Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Metsästys

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 36
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Metsästys

#1441

Viesti Kari Aittomäki »

Niin, itte en tunne tarvetta niputtaa hahmotuslaatikkoon sen paremmin metsästäjiä kuin kuvaajiakaan. Tai ketään.

Jos ilmaisuun tarkkuutta haetaan, metsästäjä-hahmotukseen ilm elimellisesti kuuluvan uhoamisen soundi särähtää korvaan ja sattuu silmiin.
Olen itse ollut tilanteessa jossa kaksi hiukan vanhempaa kaksoisleukaa kävivät keskenään äänekkääseen keskusteluun kaadoistaan, selkeästi provosoituneina hiljattain käymästäni ja selvittämästäni, kohua nostaneeta mylläkästä.

Ei siinä sinänsä mitään, testo polttaa palleja nynnyilläkin mutta kun se mattapintapuhe oli selkeästi kohdistettu seuralaiselleni, kovin kauniille.
Se nyt ei vaan ole kovin fiksua käytöstä.
En näe mitään tarvetta selityksille huonoista omenoista, aivan vastaavaa pällikäytöstä olen ottanut ituhipeiltä, vaatteitten lajittelijoilta, poliiseilta ja putkimiehiltä ja taksareilta ja potkupallon pelaajilta ja.

Olettaisin että airakti on itseoppinut luonnossa liikkuja, joka jo itsessään tuo ilahtunutta raikkautta kuvauskokemukseen.
Sitä taustaa vasten se metsästäjien tapakulttuuri maistunee pahvilta.

Ainoastaan suorituskykyisten, treenaavien myllyttäjien ryhmäkäytös on sellasta ku pitää.
Viva Potku.
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 11231
Lauteille: Kesäkuu 2008

Metsästys

#1442

Viesti Jorge »

Joo, kyllä IMHO olet oikeilla jäljillä ryhmäkäytöksen suhteen.
Tunnen monia ihmisiä, jotka käyvät erällä (metsästys, kalastus ym.) mieluummin yksin tai 1-2 kaverin kanssa, kuin jossain porukassa. Yleensä syynä on esim. oma luontosuhde tai vaikkapa se, että treenaa itse esim. ampumataitoa ja opettelee eläinten liikkeitä ja tapoja läpi vuoden, eikä halua sellaiseen hirvi-, peura-. ym. porukkaan, joka ottaa kiväärin kaapista jahtikauden alettua ja sitten räiskii ohilaukauksia, haavakkoja tai väärän lajin eläimiä.
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 31
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Metsästys

#1443

Viesti tohtorismies »

Kari Aittomäki kirjoitti: huhti 27, 2019, 04.32
Olettaisin että airakti on itseoppinut luonnossa liikkuja, joka jo itsessään tuo ilahtunutta raikkautta kuvauskokemukseen.
Sitä taustaa vasten se metsästäjien tapakulttuuri maistunee pahvilta.
Voitko avata tätä tapakulttuuria?
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 36
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Metsästys

#1444

Viesti Kari Aittomäki »

Voin.

Se on vastenmielistä.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 98
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Metsästys

#1445

Viesti Mjölnir »

Perustelepa
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 36
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Metsästys

#1446

Viesti Kari Aittomäki »

Perustelen aivan silkasta kunnioituksesta, ja koska nuo metsästystarintasi ovat nautinnollisia.

Mikä tahansa ryhmä joka käyttää viitekehystään itsekorostuksen välineenä on vastenmielinen.
Testosteroni-osastot erittäinkin.

Ne on jotenkin niin käsittämättömiä, täydellisen tappelukyvytön vanukas tuhisee ja tuijottelee koska osaa soittaa rokkiriffejä ja tuntee äijä-tuntemuksia.
Americanautoilija suoristaa vähäisen vartensa ja tunkee suuteluetäisyydelle tuijottelemaan kun Corvetelleen on naureltu.

Esimerkkejä riittää, ei tarvinne lisätä.
Metsästäjissä se metelöivä dominointi ja tappamisen/kaatamisen gloriointi ja leijuminen antaa tilanteisiin aivan oman kierteensä.
Juu, ei tarvitse kertoa että pässejä riittää ja kaikki ei ja yleistykset on.
Minäkään en usko kollektiiviseen syyllisyyteen.

Mutta kun kertoja kertyy syntyy vaikutelma jota ei poispyyhitä.
Ja kuten aina, mulla on kontaktipintaa. Olen ottanut purotaimenen kutittamalla, jäniksen heittoaseella ja isompiakin eläjiä projektiililla.
Tiedän just kuinka herkkää on odottaa sitä risahdusta siellä moninaisuuden keskellä ja kuinka mukavaa se käsittely ja kotiinvienti onkaan.

Alkuperäinen asetteluhan oli luontokuvaajan ja metsästäjän kokemien yhteneväisyydessä.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 98
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Metsästys

#1447

Viesti Mjölnir »

Kiitos, näin arvelinkin

Koska minulla on myös samankaltaisia kokemuksia ”vanhasta kaartista”

Mutta vielä enemmän kokemuksia luontoa ja eläimiä kunnioittavista metsästäjistä, jotka suhtautuvat intohimoisesti riistanhoitoon. Jotka kokevat surullisuutta ja iloa yhtäaikaa kaadon jälkeen.

Olen kuitenkin myös sitä mieltä, että vaikka esimerkiksi Peuran ampuminen kyttäyskopista ruokinnalle ei ole metsästyksenä kovin haastavaa, se on riistanhoidollisesti tärkeää ja ennen kaikkea eettistä mikäli yleensäkin syö lihaa.

Metsästysjuttuni innoittivat muitakin, Aleksi Lumme on nuoren polven jousimetsästyksellä aloittanut metsästäjä joka kirjoittaa kirjaa ”Metsästä!”. Ilmestynee lähiaikoina. Aleksi kävi haastattelemassa mua pari tuntia kirjaansa varten
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Metsästys

#1448

Viesti MikaM »

Nämä on niin totta. Tunnen useita seuroista poislähteneitä juurikin tällaisista syistä, myös osa sitä vanhaa kaartia, eli 70+ ikäisiä. Sanalla hirviporukka on monasti varsin ikävä klangi. Metsästyksellä taas ei.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 98
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Metsästys

#1449

Viesti Mjölnir »

Näin
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 31
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Metsästys

#1450

Viesti tohtorismies »

MikaM kirjoitti: huhti 30, 2019, 10.41 Nämä on niin totta. Tunnen useita seuroista poislähteneitä juurikin tällaisista syistä, myös osa sitä vanhaa kaartia, eli 70+ ikäisiä. Sanalla hirviporukka on monasti varsin ikävä klangi. Metsästyksellä taas ei.
Juuri näin.

On minua ihteänikin kutsuttu sen seitsemänkymmentä kertaa hirviporukoihin mutta en ole lähtenyt.

Tykkään metästellä ihan kaikessa rauhassa koiran kanssa ihan yssikseen. Toki joskus harvoin kaverin kanssa mutta kuiteskin. Ja ihan sen verran että treenit rupeaa radikaalisti kauden aikana kärsimään.

Jokseenkin arvasin tuon Karin vastauksen, sinälläänhän siinä hipaistaan totuutta mutta ei osuta mielestäni. Tuo käytös mitä Kari kuvaili ei liity metsästykseen vaan ihmis urosten laumakäyttäytymiseen. Tuon tyylinen käytös kun ei kuulu millään tapaa koko harrastukseen... Lihaa ja elämyksiä siinä haetaan.

Ja uskaltaisin väittää että tuon tyylinen nokittelu vertautuu aivan suoraan siihen millaisia rahallisia osuuksia hommassa pyörii.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 36
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Metsästys

#1451

Viesti Kari Aittomäki »

Tuo kirja tulee hankintaan. Kiitos vinkistä.
Kyllähän siinä väijymisessä ja odottelussa ja lopulta toiminnassa on jotain sellaista syvän atavistista tyydytystä jota on vaikea edes kuvailla.
Kun se on vielä niin pitkäkestoista, huipentuen aina siihen pöydänkattaukseen asti.
Tuo suru kaadosta on todella hyvä näkökulma, se tapahtumahan on tuntevalle pakahduttava. Mikäli testohyöky ei peitä.

Kuriositeettina, mä olen nähnyt kun matador jää seisomaan liikkumattomana sortuvan härän viereen, ilmaisten olemuksellaan surua ja kunnioitusta.
Ja kuinka yleisö resonoi.
tohtorismies kirjoitti: huhti 30, 2019, 18.38 Tuo käytös mitä Kari kuvaili ei liity metsästykseen vaan ihmis urosten laumakäyttäytymiseen. Tuon tyylinen käytös kun ei kuulu millään tapaa koko harrastukseen...
Tämäpä se pointtini on ollut.
Olen kuvaillut rehvastelua, en milläänmuotoa itse toimintaa.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 98
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Metsästys

#1452

Viesti Mjölnir »

https://www.adlibris.com/fi/kirja/metsa ... oogle.com/

Metsästä löytyy mielenrauha ja syvempi luontosuhde - sekä ruokaa, jonka alkuperästä voi olla varma.

Tajusin, kuinka paljon elämäni oli muuttunut. Kieltäydyin baarireissusta, koska se pilaisi minulta tilaisuuden päästä metsälle. Häviävän pieni mahdollisuus päästä kokemaan saalistamisen adrenaliiniryöppy oli minulle syy asettaa passissa istuminen illanvieton edelle. Syy lähteä metsälle oli pieni mahdollisuus saada saalista, mutta todellinen arvo tuli rauhoittumisesta ja ympäröivän todellisuuden hyväksymisestä sellaisena kuin se on.

Metsästys on ollut osa yhteiskuntaamme siitä lähtien, kun ensimmäinen ihminen saapui aseineen metsään, jota myöhemmin alettiin kutsua Suomeksi. Vuosikymmenten aikana se on muuttunut selviytymiskeinosta vapaa-ajan viettomuodoksi, mutta sen merkitys on aina ollut metsästäjille suuri. Merkitys on kuitenkin usein jäänyt metsästäjäyhteisön omaksi tiedoksi. Lähes jokainen suomalainen tuntee metsästäjiä, mutta yritykset selittää, mistä metsästyksessä on kyse, ovat harvoin onnistuneet.

Esikoiskirjailija Aleksi Lumme on helsinkiläinen IT-konsultti, jonka elämänpiiri on pääosin kaupungin sykkeessä. Metsästysharrastus vie hänet kuitenkin säännöllisesti luontoon, säässä kuin säässä. Hänen jahtikavereilleen metsä on temppeli, jossa mieli lepää. Vegaaniystäviensä kanssa hän puhuu ruoan alkuperästä ja eettisyydestä.

Metsästä kertoo henkilökohtaisen ja samastuttavan tarinan kautta siitä, mitä metsästys ja ampumaharrastus merkitsee nuorten kasvulle, kuinka vahvoja tunteita metsästys pitää sisällään ja miten se vastaa nykyihmisenkin aivoihin sisäänrakennettuihin metsästäjä-keräilijän tarpeisiin. Metsällä löytyy vastaus moniin modernin työelämänkin ristiriitatilanteisiin, liittyvät ne sitten itseohjautuvuuteen, pitkäjänteisyyteen tai ryhmätyöhön.

Metsästä pohtii tunteita ja rakentaa yhteyksiä ihmisten välille, ja sen ansiosta kirjasta löytyy tarttumapintaa niin metsästäjälle kuin muillekin. Se sopii jokaiselle, joka on kiinnostunut luontosuhteensa syventämisestä, ruokansa aiemmista vaiheista tai mielenrauhan tavoittelusta. Kirja on kirjoitettu yhteistyössä laajan metsästäjäjoukon kanssa, joten Aleksi ei ole näiden ajatustensa ja kokemustensa kanssa yksin.
Olen päässyt lukemaan osiot joissa minua on haastateltu sekä nähnyt kirjaan tulevia kuvia, joten hyvää settiä on luvassa
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Maastokuvio
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2
Lauteille: Toukokuu 2019

Metsästys

#1453

Viesti Maastokuvio »

Mainitun kirjan kirjoittaja reporting in! Työkaveri vihjasi, että täällä puhutaan asiaa ja näin näyttäisi olevan. Hyviä kulmia.

Kari Aittomäki: olisi mahtavaa kuulla palautetta kirjasta sitten kun sen aika tulee. Kirja ilmestyy elokuussa.

Keskustelussa näytettiin sivuavan aika hyvin yleisimpiä metsästyskeskustelun näkökulmia, joten en tartu niihin sen enempää.

Tuon pöytään vielä sen, että löysin metsästyksestä hiukan yllättäen keinon avata rakentavaa keskustelua niin abc-isäntien, kuin cityvihreidenkin kanssa. Maailma näyttäisi olevan kääntyneen sellaiseen asentoon, että yhä useampi on ymmärtänyt kannanhoidollisen metsästyksen yhteiskunnallisen arvon, yhä useampi miettii ruoan eettisyyttä ja kaipaa luonnosta vastapainoa töille tai kotiarjelle. Keskustelin kirjaprojektin aikana hyvin erilaisten ihmisten kanssa ja yllätyin kuinka hyvin suomalaisen luontoväen tavoitteet ovat linjassa. Aivan kaikki esimerkiksi tavoittelevat luonnon monimuotoisuuden ylläpitoa.

Vaikeaa keskustelusta tekee nuo seikat, joihin viittasit: vanha setämieshirviporukkamentaliteetti on monesti ollut ongelmallista. Monen seurueen on ollut pakko muuttua siksi, että ne eivät kulttuurin takia löytäneet jäseniä. Luontainen poistuma toki vaikutti tässä myös.

Mietin itsekin fasaanijahtien moraalista ongelmallisuutta ja elitistisyyttä ja suhtauduin siihen penseästi aina siihen asti kunnes sain kutsun vierailla fasaanitilalla tutustumassa sen liiketoimintaan. Moraalinen ongelma kasvatettujen eläimien ampumisessa on olemassa, mutta kokonaisuus on kuitenkin luonnon kannalta niin arvokas, että hinta saattaa silti kannattaa maksaa. Tämä oli itselleni kirjaprojektin aikana tapahtunut suurin ”takinkääntö”.

Minulle motivaatio kirjan kirjoittamiseen tuli siitä, että huomasin itse aloitettuani totuuden olevan paljon vivahteikkaampi ja monisävyisempi kuin ulkopuolelta katsellen kuvittelin. Tavoitteeni on kertoa tarina siten, että sen avulla olisi vähän helpompi ymmärtää mistä metsästyksessä on kyse ja mitä metsästäjän päässä liikkuu. Elokuussa nähdään miten käy. Lähetä ihmeessä palautetta: metsastakirja@gmail.com

Ps. Pidän eläinkuvausta itse valokuvaajana kertaluokkaa vaikeampana kuin metsästystä. Minusta ei olisi siihen hommaan. Taidot ja kärsivällisyys eivät riitä. Siksi minun luontosuhteeni aukesi metsästyksen, ei valokuvauksen kautta. Onneksi on metsässä tilaa molemmille.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 98
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Metsästys

#1454

Viesti Mjölnir »

Tervetuloa, Aleksi! Oli mukava tavata livenä

Petteri
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 36
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Metsästys

#1455

Viesti Kari Aittomäki »

Tervetulemas myöskin.
Kirjasta tulee vaakapalautetta hetiku.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Jiu-Jitsu ja 83 kurkkijaa