Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Nyt lukuvuorossa...

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Nyt lukuvuorossa...

#1606

Viesti Ile »

flammee kirjoitti: syys 19, 2019, 07.35 Töllöä on hieman kevyempi lähestyä kuin pari viikkoa sitten kesken jäänyttä kirjaa

Joo, mun mielestä lukeminen on jollain tapaa ”henkisten” harrastusten puolella vastine (pitkän matkan) juoksulle.

Jos sitä ei ole koskaan oikein tehnyt tai on ollut pitkä tauko, niin kyllähän se tuntuu raskaalta ja tavallaan tylsältäkin. Mutta sitten kun saa rutiinin päälle, niin se muuttuu paljon helpommaksi ja nautinnollisemmaksi, jopa koukuttavaksi.

Ja onhan se vaan hienoa (ja varmaan jollain tapaa ”kehittävää”) kun itse luot mielessäsi sen koko visuaalisen maailman jne...
Jörri
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 426
Lauteille: Joulukuu 2013
Etulaji: Taekwondo

Nyt lukuvuorossa...

#1607

Viesti Jörri »

Scifiä englanniksi nyt itsellä menossa tämä

God's War: Bel Dame Apocrypha Book 1 by [Hurley, Kameron]

Mielenkiintoinen kuvio, yhteiskunta jonka teknologia perustuu hyönteisiin ja jossa miehet käyvät monivuosisataista sotaa ja naiset ohjaavat pseudo islamilaisen tuntuista yhteiskuntaa...
Atticora
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1517
Lauteille: Heinäkuu 2013

Nyt lukuvuorossa...

#1608

Viesti Atticora »

Jäbät on aika kovia tavaamaan englantia. Joku Asimovin novelli tai suht. normaaleissa kuvioissa pyörivä Huxley tms. on mennyt aika vaivatta, mutta Iain M. Banks oli liikaa. Niitä ympäristön kuvauksia ei meinaa hahmottaa edes savoksi, saatikka toisella kotimaisella.
En ole vuosiin lukenut kunnolla. Kesällä ajattelin ottaa pehmeän laskun ja kotoa löytyi joku ruotsalaisen naiskirjailijan dekkari. Loppui lukeminen alkupuolelle, kun tajusin juuri lukeneeni 5 sivua kuvausta häämekon sovittamisesta. Tunteiden hissi kiisi alhaalta ylös ja sitten takaisin helvettiin. Itse käytin portaita.

Tästä Flammeen jutusta innostuin kuitenkin eilen tilaamaan pari Iain M. Banksia suomeksi. Kirjastopoistoja löytyy "halvalla", mutta joistain pyydetään kuuttakymppiä, täh? Olen kirjastoon kuulemma pari sataa markkaa pystyssä myöhästyneistä cd-levyistä, niin siitä ei ole nyt avuksi. Banksiin tutustuin kuitenkni ensi kertaa, kun kirjastosta nappasin Iain Banks-nimen (ilman m-kirjainta) alla julkaistun tosimaailmaan sijoittuvan Ampiaistehtaan, jonka kannessa juoksee palava koira. Sepä olikin hilpeää luettavaa yläasteikäisenä.
Ile kirjoitti: syys 19, 2019, 20.26 Ja onhan se vaan hienoa (ja varmaan jollain tapaa ”kehittävää”) kun itse luot mielessäsi sen koko visuaalisen maailman jne...
Väittäisin, että ei ole "jollain tapaa kehittävää" vaan on kehittävää. Multa on varmaan netti ja muka-kiire syönyt vuosien varrella keskittymiskyvyn, kuten monelta muultakin. Se pitää hankkia takaisin. Ennen kovia lukijoita (jollainen minäkin olin) saatettiin pitää laiskureina ja haihattelijoina (jollainen minäkin olen).
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 68
Viestit: 6424
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Nyt lukuvuorossa...

#1609

Viesti AlexMachine »

Tuo Goodreads sivusto on muuten näppärä, jos lukee englanniksi ja haluaa etsiä uutta luettavaa, tai pitää kirjaa lukemistaan.
Itse käytän aika aktiivisesti ja olen joka vuosi osallistunut sivulla myös Reading challengeen, eli voi asettaa itsellensä tietyn määrän kirjoja/vuosi ja sitä mukaa kun tuonne arvostelee lukemiaan/merkkaa luetuiksi, näkee samalla missä vaiheessa tavoitetta on.

Jörn Donner sanoi tv-mainoksessa aikanaan "Lukeminen kannattaa aina, dorka"
Olen samaa mieltä. Ihan sama mitä lukee, kunhan lukee.
Itse luen englanniksi, koska se sujuu riittävän hyvin, Kindleen on saatavilla uskomaton määrä kirjoita joita ei ole suomennettu, eikä koskaan käännetäkään, hinnat ovat murto-osan siitä mitä täällä maksaa, Kindlen sisäänrakennettu sanakirja on loistava - painat sanaa ja Kindle avaa ikkunaan sanakirjan selityksen sanasta.

Edit; Puhun ja luen ruotsia melko hyvin (jopa paikalliset hankalat murteetkin ymmärrän hyvin) ja ajattelin parantaa osaamistani lukemalla enemmän myös ruotsiksi - nyt kun Vasabladet on ollut ainoa mitä luen tuolla kielellä. Noh, valinta osui Mikael Niemen kirjaan Populärmusik från vittula. Ei sujunut. Kuvittelin että Närpiön murteen jälkeen pärjäisi mutta kirja on kirjoitettu Pajalan murteella ja oli kyllä todella hankalaa. Taitaa olla ainoita kirjoja jotka on ollut pakko jättää kesken.
The beatings will continue until morale improves.
Poista käyttäjä 1747
Viestit tässä aiheessa: 31

Nyt lukuvuorossa...

#1610

Viesti Poista käyttäjä 1747 »

AlexMachine kirjoitti: syys 20, 2019, 08.50 Edit; Puhun ja luen ruotsia melko hyvin (jopa paikalliset hankalat murteetkin ymmärrän hyvin)...
:o

WTF?? Äijä ymmärtää pamien siansaksaa?? Intialaisten ja pakien veli gud laddi lontookin uppoo helpommin. Ja jos ihan rehellisiä ollaan niin kielilillä puhumistakin on helpompi ymärtää. Ja mä sentään lusin leikkikoulusta korkeakouluun ruåtsinkielellä.


Lukeminen on kiistatta perustutkimuksen ja kirjastolaitoksen (poislukien oodipellely) sivistyksen kulmakiviä. Itsellä on siinä mielessä iso aukko yleissivistyksessä että luen aivan liian vähän kaunokirjallisuutta. En edes muista milloin olisin viimeiksi lukenut suomenkielistä romaania. Aina tykännyt enemmän faktapuolesta ja sitäkin tulee luettua lähinnä lontooksi tai ruåtsiksi. Viimeisimpänä historioitsijan kirjoittaman Frank Hamerin elämäkerran (suosittelen). Toki faktagenressäkin kirjailijan taitotaso tulee esille...mutta onhan se eri juttu kun joku osaa kuvailla tapahtumia, ympäristöä ja tunneskaaloja kielellä&tavalla, joka tempaisee mukaansa.

:)


Lisättyä vihapuhetta: rantaruåtsalaiset keskustan lestadiolaissiiven kokouksessa


Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Nyt lukuvuorossa...

#1611

Viesti Ile »

Atticora kirjoitti: syys 20, 2019, 08.07 Kesällä ajattelin ottaa pehmeän laskun ja kotoa löytyi joku ruotsalaisen naiskirjailijan dekkari. Loppui lukeminen alkupuolelle, kun tajusin juuri lukeneeni 5 sivua kuvausta häämekon sovittamisesta.
Ettei vaan ollut Camilla Läckberg?! Inhoan kirjoittaa negaa, mutta toi mimmi on kyllä tehnyt jonkun käsittämättömän henkilöbrändäystempun tai jotain, koska sitä luonnehditaan tyyliin länsinaapurin menestyneimmäksi dekkaristiksi. Sinnittelin yhden tekeleen läpi. Aivan hirveää kuraa (ja voin oikeesti perustella tämän objektiivisesti)!

Ja teoksen loppuun se oli vielä kehdannut liitteeksi kirjoittaa jonkinlaisen pienen dekkarinkirjoitusoppaan!

https://fi.wikipedia.org/wiki/Camilla_Läckberg

Onneks täällä voi haukkua nimimerkin suojista... :pusu:
Läckbergin uusin mies on häntä 12 vuotta nuorempi vapaaottelija Simon Sköld
Atticora
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1517
Lauteille: Heinäkuu 2013

Nyt lukuvuorossa...

#1612

Viesti Atticora »

Ile kirjoitti: syys 20, 2019, 12.54 Ettei vaan ollut Camilla Läckberg?!
Tsekkasin googlesta, oikein arvattu, Läckberg. :D
Oikeasti, jenkkilehtiä ja indenpendenttiä myöten tätä verrataan Larssoneihin ja nesböihin. En ole noidenkaan kirjoja lukenut niin en osaa sanoa, mutta eihän toi nyt mikään oikea kirjailija vaan ole. Takakansi harhautti minutkin. Joissain siviilin kirjoittamassa kriittisemässä arvostelussa sanottiin, ettei edes poliisitutkinnasta ole välillä minkäänlaista käryä.
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Nyt lukuvuorossa...

#1613

Viesti Ile »

Atticora kirjoitti: syys 20, 2019, 13.46 verrataan Larssoneihin ja nesböihin.
Just...

Kun nyt tulit maininneeksi, niin Nesbo on kyllä kuningas. Kaikki suomennetut aikuisten romaanit luettu (15 kpl?), osa kahteen kertaan. Yhtä yritin ruotsinnoksenakin lukea mutta jotenkin hyytyi.

Larsson muuten olisi mielestäni ansainnut paremman kustannustoimittajan. Hyvä tarina mutta rönsyjä olisi voinut reippaalla kädellä editoida.
Lamputon
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2
Lauteille: Elokuu 2019

Nyt lukuvuorossa...

#1614

Viesti Lamputon »

Olen yrittänyt lukea Miki Liukkosen kirjoittamaa Hiljaisuuden mestaria, mutta on osoittautunut itselleni liian lenokkaaksi. Nyt sitten taas tylsästi tietokirjallisuutta.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 63
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Nyt lukuvuorossa...

#1615

Viesti Kari Aittomäki »

Atticora kirjoitti: syys 20, 2019, 08.07
Ile kirjoitti: syys 19, 2019, 20.26 Ja onhan se vaan hienoa (ja varmaan jollain tapaa ”kehittävää”) kun itse luot mielessäsi sen koko visuaalisen maailman jne...
Väittäisin, että ei ole "jollain tapaa kehittävää" vaan on kehittävää.
Mä olen tästä asiasta jutellut aivan proffatason tietäjän kanssa ja hän vahvisti näkemykseni että lukeminen teettää aivoilla parhaiten rakentavaa työtä.
Esimerkkinä vaikkapa liikkeen (vaikka joku potku) opettelu kirjasta vs videolta.
Videolta voi imitoida moovsseja mutta kun hahmottaa liikesarjan kirjan tekstin ja/tai viestiätukevan kuvien kautta, aivot tekevät enemmän työtä ja muistijälki on syvempi, koska lukiessa olema ja hermot, lihaksisto hyppää mukaan ja tekee mikrotason aikomusliikkeitä.

Sitäpaitti, hyvä kirjoittaja voi keinuttaa lukijan omaan maailmaansa joka kuitenkin on lukijalle aina subjektiivinen.
Kirjoja ei voi korvata niinku mitenkän.

Mä luen taas yhtä Dickensin klassikkoa, yhä se on hankalaa. Olen jopa harkinnut äänikirjaa että sais niistä sanojen sävyistä sen ydinmehun imaistua.
Briteillä kun se sävy on yhtä tärkeä kuin sanojen merkitys ja minä osaan tulkita monikulmaisuuksia vain erittäin keskinkertaisesti.

jep
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 70
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Nyt lukuvuorossa...

#1616

Viesti flammee »

Ile kirjoitti: syys 19, 2019, 20.26 Ja onhan se vaan hienoa (ja varmaan jollain tapaa ”kehittävää”) kun itse luot mielessäsi sen koko visuaalisen maailman jne...
Toi visuaalisen ajattelun juttu ei ole kaikille ihan sama, ite en ole mitenkään erityisen visuaalinen ajattelija, en minä pysty kuvittelemaan mitään monimutkaisempaa näkymää tai pitämään sitä mielessä. Yksittäisiä objekteja kun keskittyy ja maisemista enemmän sellasen utuisen periaatekuvan joka katoaa heti, että sen nyt jollain tasolla muistaa ja vähän tietää mistä on kyse ja millanen tunnelma jne. Mutta ei se mitään elokuvan katselua mulle ole se lukeminen.
https://theconversation.com/blind-in-th ... tion-86849 kirjoitti:In fact, such individuals are often startled to find that people are not speaking in metaphors when they say, “I picture it in my mind’s eye.” This phenomenon of mind blindness has only recently been given a proper name – congenital aphantasia.

One of the creators of the Firefox internet browser, Blake Ross, realised his experience of visual imagery was vastly different from most people when he read about a man who lost his ability to imagine after surgery. In a Facebook post, Ross said:

What do you mean ‘lost’ his ability? […] Shouldn’t we be amazed he ever had that ability?

We’ve heard from many people who have experienced a similar epiphany to Ross. They too were astonished to discover that their complete lack of ability to picture visual imagery was different from the norm.

Visual imagery is involved in many everyday tasks, such as remembering the past, navigation and facial recognition, to name a few. Anecdotal reports from our aphantasic participants indicate that while they are able to remember things from their past, they don’t experience these memories in the same way as someone with strong imagery. They often describe them as a conceptual list of things that occurred rather than a movie reel playing in their mind.

As Ross describes it, he can ruminate on the “concept” of a beach. He knows there’s sand and water and other facts about beaches. But he can’t conjure up beaches he’s visited in his mind, nor does he have any capacity to create a mental image of a beach.
Ja siinä missä visuaalinen ajatteluni on vähän kehnoa, niin "korvamato" on sellainen juttu mitä en ole ikinä kokenut. Voin opetella jostain kappaleesta sanoja, ja sitä kautta jotenkin matkia sitä, mutta en oikeastaan kykene hyräilemään mitään biisiä tunnistettavasti.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
Kerkko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 41
Viestit: 1612
Lauteille: Helmikuu 2006

Nyt lukuvuorossa...

#1617

Viesti Kerkko »

Ile kirjoitti: syys 20, 2019, 14.10 Kun nyt tulit maininneeksi, niin Nesbo on kyllä kuningas. Kaikki suomennetut aikuisten romaanit luettu (15 kpl?), osa kahteen kertaan. Yhtä yritin ruotsinnoksenakin lukea mutta jotenkin hyytyi.
Olen myös lukenut melkein kaikki Nesbø:t. Kivasti etenevät aina ja kiinnostavia tarinoita. Vähän nyt kyllä arveluttaa Harry Hole -sarjan osalta, että alkaako olla loppuun kaluttu. Poliisi oli minusta yksi huonoimmista osista. Liiaksi pahan mielen kirja. Toki ihan jännittävä, mutta vähän huonolla tavalla. Se sortui samaan kuin jotkut televisiosarjat: kun tuntuu, että täytyy jotenkin ylittää aiemmat jutut, se tehdään julmuuden kautta. Janosta tykkäsin enemmän, mutta ei sekään ollut parhaiden osien veroinen.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 70
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Nyt lukuvuorossa...

#1618

Viesti flammee »

AlexMachine kirjoitti: syys 19, 2019, 08.24 Tämä sarja oli myös hyvä. Military scifiä.
https://www.goodreads.com/book/show/365 ... -man-s-war
Tään valitsin, lueskellut nyt 10 päivää, vielä 10% ekaa kirjaa (kun ei mun kindle niitä sivunumeroja tue) jälellä, on toiminut. :mf_bookread:

Kai se on vaan etu jos on hitaanpuoleinen lukemaan, jos miettii että lukemisen ei ole tarkoitus olla kallista, niin kyllähän kindlen käytöstäkin tulee iso lasku jos menisi esim. kirja päivässä.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
Mänzy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 4951
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Bujinkan Budo Taijutsu, HEMA
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, historiallinen miekkailu (italialainen tyyli)

Nyt lukuvuorossa...

#1619

Viesti Mänzy »

Menossa tällä hetkellä Yon Ha Leen Revenant Gun, kolmas osa trilogiaa.
Mikko Mänttäri

In the game of thrones you win, fanat ad patolg, or you die.
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 68
Viestit: 6424
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Nyt lukuvuorossa...

#1620

Viesti AlexMachine »

flammee kirjoitti: syys 29, 2019, 06.52
AlexMachine kirjoitti: syys 19, 2019, 08.24 Tämä sarja oli myös hyvä. Military scifiä.
https://www.goodreads.com/book/show/365 ... -man-s-war
Tään valitsin, lueskellut nyt 10 päivää, vielä 10% ekaa kirjaa (kun ei mun kindle niitä sivunumeroja tue) jälellä, on toiminut. :mf_bookread:

Kai se on vaan etu jos on hitaanpuoleinen lukemaan, jos miettii että lukemisen ei ole tarkoitus olla kallista, niin kyllähän kindlen käytöstäkin tulee iso lasku jos menisi esim. kirja päivässä.
Yksi tuosta suosituslistasta pitää nostaa ylös. Mountain Man, nyt Amazon.com Kindle versio omnibus (kirjat 1-3) tarjoushintaan 1,09 taalaa.
The beatings will continue until morale improves.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 86 kurkkijaa