Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Komba

Muun maailman lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Jusukin
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 135
Viestit: 149
Lauteille: Syyskuu 2017
Etulaji: Komba
Sivulajit: Free style martial arts

Komba

#196

Viesti Jusukin »

Mun tavoite on testata miten Komba toimii käytännössä, amatööritasolla suojukset vähän pehmentää, mut joo toki saa yrittää, sehän on se hauska osa.
Lähiottelutesti meni odotetusti, hallinan kokemus säilyi, tilanhallinta toimi mainiosti, eikä voimankäyttö ollut ongelma. Lähinnä ihmettelen miksi Muay Thaita tehdään niinkuin tehään, jos lähellä saa tehdä about mitä vaan. Testiä lisää ja sit kehään, mitä aikasemmin sen rehellisempi koitos.
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Komba

#197

Viesti tohtorismies »

Jusukin kirjoitti: loka 24, 2019, 18.14 Lähinnä ihmettelen miksi Muay Thaita tehdään niinkuin tehään, jos lähellä saa tehdä about mitä vaan. Testiä lisää ja sit kehään, mitä aikasemmin sen rehellisempi koitos.
Kui? Mitä ihmettelet siinä miten thaikkua tehdään?

Ja tuolle kehä hommalle peukut!!
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Komba

#198

Viesti Kari Aittomäki »

Onpas rehellistä koeponnistamista!
Täysi machovapaus on tavattoman virkistävää.
Kuvake
Jusukin
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 135
Viestit: 149
Lauteille: Syyskuu 2017
Etulaji: Komba
Sivulajit: Free style martial arts

Komba

#199

Viesti Jusukin »

Hei kyllä mäkin nyt haluan machoilla, mut kai se on enemmän tyylistä kiinni! Draama on parasta sillon kun se on todellista ja kilpailu on helpoimpia väyliä löytää jännitteitä ihmisten välillä. Jos on hyvää pataa sen jälkeen kun on laitettu pataan, niin sehän on äärimmäinen inhimillisyyden osoitus ja kunnia kuuluu kaikille ketkä siihen pystyy!

Thaikun lähiottelussa ihmetyttää, että jos tavoite on käytännössä satuttaa tai kerätä pisteitä, miksi käytettyjen tekniikoiden repertuaari on niin suppea?
Kombahan on improamista sopimuspohjalta ja kun käytetään taistelussa epätyypillisiä muuttujia, kuten pyrkiä toisen keskustaan ilman voimankäyttöä - syntyy epätyypillisiä tekniikoita, jotka voimalla toteutettuna ovat toimivia taistelumuotoja. Mä olen veivannut tota kohta varmaan tuhannen ihmisen kanssa kymmenessä vuodessa ja löytänyt itselleni tyydyttävän tavan liikkua. Jos Muay Thaissa saa tehdä lähellä mitä haluaa, mulla olis kymmeniä liikkeitä mitä käyttäisin, jotka selvästi ei ole lajille tyypillisiä. Periaatetasolla niihin liittyy mm. tilankäytön hallinta, kontaktin otto iskulla (pääsee lähelle ja varaa toisen puolustamaan ennustettavaan asentoon), horjutus, omaa kehoa vasten tapahtuvat kiinnipidot, selkään uinti ja rytmityksen hallitseminen avoimen lyöntipaikan löytymiseen. Tossa videossa ei mun tarvinnut tehdä muuta kun kombaa ja pärjäsin ihan ok, entä jos olen lajissa keskitason pelaaja? Tai jos huipputason pelaaja on Kombassa ihan ok, tuoko se otteluun kilpailuetua?

Veikkaan että tuo ja tää työskentelytapahan on äärimmillään jonkunlaista lajin häkkäämistä. Pitää tietää säännöt ja tavoitteet tehokkuuden ja pisteytyksen näkökulmasta ja sit tehdä vaikka 10h sovelluskokeita, eli käytännössä kombaa jotain vastaan, joka vetää thaikulla ja analysoida epätyypillisiä tilanteita ja kehittää niistä tekniikoita ja taktiikkaa. Olis hyvä, että tämä toteutuisi vähintään lajin henkeä kunnioittaen. Aika näyttää jokatapauksessa, miten kiveen kirjoitettuja käytännöt ovat ja muuttuuko lajit ylipäätään ajan kanssa. Jos pisteytys rakentuu enemmän osumiseen, kuin tekniikan toteuttamiseen on lajissa enemmän liikkumavaraa siinä, mitä voi tehdä.
Tulen mielellään testaamaan tätä lähiotteluun liittyvää asetelmaa ja uskoisin sen olevan tasaväkistä jopa parhaimpien kanssa!
Atticora
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1517
Lauteille: Heinäkuu 2013

Komba

#200

Viesti Atticora »

Tossa videossa ei mun tarvinnut tehdä muuta kun kombaa ja pärjäsin ihan ok
Oletko varma? Minuutin aikana vastustaja pyrki, ja sai, painettua pääsi alas lukuisia kertoja ja välillä itsekin väistelit painamalla pään alas? Tarkoittaa tuossa lajissa, että sait aika monta polvea nenään? Tavasta varmaan oppii eroon aika nopeasti. Muuten kyllä tyyli tuntui sopivan tuohon clinchiin. Itse en osaa mitään, joten kaikki edellä voi olla ihan puuta heinää. Ei pitäisi näihin oikeastaan kommentoida mitään. :D
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Komba

#201

Viesti Andy »

Jusukin kirjoitti: loka 25, 2019, 11.39Tossa videossa ei mun tarvinnut tehdä muuta kun kombaa ja pärjäsin ihan ok, entä jos olen lajissa keskitason pelaaja?
Eihän sinulla ollut pienintäkään mahdollisuutta missään vaiheessa. Et onnistunut tekemään mitään ja vastustaja teki aivan mitä halusi. Etkä edes ymmärrä tätä...
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Jusukin
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 135
Viestit: 149
Lauteille: Syyskuu 2017
Etulaji: Komba
Sivulajit: Free style martial arts

Komba

#202

Viesti Jusukin »

Andy olisit kyllä oivallinen vastus tämmöseen testiin, arvostan sun skeptisyyttä, mut vaikutat kyllä välillä melko putkiaivoselta ratkasulta.
Ei tossa nyt ihmeitä ollut tarkoitus käydä, testi koski lähinnä Komban soveltuvuutta clichaamisen liikemaailmaan ja todettiin et ihan ok. Sit sitä pitäis jatkaa tatamilla sweeppien kanssa ja rueta laittaa sitä "onnistunutta" sisältöö, joka olis esim. kyynärpäätä leukaan. Se pointti on et se on toteutettavissa.

Atticora, toki en voi olla varma, sen takia on hyvä testaa.
En mä sitä väitä, et mä kehässä pärjäisin parhaille, tyypit on valettu raudasta. Mut kun rajataan pois muuttujia, lähiottelua testimielessä. Häviämisestä oppii muutenkin nopeiten. Treenattiin ainakin puoli tuntia tota samaa eri set-upeilla ja intensiteetillä ja se toimi ihan hyvin, vaikka oli ekoja testejä. Parhaat osaa tekniikat parhaiten, eli olla jäkittämättä. Mut homma on teoreettista, ennenkun se on kehäkamaa!
PetriP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2135
Lauteille: Toukokuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: Judo

Komba

#203

Viesti PetriP »

Toimiminen näytti lähinnä alakynteen jäänniltä. Jos kaveri olid halunut pyörittää sut lattiaan,niin siinä oli selvät paikat joista se olis ollut helppoa. Samaten olit kyllä auki potkuille vaikka se on mulle aika vieras osia mutta naama oli aikalailla suoraan tarjolla polvelle.

Ei varmasti ole vielä tiedossa mikä on optimitapa otella tai-clinchistä,mutta kaukana se nykyinen tyyli ei ole. Judokin näyttää kohtuullisen erilaiselta tänään kuin 70 luvulla ja se oli suurissa maissa ammattimaista jo silloin. Eli ei ole pois suljettua että innovoinin varaa on.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Komba

#204

Viesti Andy »

En ole mikään clinchin ekspertti, mutta olen sitä joskus sentään tehnyt.

Clinchi ei ole mikään oma lajinsa vaan osa thainyrkkeilyä. Jos kilpailtaisiin pelkässä clinchissä samoilla clinchitekniikoilla ja pisteitä saisi pelkistä horjutuksista yms. niin se näyttäisi varmasti ihan erilaiselta.

Oleellista on se, että siinä saa iskeä vastustajaa kyynärpäillä, nyrkeillä, polvilla ja potkuilla samaan aikaan. Nämä muuttavat peliä verrattuna pelkkään pystypainiin. Lisäksi vaikka clinchiä usein harjoitellaan erillisenä harjoitteena, se on elimellinen osa thainyrkkeilyottelua, jossa on mahdollista olla menemättä clinchiin ja tehdä paljon muutakin. Itseasiassa tämä muu osuus käsittää suurimman osan lajista.

Täyskontaktilajeja yleisesti on mahdoton ymmärtää ilman täyskontaktia. Tässä tarkoitan siis niitä lajeja, joissa saa lyödä vastustajaa täysillä päähän. Lähinnä siis thainyrkkeily, potkunyrkkeily, nyrkkeily ja vapaaottelu sekä Suomessa vähemmän tunnetuista sanda ja savate. Se peli muuttuu ennenkaikkea henkisesti ihan erilaiseksi, kun kaveri lyö oikeasti.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Komba

#205

Viesti Kari Aittomäki »

En ny ihan heti tajua mitä pukkia tuo haukkuminen kumartaa.
Kyseinen asetelma kun on esitelty täällä potkussakin monenmonta kertaa, tosin niissä se keskushenkilö oli "ammattimainen valmentaja" joka "sparraa" kauhusta jäykkää vasta-alkajaa.
Eli totuttaa tilanteeseen jossa juttuja tulee kohti.

Kenellekään ei tullut mieleenkään kertoa aloittelijasta mitään noin mukavaa, vaikka puolella silmällä näki että tosta jätkästä ei ikinä tule matsaajaa eikä edes sparraajaa.
Se ei vaan kuulu kamppailulajien käytöstapoihin.
Paitsi että näköjään kuuluu.

Jusukin ei osaa vielä peliä mutta omaehtoisesti hakee tuntumaa. Arvostettavaa.
Ei sillä ole merkitystä että kokenut ottelija ois helposti löytänyt paikkoja, sen asian jankkaaminen että "oikeitten pusujen tullessa tuntuu ilikiältä" on turhaa omankruunun kiillotusta. Asia lie nyt varmaankin aivan itsestäänselvyys.

Ajasta aikaanhan se came back fighting - asenne on etsitty ja arvostettu, se on se sällin polunjakaja. Kun se eka tälli tulee ja se sulatellaan ja mitä sitten tapahtuu.
Senkin tilanteen voi rakentaa siten että oddsit ovat kohdallaan.
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 3398
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Komba

#206

Viesti Jasse »

Tulee mieleen aika kun olin 10 vutaa treenannut temppelijumppaa (budo-lajeja) ja aloittamassa kamppailu-urheilu-uraani. Olin 17 vuotias ja odotin High-Schoolin painikauden alkamista ja niitä treenejä ja kisoja. Kuvittelin mielessäni miten yllätän vastustajani erilaisilla ninjutsu-tempuilla, ovelalla liikkeellä ja rannekaadoilla. No, en yllättänyt vaan huomasin hyvin nopeasti että suomalinen sisiu oli ainut pohja josta oli hyötyä. Tai no, akobatia ja breik-dance harrastus auttoivat myös hahmottamisessa ja poukkoilussa.

Yritän tässä sanoa että kuvittelin itsestäni ja taidoistani liikoja, enkä minulla ollut realistusta näkemystä eikä meilkien mitään kokemusta kovasta-kamppailusta. Tuntuu että Jusukilla on hieman sama ongelma. On hienoa että uskoo itseensä ja tekemiseensä ja käy avoimesti kokeilemassa ja "haastamassa". Tuntuu vain ettei leikkimielinen painiskelu vielä paljasta niitä realiteetteja jotka tulisi ottaa huomioon että voisi tehdä pätevän arvion omasta osaamisestaan ja ideoistaan. Vaikka tykkään asenteestasi Jusuki niin hieman hirvittää se itsevarmuus millä arvelet voivasi pärjätä lajien huipuille ja että näet niin helposti kehitettävää lajeissa joilla on pitkät perinteet ja rautainen taso.

Olin alunperin myötämielinen auttamaan käytännössä sinua projektissasi sparraamalla kanssasi. Mutta kun katson aloitteliamasta sparraamistasi ja luen täältä miltein ylimielisiä arvioitasi itsestäsi, sparristasi ja muista lajeista niin enemmän tekisi mieli palauttaa maan pinnalle.

Painikausi palautti minut maan pinnalle ja sai minut rakastumaan kamppailuun. Mikä saisi sinut?
tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 2462
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Komba

#207

Viesti tapsaattori »

Paini todella palauttaa. Mä kävin perinteisen painiseuran treeneissä hakemassa lisää eväitä pystyyn, kun lajini oli siis bjj ja lukkopaini. Ikää oli 25, ja kunto kohdillaan: leukoja meni lähemmäs 30 ja penkistä nousi yli sata joten itseluottamus oli kova. Ekoissa treeneissä 14-v junnu vei mua jaloista tonttiin parin minuutin erän aikana niin usein ku halus. Puollustuksekseni sanottakoon että se oli kyllä suomenmestari :D
Aloin treenaa oheisharjotteluna vapaata ja monella tapaa kehityin.
Kuvake
Jusukin
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 135
Viestit: 149
Lauteille: Syyskuu 2017
Etulaji: Komba
Sivulajit: Free style martial arts

Komba

#208

Viesti Jusukin »

Niin musta tässä on kaks eri juttua, mitkä on mun taidot ja minkälaisia kamppailuun liittyviä metodeja kehitän.
Taidot on muutamissa asioissa huippuluokkaa, kuten kombaamisessa ja valmiiksi kehittämieni tekniikoiden toteuttamisessa, muuten aloittelijatasoa, tai enintään keskinkertaista.
Metodiikan puolesta setti on mielestäni rautaa, vaikkakin projektina keskeneräinen. Idea on oppia liikkeestä ja taistelemisesta ei-teknisistä lähtökohdista, joissa periaatteessa voi tehdä mitä haluaa, mutta jossa toimintaa ohjataan optimaaliseen suoritukseen taistelemisen viitekehyksessä. Tällä hetkellä tämä toimii käytännössä, mutta vasta hyvin suppealla osa-alueella. Alunperin pointti oli vaan saada ihmiset liikkumaan hyvin, mutta ajan kanssa tajusin, että mitä realistisempia muuttujia käytetään, sitä paremmin intuitio herää omaan liikkeeseen. Tajusin, että vaikka ihmiset eivät ymmärtäisi taistelemisesta, itseni mukaan lukien, voi fundamentaaleilla leikitellä niin, että se on taistemisen oppimisen kannalta hyödyllistä.
Näitä periaatteita on esimerkiksi;
-etäisyys, sijainti ratkaisee onko konfliktia vai ei, eteenpäin liikkuu nopeammin kuin taaksepäin
-ylivoima, tasaväkisten kamppailijoiden kanssa ylivoima on vahvin ase
-tulokulma, pelillistämisen näkökulmasta edessä 100% toimintatehoa, sivuilla 50%, takana 0%, liiku aina nollakulmaan ja iske sieltä (mutta yliviljely pilaa meditaation, oleellista vasta kilpailuasetelmassa)
-ajoitus, ratkaisee, useiden toimijoiden kanssa helpompi ymmärtää, oman tavoitteen piilottaminen auttaa yllättämään
-oman tilan hallinta, kun toinen pääsee omaan keskiöön, siirry uuden puolustuksen avulla vapaalle

Edelleen, mun tavoite on luoda ideaali harjoitusasetelma, jossa eritasoiset ihmiset voivat liikkua keskenään, niin että toimintaympäristö on sekä intuitiivinen, että realistisuuteen nojaava. Kun harjoite toteutetaan aluksi ilman voimankäyttöä, tilanne on puolustajalle ylivoimainen, joten omaa tilaa pystyy hallitsemaan ilman aikaisempaa kokemusta ja erilaiset ihmiset pystyvät liikkumaan keskenään huolimatta taustoista, taidoista tai koosta yms.
Komban toimintaympäristöä voi muokata lisäämällä sinne muuttujia, mutta mitä enemmän muuttujia on, sitä epäreilumpaa se on, kuten taistelu ylipäätään. Yks mielenkiintoisimmista kehityssuunnista on mulle Komba voimaharjoituksena, jolloin nojataan vasten, liikutaan hitaasti ja koitetaan käyttää mahdollisimman paljon voimaa, niin että harjoitus on sulavaa. Nään tän perusliikehdintänä, jonka päälle voi rakentaa kehittyneempiä tekniikoita, mut se tarvii jo tulitukea ihmisiltä, ketkä niitä osaa, tarkoitus ei ole keksiä pyörää uudelleen.

Väitän että pärjään lajien huippujen kanssa Kombassa, en missään muussa. Musta mielenkiintoiseksi tän tekee, jos ja kun se missä mä olen hyvä on tarpeeksi lähellä sitä mitä muut tekee, niin mitä sitten käy? Koitan siis kehittää oman liikepohjani päälle itsestäni varteenotettavaa ottelijaa, jotta pystyn testaamaan onko siitä merkittävää hyötyä. Eli väite on, että altistamalla itseni ylenpaattiselle liikkeen sulavoittamiselle löydän epätyypillisiä ratkaisuja, jotka voisivat olla hyödyllisiä sovellettuna olemassaolevissa kamppailuympäristöissä. Mielestäni tätä kannattaa jo testaa ja mä olen about ainot joka Kombaa tässämielessä on tehnyt riittävästi, niin suden suuhun vaan. Mun rakkaus kamppailua kohtaan syttyy siitä, kun saan olla oma ittensä ja mut otetaan vakavasti, vaikka olisin hyvä vasta teoriassa.

Jos Jasse myötämielisyyttä vielä löytyy, olisin edelleen kiinnostunut testaamaan tätä sun kanssa! Vois rullaa meidän peruskuviot, no-force ja voimalla ja sit muutama vakavampi testiasetelma, niin saisin sen palautuksen maanpinnalle :-8
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 71
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Komba

#209

Viesti Lasse Candé »

Tässä keskustelussa on hieman haasteellista nähdä missä ylipäätään mennään. Varmaan johtuu tämän lähtökohtaisesta kahtiajakoisuudesta treenipäivyriksi ja lajiketjuksi.

Mutta täytyy kysyä, minkälaisella mittarilla päätetään mitä on Kombassa pärjääminen? Oletan ettei mitään sääntöjä ole. (?) Onko maailmassa muita ihmisiä kuin Jusukin itse, jotka tietävät milloin joku pärjää Kombassa ja milloin ei?

Ihan vain sitä yritän ratkoa, ettei vain ole kyse siitä että Jusukinhan voi sanoa pärjäävänsä Kombassa ihan vain määrittelemällä Kombassa pärjäämisen sopivasti. Elikkäs onko tämän tarkoitus jotenkin yhteisesti ymmärretty?

Mutta ennen kaikkea, mitä se Kombassa pärjääminen on?
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 3398
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Komba

#210

Viesti Jasse »

Moro Jusukin. Olen nyt taas myötämielinen kun sain vähän avautua :) Kaikenlainen ninjailu kiinnostaa.
Mutta mulla on vielä muut projektit kesken niin katsellaan kohtaamista tuonnempana.

Koska näytät kestävän rakentavaa kritiikkiä hyvin niin anna sitä vielä hieman. Kun noita sun videoita katson niin omaan silmään näyttää että liikut/muljuilet toistuvasti vaarallisiin paikkoihin, asentoihin ja asemiin joista lajin osaaja rankaisisi halutessaan, esim: thai-painissa pyöräytät pään alakautta pois jolloin altistat itsesi polvelle päähän ja muistaakseni mma- ja lukkopainissa käännät selkää jolloin .. no, vastustaja pääsee selkään ja kuristamaan. Kobaamista en osaa arvostella, kehonhallinta ja muu liikkuminen yms pyörittely näyttää tasokkaalta.

Peukutan tuota ideaasi harjoitella thainyrkkeilyä ja otella siinä lajissa. Varmasti opit paljon ja kuka tietää vaikka saisit yllätettyä komballa :)
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 37 kurkkijaa