Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Suuri kysymysketju

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
saarikko
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 1567
Lauteille: Maaliskuu 2005

Suuri kysymysketju

#4321

Viesti saarikko »

Eikös noiden hmm. "valeuutisten" paras lääke ole totuus. Etsit muutaman yleisesti tunnutetun lähteen arvio asiasta ja pistät vastapalloon. Jollet itse löydä niin kaippa tämäkin foorumi jelppaa. Kohdista asiaan eikä henkilöön.

Aivan hirveää, että ihmisiä pahoipidellään ja murhataan alkuperän tai mielipiteen perusteella. Moniko meistä selviäisi?
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 49
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Suuri kysymysketju

#4322

Viesti Kari Aittomäki »

Riippunee siitä kummalle puolta sähtäimiä itsekukin sattuisi asentumaan.

Mulla ei ole harhakuvitelmia omasta moraalistani, sitä vaan toivois että sais ylläpidettyä inhimillisen taistelijan minäkuvaa.
Heh, mä olen itseasiassa kertonut eräälle tärkelevälle vähä vanhemmalle shylock-nokalle "I'm only obeying orders.. Sounds familiar, doesn't it?"
Hän ei tykännyt minusta.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 73
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Suuri kysymysketju

#4323

Viesti Lasse Candé »

Otetaan tähän toinen aihe rinnalle, eli lokkien kiertely.

Otin hitusen wittuuntuneena pienen öisen kävelyn ja kävely johti Loviisassa ytimestä erään rannan suuntaan, missä lokkeja ja varmaan runsaasti pesiä. Näitä siis alueen taloissa jne, kuten yhtenä iltana havaittiin mimmini kanssa.

Jokin lintu bongasi minut ja siinä alkoi viestintä muille mitä luultavimmin. Kun sitten tein jonkin matkan päästä silleen "uukkarin" että käännyin oikealle, kävelin 50 m ja uudestaan sen jälkeen oikealle, palaten alkuperäiseen suuntaan, näitä alkoi kertyä aivan witusti ja ne kiertelivät korkealla pitäen minut ympyränsä keskipisteenä. Huusivat toisilleen ja aina jostain tuli yksi lintu yhtäkkiä lisää. Ja siis tästä eteenpäin tulen varmaan pitämään Hitchcockin Lintuja oikeastikin pelottavana (taas).

Ymmärrän että saatoin kiertää niille elukoille keskeisen "korttelin" tai että muuten vain kokivat palaamiseni tulosuuntaan epäillyttäväksi. Siinä olosuhde numero yksi. (Tein täyden luupin noin 200 m * 50 m alueen ympäri. Välissä taloja koko matkalta.)

Olosuhde numero kaksi on että olin aika wittuuntunut ja yksin öiseen aikaan noin 0.30 täysin hiljaisella alueella. Kävelin silti normaalisti, mutta ehkä linnut osaavat lukea mielentiloja jollakin mittarilla joidenkin asioiden suhteen.

Olosuhde kolme, olin tosiaankin yksin.

Neljä, wittuuntumiseni heijastui melko nopeana kävelynä.

Viisi, koska olen miettinyt lintuja jotka täällä vähän sekoilevat, herpaannuin ja tarkistelin aika paljon tilannetta kun lentelivät katsellen vähänväliä heidän kiertelyään.



Eli summa summarum, niiden näkökulmasta (jos leikittäisiin että ovat saatanan fiksuja), joku tyyppi kiertää korttelin jossa muutama pesä ja on silminnähden wittuuntunut tai aggressiivinen, ehkä uhkaava, ja kävelee nopeasti tarkkaillen yllä lentäviä lokkeja.



Kertyivät ympärilleni ihan oikeasti todella rasittavaan pisteeseen saakka kiertelemään, pitäen minun sijaintini kohdalta piirrettyä pystyakselia liikkuvan ympyränsä keskipisteenä. Ja se ympyrä vain seurasi ja seurasi, vaikka vierellä oli taloja ja puita ja jäin katveeseen paljon. Hakeuduinkin talon seiniin kiinni sieltä keskeltä katua. Kuten sanottu, pysyivät kuitenkin semi-korkealla ainakin reilussa kymmenessä metrissä ja tähän en nähnyt poikkeuksia.



Kysymykseni on, että minkälaisista asioista on kyse siinä että tuo lokkiympyrä seuraa about 200-300 m melko urbaanissa ympäristössä, missä siis kulkee ihan normaalistikin jengiä aiemmin päivällä? Mitä googlailin, lokkien kiertelyyn noin muuten tarjotaan selitykseksi hyönteisiä jollakin tapaa, mutta en minä nyt niin paljoa niitä houkuttele, että lokit siksi muodostaisivat liikkuvan ympyrän ympärilleni.

Ymmärrän jos on jokin uhkajuttu ja että reagoivat vartioiden ja jopa wittuillen, mutta onko kenelläkään tietoa juuri tästä kiertelykäytöksestä? Koska siitä en löytänyt suoraa linkkiä.

Kiertelyä olen kyllä nähnyt mutta vain pesien tai ruokapotentiaalin perässä. Aissaatana, ehkä ovat tottuneet öisin grilliltä käveleviin tyyppeihin? Kun oikein intoutuivat, minulla oli siinä vaiheessa tosin väärä suunta, elikkäs takaisin keskustaan päin.
tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 2462
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Suuri kysymysketju

#4324

Viesti tapsaattori »

Linnut etsivät ruokaa. Jokin sinussa sai lokin kiinnostumaan josko sitä sinulta saisi. Potentiaalisen sapuskan perässä pyörivä lokki kerää ympärilleen lisää lokkeja.

Lokin pesänpuolustus homma ei näyttäydy tuollaisena. Emo voi hyökkällä ja paskoa päälle jos tallustelet liian lähellä poikasia
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 35
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Suuri kysymysketju

#4325

Viesti MikaM »

No ei oikeasti hirveästi wituttanu, ku lokkeja kerkee seuraamaan.
Sitten; esim kissaa lokit seuraa huutaen, koska se syö niitten poikaset. Uhasta tiedottaminen. Samoin käy luonnossa, linnut varoittaa kulkijoista. Hyödyllinen tieto sotilaallekin, että mikä liverrys on tämä tiedotus ja mikä vaan muuta huutelua.
Urbaanille tuo makkara-peruna vois olla ihan varteenotettava; yksinäinen yöllinen hoippuja jättää hetken päästä makkis-pekkikset jälkeensä.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 177
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Suuri kysymysketju

#4326

Viesti Mika »

Tämä on myös sitä aikaa vuodesta, kun lokit erittäin aggressiivisesti puolustavat jälkikasvuaan. Jouduin tällaisen äiskän syöksypommitusten kohteeksi edellislauantaina.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 56
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Suuri kysymysketju

#4327

Viesti Totte »

On seuraavanlainen kysymys (valtion) vapaista.

Luin tätä dokumenttia: https://tem.fi/documents/1410877/291898 ... 7f988ad3f2

Oletetaan, että 14 päivän sääntö ei täyty.

Sain siitä sellaisen kuvan, että jos työskentelee vähintään yhden kuukauden yli 35 h/kk, kuuluu vuosiloma-ansaintasääntöjen piiriin 35 tunnin säännön mukaan. Jos taas ei yhtenäkään kuukautena ole vähintään 35 h/kk töissä, niin silloin jää kokonaan vuosiloma-ansaintasääntöjen ulkopuolelle ja on oikeutettu vuosilomaa vastaavaan vapaaseen (2 pv/kk).

Seuraako tästä oikeasti, että jos on 12 kk töissä 34 h/kk, saa vuosilomaa vastaavaa vapaata 2*12=24 päivää, mutta jos tekeekin vikana kuukautena 36 h/kk, niin saan vuosiloma-ansaintasääntöjen mukaan lomaa yhden kuukauden mukaan (eli noin 2 päivää), eikä mitään muuta vapaata?
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
saarikko
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 1567
Lauteille: Maaliskuu 2005

Suuri kysymysketju

#4328

Viesti saarikko »

Totte kirjoitti: kesä 19, 2019, 21.49 On seuraavanlainen kysymys (valtion) vapaista.

Luin tätä dokumenttia: https://tem.fi/documents/1410877/291898 ... 7f988ad3f2

Oletetaan, että 14 päivän sääntö ei täyty.

Sain siitä sellaisen kuvan, että jos työskentelee vähintään yhden kuukauden yli 35 h/kk, kuuluu vuosiloma-ansaintasääntöjen piiriin 35 tunnin säännön mukaan. Jos taas ei yhtenäkään kuukautena ole vähintään 35 h/kk töissä, niin silloin jää kokonaan vuosiloma-ansaintasääntöjen ulkopuolelle ja on oikeutettu vuosilomaa vastaavaan vapaaseen (2 pv/kk).

Seuraako tästä oikeasti, että jos on 12 kk töissä 34 h/kk, saa vuosilomaa vastaavaa vapaata 2*12=24 päivää, mutta jos tekeekin vikana kuukautena 36 h/kk, niin saan vuosiloma-ansaintasääntöjen mukaan lomaa yhden kuukauden mukaan (eli noin 2 päivää), eikä mitään muuta vapaata?
Katselin lakia ja saattaapi olla noin eli ns. lomapäiviä saa vain kaksi, mutta eikös silloin kuitenkin napsahda noi prosenttiperusteiset vuosilomapalkat eli varsinaisesti kivestää vaan vapaat (maksetut) päivät. Sikälimikäli töitä on alle 35 h/ kk tai alla 14 pvää/kk, niin "lomapäivien" järjestyminen on melko helppoa.
Kuvake
Eppu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 28
Viestit: 3295
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Hattula
Etulaji: Holismi
Takalajit: Taekwondo, BJJ/SW

Suuri kysymysketju

#4329

Viesti Eppu »

En mene tästä takuuseen, mutta olen itse viimeaikoina penkonut työn puolesta valtion virkaehtosopimusta ja kiinnittänyt huomiota sanamuotoihin, jotka menevät itseltäni ohi, mutta kääntävät tilanteita. Tällainen on mielestäni tuossa linkin takana olevassa tekstissä käytetty "sopimuksen mukaan", eli vaikka yhtenä kuukautena tulisikin urakoitua yli 35h, mutta jos hänen työaikasopimuksensa on koko vuodelta alle 35h, kuuluu hän vapaajärjestelmän piiriin.
"10 physical skills are: cardiovascular/respiratory endurance, stamina, strength, flexibility, power, speed, coordination, agility, balance, and accuracy. You are as fit as you are competent in each of these 10 skills."
Treenipäiväkirja

Erik Sandström
Mestaritehdas Oy
Instagram/Facebook
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 56
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Suuri kysymysketju

#4330

Viesti Totte »

Kiitos vastauksista.

[mention]Eppu[/mention]: Tuo onkin sellainen asia mitä en olisi itse tullut ajatelleeksi. Tästä syystä olen hyvin varovainen tulkitessani näitä tekstejä.Tässä nimenomaisessa tapauksessa tarkoitin kuitenkin tilannetta, missä sopimuskin muuttuu.

[mention]saarikko[/mention]: Luin tuon tekstin vielä kertaalleen uudestaan, ja sain nyt itsekin sellaisen käsityksen, että tuo vapaiden päivien määrä ei vaikuta maksettuun lomapalkkaan. Maksettu lomapalkka olisi siis 9-11,5% vuosipalkasta riippumatta siitä miten monta lomakuukautta on kertynyt? Jos siis saa vain 2 päivää lomaa niin maksetaan kuitenkin ylimääräisenä summana se noin 10% vuosipalkasta. Silloin jää menetykseksi tosiaan vain tuo vapaa, mutta jos pystyy ottamaan esim. 28 päivää virkavapaata niin asia tavallaan kumoutuu. Työnantajan ei tietenkään ole pakko tätä vapaata myöntää.

Jos ymmärsin teidän kahden kommentit oikein, on tässä paljon enemmän järkeä.

Itselläni tilanne on se, että olen ollut 8 kuukautta lomamääräytymisvuodesta henkilökohtaisella apurahalla, jonka ajalta olen ollut myös osa-aikaisessa työsuhteessa. Kolme kuukautta olen ollut täysipäiväisessä työsuhteessa. Koska osa-aikainen sopimus tarkistuslaskennan jälkeen on 34,78 tuntia kuukaudessa, olen ansainnut vain 7 lomapäivää. Olen kuitenkin tehnyt koko ajan täyttää päivää ja olen tällä hetkellä taas kokoaikaisessa työsuhteessa. Vapaata ei siis ole ollut vaikka työsuhde onkin ollut alle 35 h/kk.

Periaatteessahan minun pitäisi saada täyttä lomaa sen 14 päivän säännön perusteella, jos oletetaan, että palkkatyö on jakaantunut tasaisesti jokaiselle päivälle (olen ollut normaalisti töissä joka päivä). Ilmeisesti työnantaja on kuitenkin tulkinnut, että teen "työtä palkalla" täydet päivät kunnes se 34,78 h on täynnä, jonka jälkeen teen samaa työtä apurahalla loppukuukauden. Mutta jos se korvaus on kuitenkin sama riippumatta miten monta lomapäivää saan, voin yksinkertaisesti ottaa virkavapaata. Ongelma on tämän jälkeen lähinnä akateeminen, mutta mielestäni tilanne on sinäänsä ihan kiinnostava.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Viestit: 3354
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin

Suuri kysymysketju

#4331

Viesti Daddy »

Mikä juttu se tarkalleen on, että on "haku päällä"? Siis joo rikoksiin ja rötöksiin liittyy, ja ei ilmeisesti ole vastannut käräjien lähettämiin haasteisiin asianmukaisesti, mutta noin niinkuin tarkemmin?

Jos on vaikka autovaras, jolla on tämä haku päällä, niin lomamatka varmaan stoppaa Helsinki-Vantaan lentokentälle.
Mutta entäpä jos on vaikka asianomistaja (se, jolta se auto vietiin), ja jostain syystä haastemies tms ei ole tavoittanut, niin loppuuko se etelänmatka samalla tavalla?

Yritin etsiä Finlexistä mutta ei oikein onnistunut. Liekö nuo pykälät jossain asetusten viidakossa tai missä...
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 49
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Suuri kysymysketju

#4332

Viesti Kari Aittomäki »

Onko rasistinen leima odotettavissa jos kuvaa afrikkalaisen ulkonäköä lauseella "pikemminkin bantu kuin somali"?
Atticora
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 1517
Lauteille: Heinäkuu 2013

Suuri kysymysketju

#4333

Viesti Atticora »

Kari Aittomäki kirjoitti: syys 10, 2019, 01.01 Onko rasistinen leima odotettavissa jos kuvaa afrikkalaisen ulkonäköä lauseella "pikemminkin bantu kuin somali"?
Riippunee seurasta. Bantut ei ole kai geneettisesti oma ryhmänsä, vai onko? Nigeria/kongolaiset luulen tunnistavani kasvonpiirteiden perusteella joskus, somalit aika varmasti. Voin olla väärässäkin.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 136
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Suuri kysymysketju

#4334

Viesti flammee »

Kari Aittomäki kirjoitti: syys 10, 2019, 01.01 Onko rasistinen leima odotettavissa jos kuvaa afrikkalaisen ulkonäköä lauseella "pikemminkin bantu kuin somali"?
Taitaa riippua eniten siitä kuka on sanomassa ja kuka sen kuulee.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 73
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Suuri kysymysketju

#4335

Viesti Lasse Candé »

Selviääkö tästä?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Bantu_peoples

En osaa itse laittaa tuota yhtään kontekstiin enkä jaksa lukea.



Hieman tyylikkäämmäksi tuon tekisi silti "blaablaalle tyypillisiä kasvonpiirteitä" -tyyppinen muotoilu, sillä nuo voivat olla vähän leimaavia. Havainnollistaakseni, vedän päinvastaiseen suuntaan, elikkäs jos sanoisikin "erittäin bantu".

Äkkiseltään olisin silti samoilla linjoilla flammeen kanssa. Eikä viestiminen sillä tavalla ettei epäselvyyksiä tule edes ole hankalaa.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 89 kurkkijaa