe) vie ajatuksia, koska niin olin lukevinani. Stoalaisuudessahan on tietenkin useita eriäviä näkemyksiä/ tulkintoja, kuten kaikissa nimikoitavissa ismeissä.
Mikäs sitten on (vaikkei ehkä aiheeseen kuulukaan) buddhalainen hypoteesi?
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Stoalaisuus - tie tyyneyteen

#39

Viesti Lasse Candé »

Buddhalainen hypoteesi johon viittasin on että tie kärsimyksen minimointiin tapahtuu minimoimalla noita pikavoittoja tms. (Ja että tie tähän on se niiden kasiratti.)

Stoalaisuuden kanssa tämä yhtenee jos tulkitaan passio kärsimykseksi niiltä osin että kärsimys minimoidaan. Jos taas tulkitaan passio intohimoksi, yhtenevyys on suorempi, ehkä peräti yksyhteen, tuolla perustavalla tasolla.
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 3400
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Stoalaisuus - tie tyyneyteen

#40

Viesti Jasse »

Juu. Käsitykseni mukaan buddhalainen ja stoalainen kärsimysoppi ovat hyvin lähellä toisiaan. Muutenkin tuntuu olevan paljon yhteistä. Paitsi että varsinkin zenissä ajatellaan että logiikka ei riitä vaan tulee oivaltaa intitiivusesti todellisuus kun taas stoalaisuudessa luotetaan järkeen.

Epikurilainen-koulukunta hyväksyi kohtuullisen nautinnon osaksi hyvää ja onnellisuutta ja oli stoalaisuuden pää kilpailija. Lisäksi epikurolaisuus oli aidommin ateistinen. Kummassakin kuoleman hyväksyminen nähtiin tärkeänä. Itse saatan olla käytännössä enemmän epikurolainen, mutta haluan ammentaa ja identifioitua stoalaisuudesta koska se kuulostaa coolimmalta 😁

FBssä on ryhmä jossa vapaasti ammennetaan inspiraatiota buddhalaisuudesta, stoalaisuudesta ja epikurolaisuudesta. Sen verran samanlaisia ovat opit.
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 3400
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Stoalaisuus - tie tyyneyteen

#41

Viesti Jasse »

Mäntsyn kanssa puhuttiin eilen stoalaisuudesta ja siitä miten antiikin aikoihin Intian ja Kreikan alueiöla oli paljon kulttuurinvaihtoa. Tässä artikkelissa puhutaan hieman siitäkin mutta enimmäkseen vertaillaan buddhalaisuutta ja stoalaisuutta. Enjoy.

https://modernstoicism.com/how-buddhist ... ia-macaro/
Kuvake
fudo
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 916
Lauteille: Elokuu 2010
Etulaji: Kase Ha Shotokan Ryu

Stoalaisuus - tie tyyneyteen

#42

Viesti fudo »

Juhana Torkki on suomentanut Senecan noin 2100 vuotta sitten kirjoittaman teoksen De Brevitate Vitae (suom. Elämän lyhyydestä). Ote suomennoksesta:
Onko mikään typerämpi kuin niiden ihmisten mieli, jotka kerskailevat sillä miten viisaasti suunnittelevat elämäänsä? Heillä on koko ajan kova kiire ja touhu, että voisivat joskus elää paremmin. He suunnittelevat elämää — elämän kustannuksella. Ajatuksensa ovat kaukana tulevaisuudessa — ja kuitenkin: suurinta elämän tärvelemistä on lykätä sitä tuonnemmas. Se riistää kunkin käsillä olevan päivän, luvatessaan tulevaisuuden se ryöstää nykyisyyden.

Suurin elämisen este on odotus, joka riippuu kiinni huomisessa ja hukkaa tämän päivän. Sitä mikä on kohtalon kädessä, suunnittelet, sen mikä omissa käsissäsi, päästät menemään. Mitä siis ennakoit? Mihin varaudut? Kaikki mikä on vasta tulossa, on epävarmaa. Elä tässä hetkessä!
Suomennos on näemmä saatavilla myös äänikirjana.
空手に先手なし
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 3400
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Stoalaisuus - tie tyyneyteen

#43

Viesti Jasse »

"Elämän lyhyydestä" on aivan huippu kirja. Suosittenen kaikille.
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 3400
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Stoalaisuus - tie tyyneyteen

#44

Viesti Jasse »

Kuva
Ostin tämmösen. Kertoo miehestä joka teki spartasta Spartan. Sääti muutaman lain, jonka vaikutsuksesta eriarvoisuus, hionostelu ja kohtuuttomuus loppui. Askeesi, kuri, kovuus ja hyve valtasivat alaa. Myös leikinlaskua ja lakonisia ( Sparta oli Lakonialainen kaupunki) lausahduksia arvostettii.

Alemmassa artikkelissa ehdotetaan että Sokrates, kyynikot ja stoalaiset olisivat ihaileet spartalaisia ja saaneet heiltä vaikutteita. Ainakin itsekurin ihanne, yksinkertainen tooga ja sauva olivat yhteisiä asioita.

https://donaldrobertson.name/2013/05/08 ... he-stoics/

Tykkäsin suuresti tuosta artikkelissa mainitusta Epiktetoksen stoalaisesta iskulauseesta: "Endure & Renounce". Eli "kestä & luovu".
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Stoalaisuus - tie tyyneyteen

#45

Viesti Ile »

Brittien "stiff upper lip" on muuten yksi stoalaisuuden ilmentymä.
A person who is said to have a stiff upper lip displays fortitude and stoicism in the face of adversity, or exercises great self-restraint in the expression of emotion. The phrase is most commonly heard as part of the idiom "keep a stiff upper lip", and has traditionally been used to describe an attribute of British people in remaining resolute and unemotional when faced with adversity.
The phrase became symbolic of the British people, and particularly of those who were products of the English public school system during the Victorian era. Such schools were heavily influenced by stoicism, and aimed to instill a code of discipline and devotion to duty in their pupils through competitive sports, corporal punishments and cold showers.
https://en.wikipedia.org/wiki/Stiff_upper_lip

Artikkelissa kerrotaan myös stoalaisuuden matka Marcus Aureliuksen kautta Shakespearen näytelmiin ja brittien yhteiskuntaan.

Jos public school on Britannian kontekstissa jollekin vieras käsite, niin se tarkoittaa nimenomaan tyypillisiä sikäläisiä eliittikouluja. Nimi tulee käsittääkseni siitä, että ne eivät ole tavallisia tietyn alueen oppilaille tarkoitettuja paikalliskouluja vaan periaatteessa kaikille avoimia kouluja - hinta vain on niin kova, että ne ovat käytännössä eliitin kouluja.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 69 kurkkijaa