Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kokkaaminen

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa

Osaatko kokata?

Olen mies ja kyllä osaan, hyvinkin
58
41%
Olen mies ja osaan jonkin verran
46
33%
Olen mies ja pystyn juuri pitämään itseni (ja läheiseni) eväissä
10
7%
Olen mies ja osaan tehdä voikkarin
8
6%
Olen nainen ja kyllä osaan, hyvinkin
13
9%
Olen nainen ja osaan jonkin verran
4
3%
Olen nainen ja pystyn juuri pitämään itseni (ja läheiseni) eväissä
1
1%
Olen nainen ja osaan tehdä voikkarin
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 140

Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Kokkaaminen

#286

Viesti MikaM »

Osta mieluummin vaikka Spice up chiliä. Tabasco sopii lähinnä Bloody Maryyn... Tai jos löydät, niin erilaisia Encona chilejä.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Poista käyttäjä 1747
Viestit tässä aiheessa: 19

Kokkaaminen

#287

Viesti Poista käyttäjä 1747 »

MikaM kirjoitti: marras 2, 2019, 12.23 Tabasco sopii lähinnä Bloody Maryyn...
Olenpa joskus saanut sellaisenkin jossa ei ollut...helvetissä on oma tasonsa niille jotka kehtaavat häpäistä Hemingwayn muistoa noinkin rumasti!

Mä niiq rakastan tulista ruokaa. Tälläkin hetkellä keittiöstä löytyy useampaa chiliä tuoreena, hakkeena, kuivattuna ja kastikkeina. Mausteosasto on muutenkin melko kattava. Sivuhuomautuksena pitää todeta että kotimaisen poppamiehen jolokia ja smoky reaper on ihan kelpo kamaa. Lapsuudessa syöty safka oli aavistuksen tavallista mausteisempaa ja tulisempaa. Sitten tuli teini-ikä ja testouho joten piti laittaa ihan periaattesta lisää pökköä pesään. Jossain vaiheessa sekin normalisoitui. Tupakoinnin lopettaminen ja ketodietti nosti kertoimia entuudestaan. Tulisuuteen tottuu melko nopesti ja toleranssi kasvaa huomaamatta. Sinapiksikin kelpuutan lähinnä dijonia.

Tää on ihan oma fetissinsä eikä suoranaisesti liity normimaustamiseen tai arkiruokailuun. Noi tulisemmat kastikkeet ovat hyvä lisä perheelliselle jos muuta ovat normaaleja....

:)

Edit: Niin ja jos on pakkasessa tilaa ja on isompi perintökattila tms. niin kannattaa ihan rohkeasti keitellä ajan kanssa ihan omia liha- ja kalaliemiä luista ja perkuujämistä.
MikkeM
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Viestit: 1621
Lauteille: Heinäkuu 2009
Paikkakunta: Klaukkala.

Kokkaaminen

#288

Viesti MikkeM »

Monesti kannattaa lisätä myös hieman happoa; viiniä,lime,sitruuna,etikka jne..
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 52
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Kokkaaminen

#289

Viesti Kari Aittomäki »

Oisko mitään eksaktimpaa ohjeistusta tohon chilimaailmaan?
Täälä maalaiskylässä se saatavuus saattaa olla nirkosta, mistä etsiä ja miten edetä?
Kokeilen tota Spice up chilia, kiitos.

Mites.. mä rutiinisti keittelen kalutut lintujen luut, kalojen perkuujätteet ja muut jäämistöt soppaliemiksi, onko se luumehujen puristelu täysin hyvä idea?
Soppaliemet saan nyt sutsut-pelittään juu, mutta mun kastikkeet on fifty-sixty aina menossa häneksi.
Valkosipuli on sellanen pelastusrengas mutta ois kiva onnistua useammin.
Eli onko se keitinliemen pohjakäyttö kastikkeessa sitte kuitenkaan hyvä idea?

MikkeM, laitatko citrushapot hautumaan vaiko tuorekosketukselle? Eller bådeoch.
Mun täytyy hiukan varoa niitäjuttuja näitten INR-arvojeni kanssa mutta noin muutoin.

Heh, Bloodymary on mulle sellanen hienostelujuttu, olen käyttänyt lievästi samankaltaisella stimulilla erästä toista vastaavaa. Papan hengessä.
Buster on mainio sammio silloin kun alkaa tulla värinöitä että mukilointitoimia saattaa kohta tapahtua.

Nelostuoppi johon mitallinen hyvää vodkaa ja tuima tömäys Tabascoa.
Rujo, virkistävä ja bostaava juoma joka antaa hampaitten taakke sellasen syväuhmakkaan virnukissa-olon.
Annatulla-annatulla-antakaatulla-paskiaiset. Kyllä mä kestän.

Heh, pitisköhän ehdottaa tonne Komba-ketjuun hiukan buster-kemiaa?
Kunsiinä vois olla sitä hammasta mitä se resepti kaipaa.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 313
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Kokkaaminen

#290

Viesti Mjölnir »

Keittelen aina luista liemen, varsinkin selkärankaan nikamien väliin jää paljon lihaa jota on vaikea saada muuten irti. Ensin sitä syödään keittona, sitten kun irtolihat on loppu, keitän vielä kokoon ja pakastan pieniin rasioihin, ja käytän myöhemmin kastikkeenpohjana
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Kokkaaminen

#291

Viesti Ile »

Noihin aikaisempiin...itselläkin Chuck Norrisin silmätipat (tunnetaan myös kauppanimellä Tabasco) toimii sellaisena arkisena lisänä aika monen ruoan kanssa.

Pizzan kanssa tulee jonkun verran käytettyä myös Mjölnirin silmätippoja (vihreä, vain hieman miedompi versio edellisestä).

Mutta nuo siis lähinnä valmiin ruoan päälle ripoteltuna. Varsinaisessa ruoanlaitossa sitten tuoreet/kuivatut chilit toimii paremmin mutta olen kyllä suht amatööri niiden kanssa.
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 57
Viestit: 6424
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Kokkaaminen

#292

Viesti AlexMachine »

Meksikosta olen tuonut pari kertaa Chimay maustekastiketta. Erittäin hyvää mm pizzaan tai burgeriin.
Nettikaupoistakin taitaa löytyä.
BF18F26E-9BE4-4975-870A-1AADD74A9419.jpeg
Näitä oli siellä ravintoloissa pöydissä. Tämä oli Poco picante, eli pikkuisen tulinen. Poco My ass. Scoville Asteikolla 200.000. (Kun myöhemmin selvitin).
Alotin tietysti kokeilun heti tulisimmalla, extra picante. Itku meinasi tulla isolle miehelle, 325.000 Scoville.
Mutta joo kun makuaisti oli myöhemmin palautunut, testasin tosiaa tuota poco picantea ja onhan se tulista, mitta hyvää ja poltto tulee sopivan hitaasti.
Edit: Tabasco kastike on noin 5000 Scovillea.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja. Ole hyvä ja rekisteröidy tai kirjaudu sisään.
The beatings will continue until morale improves.
MikkeM
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Viestit: 1621
Lauteille: Heinäkuu 2009
Paikkakunta: Klaukkala.

Kokkaaminen

#293

Viesti MikkeM »

Itse pidän makuyhdistelmä valkosipuli-inkivääri-chili , varsinkin tuoreena, niitä kun freesaa öljyssä, niin maut alkavat "irtautumaan"= maku tulee paremmin esille.

Liika chili pilaa ruoan, mielummin sellainen että tulisuus hiipii pikku hiljaa, eikä iske saman tien päälle, tämä siis oma mielipide.

Yleensä lisään hapot loppu vaiheessa, jolloin teen loppu maistamisen, ajankohdalla ei juurikaan merkitystä, toki happo voi kypsyttää hieman esim lihaa/kalaa, tosin onko sillä käytännön merkitystä kypsymiseen, niin hieman epäilen.
Poista käyttäjä 1747
Viestit tässä aiheessa: 19

Kokkaaminen

#294

Viesti Poista käyttäjä 1747 »

Tuoreista itse käytän sitä tavallista kaupan punaista pitkulaista chiliä ja tuoretta jalapeno salaateissa ja lisukkeena milloin missäkin. Molemmat ovat mietoja ja ainakin purkkijalapenoja ja Chipotlea löytyy joka marketista. Safkan maustamiseen tulee käytettyä pykälää vahvempia kuten habaneroa ja rawittia. Niitä löytyy ainakin susirajan liepeillä isommista marketeista…joskin välillä vaihtelevasti laadun ja saatavuuden suhteen.

Kastikkeista ja tahnoista sambal oelek on käyttökelpoista ja yleisesti saatavilla. Toimii, yllätys, oikein hyvin aasialaistyylisten pöperöiden kanssa. Kastikkeista itsellä on klassista tabascoa ja vahvempina poppamiehen jolokia ja smoky reaper. Niillä voi maustaa ruokia tai terävöitää omaa annosta. Ei tarvitse käyttää montaa tippaa. Esim. pieni nokare majoneesia ja jokunen tippa antaa mukavasti potkua tylsälle kanapihville.

Maustekaapissa on useampaa eri vahvuista kuivattua chilli rouhetta. Niitä ja mm. sahramia (hysteerisen hintaista suomessa) tulee ostettua reissussa varastoon aina kuin vaan mahdollista. Varsinkin Istanbulin maustebasaari on ihan käsittämätön makujen ja tuoksujen keidas. Mutta ok chillirouhettaa saa ainakin osasta PK seudun etnoliikkeistä.

Niin ja niitä poppamiehen tuotteita voi tilata myös HaShemin selän taakse.

https://www.grillikauppa.com/chilikasti ... rder=price


Ile kirjoitti: marras 3, 2019, 10.21 Chuck Norrisin silmätipat (tunnetaan myös kauppanimellä Tabasco)
Ile on rohkea mies kun tollain uskaltaa homotella Häntä.

:)
Poista käyttäjä 1747
Viestit tässä aiheessa: 19

Kokkaaminen

#295

Viesti Poista käyttäjä 1747 »

Kastikkeista vielä sen verran ettei kannata ostaa pelkästään noita mielivikaisille tarkoitettuja vahvuuksia. Hyvä arkinen chilikastike on sellainen että sitä voi huoletta ravistella annoksen päällä ilman että safka muuttuu muutamasta ylimääräisestä pisarasta vivia dolorosaksi. Itsellä se on vaan tällä hetkellä loppu.


:)
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Kokkaaminen

#296

Viesti Ile »

Mitä mieltä Sriracha-kastikkeesta? Mun mielestä toimii burger-tyyppisten mättöjen kanssa.
Atticora
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 1517
Lauteille: Heinäkuu 2013

Kokkaaminen

#297

Viesti Atticora »

Tuli vkl syötyä vähän kurmeempi hampurilainen, hyvän pihvin lisäksi olennaista siinä oli punajuuri ja vuohenjuusto. En ole himokokkaaja, mutta punajuuri jäi sen verran hampaankoloon, että pakko vähän ryhdistäytyä. Tänään tulikin sitten sattumoisin vastaan punajuuriresepti, jota meinaan kyllä kokeilla, tähän kuuluu näköjään keskusteltu tabascokin.

https://www.soppa365.fi/reseptit/kasvis ... uuripihvit
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Kokkaaminen

#298

Viesti MikaM »

Ja kaupan päälle alentaa verenpainettakin, jos sellaselle on tarvetta.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 313
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Kokkaaminen

#299

Viesti Mjölnir »

Itse olen vähentänyt maustamista paljon liha- ja kalaruoissa, koska emme syö muuta lihas ja kalaa kuin riistaa tai villikalaa niin luonnolliset maut ovat niin hyvät että suolan ja pippurin lisäksi laitan monesti vain yrttejä tarvittaessa.

Tämän ruokapäätöksen takia kasvisruoan määrä on lisääntynyt merkittävästi, se taas on usein intialaista tai meksikolaista tms jolloin valkosipuli-chili-korianteri-sinapinsiemen tms inkivääri ovat paljon käytettyä kamaa
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 57
Viestit: 6424
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Kokkaaminen

#300

Viesti AlexMachine »

Atticora kirjoitti: marras 4, 2019, 10.23 Tuli vkl syötyä vähän kurmeempi hampurilainen, hyvän pihvin lisäksi olennaista siinä oli punajuuri ja vuohenjuusto. En ole himokokkaaja, mutta punajuuri jäi sen verran hampaankoloon, että pakko vähän ryhdistäytyä. Tänään tulikin sitten sattumoisin vastaan punajuuriresepti, jota meinaan kyllä kokeilla, tähän kuuluu näköjään keskusteltu tabascokin.

https://www.soppa365.fi/reseptit/kasvis ... uuripihvit
Punajuuri ja vuohenjuusto on kyllä sellainen perusvarma makupari joka toimii.
The beatings will continue until morale improves.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 58 kurkkijaa