Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Uusivuosi ja ilotulitusraketit — mitä mieltä olet paukuista?

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa

Uusi vuosi ja ilotulitusraketit – mitä mieltä olet raketeista?

Raketit ovat hauskoja, jännittäviä ja hienoja
22
24%
Rakettien ampuminen on täysin turhaa
19
21%
Ilman raketteja pärjää, muttei niistä mitään haittaakaan ole
49
54%
 
Ääniä yhteensä: 90

fuusetsu
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 539
Lauteille: Maaliskuu 2005

Uusivuosi ja ilotulitusraketit — mitä mieltä olet paukuista?

#121

Viesti fuusetsu »

Lasse Candé kirjoitti: tammi 2, 2019, 12.21 Olen lähinnä raketti- ja paukkumyönteinen. Samassa tunnustan niiden ongelmakohdat. Koiranomistajien vaatimuksista en ole varma mitä ajattelen. Pitäisikö niitä koiria sitten viedä sellaisiin mestoihin, joissa ei pauku. Jos koiraa haittaa, omistaja voi kantaa vastuunsa ihan itse sen sijaan, että tästä syystä kielletään lukuisten uudenvuoden huvit.
Minnes viet parikymmentä hevosta viikoksi evakkoon? Tai sata lehmää? Ja mikä on se paikka, missä ei pauku?

Itse en ole ollut yöllä paukutuksen aikaa tallilla, mutta seuraavana päivän olen. Normaalisti täysin rauhallisesti käyttäytyvä ja helposti lastattava hevonen lähti talutuksessa juoksemaan täyttä laukkaa karkuun. Silmistä ja olemuksesta näki, että kaikki ei ole kunnossa. Hevonen on saaliseläin ja pelkotilat voivat jäädä päälle pitkäksikin aikaa. Se ei todellakaan lopu siihen, kun paukunta loppuu.



Mika kirjoitti: joulu 31, 2018, 17.32 Omasta turvallisuudestaan vastaa jokainen itse ja alaikäisten kohdalla huoltaja.
Eikö paikuttelija ole vastuussa mistään muusta? Saako eläinrääkkäystä harrastaa, jos ei näe eläintä? Jos vaikka pussi päässä heittelee hevosia kivillä tai hakkaa kepillä kopissa olevan koiran koppia? Mihin kohtaa laittaisit tuossa rajan?

Esimerkit voivat kuulostaa älyttömiltä, mutta jos paukuttelusi vaikutus on täysin sama, niin sinä kuitenkin haluat paukutella, koska se on kivaa?

Tänä uutenavuotena näin harakan, joka paniikissa lenteli päin seiniä. Eli ei se rääkkäys lemmikkieläimiin rajoitu. Noh, jollaan oli kivaa, niin eihän sillä väliä...
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Uusivuosi ja ilotulitusraketit — mitä mieltä olet paukuista?

#122

Viesti Lasse Candé »

Hevosalueet voisi esim sitten rajata ilotulittelun ulkopuolelle, jollakin sopivalla rajauksella. En tokikaan tiedä, miten pitkältä säteeltä sitten pitäisi kieltää paukuttelua.

Totte on tietenkin oikeassa siinä, että myymisen kieltäminen poistaisi nykyisiä lakirikkomuksia. En silti pidä täysin ongelmattomana kieltää vaikka keittiöveitsiä, jotta vältyttäisiin niillä tehtäviltä laittomilta murhilta. Sen sijaan palatakseni takaisin käsiteltävään aiheeseen, paukuttelun voisi kieltää rankemmin siltä ajalta kun se on kiellettyä. Pidänkin itse asiassa sitä melko suurena rikoksena, suhteessa siihen, mitä joku nuori tai epäkypsempi aikuinen voisi ajatella. Näkisin tällaisissa asioissa olevan paljon tehtävissä kasvatuksella ja suoraan rikoksiin puuttumalla, eikä ihan vältsisti tarvitse mennä Päivi Räsäs -linjalle ja kieltää varmuuden vuoksi kaikki.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Uusivuosi ja ilotulitusraketit — mitä mieltä olet paukuista?

#123

Viesti Mika »

[mention]fuusetsu[/mention], ymmärrän ajatuksesi, ja taisit kirjoittaa tunteella, joten katson nuo kysymyksesi läpi sormieni.

Ensinnäkin noin keskimäärin pidän eläimistä enemmän kuin ihmisistä. Toiseksi olen koko ikäni ollut sitä mieltä, että satojen eurojen räjäyttäminen taivaille muutamassa sekunnissa tai minuutissa on aika hassua toimintaa. Muutama vuosi sitten yksi kaverini pyysi minua toiseksi myyjäksi räjähdetiskin taakse. Suoritin Tukesin laput ja myin paukkuja. Osan palkastani otin räjähteinä, koska sain ne tukkuhintaan. Se oli elämäni ensimmäinen ja luultavasti viimeinen kerta, kun sijoitin rahojani paukkuihin. Onhan se räjäyttely silti hienoa.

Ylipäänsä vastustan holhousta siinä määrin kuin sitä Suomessa sovelletaan. Se ei nyt vain käy, että koko kansan tulisi elää eläinten ehdoilla. Vaikka eläimistä suuresti pidänkin, eläimet ovat ruokaketjussa ihmisten alapuolella. Lemmikkieläinten kohdalla vastuu on niiden omistajilla. Minulla ei ole vastauksia siihen, miten näiden ihmisten tulisi toimia sen 1-2 kertaa vuodessa.

Jos taasen on olemassa tutkimuksia siitä, että ilotulitteet aiheuttavat merkittävää haittaa luonnossa eläville eläimille, tarkistan kantaani. Silti tuon kansalaisaloitteen mukaankin räjäyttely jatkuisi, joten siihen se ei tarjoaisi vastausta.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Uusivuosi ja ilotulitusraketit — mitä mieltä olet paukuista?

#124

Viesti Totte »

Lasse Candé kirjoitti: tammi 2, 2019, 17.05 En silti pidä täysin ongelmattomana kieltää vaikka keittiöveitsiä, jotta vältyttäisiin niillä tehtäviltä laittomilta murhilta.
Olen täysin samaa mieltä. Itse pystyn täysin ymmärtämään molempia osapuolia ja pystyisin argumentoimaan melko hyvällä omatunnolla molemmat kannat. Eli tämä on vain asia joka pitää yhteiskunnallisella tasolla päättää miten halutaan yhdessä toimia. (Viittaan tässä ilotulitteisiin enkä veitsivertaukseen.)
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Uusivuosi ja ilotulitusraketit — mitä mieltä olet paukuista?

#125

Viesti Kari Aittomäki »

Olen muuten juu pannut pannut merkille semi-villieläinten pelokkuuden paukutteluun.
Tässä tontilla pyörii päntiönään ilmeisesti samansuvun harakoita, useita pareja.
No, onhan niitä tullut ruokittuakin vaikka tuollointälloin paskovat päälle sillepäällesattuessaan. Kun värkkään jotain tossa pihassa ja se käy heitä häiritsemään.

Paukkupäivien jälkeen heitä ei näy tässämäellä viikkoihin, lentänevät jonkkaan turvaan.
Tästä on lyhyt siimekseen.

Ave kertoili muksumuistoissaan jostain sodankäyneestä iki-hevosesta joka paukkuja kuullessaan könys varovasti makuulle.
Myös veteraanit kertoili jotta viisaimmat hevoset paino ruhon tonttiin suojaan siinä kun tyhmemmät kaakit laukkas karkuunpäin.
Ja kaikista fiksuimmat luotti ohjastajaansa sikäli että joskus ravasivat keskityksessäkin, joskus suojautuivat.
Ohjaajan mukaan.

Koirat teki kai samaa, olen saanut lukea.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Uusivuosi ja ilotulitusraketit — mitä mieltä olet paukuista?

#126

Viesti Lasse Candé »

Tuli jo aiemmin, mutta varsinkin Karin viestin myötä, mieleen eläinten kouluttaminen. Voisiko vaikka koiria totuttaa? Ärsykkeitähän on ainakin kaksi ja klassisen ehdollistumisen mielessä mahdollisesti myös ehdollinen ärsyke, ihmisen säikähdyksessä ja toiminnassa.

Kaksi ärsykettä ovat valo ja ääni ja ehdollinen ärsyke ihmisen säikähdys: jos ihminen säikähtää ilotulitetta, on ilotulite Pavlovin kello sille että ihminen säikähtää ja jos ehdollistuminen on tapahtunut, koira mitä luultavimmin reagoi pamahdukseen ja valoon myös tätä kautta.



Eli ratkaisuina totuttaa välähdyksiin ja ääneen. Vaikkapa telkkarin välityksellä, ensiksi näytön kirkkaus alhaalla ja äänet pois erilaisia ilotulitusvideoita. Sitten kirkkautta lisää muuten pimeässä huoneessa. Pikkuhiljaa volumea lisää. Ja pyörittelee sitten tällaista kokonaisuutta erilaisilla variaatioilla, pysyen selkeästi onnistumisten parissa.

Ja treenata itse ettei kauhistele eikä heti kauhistu että "wittu noi paukuttelee, vaikka MINULLA on koira", koska tämä kauhistelu käsittääkseni tekee koiran tuskasta suurempaa. Saattaa jopa olla suurempi tekijä kuin itse ilotuliteärsyke. Ja arvaisin peräti yleensä olevan.
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Uusivuosi ja ilotulitusraketit — mitä mieltä olet paukuista?

#127

Viesti YJT »

Lasse Candé kirjoitti: tammi 2, 2019, 12.21Mitäköhän Lehe on asiasta sanonut, mikä oli niin hyvää?
https://blogit.iltalehti.fi/mika-lehest ... taan-laki/
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Uusivuosi ja ilotulitusraketit — mitä mieltä olet paukuista?

#128

Viesti Totte »

No onhan tuo ihan hyvä esimerkki argumentaatiovirheiden bongaamiseen :D Ymmärrän, että kyseessä on mielipidekirjoitus, mutta silti...
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Riviharrastaja
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 183
Lauteille: Maaliskuu 2009
Paikkakunta: Helsinki

Uusivuosi ja ilotulitusraketit — mitä mieltä olet paukuista?

#129

Viesti Riviharrastaja »

Eilen postasin FB:hen tämmösen:

"Hyvää Uutta Vuotta! Eräs onnellinen osti kuuden euron ilotulitepadan. 30 sekuntia räiskettä ja loppuhuipennuksena vartin tulipalo, jossa jätehuone paloi maan tasalle. Tuulen vuoksi tuli oli levitä asuinrakennuksiin, mutta nyt kävi tuuri. Pelastuslaitos varmisti lämpökameroilla, etteivät kipinät sytyttäneet yläpohjia. Yllättävän kalliiksi tulee ilonpito. Kas kun jätekatoksen lisäksi meni kolme autoa, sähköasennuksia ja -piuhoja, hiekoituslaatikko, sekä asfalttia. HSY haluaa korvauksen palaneista jäteastioista. Uuden katoksen rakentamisen lisäksi kuluja tulee urakan kilpailutuksesta ja valvonnasta. Asiointi poliisin, pelastuslaitoksen, vakuutusyhtiön, lukkoliikkeen, huoltoyhtiön, HSY:n ym. kanssa on laskutettavaa työtä. Huoltoyhtiö laskuttaa tekemästään selvitystyöstä, siivouksesta, hankinnoista jne. Pihaa joudutaan ehkä kaivamaan auki, joten asfalttia menee ehkä sulanutta aluetta laajemminkin. Sähköurakoitsijalta on tulossa mojova lasku. Jätehuolto on jouduttu järjestämään väliaikaisesti eri tavalla, eikä sekään ole ilmaista. Lakimiehet ottavat omansa laatiessaan käräjäoikeudelle vaatimuksen ja osallistuessaan käräjäoikeuden istuntoon. Niin että kuuden euron ilotulitepadasta tuli sadan tonnin lasku. Eli mitä niitä ilotulitteita kieltämään, niillähän on selvästi työllistävä ja taloutta piristävä vaikutus."

Urpous, viina ja pyrotekniset välineet - mikä vois mennä pieleen?
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Uusivuosi ja ilotulitusraketit — mitä mieltä olet paukuista?

#130

Viesti MikaM »

Eli, mitä mieltä olet?
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Riviharrastaja
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 183
Lauteille: Maaliskuu 2009
Paikkakunta: Helsinki

Uusivuosi ja ilotulitusraketit — mitä mieltä olet paukuista?

#131

Viesti Riviharrastaja »

MikaM kirjoitti: tammi 3, 2019, 12.46 Eli, mitä mieltä olet?
Homma on jo nyt melkoisen säänneltyä, mutta kun sääntöjä ja ohjeita ei aina noudateta. Valvonta ja sanktioiden määrääminen on sekin aika toivoton työmaa. Eli taitaa tuo täyskielto olla se ainoa vaihtoehto.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Uusivuosi ja ilotulitusraketit — mitä mieltä olet paukuista?

#132

Viesti MikaM »

Jos mennään täyskiletton, eli kieltolakiin, mikähän mahtaa olla sitä seuraavana uutena vuotena smuglattujen rakettien määrä? Ehkä jatkuvasti vähenemään päin, mutta niitä ammutaankin sitten mitä erilasimmissa oloissa. Vai kuinka tehokas tuollainen kielto voisi olla?
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Uusivuosi ja ilotulitusraketit — mitä mieltä olet paukuista?

#133

Viesti Lasse Candé »

Sen takia, että joku pöljä polttaisi samat setit tarkoituksella, ei varmaan kuitenkaan tulisi kieltää sytytysvälineitä. Vastaavasti sen takia, että joku räiskii ilotulipatoja siellä missä ei pitäisi ja luultavasti rikkoo lukuisia säädöksiä, ei pidä kieltää ilotulittamista minulta ja kenties noin miljoonalta muulta.

Lehen teksti on kärkäs mielipidekirjoitus, kuten Totte itsekin sanoo. Argumentaatiovirheistä moittiminen olisi oikeutetumpaa, jos kyse olisi lukijan harhauttamisesta tai tietämättömyydestä, sen sijaan että kyse on päivänselvästi kärjistämisistä tehokeinona niin, että kaikille on peli selvä. Mutta ei siinä mitään, niiltä osin kuin jokin menee näistä johtuen maalista ohi, voi sivuuttaa. Parhaat pointit jäävät kuitenkin pöydälle.

Itse sivusin tätä tuossa edellä ehdollistumisen kannalta, joten oli kiva lukea vastaavaa:

"Kotieläimet ja sellaisiksi rinnastettavatkin pelkäävät uutta vuotta. Perusesimerkkinä koira. Aika usein kohtuullisen kouluttamaton sellainen, jonka omistaja luulee tekevänsä pelokkaalle eläimelle hyvää voivottelemalla, kamaloimalla ja lässytämällä sille elukalle. Niin, että eläin menettää viimeisenkin luottamuksensa lauman johtajaan, jos sellaista asemaa koskaan olikaan laumassa. Eläimen pelko on oikeaa, aika usein myös omistajansa ylläpitämää. Ja ihan kaikki ne tämän maan eläimet eivät ole ”pakokauhussa” ilotulitteiden tähden."
katar
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2037
Lauteille: Tammikuu 2008
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Thainyrkkeily
Sivulajit: Potkunyrkkeily; nyrkkeily

Uusivuosi ja ilotulitusraketit — mitä mieltä olet paukuista?

#134

Viesti katar »

Onhan nuita kiva katella, mut viimeksi kun ostettiin 40 euroa maksanut paketti, niin vähän huijatuksi tunsi ittensä. Ne isoimmat oli ihan jees, mut ne pienet oli kuin ois joku pierassut tosi kovaa. :lol: Eikä näyttänyt ees kovin erikoiselta. Nyt kateltiin vaan partsilta, kun muut paukuttaa. Ja sitä paukettahan riitti, alkoi viiden jälkeen ja ainakin meidän kulmilla riitti yli yhden.
Frankly my dear, I don`t give a damn.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 71 kurkkijaa