Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
magamies
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 700
Lauteille: Joulukuu 2005

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#271

Viesti magamies »

Puhejudolla ei pärjää joka tilanteessa, pitää treenata tilanteiden seuraamista ja valmiutta torjumaan hyökkäys ja sen jälkeen pois paikalta jos pääsee on iskut, potkut ja pakene, opettele irtautumaan mm kuristuksista ja nopeasti koska happi on kortilla ja jos joudut kuristetuksi seinää vasten tai maassa ja et pääse irti teknikalla niin silloin aroille alueille.
Veitseä vastaan suojaa valtimot ja toimi, parempi kuitenkin itsepuolustaa itseään tai läheisiään kuin alistua hakatuksi tai tapetuksi vain siksi että tilaston mukaan se on harvinaista ja kuitenkin näitä tapauksia sattuu liiankin paljon.
Magamies
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#272

Viesti Kari Aittomäki »

sikajudoka kirjoitti: joulu 31, 2019, 06.33
Kari Aittomäki kirjoitti: joulu 28, 2019, 06.55
En mä nyt kerro että sitä suoraa tappelutaitoa pitäisi korostaa koska se on laitonta..
Sikajudoka, mun tapani hoitaa katumylläkkä kuuluu menneeseen maailmaan ennen kännykameroita ja on vahvan rikollinen, sisältää rullaamisen ja paikalta katoamisen. Rutiinia ennen, mä kehitin tyylin viedä pötkäyttämältäni kengät. Koska kiva oli ajatella urpoa hiipimässä autsauts kotiinsa.
Se oli silloin se.

Mutta pikkuannoksin silkka sadismi on erittäin viihdyttävää. Karkkia.
Nuorempana uskoin vahvasti äijämeininkiin. Luin innokkaasti kovien brittiportsareiden "hit first, hit fucking hard" -tyyppisiä juttuja. Karttuneen kokemuksen ja syvällisempiin kirjallisuuslähteisiin perehtymisen myötä olen muuttanut näkökulmaani uhkatilanteiden hallintaan. Nyt uskon ensisijaisesti puhejudoon ja vain ääritilanteissa Kodokan judoon. En halua joutua perheellisenä maksamaan oikeuden päätöksellä 10 000 euroa siitä hyvästä, että saan hetken olla kadun kovin kundi.
No mutta oletko sinä nyt se joka on oikeutettu määrittämään mikä on aikuista ja fiksua ja muita positiivisuuksia?
Onko kukaan?
Tule onnelliseksi uskollasi mutta minun kokemani mukaan puhejudo väärässä paikassa voi olla viesti epäröinnistä ja niinsanotusti bensaa liekkeihin.

Patenttiratkaisuja ei ole, enkä millään muotoa hyväksy tätä vallitsevaa pyrkimystä puhdasotsaisuuteen.
Se ei pidä paikkaansa, jos pitäisi ei niitä riidanhaastajia ja päsmäreitä olisi niinkin perkeleesti kuin niitä on.
Mä luen näitä hahmotuksia enkä voi uskoa että jotku oikeesti elää niin tapahtumaköyhää kellumista kuin ymmärtää antavat.
Luonnollisesti olen väärässä, mutta yhtä väärässä ovat nämä jotka kertovat että ei se kohdalle osu, ei sieltä viime kerrallakaan ketään tullut.
Väkivaltatilanteet on onnenkauppaa ja se jolla on lahja/kirous, saa tilanteita enemmän kuin toiset.
Taitaa muuten mennä jatkuvasti ohi tuo pointtini että paikalta kadotaan, siihen ei jäädä leijumaan.

En myöskään oikeen tajua tota ristiriitaa jossa realitymetodit lainaa habituksen ja yleisilmeen militaari/viranomaispuolelta (tehokkuuden) mutta sisällössä korostetaan lähinnä toimimattomuutta ja selittelyvalmiutta.
Jopa vielä niinkuin se olisi hyväkin asia.
Vaikka onhan se.

Mitä en oikeen jaksa hyväksyä on Potkun poliisimiesten varovainen vihjailu siitä että toiminta hätätilanteessa ei ole fiksua muutakuin välineellä, kaasulla.
Kun hyvä kokemus osoittaa että oikeassa tilanteessa kannattaa laittaa hanttiin niin perkeleesti ku pystyy. Vaikka kukkapurkilla.
Eihän siinäkään lopullista valmisratkaisua ole mutta silti.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#273

Viesti Andy »

Onko se puhejudoa, että otan kamppailuasennon nyrkit pystyssä ja ilmoitan, että "Painu v*ittuun ennen kuin tulee turpaan"? Ainakin se on todistetusti ehkäissyt fyysisen itsepuolustuksen tarpeen.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#274

Viesti Kari Aittomäki »

Tottakai on. Tuplahaukkari-spagaatti ois vielä judompaa.

Mä kerran tein puhejudoa ilman puhetta!
Joku kyrväke tökki mua sormella rintaan niinku että emmää sua pölökää.
Tein taakke-ukemin käsisei-sontaan ja hihkaisin "Mä osaan juksua! Kaikkoa!"

Hän teki sen.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#275

Viesti Lasse Candé »

Mielestäni potkun ansiokkaasti kirjoittavat poliisit ansaitsisivat sen, ettei ihan kaikkea mitä sanovat palauteta joihinkin mielikuviin heistä poliiseina. Kahdesta jotka tulevat mieleen, taitaa toinen ihan allekirjoitusta myöten kertoa kuinka hän puhuu itsenään eikä organisaationsa edustajana.
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#276

Viesti obmijoy »

Miten itsepuolustajan pitäisi treenata ?
lyhyin ja selkein vastaus minulta on pitää treenata aivan kuten Mjölnir...

seuraamalla hänen harjoituspäivyriä näkee mitä kaikea pitäisi osata ja pystyä
ei tarvi osata niin pitkälle mutta ei varmaan ole kielettyä jos on nuori ja on aikaa paneutua niin viedä itseään vaikapa pitemmälle.
toine hyvä esimerkki villem sekä Aittomäki
nämä henkilöt ovat vahvoja ja liikumakykyisiä sekä treenaneet monipuolisesti
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#277

Viesti Lasse Candé »

Ja koska elämme tuotteistamisen aikaa, niin olkoon se treenitapa nimeltään Mjölnirdo-2020! :D

(Ja vastaavat villemistä ja Karista.)
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#278

Viesti obmijoy »

Ilman voimaa ja räjähtävyyttä ei ole itsepuolustusliikeissä tehoa ja jos teho puuttu hyökääjä voi suuttua ja tappaa itsepuolustajan.

Itse tekisin niin jos olisin impulsikontroliton ja nälissään ja minulta olisi rahat aineisiin tai ruoka-annokseen loppu. En vältämättä tarkoituksella, mutta reaktioni voimakkuus saattaisi johtaa huonon puolustautujan kuolemaan. "wittu annat ne rahat sulla sialla on sitä paalua witun riistäjäbaska hienot kuteet ja kaikki" muutama stomppi päähän että liike lakkaa ja päälystäkki ja kaikki omaisuus mukaan... Tajuton löytyisi aamulla jos hänellä huono tuuri kuolleena. Tuollaista elämää viettäessäni en ajattelisi "vähimmän haitan periaatetta" vaan ajatelisin "nopeimman massin periaatetta"
jos olisin riitävän järjissäni katsoisin hintelän ja aran näköisen uhrin, jolla olkapäät eteenpäin kääntyneet tai pulleaposkisen epävakaasti liikkuvan pullean kömpelyksen...

Sinnä oli tekijä sekä uhri/uhrit

itsepuolustus lajit ovat kivoja kehittävät kaikkein monipuolisimmin ihmistä, mutta samalla eivät kehitä millään osa-alueella kunnolla, joten on aivan pakko nostaa joitakin kyvykyyden tasoja, jotta kykysi oikeasti pääsee tasolle "voisi toimia"... Miksi juuri sinun? no miksei jos kokeneimmatkin kampailijat tekevät niin jokaisena elinpäivänään. tsekkaa niitä harjoitus päivyreitä...

Jos olet ammati/urakkametsuri keskity lihastasapainoon/lihashuoltoon ja pilatekseen sillä tuon ammatin vuoksi sinulta löytyy tarpeeksi voimaa ja nopeutta itsepuolustustekniikkoihin... Jos et sinulta saataa puuttua voimaa ja jos olet normaali nuori et pääse edes syväänkyykkyy etkä ylös vaikka olisit lätkän pelaaja

https://www.google.com/search?q=nuoret ... n&gs_ivs=1


painonnosto+ voimannosto + svedbergin sarjat kuntopiiri
60m 100m ja cooperin juoksut
kyky toimia vedessä
AAA kampailun perusperiaatteet ovat hallinnassa eli osaat pitää paketin kasassa nyrkeilysparrissa ja matto/lukkopainissa AAA sekä osaat lentää maahan eli kaatua

AAA asiat saat kuntoon harjoitelemalla puolivuotta kumpaakin lajia
muistan lukeneeni potkusta jonkun krav maka ohjaajan kirjoitaneen, että lajia on helpompi opettaa niille joilla on kickboxin taustaa edes mitättömän vähän.

Nuorena huomasin karatematsikykyni harpaneen huimasti ylöspäin sinä aikana kun en harrastanut karatea vaan nyrkkeilin 4kk (5pv /vkko) ja osallistuin puolustusvoimien amatööriamatööri sarjan kisaotteluun???

ps
jos pukka kapeastapenkistä 5 toiston terävän sarjan itseäpainavamalla tangolla saa whiplash iin kovemman tehon kuin henkilö jolta ei etunojapunerrus oikeen onnistu
ja jos pystyy vetämään yhdenkäden alataljasta melkein itsensä verran rautaa on kyynäriskussa taakse sekä käsistäirtautumisiin taatusti riittävästi voimaa ellei jopa ihan liikaa jo... Vai voiko voimaa nopeutta ja kuntoa olla Liikaa?


Loppujen lopuksi sinulla ei ole kiire kunhan teet jokapäivä jotakin...

Helpotuksena vielä tämä: urheilufysiologian mukaan suurin osa harjoitelusta pitäisi olla kevyttä eli sykealueilla 2-3 tapahtuvaa.

No painnosto sekä bjj treeneissä keskisykeeni on ollut juuri noilla alueilla. Jos bjj treenin loppuun ei vedä nopeaa ja lyhyttä punttitreeniä treeni jää jotenkin vajaaksi. Tosin aikoinani treenasi bjj aika kevyesti eli en ollut kisatreenari.
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2463
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#279

Viesti tapsaattori »

obmijoy kirjoitti: tammi 1, 2020, 08.00 Ilman voimaa ja räjähtävyyttä ei ole itsepuolustusliikeissä tehoa
Tästä hyvin paljon samaa mieltä. Paljon tositilanteessa sanelee se millä asenteella hommaa lähtee tekemään. Ne jotka osaa ja uskaltaa toimia niin toimii eikä se oo aina niin suoraan kiinni treenien määrästä.

Mä oon köpönen nykyään sairauden ja nivelrikkojen myötä että olispa kiva löytää jokin tapa harjoitella realistisesti kamppailua. Ei ole vielä löytynyt.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#280

Viesti Kari Aittomäki »

Olen samaa mieltä, Mjölnir treenannee/opettanee varsin optimisti.
Vaikka tietyssä intohimo-nuotistossa liikumme eri kohdin, ymmärrän kyllä sen kylmän teknisyyden ja sen aseman kontrollin työkaluna.

En vaan usko että se on inhimillisesti mahdollista. Ainakaan mullen.
Jutteleehan tuo John Lovellinikin siitä raivostumisesta kun jollakulla on julkeutta ojentaa ase kohti niinku minua, perkele!
Se raivo on hirveä, vielä hirveämpi so vahvempi on se syväilon tunne kun se valkoinen laava valuu sinne kontrollin teräksisiin muotteihin ja tuottaa loogista, treenattua toimintaa.

Lasse.. juu, minustakin on ikävä viitata Potkun poliiseihin joita muuten on aika montakin..
Mutta vaikea on laittaa syrjään ajatelmaa että krav magan pakkopulainen treenaaminen on vähemmän turvahyödyllistä kuin heijastimen hankkiminen.
Ensinnäkin koska se on hauskasti sommiteltu ja toiseksi koska se on luultavasti erittäin totta.
Mutta sitä vaan odottaa eräänlaista terveyskasvatus-asenteellisuutta tässäkin asiassa, etenkin virkamiehiltä. Vaikka aihe ei olekaan verrannollinen terveys- ja pelastuspuolen auktoriteettien todistamiseen.

Puhejudon keksijän nimeä en enää muista, joku nuoristyötä tekevä judojäärä oli kyseessä.
Olen nähnyt hänet kadulla itse teossa ja kyllä siinä fysiikkaa käytettiin eli lähelle mentiin ja rinnasta puhuttiin. Kohteena keskenkasvuiset epävarmat.
Kyseinen herra käyttäytyi judopiireissa varsin epämiellyttävästi eli havaintoni ovat värittyneet.

Totti Karpelahan tuota nyt taitaa myydä, ja mahtaa olla hän varsin vakuuttava kuten kaksimetrinen treenaava, puhumaan tottunut aikamies kykee olla.
Puhejudon kipeimpiä esimerkkejä olen lukenut keskitysleiri-tarinoista kun alistetut yrittävät enää vain elää sekunnista toiseen.
Joskus onnistuen.

Muuten, häjymaailmassa arvostettiin nokkelia sanailijoita jotka pysty jopa purkaan arveluttavia tilanteita.
Esimerkkejä enmuista, sääli että Abe Simpson aikanaan suuttus Mikalle ja häipy.
Toiviottavasti hällä sujuu rokkanroll.

Obmijoy on taas oikealla ladulla, ilman vankkaa fysiikkaa ja raakaa uskallusta.. ei siinä pälinät auta.
Mutta voima, nopeus osv on suhteellisia käsitteitä.
Mä sanoisin että ajoitus ja päättäväisyys on ne jutuut.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Keskusteleminen viesteihin vastaamalla

#281

Viesti Mika »

Kari Aittomäki kirjoitti: tammi 2, 2020, 02.30Muuten, häjymaailmassa arvostettiin nokkelia sanailijoita jotka pysty jopa purkaan arveluttavia tilanteita.
Esimerkkejä enmuista, sääli että Abe Simpson aikanaan suuttus Mikalle ja häipy.
Toiviottavasti hällä sujuu rokkanroll.
Muistan Abe Simpsonin hyvin. Hän oli huumorintajuinen ja nokkela kirjoittelija, joka työsti ison kasan viestejä. Muistan myös että tunnette toisenne. Mistään suuttumisesta en tiedä tai ainakan muista mitään, eikä hänen viimeisin viestinsäkään anna viitteitä moisesta, mutta jos vaikka olette kahden kesken näin jutelleet, sitten se on niin. Onhan tuosta jo yli 10 vuotta aikaa.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
kilpitorjunta
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 20
Lauteille: Joulukuu 2019
Etulaji: Realistinen itsepuolustus
Sivulajit: Senshido, Defcon alliance, Jeet Kune Do, Pfs, Blauer Tactical Systems, Jyrki Saario Defendo, Savate Defense, Krav Maga, Muay Boran, Combat Hapkido, Hokutoryu Jujutsu, Kali, Systema, Bjj
Takalajit: Streetwise Systems, Kung fu, Gojuryu Karate

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#282

Viesti kilpitorjunta »

sikajudoka kirjoitti: joulu 31, 2019, 06.33
Kari Aittomäki kirjoitti: joulu 28, 2019, 06.55
En mä nyt kerro että sitä suoraa tappelutaitoa pitäisi korostaa koska se on laitonta..
Sikajudoka, mun tapani hoitaa katumylläkkä kuuluu menneeseen maailmaan ennen kännykameroita ja on vahvan rikollinen, sisältää rullaamisen ja paikalta katoamisen. Rutiinia ennen, mä kehitin tyylin viedä pötkäyttämältäni kengät. Koska kiva oli ajatella urpoa hiipimässä autsauts kotiinsa.
Se oli silloin se.

Mutta pikkuannoksin silkka sadismi on erittäin viihdyttävää. Karkkia.
Nuorempana uskoin vahvasti äijämeininkiin. Luin innokkaasti kovien brittiportsareiden "hit first, hit fucking hard" -tyyppisiä juttuja. Karttuneen kokemuksen ja syvällisempiin kirjallisuuslähteisiin perehtymisen myötä olen muuttanut näkökulmaani uhkatilanteiden hallintaan. Nyt uskon ensisijaisesti puhejudoon ja vain ääritilanteissa Kodokan judoon. En halua joutua perheellisenä maksamaan oikeuden päätöksellä 10 000 euroa siitä hyvästä, että saan hetken olla kadun kovin kundi.
Itsepuolustuksen muotojakin on monia ja on hyvä osata niistä eri muotoja. On hyvä osata Paul Vunakin tai Muay Boranin kaltaista agressiivisuutta. Krav Magaa puolivälistä. Tony Blauerin oppeja joissa päätät tilanteen vakavuuden itse. Kuten myös Defendo josta löytyy niin kovat kuin pehmeät tekniikat. Tai sitten ihan vain Combat Hapkido jossa ei päällekarkaajaa murjota aivan tohjoksi kyynerpäin ja polvin. Hapkidoa osatakseen on mielestäni kuitenkin hyvä olla pohja jollain agressiivisemmalla itsepuolustustaidoilla jos vastapuoli on valmis vaikka tappamaan. Tärkein on kuitenkin pelon hallinta. Tähän on panostettu Senshidossa paljon. Hyväkään tekniikka ei välttämättä pelasta jos pelko ottaa vallan.
sikajudoka
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 565
Lauteille: Helmikuu 2009

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#283

Viesti sikajudoka »

Yllä olevan viestin voi poistaa, koska aiempi viesti olikin siirretty puhejudo-ketjuun, eikä kadonnut. Sori.
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#284

Viesti Ile »

Edellä moni puhunutkin asenteen/uskalluksen/pelon hallinnan merkityksestä. Ketjun otsikko huomioiden tähän lisäyksenä se, että näitä olisi hyvä nimenomaisesti olla mukana siinä harjoittelussakin. Ja mun mielestä se ei tule pelkästään siitä, että vedetään juttuja kovaa - mikä toki sekin auttaa myös psyykkiseen puoleen - vaan tätä puolta kannattaa ihan erikseen funtsailla ja treenata.

Toki tässä on harjoittelijoiden lähtökohdissa ja tarpeissa isoja eroja. Osa on nössömpiä ja osa taas sellaisia, jotka voivat olla niitä "hyökkääjiäkin".

Ja yksi osa itsepuolustuskykyä on usko omaan osaamiseen.

Usein kun puhutaan, että pitäisi olla realistinen käsitys omasta osaamisesta, niin korostetaan kai sitä, "että ei vaan kuvittele liikoja" omasta osaamisestaan. Kuitenkin melkein vaarallisempaa on se, jos on uskoo osaamiseensa liian vähän. Tällöin ei välttämättä uskalla pahassa paikassa ottaa aloitetta siinä vaiheessa kun olisi jo pitänyt. Ja varsinkin silloin jos on altavastaajana, niin ei ole oikein muuta vaihtoehtoa kuin uskoa pärjäämiseensä.

Hyvän ip-lajin tunnusmerkki on, että jos harrastaja osaa, niin hän myös tietää osaavansa. Eikä niin, että "kyllähän mä olen nyt käynyt siellä 5 vuotta mutta en mä tiedä onko siitä tositilanteessa mitään hyötyä".

Toki liialliset kuvitelmat itsestä ovat vaarallisia jos hölmöilee ja tarkoituksella etsii vaikeuksia. Mutta kun konteksti on nyt itsepuolustus (siis about hätävarjelu) niin ehkä paras kombo on todella kova itseluottamus yhdistettynä siihen, että parhaansa mukaan ennakoi ja välttelee tilanteita.
Kuvake
jonne.härkänen
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 193
Lauteille: Joulukuu 2016
Paikkakunta: Lappeenranta
Etulaji: Wing Tsung
Sivulajit: Lukkopaini, Kombatan

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#285

Viesti jonne.härkänen »

Komppaan Ileä ja lisäisin vielä, että itsepuolustukseen kuuluu hyvin vahvasti oman minän tunteminen. Tarkoittaa tässä siis sitä, että on etukäteen tiedostanut mitä on valmis tekemään missäkin tilanteessa. En tarkoita tässä mitään yksittäisiä tekniikoita tms. vaan sitä, että mitä missäkin eri skenaariossa on valmis tekemään. Esimerkiksi onko ääritapauksessa valmis tappamaan toisen, ennemmin kuin oma tai läheisen henki menisi. Toisaalta myös mitä sitten lievemmissä tilanteissa. Ehkei aina kannata lyödä kurkkuun tai potkia polviin, vaan pehmeämpikin lähestymistapa on hyvin tehokasta oikein tehtynä.
“You must be shapeless, formless, like water. When you pour water in a cup, it becomes the cup. When you pour water in a bottle, it becomes the bottle. When you pour water in a teapot, it becomes the teapot. Water can drip and it can crash. Become like water my friend.” - Bruce Lee
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 22 kurkkijaa