Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Poliisin voimankäyttö

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Valvoja
Aulis Gerlander (virallinen valvoja)
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 676
Lauteille: Heinäkuu 2007

Poliisin voimankäyttö

#3391

Viesti Valvoja »

Keskustelu mielenosoituksen voimankäytöstä on koskenut lähinnä viranomaispuolen poliittisia koukeroita. Viestejä on siirretty Kahvilaan, ketjuun Poliisi pamputtaa taas.

Keskustelu aiheen tästä puolesta jatkukoon siellä.

https://www.potku.net/forum/viewtopic.p ... 33#p938933
sikajudoka
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 83
Viestit: 565
Lauteille: Helmikuu 2009

Poliisin voimankäyttö

#3392

Viesti sikajudoka »

Atticora kirjoitti: loka 25, 2019, 08.20 .. Ja vähän erilainen samanlainen tilanne Helsingissä, Turkin vastaisesta mielenosoituksesta. Kohdassa 1:20 tapahtuu mielenosoittajan kiinniotto. Aika kovasti pistää kampoihin kuumakalle.
Vähän ihmettelen, että tuollaisella miesylivoimalla ei saada kaveria pakettiin ilman vk-välinettä. No, painimaan oppii painimalla. :)
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 95
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Poliisin voimankäyttö

#3393

Viesti Lasse Candé »

Täällä aika usein alan henkilöt pyrkivät valaisemaan, että välineiden käyttöön otto ei ole mikään viimeiseksi säästettävä loppuun saakka vältettävä skenaario. Eli että kysymys ei olisi että "joutuuko ottamaan välineet käyttöön vai selviääkö ilman" vaan aina että "kuinka tilanteen saa hoidettua minimaalisin vahingoin".

Siksi ihan näitä keskusteluja katselleena minulle herää tuosta kysymys, oletko vahingon välttäminen edellä liikkeellä, vai ns "painisilmin"?
sikajudoka
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 83
Viestit: 565
Lauteille: Helmikuu 2009

Poliisin voimankäyttö

#3394

Viesti sikajudoka »

Välineet ovat käyttöä varten, mutta olihan tuossa poliisilla aikamoinen ylivoimaetu, eikä ihan kukkakepeiltä jouha-miehet näyttäneet, joten vähän ihmettelen, että tilanne päättyi noin.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 131
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Poliisin voimankäyttö

#3395

Viesti Mjölnir »

sikajudoka kirjoitti: loka 29, 2019, 08.48
Atticora kirjoitti: loka 25, 2019, 08.20 .. Ja vähän erilainen samanlainen tilanne Helsingissä, Turkin vastaisesta mielenosoituksesta. Kohdassa 1:20 tapahtuu mielenosoittajan kiinniotto. Aika kovasti pistää kampoihin kuumakalle.
Vähän ihmettelen, että tuollaisella miesylivoimalla ei saada kaveria pakettiin ilman vk-välinettä. No, painimaan oppii painimalla. :)
Täysin väärä lähestymistapa, noin voimankäyttömielessä. Paljain käsin ”pärjääminen” ei ole mikään itseisarvo, vaan tehtävä tulee hoitaa tilanteeseen sopivammalla välineellä, jolla saadaan haluttu lopputulos, vähimmillä haitoilla kohdehenkilölle, voimankäyttäjälle ja sivullisille sekä ympäristölle
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 131
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Poliisin voimankäyttö

#3396

Viesti Mjölnir »

Esim vammat kohdehenkilölle: olen vääntänyt käden poikki, korjaan: kohdehenkilön vastusteluista johtuen hän mursi kätensä, kun yritin saada täysin koulumaisella mittariliikkeellä hallintaan. Sumutinta käyttäessä kukaan ei koskaan ole satuttanut itseään

Noin esimerkiksi
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 111
Viestit: 3354
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin

Poliisin voimankäyttö

#3397

Viesti Daddy »

sikajudoka kirjoitti: loka 29, 2019, 09.16 Välineet ovat käyttöä varten, mutta olihan tuossa poliisilla aikamoinen ylivoimaetu, eikä ihan kukkakepeiltä jouha-miehet näyttäneet, joten vähän ihmettelen, että tilanne päättyi noin.
Voisin arvella, että kun kohdehenkilö on yksi rauhanomaiseen mielenilmaukseen osallistujista, niin niitä painitaitoja kaiketi käytetään vähän nätimmin. Että josko se nyt asettuisi jos sillain semisärmästi otetaan otetta, näyttää paremmaltakin juutuupissa kun kohdetta ei heti runnota nillä metodeilla,jotka on varattu ihan oikeille isoille pahiksille.

Samaa mieltä Mjölnirin kanssa, ei paini saa olla sen enempää itseisarvo kuin välineet. Tilanteesta riippuen se sopivin metodi käyttöön. Mutta tosiaan: painissa yleensä jollekin tulee osumaa, ja samalla lailla OC:ta käyttäessä ei minunkaan kohdalla kenellekään ole tullut mitään varsinaista vahinkoa.
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon
sikajudoka
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 83
Viestit: 565
Lauteille: Helmikuu 2009

Poliisin voimankäyttö

#3398

Viesti sikajudoka »

Luulen, että vähemmän olisi tullut tällä kertaa jälkipyykkiä vähän kovemmista hallintaotteista, koska etälamautin on aktivisteille "kidutusväline". Puhtaat paperit tuli pohalta ja ministeriltä, joten sinänsä case closed.
Kuvake
OlliM
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 76
Viestit: 112
Lauteille: Elokuu 2018

Poliisin voimankäyttö

#3399

Viesti OlliM »

sikajudoka kirjoitti: loka 29, 2019, 12.56 Luulen, että vähemmän olisi tullut tällä kertaa jälkipyykkiä vähän kovemmista hallintaotteista, koska etälamautin on aktivisteille "kidutusväline". Puhtaat paperit tuli pohalta ja ministeriltä, joten sinänsä case closed.
Toki, mutta tässä pitää nyt ottaa huomioon pari seikkaa:

1. Pokan vammautumisen riski kasvaa aika synkällä kertoimella, jos väännellään laitteiden käytön sijaan. Nämäkin otsikot olisivat paljon raflaavampia, jos kaverilta olisi esimerkiksi paukahtanut ranne, kyynärpää tai hartia särki. Eli siinä pelattaisiin vähän riskillä.

2. Voimankäyttöä ei voi, eikä ole tarkoitus toteuttaa vastaanottavan osapuolen toiveiden mukaan, eikä sen ole hyvä olla mikään mittari. Sitä ei ikinä saa sellaiseksi, ettei joku siitä mieltään pahoita. Tärkeintä on, että kaikille osapuolille tulee vähiten vammoja.

Tässä kyseisessä tapauksessakin konstaapeli kerkesi jo saada vammoja painin aikana, eli välineisiin olisi ollut hyvä siirtyä jo aiemmin. Tämä ei siis ole kritiikki suorittaneita poliisimiehiä kohtaan vaan lähinnä "tilastollinen huomio".
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 201
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Poliisin voimankäyttö

#3400

Viesti Kari Aittomäki »

Tässä tunnutaan viitattavan johonkin tapahtumaan ja siitä esitettyyn clippiin ilmeisesti?
Mihinköhän?

Miten muuten pokat nykyään suhtautuu voimankäyttövälineitten kohteena olemiseen noin ylöjään?
Takavuosina se oli vähä sitä "ne pelkurit käytti kaasua/koiraa/tuli porukalla kun eivät muuten pärjänneet.."
Kovin temppu mitä katujätkä saatto tehdä oli tempasta patukka poliisilta yms ja heittää se uhmaten jonkkaan.
Tätä ei varmaan enää juuri tapahdu, ja ounastelisin että voimankäytön kohteeksi joutuminen on jo itsessään sulka hatussa.
Ja uhriutumiskortti on aina taskussa valmiina kamerakännyyn liimattuna.
- Kattokaa, vääääryyys!
Kuvake
OlliM
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 76
Viestit: 112
Lauteille: Elokuu 2018

Poliisin voimankäyttö

#3401

Viesti OlliM »

Kari Aittomäki kirjoitti: loka 30, 2019, 01.32 Tässä tunnutaan viitattavan johonkin tapahtumaan ja siitä esitettyyn clippiin ilmeisesti?
Mihinköhän?
Tuohon Atticoran aiemmin linkkaamaan videoon.

Kari Aittomäki kirjoitti: loka 30, 2019, 01.32 Miten muuten pokat nykyään suhtautuu voimankäyttövälineitten kohteena olemiseen noin ylöjään?
Takavuosina se oli vähä sitä "ne pelkurit käytti kaasua/koiraa/tuli porukalla kun eivät muuten pärjänneet.."
Kovin temppu mitä katujätkä saatto tehdä oli tempasta patukka poliisilta yms ja heittää se uhmaten jonkkaan.
Tätä ei varmaan enää juuri tapahdu, ja ounastelisin että voimankäytön kohteeksi joutuminen on jo itsessään sulka hatussa.
Ja uhriutumiskortti on aina taskussa valmiina kamerakännyyn liimattuna.
- Kattokaa, vääääryyys!
Eipä tuo ole ainakaan omasta kokemuksesta ole kovin muuttunut, paitsi että siihen kylkeen on tullut näitä "lainoppineita"; "Et sä ois saanu kaasuttaa, kun mulla ei ollu mitään asetta!".
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 201
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Poliisin voimankäyttö

#3402

Viesti Kari Aittomäki »

Kiitoksia.
En kyllä näe mitään moitittavaa, kiltisti koettiin laittaa riski junttura aisoihin.
Olen myös sitä mieltä että välineitten käyttö voimakkaan yhteisöllisen kurdiporukan edessä olisi lie ollut virheliike.
Mun mielestä tilannetaju on tärkeämpää kuin oman nahan suojelu sanktioilta.
Vehkeet on aina aseiksi miellettyjä ja herättävät reaktiota.
Jälkipesu oli selkeää populismia.

Sääli ettei tontille ollut osunut jotain oikeasti osaavaa koukuttajaa, kunnon fightstopperi on aina lamauttava näky muillekin soiluajille.
Se sosiaalinen elementti josta olen puhunut.
Oliko ne kirjkujanaiset muuten kurdeja myös vai mölisemiskulttuurin omaksuneita suvaitsevaisia? Eller både och.
On yksi inhottavimmista ilmiöistä asioitten tiimoilta.

Heh, lainoppineita on aina ollut.
Tein kerran oikeen sankaritöitä ja jeesasin partiota kun sattuivat oleen vähä iäkkäämpiä ja kohdeveljekset menopäällä, siis paukuissaan ja kuuntelemattomia.
Joku narisija jäi oikeen asiakseen kertomaan pitkällä kaavalla kuinka nyt olen ylittänyt ja alittanut ja rikkonut ja ollut muutenkin huono ihminen, väkivalta on väärin eikä sillä asioita ratkaista.
Minusta se väkivalta ratkas senki tilanteen oikeen mukavasti.
Taino olihan siitä vaivansa kyllä.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 131
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Poliisin voimankäyttö

#3403

Viesti Mjölnir »

Tässä on poliisin selvitys sisäministerille
https://intermin.fi/documents/1410869/3 ... 0.2019.pdf
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 111
Viestit: 3354
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin

Poliisin voimankäyttö

#3404

Viesti Daddy »

Varsin seikkaperäinen ja laaja selvitys, kannattaa lukea jos poliisin voimankäyttöpykälät kiinnostavat!
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon
Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 111
Viestit: 3354
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin

Poliisin voimankäyttö

#3405

Viesti Daddy »

Kari Aittomäki kirjoitti: loka 30, 2019, 02.43 Sääli ettei tontille ollut osunut jotain oikeasti osaavaa koukuttajaa, kunnon fightstopperi on aina lamauttava näky muillekin soiluajille.
Se sosiaalinen elementti josta olen puhunut.
Voisin veikata, että kyllä joku noista jouha-tyypeistä olisi voinut tempaistakin tuollaisen sosiaalisesti lamauttavan fightstopperin, muttakun... niinno. Varmasti toimiva keino tosta psykologisesta näkökulmasta, ei vaan oikein ole sillain nykykäsityksen mukainen lievin ja oikeasuhtainen voimankäyttökeino. Minkäs teet.
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 42 kurkkijaa