Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Komba

Muun maailman lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Mika Väyrynen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 943
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Komba

#226

Viesti Mika Väyrynen »

Noni. Sä olet Jusukin kenties jumissa oman fantasiasi kanssa. Ja minä kenties omien näkemysteni kanssa. Siperia opettaa, kaikkia.

Valvoja muokannut viestiä: poistettu viestistä henkilökohtaisuuksia.
Kuvake
antti_lk
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 527
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: nyrkkeily, vapaaottelu
Takalajit: lukkopaini, bjj

Komba

#227

Viesti antti_lk »

Jusukille neuvona, että mene ajan kanssa treenaamaan jotain kamppailu-urheilua, niin realiteetit aukenevat nopeasti ja naiivi larppaus jää taakse.

Valvoja muokannut viestiä.
Viimeksi muokannut Valvoja, marras 1, 2019, 07.11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: moderoinnista keskustelu on kiellettyä
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Komba

#228

Viesti Kari Aittomäki »

Noinkin, mutta kun ei oikein näytä tarttuvan nauhalle että tämä Komba ompi aivan eri peli kuin "kamppailu-urheilu."
Lähestyminen ja kehityskurotus on aivan eri sivulla, ehkes jopa eri kirjasta.

Asiat asioina, pakotonta kropankäyttöä painottava itseoppinut ei voi mitenkään voi tuoda pöytään palikoita jotka sopisivat kamppailusporttaajien hahmotuksiin, jos mittareita pidetään jonkin toiminnallisen tehokkuuden asetuksilla.
Jusukinhan opettelee ja kertoo kokemiaan.

Kritiikki voi oikeasti olla rakentavaa.
Esim minusta sinä Jusukin ripustaudut turhan paljon koeponnistus-hahmotuksessasi muotilajeihin, nykypäivän voimakkaan kontaktin vakiintuneisiin sporttipeleihin.
Ei se väärä kiikarointi ole mutta hyvin pitkälle erikoistunutta peliä.
Noilla specseillä vois olla hyvä idea kaivaa jostain taitava nyrkkeilijä ja koettaa pysyä mukana puolietäisyyden rytmityksessä, siinä pelissä tuo liikelahjakkuus ja luontainen rytmi löytäis äkkiä hyviä variantteja omiin vahvuuksiin.
Ja tulis sitä tääläkuulutettua tööteriosumaa eli kestämisentuntua ja ahistusta, se on nimittäin vaativa etäisyys olla ja toimia.

Pidetään rakentavana?
Raikas näkökulma kun on kyseessä.
Mika Väyrynen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 943
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Komba

#229

Viesti Mika Väyrynen »

Näen tämän Kombajutun aika erikoisena, kuitenkin. Siinä on aspekteja joihin ei voi suhtautua ollenkaan vakavasti. Siinä että joku tekee omaa henkilökohtaista tutkimusmatkaansa kamppailulajien syövereihin, ei ole mitään pahaa. Häiritsevää on kuitenkin tuntu siitä että kamppailu(!)realiteettien taju on hakusassa. Saattaa myös tulla täysin epärealistisia käsityksiä omista kyvyistä - erityisesti silloin kun ne vierailulajien vetäjät mahdollisesti pehmentävät omaa tekemistään. "Mähän selvisin siitä clinchistä sen kanssa...". Tuolla kun on taitajia jotka ovat uhranneet vuosia, vuosikymmeniä taitojensa kiillottamiseen, ja oppineet lajistaan/lajeistaan laajan paketin sisältöä. Ja on syntynyt eräänlainen ammattiylpeyskin. Joku sitten jonain päivänä toteaa että laitetaas hiukan enemmän paukkuja tähän tilanteeseen, kuin kaveri kerran haluaa tietää realiteeteista. Ainakin minä suhtauduin aina varsin ystävällisesti niihin jotka tahtoivat tutustua niihin lajeihin joissa olen "hyvä". Ei sitä nyt herraisä sentään tehdä vieraille sitä mitä omille, jotka ovat pikkuhiljaa siedätetty kulloisenkin lajin ominaisuuksiin ja vaatimuksiin. Ja siinä menee se pari-kolme vuotta silloin kun lajiin lähdetään nollasta.

(No, rehellisyyden nimissä pari kertaa on tullut tehtyä se, että suuriluuloinen ei enää salille palaa. Niitäkin on edeltänyt se, että asiakas itse on tahtonut "kovempaa" käsittelyä. Eräänkin kerran yhden seuran pikkujouluissa pari hiukan leveämpää jätkää tuli päissään kritisoimaan treenejäni, alkeiskurssin päätyttyä juuri niihin pikkujouluihin. "Me tahdotaan kovempaa menoa". No, saivat sitten sitä ja treenit jäi siihen. Eivät olleet vielä tarpeeksi siedätetty hommaan, eivät vaan tajunneet sitä itse.)

Kyllä mun täytyy todeta että kun aletaan pelailla mustien vöiden kanssa, alkaa pauke olla aikamoista. Olen sanonut monelle mustaa vyötä haluavalle että "oletko sitten valmis siihen, että meno on aika kovaa? Siihen mitä tapahtuu sen vyökokeen jälkeen? Oletko valmis siihen mitä mustana vyönä oleminen(!) vaatii? Jotta selviät siinä sakissa, se edellyttää että olet siihen sitten valmis. Siellä kun paukutellaan kovaa, sen tason mukaisesti". Mä olen viisikymppinen jätkä, mutta kun me veteraanit aletaan keskenämme vedellä "vanhojen aikojen kunniaksi", meno on aika fanaattista. Sieltä ne nuoruuden kärsimykset muistuvat ja kilipäisyys palaa. En mä pidä siitä vieläkään että sattuu, mutta se kuuluu asiaan. Ja kun ne kylkiluut on lyötä useamman kerran sisään, solisluu poikki, polvi operoitu, lähes kaikki varpaat käynyt erikoisissa asennoissa, tajuttomaksikin on päässyt, haukottu henkeä lattialla hervottomien pommien jälkeen. Ja koettu se tunne, monesti, kun taidoiltaan ylivertainen tyyppi alistaa totaalisesti. Kuuluu hommaan ja jokaisen joka haluaa tietää lajien "syvempää olemusta", pitää tuohon varatua. Siitä on helppo puhua, mutta vaikeaa kestää. Nöyrtyä. Siksi mua myös hieman pelottaa Jusukinin puolesta. Aika sinisilmäisesti kun tuntuu näitä aika vakavia asioita katsovan. Itselleni on syntynyt syvä kunnioitus osaavia kohtaan, enkä ainakaan minä haluaisi kiukustuttaa esim. Jassea (ja aika montaa muuta) painimaan kanssani tosissaan. Mulla kun ei ole oikeastaan mitään osaamista tuolla matossa. Kun taitajilta menee hermo... Ei ole kivaa.

Eräs asia on se, että lajilla on hienot webbisivut, joissa kuitenkin avoimesti myydään tuotetta - ja varsin kovaan hintaan. Tuo on kuluttajan kannalta arveluttavaa. Kun ostetaan palveluja, tulee tietää että palveluntuottaja on täysin ammattilainen. Parturiin mennessä luotetaan automaattisesti siihen että hiukset osataan leikata. Jos ei, tulee sitten valituksia. Tässä komban tarjoamisessa vaikka yhteisölle on kuitenkin riskinsä, kun tarjotaa asiaa hintaa 980 euroa 60-120 minuuttia+ 20 euroa per osallistuja. Tuotteen pitäisi siis olla valmis. Tai ensin pitäisi edes olla tuote.

Menen pizzeriaan. "Yksi pizza Bolognese, kiitos". "12,90 euroa". Maksan ja odottelen pizzaani. Menen kysymään pizzan myyneeltä henkilöltä että missäpä pizzani viipyy. Vastaus: "no pizzataikina meillä onkin valmiina. Jauhelihakastikkeessa menee aikaa. Katsopas, kun se nauta josta liha tulee - on vielä kasvattamossa. Parin vuoden päästä se teurastetaan ja paloitellaan. Sitten saadaan siitä jauheliha siihen sun pizza bologneeseen. Joojoo, mä tiedän että se pizza on tuossa meidän listalla, mutta tosiaan vaan taikina on valmiina. Hyvä siitä kuitenkin tulee, kunhan saadaan nuo raaka-aineet kasaan. Ota odotellessasi tuosta vaikka kuppi kahvia." Kombassa on hiukan tällaista meininkiä: Sitä tavallaan tarjotaan jo kuluttajille, mutta kylläpä se sisältö ja täyte vielä siellä kasvattomassa on. Ihan alkutekijöissään.

Mun mielestäni, jos haluaa haasteita ja luonnollista liikettä, rentoutta ja yhteystä hauskanpitoa - kannattaisi harkita salsan tai argentiinalaisen tango tanssimista. Tai rivitanssia, siinä on ryhmädynamiikkaa. Siellä olisi kivaa ja lantionkin saisi liikkeelle. Harrastipa edesmennyt Shotokan Karaten sensei Ortizkin tanssia. Vaikka oli luunkova mies ja 8.dan. RIP ja oss.

Mielestäni koko Kombaa ei ole olemassakaan. On yhden henkilön oma Via Dolorosa. Jos tämä viestiketju olisi nimeltään "päiväkirjani missiosta löytää oma tapani liikkua ja oppia kamppailua", kaikki varmasti komppaisivat. Silloin se kannattaisi siirtää tuonne treenipäivyreiden joukkoon. Kombaa mä en ota vakavasti, näen sen eräänlaisena hössötyksenä lähinnä. Mutta kaikkia jotka haluavat oppia vilpittömästä lajeista (mieluummin ensin ihan vaan yhtä lajia, toisia mukaan ottaen sitten kun tuo ensimmäinen laji on mitenkuten hanskassa) kannustan niin tekemään. Ne tuo elämään uutta sisältöä.

Mä jäin treenaamisesta eläkkeelle vuosi sitten. Huomasin että neljättä vuosikymmentä paukutettuani en vaan enää löytänyt sisältöä tekemiseeni. Mun matkani oli kuljettu loppuun. Elämäntaipaleen viimeisellä kolmanneksella sitä vaan tahtoo tehdä muita asioita. Aikaa ei ole loputtomiin. Mies lähti lajeista, mutta lajit ei koskaan lähde tästä miehestä. Tätä kirjoittaessani siis olen yksi sellainen joka ei enää salilla käy, ja kenties aikakin kultaa muistot. Jusukin on taipaleensa alussa. Kenties kuitenkin kannattaa kuunnella mitä vanhemmat valtiopäämiehet kertoilevat. Siitä saattaa löytyä ihan viisautta - joka perustuu kokemukseen. Sellaista viisautta joka ei ehkä ole sitä mitä itse haluaisi kuulla. Mutta silti kannattaisi ottaa vakavasti. Välttäisi monta virhettä. Eiköhän me kaikki kanssaihmisille toivota vaan hyvää.
Mika Väyrynen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 943
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Komba

#230

Viesti Mika Väyrynen »

Lisäys vielä tuohon edelliseen. Koskien lähinnä kamppailulajiturismia, kun se tuossa Kombassa on yksi lähtökohta - käydä kokeilemassa eri lajien kanssa: Olin nuorempana työmatkalla Floridassa. Reissu kesti pari viikkoa ja teki mieli käydä kokeilemassa treenata jollain salilla. Puhelinluettelosta sitten sen kylän kamppailulajiseuroja tutkimaan ja loppujen lopuksi yhden ovelle koputtelemaan. Kohteliaasti sitten kertoilin että olen käymässä täällä ja tahtoisin hiukan kokemusta sen salin tavasta harjoitella. No ei mennyt kuin Strömsössä. Mut vietiin heti salin suurjehun toimistoon jossa alkoi sitten melkoinen haastattelu. Ei mennyt jakeluun että en ollut tullut haastamaan, vaan ihan vilpittömästi vaan kokeilemaan treeniä. Tilanne äityi aika epämiellytäväksi. Vilpittömiä pyrkimyksiä kun ei uskottu, vaan edelleen luultiin että olen tullut haastamaan, itsensä pääjehun kenties. Olin aika kovassa kunnossa siihen aikaan ja taisin näyttää siltä että on tullut hojoiltua hiukan enemmänkin. Pääsin kuin pääsinkin hengissä ulko-ovelle ja minusta tuli jatkossa hiukan varovaisempi vierailuja koskien.
Kuvake
Valvoja
Aulis Gerlander (virallinen valvoja)
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 676
Lauteille: Heinäkuu 2007

Komba

#231

Viesti Valvoja »

Väyrysen viestit tuovat tärkeitä asioita mukaan keskusteluun. Keskustelu on silti jo edennyt pidemmälle niistä ajoista, kun jokainen vuorollaan esittää tuomion lajista ja muut komppaavat.

Kahdesta ylläolevasta viestistä pidemmässä on paljon sivuraiteita ja muotoiluiltaan kyseenalaisia arveluja. Jälkimmäiseen lukeutuvat esim pohdinnat Kombasta tuotteena. Hyvään keskusteluun ei kuulu tällaisten asioiden julistaminen totuutena, vaan esimerkiksi sopivien kysymysten esittäminen.

Sivuraiteita liittyen omaan taustaan voi myös pohtia. Tässä ketjussa on aiheena Komba.

Asiat tulee esittää toisenlaisella sävyllä. Koska viesteissä on myös hyviä Kombaa käsitteleviä aiheita, viestit saavat jäädä. Moderoinnista ei enää puhuta ollenkaan. Valvojilla ei ole resursseja muokata kaikkia viestejä Potkuun sopiviksi, vaan tämä vastuu on kirjoittajilla. Tästä syystä ketjusta poistuu jatkossa ongelmallisuuksia sisältävät viestit kokonaisuudessaan helpommin kuin tähän mennessä.
Mika Väyrynen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 943
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Komba

#232

Viesti Mika Väyrynen »

Ripitys vastaanotettu ja ymmärretty, kiitos. Jatkan paussia kommentoinneista kuten muutaman viime vuoden on mennyt, eli siirryn kiinnostuneen lukijan rooliin. Hauskaa joulua kaikille!
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 71
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Komba

#233

Viesti Lasse Candé »

En ihan ymmärrä, miksi Väyrysen mainitsema Jasse tai kukaan muukaan kiukustuisi Komba-testailuissa. Se ei ihan tuossa ilmennyt. Tämä ei käsittele Jassea, mutta hän lukeutuu nimenomaan asioita avoimin silmin tarkasteleviin. Häntä laajemmin, miksi ihmeessä kukaan muukaan täyskontaktilajeja (tms mitä Jusukin hakee) osaava olisi vaarassa menettää hermot näissä sessioissa? :niinpa:

Minulla on sellainen kutina että Kombasta minkäänlaiseen hermoiluun taipuvaisilla ei ole pienintäkään kiinnostusta jeesata Jusukinia projektissaan. Mutta saatan tietty olla väärässäkin. Ihmisillä voi olla niin monenlaisia motiiveja. Puhetta sinisilmäisyydestä tai suuresta vakavuudesta en ymmärrä myöskään. Kontaktilla harjoittelua tehnyt nimenomaan ymmärtää sen vakavuuden ja täten ymmärtää mikä on missäkin vaiheessa järkevää. Vaikka en ihan ymmärräkään mitä Jusukin tarkalleen milläkin hakee, ymmärrän sen, että kun kyseessä on kontaktijutut, hän nimenomaan hakeutuu näitä osaavien kanssa kokeilemaan.

Mikalla (V.) on ihan hyvä pohdinta myymisen etiikasta. Ymmärrän myös vertaukset ja varsinkin tuo parturipointti on hyvä. Siinä tosin vähän se tehdyn tuhon tietynasteinen perumattomuus kummittelee: jos Komba ei anna mitä lupaa, haitta ei ole perumaton, vaan periaatteessa voi pyytää rahat takaisin heti kun setit on opetettu.

Joku voi tietenkin kokea, että kovan hinnan pyytäminen on ongelmallista, ihan vain sitä kautta kuinka siinä on läsnä oletus jostakin suuresta annista esim juuri ammatteihin.

Itse en näe tätä asiaa niin, vaan sen sijaan niin että vähän kaikenlaisessa on eri tasoisia koulutuksia ja on eri hintaisia koulutuksia. Asiakas saa sitten itse valita sen perusteella mitä tarvitsee, mihin on varaa ja mikä on hinta-laatusuhteelta hyvä. Ihan normaaliin tapaan siis. Jos Kombassa näkee tässä suhteessa jotakin ongelmaa, minkä ratkaisu ei piile ihan normaaleissa ostopäätöksissä ja asiakkaan omassa vastuussa, haluaisin kuulla tälle perusteluja.
tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 2463
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Komba

#234

Viesti tapsaattori »

tapsaattori kirjoitti: syys 10, 2017, 16.59
JanneM kirjoitti:Eihän sen palveluita tarjoavan firman tarvitse olla saman niminen lajin kanssa...
EI tarvitse, mutta tässä tapauksessa pitäisi olla. Komban nettisivujen alalaidassa on seuraavat tekstit, josta päätellen yhtiö on nimeltään juurikin Komba International:

E N T E R P R I S E

Komba International Ltd.
Komba Services R&D
Helsinki, Finland

Tämä liittyy siihen, että jos mainostetaan, että yritys tarjoaa jotain palveluja, niin olisi kiva että se yritys olisi olemassa. Ihan oikeasti, eikä vain suunnitelmissa.
1000e koulutuspäivä ei ole mitenkään tavatonta yhtään isompien talojen tapahtumissa. Kalliimmissakin oon ollu.

Yritys jolta palvelu tilataan pitää olla toki olemassa ja asianmukaisesti rekisteröity. Mitään yritystietoja en nettisivujen mukaisesta Komba International Ltd:stä vieläkään löytänyt.
Mika Väyrynen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 943
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Komba

#235

Viesti Mika Väyrynen »

Lasselle sanoisin että olen itse ollut huomaavinani muutamasta kommentista tässä ketjussa, että hiukan meni joillakin nimimerkeillä välillä hermo jossakin kohtaa ketjua - tyyliin että pitäisikö ottaa hiukan perusteellisempaa painia. Saatan olla väärässä, voihan näitä lukea kuin piru raamattuakin. Mitä tuohon täyskontaktitouhuun tulee, tokihan sitä saa ja pitääkin käydä kokeilemassa jo Kombaa kehittelee. Pointsini, ihan kokemuksesta on vain se, että noissa testeissä voi tulla yllätyksiä ja niihin pitää varautua. Yritin omalla kenties huonolla tavallani selittää Jusukinille tätä, ja varoitella että kaikenlaista porukkaa on liikkeellä. Edes kamppishommissa kun ei ole pelkästää suvaitsevaisia, vaan joillekin tämä touhun on aika fanaattista ja se näkyy - ja tuntuu - salilla sekä että tekemisessä (esimerkkini siitä Floridan tapauksesta oli vain siksi, että meikäläisen saliturismi oli päättyä turpaansaamiseen - vierailtavan salin suurjampan oltua kyvytyn ymmärtämään treenipyyntöni motiiveja. Luuli minua haastajaksi, selityksistäni huolimatta. Olin siis itse(kin) hiukan "sinisilmäinen").

Ja tuoda julki sen, että saahan sitä kukin touhuta ihan mitä haluaa, mutta sitten kun asialle annetaan nimi, firman nimi, tehdään lajista webbisivut joissa on selkeää hinnoittelua - tulisi sitten se myytävä palvelu/tuote olla olemassa. Minun nähdäkseni se palvelun kehittäminen on sen verran pahasti kesken ettei se ole vielä kypsä tarjottavaksi mahdollisille maksaville asiakkaille. Tähän viitasin (varmaan sitten taas huonosti) sillä pizza bolognese-jutullani: Kombasta voi tulla tarjottava palvelu/tuote, mutta näkisin että nyt sitä tarjotaan vielä erittäin keskeneräisenä. Omassa käsityksessäni tarjottavista palveluista ja tuotteista niiden tulisi olla huippuluokkaa jos niitä asiakkaille tarjotaan.

Mielestäni Komban sivuilla tarjoamansa palvelut/tuotteet sisältökuvauksineen ja ilmeisesti sertifikaatteineen/lisensseineen, lupauksineen saada käyttää Kombaa ammattimaisesti terapiassa, koulutuksessa jne - luovat mielikuvan aika korkean tason ohjauksesta. Minusta tuollaiseen ei yksinkertaisesti ole Kombassa vielä eväitä ja asiakkaille saattaa syntyä mielikuva jostakin joka ei ole ihan Komban webbisivujen tarjoamisten/lupausten tasolla (Komban sivuilta yksi esimerkki: Facilitator License, The facilitator training prepares for 1) using Komba professionally i.e. as support function for therapy, education and/or corporate culture development for individuals and groups and 2) create internal non-commercial events. The annual license is granted to person successfully completing the Facilitator training. The training is held for minimum 5 people.) One day training at EUR 980 + EUR 200 + VAT 0%).

En mä tänne öykkäröimään ole tullut kun Potkuun vuosien tauon jälkeen palasin. Kenties, koskapa nämä foorumit ovat minulle hiukan vieras maailma, en ole vielä kaikilta osin selvillä pelisäännöistä. Kuitenkin olen ollut huomaavinani, että täällä on ollut välillä tietyissä ketjuissa käytetty hiukan kovempiakin sanakäänteitä, joista ei ole huomautettu. Saatan taas olla väärässä, koska voihan noitakin lukea kuten se mainitsemani piru raamattua. Lisäksi alkoi kyllästyttää se, että Potkussa tuntee välillä lukevansa aina saman ydinporukan juttuja - jotka ovat toki joskus (usein, itse asiassa) erinomaisen kiinnostavia. Ajattelin palata Potkuun koskapa tällä kokemuksella hojoiluista saattaisi mullakin olla jotain ihan asiallista ja informoivaakin sanottavaa. Saisi Potkukin uusia kirjoittelijoita sekä näkemyksiä näistä kamppisasioista.
Kuvake
Jusukin
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 135
Viestit: 149
Lauteille: Syyskuu 2017
Etulaji: Komba
Sivulajit: Free style martial arts

Komba

#236

Viesti Jusukin »

Mika Väyrynen kirjoitti: marras 1, 2019, 08.22 Häiritsevää on kuitenkin tuntu siitä että kamppailu(!)realiteettien taju on hakusassa.
Niin, jollakin tässä se realiteettien taju on hakusassa.
Enkä nyt epäile Mika että sulla, koska sun harjoittamat käytännöt on toimiviksi todettuja. En epäile myöskään itseäni, koska tiedän mitä teen ja saan palautetta osaavilta ihmisiltä kenen kanssa käyn asiaa läpi. Veikkaan, että syypää häiritsevyyteen on se, että tässä puhutaan eri realiteeteistä.

Kamppailussa on omat realiteetit jotka asiantuntijat tietää. En epäile yhtään, samaa mieltä. Se toimii mikä on testattu!

Sen lisäks mä tutkin omatoimisesti liikkeen realiteettejä fysiikan näkökulmasta sosiaalisessa ympäristössä - mitä voimankäyttö saa aikaan. Treeniä johon kaikki voi tulla mukaan, eikä ketään satu. Se on tietysti eri asia, kun mustavöidein kahakat, ei tarvitse edes aiempaa kokemusta. Mustavyöt voi silti tulla meidän treeneihin ja ne opeteltavat asiat saattaa silti olla haastavia, vaikka olis jo pelannut pelin läpi!


Musta sillä ei ole väliä, mitä mieltä kukakin nyt on, se on olennaisempaa, mitä mieltä kukakin on tulevaisuudessa. Mä tuon muutaman aloitteen pöytään ja sit ajan kanssa katsotaan, että onko siinä mitään uutta tai huomionarvoista. Siitä mä tykkään taistelupuolella, että loppupeleissä ei ole tilaa bullshittiin. Siis siinä oikeassa kamppailussa, joka on täysin realistista. Kaikki muu on semi-larppia, mutta sitä ei kuulu sanoa ääneen, koska perinteet ja mestarit, ja kun on jo kuteet päällä niin sit leikitään mukana.

Mulla on valtava arvostus taisteluperinteitä kohtaan, koska ne on yksiä harvoista, jotka on pystynyt pitämään homman pitkään aitona ja vielä keskittynyt olennaiseen! Mutta koska ryhmien dynamiikkaa, niin kaikki joutuu funtsii miten olennaisia asiat on ja mitä itse edustaa. Onneks kamppailupuolella ei tarvitse vertailla, voi tehdä miljoonaa asiaa ja kaikilla tuntuu olevan hommat ihan hyvin hanskassa, vaikka käytännöt eroo toisistaan kuin planeetat.
Jotkut on realistisessa päässä, toiset tekee jotain vaikka kauneuden vuoksi, hienoja liikkeittä, keskittymistä ja antautumista. Paljonhan harjoittelu on ylipäätään sellaista mielen ylevöittämistä ja se palvelee kaikkia, vaikkei harjoitettavasta taidosta olisi mitään hyötyä tai järkeä.

Kombasta mä tiedän, et siinä on järkeä - liikuskelee ja miettii liikkumisen periaatteita. Tulee tietoiseksi itsestään toimijana ja opettelee tulemaan toimeen ihmisten kanssa, vaikka ne kaatuis päälle. Mua kiinnostaa mistä syntyy hyvä vuorovaikutus ja sit sen päälle rakentaa jotain harjoittelemisen arvoista. Tää Komban 'pelaaminen' on, et sovitaan millä ehdoin harjoitus rullataan käyntiin ja sit voidaan lisätä muuttujia lennosta. Mitä paremmin jengi osaa liikkua, sitä vaikeampia asioita voi tehdä, mut vapaus. Jokainen voi liikkua kuten haluaa, syntyy tilanteita ja sit muotoja voi testata toisia vasten. Pelin rakenne on kilpailu ja siinä on tavoitteena vallata tilaa, mistä seuraa vastakkaiasettelu. Asetelma tuottaa hyvää liikettä ja ymmärrystä tilan hallinnasta ja siitä miten ihmiset toimii. Peli tekee maailmasta plastisen joka mukautuu kosketukseen. Toisia voi liikuttaa vartalosta, kuten väkijoukossa, kun pyytää ihmisiä väistämään pois tieltä.

Jos tota tekee taistelun ammattilaiset ne voi käyttää harjoituksessa osaamiaan liikkeitä, mutta liikkeiden kompleksisuusaste määrittää, kenen kanssa niitä voi toteuttaa. Konseptisuunnittelun puolesta ei ole mitään esteitä kaatoihin tai heittoihin, mut ilman sopivaa alustaa ja teknistä osaamista niitä ei saada turvallisesti osaksi harjoitusta. Olen Komba vetämisessä edelleen keskittynyt paljolti sellaisen vuorovaikutuksen toteuttamiseen, jolla ei ole teknisiä edellytyksiä. Olen kuitenkin kiinnostunut laajasti taistelutekniikoiden oppimisesta ja nään Komban sovellusympäristönä, jossa uuden tekniikan pystyy lisäämään osaksi flow-harjoitusta, kun se on opittu. Pidän tätä itselleni mielekkäänä tapana oppia, koska Kombaaminen on helppoa ja voin keskittyä uuden liikkeen soveltamiseen vaihtuvassa ympäristössä. Kun teen liikettä osana muuta tuttua liikekieltä, muistan sen myös paremmin, eikä minun tarvitse enää ajatella sitä tekniikkana.

Tässä mielessä Komba on erilainen kuin kamppailulajit yleensä, jos sitä tekee tanssija, se on tanssia. Jos sitä tekee kamppailija, se on kamppailua. Ei Kombassa ole tekniikkaa, vaan lainalaisuuksia. Se on kohtaamispaikka, jossa käyttäjän itse täytyy tietää mitä tavoittelee, onko se vaikka kehonhallintaa, ilmaisun kehittämistä tai taistelutaitoja? Mun tehtävä on ollut saada tämä toimimaan käytännössä ja olen mielestäni onnistunut siinä oikeen hyvin, mutta en suinkaan ole ainot ihminen joka sitä tekee ja jokainen tekee sitä omalla tavallaan.
Se et Kombassa tunnetaan niitä samoja realiteettejä kuin oikeassa kamppailussa on on etu ja mahdollistaa intuition heräämisen. Harjoite siis nojaa kohti realismia, mutta ei voi saavuttaa sitä, ennen kuin osanottajat ovat osaavia taistelijoita, joilla on riittävä taitotaso oikean taistelun turvalliseen toteuttamiseen. Suurin osa kombaajista on siis tanssijoita, jotka liikkuu hitaasti taistelemisen ymmärtämistä kohti.

Musta tässä keskustelussa unohtuu, että kaikki lajit on keksitty joskus ja alussa se on semmosta pikkunoloo ja kokeilevaa. Ihan rehellisesti veikkaan, että ei tätä olis syntynyt ainakaan näin, jos olisin hirveen eri tavalla elänyt elämäni tai jos olis huonompi itsetunto ja kuuntelisin huutelijoita, jotka eivät ole edes vaivautuneet kokeilemaan. Jos koko kehityskaarta katsoo, viesti maailmalta on ollut paljolti vieroksuntaa ja outoja katseita, tuhahduksia ja väliinpitämättömyyttä. Olen ajatellut, että koska teen jotain erilaista joudun kohtaamaan yksilöiden ja yhteiskunnan epäilevän konformistisuuden, erilaisuus vaivaannuttaa ja ennenkuin asiantuntijat ovat vakuutettu ei uusista asioista kuulu tykätä.

Nettisivut on toteutettu vision pohjalta, mihin monialaisena työryhmänä ollaan päästy. Tuotteet on olemassa aukikirjoitettuina käytäntöinä, joissa on paljon samoja elementtejä, kuin viikkotreeneissä käytetään. Itse olen pitänyt aiheesta työpajoja yli kymmennen vuotta ja koen sen ihan riittäväksi kartoittamiseksi aiheesta. Mä vastaan käytännön konseptisuunnittelusta, eikä siihen ole mitään koulutusta. Muiden alojen ammattilaiset tuovat oman tulokulmansa kokonaisuuteen ja tällä tavalla jopa kamppailusta voi olla ammattimainen ote.
Tällä hetkellä tuotteelle ei ole huutavaa tarvetta, vaikka tuotetestaus on ollut lupaavaa esimerkiksi liikunta ja liikutusmuotoina. Heti toteutettava aloitus olisi tyky/tyhy päivät tai jonkun isomman firman taukoliikunnan järjestäminen, mutta haluaisimme, että asiakkaille Kombasta olisi muutakin iloa, kuin hassu hippa. Voisin seuraavaksi mennä vaikka vanhainkotiin ja tarjota iäkkäille mahdollisuuden liikkumiseen, ehkä Mika kohdataan siellä, niin saat vielä yhdet treenit ennen kuin kuolema korjaa..

Laskettiin palvelulle hinnaksi 980 euroa 60-120 minuuttia+ 20 euroa per osallistuja, eli viidentoista osallistujan kanssa 1280(+alv). Tyky hommissa tuo on vielä halvasta päästä, isommat firmat laittaa kymppitonneja virkistystoimintaan. Komba International Ltd oli tarkoitus perustaa, mutta asia on lykkääntynyt, ei ole moiseen nyt varaa tai aikaa, teen töitä rakennusalalla ja elän kädestä suuhun. Kombaan liittyvä laskutus hoidetaan muiden yritysten kautta, kuten toiminimeni ETJK (Erikoistekijä Jussi Kontio), täytyy päivittää nettisivujen tiedot.
Kombaaminen sitä vastoin ei maksa mitään, sitä voi tehdä kenen kanssa tahansa. Viikkotreeneihin pääsee kympillä tai riippuen paikan kustannuksista. Tavoite on löytää yhteistyökumppaneita, kenellä on tarve Komban kaltaiselle toimintaympäristölle ja kehittää siitä edelleen sovelluksia.
Innovoin myös liittyen tietoisuustieteisiin, tekoälyn kehittämiseen, sosiologiaan ja taiteisiin yleisesti. Ei mulla noihinkaan ole mainittavaa koulutusta, mutta mukavasti on edennyt. Työtapani on, että kehitän sisältöä ja vien sen asiantuntijoille arvioitavaksi ja kehitän sitä edelleen. En nää tässä ongelmia ja toivon, että muut tekisivät näin myös enemmän, tällöin monet hyvät ideat eivät jäisi vain vaivaamaan mieltä.

Kiitos Kari kannustavista vastauksista ja hyvästä ideasta nyrkkeilyn suhteen, toteutan ton jossain vaiheessa!

Lähden nyt vetämään sitä buhurttia, testi on paikallaan ja toivottavasti saan kuvattua setin!
tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 2463
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Komba

#237

Viesti tapsaattori »

Jusukin kirjoitti: marras 2, 2019, 11.18
Mika Väyrynen kirjoitti: marras 1, 2019, 08.22 Häiritsevää on kuitenkin tuntu siitä että kamppailu(!)realiteettien taju on hakusassa.
Laskettiin palvelulle hinnaksi 980 euroa 60-120 minuuttia+ 20 euroa per osallistuja, eli viidentoista osallistujan kanssa 1280(+alv). Tyky hommissa tuo on vielä halvasta päästä, isommat firmat laittaa kymppitonneja virkistystoimintaan. Komba International Ltd oli tarkoitus perustaa, mutta asia on lykkääntynyt, ei ole moiseen nyt varaa tai aikaa, teen töitä rakennusalalla ja elän kädestä suuhun. Kombaan liittyvä laskutus hoidetaan muiden yritysten kautta, kuten toiminimeni ETJK (Erikoistekijä Jussi Kontio), täytyy päivittää nettisivujen tiedot.
Kombaaminen sitä vastoin ei maksa mitään, sitä voi tehdä kenen kanssa tahansa. Viikkotreeneihin pääsee kympillä tai riippuen paikan kustannuksista. Tavoite on löytää yhteistyökumppaneita, kenellä on tarve Komban kaltaiselle toimintaympäristölle ja kehittää siitä edelleen sovelluksia.
Toi summa ei oo sinällään mikään kynnys jos tarvetta löytyy ja tuote on hyvä.

Toiminimeen liittyy myös toimiala. Tarjotun toiminnan tulee vastata ilmotettua/ilmoitettuja elinkeinotoimintaa. En kirjottele näitä ihan mutulta koska itelläni on toiminimi ja työskentelen byrokraattina varsin byrokraattisessa organisaatiossa ja jos yritykseltä tilattavaan palveluun liittyy epäselvyyksiä hallinnon osalta niin homma jää valitettavasti siihen. Oli palvelu miten hyvä vaan.

https://www.prh.fi/fi/kaupparekisteri/u ... miala.html
Kuvake
Kyynikko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Viestit: 3467
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Takalajit: MMA, shootfighting, eurooppalainen jujutsu, Latosa escrima, Pekiti tirsia kali, judo, voimankäyttö.

Komba

#238

Viesti Kyynikko »

Näin sosiologina kuulisin mielelläni innovaation alaltamme
jonka olet vienyt eteenpäin. Tai mistä vaan mainitsemiltasi aloilta. Heräsi mielenkiinto kun kuitenkin suoraan annoit ymmärtää että olet menestyksekkäästi näillä aloilla toiminut..
"Ei pidä syyttää peiliä jos nenä on vino." - Nikolai Gogol

Mukamas viisas. Mukamas keppimiäs.
Kuvake
Jusukin
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 135
Viestit: 149
Lauteille: Syyskuu 2017
Etulaji: Komba
Sivulajit: Free style martial arts

Komba

#239

Viesti Jusukin »

Olen menestyksekkäästi tuottanut sisältöä ja käynyt sitä läpi asiantuntijoiden kanssa.

Mun työ tietoisuustieteiden puolella liittyy malliin, joka selittää kokemuksen synnyn ja kartoittaa siihen liittyviä ilmiöitä.
Löytämäni kaava on [kokemus = mennyt kokemus x tajunnan kohde] ja käsittelen tota osana viisiportaista mallia todellisuudesta;

1. Substanssi (Olevaisuus, häviämätön energia, objektiivinen todellisuus)
2. Informaatio (Olevaisuuden tendenssit järjestäytyä, fysiikan lait, geenit, olennon potentiaali)
3. Olento (Biologinen organismi, kokemus)
4. Itse (Mennyt kokemus, toiminnan taipumukset)
5. Tajunnan kohde (ulkoiset ilmiöt, hahmot ja niiden mielensisäiset vasteet, havaittu subjektiivinen todellisuus)

Eli tämän mallin mukaan todellisuus rakentuu olemassaolevasta aineksesta (1), jolla on taipumus järjestäytyä, sekä kosmisin muodoin että biologisin tendenssein (2), jotka muodostavat elävät organismit (3), jotka saavuttavat näennäisesti satunnaisten kokemusten saattelemana yksilöllisyytensä (4) ja näin ollen näkevät todellisuuden ympärillään subjektiivisuudessaan (5).

Malli toimii materialistisen maailmankuvan ehdoilla, mutta ei rajoitu siihen, tai ota kantaa, mistä kaikki rakentuu. Se hahmottelee elävien olentojen välttämättömiä osia, jotka ovat edellytyksiä kokemuksen olemassaololle.
Olen luonut sisällöstä yhtenäiskaavion, jossa polaarisesti havainnollistetaan osien (2,3,4) toimintasuuntia kokonaisina[1-9] ja vajaina prosesseina[1-5]. Tavoitteeni on pystyä operationalisoimaan malli, jotta osamuuttujia voi havainnoida ja mitata järjestelmän käyttämisen yhteydessä.

Joitakin mielenkiintoisia ilmiöitä, jotka ovat tulleet tietoisuuteeni mallin kehittämisen yhteydessä on mm. yleinen harha siitä, että olosuhteet ovat syy kokemukseen. Kokemuksen laatu on seurausta ensisijaisesti siitä, mitä meille on tapahtunut aikaisemmin ja minkälaisia merkityksiä olemme oppineet yhdistämään kohtaamiimme ilmiöihin. Julkaisin asiasta Skepsis ry:n fb sivuilla ja miellän ilmiön mahdollisesti uudeksi kognitiiviseksi vinoumaksi, koska on yleistä, että sekä yksilön ajattelun että kulttuurisen narratiivin tasolla ulkoisia ilmiöitä pidetään ensisijaisena syynä ihmisten kokemuksen heikkoon laatuun. Ulkoiset tekijät vaikuttavat yksilöihin, mutta ehdottomasti vain niiden ollessa fyysisiä vaikuttimia, kuten väkivalta tai sen uhka. Kaikissa muissa tapauksissa kyse on samaistumisesta yksilön omaan maailmankatsomukseen ja kykenemättömyydestä tai haluttomuudesta mukautua ja tulkita vallitsevia olosuhteita omaksi eduksi. Siis toisaalta ymmärtää maailmaa ja ihmisyyttä niin syvästi, että haastavimmatkin tilanteet näyttäytyvät mahdollisuutena oppia jotain maailmasta ja itsestään.

Toinen merkittävä ilmiö, joka on varsinainen tutkimuskohteeni on "The State of Willingness" - "Willingness to sustain discomfort for personal integration". Kyse on taitavuudesta ajoittaa haastavien asioiden kohtaaminen niin, että yksilöllä on edellytykset niiden menestyksekkääseen kohtaamiseen ja merkitykselliseksi integroimiseen.
Biologinen lähtökohta on suunnata kohti nautintoa ja vältellä epämukavuutta. Kun eläin elää osana tasapainoista ekosysteemiä, ei mekanismin soveltamisessa ole varsinaista ongelmaa. Ihmisen elinympäristö on kuitenkin keinotekoinen ja kompleksinen, ja epämukavuuden kokemisen lähteenä on usein muu kuin ulkoinen ilmiö. Syy voi olla ajatus, joka edustaa uskomusta, joka on voinut olla jopa esi-isien käsitys maailmasta periytyen geenien ja kulttuurillisten tottumuksien kautta. Koska meillä on kyky käsitteelliseen ajatteluun ja muihin korkeamman kognition toimintoihin, on meillä myös kyky kuvitella ongelmia ja kuvitella myös, että voimme tehdä jotain muuta, kuin elää hetkessä.
Willingness on siis eräänlaista suopeutta kohdata haastavat olosuhteet itsensä kuvajaisena - kaikessa subjektiivisuudessaan nähdä maailma, joka syntyy menneestä kokemuksesta ja sen monimerkityksellisyydestä.

Komba on simulatiivinen toimintaympäristö, jota voi virittää käyttäjien tarpeisiin. Tähän asti painopiste on paljolti ollut harjoitteen sujuvoittamisella, flow-kokemuksen hallinnoinnilla, hauskanpidolla ja taistelullisuuden testaamisella. Sosiologialle Komba mahdollistaa koe-asetelman, jossa voi havainnoida ryhmän yhdenmukaista käyttäytymistä ja suhdetta muuttuviin olosuhteisiin (gameplay). Mitä paremmin käyttäjä ymmärtää plastisen toimintaympäristön vaatimuksia sitä yhdenmukaisemmin yksilö pystyy ryhmän kanssa toimimaan. Mitä laaja-alaisemmin yksilö käyttää taitojaan sitä enemmän se vaatii yhteisön ja yksilön välisiltä suhteilta.

Kamppailun kannalta olennaista on, että Kombaan on syntynyt oma vuorovaikutuksellinen liikekieli, jolle voi taitona olla käyttöä muissa asianyhteyksissä teknisenä soveltamisena ja ryhmänä toimimisena. Eli mä olen kiinnostunut erilaisista kamppailullisista asetetelmista ihan vaan jakamisen ilosta ja saadakseni feedbäkkiä ihmisiltä, jotka asiasta tietää. Kombaa voisi toisaalta käyttää myös tutkimuksen tekemiseen, mutta se vaatii jo paljon suunnittelua ja tavoitteita.
Esimerkkinä tutkimusalueesta, missä tän tyyliselle koeasetelmalle olisi käyttöä on käyttäytymistutkimukset; kaks joukkuetta, joista toiselle kognitioon vaikuttavaa ainetta ja toinen ilman, sit kuvataan ylhäältäpäin miten substanssi vaikuttaa liikkeeseen ja vuorovaikutukseen, mitataan paineantureilla hallintaa ja kysytään osanottajilta niiden subjektiivisestä kokemuksesta.
Muuten se banzai läppä oli yks parhaista ja mielellään muistasin miten se meni. Kysyin Voldemorteilta siitä, mut turhaan, eli jos jollakin on se tallessa niin arvostaisin.


Kävin vetää sitä keskiaikaista miekkailua viime lauantaina ja tekihän se gutaa! Kombasta ei tuntunut olevan siinä oikeen hyötyä, liikerepertuaari supistui päähän lyömiseen ja oli todella vaikeeta vaikuttaa toiseen. Thai clinchissä pysty fiilaamaan sitä drilliä, mut noi panssarit päällä oli lähinnä uupunut, siis yllättävän raskasta! Mulla on himassa yhet 10kg nahkapassarit, jotka ei haittaa menoa, mut toi yli 20kg rautaa oli käsittämätön slaagi. Tehtiin 1vs1 ja hommasta sai mukavasti ajattelemisen arvoista. Ensikertaan piilarit, buhurttia ja koitan keksiä liikeyhdistelmiä, millä sais ukot kaatumaan! Olin toi maantientomun värinen mongoli

mokuso
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 222
Lauteille: Lokakuu 2011

Komba

#240

Viesti mokuso »

Siis juuei, en pysy kärryillä. Akateeminen koulutus ja yli 30-vuotinen kamppailukokemus ei tähän nyt riitä. Olen eri levelillä.

Ymmärrän Karin mieltymyksen tähän etsintään. Etsintä on aina mielenkiintoista ja suositeltavaakin. Siinä on oma klanginsa kun mennään sinne minne kukaan muu ei ole vielä mennyt. Tai jotain.....

Mutta tämä nyt on jotain... no jotain joka alkaa jo noin teoriankin tasolla elää ihan omaa elämäänsä. Aika lailla out of there.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 32 kurkkijaa