Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kamppailulajit ja uskonnot

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Kamppailulajit ja uskonnot

#46

Viesti Kari Aittomäki »

Onpas surkea video.
Älyllinen laiskuus on aina paha juttu..
Mua olisi kiinnostanut kovasti miksi ja miten se peijakas ajetaan pois pyttyyn tökkäämällä?

Tuo selittäjä voi olla puolestani mitä mieltä vaan, ei paljo kiinnosta.
Kristityn mielestä karaten voimateot voivat hyvinkin olla epäjumalanpalvelusta, pahojen henkien avittamia supervoimia.
Miten tämä Kristuksen nyrkki muodostetaan ja opitaan ja miten se vaikuttaa demoneihin?
Tarvitaanko pyhää vettä tai krusifiksisormus?

Mä olen kertonyutkin kun joskus aikoinaan jossain Kirkko/kaupunki-lehdessä oli artikkeli kiinanmaalla piereksineestä toimittajasta, jolla oppaana oli lähetystyön tekijöitä.
Jotka veivät toimittajan torille väijymään kungfunäytöksiä, esitellen juttua juuri tuohon sävyyn. Pahat henget mellastaa.
Ja oli opas rehvastellut kuinka oli saattanut jonkin riiatun voimattomaksi mutisemalla rukouksia. Eli vastaloitsuja.

Tämä taas poiki ihan omaan toimintaani tapahtuman jossa karatenäytökseen tuli jeesusnuoria virrelle.
Olin päätoiminen karateveivaaja ja osallistuin kovin aktiivisesti aluetoimintaan, lajia levitettiin ja näytöksiä annettiin.
Tää oli vankalla körttiläisseudulla tässä lähellä.

Ne istu siellä nurkassa ja jupisi loitsuja, raamattua tai jotain muuta pyhää kirjaa siellä nosteltiin.
Vasta murskailu nostatti virren, mutta täytyy antaa propsit siitä että mistään agit prop-metelöinnistä ei ollut kyse vaan ihan vienosta ulinasta, aika kauniistakin.

En kokenut voimieni vähenevän josta totesinkin. Kunnioittavasti.
- Minun väkeni valta on vahvempi kuin teidän.

Olin nääs tuolloin jo tietoinen vanhauskonnon väki-ajattelusta.

Tuo video on yksinkertaisesti huono. Hukattu tilaisuus.
Ehkä jossain on materiaalia jossa Jeesus-lyöntiä kuvaellaan.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Kamppailulajit ja uskonnot

#47

Viesti Mika »

Jenkeissä meillä kävi treeneissä yksi Eric, paikallisen sheriffin poika. Hän treenasi vähän satunnaisesti eikä muutenkaan oppinut kovin nopeasti. Nuo ne oikeat syyt olivat, luulen ma, mutta yhden kerran hän ilmoitti, ettei hän voi palvella kahta jumalaa. Tällä hän viittasi kumarruksiin, jotka teimme aina treenien alussa. Selitin kyllä uudelleen, että niillä kunnioitetaan lajin entisiä mestareita, ei mitään jumalia. Ei auttanut. Niinpä niin. 😁
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Kamppailulajit ja uskonnot

#48

Viesti AriJ »

Tuota on tullut vastaan meilläkin, muutaman kerran. Olen antanut luvan olla osallistumatta "alkurituaaliin" niin halutessaan, mutta eivät nämä henkilöt ole kyllä kovin kauaa mukana pysyneet.

Nodan Honbu Dojolla jotkut paikalliset opettajat, jotka ovat oikeasti kokonaisuudessa pitkällä, saattavat tehdä alusta joillekin varmaan aika "vääräuskoisen" kokemuksen useampien lausumisten, ja jopa toistattamisten, muodossa. Toiset opettajat siella taas käyvät "alkurituaalin" hyvin nopeasti lävitse, saa olla tarkkana ja nopsa että pysyy mukana :D

Itse käytän tätä "rituaalia" enemmän vain juurikin sinä kynnysmuistuttajana; nyt alkaa treenaaminen, keskitytääs siihen että saadaan siitä paras hyöty irti. Ja lopussa taas "noniin, nyt voi taas relata, keskittyä arkeen".

Mutta joillekin tosiaan on se kulttuurisidonnainen kumartaminenkin jo ollut liikaa. Oma toimintamallini treenien suhteen on että "niin tarkkaan kuin mahdollista Honbu Dojon mallin mukaisesti".
______________________
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Kamppailulajit ja uskonnot

#49

Viesti Kari Aittomäki »

Mulle on kerrottu että mun on mahdoton omaksua opetetun metodin ki:n virtaamista koska ki'ni on tuhoavaa ja ilmeisesti jollainlailla "pahaa".

En saanu osallistua leiriin yhtä treenikertaa enempää, prkl..
Pitäköön tunkkinsa.

Myös nää aura-havaitsijat kertoivat jotta mun värit on erimoisia kuin muilla ja että eivät halua olla lähelläni.
Böö.

Ei ole ollenkaan kummallista että sanaan tarttujat kokevat budo-etiketin elementtejä vieraan uskonnon riitteinä eli epäjumlien palveluksena.
Kumma että Thainyrkkeilyn suorassa uskontomauste ram muay ole herättänyt huomiota, tai varmaan onkin mutta ei ole silmiini sattunut.

Onkohan Niilo Ylivainiolla (se Jeesustyrmääjä) seuraajia?
Mitähä jos ois menny niihin kokouksiin johonki nurkkaan pihiseen ibukia?

Lisäys.
En pilkkaa uskontoja tai uskovia tai mitään, vain ihmisen loputon ahdaskatseisuus on ilmiö jolle on pakko koettaa nauraa ettei itkettäisi.
Kiikareissani Jeesuksen armonoppi on silkkaa kauneutta ja hän itse pyhä mies.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Kamppailulajit ja uskonnot

#50

Viesti MikaM »

Etsimistä ei saisi koskaan lopettaa. Siinä vaiheessa, kun lopettaa, päättää, että tämä on se, on väärässä. Lopettamisella tarkoitan sitä, ettei edes suostu keskustelemaan "ulkopuolisten" kanssa, saati tutustumaan siihen, mitä muut ovat mieltä. Jos noinkin iso asia on varma, niin kestäähän se ponnistuksen, vai? Tai kehittyy, muuttuu, sitä mukaa, kun ymmärrys lisääntyy?
Heh, ajattelin olla höveli (kun tämä oli ajankohtainen, joskus 2004) ja lainata naapurilleni Da Vinci-koodi kirjan, jonka koin mielenkiintoiseksi. Naapuri siis oli jonkun herännäis-, lähetyskirkon jäsen. Hyvä ettei ristillä hakaten ajanut ulos.
Ei näin.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Kamppailulajit ja uskonnot

#51

Viesti MikaM »

Ylläoleva siis sekä kamppailusta että uskonnosta. Mielestäni.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 856
Lauteille: Syyskuu 2009
Paikkakunta: Dengfeng
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Kamppailulajit ja uskonnot

#52

Viesti Shaolinsi »

Tämä on mielenkiintoinen aihe. Shaolin kung-fun harjoittelu liittyy oleellisesti buddhalaiseen uskontoon, joten aihe on minulle tuttu.

Minulla on samanlaisia kokemuksia Mikan kanssa amerikkalaisista treenaajista. Useissa kung-fu-kouluissa Kiinassa monet amerikkalaiset korostavat asiaa, etteivät he voi palvella kahta jumalaa. Sitä vauhkoamista on sinänsä huvittavaa seurata, kun he kuitenkin ovat tulleet kung-fu-kouluun, jossa opettajat ovat buddhalaisia. Tämän lisäksi lähes kaikkien Shaolin kung-fu-koulujen opetussuunnitelmaan kuuluu myös buddhalaisuuden opintoja, joten se ei pitäisi tulla kenellekään yllätyksenä. Kai siinä on joku logiikka. Eräässä pienessä kung-fu-koulussa Dengfengissä oli amerikkalainen mies, joka alkoi lukea Raamattua, kun muut menivät meditoimaan. Hän yritti myös käännyttää muita treenaajia kristinuskoon. Muistan sen suututtaneen paikalliset treenaajat eikä se tyyppi pitkään siinä koulussa viihtynytkään.

Minä en ole buddhalainen, joten kaikki buddhalaiset Shaolin kung-fuhun liittyvät rituaalit minun johtamina vaikuttavat teennäisiltä. Tästä syystä olen häivyttänyt treeneistä buddhalaisuuden kokonaan pois, jos vedän treenejä jossakin. Tiedän, että tämä aiheuttaa voimakkaita tunteita monissa buddhalaisissa kung-fu-veljissäni, mutta mielestäni tämä on ainoa oikea ratkaisu.

Seuraavaksi voitaisiin pohtia sitä, onko järkeä treenata buddhalaista kamppailulajia ilman uskonnon harjoittamista, mutta minusta se on ainakin mukavaa. Eikö sen pitäisi riittää kenelle tahansa perusteeksi? :D :jepa:
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Kamppailulajit ja uskonnot

#53

Viesti Lasse Candé »

Itse olen sillä tapaa traditionalistisuussuuntautunut, että jos minulle olisi ongelma jonkin lajin uskonnollisuus, niin en harrastaisi sitä, koska en pystyisi harrastamaan lajia kokonaisuudessaan. Ja jos taas harrastaisin, pitäisin sitten mukana myös uskonnollisen puolen. Ja toivoisin tietenkin lajin opetuksen myös tarjoavan koko paketin.

Moderneja lajeja ja budolajeja joissa tuollaista ei ole käytännössä on ihan riittävästi siihen että mieluinen löytyy. Ehkä. Ja helppo puhua kun problematiikka ei koske itseäni.

Toisaalta, minä olen myös se, joka laulaa niiden virsien mukana kirkossa ja salissa ja tykkään kuunnella pastorien turinointeja. Miksipä en tykkäisi, kun en kerran ole uskovainen?
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 856
Lauteille: Syyskuu 2009
Paikkakunta: Dengfeng
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Kamppailulajit ja uskonnot

#54

Viesti Shaolinsi »

Isolla paikkakunnalla on varmasti ihan riittävästi lajeja, mutta ei pienellä.

Minulla vaikutti lajivalintaan se, että vietin lapsuuteni Joensuussa. Olin kiinnostunut kiinalaisista kamppailulajeista kung-fu-elokuvien myötä. Treenasin Tohtori Krabolan alaisuudessa, mutta hän muutti takaisin pääkaupunkiseudulla. Lopputuloksena oli se, ettei paikkakunnalla ollut enää kiinalaisia lajeja. Se olisi ollut liian kallista useita kertoja kuukaudessa käydä treenaamassa kamppailulajeja toisella paikkakunnalla. Päätin siitä syystä lähteä Kiinaan sisäoppilaitokseen, koska silloin sain treenata useita tunteja päivässä huokella hinnalla täysihoidolla (n. 350 $/kk). Uskonto, treeni ja kommunismi muodostivat siellä sitten sellaisen kolminaisuuden, josta minulle jäi käteen vain treeni.

Olen asunut sen jälkeen Mikkelissä, Kuopiossa, Äänekoskella, Nivalassa ja Outokummussa. Yhdestäkään näistä kaupungeista en ole löytynyt yhtä monipuolista lajia kuin Shaolin kung-fu, uskonnolla tai ilman. Edelleen on halvempaa matkustaa Kiinaan treenaamaan 1-2 kuukaudeksi vuodessa kuin treenata toisessa Suomen kaupungissa kamppailulajia. Jatkoin Dengfengissä reissaamista, koska minulla on siellä paljon ystäviä ja harvassa on lajit, jotka ovat yhtä monipuolisia kuin oma lajini (lyöntejä, potkuja, lukkoja, painia, heittoja, filosofiaa, runoja, lauluja, aseita, kansanloruja, musiikkia ja legendoja). Jos olisin asunut lapsuuteni esim. Helsingissä tai Tampereella, en välttämättä olisi koskaan lähtenyt Kiinaan.

Siinä lyhykäisyydessään syy, miksi harjoittelen uskonnollista kamppailulajia, vaikka en ole uskovainen.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Kamppailulajit ja uskonnot

#55

Viesti Lasse Candé »

Loistava vastaus!

Minkälaisia kytköksiä käytännön tasolla uskonnon ja lajin välillä on? Näkyykö esim jossakin tekniikassa yhteyksiä tai kuuluuko lajiin uskonnollisia harjoitteita? Jos, niin minkälaisia?

Oletan että kommunismi näkyi kolminaisuuden osana lähinnä sellaisella tavalla että harrastajat olivat kommunisteja ja sitten samat ihmiset pyörittelivät kommunismiaan miten pyörittelivät? Jotenkin en oikein usko että tuollainen aatesuuntaus olisi missään käytännöllisessä yhteydessä lajisisältöön, kuten vaikkapa uskonnolliset metaforat, ajatustavat tai ehkäpä jotkut rituaalit voivat olla?

Tästä olisi mielenkiintoista lukea hieman lisää, jos ehdit avata! :jepa:
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Kamppailulajit ja uskonnot

#56

Viesti Kari Aittomäki »

Käsittääkseni Shorinji kempo on Shaolin-versio myös uskonnollisuuden suhteen, joissakin vanhemmissa kirjoissani laji mainitaan aivan uskonhaaraksi rekisteröidyn.
Ystäväni Peter Orre oli kempo-mies aivan korkealla tasolla ja hänen kanssaan asiasta juttelimme.
Kuinka japanilaiset hyväksyivät suomalaisten tapakristittyjen välinpitämättömyyden uskontoa kohtaan, jännitteiden tullessa nimenomaan kristinuskoon ahtaammin suhtautuvien ihmisten tahoilta.

On treenaajia jotka etsivät Zeniä lajeista kuka onnistuneesti kuka pettyen, mutta ilmiö on todellinen.
Kävin jonkin aikaa ampuamassa kyudo-ritsalla ja zenkurkottajien määrä oli melkoinen, veikkaanpa että jokajampalla oli hyllyssä se Herrigelin perusteos. Ehkes myös Pirsigin prätkäkirja.
Tossahan ne mullakin ovat heittäytymisetäisyydellä...

Mutta suhtautuuko tällainen etsijä järjestelmään uskontona samoin kuin vaikkapa kristinuskoon?
Mikähän muuten lie muslimien tulkinta kamppailu-uskonnoista? Vaikka taitaa olla aika osoitteleva ja rajoittava kysymyksenaseittelu..

Kommunismista kungfussa nousee mieleen nationalismi itsessään, taekwondossahan ensi alkuun kumarreltiin koreanlipulle ja jotain messujakin toisteltiin, tämä herätti reaktion.
Samansuuntainen ilmiö oli ja on nimenomaan nyrkkeilyn puoluehahmotus, TUL:n nyrkkeilijät profiloituivat aina epäreiruuden kohteiksi ja nyrkkeilytyyliltään hyökkääviksi.
Kyse ei ollut niinkään kommunismista vaan duunari-imagosta, kestävästä ja sitkeästä.

Erilaisissa kansanpaineissa elävät luonnonuskonnot aikas vahvoina, jopa kaspinissa se klangi oli anterovipunen.

Luonnollisesti voidaan ajatella että herkällä iällä tarjotut hojo-opit viitekehyksineen voivat viedä nuorta sielua poispäin kristillisistä arvoista. Ajatusmallissa saattaa olla jopa perää, olen itse verrannut karaten löytämiseni väkevyyskertointa uskoontuloon.

Hyvä aihe.
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 856
Lauteille: Syyskuu 2009
Paikkakunta: Dengfeng
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Kamppailulajit ja uskonnot

#57

Viesti Shaolinsi »

Lasse Candé kirjoitti: touko 13, 2020, 12.08 Minkälaisia kytköksiä käytännön tasolla uskonnon ja lajin välillä on? Näkyykö esim jossakin tekniikassa yhteyksiä tai kuuluuko lajiin uskonnollisia harjoitteita? Jos, niin minkälaisia?

Kuva

Buddhalaisuuden määrä riippuu paljon opettajasta, koulusta, opettajan suhteesta Shaolin-temppelin luostarijärjestelmään ja opettajalinjasta. Tämä on hieman laajempi kysymys, joka vaatii hieman pohjustusta. Tässä vaiheessa kannattaa vetää henkeä ennen kuin alkaa lukemaan.

Yleisellä tasolla Shaolin-temppelin luostarilaitos jaetaan kahteen osaan: buddhalaisiin munkkeihin ja soturimunkkeihin. Jos joku henkilö haluaa temppeliin tavalliseksi buddhalaiseksi munkiksi, hänen täytyy vannoa 250 bie jie tuo jie -valaa ja 58 pu sa jie -valaa. Tavalliseksi buddhalaiseksi munkiksi ei voi tietääkseni tulla missään muualla Kiinassa, jos kaikkia valoja ei vannota. Tämä buddhalaisuuden vaatimus poikkeaa hieman Shaolin-temppelissä. Temppelissä on munkkeja, jotka eivät noudata läheskään kaikkia edellä mainittuja määräyksiä. Heitä kutsutaan soturimunkeiksi. Heiltä vaaditaan vain viisi valaa: älä tapa, älä varasta, älä tee huorin, älä puhu väärin ja älä juo alkoholia. Näiden lisäksi vaaditaan täyttä selibaattia, jos ollaan temppelialueella. Nämä soturimunkit luokitellaan kuitenkin munkeiksi, koska he asuvat temppelialueella ja harjoittelevat siellä päivittäin. Vannottujen valojen pieni määrä tekee heistä maallisia buddhalaisia, mutta heidän sijaintinsa luostarissa tekee heistä munkkeja. Tämä poikkeus hämmentää usein maallikoita ja aiheuttaa väärinkäsityksiä.

Lihansyönti kielletään pu sa jie -valoissa, joita soturimunkit eivät noudata. Maallikot kritisoivat usein myös munkkien lastenhankkimista, koska suuren yleisön mielestä buddhalaisten munkkien pitäisi olla selibaatissa loppuelämänsä ajan. On totta, että selibaatista poikkeava tavallinen buddhalainen munkki erotetaan loppuelämäksi yhteisöstä, mutta soturimunkkien kohdalla tässäkin on poikkeus. Selibaatti kuuluu bie jie tuo jie -valoihin, joita soturimunkit eivät myöskään ole vannoneet. Tämän vuoksi perheen perustaminen soturimunkeille on täysin sallittua ja hyväksyttävää sen jälkeen, kun he ovat lähteneet temppelistä.

Toinen asia, mikä erottaa temppelin buddhalaiset munkit ja soturimunkit toisistaan, on Shaolin kung-fun ja buddhalaisten tekstien opiskelu. Jokaisen munkin Shaolin-temppelissä on opiskeltava ensin buddhalaisuutta. Tämän jälkeen tulevat kamppailutekniikat, joiden opiskelumäärä vaihtelee. Shaolin-temppelissä on buddhalaisia munkkeja, jotka eivät lainkaan opiskele Shaolin kung-futa. Ei ole kuitenkaan yhtään soturimunkkia, joka ei opiskelisi edes pientä määrää buddhalaisuutta. Temppeli on ensin buddhalainen luostari ja vasta sen jälkeen taistelulajikoulu.

Nämä asiat tulee ymmärtää ennen kuin puhumme Shaolin kung-fu-kouluista Kiinassa. Monet Shaolin-koulut ovat entisten Shaolin-munkkien perustamia, niin soturimunkkien kuin buddhalaisten munkkien, joten Shaolin-luostarijärjestelmä vaikuttaa myös näiden munkkien perustamiin ja ylläpitämiin kouluihin. Tai ainakin pitäisi.

Kuva

Muutama sana vielä temppelin munkeista. Temppelissä oleskelevat ihmiset jaotellaan vannottujen valojen mukaan: buddhalainen munkki (308 valaa), munkkioppilas (48 valaa), noviisimunkki (10 valaa), soturimunkki (5 valaa) ja maallinen oppilas eli ei-buddhalainen oppilas (5 valaa). Tässä listauksessa piilee myös yksi syy sille, miksi buddhalaisuuden määrä vaihtelee eri koulujen välillä. Eri tason oppilaat perustavat kouluja erilaisilla taustoilla. Jos kung-fu-koulun perustaja haluaa noudattaa perinteitä, ne menevät seuraavasti: Buddhalainen munkki voi ottaa jokaisen tason oppilaita. Soturimunkki voi ottaa ei-buddhalaisia oppilaita, perimyslinjaoppilaita (tudi) ja tavallisia oppilaita. He eivät kuitenkaan voi ottaa varsinaisia buddhalaisia munkkioppilaita, koska he eivät ole vannoneet tarpeeksi buddhalaisia valoja. Heidän tietämyksensä buddhalaisuudesta ei riitä uskonnollisten oppilaiden opettamiseen. Tästä syystä kaikissa kouluissa ei ole varsinaista buddhalaista opetusjärjestelmää, vaan pikemminkin erinäinen määrä buddhalaisia opetuksia.

Tällainen oli luostarijärjestelmä silloin, kun oma kung-fu-opettajani oli soturimunkkina temppelissä. Kun temppeliin valittiin nykyinen apotti, tämä vanha luostarijärjestelmä muuttui täysin. Tällöin temppeliin tuli kokonaan uusi munkkiluokka: akrobaattiset munkit, jotka eivät ole tiettävästi vannoneet mitään buddhalaisia valoja eivätkä opiskelleet buddhalaisuutta muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Nykyisin suurin osa temppelissä olevista munkeista on näitä akrobaattisia munkkeja, jotka perustavat kouluja noudattamatta perinteitä.

Miten meillä Wang-perheessä buddhalaisuus näkyy treeneissä? Meillä ei ole merkittävästi buddhalaisia rituaaleja, joten maalliset oppilaat soveltuvat suhteellisen nopeasti treeneihimme. Poltamme välillä ennen treenejä suitsukkeita, kumarramme Shifun olohuoneessa olevan Buddha-patsaan edessä ja keskustelemme treenien lomassa buddhalaisesta filosofiasta. Joissakin toisissa kouluissa treenaajat palvovat Vajrapania (alimassa kuvassa esiintyvä Buddhan suojeluspyhimys) kuten jumalaa ja treenit pyörivät enemmän buddhalaisuuden ympärillä. Voin kertoa Vajrapanista ja sen yhteydestä väkivallan treenaamiseen joskus myöhemmin. Nyt en enää jaksa, kun tuli niin pitkä viesti. Voin kirjoittaa kommunismin vaikutuksesta myös myöhemmin.
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3398
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Kamppailulajit ja uskonnot

#58

Viesti Jasse »

Todella mielenkiintoista settiä Shaolinsi! Keep it coming!
Minua ovat kiinnostaneet uskonnot ja filosofiat lähes yhtä kauan kuin kamppailulajit.
Pidän sekä Jeesus Nasaretilaisen (Kristus) että Siddharta Gautaman (Buddhan) esimerkkejä ja oppeja pasifistisina. Ihmiset tietysti ovat ihmisiä ja siten taipuvaisia väkivaltaan, mutta kiinnostavaksi asiat menevät silloin kuin perustellaan väkivallan käyttöä lähtökohtaisesti pasifistisella uskonnolla. Teologisessa tiedekunnassa kirjoitinkin tutkimus-esseen aiheesta "Temppeliritarit ja sodankäynnin kristillinen oikeutus" tms. Jeesuksen opeista ei juuri tukea sotatoimille löytynyt vaan kirkonmiesten hurmospuheista sekä tietysti Vanhasta testamentista: "Jumala, sinä opetat sormeni sotimaan, käteni kamppailemaan" Suunnilleen tuollainen kohta löytyy Daavidin psalmista ja sitä käytettiin monesti kristittyjen soturien lipuissa, yms.

Buddhalaisuudessahan on elossa kolme pääsuuntausta jotka kaikki kehittyivät Intiassa, mutta sitten kaikessa suvaitsevaisuudessaan katosivat synnyinalueelta sulautuen takaisin osaksi monimuotoista hindulaisuutta ja jääden Islamin jalkoihin. Nämä kolme yhä vaikuttavaa suuntausta ehtivät tätä ennen levitä ympäri Aasiaa: Theravada, Mahajana ja Vajrayana. Karkeasti yleistäen uskallan todeta että Theravada on ateistisin ja askeettisin, Majanassa palvotaan Buddhaa, buddhia ja boddhisatvoja ja Vajrayanassa harjoitetaan magiaa. Shingon ja Tendai lahkot edustavat japanilaista Vajrayana-buddhalaisuutta ja monilla ko-ryu kouluilla on yhteyksiä näihin lahkoihin.

Shaolinis toki kertokoon enemmän mainitsemastaan Vajrapanista - Buddhan suojeluspyhimyksestä. Mutta mitä itse olen googletellut niin tätä hahmoa voi pitää myös buddhan voiman ilmentymänä ( Omat ilmentymänsä/olentonsa on myös ainakin myötätunnolle ja viisaudelle.) Vajrapani tarkoittaa ilmeisesti "Vajraa pitelevä". Vajra on erikoinen myyttinen/maaginen ase - kahva jonka kummassakin päässä on kolme koukkua tai piikiä. Vajra tarkoittaa myös salamaa ja timanttia. Mielenkiintoisin knoppitieto jonka wikipediasta kaivoin on että tällä sanskriitin sanalla on yteiset juuret suomen kielen sanan "vasara" kanssa. Tästä tulee mieleen kaiken maailman salamaa takovat Ukko-ylijumalat ja Thoorit...
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Kamppailulajit ja uskonnot

#59

Viesti Ile »

Kari Aittomäki kirjoitti: touko 13, 2020, 13.31 Ystäväni Peter Orre oli kempo-mies aivan korkealla tasolla ja hänen kanssaan asiasta juttelimme.
Hah, tästä muistui mieleen lausahdus lähes 30 vuoden takaa. Mulla oli jo vuosia kamppailutaustaa kun menimme vähemmän kokemusta omaavan kaverini kanssa ensimmäisiin Orren treeneihin Kirstinkadulle. Oli puhetta, että kempoon liittyy tämä Kongo Zen -ajattelu, eletään puoliksi itselle, puoliksi toisille jne...

Treenien jälkeen kaverini totesi Orreen viitaten, että "tosta jätkästä on kyllä zenit kaukana". :)

No, kovasti hänkin siitä hommasta innostui ja itse asiassa jatkoi sitä paljon pidempään kuin minä. Itselleni riitti ja vaihdoin vuosiksi nyrkkeilyyn sen jälkeen kun Orre savustettiin ulos.

Toinen jotenkin ketjuun liittyvä anekdootti on myös se, että Ichimura Senseihän (pohjoismaiden "pääopettaja" aikidossa) lopetti budoharjoittelun noin 80-luvun puolivälissä ja liittyi jonkinlaiseen kristinuskoon kääntyneiden japanilaisten yhteisöön.
PetriP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2135
Lauteille: Toukokuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: Judo

Kamppailulajit ja uskonnot

#60

Viesti PetriP »

Tappelunrieha on aina ollut vähäinen tekijä. Ne ihmiset joiden tehtävänä kuolla tai tappaa ei siitä yleensä aivan niin innoissaan ole kuin johtajat. Ja tuon välin kuromiseen tarvitaan sitten ideologioita ja se se ja sama onko se ideologia uskonnollinen vai ei. Taikauskojen vaivaamille ihmiselle uskonnot on varmaan se helpompi tarina.

uskontojen suurinvaikutus on pitkittyneissä konflikteissa. Ilman katolinen/angilikaani jakoa ei irlannissakukaan enää muistaisi kuka on brittiläistä sukua ja kuka ei

Judossa toi uskonnon tuomat ongelmat rajoittuu siihen, että osa islamin uskoisista eihalua kumartaa kun se kerran on kielletty. Huiveja näkee joskus harjoituksissa mutta kisoissane on kielletty. Mitä hyvänsä uskonnollista taustaa kanolla mahdollisesti oli sen on kadonnut. Aikidossa ainakin alkujaan oli selkeä kytkös johonkin shintolaisuuden haaraan
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 61 kurkkijaa