Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Korealaisten lajien leviämisestä

Korealaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Korealaisten lajien leviämisestä

#31

Viesti Lasse Candé »

Kun uskonnot on mainittu, niin tuli mieleeni myös kokemus ehkä vuodelta 2004 tms, kun Haminassa oli jokin korealaisporukka vetämässä Taekwondoleirin tapaista vasta-alkajille. Leirin ilmoitettiin ensimmäisissä treeneissä loppuvan ensimmäisen suoritettavan vyön suorittamiseen.

Siinä sitten treenit joko alkoivat tai loppuivat rukoukseen. Siis Jeesusrukoiluun. Hokasin että varmaankin järjestäjäporukka myös uskonnollista ja tämä mielikuva vahvistui kun katselin ympärilleni ja kaikki olivat niin iloisia.

Leiri ei maksanut mitään, opetus oli vasta-alkajatasolle oikein hyvää ja olen pöllinyt pari treenimetodia / ohjelmanumeroa siitä ainoaksi jääneestä sessiosta.

Tämähän on tietyssä mielessä tapa levittää Taekwondoa, mutta ei varmaankaan ketjulle kovin oleellinen, ellei uskonnon kanssa samassa paketissa levitetä myös muita korealaisia lajeja. Ja juurikin niin päin että leiviävät jo olemassa oleviin uskonnollisiin yhteisöihin. En ole koskaan kuullut tällaisesta laajemmin, joten ei taida tapahtua. (?)
PetriP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 2135
Lauteille: Toukokuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: Judo

Korealaisten lajien leviämisestä

#32

Viesti PetriP »

Lasse Candé kirjoitti: huhti 21, 2020, 19.27 Tuosta flammeen viestistä tuli mieleeni monelta kuulema ja muistaakseni myös kirjaan päätynyt, että aikoinaan Helsingissä japanilaisilta saatettiin kysyä kadulla että osaavatko Karatea. :D

Muistaako joku, oliko tästä maininta kirjassa Kamppailijoita dojolta tatamilta ja jos, niin kuka tätä siinä kertoili? Monet kerrat naureskellut jutulle. Itsekseni tietenkin.
Tetsuji Sato on oli suomessa käymässä ja kun Tampereen Judon sillonen opettaja hoksasi Japanilaisen kysyi osaako judo. Tetsu on merkittävä suomalaisen judon kehitykselle
Andy kirjoitti: huhti 21, 2020, 17.41 'Tarkoitin tässä sitä, että Kano itse järjestelmällisesti houkutteli/palkkasi muiden jujutsutyylien opettajia kodokanin palvelukseen.
Tässä selittävänä tekijänän varmaan maailman aika. Ju-jutsu edusti vanhaa mailma, joka monien mielestä jouti mennä. Kanon isä ihmetteli miksi Jigoro halusi opiskella Ju-jutsua kun seuudessa maailmassa ajanhaaskausta. Varmaankin monella vanhalla ju-jutsu opettajalla ei ollut mitään realistista mahdollisuutta elättää itseänsä enää opettamalla, paitsi hyppäämällä voittajan kelkkaan ja liittymällä siihen ainoaan tuon tyylisen lajiin joka oli kasvussa.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Korealaisten lajien leviämisestä

#33

Viesti Andy »

Lasse Candé kirjoitti: huhti 21, 2020, 16.41Ehkä tällaista perinnettä voisi nähdä vyöjärjestelmässä ja Japaniin verrattuna pitkässä värivyöajassa (noin 5-7 vuotta). Mutta tällaiset asiat eivät niinkään ole suomalaista perua, vaan enemmänkin taitaa melkein kaikkien eurooppalaisten Wado-organisaatioiden vyöjärjestelmä rakentua Tatsuo Suzukin tekemään runkoon,
Mahtaako tässä muuten olla kyse nimenomaan tuosta japanilaisten ajatusmaailmasta, että lähtökohtaisesti epäluotettaville länkkäreille ei mielellään haluta antaa korkeaa arvoa lajissa, joten se 1. daninkin saaminen on tarkoituksella tehty hankalammaksi kuin Japanissa? Tällöinhän myös korkeampien danien saanti viivästyy ja niitä saavat vain tyyliin jo vahvasti sitoutuneet yksilöt.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Korealaisten lajien leviämisestä

#34

Viesti Lasse Candé »

Voi olla että sellainenkin ajatus on jollakulla taustalla. Ehkä taustalla ei ole oikein mitään (tuon suuntaista) ajatusta, vaan systeemiä on vain kehitetty sen perusteella minkä on koettu parhaimmaksi tms. Mutta muistan myös lukeneeni että joku japanin-englantilainen judo-pioneeri on ihan eksplisiittisesti sanonut aikoinaan (varmaan ihan Euroopan budopioneereja) että englantilaisen pitää vastata Kodokanin 2. dania tasoltaan jotta hän myöntää ensimmäisen. (Tms tasoero.)

Tällaista tarkoituksellista deflaatiota saatetaan harrastaa myös muista syistä. Ehkä jotkut kokevat tällaisen maineelleen hyväksi, kun näyttää paremmalta jos alhaiset arvot omaavat ovat parempia kuin toisten korkeammat arvot omaavat. (Itse taas en suoranaisesti pidä meriittinä jos onnistuu pitämään oppilastaan alemmalla vyöllä kauemmin kuin joku toinen. :D )



Minä en silti lähtisi arvailemaan enkä varsinkaan yleistämään suuntaan tai toiseen, mutta se näyttää selvältä, että korealaisissa lajeissa on usein niinsanotusti otteet ripeämmät noissa asioissa.
Janne Puputti
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 743
Lauteille: Huhtikuu 2006

Korealaisten lajien leviämisestä

#35

Viesti Janne Puputti »

Lasse Candé kirjoitti: huhti 22, 2020, 00.16 Mutta muistan myös lukeneeni että joku japanin-englantilainen judo-pioneeri on ihan eksplisiittisesti sanonut aikoinaan (varmaan ihan Euroopan budopioneereja) että englantilaisen pitää vastata Kodokanin 2. dania tasoltaan jotta hän myöntää ensimmäisen. (Tms tasoero.)
Taekwondon kohdalla Suomessa on vallalla ajattelu, että kotimaiset dan arvot ovat usein tasoltaan parempia kuin lajin alkuperämaassa ja muualla.
Janne
Mika Väyrynen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 943
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Korealaisten lajien leviämisestä

#36

Viesti Mika Väyrynen »

Korealaisissa lajeissa on yhtä monta vyösysteemiä kuin on lajeja ja maestrojakin. Tasa-arvoisiksi en noita aina sanoisi edes lajin ja liiton sisällä. Kyllä se usein on niin, että jos jollakin on valmis infastruktuuri eli paljon seuroja/oppilaita jossakin toisessa lajissa - saatetaan kylmiltään heittää lanteille 5. tai korkeampi dan. Tuolla saadaan maestron imago pysymään oppilaiden silmissä korkeana, kuka sitä nyt alkaisi treenaamaan salilla "lisälajia" jos se salin vetäjä (vaikkapa 7.dan alkuperäisessä lajissaan) olisi siinä vain 1. tai 2. dan. Lyödään tarpeeksi daneja kouraan sen takia että sillä on jo valmiina 200 oppilasta jotka alkavat treenaamaan ko. lajia. Ne on maksavia asiakkaita, myös päämajan suuntaan. Eikä mestarilla välttämättä ole käytännössä mitään sen uuden lajin taitoja.

Liittojen vaihdoissa on kanssa kaikenlaista. Loikattiin aikoinaan toisen liiton leipiin yhden ruotsalaisen kanssa - paremman organisaation toivossa. Meillä molemmilla oli nelosdanit. No, hurri (joka oli mulle dan-juniori, suoritti mun jälkeen) sai toisessa liitossa pitää arvonsa - ja suomipoika pudotettiin ekalle danille. Syynä oli se että ruåtsalaisella oli muutama seura jotka loikkasi mukanaan, mulla vain minut. Molemmat tosin häivyttiin liitosta sittemmin. Mä lopetin sen homman kokonaan, ruotsalainen siirtyi kolmanteen liittoon etsimään parempaa tulevaisuutta. Ei löytänyt. Mutta on sitä sitten toisenlaisiakin systeemejä. Olen varsinaisessa päälajissani odotellut viiden vuoden minimiajan kulumista, jotta saa suorittaa. Koreansysteemissä siis.

Mulle joku korealainen sanoi joskus noista vöistä ja lajien levittämisestä, että antavat kyllä "porkkanaa" länkkäreille jos luvassa olisi lajin leviämistä ja kutsuja korealaisille opettamaan. Toivovat että länkkäri tajuaisi että pitäisi alkaa treenamaan ja saavuttaa vyönsä taso sitten jossain vaiheessa - eli remmi annetaan ikäänkuin etukäteen. Jotkut korealaiset fantasioivat noiden systeemin avulla jopa pääsystä asumaan sinne maahan. Parille tutulle on niin käynytkin, mutta ovat aina palanneet (epäonnistuneina) takaisin kimchin pariin kotomaahansa.

Korealaisilla on mun käsityksen mukaan tapana käyttää dan-systeemiä hiukan laajemmin kuin vaikkapa Japaniassa. Eli mennään korkeampiin lukemiin lyhyemmässä ajassa, 1., 2. ja 3. dan on ihan peruskauraa. Nelosesta eteenpäin on sitten kovemmat kriteerit ja jos joku jaksaa olla mukana vuosikymmeniä voi päästä aika korkealle. Yksi mun Itävaltalainen kaveri kipusi 7. daniin 30 vuoden tahkuamisen jälkeen. Tekniikkansa oli ihan samanlaista kuin 15 vuotta sitten, mutta oli ollut pitkään mukana. Allekirjoitan sen ehdottomasti, kyllä niillä treenivuosilla pitääkin huomioida. Kaveri ei ehtinyt paljon uudesta arvostaan nauttia, kun kuoli puolen vuoden sisällä treeneistä palatessa liikenneonnettomuudessa.

Mutta ei noissa mitään systeemiä ole. Laji, tilanne, pärstävä, tyypistä hyötyminen jne merkitsee. Ja joskus mennään ihan kunniallisesti, taito ja omistautuminen edellä. Mutta Koreassa on suurempi prosentti "armodaneja" kuin jossain muualla. Ne käyttää egoja hyödykseen: "Mulla on hupskwondon 3.dan nyt. Vaimo! Enkös mä näytä hyvältä? Kutsu mua mestariksi..." :)
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Korealaisten lajien leviämisestä

#37

Viesti Lasse Candé »

Hyvää luonnehdintaa Väyryseltä! Tuo laaja perspektiivi mahdollistaa yksittäistapauksia laajemman luonnehdinnan ja toisaalta vastaa omia mielikuviani aika täysin.

Tuo ajatus väylän luomisesta korealaisen omalle muuttamiselle toiseen maahan oli kuitenkin ilmiö mitä en ollut tullut ajatelleeksi.



Tuo mitä Janne ylempänä sanoo että suomalaisessa Taekwondo-skenessä ajatellaan kotimaisten dan-arvojen olevan muunmaalaisia parempia, totta kai niin onkin jos ne ovat vaikeampia saada. (Siis mikäli dan-arvolla viitattiin itse arvoon eikä sen kantajaan, kuten joskus myös näkee tarkoitettavan.) Oikeastaan tarkoitettiin sillä kumpaa tahansa, suomalainen dani on parempi, jos se on kansallisen deflaation tulos.

On täysin toinen kysymys miten hyvä asia tai kuinka oikein on nostaa vaatimustasoa. Tai että miksi näin tehdään. Muistaakseni tätä on käsitelty foorumilla ennenkin ja mm tuotu esiin sen kilpailua jarruttava vaikutus. (Vaatimuksena muistaakseni oli 1. dan.) Muistaakseni myös jo kauan sitten täällä on todettu että systeemiä on siirretty korealaisen suuntaan. Pitääkö tämä (vielä) paikkansa?

Minua ei oikeastaan haittaa omassa lajissani pienet vaihtelut tasovaatimuksissa arvoille. Suuremmat ovat kiistämättä ongelma. Arvojen kun pitää samaan aikaan toimia välineenä kansainvälisessä toiminnassa ja paikallisessa. Molemmat toimivat hyvin jos jostain ideaalista joustetaan puoliväliin. Meillä arvioiva raati myös on siellä minne saa oikeat ihmiset kokoontumaan. Tästä syystä toisista paikoista saa arvon helpommalla kuin toisista ja se riippuu ihan siitä ketkä kokoontuvat raatiin.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Korealaisten lajien leviämisestä

#38

Viesti Andy »

Tuossa Mika Väyrysen systeemissä tuntuu olleen jotenkin sellainen ajattelutapa, että dan-arvo on vähän niin kuin sotilasarvo. Ruotsin mies oli pataljoonankomentaja, niin hänet nimitettiin suoraan majuriksi. Mika taas sai kersantin natsat siinä toivossa, että voisi ruveta ryhmänjohtajaksi. Eikä siihen vaikuta se, kumpi osaa ampua paremmin.

Tuollainen menettely on muuten melko tavallista vasta itsenäistyneissä valtioissa, joiden armeijat kootaan sekalaisista vapaustaistelijalaumoista. Isompaa joukkoa komentava sotalordi saa enemmän natsoja.

Mitä etenemiseen tulee, niin aika harvallahan se tekniikka varsinaisesti paranee 40 ikävuoden jälkeen. Olettaen siis että on treenattu nuoresta asti ja saavutettu kohtuullisen hyvä taso. Tiedättekö yhtään ammattinyrkkeilijää, joka olisi ollut 50-vuotiaana parempi kuin 35-vuotiaana? Sitten on toki eri asia, jos treenaaminen aloitetaan kolmevitosena, jolloin on tietenkin viisikymppisenä taitavampi, mikäli treenaa aktiivisesti.

Siksi useimmissa lajeissa varsinkin korkeammat danit ovat enemmänkin tunnustusta lajitoiminnasta kuin taidon osoituksia.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Korealaisten lajien leviämisestä

#39

Viesti Lasse Candé »

Andy kirjoitti: huhti 22, 2020, 11.29 Mitä etenemiseen tulee, niin aika harvallahan se tekniikka varsinaisesti paranee 40 ikävuoden jälkeen. Olettaen siis että on treenattu nuoresta asti ja saavutettu kohtuullisen hyvä taso. Tiedättekö yhtään ammattinyrkkeilijää, joka olisi ollut 50-vuotiaana parempi kuin 35-vuotiaana? Sitten on toki eri asia, jos treenaaminen aloitetaan kolmevitosena, jolloin on tietenkin viisikymppisenä taitavampi, mikäli treenaa aktiivisesti.

Siksi useimmissa lajeissa varsinkin korkeammat danit ovat enemmänkin tunnustusta lajitoiminnasta kuin taidon osoituksia.
Perinnelajeissa tekniikka paranee mestareilla usein melko korkeaan ikään saakka. Mutta toteutuksen ollessa yhteydessä fyysisiin ominaisuuksiin, asiasta on vaikea sanoa millään objektiivisesti kestävällä tasolla.

Tietty riippuu myös mitä tekniikalla tarkoitetaan: Suoritetta vaiko sen tekotapaa (ohjaavia ohjeita).



Se, mitä lajin harrastaja voi silti mestarista jonka "tekniikka paranee" tämän ikääntyessä havaita, on että ohjeet joita harrastaja itse yrittää seurata näkyvät ja tuntuvat tekniikassa selkeämmin. Melkein kaikilla mestareilla joiden tekemistä olen seurannut, näin on käynyt. Muilla epäilen että treeni on yksinkertaisesti vähentynyt.


Mutta tämä ei taida kuulua tänne korealaisten lajien leviämiseen. Minne tämä kuuluu? (Lainasin mahdollista siirtoa varten sopivan pätkän.)
Mika Väyrynen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 943
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Korealaisten lajien leviämisestä

#40

Viesti Mika Väyrynen »

Andy: ei nyt ihan noinkaan. Ehkä ajatus on jossain siinä että samanlaiset jäppiset melko samalla historialla = suht samanlainen kohtelu. Ja kun tässä sattuu olemaan kyse korealaisesta lajien levityksestä ja toimintatavoista - on siinä osana vöiden avokätinen jakelu jos siitä on jotain hyötyä "Moodo Osakeyhtiölle". Kerroin tuosta ruotsinpojan tapauksesta esimerkkinä eräästä aika yleisestä toimintatavasta.

Oman ajattelutapani analyysi meni aika pahasti metsään. Psykologina toimiminen ja ihmisten ajattelutavan analyysit kannattaa jättää sen alan ammattilaisille. Pysytään vaikka korealaisten lajien levittämisessä
erilaisissa toimintatavoista ja kokemuksista niistä.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Korealaisten lajien leviämisestä

#41

Viesti Mika »

On tämäkin keskustelu ollut helkkarin mielenkiintoista luettavaa (kirjoitin mieluummin tämän kuin tykkäsin jokaisesta ketjun viestistä :D ). :kiitos:
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Eizei
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 928
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Korealaisten lajien leviämisestä

#42

Viesti Eizei »

Aivan kammottavia danjärjestelyjä tullut koettua. Hyi. Dan ei kerro taidosta minulle yhtään mitään.

Taidosta taas. Minä näen niin, että ikääntyminen antaa oman boostinsa taidon kehittymiselle. Ja se taito myös kehittyy erityisesti juuri silloin, kun ominaisuudet jättävät, mikäli asialleen omistautuu.

En ole monissakaan asioissa niin suorituskykyinen, kuin aiemmin, mutta paljon taitavampi. Jos olisin näin taitava ollut aiemmin, olisin ollut paljon suorituskykyisempi. Taito kasvaa vallitsevissa olosuhteissa elämän edetessä. Kulkuneuvo rapistuu, pakko oppia uutta ja kehittyä jos meinaa heilua. Se vie pohjimmaisen äärelle. Liikkeen taito on ominaisuuksiltaan suorituskykyisellä usein surkea, koska pystyy silti. Ei edes tiedä, mistä taitoa etsiä, kun ei ymmärrä rajallisuuttaan.

Suhteellisen suorituskyvyn kasvu ja taidon nousu. Se on kestävä tie.

Jatkan näin mitä tullakseen on. Elämä ja treeni näyttää valoisalta näin.
Antti Junikka
Mika Väyrynen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 943
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Korealaisten lajien leviämisestä

#43

Viesti Mika Väyrynen »

Diggaan Eizein ajatuksia, olen ajatellut hiukan samaan tyyliin. No pysytään Koreassa ettei lähde homma rönsyilemään.

Koreasta erittäin onnistuneesta maailmalle levinneet lajit on jo lähtökohtaisesti hyvin kasattuja paketteja: on osaavia opettajia joita lähettää "laji-apostoleiksi" maailmalle, taloudellinen tausta hoidettu, usein myös valtiollisia suhteita, koko tekniikkapaketti valmiina: tasojen vaatimukset, opettajakoulutus. Korealaisista vaikkapa ITF joka Kenraalin eläessä oli kuin malliesimerkki ohjekirjan mukaan etenevästä systeemistä. Oppilaille luottamusta herättävä systeemi.

Pienemmissä lajeissa voi olla syvyyttä monella tasolla. Keksinnöt voi olla vaikka kuinka hienoja, mutta kaikki edellytykset levittämiseen puuttuu. On vain se keksintö:laji. Ei mitään muuta. Ja silti sitä lähdetään levittämään, hurmoksessa. Ja systeemi kaatuu. Korealaiset on tuossa maailmanmestareita. Saaneet sitten maineenkin moisesta, se sitten alkaa olla syödä lajien uskottavuutta lajeina. Usein asenne voi olla hiukan väheksyvä :"ai jaa. Koreasta. Mitäköhän toikin taas on?".

Oppilaat tarvitsee selvän agendan, niin se usein on. Jos systeemi on toisenlainen tulee ongelmia: mitä mä teen? Pitääkö mun ymmärtää mitä mä teen? Kerro mestari mitä mä teen? Koreassa on lajeja joissa toivotaan että oppilas löytää oman liiketapansa ja saa jopa erikoistua johonkin osa-alueeseen. Asioihin suhtaudutaan Eizeimäisen elävästi. Sellaiset lajit ei vaan tahdo levitä, systeemi on liian vapaa.

Jotenkin tuntuu että ymmärtääkseen korealaisia lajeja pitäisi ymmärtää sen maan historiaa, elämäntapaa, arvoja jne. Yhtäältä sotilaallisen tiukka, ahne, jopa moraaliton- toisaalta kunnioittava, vapaamielinen ja vilpitön. Mä olen oppinut aika paljon sikäläisistä systeemeistä ja yksi asia on varma: en ymmärrä mitään.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Korealaisten lajien leviämisestä

#44

Viesti Andy »

Mika Väyrynen kirjoitti: huhti 22, 2020, 11.56 Andy: ei nyt ihan noinkaan. Ehkä ajatus on jossain siinä että samanlaiset jäppiset melko samalla historialla = suht samanlainen kohtelu.
Etkö juuri kertonut, että ruotsalainen sai 4. danin ja sinä 1. danin?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Mika Väyrynen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 943
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Korealaisten lajien leviämisestä

#45

Viesti Mika Väyrynen »

Mä en viitsi alkaa tähän yhtään enempää.Kunhan yritän kertoa että lajeja levitetään tietyillä tavoilla ja tässä eräs esimerkki. Ja että olettamus voisi olla että samanlaiset loikkarit= samansuuntainen kohtelu. Ja lajin lopettamisen kanssa tuolla ei ollut mitään tekemistä. Koko lajiin kyllästymisellä oli. Tämä tästä. Eiköhän pysytä korealaisten lajien levittämisessä.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 21 kurkkijaa