Tuossa on oikeasti paljon kovaa asiaa.Ile kirjoitti: ↑heinä 9, 2019, 01.01ei hyvää päivää mitä perttipasasia.
Miettikää nyt Btw muutenkin pienessä skepsis-hengessä, että mitä tää kamppailulajien historia on oikeesti ollu kun jengi vaan uskoo.
Lähtisitkö muuten harrastamaan juoksua, jalkapalloa tai kuulantyöntöä sellaisella mainoslauseella, että ”meillä opetetaan sitä täsmälleen samalla tavalla kuin 130 vuotta sitten ja meille on tietysti tärkeintä että sitä metodia ei muuteta, koska liikuntapedagogia ja valmennustietoushan ei ole voinut kehittyä tänä aikana”?
(Mitenköhän noin kaksi edellistä kappaletta muuten liittyivät toisiinsa? Ja miten tämä liittyy siihen, että joku on feikannut vyön itselleen? Vinkki: isossa kuvassa liittyy)
No, mäkin käytin hyvän tovin teinivuosistani siihen koryu-höpöhöpöön, jossa miekan piti pysähtyä parin sentin tarkkuudella tiettyyn asentoon sen jälkeen kun oli leikattu kaveri jostain kohtaa about kahtia. Ja mäkin uskoin, että se joku setä, joka halusi päättää - ja varsinkin kertoa muille - miten se juttu pitää tehdä oli varmaan tosi viisas ja tiesi paljon paremmin kuin muut.
Tää oli siis täysi ootee ja ei liity mitenkään erityisesti brazilian wax jutsuun vaan siihen miten kamppailulajeissa on ylipäänsä ollut helppo huijata ennen kuin data liikkui liukkaasti.
Muistan kun ysärin alussa luin kirjastossa [mention]Jarmo Österman[/mention]in Maailman kamppailutaidot -kirjaa. Se oli parasta lukemista koko maailmassa. Nyttemmin tietysti siihen voisi tehdä tukkukaupalla korjauksia, mutta siinäpä se onkin, kun silloin ei vain ollut likimainkaan samanlaista avointa ja uskomattoman laajaa tietomäärää kuin nyt on.
Siitä päästään lajien historiikkeihin ja muihin tarinoihin. Ja nimenomaan tarinoita on paljon ollut. Mutta niitä on ollut uskominen, kun vertaileva tutkimus olisi ollut käytännössä liki mahdotonta, ja tietysti kun sydämellään jotakin harrastaa, sitä haluaakin uskoa vaikka mitä. Vaikka naiivi-sanalla on usein negatiivinen konnotaatio, tässä yhteydessä tarkoitan sitä kauniilla tavalla.
Nykyaikana voi muodostua ristiriita vanhojen uskomusten ja nykyisten, niitä kyseenalaistavien faktojen kesken. Se voi olla muutosvastarintaa, jonḱinlaista pettymistä itseensä tai tiedostamatonta tai tiedostettua itsepetosta. Ainakin itse toivoisin että niihin entisaikojen tarinoihin jokainen osaisi suhtautua oikealla tavalla. Ei se ole meidän vikamme, että meille syötettiin palturia. Ennen oli ennen, nyt on nyt.
Paljonhan noita olisi, kun vain muistaisi. Yhden hyvän muistan. Sparratessa on pakko käyttää 16 unssin hanskoja, jottei henki lähde. Olen melko varma, että kyseiset henkilöt uskoivat siihen itse. Niin laajaa se utopiassa eläminen silloin ennen wanhaan oli.
Nuotiotarinoiden lisäksi tässä voidaan puida muun muassa sitä, miten nykyinen tiedonjakaminen on vaikuttanut treenimetodeihin.