Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Defendojen historia ja opettajalinjat

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kurkkija
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 5
Lauteille: Heinäkuu 2019

Defendojen historia ja opettajalinjat

#181

Viesti Kurkkija »

Jaa...has.

Koko järjestelmän korkein myönnetty vyöarvo, 4 danin musta vyö ja nyt suomen defendo hierarkiassa jaetulla kakkossijalla toimiva. Kuulut lisäksi IDDI ryhmään joka taas tarkoittaa defendo-sivujen mukaan " kuuluvat Jyrki Saario Defendon kehitysryhmään. I.D.D.I. ryhmän jäsenten tehtävä on kehittää Defendoa ja varmistaa sen laadun ja korkean tason säilyminen." Kai te nyt jotain kirjaa pidätte lajinne tekniikoista ja niiden kehityksestä, jos ette niin aloittakaa ihmeessä.

Ei kompetenssiä kyseenalaistaa johtajan juttuja? Sinun historiallasi?? Onko oikein olettaa että mielestäsi kellään muullakaan ei ole??? Kehitysryhmä jossa on kuitenkin vain yksi mestari jota kuunnellaan?? Kyllä tämä on nyt vähän jotenkin....

Tämän tyyppinen nöyristelevä kunnioitus ei mielestäni kuulu RBSD lajeihin. Onhan hommassa vähän kultistisia piirteitä eikö? Tyypillistä budo-lajeille lienee. Ehkä suomalaisittain Kaspin tulee mieleen, siellä on myös ainoastaan yksi suurmestari.

Siinä ei ole siis mitään vikaa ja tiedän että Defendo tekniikat toimii. Mutta ymmärrän nyt paremmin syntyneen tilanteen.
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Defendojen historia ja opettajalinjat

#182

Viesti JanneM »

Tilanteeseen ei ole vaikuttanut Petterin kompetensi tai se etteikö lajin kehitykseen ole voinut vaikuttaa nuut kuin Jyrki. Luonnollisesti laji on Jyrkin laji ja hänellä on se viimeinen sana. Se lienee loogista. Ainakin minun mielestä.
Itse en ole IDDI ryhmässä mutta myös minun sanaani on kuultu lajin tekniikoiden osalta.

Kultiksi syyttäminen on melko hassua. Toedän kuitenkin kuka olet vpn:stä huolimatta...
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 44
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendojen historia ja opettajalinjat

#183

Viesti Mjölnir »

Niin, olen kymmenistä eri asioista kyllä kertonut mielipiteitä, mutta kuten sanoin, mun 35 vuoden treenihistoria on pientä verrattuna siihen, mitä Jyrki on nähnyt ja osaa. Olen vaikuttanut joihinkin tapoihin tehdä juttuja ja olen tehnyt yhden haaran, Defendo greenin. Lisäksi olen vaikuttanut Defendo whotefn ja tuonut paljon juttuja Defendo blueen.

Mulla ei ole tarvetta nostaa itseäni jalustalle tässä lajissa, kunnia sille kelle suurin osa siitä kuuluu.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 44
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendojen historia ja opettajalinjat

#184

Viesti Mjölnir »

Lisäksi, en ihan oikeasti jaksa jonkun random-huutelijan nimimerkin takaa, takia, alkaa kaivamaan, että joska mitäkin päätettiin ja miten tehtiin 😀
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 44
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendojen historia ja opettajalinjat

#185

Viesti Mjölnir »

Kurkkija, älä yritä laittaa sanoja suuhuni; jotkut ovat olleet sitä mieltä, että jyrkillä ei ole heille enää annettavaa. He ovat nyt lähteneet Defendosta. En sanonut, että kukaan ei saisi kritisoida tai arvostella. Sanoin, että minun 35 v treenihistorialla minulla ei ole kompetenssia useimpiin asioihin jyrkiä enempää.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
sikajudoka
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 565
Lauteille: Helmikuu 2009

Defendojen historia ja opettajalinjat

#186

Viesti sikajudoka »

Jyrki on varmasti kova ja kokenut ukko, mutta en väheksyisi myöskään Antin ja hänen kumppaniensa osaamista ja kokemusta mm. turvallisuusalan kenttätehtävistä. Voisi jopa ajatella, että heillä on siten tuoreempaa näkemystä siitä, mikä toimii "kadulla" ja mikä ei.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 44
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendojen historia ja opettajalinjat

#187

Viesti Mjölnir »

Juu, mm itse työskentelen turva-alalla ja on kokemusta tilanteista.

Se mistä tämä lähti: väitettiin että tekniikoiden kehittämistä ei ole tapahtunut eikä muita ole kuunneltu. MINUSTA näin ei ole koska tekniikoiden kehittämistä ON tapahtunut ja esim minua on kuunneltu.

Moniin asioihin ei vain ole mitään kehitettävää, koska paketti on riittävän hyvä.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Defendojen historia ja opettajalinjat

#188

Viesti Lasse Candé »

Mielestäni Kurkkijan kysymykset ovat olleet ihan asiallisia. Defendoilijat ovat täällä jatkuvasti puhuneet siitä kuinka laji kehittyy keräten informaatiota alempaa. Nyt Kurkkijan viime aikainen anti käsittelee vain ja ainoastaan kuinka tämä ihan käytännössä tapahtuu. En ymmärrä miksi tämä saa niin äkäisen reaktion, että aletaan kutsumaan huutelijaksi ja toisaalta että ylipotkija viittaa tuntevansa kirjoittelijan vpn:stä huolimatta. Noita pidän ongelmallisina juttuina ja varsinkin jos ylipotkija käyttää ylipotkijatyökaluja jonkun etsimiseen, koska närkästyy kun omaa lajiaan käsitellään. Ehkä tänne pitäisi laittaa pakko esiintyä omalla nimellä ja henkilöllisyys tarkistetaan jotenkin, jos meininki on se, että ylipotkijoiden lajeja ei saa käsitellä samalla anonymiteetillä kuin muita. Ei esim kuulu minulle pätkääkään, että Kurkkija käyttää vpn:ää.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 44
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendojen historia ja opettajalinjat

#189

Viesti Mjölnir »

Joo, sori Lasse. Asenteeseen vaikutti muutama seikka, jotka jäävät muilta hämärän peittoon.

Mielestäni vastasin kysymykseen jo, enkä aio käyttää nyt enempää energiaa tarkempien vastausten kaivamiseen, ehkä sitten ensi kesän keskiviikkona
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Defendojen historia ja opettajalinjat

#190

Viesti JanneM »

Lasse Candé kirjoitti: elo 6, 2019, 11.58 Mielestäni Kurkkijan kysymykset ovat olleet ihan asiallisia. Defendoilijat ovat täällä jatkuvasti puhuneet siitä kuinka laji kehittyy keräten informaatiota alempaa. Nyt Kurkkijan viime aikainen anti käsittelee vain ja ainoastaan kuinka tämä ihan käytännössä tapahtuu. En ymmärrä miksi tämä saa niin äkäisen reaktion, että aletaan kutsumaan huutelijaksi ja toisaalta että ylipotkija viittaa tuntevansa kirjoittelijan vpn:stä huolimatta. Noita pidän ongelmallisina juttuina ja varsinkin jos ylipotkija käyttää ylipotkijatyökaluja jonkun etsimiseen, koska närkästyy kun omaa lajiaan käsitellään. Ehkä tänne pitäisi laittaa pakko esiintyä omalla nimellä ja henkilöllisyys tarkistetaan jotenkin, jos meininki on se, että ylipotkijoiden lajeja ei saa käsitellä samalla anonymiteetillä kuin muita. Ei esim kuulu minulle pätkääkään, että Kurkkija käyttää vpn:ää.
Yliporkijoilla ei ole mitään työkaluja millä kaivaa mitään informaatiota ihmisen anonymiteetin takaa. Minulla ei ole pääsyä edes kirjoittajien sähköpostitietoihin.

Jos kirjoitan ylipotkijana kerron sen kyllä. Kurkkijan henkilöllisyys ja vpn:n käyttö on minulle ihan muita reittejä tullut ilmi. Myös hänen motivaationsa kirjoitteluun, mutta nämä keskustelut eivät oikeastaan kuulu tähän vaan keskitytään mielummin siihen oikeaan asiaan.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Defendojen historia ja opettajalinjat

#191

Viesti TimoS »

:ot:
Lasse Candé kirjoitti:varsinkin jos ylipotkija käyttää ylipotkijatyökaluja jonkun etsimiseen
Ylipotkija: Otan kantaa vain noihin meidän käytössä oleviin työkaluihin: näemme mistä IP osoitteesta kirjoitus on tehty, mutta sitä voi ”hämätä” esim. VPN softalla. Lisäksi ainakin osa meistä (tuohon vaaditaan erillinen ylläpitäjän oikeustaso) pystyy katsomaan minkä sähköpostiosoitteen käyttäjä on itselleen ilmoittanut. Juuri sen pidemmälle ei meillä ole työkaluja, joilla kirjoittajan henkilöllisyyttä voi selvittää
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Defendojen historia ja opettajalinjat

#192

Viesti Lasse Candé »

Kiitokset asian avaamisesta. Pahoittelen hässäkkää, mutta on mielestäni tärkeää että tuo mitä Timo lätkäisi pöytään, tuli pöytään lätkäistyksi. :peukku:
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 44
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendojen historia ja opettajalinjat

#193

Viesti Mjölnir »

Koska asiasta on tullut keskustelua, avaan tässä vähän tarkemmin Defendon tekniikoiden synty- ja kehitysprosessia

Defendon peruspaketti on (noin, laskentatavasta riippuen) 65 tekniikkaa. Tästä tekniikoiden määrästä on pidetty tiukasti kiinni, koska "Defendo-matematiikan" mukaan tämä on suurin järkevä määrä tekniikoita, joilla pystyy vastaamaan yleisimpiin uhkiin katuväkivaltatilanteessa, mutta harjoiteltavien tekniikoiden määrä pysyy sellaisena, että on realistista odottaa, että harjoittelija pystyy tekemään niin monta toistoa kutakin, että kykenee suurella todennäköisyydellä tämän toteuttamaan tositilanteessa.

Peruspaketin lisäksi harjoitellaan myös muita tekniikoita, ja opettajakoulutuksessa sanotaan ohjaajille, että muita tekniikoita voidaan opettaa ja harjoitella, vaikka ne eivät ole peruspaketissa, eli tasokoevaatimuksissa. Tasokoevaatimuksia on päivitetty viimeksi tänä keväänä, jolloin joitain vaatimuksia jätettiin pois (esim takapotku) ja jotain lisättiin (esim jalkatyön käyttö potkun väistämisessä).

Peruspaketti syntyi Jyrki Saarion Krav Maga VIP - ohjelman perustella, kun Jyrki koki, että Krav Magan paketti lähti paisumaan liian isoksi, jollaista ei pysty rajallisessa ajassa kouluttamaan turva- ja sotilasalan ammattilaisille. Tästä syystä hän valitsi ytimen Krav Magan ratkaisuista joista tuli Krav Maga VIP. Tämän pohjalta alkoi Defendon kehitys ja Jyrki harjoitteli useiden mestareiden kanssa eri lajeista, mm judo, kapap jne, joissa hän kysyi "miten sinä ratkaisisit seuraavan uhkan?". Näistä tekniikoista kehitettiin systeemi, joka alusta alkaen tukisi mahdollisimman hyvin alusta asti myöhempiä tekniikoita. Defendon ratkaisut eivät ole yksittäisiin uhkiin mahdollisimman hyviä, vaan riittävän hyviä, mutta niin yksinkertaisia kuin mahdollista. Jos joku ratkaisu oli parempi, mutta sopii vain yhteen uhkaan ja vaihtoehtona oli toinen, joka oli melko hyvä, mutta sopii vaikka kolmeen eri tilanteeseen, valittiin jälkimmäinen mukaan systeemiin. Missään vaiheessa ei ole pyritty väittämään, että olisi keksitty jotain mullistavaa tekniikkarintamalla, sillä käytännössä kaikki tekniikat on lainattu jostain, esim A- torjunta, Tony Blauerin Spear jne. Defendon tavaramerkki on mahdollisimman yksinkertainen opetusjärjestelmä, jossa on niin yksinkertaiset tekniikat, että harjoittelijalla on mahdollisuus noin kolmessa vuodessa aktiivisella treenaamisella "osata kaikki" peruspaketin tekniikat, jotka vastaavat yleisimpiin katuväkivaltatilanteisiin.

Mihin uhkiin sitten vastataan, päätettiin usean vuoden kyselytutkimuksen perusteella. Jyrki ja mm Jari Peuhkurinen (potkulaisia myös) tekivät mittavan tutkimuksen harrastajien keskuudessa, jossa nimettömänä pystyi jättämään seminaarien ja internetin välityksellä kokemuksia väkivalta- ja uhkatilanteista. Näistä saatiin melko kattava otos, kun samanaikaisesti myös Ruotsin vastaavat kokemukset otettiin mukaan. Kyselyllä selvitettiin, millaisen uhan tai hyökkäyksen kohteeksi oli joutunut, millaisissa olosuhteissa, millainen hyökkääjä, montako, mitä puolustautuja teki, miten se onnistui ja vaikutti?

Kehitys ei suinkaan loppunut tähän perustamisvaiheeseen, mutta isoihin muutoksiin ei ole ollut tarvetta, sillä paketti jo lähtökohtaisesti on syntynyt nykyaikana ja mittavien kokemusten tuloksena. Tällä hetkellä palautejärjestelmä toimii pääsääntöisesti ohjaajien kautta, eli harrastajat antavat palautetta ohjaajille, jotka välittävät tietoa IDDI-ohjaajille ja Jyrkille. Esimerkiksi Puolassa yksi merkittävistä kokemusten kerääjistä on nyt äskettäin eläköitynyt Tomasz Maczuga, joka oli virassa ollessaan Puolan suurimman poliisikoulun voimankäytön pääkouluttaja ja nykyään kouluttaa mm siviili-ilmailun turvallisuushenkilöstöä. Puolassa ja Unkarissa Defendo on käytössä mm poliisikoulusta, antiterroristiyksikössä ja asevoimissa sotilaspoliisikoululla jne. Tomek toimitti käyttöön tutkimusmateriaalia mm 3000 Puolassa vuosittain sattuneesta puukotuksesta, että mikä vaikutti siihen, selvisikö uhri vai ei, miten puolustauduttiin jne. Paljastui, että juurikin ne periaatteet, joita Defendon asetekniikoissa käytetään, ratkaisevat yleensä, tilanteen puolustautujan eduksi. Muuten, 90% puukkohyökkäyksen kohteeksi joutuneista selviää hengissä...

Lähivuosina kehitys on ollut lähinnä dokumentoinnin ja opetusmateriaalin puolella, kuten aiemmin mainitsin, muistan kolme tekniikkaa, jotka on jätetty pois erillisinä tekniikoina: syliotteesta takaa jalasta kaato, tuplaranneotteesta takaa vastustajan vetäessä, niskalenkistä maassa jalka kaulalle vapautuminen.

Opetusmateriaali ja dokumentaatio on sen sijaan kehittynyt huomattavasti enemmän. Itse olen Jussi Jokisen kanssa toimittanut Jyrkille luonnoksen Defendo-opettajan oppaasta, joka puolalaisten kanssa tehtiin handout-materiaaliksi ohjaajkoulutuksessa. Hard Target ohjaajakoulutus on dokumentoitu kahteen kirjaan, joista toinen on teoria, kuten päätöksentekoketju, harjoituksen rakenne, opetustekniikka, stressi jne. Toinen taas on perustekniikat kuvitettuna ja kirjallisesti kuvattuna. Lisäksi myös vuonna 2017 Puolassa ammattikuvaajien toimesta dokumentoitiin tekniikat, valitettavasti filmit joutuivat hukkaan, mutta ne ovat juuri löytyneet ja saadaan jakoon ohjaajille. Koska materiaali oli hukassa, ehdittiin muutama viikko sitten tehdä myös uusi kuvaus, joka on tällä hetkellä editoinnin alla, eli nyt on positiivinen ongelma: tuplamateriaali.

Ehkäpä tärkein muutos, joka viimeisten vuosien aikana lajiin on tullut, on jalkatyön kaikkien kymmenen vaiheen opettaminen. Alkuun ohjaajakoulutuksessa opetettiin vain muutama tärkein, mutta koska ohjaajille jäi helposti mielikuva, että muut tavat ovat väärin, nykyään tosiaan opetetaan kaikki kymmenen heti kärkeen.

Muuten, jo vuonna 2017, kuten tästä videosta näkyy, käytettiin Jyrki Saario Defendo nimitystä, kyseessä ei siis ole mikään uusi juttu. Myös Saario Academy oli jo silloin käytössä, eli jos on kiinnostusta ollut, niin tietoa on ollut aikaa kaivaa internetistä.


Kehityksestä vielä: yksittäistä tekniikkaa ei määrittele se, onnistunko minä 35 vuoden treenihistorialla tekemään sen tilanteessa. Sitä ei myöskään määrittele se, jos joku vähemmän treenannut ei sitä pysty onnistuneesti tekemään. Tästä syystä ei ole järkeä muuttaa tasalta ja puolelta tekniikoita tai niiden suoritustapaa, ennen kuin on näkyvissä trendi, että tämä toimii useimmiten, tai tämä ei ole toiminut useimmiten.

Aiemmin oli jossain viestissä epäilyjä siitä, että osataanko Defendossa lainkaan kuristaa ;) Vaikka peruspaketissa ei kauluskuristusten lisäksi ole testattavia kuristuksia, niin jo peruskurssilla opetetaan kyynärvarsikuristus, koska sitä tarvitaan harjoiteltaessa vapautumista em hyökkäystä vastaan. Lisäksi osaamista kuristamisesta kyllä löytyy, Defendo-ohjaajien joukosta löytyy puolenkymmentä BJJ:n mustaa vyötä, kuten esim Janne Maunonen.

Toivottavasti tämä viesti vähän avaa systeemiä. Jos haluaa vilkaista, miten iso juttu Defendo oikeasti on maailmanlaajuisesti, tsekatkaa www.saarioacademy.com sieltä löytyy esittely ohjaajista niin Defendo kuin Classic Krav Maga, jotka ovat oman CV:nsä lähettäneet julkaistavaksi.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Defendojen historia ja opettajalinjat

#194

Viesti MikaM »

PAM! Enpä ole ennen yhtä paljoa taustoja nähnyt samassa paikassa. Tämä oli tervetullutta.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Vanhakankea
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 3401
Lauteille: Helmikuu 2010

Defendojen historia ja opettajalinjat

#195

Viesti Vanhakankea »

Lasse Candé kirjoitti: heinä 13, 2019, 18.38 Vanhankankean kirjallisten sopimusten peräänkuuluttaminen on melkoista jälkiviisautta. Yhtä hyvin voisi sanoa, ettei olisi kannattanut tehdä bisneksiä unkarilaisten kanssa ollenkaan, niin näiltä bisnesongelmilta olisi vältytty. En ihan hahmota pointtia tuossa jälkiviisaudessa, mutta toki ymmärrän jos kyse on ikäänkuin ääneen ajattelusta että miten tuollaisia asioita kannattaa hoitaa. Ja varmasti olet oikeassa myös.
Mitä muuta tässä voi tehdä kuin jälkiviisastella esitetyn perusteella?

Henkilö A(Saario) "tekee bisnestä A(Defendo)" henkilöiden B(Nurmi) ja C(N.N, Unkari) kanssa. Henkilö B tekee rinnalla bisnestä B(toiminnallisen harjoittelun välineistöä). B tekee C:n kanssa B-bisnestä ja joutuu kusetetuksi. Kertomatta jääneestä syystä henkilön A olisi pitänyt ottaa jotain kantaa henkilön B B-bisneksiin ja tehdä "jotain".

Tästä kuprusta huolimatta henkilö B jatkaa vielä bisneksiä A henkilön A kanssa vuosikausia.

Kukin saa omasta puolestaan arvioita viestinsisällön, minusta siinä purkautui haudottu katkeruus ja vähän ehkä yritetään sovittaa uhrin viittaa harteille omista kämmeistä. Samalla Saario sai jos ei nyt kusettajan, niin ainakin kusettajien suojelijan maineen.

Ja ei, en ole minkään Defendo-lajin harrastaja,pelkkä somehuutelija.
* Entinen idealisti - nykyinen nihilisti
** Suoraan huipulle pääsee vain oikotietä
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 28 kurkkijaa