Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Taijiquanin historiaa ja nykypäivää

Kiinalaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Kyynikko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3467
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Takalajit: MMA, shootfighting, eurooppalainen jujutsu, Latosa escrima, Pekiti tirsia kali, judo, voimankäyttö.

Taijiquanin historiaa ja nykypäivää

#61

Viesti Kyynikko »

Lasse Candé kirjoitti: huhti 30, 2020, 10.51 Kai nyt samoja hyötyjä kuin mitä Taichista saa voi saada mistä tahansa melko vastaavanlaisesta liikunnasta. Miksi tarkalleen taichiktejussa muuten nyt kysytään lajin harrastajalta (?) saako vastaavia hyötyjä myös muista lajeista?

Kysymys ei ole retorinen.
En tiedä jäikö tämä kohta Taijin harjoittajan viestistä esim huomaamatta: "Jos tiedät jonkun monipuolisen lajin, joka saa samat vaikutukset aikaan niin kerro - kuuntelen mielelläni."

Muutenkin nämä taijin edut on esitetty juuri taijille tyypillisinä. Ihmettelen jos et ole tätä huomannut?
"Ei pidä syyttää peiliä jos nenä on vino." - Nikolai Gogol

Mukamas viisas. Mukamas keppimiäs.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Taijiquanin historiaa ja nykypäivää

#62

Viesti Lasse Candé »

Toki huomasin ja huomasin myös sen että etuja pidetään juuri taichille tyypillisinä. Huomasin myös suosituksen ottaa kakkoslajiksi.

Kysymykseni on silti vielä voimassa, sillä en pidä mitenkään mahdottomana että maailmassa olisi kymmeniä samoja asioita ajavia lajeja, samaan aikaan kuin peräti tästä tietoinen suosittelisi juuri yhtä. Lisäksi se että edut ovat juuri yhdelle lajille tyypillisiä ei minun nähdäkseni tarkoita etteivät ne olisi myös jollekulle muulle. Tässä kohtaa on myös ihan luontevaa että suosittelija kysyy niitä muita lajeja.

Vertailut tällaisiin lajeihin ymmärrän kyllä sinänsä vaikka en ymmärtäisikään kysymääni asiaa, ei siinä mitään. Ehkä koko pohdinta silti kuuluisi johonkin terveysliikuntaketjuun tai muuhun Taichiketjuun kuin tämä.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Taijiquanin historiaa ja nykypäivää

#63

Viesti Mika »

Niin, noin minäkin sen näkisin, että jos kamppailija haluaa varsinaisen kamppailulajinsa rinnalle toisen kamppailullisen lajin, silloin Taiji voi olla luontevampi vaihtoehto kuin vaikka jooga, purjehdus tai mäkihyppy. Terveyspainotteisessa Taijissakin kuitenkin ne kamppailulliset elementit ja liikeradat ovat mukana kutakuinkin jokaisessa liikkeessä.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Taijiquanin historiaa ja nykypäivää

#64

Viesti Lasse Candé »

Mitä olen itse hieman testannut, voisin suositella jollekulle Wadokalle kakkoslajiksi. Älkää nyt kukaan kuitenkaan luulko esimerkiksi että suosittelen että ei missään nimessä ota mitään muuta lajia tuon sijaan tai mitään muutakaan sellaista. :D

Minun suositukseni ei ole kovin vahva. Voi myös suositella että keskittyy vain yhteen lajiin ja harjoittelee sitä monipuolisesti.
Taijin harjoittaja
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 1724
Lauteille: Elokuu 2011

Taijiquanin historiaa ja nykypäivää

#65

Viesti Taijin harjoittaja »

Andy kirjoitti: huhti 30, 2020, 11.42
Taijin harjoittaja kirjoitti: huhti 29, 2020, 14.33Suosittelen edelleen Taijia jokaiselle 2. lajiksi.
No esimerkiksi tästä. Miksi se kannattaisi ottaa kakkoslajiksi, jos siitä ei saa jotain sellaista hyötyä, mitä muista lajeista ei vastaavalla panostuksella saa?
Minun mielestäni ei kannata harrastaa kahta kovaa lajia. Jos haluaa sen kovan lajin seuraksi tai avuksi toisen lajin, niin kannattaa valita joku pehmeä liikunta/taistelulaji. Mutta taas - täällä on paljon tietoa ja kuuntelen kyllä kun muut sanovat mielipiteensä.
Taijin harjoittaja
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 1724
Lauteille: Elokuu 2011

Taijiquanin historiaa ja nykypäivää

#66

Viesti Taijin harjoittaja »

Kyynikko kirjoitti: huhti 30, 2020, 10.19
Taijin harjoittaja kirjoitti: huhti 29, 2020, 21.05 Taiji pudottaa verenpainetta ja pulssia ja rauhoittaa mieltä ja parantaa tasapainoa.
Jos vaikka harrastaa ensin kamppailulajia puolitoista tuntia ja sitten venyttelee puoli tuntia jutellen reenikaverien kanssa leppoisasti samalla.

Tällainen villi ajatus tuli.
MIetin tuota samaa tänä aamuna, että jos ennen kovaa lajia lämmittelee vartin, sitten treenaa ja sitten lämmittelee/purkaa jännitystä vartin, niin saa ainakin fyysisesti enemmän etua kuin saa, jos heti alkaa treenata kovaa.

Ehkä suosittelen kakkoslajia siksi, että välillä ihminen kaivaa vaihtelua ja jos se vaihtelu tukee tärkeämpää lajia, niin hyvä.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Taijiquanin historiaa ja nykypäivää

#67

Viesti Lasse Candé »

Minulle ainakin pienillä kokeiluilla (yhteensä reilu kymmenen tuntia kolmena eri kesänä plus yhdessä muussa sessiossa) Taichi tosiaankin toi tuota vaihteluhyötyä, mutta siitä täytyy tietenkin sanoa että sitä tuo mikä tahansa muukin vaihtelu.

Taichissa näen suurena erityishyötynä ne mitkä kumpuavat siitä hitaasta venyttävästä tavasta seuraten ohjeita, keskittyen hengitykseen.

Vaikka moni asia hyödyttää, pidän ihan oikeutettuna nostaa Taichin eräänlaiseen erityisasemaan esim Mikan ja Taijin harjoittajan mainitsemin perustein.



Mutta jos suosittelee yleisesti jokaiselle ja tekisi tämän ehdottomaan äänensävyyn, tietyssä mielessä peräänkuuluttaisi että jokaisen muun lajin pitäisi muuttua laji+taichi -yhdistelmäksi ja ikäänkuin lajin tulisi kasvaa.

Ainakin minä annoin TH:n alkuperäiselle pointille hieman paremman mahdollisuuden kuin että hän tarkoittaisi tuota. Oletan Kyynikon ja Andyn lukeneen sen mitä minä pidän ns "pelkkänä suosituksena" hieman jyrkempänä lausuntona siitä miten tulisi toimia.
Taijin harjoittaja
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 1724
Lauteille: Elokuu 2011

Taijiquanin historiaa ja nykypäivää

#68

Viesti Taijin harjoittaja »

No oikeastaan minun alkuperäinen pointtini oli tämä juttu:
Taijin harjoittaja kirjoitti: huhti 29, 2020, 14.33 BBC.com:issa oli eilen artikkeli Taijista Hongkongissa. Siinä käsitellään Taijin terveysvaikutuksia.

http://www.bbc.com/travel/story/2020042 ... -technique
Jokainen haluaa elää pitkään ja pysyä terveenä. Tuossa jutussa sanotaan, että Taijista on apua siihen.
Katsoin tänään löytyisikö hakusanalla "Hongkong life expectancy years 1950-2020" mitään ja löysin jutun jonka mukaan hongkongilaisten keski-ikä on noussut tuolla välillä 60 vuodesta 85 vuoteen (+25 vuotta) ja suomalaisten 65 vuodesta 82 vuoteen (+17 vuotta). Kun ajattelee sitä, miten saastunut Hongkongin ilma on, niin voi olla, että Taijissa on jotain terveysvaikutuksia.

https://www.macrotrends.net/countries/H ... expectancy
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Taijiquanin historiaa ja nykypäivää

#69

Viesti Andy »

Veikkaanpa, että tuossa on "muutama" hieman suurempi tekijä vaikuttamassa eliniänodotteen nousuun kuin taiji.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
oskar
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 613
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: taiji
Sivulajit: baji, bagua, xingyi

Taijiquanin historiaa ja nykypäivää

#70

Viesti oskar »

Taijin harjoittaja kirjoitti: huhti 29, 2020, 23.18 Katsoin tuon läpi vähän nopeutettuna. Alkuun olin sitä mieltä, että tuo täti on 5-10 kiloa ylipainoinen ja tai chissä kaikki tai lähes kaikki harjoittelijat ovat hoikkia - syynä on osittain harjoittelu ja osittain se, että oppilaita opetetaan seisomaan suorana.
Aika ihmeellisiä yleistyksiä taas latelet. Ei kaikki taijita harjoittelevat ole hoikkia. Tiedän aika monta tuhdinpaa taijita tosissaan treenaavaa kaveria ja taiji-mestaria (esim Yang Chengfu ja Chen Yu). Itsekin olen lihonnut 10kg sen jälkeen kun aloin treenata taijita. :D
Miten suoraan seisominen vaikuttaa painoon?? Painoon vaikuttaa mitä ja miten paljon syöt, miten paljon kulutat, ikä, geenit, suoliston toiminta jne. Omalta kohdalta esimerkiksi paino on todennäköisesti noussut koska olen siirtynyt fyysisemmistä lajeista (baji ja bagua / jalkapallo) taijiihin, vaikka taijita treenaan määrällisesti enemmän, taiji kuluttaa vähemmän. Myös ikä ja muut asiat vaikuttavat. Seison suorassa. :D

Ja voin sanoa, että chen tai chin pitkässä muodossa (74 tai 96 liikettä) ensimmäisessä osassa hypätään 180 asteen hyppypotku, toisessa 360 asteen hyppypotku ja kolmannessa 540 asteen hyppypotku, joten se hypyistä.
Onko nämä liikesarjat modernin wushun kilpa-taijita vai mitä Chen sarjoja?
Meillä perinteisessä Chenin pitkässä liikesarjassa (yilu, 83 liikettä) ei ole yhtään hyppykierrepotkua. Yksi saksihyppypotku on ja muita potkuja.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Taijiquanin historiaa ja nykypäivää

#71

Viesti Andy »

Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
halmehe
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 660
Lauteille: Elokuu 2009

Taijiquanin historiaa ja nykypäivää

#72

Viesti halmehe »

:jepa:
...ei siinä auta hillo, jos on polttanut jo letut... (Raappana)
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Taijiquanin historiaa ja nykypäivää

#73

Viesti Mika »

Tämä on aika hieno uutinen, josta varmaan sataa muidenkin kampittelulajien laariin. Eli UNESCO on päättänyt Taijiquanin olevan arvokasta kulttuuriperintöä, jota tulee vaalia. ☯ 🙂

ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
halmehe
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 660
Lauteille: Elokuu 2009

Taijiquanin historiaa ja nykypäivää

#74

Viesti halmehe »

Lasse Candé kirjoitti: huhti 30, 2020, 15.39 Minulle ainakin pienillä kokeiluilla (yhteensä reilu kymmenen tuntia kolmena eri kesänä plus yhdessä muussa sessiossa) Taichi tosiaankin toi tuota vaihteluhyötyä, mutta siitä täytyy tietenkin sanoa että sitä tuo mikä tahansa muukin vaihtelu.

Taichissa näen suurena erityishyötynä ne mitkä kumpuavat siitä hitaasta venyttävästä tavasta seuraten ohjeita, keskittyen hengitykseen.

Vaikka moni asia hyödyttää, pidän ihan oikeutettuna nostaa Taichin eräänlaiseen erityisasemaan esim Mikan ja Taijin harjoittajan mainitsemin perustein.



Mutta jos suosittelee yleisesti jokaiselle ja tekisi tämän ehdottomaan äänensävyyn, tietyssä mielessä peräänkuuluttaisi että jokaisen muun lajin pitäisi muuttua laji+taichi -yhdistelmäksi ja ikäänkuin lajin tulisi kasvaa.

Ainakin minä annoin TH:n alkuperäiselle pointille hieman paremman mahdollisuuden kuin että hän tarkoittaisi tuota. Oletan Kyynikon ja Andyn lukeneen sen mitä minä pidän ns "pelkkänä suosituksena" hieman jyrkempänä lausuntona siitä miten tulisi toimia.
Mihnä ja kenen opastuksella?
...ei siinä auta hillo, jos on polttanut jo letut... (Raappana)
Kuvake
Antti
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2954
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Liikuntafilologia
Yhteystiedot:

Taijiquanin historiaa ja nykypäivää

#75

Viesti Antti »

Mika kirjoitti: joulu 21, 2020, 17.46 Tämä on aika hieno uutinen, josta varmaan sataa muidenkin kampittelulajien laariin. Eli UNESCO on päättänyt Taijiquanin olevan arvokasta kulttuuriperintöä, jota tulee vaalia. ☯ 🙂
Minulla on tapana suhtautua tähän kulttuuriperintöyksiköiden ylhäältäpäin tapahtuvaan määrittelyyn ja suojeluun vähän nihkeästi, mutta hieno juttu joka tapauksessa. Mutta seuraako tästä, että Museovirasto (Unescon aineettoman kulttuuriperinnön suojelemisesta tehdyn yleissopimuksen toimeenpanosta vastaava viranomainen Suomessa) alkaa jotenkin tukea taijiquanin harjoittelua Suomessa? :D
Antti Ijäs
Studia dimicatoria (blogi), Zotero-profiili (julkaisuja)
"Öyh, öyh, öyh, karjasi sika ja ryntäsi pimeässä Eenokin ylitse ovelle." (Tuulispää 28.9.1928.)
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 28 kurkkijaa