Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Metsästys

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 98
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Metsästys

#1501

Viesti Mjölnir »

Teräksen ongelma on mm se, että metsänomistajille on huono asia: yksikin teräksen pala puun rungossa aiheuttaa sen hylkäämisen sahalla. Teräksen kantama on myös huonompi. Tina ja vismutti, wolframi yms korvikemateriaaleja kyllä löytyy, vesilinnustuksessahan lyijy on ollut jo pitkään kielletty. Varsinainen ongelma on tuo ampumarata-asia. Jos harjoittelusta tulee kohtuuttoman kallista, se on myös eettisesti arveluttavaa, koska jokainen riistaeläin ansaitsee taitavan metsästäjän

Siinä missä lyijyhaulipatruuna maksaa 0,25€, wolram-patruuna maksaa yli 10€/kpl
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
fuusetsu
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 539
Lauteille: Maaliskuu 2005

Metsästys

#1502

Viesti fuusetsu »

Mikä on teräshaulin ongelma ampumaradalla? Ei luulisi, että ainakaan puut. Jos kaikki käyttää kevyempää teräshaulia, niin urheilussa tilanne vastaa kai sitä, että kuulantyönnössä kaikilla on saman painoinen kuula. Mikä on perus teräshaulipatruunan hinta?

Käytetäänkö vesilinnustuksessa käytännössä teräs- vai wolframihauleja? Miten paljon teräshaulin käyttäminen vähentää käytännössä tilaisuuksia ampua lintu taivaalta, kun teräshaulilla ei riitä kantama? Onko eettisesti hyvällä metsästäjällä (siis tarkalla ampujalla) vielä hyvä todennäköisyys pudottaa lintu teräshaulin kantaman ulkopuolelta lyijyhaulilla?


Minä kun omistan vain vanhoja pienoiskiväärejä (.22lr), niin katselin vähän niiden lyijyttömiä vaihtoehtoja. Ei oikein löytynyt kuin pari metsästykseen tarkoitettua teräsluotia. Niissä oli lähtönopeudet ihan huippuluokkaa. En katsonut, mutta hidastuvat sitten varmaan ilmassa nopeammin kuin lyijyluodit. Hinnat oli jotain 1,5 - 2 kertaisia vastaaviin lyijyluoteihin. Jos niitä nyt voi suoraan mihinkään verrata.


Tuo "taitava metsästäjä" mistä mainitsit, tarkoittaa kai metsästäjää, joka ainakin hallitsee aseensa, tietää ja tunnistaa kohteensa sekä osaa ampua tarkasti? Tai jotain sen suuntaista. Itse olen ihan OK tarkka ampuja, mutta metsästys ei ole koskaan kiinnostanut, juuri tuon eettisyyden vuoksi. Siis sen, että en luota omaan osumaani. Uskon, että teurastamossa eettisellä teurastajalla on parempi tilastollinen kill-rate ekalla osumalla, kuin minulla aseen kanssa. Minä kun en halua sitä ensimmäistäkään huonoa osumaa.
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 6424
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Metsästys

#1503

Viesti AlexMachine »

Sovellettu reserviläsammunta ja muutama muu laji joissa haulikolla ammutaan teräsmaaleja, ei voi käyttää teräshauleja kimmokevaaran vuoksi.
Ja sitten tosiaan patruunan hinta. Itse ammun noin 2000 9mm ja saman verran .223 ja ehkä 500 7,62x39 vuodessa = eli noin 1200-1500€ menee patruunoihin. Jos hinta 10 kertaistuu niin 12t€ vuodessa ja oikeat kilpa-ampujat päästelevät helposti yli 20t laukausta vuodessa...
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 98
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Metsästys

#1504

Viesti Mjölnir »

Tuossa on lyhyt tietopaketti haulikon haulimateriaaleista pähkinänkuoressa

https://hirvikota.wordpress.com/haulikon-patruuna/
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
fuusetsu
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 539
Lauteille: Maaliskuu 2005

Metsästys

#1505

Viesti fuusetsu »

Mitenkäs kupari- tai sinkkihaulit vs teräsmaali? Onko välttämätöntä, että maalit ovat terästä?

Alex otti esille kilpaurheilijan laukausmäärät. Mikäs on Potkun metsästäjien perstuntuma keskivertometsästäjän ampumaratapäivien määrästä vuodessa?

Mjölnir kirjoitti: syys 4, 2020, 22.45 Siinä missä lyijyhaulipatruuna maksaa 0,25€, wolram-patruuna maksaa yli 10€/kpl
Onko tuo keskimäärin, vai lyijy halvimmillaan ja wolfram kalleimmillaan?

Se teräshaulipatruunan hinta kiinnostaa yhä.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 98
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Metsästys

#1506

Viesti Mjölnir »

Halvin lyijytreenipaukku ja keskimääräinen volfram

Kärkkäinen myy näköjään teräshaulia euron kappale. Eli 4x hinta lyijyyn verrattuna.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
fuusetsu
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 539
Lauteille: Maaliskuu 2005

Metsästys

#1507

Viesti fuusetsu »

Kärkkäinen myy teräshaulipatruunoita myös 0,36 €/kpl, rautahaulipatruunoita vielä halvemmalla.

Tungstenhaulipatruunoita näyttäisi saavan 5,18 €/kpl. Muualta sama alle 5 €/kpl.
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 11231
Lauteille: Kesäkuu 2008

Metsästys

#1508

Viesti Jorge »

fuusetsu kirjoitti: syys 5, 2020, 14.44

Tungstenhaulipatruunoita näyttäisi saavan 5,18 €/kpl. Muualta sama alle 5 €/kpl.
:pilkku:

Tungsten on suomeksi volframi. Siis yksöisveellä.
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 6424
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Metsästys

#1509

Viesti AlexMachine »

Iso osa metsästäjistä ampuu vain sen pakollisen, eli kohdistetaan kiikari, ammutaan hirvitesti tms läpi ja metsälle. Muutamia satoja laukauksia vuodessa. Vain hyvin pieni osa tuntemistani metsästäjistä ampuu enemmän, hekin usein sitten metsästystä tukevaa urheiluammuntaa esim trap/skeet, tai sitten esim SRA ja metsästää jolloin heti tulee selkeästi enemmän treeniä.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 98
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Metsästys

#1510

Viesti Mjölnir »

Susien kannanhoidollisen metsästyksen salliva kansalaisaloite keräsi hetkessä vaadittavat 50 000 nimeä. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/26f9 ... 4f65088aaa
Varsinkin itä-Suomessa susien aiheuttamat vahingot korille ovat valtavat
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 98
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Metsästys

#1511

Viesti Mjölnir »

"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 98
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Metsästys

#1512

Viesti Mjölnir »

”Yli 20% kouluikäisistä pojista pitää metsästystä toiveharrastuksenaan. Näkisin, että tällaisessa maassa metsästyksen tulevaisuus voisi hyvinkin olla turvattu. Mutta nykyisin kysyntä ja tarjonta eivät kohtaa. Tämän korjaamiseksi voi tehdä paljon.

Metsästäjien kannattaa olla koulujen biologian opettajiin yhteydessä ja tarjota apua. Vierailuluennot, käytännön rastit, luontovierailut, sisäelinten toimittaminen ja vaikka riistakamerayhteistyö ovat monelle opettajille arvokkaita.

Jos paikkakunnalla on ampumarata, siellä kannatta järjestää tutustumispäiviä, joissa kerrotaan myös miten ampuma / metsästysseuran jäseneksi voi päästä. Jos jäsenyys ei ole mahdollista, miten voi päästä vierailemaan?

Jokainen metsästäjä voi tarjota lähipiirinsä nuorisolle mahdollisuuden tulla mukaan jahtiin tai kytikselle. Kyyhkyjahti on hyvä vaihtoehto. Supikytis pimeänäkölaitteilla aivan järjettömän kiinnostavaa. Luolajahti hemmetin hyvää liikuntaa ja yhteisöllisyyttä.

Pidemmällä tähtäimellä on todellakin syytä ratkaista myös se, miten useampi tyttö alkaisi pitää metsästystä toiveharrastuksena, mutta jo olemassaolevasta kysynnästä kannattaa ottaa kiinni ensin.

Jos tähän kiinnostukseen ei tartuta ja aloittamisen kynnystä lasketa, on aivan turha syyttää harrastajamäärän vanhenemisesta ketään muuta kuin itseään.”

Monilla metsästäjillä on väärä kuva siitä, että on joku vastakkainasettelu he vs kaikki muut. Mutta nykynuoriso suhtautuu melko neutraalisti metsästykseen

"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2463
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Metsästys

#1513

Viesti tapsaattori »

Tässä on kirjoitus mahdollisuuksista missä kaikkialla ja millä luvalla missäkin voi metsästää.

https://metsalle.fi/2014/03/16/metsasty ... etsimassa/
katar
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 2037
Lauteille: Tammikuu 2008
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Thainyrkkeily
Sivulajit: Potkunyrkkeily; nyrkkeily

Metsästys

#1514

Viesti katar »

Varmaan tosi tyhmä kysymys, mutta saisikonko pyydystää ansalla kaverin mökillä esimerkiksi jäniksiä? Tarviiko olla lupa maanomistajalta, tai entä jos laitan ansan jonnekin pöpelikköön, niin ettei se ole kaverin mökin tontilla, saako niin tehdä? Luin tuon missä saa metsästää jutun mutta en siitä ihan vastausta tähän löytänyt, osaako joku viisaampi kertoa blondille...????
Frankly my dear, I don`t give a damn.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 98
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Metsästys

#1515

Viesti Mjölnir »

Metsästämiseen pitää olla metsästyskortti ja metsästysoikeus, eli lupa maanomistajalta. Ansojen käyttö jäniksen metsästyksessä on kielletty.

Rautojen käyttäminen riistaeläinten pyynnissä on sallittua silloin, kun raudat ovat sellaisia, jotka tappavat siihen mennen eläimen välittömästi. Eläimen on kuljettava rautojen lävitse ja laukaistava ne. Rautojen läpimitta saa olla enintään 30 cm ja rautojen on oltava kansainvälisten sopimusten mukaisesti vaatimukset täyttäviä. Rautoja saa käyttää vain majavan, piisamin, ketun, tarhatun naalin, supikoiran, kärpän, minkin, hillerin, näädän, mäyrän, saukon sekä rauhoittamattomiin eläimiin kuuluvien nisäkkäiden pyyntiin.

Loukkua saa käyttää silloin, kun loukku pyytää eläimen elävänä. Loukun on oltava sellainen, että eläin mahtuu seisomaan ja makaamaan siinä luonnollisessa asennossa. Lisäksi loukun tulee olla sellainen, että eläin ei voi vahingoittaa itseään siinä. Loukkua ja vastaavaa pyyntilaitetta saa käyttää vain ilveksen, majavien, piisamin, tarhatun naalin, ketun, supikoiran, kärpän, minkin, hillerin, näädän, mäyrän, saukon, villikanin, itämeren norpan ja hallin pyydystämiseen. Myös kaikkia rauhoittamattomia eläimiä voi pyydystää loukulla.

Jalkanarua saa käyttää vain ketun pyydystämiseen. Tällöin maaston tulee olla lumipeitteinen. Silmukan halkaisijan tulee olla jalkanaru lauenneena vähintään 30 cm.

Jalkanarua, loukkua tai muuta vastaavaa pyyntilaitetta käytettäessä on valvonta järjestettävä niin, että ainakin kerran vuorokaudessa voidaan todeta, onko eläin mennyt pyyntilaitteeseen.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 66 kurkkijaa