Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Maastaveto

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa

Paljonko nostat maastavedossa?

Alle 60 kg
1
2%
70 kg
0
Ei ääniä
80 kg
3
6%
90 kg
0
Ei ääniä
100 kg
1
2%
110 kg
5
9%
120 kg
2
4%
130 kg
3
6%
140 kg
5
9%
150 kg
2
4%
160 kg
6
11%
170 kg
5
9%
180 kg
6
11%
190 kg
0
Ei ääniä
200 kg
7
13%
210 kg
3
6%
220 kg
1
2%
230 kg
0
Ei ääniä
240 kg
1
2%
250 kg
2
4%
260 kg
0
Ei ääniä
270 kg
0
Ei ääniä
280 kg
0
Ei ääniä
290 kg
0
Ei ääniä
300 kg
0
Ei ääniä
300 kg+
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 53

Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Maastaveto

#121

Viesti Ile »

Mistäs noita laskukaavoja löytyisi? Munkin mielestä 1RM on se, mikä oikeesti nousee, mutta silti kiinnostaisi.
fuusetsu
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 539
Lauteille: Maaliskuu 2005

Maastaveto

#122

Viesti fuusetsu »

JariMarjamaa kirjoitti: tammi 12, 2019, 15.35 Jos enempää ei oo liikuttanut, ei sillä teoriittisella kuormalla ole merkitystä.
Se on vain ohjelmointia varten.
Ensimmäisen lauseen mukaan sillä ei ole merkitystä. Toisen lauseen mukaan sillä on merkitystä. ;)

Minulle laskennallisilla maksimeilla on paljon merkitystä tulosten seurannassa ja treenin tavoitepainojen laskemisessa. Treenin tulokseksi merkitsen kahden parhaan 1RM sarjan keskiarvon. Näistä lasken lineaarisesti 3-5 treenin perusteella seuraavan treenin tavoitepainon. Tuolla tavoin olen saanut toistojen määrät pysymään erittäin tarkasti halutuissa luvuissa ja huonoja sarjoja tulee harvoin.

Kun toistojen määrä on alle kymmenen (tai jopa alle 20), nuo kaavat antavat aivan tarpeeksi hyviä arvoja. Treenien tuloksiin sovitetun viivan korrelaatiokerroin on monesti yli 0,95, eli sillä on aika hyvä ennustella tulevia tuloksia kun treenaa säännöllisesti.

Yksinkertaisesti sanottuna laskennallinen 1RM auttaa helposti vertaamaan eri painoilla tehtyjä sarjoja edistymisen seurannassa.


Käytän aina maastavedossa remmejä. Minulla on heikot sormet ja oikean käden sormissa on napsusormisuutta ja kroonisia tulehduksia. Sormiin sattuu tällä hetkellä muissakin liikkeissä, mm. käsipäinoilla tehdessä. Olisi järjetöntä rajoittaa minkään liikkeen painoja tuon takia.
fuusetsu
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 539
Lauteille: Maaliskuu 2005

Maastaveto

#123

Viesti fuusetsu »

Ile kirjoitti: tammi 12, 2019, 16.01 Mistäs noita laskukaavoja löytyisi? Munkin mielestä 1RM on se, mikä oikeesti nousee, mutta silti kiinnostaisi.
Otin kuvakaappaukset parista PDF:stä, jotka minulla on tallessa. Nuo PDF:t löytyy varmaan tarvittaessa Googlella.


Kuva
Lähde: ACCURACY OF PREDICTION EQUATIONS FOR DETERMINING ONE REPETITION MAXIMUM BENCH PRESS IN WOMEN BEFORE AND AFTER RESISTANCE TRAINING


Kuva
Lähde: The Accuracy of Seven Equations for Predicting 1-RM Performance in the Bench Press, Squat, and Deadlift


Itse käytän Wathen-kaavaa (aka "Wathan"), joka tuntuu antavan tarkimmat tulokset itselleni:

Koodi: Valitse kaikki

ONERM = (100 * vastusKg) / (48.8 + 53.8 * 2.7181^(-0.075 * toistotKpl))
Kuvake
JariMarjamaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 34
Viestit: 1516
Lauteille: Helmikuu 2014
Paikkakunta: Tupos
Etulaji: Kuntosali, Personal Training
Takalajit: Potkunyrkkeily, Hokutoryu jujutsu, Vapaaottelu, Shotokan Karate, JKD/KungFu/Escrima, Krav Maga, Shoot fighting, Aikido, Judo
Yhteystiedot:

Maastaveto

#124

Viesti JariMarjamaa »

fuusetsu kirjoitti: tammi 12, 2019, 16.26 Ensimmäisen lauseen mukaan sillä ei ole merkitystä. Toisen lauseen mukaan sillä on merkitystä. ;)
Tarkoitin, että jos täällä äänestetään ja kysytään, mikä on sun maksimi, niin se mitä kaava sanoo,
ei ole merkitystä. Vain sillä mitä olet oikeasti liikuttanut.

Eli jos ole liikuttanut 10x jotain painoa, ja kaava sanoo sun 1RM M kg, EI sun maksimi ole tällä hetkellä M kiloa,
koska et ole sitä liikuttanut.
Kuorman noustessa tulee myös psykologia mukaan, joten senkään puolesta se kaava, EI takaa sun ykköstä.
Eli sun maksimi kuorma on mitä olet oikeasti liikuttanut.
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Maastaveto

#125

Viesti Ile »

Kiitos fuusetsu!
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Maastaveto

#126

Viesti Mjölnir »

Googlaa 1 RM calculator
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
JariMarjamaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 34
Viestit: 1516
Lauteille: Helmikuu 2014
Paikkakunta: Tupos
Etulaji: Kuntosali, Personal Training
Takalajit: Potkunyrkkeily, Hokutoryu jujutsu, Vapaaottelu, Shotokan Karate, JKD/KungFu/Escrima, Krav Maga, Shoot fighting, Aikido, Judo
Yhteystiedot:

Maastaveto

#127

Viesti JariMarjamaa »

JariMarjamaa kirjoitti: tammi 11, 2019, 07.57 Mavesta tuli enari painot: 3x142.5kg.
Keskiviikkona 2+1x 145kg.
Ei vaan ole Kippari Kallen forkkuja.
Mutta tipuaskelilla hitaasti kiiruhtamalla pääsee pitkälle, hitaasti :)
Kuvake
JariMarjamaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 34
Viestit: 1516
Lauteille: Helmikuu 2014
Paikkakunta: Tupos
Etulaji: Kuntosali, Personal Training
Takalajit: Potkunyrkkeily, Hokutoryu jujutsu, Vapaaottelu, Shotokan Karate, JKD/KungFu/Escrima, Krav Maga, Shoot fighting, Aikido, Judo
Yhteystiedot:

Maastaveto

#128

Viesti JariMarjamaa »

Keskiviikkona 1+1+1x 147.5kg. Sormet lipsuu.
Kuvake
JariMarjamaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 34
Viestit: 1516
Lauteille: Helmikuu 2014
Paikkakunta: Tupos
Etulaji: Kuntosali, Personal Training
Takalajit: Potkunyrkkeily, Hokutoryu jujutsu, Vapaaottelu, Shotokan Karate, JKD/KungFu/Escrima, Krav Maga, Shoot fighting, Aikido, Judo
Yhteystiedot:

Maastaveto

#129

Viesti JariMarjamaa »

Keskiviikkona 3x150kg ja vielä aika "helposti".
Homma etenee.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Maastaveto

#130

Viesti Mjölnir »

Tänään
5-3-1 ohjelmaa, viikko 1 kuukaudesta käyntiin
5x74, 5x93, 3x111, 5x120, 5x139, 13x157 kg;

Viimeinen sarja remmeillä, muut työntöotteella peukalolukolla

Laskennallisesti pitäisi nostaa jo kohta uusia enkkoja

Se ole pokha mikhän kun nostaa vaan...
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
JariMarjamaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 34
Viestit: 1516
Lauteille: Helmikuu 2014
Paikkakunta: Tupos
Etulaji: Kuntosali, Personal Training
Takalajit: Potkunyrkkeily, Hokutoryu jujutsu, Vapaaottelu, Shotokan Karate, JKD/KungFu/Escrima, Krav Maga, Shoot fighting, Aikido, Judo
Yhteystiedot:

Maastaveto

#131

Viesti JariMarjamaa »

Pitkään reenasin otepitoa.
Tälle viikolle vaihdoin taas remmeihin ja tehoja vetoihin.
Paljonko sitä nousisi? 3x160 olisi ihan hyvin.
Nääh väärä vastaus.
3x175kg nousi yllättävän hyvin.

Voisi tarkoittaa 1x195kg, mikä vain 7.5kg vajaa enarista.
Ja vielä varsinainen perusvoimakausi tekemättä, mikä pohjustaa maksimikautta.
Hyvillä mielillä siis kevättä eteenpäin.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Maastaveto

#132

Viesti Mika »

Jeff Nippard lähestyy aihetta faktojen lisäksi hauskalla huumorilla. :D Uskoisin että kehonrakentaja Chris Bumstead sanoi ihan huumorilla sumomaven olevan huijaamista. :)

Yllättävän vähän on eroa sillä matkalla, jonka tanko kulkee lattiasta ylös tavallisessa ja sumomavessa. Sumossa kyllä lähtöasento on selvästi alempi. Videossa on myös mielenkiintoinen tilasto kilpavoimanostajista ja siitä, miten eri painoluokissa nostetaan tavallisesti ja sumolla; sumo on yleisempää kevyemmissä painoluokissa.

ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 39 kurkkijaa