Elokuvien ja TV-sarjojen vaikuttavimmat hetket
Valvoja: Valvoja
-
- etupotkija
- Viestit: 6585
- Lauteille: Elokuu 2006
- Paikkakunta: Vaasa
- Etulaji: Nyrkkeily
- Sivulajit: Sra, IDPA
- Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima
Elokuvien ja TV-sarjojen vaikuttavimmat hetket
Lasse avasi musiikkivideoiden hehkutusketjun, joten tämä oli mielestäni tarpeen.
Yksinkertaisesti elokuvan tai sarjan kohtauksia jotka ovat väkeviä, vaikuttaneet sinuun, loistavasti näytelty tai dialogi käsikirjoitettu. Ottamatta sen enempää kantaa siihen onko itse elokuva tai sarja hyvä. Edellisiä postauksia saa ja pitäisi kommentoida, sekä mielellään hiukan alustaa miksi postasi oman klippinsä.
Aloitan.
Kahden loistavan näyttelijän kemiat toimivat ja käsikirjoittaja on todellakin tulessa, tai oikeastaan ilmiliekessä ja Littlefinger pitää yhden sarjan kovimmista monologoista pätkän lopussa.
Chaos isn't a pit. Chaos is a ladder.
Yksinkertaisesti elokuvan tai sarjan kohtauksia jotka ovat väkeviä, vaikuttaneet sinuun, loistavasti näytelty tai dialogi käsikirjoitettu. Ottamatta sen enempää kantaa siihen onko itse elokuva tai sarja hyvä. Edellisiä postauksia saa ja pitäisi kommentoida, sekä mielellään hiukan alustaa miksi postasi oman klippinsä.
Aloitan.
Kahden loistavan näyttelijän kemiat toimivat ja käsikirjoittaja on todellakin tulessa, tai oikeastaan ilmiliekessä ja Littlefinger pitää yhden sarjan kovimmista monologoista pätkän lopussa.
Chaos isn't a pit. Chaos is a ladder.
nNt my circus, not my monkeys.
-
- päähänpotkija
- Viestit: 11551
- Lauteille: Kesäkuu 2008
Elokuvien ja TV-Sarjojen vaikuttavimmat hetket
En ole koskaan jaksanut aloittaa tuon sarjan seuraamista, mutta tuosta miekkavaltaisuimesta luin jostain logistiikka-alan julkaisusta, että sen kuljettelu ehjänä kuvauspaikoille oli omanlaisensa haaste.
A very important work of art... kuten myös:
A very important work of art... kuten myös:
-
- etupotkija
- Viestit: 918
- Lauteille: Syyskuu 2009
- Paikkakunta: Dengfeng
- Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
- Sivulajit: Itsepuolustus
Elokuvien ja TV-Sarjojen vaikuttavimmat hetket
Breaking Badin kauden 5 jakso numero 14 (jakson nimi on Ozymandias) on mielestäni paras tv-sarjan jakso, jonka olen koskaan nähnyt.
Alla on jakson vaikuttavin kohtaus, joka on luonnollisesti myös iso spoileri sarjasta Breaking Bad.
Hank: ”You want me to beg? You're the smartest guy I ever met, and you're too stupid to see -- he made up his mind 10 minutes ago."
Alla on jakson vaikuttavin kohtaus, joka on luonnollisesti myös iso spoileri sarjasta Breaking Bad.
Hank: ”You want me to beg? You're the smartest guy I ever met, and you're too stupid to see -- he made up his mind 10 minutes ago."
Opetan Wang-perheen Shaolin kung-futa.
Todellinen voimasi — 100 asiaa, jotka voit oppia Shaolin-munkeilta
Todellinen voimasi — 100 asiaa, jotka voit oppia Shaolin-munkeilta
-
- etupotkija
- Viestit: 21188
- Lauteille: Joulukuu 2007
Elokuvien ja TV-sarjojen vaikuttavimmat hetket
Ehdotan että myös tässä ketjussa panostetaan vahvemmin sekä oman videon että ennen kaikkea aiempien videoiden kommentointiin.
Jonkun pätkän jako on aika merkityksetöntä, mutta hyvät turinat ihan helmeä.
En jaa itse mitään, mutta tuo GoTin pätkä on hieno matka takaisin niihin hetkiin kun sarja eli kulta-aikojaan. Se on alusta alkaen hemmetin kovaa settiä, mutta alussa se kärsii sekavuudesta, ellei tiedä mistä on kyse. Ja alussahan ei tiedä. Sillä tapaa hyvin rakennettu, että juuri sopivissa määrin oli syytä jatkaa katsomista ja sopivissa määrin rakennettiin sarjan tulevia asioita.
Joka tapauksessa, minulle tuo AM:n jako ei ollut koskaan suuri hetki. Olen jo unohtanut tuon. Mutta kun tuota katsoo, näkee että onhan se laatu ihan helvetillistä. Sopranos aloitti sen perinteen, että sarjoja tehdään samalla taiteellisella vaatimustasolla kuin leffoja. GoT on monesti saavuttanut ja jopa ylittänyt tämän. Maut voi vaihdella, mutta millään objektiivisuudella tuskin voi väittää että mikään sarja olisi GoTia parempi. Se ei ole minulle henkilökohtaisesti kovin merkityksellinen missään fanitusmielessä, mutta minun on silti nostettava se kaikkein parhaaksi sarjaksi.
No, kaikki tuo on sivuraidetta. Nythän on kyse kohtauksista.
Tuossa on juuri hienoa kuinka vähän tärkeimmistä hahmoista sivussa olevat tekevät saattanallista kohtausta. Näitä hahmojahan käytetään taitavasti maalaamaan kuvaa yhteiskunnasta ja rakenteista. Hahmot itsessään on tälle pelkkiä välineitä. Mutta toisaalta sarja ei ole niin surkea että se jäisi tähän. Molemmat noista hahmoista on pidemmän päälle täysin eeppisiä.
Ilen kanssa juttelinkin The Wiresta. Ei muuten vastaa hehkutusta, vaikka sarjalla on kieltämättä ne vahvuudet mitä sillä on. Mutta liikaa huonoja ratkaisuja. Joka tapauksessa, oli hymyilyttävää kun tuo Little Fingerin näyttelijä oli siinä eteenpäin menevä ponteva poliitikko. Helvetin kova näyttelijä kaikin puolin. Pidin jotenkin vähän vajaaälyisenä kun se puhuu tosi oudosti GoTissa, mutta yllätyksekseni se puhuukin ihan normaalisti The Wiressa, eli se outo mongerrus GoTisa on täysin tarkoituksellista! Nyt piti katsoa pienemmällä volumella, joten en hahmottanut miten ääntää tuossa.
Olen nähnyt Kellopeliappelsiinin muutaman kerran mutten muista kuin rajuimmat kohtaukset ja jotain vähän ideasta. Noilla saatesanoilla jouduin keskeyttämään puolen minuutin kohdalla kun joku ämmä vain jauhoi puhelimeen enkä nähnyt siinä mitään hienoa.
En ostaisi tuota Breaking Badinkaan kohtausta tuolla höpötyksellä, ellen olisi nähnyt sitä. Mutta muistan tuon vielä. Minulta tuo kohtaus meni aika pahasti pieleen sillä (spoileri):
Mutta tuohon sarjaan mahtuu muutamia niin voimakkaita ja hyviä kohtauksia, että huhhuh. Mulle se musta kanapomo on jotenkin ehkä kovinta shittiä mitä olen nähnyt about missään.
Jonkun pätkän jako on aika merkityksetöntä, mutta hyvät turinat ihan helmeä.
En jaa itse mitään, mutta tuo GoTin pätkä on hieno matka takaisin niihin hetkiin kun sarja eli kulta-aikojaan. Se on alusta alkaen hemmetin kovaa settiä, mutta alussa se kärsii sekavuudesta, ellei tiedä mistä on kyse. Ja alussahan ei tiedä. Sillä tapaa hyvin rakennettu, että juuri sopivissa määrin oli syytä jatkaa katsomista ja sopivissa määrin rakennettiin sarjan tulevia asioita.
Joka tapauksessa, minulle tuo AM:n jako ei ollut koskaan suuri hetki. Olen jo unohtanut tuon. Mutta kun tuota katsoo, näkee että onhan se laatu ihan helvetillistä. Sopranos aloitti sen perinteen, että sarjoja tehdään samalla taiteellisella vaatimustasolla kuin leffoja. GoT on monesti saavuttanut ja jopa ylittänyt tämän. Maut voi vaihdella, mutta millään objektiivisuudella tuskin voi väittää että mikään sarja olisi GoTia parempi. Se ei ole minulle henkilökohtaisesti kovin merkityksellinen missään fanitusmielessä, mutta minun on silti nostettava se kaikkein parhaaksi sarjaksi.
No, kaikki tuo on sivuraidetta. Nythän on kyse kohtauksista.
Tuossa on juuri hienoa kuinka vähän tärkeimmistä hahmoista sivussa olevat tekevät saattanallista kohtausta. Näitä hahmojahan käytetään taitavasti maalaamaan kuvaa yhteiskunnasta ja rakenteista. Hahmot itsessään on tälle pelkkiä välineitä. Mutta toisaalta sarja ei ole niin surkea että se jäisi tähän. Molemmat noista hahmoista on pidemmän päälle täysin eeppisiä.
Ilen kanssa juttelinkin The Wiresta. Ei muuten vastaa hehkutusta, vaikka sarjalla on kieltämättä ne vahvuudet mitä sillä on. Mutta liikaa huonoja ratkaisuja. Joka tapauksessa, oli hymyilyttävää kun tuo Little Fingerin näyttelijä oli siinä eteenpäin menevä ponteva poliitikko. Helvetin kova näyttelijä kaikin puolin. Pidin jotenkin vähän vajaaälyisenä kun se puhuu tosi oudosti GoTissa, mutta yllätyksekseni se puhuukin ihan normaalisti The Wiressa, eli se outo mongerrus GoTisa on täysin tarkoituksellista! Nyt piti katsoa pienemmällä volumella, joten en hahmottanut miten ääntää tuossa.
Olen nähnyt Kellopeliappelsiinin muutaman kerran mutten muista kuin rajuimmat kohtaukset ja jotain vähän ideasta. Noilla saatesanoilla jouduin keskeyttämään puolen minuutin kohdalla kun joku ämmä vain jauhoi puhelimeen enkä nähnyt siinä mitään hienoa.
En ostaisi tuota Breaking Badinkaan kohtausta tuolla höpötyksellä, ellen olisi nähnyt sitä. Mutta muistan tuon vielä. Minulta tuo kohtaus meni aika pahasti pieleen sillä (spoileri):
paljastus:
-
- etupotkija
- Viestit: 918
- Lauteille: Syyskuu 2009
- Paikkakunta: Dengfeng
- Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
- Sivulajit: Itsepuolustus
Elokuvien ja TV-sarjojen vaikuttavimmat hetket
Mikä minusta tuossa on hienoa? Spoilerivaroitus.
Kaikki lähtee jakson nimestä. Ozymandias viittaa nimenä Percy Bysshe Shelley'n runoon vuodelta 1818. Runon teemana on, kuinka suurutta seuraa romahdus. Breaking Bad -sarjan pääosan (Walter White) näyttelijä lausui koko runon sanasta sanaan yhdessä saman kauden trailereista. Tulevia tapahtumia siis kiusoiteltiin jo varhain.
Koko jakso alleviivaa sitä, kuinka sarjan päähenkilön (Walter White) suunnitelmat menevät lopulta mönkään. Tuo jakso on viimeinen palapelin pala moneltakin osaa, jossa monet tärkeistä juonenpätkät saavat päätöksensä. Walter on enää tyhjä ulkokuori aiemmasta suuruudestaan huumeimperumin kuninkaana eikä mikään ole enää estämässä hänen lopullista romahdustaan. Jaksohan päättyy siihen, että Walter saa uuden identiteetin ja lähtee paikkakunnalta perheensä menettäneenä.
Jakson käsikirjoittaja voitti Ozymandias-jaksosta Emmy-palkinnon. Samasta jaksosta Bryan Cranston (Walter White) ja Anna Gunn (Skyler White) voittivat omat Primetime Emmy -palkinnonsa.
Time-lehti valitsi jakson "Top 10 TV Episodes of 2013" -listauksen ensimmäiselle sijalle. Breaking Bad -sarjan luoja Vince Gilligan ajattelee myös, että tämä kyseinen jakso on koko sarjan onnistunein.
Jos puhutaan Game of Thronesista, niin sarjan luoja George R. R. Martin sanoi, että Walter White on suurempi hirviö kuin kukaan henkilö hänen luomassaan Westeros-maailmassa.
Tässä on vielä tuo runo:
Percy Shelley's "Ozymandias"
I met a traveller from an antique land
Who said: Two vast and trunkless legs of stone
Stand in the desert. Near them, on the sand,
Half sunk, a shattered visage lies, whose frown,
And wrinkled lip, and sneer of cold command,
Tell that its sculptor well those passions read
Which yet survive, stamped on these lifeless things,
The hand that mocked them and the heart that fed:
And on the pedestal these words appear:
'My name is Ozymandias, king of kings:
Look on my works, ye Mighty, and despair!'
Nothing beside remains. Round the decay
Of that colossal wreck, boundless and bare
The lone and level sands stretch far away.
Kaikki lähtee jakson nimestä. Ozymandias viittaa nimenä Percy Bysshe Shelley'n runoon vuodelta 1818. Runon teemana on, kuinka suurutta seuraa romahdus. Breaking Bad -sarjan pääosan (Walter White) näyttelijä lausui koko runon sanasta sanaan yhdessä saman kauden trailereista. Tulevia tapahtumia siis kiusoiteltiin jo varhain.
Koko jakso alleviivaa sitä, kuinka sarjan päähenkilön (Walter White) suunnitelmat menevät lopulta mönkään. Tuo jakso on viimeinen palapelin pala moneltakin osaa, jossa monet tärkeistä juonenpätkät saavat päätöksensä. Walter on enää tyhjä ulkokuori aiemmasta suuruudestaan huumeimperumin kuninkaana eikä mikään ole enää estämässä hänen lopullista romahdustaan. Jaksohan päättyy siihen, että Walter saa uuden identiteetin ja lähtee paikkakunnalta perheensä menettäneenä.
Jakson käsikirjoittaja voitti Ozymandias-jaksosta Emmy-palkinnon. Samasta jaksosta Bryan Cranston (Walter White) ja Anna Gunn (Skyler White) voittivat omat Primetime Emmy -palkinnonsa.
Time-lehti valitsi jakson "Top 10 TV Episodes of 2013" -listauksen ensimmäiselle sijalle. Breaking Bad -sarjan luoja Vince Gilligan ajattelee myös, että tämä kyseinen jakso on koko sarjan onnistunein.
Jos puhutaan Game of Thronesista, niin sarjan luoja George R. R. Martin sanoi, että Walter White on suurempi hirviö kuin kukaan henkilö hänen luomassaan Westeros-maailmassa.
Tässä on vielä tuo runo:
Percy Shelley's "Ozymandias"
I met a traveller from an antique land
Who said: Two vast and trunkless legs of stone
Stand in the desert. Near them, on the sand,
Half sunk, a shattered visage lies, whose frown,
And wrinkled lip, and sneer of cold command,
Tell that its sculptor well those passions read
Which yet survive, stamped on these lifeless things,
The hand that mocked them and the heart that fed:
And on the pedestal these words appear:
'My name is Ozymandias, king of kings:
Look on my works, ye Mighty, and despair!'
Nothing beside remains. Round the decay
Of that colossal wreck, boundless and bare
The lone and level sands stretch far away.
Opetan Wang-perheen Shaolin kung-futa.
Todellinen voimasi — 100 asiaa, jotka voit oppia Shaolin-munkeilta
Todellinen voimasi — 100 asiaa, jotka voit oppia Shaolin-munkeilta
-
- päähänpotkija
- Viestit: 16270
- Lauteille: Helmikuu 2006
- Paikkakunta: Kokkola
Elokuvien ja TV-sarjojen vaikuttavimmat hetket
Ainoa kuningas on Jäätelökuningas.
Rivo ja irvokas.
Tuota Ozymandiasta siteerataan varsin usein, eikä ihme. Ja aina se osuu.
Se on runouden voima.
Niinkuis tuossakin tuo tuhon väjäämättömyys konkretisoituu juuri noissa tekijöissä, epätoivossa.
Kiitoksia, lisää syitä hankkia tuo Breakingbad, on jääny katveeseen.
Itte en niin sarjoja seuraa, en sillä intensiteetillä kuin leffoja joista tykkään valtavasti.
Mutta en leikkaa vielä leffoihin vaan pysyn sarjassa:
Viikingit oli sellanen pakkoseuranta koska se aihio on niin kiihottava. Esilletuontikin sellanen soppelin sagamainen, tarpeeksi mystinen ollakseen.. niin, tarina eikä dokumentti.
Tämä kohta nappas mulle kuin kärpässienimuhennos:
Koko yleisilme on jykevä, rytmiä ja värejä myöten. Hyvin on kaunista kaikki.
Ja ennenkaikkea, tuo Odinin hahmo on todella jyrävä.
Mukavaa kun kukaan muu ei näe häntä kuin Ragnarin pojat.
Odin on kauhea jumala, pelottava mutta pelkoa ei pojissa näy, ei nöyristelyä eikä palvomista.
Nämä miehet eivät rukoile, kunnioittavat vain.
Jota teemaa aika varovasti kuljetettiinkin sarjassa ikäänkuin taustalla.
Kristityt anoo, palvoo ja vikisee. Ja saavat kirveestä.
Hyvä kikka on myös tuo että jokainen kohtaus on erilainen, Odin ottaa joka jampan erimoisesti.
Kunnon jumalhahmo.
Rivo ja irvokas.
Tuota Ozymandiasta siteerataan varsin usein, eikä ihme. Ja aina se osuu.
Se on runouden voima.
Niinkuis tuossakin tuo tuhon väjäämättömyys konkretisoituu juuri noissa tekijöissä, epätoivossa.
Kiitoksia, lisää syitä hankkia tuo Breakingbad, on jääny katveeseen.
Itte en niin sarjoja seuraa, en sillä intensiteetillä kuin leffoja joista tykkään valtavasti.
Mutta en leikkaa vielä leffoihin vaan pysyn sarjassa:
Viikingit oli sellanen pakkoseuranta koska se aihio on niin kiihottava. Esilletuontikin sellanen soppelin sagamainen, tarpeeksi mystinen ollakseen.. niin, tarina eikä dokumentti.
Tämä kohta nappas mulle kuin kärpässienimuhennos:
Koko yleisilme on jykevä, rytmiä ja värejä myöten. Hyvin on kaunista kaikki.
Ja ennenkaikkea, tuo Odinin hahmo on todella jyrävä.
Mukavaa kun kukaan muu ei näe häntä kuin Ragnarin pojat.
Odin on kauhea jumala, pelottava mutta pelkoa ei pojissa näy, ei nöyristelyä eikä palvomista.
Nämä miehet eivät rukoile, kunnioittavat vain.
Jota teemaa aika varovasti kuljetettiinkin sarjassa ikäänkuin taustalla.
Kristityt anoo, palvoo ja vikisee. Ja saavat kirveestä.
Hyvä kikka on myös tuo että jokainen kohtaus on erilainen, Odin ottaa joka jampan erimoisesti.
Kunnon jumalhahmo.
Elokuvien ja TV-sarjojen vaikuttavimmat hetket
Odin on kieltämättä onnistunut Jumalahahmo. Vikingeissä on muutenkin paljon herkullisia jaffat tuli sieraimista kohtauksia.
Rakentavaa fatalismia:
Rollo rakastuu:
Rollo teh Berserkki oivaltaa sienipäissään....jotain:
Kohdistettua mainontaa:
Hetero versio kauniista ja rohkeista.
Rakentavaa fatalismia:
Rollo rakastuu:
Rollo teh Berserkki oivaltaa sienipäissään....jotain:
Kohdistettua mainontaa:
Hetero versio kauniista ja rohkeista.
-
- kylkeenpotkija
- Viestit: 1553
- Lauteille: Heinäkuu 2013
Elokuvien ja TV-sarjojen vaikuttavimmat hetket
Näitä vaikuttavia hetkiä on muutamaa eri sorttia. Breaking Bad-kohtauksessa aiemmat tapahtumat kulminoituu johonkin pisteeseen. Kohtaus on itsessään ihan hieno, Walterin naamasta näkee että nyt meni jotain vituralleen ja pahasti. Vaikuttavuus katsojalle on kuitenkin pitkälti aikaisemman kokemuksen varassa. Sitten on tuo Odin-pätkä, jossa vaikuttavuus on enemmän itse kohtauksessa, kuvaus ja äänimaisema.
Manaajan alkupuoli on minuun tehnyt vaikutuksen. On tullut joskus katseltua pelkästään tuota alkua omaksi ilokseni. Ei juuri puhuta, mutta tehokkaasti luodaan tunnelmaa, että nyt saattaa valitettavasti olla demoni irrallaan. Tappelevat koirat varsinkin enteilee vaikka mitä: hulluutta, ehkä tulevaa hyvän ja pahan taistelua, ehkä vielä sitäkin kuinka ihminen kääntyy toista vastaan. Ja sitten leikataan sinne sateiseen Englantiin, kun varsinainen tarina alkaa.
Manaajan alkupuoli on minuun tehnyt vaikutuksen. On tullut joskus katseltua pelkästään tuota alkua omaksi ilokseni. Ei juuri puhuta, mutta tehokkaasti luodaan tunnelmaa, että nyt saattaa valitettavasti olla demoni irrallaan. Tappelevat koirat varsinkin enteilee vaikka mitä: hulluutta, ehkä tulevaa hyvän ja pahan taistelua, ehkä vielä sitäkin kuinka ihminen kääntyy toista vastaan. Ja sitten leikataan sinne sateiseen Englantiin, kun varsinainen tarina alkaa.
-
- päähänpotkija
- Viestit: 11551
- Lauteille: Kesäkuu 2008
Elokuvien ja TV-sarjojen vaikuttavimmat hetket
Aika paljon alitajuisia pelonaiheita on mahdutettu tuohon edelliseen pätkään - äijänpäitä outoine ilmeineen ym. muita patsaita, outo maa, oudot ihmiset. Yhtäkkinen hiljaisuus, joka muuttuu voimakkaan tuulen ääneksi jne.
Tässä yksi kauneimpia tarinoita elokuvahistoriassa: häviämään palkattu nyrkkeilijä herää lapsuusmuistoonsa joka palauttaa hänet kunnian ja uhrautumisen polulle:
Tässä yksi kauneimpia tarinoita elokuvahistoriassa: häviämään palkattu nyrkkeilijä herää lapsuusmuistoonsa joka palauttaa hänet kunnian ja uhrautumisen polulle:
-
- etupotkija
- Viestit: 6585
- Lauteille: Elokuu 2006
- Paikkakunta: Vaasa
- Etulaji: Nyrkkeily
- Sivulajit: Sra, IDPA
- Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima
Elokuvien ja TV-sarjojen vaikuttavimmat hetket
Pulp Fiction on kyllä varsinainen sikermä loistavia näyttelijöitä ja käsikirjoitusta. On vain muutama elokuva, kun olen poistunut elokuvateatterista, joiden jälkeen jäi fiilis "mitä ihmettä oikein juuri näin?" Tämä on yksi, Fight club toinen, Matrix kolmas.
Elokuva onnistuu aika harvoin siinä missä hyvä kirja. Mielestäni hyvä kirja on kuin portaali toiseen maailmaan, yksi kokemus johon uppoaa täysin.
Nämä leffat onnistuivat siinä.
Pulp Fiction upeasti kasattu elokuva, täynnä pieniä hienovaraisia vihjeitä näennäsen satunnaisille näyttävistä tapahtumista jotka lopussa ymmärtää. Loistavaa dialogia ja visuaalista herkkua silmille.
Jorgen linkin jälkeen on oikeastaan pakko postata tämä "Bring out the Gimp" pätkä.
Willis ja Rhymes vetävät kovaa settiä.
"Butch : You okay?
Marsellus : Naw man. I'm pretty fuckin' far from okay.
Butch : What now?
Marsellus : What now? Let me tell you what now. I'ma call a coupla hard, pipe-hittin' niggers, who'll go to work on the homes here with a pair of pliers and a blow torch. You hear me talkin', hillbilly boy? I ain't through with you by a damn sight. I'ma get medieval on your ass.
Butch : I meant what now between me and you?
Marsellus : Oh, that what now. I tell you what now between me and you. There is no me and you. Not no more.
Butch: So we cool?
Marsellus: Yeah, we cool. Two things: one, don't tell nobody about this. This shit is between me, you, and Mr. soon-to-be-living-the-rest-of-his-short-ass-life-in-agonizing-pain rapist here. It ain't noboby else's business. Two, you leave town tonight, right now, and when you gone, you stay gone or you be gone. You lost all your L.A. privileges. Deal?"
Elokuva onnistuu aika harvoin siinä missä hyvä kirja. Mielestäni hyvä kirja on kuin portaali toiseen maailmaan, yksi kokemus johon uppoaa täysin.
Nämä leffat onnistuivat siinä.
Pulp Fiction upeasti kasattu elokuva, täynnä pieniä hienovaraisia vihjeitä näennäsen satunnaisille näyttävistä tapahtumista jotka lopussa ymmärtää. Loistavaa dialogia ja visuaalista herkkua silmille.
Jorgen linkin jälkeen on oikeastaan pakko postata tämä "Bring out the Gimp" pätkä.
Willis ja Rhymes vetävät kovaa settiä.
"Butch : You okay?
Marsellus : Naw man. I'm pretty fuckin' far from okay.
Butch : What now?
Marsellus : What now? Let me tell you what now. I'ma call a coupla hard, pipe-hittin' niggers, who'll go to work on the homes here with a pair of pliers and a blow torch. You hear me talkin', hillbilly boy? I ain't through with you by a damn sight. I'ma get medieval on your ass.
Butch : I meant what now between me and you?
Marsellus : Oh, that what now. I tell you what now between me and you. There is no me and you. Not no more.
Butch: So we cool?
Marsellus: Yeah, we cool. Two things: one, don't tell nobody about this. This shit is between me, you, and Mr. soon-to-be-living-the-rest-of-his-short-ass-life-in-agonizing-pain rapist here. It ain't noboby else's business. Two, you leave town tonight, right now, and when you gone, you stay gone or you be gone. You lost all your L.A. privileges. Deal?"
nNt my circus, not my monkeys.
Elokuvien ja TV-sarjojen vaikuttavimmat hetket
Tuohon bring out the gimp kohtaukseen liittyy hauska tarina. Tarantino ei ollut niihin aikoihin vielä valtavirtaa, joten se pyöri stadissa kohta edesmenneessä andorrassa (vääryyttä perkele). Mä olin jotenkin päättynyt treffeille vasemmistohenkisen kehitysmaatutkimusopiskelija kanssa ja ajattelin että indieleffa parantaisi luokkavihollisen (kauppat.yo) todennäköisyyttä saada pesää.
No sitten tuli se hetki, kun Bruce Willis meni katanan kanssa katsomaan mitä kellarissa tapahtuu. Ehdin kuulla vierestäni yök tms. ja sitten repesin ihan totaalisesti ja käkättelin täysin estotta. Jotenkin tuntuu että kasvoimme siitä hetkestä alkaen erilleen...
Edit: Tuo I'ma get medieval on your ass on yksi elokuvahistoria hauskimpia letkautuksia.
No sitten tuli se hetki, kun Bruce Willis meni katanan kanssa katsomaan mitä kellarissa tapahtuu. Ehdin kuulla vierestäni yök tms. ja sitten repesin ihan totaalisesti ja käkättelin täysin estotta. Jotenkin tuntuu että kasvoimme siitä hetkestä alkaen erilleen...
Edit: Tuo I'ma get medieval on your ass on yksi elokuvahistoria hauskimpia letkautuksia.
-
- etupotkija
- Viestit: 6580
- Lauteille: Lokakuu 2009
Elokuvien ja TV-sarjojen vaikuttavimmat hetket
Täältä myös hehkutus tuolle gimp-kohtaukselle. Omassa kaveripiirissä tuosta dialogista jäi ehkä parhaiten elämään laini I'm pretty fuckin' far from okay, joka tietysti sopii krapuloiden ja minkä tahansa epämukavien olotilojen tai vastoinkäymisten kuvaamiseen. Humoristisimmin ehkä jonkun hyvin mitättömän harmituksen kuvaamiseen.
Niin klisee kuin onkin niin tässä ketjussa on pakollista mainita True Romance elokuvan The Sicilian scene. Tiedän, että moni edellä kirjoittanut tuntee sen perinpohjin, mutta tässä lyhyt SPOILERI:
Mafioso (Christopher Walken) miehineen kuulustelee iäkästä vartijaa (Dennis Hopper) löytääkseen tämän pojan. Aluksi vartija kiistää tietävänsä pojan olinpaikan. Sitten mafioso kertoo sisiliaisesta valehtelun ja sen tunnistamisen taidosta ja ilmoittaa, että vartijan on turha väittää, ettei tiedä pojan olinpaikkaa. Tässä kohtaa - noin kohtauksen puolivälissä - tapahtuu käänne, vartija tajuaa ettei selviä hengissä. Taustalla alkaa soida ooppera ja käynnistyy elokuvahistorian paras v'ttuilumonologi, joka johtaa toivottuun lopputulokseen: kuulustelu ei jatku vaan mafioso tappaa miehen nopeasti.
Tässä jostain analyysistä pätkää:
Niin klisee kuin onkin niin tässä ketjussa on pakollista mainita True Romance elokuvan The Sicilian scene. Tiedän, että moni edellä kirjoittanut tuntee sen perinpohjin, mutta tässä lyhyt SPOILERI:
Mafioso (Christopher Walken) miehineen kuulustelee iäkästä vartijaa (Dennis Hopper) löytääkseen tämän pojan. Aluksi vartija kiistää tietävänsä pojan olinpaikan. Sitten mafioso kertoo sisiliaisesta valehtelun ja sen tunnistamisen taidosta ja ilmoittaa, että vartijan on turha väittää, ettei tiedä pojan olinpaikkaa. Tässä kohtaa - noin kohtauksen puolivälissä - tapahtuu käänne, vartija tajuaa ettei selviä hengissä. Taustalla alkaa soida ooppera ja käynnistyy elokuvahistorian paras v'ttuilumonologi, joka johtaa toivottuun lopputulokseen: kuulustelu ei jatku vaan mafioso tappaa miehen nopeasti.
Tässä jostain analyysistä pätkää:
Edit. Jonkun haastattelun mukaan Tarantino piti tätä vuosikaudet parhaana kohtauksenaan, kunnes paljon myöhemmin, oscarvoiton ja muun jälkeen tuli se Inglourious Basterdsin tunnettu kohtaus.I think a very critical part of this scene is where we see the role reversal between Coccotti and Worley, this happens as Worley accepts the fact that he will die in order to protect his son. There is both a proairetic code and a semantic code shown here. The proairetic code as mentioned the introduction, refers to an action in the text that leads the audience to second guess what will happen next. This is shown by Worley asking for the cigarette he initially refused. This is significant for the symbolic code also as i believe it holds connotations related to a last request of a condemned man, men were often given cigarettes before facing a firing squad and i believe that this is also an important semantic code as i think that the smoking of the cigarette is the point where Tarantino and Scott want the audience to believe that Worley will not survive, when looking at this with the semantic code i believe that the fact that he asks for “one of those Chesterfields now” is very telling as it indicates that when he was offered one earlier he believed that he would survive. Another reference to the Symbolic code is that at the very instance that Worley asks for the cigarette The Flower Duet from the opera Lakme starts playing as background music [3].
-
- päähänpotkija
- Viestit: 16270
- Lauteille: Helmikuu 2006
- Paikkakunta: Kokkola
Elokuvien ja TV-sarjojen vaikuttavimmat hetket
Onpas tosiaan tasokasta kirjoittamista, tajuan täysin Lassen napakkuuden painopisteen suhteen.
Kun nuo kohtaukset ei lie outoja oikeen kellekään leffatärisijälle.
Viikinkien tukkajekku ei ollu tuttu paitsi kirjasta Orm Punainen.
Jossa se esilletuonti on vielä parempi.
Koska se on vain yksi helmi aivan loistavassa kertomassa.
Orm palaa vähine miehineen takaisin Tanskaan(Ruotsiin) ja juo joulua Kuningas Harald Sinihampaan luona, jonka suosioon on päässyt varsin källillä ja onnekkaalla tavalla, pöllityllä kirkonkellolla. Jolla parannetaan kunkaan tulehtunut hammas ja tavataan tarinan kärkeä sivuhahmo, pappi Rainald.
Sivujuonteena Bengtson kuvaa kuinka reimat viikinkisoturit saavat tipan silmäänsä saadessaan pitkän muslimipestin jälkeen vahvaa olutta, sianlihaa ja verimakkaraa.
Nam.
Ja sitten kun Kuningas ja vieraansa ovat saaneet maarunsa täyteen on tarinoitten aika, ja tämä tukkatemppi esitetään vielä mehukkaammin kuin telkkarisrajassa. Tarinan kertoja, nuori soturi on jomsviikinki ja sai pitää päänsä nokkeluutensa takia.
Pakko on vielä' kertoa että tarinat jatkuvat ja Ormin kertomus johtaa kaksintaisteluun. Jossa Orm kohtaa riidan- ja kapinanhaluisen kuningas (oikeasti prinssi) Sven Kaksiparran rajuimman uroon, tämän oman laivan keulamiehen.
Taistelu on mehevä ja jänskä ja johtaa siihen että haavainen Orm kohtaa ja ihastuu kuninkaantytär Ylvaan.
Joka johtaapi siihen että Orm soutaa Lontooseen asti Ylvaa hakemaan.
Ormin tarina on taas näitä joita ei kankaalle saa mitenkään, aivan täynnä mehevyyttä ja hiljaista kultaa.
Uskontojakin käsitellään, viikingit suhtautuvat jumaliin kunnioittavasti mutta nöyristelemättä.
- Me pohjanmiehet emme halua väsyttää jumaliamme huutamisella. En tiedä ovatko he tehneet mitä minun hyväkseni, varmaa on että minä en ole tehnyt mitään heidän hyväkseen.
Uhrit annetaan tavan vuoksi ja yhdessä kohtaa viikinkisoturit uhraavat mässyä Pyhälle Johannekselle, Äigirille ja Allahille.
Kun oltiin vielä varsin etelässä.
Nyt mennään harhapolulla joten en liimaa clipseja.
Toivon vaan hiljaa että vielä ennättäisin nähdä oikeesti onnistuneen viikinkileffan.
Kun nuo kohtaukset ei lie outoja oikeen kellekään leffatärisijälle.
Viikinkien tukkajekku ei ollu tuttu paitsi kirjasta Orm Punainen.
Jossa se esilletuonti on vielä parempi.
Koska se on vain yksi helmi aivan loistavassa kertomassa.
Orm palaa vähine miehineen takaisin Tanskaan(Ruotsiin) ja juo joulua Kuningas Harald Sinihampaan luona, jonka suosioon on päässyt varsin källillä ja onnekkaalla tavalla, pöllityllä kirkonkellolla. Jolla parannetaan kunkaan tulehtunut hammas ja tavataan tarinan kärkeä sivuhahmo, pappi Rainald.
Sivujuonteena Bengtson kuvaa kuinka reimat viikinkisoturit saavat tipan silmäänsä saadessaan pitkän muslimipestin jälkeen vahvaa olutta, sianlihaa ja verimakkaraa.
Nam.
Ja sitten kun Kuningas ja vieraansa ovat saaneet maarunsa täyteen on tarinoitten aika, ja tämä tukkatemppi esitetään vielä mehukkaammin kuin telkkarisrajassa. Tarinan kertoja, nuori soturi on jomsviikinki ja sai pitää päänsä nokkeluutensa takia.
Pakko on vielä' kertoa että tarinat jatkuvat ja Ormin kertomus johtaa kaksintaisteluun. Jossa Orm kohtaa riidan- ja kapinanhaluisen kuningas (oikeasti prinssi) Sven Kaksiparran rajuimman uroon, tämän oman laivan keulamiehen.
Taistelu on mehevä ja jänskä ja johtaa siihen että haavainen Orm kohtaa ja ihastuu kuninkaantytär Ylvaan.
Joka johtaapi siihen että Orm soutaa Lontooseen asti Ylvaa hakemaan.
Ormin tarina on taas näitä joita ei kankaalle saa mitenkään, aivan täynnä mehevyyttä ja hiljaista kultaa.
Uskontojakin käsitellään, viikingit suhtautuvat jumaliin kunnioittavasti mutta nöyristelemättä.
- Me pohjanmiehet emme halua väsyttää jumaliamme huutamisella. En tiedä ovatko he tehneet mitä minun hyväkseni, varmaa on että minä en ole tehnyt mitään heidän hyväkseen.
Uhrit annetaan tavan vuoksi ja yhdessä kohtaa viikinkisoturit uhraavat mässyä Pyhälle Johannekselle, Äigirille ja Allahille.
Kun oltiin vielä varsin etelässä.
Nyt mennään harhapolulla joten en liimaa clipseja.
Toivon vaan hiljaa että vielä ennättäisin nähdä oikeesti onnistuneen viikinkileffan.
-
- päähänpotkija
- Viestit: 16270
- Lauteille: Helmikuu 2006
- Paikkakunta: Kokkola
Elokuvien ja TV-sarjojen vaikuttavimmat hetket
Hoo.
Papin nimi tuli väärin, se nimi on Willibald.
Rainald tulee myöhemmin kuvioon.
Papin nimi tuli väärin, se nimi on Willibald.
Rainald tulee myöhemmin kuvioon.
-
- reiteenpotkija
- Viestit: 301
- Lauteille: Toukokuu 2006
Elokuvien ja TV-sarjojen vaikuttavimmat hetket
Kauriinmetsästäjässä on paljonkin vaikuttavia hetkiä, tässä yksi väläys.
Kohtaus on loppujen lopuksi aika irrallisen tuntuinen mutta varsin toimiva. Jostain yhtäkkiä ilmestyvä barettiukkeli, ytimekkäine mielipiteineen sodasta ja lentävistä luodeista sun muusta, vie kyllä jutun hetkeksi johonkin eri maailmaan ja antaa vähän esimakua siitä mitä tuleman pitää.
Kohtaus on loppujen lopuksi aika irrallisen tuntuinen mutta varsin toimiva. Jostain yhtäkkiä ilmestyvä barettiukkeli, ytimekkäine mielipiteineen sodasta ja lentävistä luodeista sun muusta, vie kyllä jutun hetkeksi johonkin eri maailmaan ja antaa vähän esimakua siitä mitä tuleman pitää.
Seuraajat
AlexMachine • Jani Rantalainen • Kari Aittomäki • kojiro • Kuhmu • Lasse Candé • Taijin harjoittaja • Timpa • xYm