Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kuristusten vaarat

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Jäähdyttelijä
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5
Lauteille: Lokakuu 2016

Kuristusten vaarat

#1

Viesti Jäähdyttelijä »

Olen miettinyt tällaista. Jos joutuu itsepuolustustilanteessa tai hätävarjelussa tilanteeseen jossa kuristus vaikuttaa ainoalta mahdolisuudelta, kuristuksen riskejä. Vaarat, jotka tulee mieleen ovat kaulan alueen vammat ja itselle uutena ajatuksena se, että voiko esim. takakuristuksessa vagus-hermon stimulointi aiheuttaa kuristettavalle epileptisen tai jonkin muun tyyppisen kohtauksen.

Onko muilla ideoita tai kokemuksia aiheesta?
PetriP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2135
Lauteille: Toukokuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: Judo

Kuristusten vaarat

#2

Viesti PetriP »

vagus hermoon pääsee käsiksi lähinnä kansankuristuksella jolloin peukalot painaa siihen. Tästä on ennenkin keskusteltu. Mutta tottakai on vaarallinen. Kamppailutekniikat on. USA:ssa poliisien tekemiin kuristuksiin on kuoltu, mutta niitä on tehty aikakovalla voimalla ja joskus apuvälineitä käyttäen.

Perinteinen judo-kuristus on varsin turvallinen. Yli sadanvuoden aikana ei ole judossa tullut yhtään kuristuksiin liittyvää kuolemantapausta.

Vaikea kuvitella tilannett jossa kuristaminen olisi pakko. jos oot kaverin selässä niin ei se enää kauheasti uhkaa. Siinä pitäis jo pohtia irtautumista
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Kuristusten vaarat

#3

Viesti Mjölnir »

Hätävarjelu on laajempi käsite kuin itsepuolustus: voit tehdä tarpeellisen puolustusteon suojellaksesi jotakuta toista, eli irtautumista ei tällaisessa tapauksessa voida edellyttää
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Kuristusten vaarat

#4

Viesti Mjölnir »

Olen itse kuristanut kymmeniä kertoja kohdehenkilön tajuttomaksi. Oikein tehtynä melko turvallinen

Nykyään voimankäytön lisäkoulutuksessa opetetaan kaulan hallinta, tosin sitä ei saa käyttää voimankäyttönä vaan hätävarjelullisten perusteiden pitää täyttyä
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
airakti
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 695
Lauteille: Marraskuu 2007

Kuristusten vaarat

#5

Viesti airakti »

Olen kuristanut reilusti yli 100 ukkoa tajuttomaksi ovihommissa, mitään jälkitilanteita ei jäänyt, joten oman kokemukseni mukaan, ei ole kovinkaan vaarallista. Tajuttomaksi kuristamisessa on ainakin kaksi hyvää puolta: Kuristetulta lähtee lähimuisti, ei muista miksi oli alkanut riehumaan, toisekseen, on usein kokenut olevansa lähellä kuolemaa :-) ja sen takia on nöyrää poikaa ja ymmärtää poistua paikalta. Tajuttomaksi ja kuoliaaksi kuristamisen välillä on pitkä aika. Tottakai on olemassa riskejä, jotain sairauksia tai mitä lie, mutta sitä saa mitä tilaa, kaikessa on riskinsä.
TimppaA
Jäähdyttelijä
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5
Lauteille: Lokakuu 2016

Kuristusten vaarat

#6

Viesti Jäähdyttelijä »

Kiitoksia. Hyviä vastauksia.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Kuristusten vaarat

#7

Viesti Kari Aittomäki »

Minäki olen käyttänyt skuikkeja fast hurumykky, ei yhtäkään ongelmaa. Hyvin nukahtelivat.

Mutta olin tontilla kun se jätkä Kampissa kuoli kuristukseen.
Vaan se taisi olla tekninen virhe koska tekijä oli vain voimakas, ei osaava eikä haldannut tilannetta.

Kuristus räteillä ja käsivarrella on kyllä käyttökelpoisia, mutta se osaaminen pitäs saattaa riittävälle tasolle.
Mä olen käyttänyt myös fullnelsonia, rinnasta puristamista ja jopa päästä puristamista, joka oli kyllä nahkea mutta onnistu.

Pahin oli.. kuristuksia ei oikeen uskalla käyttää kuin parikertaa, jotain niissä tapahtuu. Sälli nitkahtaa yhä nopeammin, veri nousee silmämunasiin ja käytös muuttuu apinammaksi.
Pahin oli eräs kehitysvammalaitoksen levoton, jota varten munt oikeen soiteltiin paikalle.
Oli tasaantumassa mutta vaarallinen, kookas ja fyysinen ja riemastuttuaan tappeli varsin tehokkaasti, mm puri palasia.

Tuli yhteen otettavaksi ja mankeloin säliä perkuleen kauan, käytin kaiken osaamiseni niin catchin kuin hojoilun alueelta.
Taustatukena mulla oli vaan naishoitaja, yövuoro nääs.
Aika pirullista kun lukot ei toimi koska se uhka ei toimi, sairas tajuaa vain kivun ja välittömän vihun ja ne raivarit on hirveitä.
Ei voi antaa löysää, vain sitoa ja stretchata ja pinnata.
Mankeloin eli käytin panoeroa, sälli oli vaan jotain 90kiloinen.
Sainmä sen sitte väsymään.

Ja kun yliyökkö oli nähnyt sen mitä vanhentuvat naiset näkee, ammattilaisen väkivallan töissään..
Kenkää.

Mutta hyvä treeni.
Aika harva lie enää nykyään käyttänyt rinnastapuristusta, pikkutaivasta?
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Kuristusten vaarat

#8

Viesti Mjölnir »

Olen käyttänyt maassahallintaa, jossa on hapensaannin rajoittamisen elementtejä, tai sanotaanko hengittämisen vaikeuttamisen.

Kohdehenkilö on selällään maassa, polvi pallean päälle, tukijalka leveälle ulos että saadaan paljon painoa polvelle, niskan takaa kiinni ja pokan leuka kiinni rintaan.

Muutamassa sekunnissa vastarinta on murtunut
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3354
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin

Kuristusten vaarat

#9

Viesti Daddy »

Joo kyllä hapetus on tosiaan nykyään tosiaan ns "mittariliike" kuten Mjölnir jo totesikin - mutta tarkoitettu vain ja ainoastaan hätävarjelutilanteisiin. Ei siis mihinkään perus-voimankäyttöön, vaan vain ja ainoastaan hätävarjeluun. Siis siihen, että shit has really hits the fan. Mikä on ymmärrettävää koska kysymyksessä voi olla hengenvaarallinen tekniikka, onhan noita kuolemantapauksiakin ollut... paljoa ei tarvitse mennä tekniikan pieleen niin paikalle ei tule lanssi vaan hauturi.

Kuten kaikki tietävät,niin kysymys on tosiaan verisuonikuristuksesta, henkitorveen ei saa kohdistaa minkäänmoista painetta. Hengitystä ei siis saa missään tapauksessa estää, ja samoin on varottava aataminomenan tai kieliluun murtamista - ei paljoa tarvi että henkitorvi turpoaa umpeen ja se olikin sitten siinä.

Heijasteisen sydänpysähdyksen mahdollisuus on myös sekin olemassa. Eri lähteistä riippuen puhutaan garotti- eli hankarauhaspisteistä, tai aloittajan mainitsemasta vagushermosta (kiertäjähermo). Yhtä kaikki on olemassa riski, että kaulan alueen manipulointi voi joissakin special-tapauksessa aiheuttaa kuoleman tuon heijasteisen sydänpysähdyksen kautta.

Niskanikamat on tietty nekin vaarassa, jos tekniikassa tehdään äkkinäisiä liikkeitä/nykäyksiä. Eli kohdehenkilön riepottelu tms voi johtaa pyörätuoliin tai ruumisarkkuun.

Verisuonista voi myös lähteä liikkeelle kalkkeumia/hyytymiä, jotka sitten voi aiheuttaa pahaakin damage riippuen siitä mihin kohtaan päätyvät tukkimaan verenkiertoa. Ja jo pelkästään kuristuksen aiheuttama verenpaineen nousu voi jossain tapauksessa aiheuttaa verisuonten rikkoutumista. Aivoinfrakti, kallonsisäinen verenvuoto tai muu sellainen voi olla melko fataalia.

Lopuksi tietty pitää aina korostaa, että tekniikka ei todellakaan perustu kipuun (tiemmä tämmöistäkin harhaluuloa on liikenteessä), vaan tarkoitus on tosiaan vain tukkia kaulavaltimot hetkeksi. Sama hommahan se on esim Judossa kun kaverin kauluksia kiristetään silleen oikealla tavalla. Ja tosiaan vain hetkeksi estetään verenkierron pääsy aivoihin, tolkku tässä leikissä pitää todellakin olla mukana ja hellittää kuristusta heti välittömästi kun kohde menee veltoksi.

Tämmöiset varoituksen sanat siis sieltä mittariliike-osastolta. Tiedän kyllä että tekniikkaa on käytetty hyvinkin paljon menestyksekkäästi ilman mitään damagea kohteelle. Mutta kun se damage, jos se siis jostain syystä sattuu, voi olla todella kohtalokas, niin on hyvä tietää mitä on tekemässä... ja tehdä vain ja ainoastaan silloin kun oikeasti osaa.
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon
Jarppa
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 5549
Lauteille: Heinäkuu 2005

Kuristusten vaarat

#10

Viesti Jarppa »

Daddy kirjoitti: loka 20, 2019, 12.08 Tämmöiset varoituksen sanat siis sieltä mittariliike-osastolta. Tiedän kyllä että tekniikkaa on käytetty hyvinkin paljon menestyksekkäästi ilman mitään damagea kohteelle. Mutta kun se damage, jos se siis jostain syystä sattuu, voi olla todella kohtalokas, niin on hyvä tietää mitä on tekemässä... ja tehdä vain ja ainoastaan silloin kun oikeasti osaa.
Kaikessa fyysisessä voimankäytössä ja hätävarjelussa lienee riskinsä, olisi mielenkiintoista tietää mikä on suurimman riskin tekniikka, "kaulan alueen hallinta" vai esim. asiakkaan maahan kaataminen painimalla/lukottamalla/pyyhkäisemällä jalat alta? Toki ratkaisu voi olla jonkin näiden yhdistelmä.
tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2463
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Kuristusten vaarat

#11

Viesti tapsaattori »

Jarppa kirjoitti: loka 20, 2019, 17.22 Kaikessa fyysisessä voimankäytössä ja hätävarjelussa lienee riskinsä, olisi mielenkiintoista tietää mikä on suurimman riskin tekniikka, "kaulan alueen hallinta" vai esim. asiakkaan maahan kaataminen painimalla/lukottamalla/pyyhkäisemällä jalat alta? Toki ratkaisu voi olla jonkin näiden yhdistelmä.
Kaataminen. Niin tekijälle kuin kohteelle. Kaatuminen voi tapahtua vauhdilla ja välillä semmoseen suuntaan mihin nyt sattuu menemään.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Kuristusten vaarat

#12

Viesti Kari Aittomäki »

Pään ja kaulan hallinta on hallintaa.
Heitto on aina rujompi, lujaa treenaava ei välttämäti tajua että poka ei tajua tai osaa käsitellä lentoa ja impakti tonttiin on kulmikas.
Taisteluheittojahan harva treenaa mutta ne on juuri suunniteltukin siten että kohde putoaa huonosti.
Suomennos: Heitolla on hyvä satuttaa, vahingoittaa tai tappaa. Epäpyhä kolminaisuus.
Mjölnir kirjoitti: loka 20, 2019, 09.10 Kohdehenkilö on selällään maassa, polvi pallean päälle, tukijalka leveälle ulos että saadaan paljon painoa polvelle, niskan takaa kiinni ja pokan leuka kiinni rintaan.

Muutamassa sekunnissa vastarinta on murtunut.
Siinä se on, lempitekniikkani. Lähes.
Vielä kun siirtää polvenpaikan navan alle, lisää pienen vibran eikä hätäile sen pään käsittelyn kanssa niin se on siinä.
Ja kakat housuissa.

Se on onnellinen tapahtuma onnistuessaan.
Hemmukka
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 410
Lauteille: Heinäkuu 2019
Sivulajit: Nyrkkeily, rbsd, muay thai
Takalajit: Taekwondo, shootfighting

Kuristusten vaarat

#13

Viesti Hemmukka »

Eräs A. kertoi että 200 palmilyöntityrmäystä.
Kuristuksissa hiukka miettinyt mikä olis paras, oma osaaminen ei ole näissä.
Pitäis päivittää osaamista näiden suhteen.
PetriP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2135
Lauteille: Toukokuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: Judo

Kuristusten vaarat

#14

Viesti PetriP »

Daddy kirjoitti: loka 20, 2019, 12.08
Kuten kaikki tietävät,niin kysymys on tosiaan verisuonikuristuksesta, henkitorveen ei saa kohdistaa minkäänmoista painetta. Hengitystä ei siis saa missään tapauksessa estää, ja samoin on varottava aataminomenan tai kieliluun murtamista - ei paljoa tarvi että henkitorvi turpoaa umpeen ja se olikin sitten siinä.
Judon hadaka-jime kyllä perustuss suoraan putkeenkuristamiseen. Kyllä se hengityksen blokkaa mutta sitä ei huomaa kosksa satuu niin paljon. Eikä sekäään ole vaarallinen harjoitusoloissa. En ole kuullut siihen liittyvistä ongelmisa. Tilanne missä molemmilla on taistelumoodipäällä voi olla kovin eriasia. okuri-eri-jime eli kauluskuristustakaa laittaa myöspainetta pilliin riippuen käden tarkasta asennosta. BJJ tyylinen RNC taitaa olla jolla voi olla varma että piippua ei rutisteta
Poista käyttäjä 1747
Viestit tässä aiheessa: 2

Kuristusten vaarat

#15

Viesti Poista käyttäjä 1747 »

Tuo älyn ämpäriin kuristaminen oli UFCn jälkijunassa ovilla pienimuotoinen muoti-ilmiö 90luvulla ja vuosituhannen alussa. Sitä tuli itsekin tehtyä aika ajoin aikakaudella keppi&kivi mutta mahdollisuuksien mukaan pyrin silloinkin välttämään.

Tuli meinaan jo tuolloin ihmeteltyä mitä heroottista tai ihmeellistä oli jonkun vähemmän vaarallisen känniapinan kuristamisessa. Suurimmaksi osaksi hapetukset olivat turhia ja korreloivat negatiivisesti paini- ja lukotustaidon kanssa. Jos osaa ja kykenee niin uskottavankin vastapelurin voi lukottaa tilanteessa...suoraan tai taltuttamisen kautta. Tai annostella hapensaantia ilman että valot sammuu.

Sama pätee myös alistamiseen ja tappeluhöyryjen tasaamiseen. Ei tarvitse hyökätä heti niskaan kuolleesta kulmasta ja puristaa tajua pois. Meinaan kuka hetero ei tappelisi raivopäisesti vastaan tilanteessa jossa joku hyökkää kesken tappelun takaapäin niskaan? Jos menee tappelun väliin ja irrottaa osapuolia toisistaan RNCllä niin kannattaa huutaa korvaan notta: rauhoitu, järjestyksen valvoja (lausutaan Jumalan Sijainen). 9/10 tilanne loppuu siihen.

Ja muutenkin IMO neck crankit ja naamasta puristelut rauhoittavat paremmin yhteistyökyvyttömiä.

Hapettaminen on toki suht turvallista mutta yksi tuttu aiheutti sillä vahingossa jonkun halvauksen pokalle joten ihan vaaraton se ei ole. Toisaalta hätävarjelussa sillä on vähemmän merkitystä. Asiakaspalvelu- ja todistajanäkökulmasta katsottuna se on kuitenkin aika irvokkaan näköistä ja usein myös tarpeetonta. Niin ja tajuttoman raahaminen vaatii enemmän energiaa kun hallintaotteella kuljettaminen.

Tämä:
Mjölnir kirjoitti: loka 20, 2019, 09.10 Olen käyttänyt maassahallintaa, jossa on hapensaannin rajoittamisen elementtejä, tai sanotaanko hengittämisen vaikeuttamisen.

Kohdehenkilö on selällään maassa, polvi pallean päälle, tukijalka leveälle ulos että saadaan paljon painoa polvelle, niskan takaa kiinni ja pokan leuka kiinni rintaan.

Muutamassa sekunnissa vastarinta on murtunut

Oli aikoinaan myös oma suosikki hallintaote jos meni paniksi ja piti painaa tonttiin. Siitä pääsee myös nopeasti pystyyn ja pystyy puolustautumaan +1 suckervetoja vastaan. Hengittämistä pystyy hankaloittamaan myös pystystä. Esim. jos upottaa rykäisemällä forkun kylkiluiden alle ja puristaa. Sama onnistuu myös jos kiepahtaa selkäpuolelle ja rykäisee heimlichmaisesti palleasta ja sen jälkeen estää ririntaa laajenemasta. Voi jopa nostaa isällisesti ilmaan alleviivatakseen Jumalan haluamaa luonnollista järjestystä....

:)
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 49 kurkkijaa