En ryhtynyt vielä selailemaan, mutta Jusukin on ainakin puhunut flowsta, jonka yhdistän pitkälti liikkeeseen. Siksi otin puheeksi. Ketjussa on paljon erinäköistä kikkailua milloin kättäpidemmällä, milloin potkien portaikossa. Monissa näissä pätkissä näen taipumusta flowpyrkimykseen liikkeessä, kamppailua taas en.Lasse Candé kirjoitti: ↑touko 14, 2020, 13.35 En nyt ole varma pitäisikö Kombassa ollakaan liikepuolella mitään mullistavaa. Potkumiitissä ei ainakaan mitään tällaista väitettä ilmennyt enkä ole tässä keskustelussakaan nähnyt.
Kamppailun anti tulee kamppailusta. Minä tutkin siihen sisältyen liikkeenlaatua kamppailutekniikoiden taustalla. Jos minulta puuttuu kamppailukokemus, on liikkeentutkiskeluni sitä tukevaksi vailla pohjaa. Mutta jos minulla on se kokemus, saan liikkeentutkiskelusta konkreettista hyötyä kamppailua ajatellen. Voin opettaa näitä oivalluksia myös muille kamppailijoille ja siitä voi olla hyötyä. Mutten voi tukea kenestäkään tulemaan kamppailijaa vain näillä oivalluksilla.Lasse Candé kirjoitti: ↑touko 14, 2020, 13.35 Jos ymmärrän oikein, Eizei ikäänkuin ajattelee, että kamppailun anti on joko jonkinlaisen väkivaltavälineistön (laajassa merkityksessä) puolella tai sitten liikepuolella. Ymmärränköhän oikein?
Voin saada vaikka tanssista jonkun lukon päästä aukeamaan, liikettä vapautuneemmaksi, uuden kokemuksen käyttää kehoa, joka loksahtaa johonkin kohtaan kamppailullistakin tekemistä. "Miksei jalat käy näin vikkelään tatamilla. Ahaa! Tuossa se on. Sulautetaan mukaan." Miksei sama voisi tapahtua Kombassa... Se voi olla vaikka jokin taktinenkin näkökulma.
Uskon myös, että omat tanssihaasteeni liittyvät tähän vuorovaikutusaspektiin. Juurikin uskon, että tämä vuorovaikutuksellinen pelinäkökulma saattaisi jollekin jotakin kombassa avata, jos se sattuisi kiinnostamaan. Sitä on ilmeisesti mietitty. Liikepuolella ja flown näkökulmasta en näe ihmeellistä skilliä, yritystä kyllä ja pitkälle mietittyjä korkealentoisia juttuja. Taso on minun silmääni perus "tykkään heilutella esineitä joten teen sitä paljon" entusiastikamaa. En näe ihmeellistä liikkumisen osaamista suhteessa tekijään itseensä, käsiteltyyn tai kohdeltuun välineeseen tahi toiseen ihmiseen. Ja jos meinaa olla no force vuorovaikutuksen mestari niin sitä pitää olla.Lasse Candé kirjoitti: ↑touko 14, 2020, 13.35 Jos asian näkee näin, voi tietenkin kysyä onko olemassa jotakin muuta erikoistumissuuntausta, josta voisi järkeillä samoin vai onko liikepuoli muka ainoa. Minun nähdäkseni ei ole, vaan vuorovaikutustaidot ovat esimerkki toisesta.
Uskon, että Komban kehittäjälle itselleen voisi olla hyötyä Kombaan käyttämästään energiasta hankkiessaan nöyrästi kamppailukokemusta jostain lajista. Varmasti muodostuisi omaperäistä tyyliä ajan kuluessa. Visiota on ja jos toteutus saa lihaa luiden ympärille niin...
Mielestäni tämän voi viedä metodina vaikka sotealalle siinä missä tanssinkin, mutta kulman on oltava vaikka jotain itseilmaisuun liittyvää voimankäytön tai vastaavan sijaan. Kamppailuseurassa voi vaikka vetää lämpöjä ja jotain vaihtoehtoista workshoppia kiinnostuneille. Mutta veikkaan, ettei tule olemaan jonoksi asti.