Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Suurimmat vyöarvot Suomessa

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 23356
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Suurimmat vyöarvot Suomessa

#136

Viesti TimoS »

Andy kirjoitti: tammi 26, 2019, 16.56 Suomessa lukumääräisesti eniten daneja yhteenlaskettuna on kai Young Sukilla.
Montako kaikkiaan? Jotenkin veikkaan, että Matsuoi nousee tuossa kanssa aika korkealle. Hänellähän on 6. dan (päälinjan) Renshinkanissa, 8. dan omassa Renshinkanissakaan, sitten muistaakseni 6. dan Tauramuso ryussä ja iaidossa vissiin 7. dan. Omasta Mugen ryu:stään en tiedä sanoa, mahdollisesti 8. dan siinäkin. Muita dan-arvoja (tai vastaavia) en tiedä.
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 18952
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Suurimmat vyöarvot Suomessa

#137

Viesti Andy »

Joo Matsuoi tuli itsellekin mieleen toisena mahdollisena jolla olisi eniten daneja.

Tuosta Mugen ryusta minulle ei ainakaan heti selviä, onko hänellä siinä 8.dan vai onko hän vain soshi. Onko lajissa edes dan-arvoja? Niin ja onko Matsuoin 6.dan Renshinkanista enää voimassa kun lähtö sieltä oli aika räväkkä? Jos on niin daneja tulisi siis 6+8+6+7=27. Jos Mugen ryussa on vielä 8 dania niin olisi yhteensä 35. Ilman sitä ja Renshinkanin arvoa on 21. Mugen ryun kanssa ilman renshinkania olisi 29.

Käsittääkseni Young Sukilla on hanmoodo 8.dan, hoijeonmoosol 7.dan, taekwondo 6.dan ja haedong kumdo 5.dan. Siinä olisi yhteensä 26 dania. Luultavasti Matsuoi siis vie voiton.

http://helsinki.hanmoodo.fi/2013/09/ope ... sukin.html
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 23356
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Suurimmat vyöarvot Suomessa

#138

Viesti TimoS »

Andy kirjoitti: tammi 26, 2019, 22.55 onko Matsuoin 6.dan Renshinkanista enää voimassa kun lähtö sieltä oli aika räväkkä?
Miten sen ottaa. Itse ajattelen nykyään, että myönnettyä vyöarvoa ei voi peruuttaa. Aikaisemmin uskoin, että sen voisi peruuttaa, mutta en tosiaan enää. Se on vaan siellä ikäänkuin taustalla ja nykyiset arvot on ne tärkeämmät. Mugenista en tosiaan itsekään tiedä, eikä tänne taida Matsuoin nykyisistä oppilaista juuri kukaan kirjoitella
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 18952
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Suurimmat vyöarvot Suomessa

#139

Viesti Andy »

Minusta se riippuu järjestelmästä. Jos lajin päämies - tai kollegio tai mikä siinä lajissa nyt valtaa käyttää - päättää että arvon voi peruuttaa niin sitten sen voi. Siihen vyöarvoonhan voi liittyä joitain järjestöllisiä oikeuksia, kuten alempien vyöarvojen myöntäminen. Renshinkanille olisi varmaan hankalaa, että vaikka Matsuoi voisi edelleen myöntää valideja Renshinkan-vöitä. Kenties jopa niin korkeita, että nämä puolestaan voisivat itse myöntää jotain vöitä.

ITF taekwon-dossa on ainakin ollut sellainen systeemi, että jos vyökoe meni kovin huonosti, niin sitä vyöarvoa voitiin nostamisen sijaan alentaa. :D Käytännössä tätä ei tietenkään tehty kovin usein, mutta varmaan se oli omiaan karsimaan ihan toivottomia yrittäjiä pois kokeesta.

Muistan myös lukeneeni israelilaisesta karateopettajasta, jonka järjestelmässä vyöarvo oli vähän niin kuin lisenssi, jota piti pitää voimassa. Jos oli tietyn aikaa treenaamatta niin menetti arvon. Ajatus oli kai se, että näin opettaja pystyy takaamaan kaikkien vyöarvojen tietyn tason milloin vain.

Eli minusta tämä on nimenomaan järjestelmäkohtainen asia. Jossain järjestelmissä vyöarvot on ikuisia, toisissa ei.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Puni
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3862
Lauteille: Kesäkuu 2010
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taekwondo Ilshin
Sivulajit: -
ITF Taekwon-Do
(Ch'ang Hon)
WT Taekwondo
(Kukkiwon, SimUu)
Takalajit: -
Urheilu
Kilpailu
Yhteystiedot:

Suurimmat vyöarvot Suomessa

#140

Viesti Puni »

ITF:ssä sanotaan kenraali Choin sanoneen, että vyöarvosta voi erottaa ainoastaan kuolema, eli pidän ylläkuvattua joko epätotena tai nk. alistamisena.
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 23356
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Suurimmat vyöarvot Suomessa

#141

Viesti TimoS »

Menee ohi aiheen taas, mutta otetaan tällainen omakohtainen esimerkki tähän: niin kauan kuin minulle ei olla virallisesti ilmoitettu, että vyöarvo on peruttu, katson yhä olevani Matsuoin Renshinkanissa 1. dan. En toki tee sillä arvolla enää yhtään mitään, mutta jos joku sen haluaa peruuttaa, saa siitä myös minulle kertoa ja mielellään palauttaa kaikki vyökoemaksutkin :p Minähän en tietenkään tiedä millaisia virallisia viestejä Matsuoin ja Tamotsun sekä myöhemmin Matsuoin ja Ikubon välillä on kulkenut.
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 18952
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Suurimmat vyöarvot Suomessa

#142

Viesti Andy »

Muistelen lukeneeni tuon vyöarvon alentamisjutun ITFn vyökoevaatimuksista noin 15 vuotta sitten. Tarkempaa lähdettä en osaa antaa.

Jos sitä vyöarvoa ei ole erikseen virallisesti peruttu, niin kai se sitten on voimassa. Kyllä minäkin olen siinä uskossa, että minulla on edelleen Sankukaista sininen ja Hokutorysta vihreä vyö, vaikken ole treenannut niitä yli 10 vuoteen. Lähtökohtaisesti laittaisin nämä vyöt päälle, jos menisin lajien treeneihin.

Lähinnähän nuo vyöarvojen perumiset tulevat kyseeseen silloin kun joku jollain lailla merkittävämpi henkilö lähtee organisaatiosta riitaisesti. Juuri Matsuoin eroaminen Renshinkanista lienee tyypillinen esimerkki tilanteesta jossa vyöarvo saatettaisiin perua.

Muistaakseni klassisissa japanilaisissa tyyleissä on ihan joku termikin tällaiselle kirkonkiroukselle. Oliko joku hanmon tms. ja siihen liittyi jotain rituaaleja, tyyliin opetusrullien polttamista ja sellaista, millä henkilö erotettiin koulukunnasta. Tällöin hän myös virallisesti menetti senioriasemansa tuoreempiin oppilaisiin nähden.

Hämeenlinnassa oli muutama vuosi sitten tapaus, jossa BJJ-seuran jakaantumiseen liittyvässä episodissa eräältä henkilöltä peruttiin sininen vyö.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 20842
Lauteille: Joulukuu 2007

Suurimmat vyöarvot Suomessa

#143

Viesti Lasse Candé »

Olisin itse enemmän sellaisessa käsityksessä, että harva pomo alkaa nillittämään sillä tasolla että taitotasoa ilmoittava arvo muka katoaisi.

Tämän sijaan poistetaan kaikki lisenssit ja suljetaan sosiaalisesti ulos.

Jokin "N. dan" tarkoittaa tietenkin eri tyyleissä eri asioita, mutta olen itse käsityksessä että kyu-dan-systeemi toimii lähinnä pysyvän ylennyksen periaatteella. Ja että tästä poikkeavat ovat harvassa.



Ei ole hirveästi tietotaitoa kysymykseen, mutta sitä kautta tietenkin on pointtia että en ylipäätään kohtaa vyöarvojen kyseenalaistamista. Ne nähdään jonkin tahon myöntäminä ja sitten ne nähdään kyseisen tahon myöntämänä kyseisenä vyönä. Ja sitä ei kukaan ota pois.

Olisi muuten ainakin omasta vinkkelistäni tiirailtuna vähän noloa sanoa jollekulle että vyöarvo jonka annoin, ei päde enää. Enkös minä itse päättänyt jo aiemmin kyseisestä arvosta? Arvioinko siis väärin? Ja jos joku muu taas antoi, minulla ei ole valtaa, paitsi jos valta tulee organisaatiolta.
Kuvake
Eizei
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 929
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Suurimmat vyöarvot Suomessa

#144

Viesti Eizei »

Young Suk on näyttänyt minulle 6.dan Taekwondo ja 7.dan Hoijeonmoosool sertinsä. Tuo 5.dan on Myoungin hänelle myöntämä Hoijeonmoosoolin miekkatekniikka-arvo, josta olen muistaakseni nähnyt myös sertin. Hojiksessa on myönnetty daneja osa-alueittain. Haedong Kumdossa Suk on kertonut omaavansa danin myös (kertoi vasta vähän aikaa sitten), en tiedä minkä, mutta jos, niin veikkaan ykköstä. Sen verran hän on ajan saatossa demonnut matskua.
Lisäksi sanonut, että Myoung myönsi hänelle aikanaan 8.danin hojiksessa muttei ottanut tätä silloin vielä käyttöön, vaan säästäneen tätä tulevaisuuteen. Kertoi tämän ottaessaan Hanmoodo 8.danin käyttöön.

Tämä tarkoittaisi puhumansa perusteella 8+8+6+5+1=28 mikäli HK dan on ykkönen.

Olen törmännyt Suomessa korealaisten lajien piirissä (ei koske vain toimijoita kenen kanssa olen tekemisissä) toimintatapaan, että korkeimmilta oppilailta on otettu dan pois. Yksi päivä vaan kerrottu, ettei sitä sulla enää ole. Sitten se on myös saatettu antaa takaisin. Sitten on tätä että annetaan vyö muttei sertiä ja sertiin vedoten voidaan sitten tarvittaessa kertoa, ettei sulla oo oikeesti vyötä. Nää väännöt on mun mielestä ihan lapsellista pelleilyä. Ja sitten tietysti danien jakamista kenelle tahansa aivan häpeilemättä.

Mulle on kans tarjottu daneja, mutta tiettyjä vastuita vastaan. Tietysti sitä vois sanoa, että kyllä tokkiisa ja sitten lähtee vetämään jos vaan danin haluaisi vailla vastuuta. En oo tällaiseen tarttunut.

Dan voi olla kyllä niin sitä ja tätä. Oikein pahaa tekee, kun miettii mitä kaikkea psskaa on nähnyt ja millä motiiveilla jengi näitä hommia tekee.
Antti Junikka
Kuvake
Lasse J
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 443
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Vantaa
Etulaji: 少林寺流空手道
Sivulajit: Yang Taiji Quan
Takalajit: Wadoryu karate, Kokondo karatejutsu, Shorinjiryu Renshinkan, Xing Yi Quan
Yhteystiedot:

Suurimmat vyöarvot Suomessa

#145

Viesti Lasse J »

Muistan jonkun kertoneen, että Matsuoi palautti (ihan v-mielessä?) Iwaolle tämän hänelle antaman 6. danin diplomin. Näin Matsuoilla olisi Renshinkanista ”voimassa” hänen vanha 3. daninsa.

Oman tyylinsä 8. danin lisäksi Matsuoilla on seuraavat vuöarvot: Muso Jikiden Eishinryu Iaiheiho 7.dan Kyoshi, Zen Nippon Iaido Renmei Iaido 5. dan, Shorinjiryu ryukyu Kobujutsu 8.dan Hanshi, Nihon koryu bujutsu Mugen ryu Heiho 8.dan Hanhshi. Eli ainakin 39 dania. Hänellä on myös mm. Master Level escrimassa. Sitten hänellä taitaa olla yhä voimassa myös Ikubon myöntämät 6-7. dania Taura Musoryu kobudossa ja jujutsusta mitkä nostanevat hänen danimääränsä yli viidenkymmenen.

Treeneissähän Matsuoi on jo pitkään käyttänyt yleensä valkoista vyötä...
Si vis pacem, para bellum
Kuvake
Lasse J
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 443
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Vantaa
Etulaji: 少林寺流空手道
Sivulajit: Yang Taiji Quan
Takalajit: Wadoryu karate, Kokondo karatejutsu, Shorinjiryu Renshinkan, Xing Yi Quan
Yhteystiedot:

Suurimmat vyöarvot Suomessa

#146

Viesti Lasse J »

Gijomonkai-karatejutsusta löytyvät seuraavat danit:
9. dan: Kim Isaksson
7. dan: Timo Zweygberg, Timo Wiiala, Jouko Turunen, Kai Vikberg ja Pentti Jokiaho.

Kimin vyön on käsittääkseni myöntänyt tyylin perustaja Yoshiji Kaku 10. dan.
Si vis pacem, para bellum
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 23356
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Suurimmat vyöarvot Suomessa

#147

Viesti TimoS »

Ai joo, unohdin täysin tuon Matsuoin ”Ryukyu” kobudon. Sehän nostaa hänen kokonaisvyömäärää ihan kohtuullisesti. Nuo Tauramuso ryu arvot taas, nyt kun asia tuli puheeksi, niin muistelen, että myös sen miekkajutuissa olisi oma vyöarvonsa. Taitaa Matsuoi siis olla Suomen mestari noissa mustien vöitten määrässä. Noh, pitkän uranhan hän on tehnyt.
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 20207
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Suurimmat vyöarvot Suomessa

#148

Viesti JanneM »

JOs tietyiltä ihmisisltä kysytään niin ei voi olla Suomenmestari kun on Japanilainen... ;P
Mutta kenelläköhän Suomalaisella on eniten dan arvoja?
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 20842
Lauteille: Joulukuu 2007

Suurimmat vyöarvot Suomessa

#149

Viesti Lasse Candé »

Täytyy kyllä sanoa, että nuo korealaiset meiningit näyttävät vähän erikoisilta.

Onko Janne sen perässä että kenellä etnisesti suomalaisella (jollakin määritelmällä) on eniten daneja? Vai riittääkö kansalaisuus? Mielestäni tosin noita kandidaatteja on jo mainittukin. Puuttuuko sieltä Jannen mielestä joku?
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 23356
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Suurimmat vyöarvot Suomessa

#150

Viesti TimoS »

JanneM kirjoitti: tammi 27, 2019, 12.22 JOs tietyiltä ihmisisltä kysytään niin ei voi olla Suomenmestari kun on Japanilainen... ;P
Mutta jospa ajattelisi, että on saanut edustusoikeuden :P
Mutta kenelläköhän Suomalaisella on eniten dan arvoja?
Nyt onkin vaikeampi kysymys. Veikkaan, että jollain Matsuoin (entisellä) oppilaalla, Yuji on kuitenkin opettanut montaa eri lajia.
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 29 kurkkijaa