Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti.
Kilpakarate (Karate)
Valvoja: Valvoja
-
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 16
- Viestit: 20845
- Lauteille: Joulukuu 2007
Kilpakarate (Karate)
Mun oma kirja on jossain kodissani enkä tiedä missä.
Jaksaisitko Timo referoida tai lainata mitä hän tarkalleen sanoikaan? Esim kuinka laajalti hän puhuu eri katoista?
Seibukanin Chinto jonka injunjack mainitsi malliesimerkkinä päinvastaisesta ei olekaan tietyssä mielessä klassinen katamuoto, vaan se on Kyanin muokkaama (ja sen selkein tunnusmerkki on viistoon liikkuminen). Mutta hetkinen, eikös myös Matsubayashissa (mainitun Nagaminen haara) ole myös Kyanin Chinto? Mitenköhän päätymiskohta...
Ja on ymmärrettävää että kun asennot ja askellukset ovat juuri niitä tyylejä toisistaan erottavia, kata joka on joskus päätynyt samaan paikkaan ei ehkä muutosten jälkeen sitten teekään näin, vaikka liikkeet, suunnat ja järjestykset pysyisivät samoina. Meillä Wadossakin päädytään minne päädytään ja me emme piittaa tästä yhtään, luojan kiitos. Ja luojalla tarkoitan Hironori Otsukaa.
Jaksaisitko Timo referoida tai lainata mitä hän tarkalleen sanoikaan? Esim kuinka laajalti hän puhuu eri katoista?
Seibukanin Chinto jonka injunjack mainitsi malliesimerkkinä päinvastaisesta ei olekaan tietyssä mielessä klassinen katamuoto, vaan se on Kyanin muokkaama (ja sen selkein tunnusmerkki on viistoon liikkuminen). Mutta hetkinen, eikös myös Matsubayashissa (mainitun Nagaminen haara) ole myös Kyanin Chinto? Mitenköhän päätymiskohta...
Ja on ymmärrettävää että kun asennot ja askellukset ovat juuri niitä tyylejä toisistaan erottavia, kata joka on joskus päätynyt samaan paikkaan ei ehkä muutosten jälkeen sitten teekään näin, vaikka liikkeet, suunnat ja järjestykset pysyisivät samoina. Meillä Wadossakin päädytään minne päädytään ja me emme piittaa tästä yhtään, luojan kiitos. Ja luojalla tarkoitan Hironori Otsukaa.
- injunjack
- kylkeenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 5
- Viestit: 1619
- Lauteille: Heinäkuu 2005
- Paikkakunta: Helsingin mlk.
- Etulaji: Seibukania - perkele
Kilpakarate (Karate)
aika hyvin. En jaxa nyt alkaa tutkimaan miksi, mutta meillä menee aina tonne loppusuuntaan pitkäks... yleensä noin metrillä.
-REMEMBER; SOME PEOPLE ARE ALIVE SIMPLY BECAUSE IT IS ILLEGAL TO SHOOT THEM-
Kauas on pitkä matka.
https://www.facebook.com/SeibukanPKS/
Kauas on pitkä matka.
https://www.facebook.com/SeibukanPKS/
- TimoS
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 5
- Viestit: 23356
- Lauteille: Tammikuu 2005
- Paikkakunta: Hesa
- Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
- Sivulajit: Matayoshi kobudo
- Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
- Yhteystiedot:
Re: Kilpakarate (Karate)
Joo, tuo on hyvin samankaltainen kuin meidänkin. Sanoisin, että ero tulee enimmäkseen asennoista, mutta tuossa taitaa olla myös pari ylimääräistä tekniikkaa meidän versioon verrattuna. Niiden yhteydessä taidetaan ottaa ylimääräinen askel, joka voi vaikuttaa. Katsotaan Jack tuo vaikka ennen treenejä.Ôari kirjoitti:
....aika lähelle päättyy (jos Guugle Fu:ni oli riittävän vahvaa, ja on oikean haaran oikea Kata )
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Timo Saksholm
Karate wa kunshi no bugei
Karate wa kunshi no bugei
- Kari Aittomäki
- päähänpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 5
- Viestit: 16104
- Lauteille: Helmikuu 2006
- Paikkakunta: Kokkola
Kilpakarate (Karate)
Palaan tähän näkökulmaan.Jorge kirjoitti: ↑syys 8, 2020, 12.40Onhan tuokin yhdenlainen näkemys, joka ei tietenkään ole kokonaan väärä. Se, että kiukkarin harjoittajien mielestä naamaanlyönti ei vaatisia taitoa, kuulostaa jo melko keksityltä jutulta, tai sitten sellaisen kertomalta, joka on treenannut vain knockdown- ottelua, eikä koko kiukkarin (tai muiden knockdownilla kilpailevien tyylien) tekniikkavalikoimaa.Lasse Candé kirjoitti: ↑syys 7, 2020, 17.23
Omaan silmääni nuo kaksi ottelusääntöä ovat täysin järkeviä ja ymmärrettäviä kun halutaan saada lajista esiin mitä halutaan. Ensimmisen osalta (knockdown) Jesse toteaakin tämän spirittijuttuna,
Mutta ymmärtääkseni alun perin on kyse siitä valinnasta, että säilytettiinkö matsauksessa paljasnyrkkisyys, vai lyötiinkö naamaan. Paljasnyrkein käytyjen naamaanlyöntimatsien määrä on melkoisen rajallinen vekkien ja kasvon (myös käsien) luiden murtumien takia ja varsinkin turnausmuotoiset kilpailut olisivat hankalia.
Moni muu laji (mm. nyrkkeily ja vapaaottelu, mieluummin puhuisin nykyisin MMA:sta, koska vale tudossa/ NHB:ssa matsataan harvemmin) on päätynyt sitten hanskoihin ja siteisiin.
Toinen puoli sitten on, että jos karaten harjoittelu ehdollistuu tiukasti knockdown- sääntöiseen kilpailuun, tuloksena voi olla kova pässittäjä, mutta ei-niin- taitava tappelija.
Sivumennen sanottuna tuo teorian ja katojen ulkoisen muodon vatkaaminen on yhtä maukasta kuin vanhan korpun pureskelu ilman
välinesteitä.
Muistutan taas tätä aiemmin korostamaani seikkaa että kontrolli on ase.
Kontrolli on työkalu, jolla koko myllytystapahtuma otetaan haltuun ja viedään siihen suuntaan kuin tahdotaan.
Kun joudutaan tilanteeseen, kokematon ja innostunut tapaus pommittaa atavistisesti naamataulua, lainkaan funtsimatta oisko jotain muuta maalia tarjolla kenties.
Tätä tarkoitetaan sillä että naamaanlyönti ei vaadi taitoa; se on luontainen pyrkimys ja vie mennessään.
Mä olen monasti nähnyt kuinka tampio yrittää kääntää jo nutistunutta kohdetta paremmin naamaan lyötäväksi vaikka polo on kramppimaisessa sikiössä.
Juuri tästä syystä takavuosien karatekat olivat verrattomasti parempia katumyllyttäjiä kuin silloiset nyrkkeilijät, nykyiset vapaaottelijat tai potkunyrkkeilijät ikinäkään. Tilannehallinta, kontrollihakuisuus.
Knockdownissa haetaan paikkaa ja otetaan vastaan annettu punishment. Kovana ja ylpeänä.
Tämän asian vuoksi silloin aikanaan tamperelaiset potkunyrkkeily-paatoksen tahrimat väkivaltahekumoijat hävisivät Helsingin sälleille..
Tosin Tampereen isot sällit tulivat pari kertaa oikeen valmistautuneina kohdatakseen stadin edustajan. Joka ei ilmestynyt paikalle. Hyvä niin.
Pistekaratessa idea on viety vielä pitemmälle, koko pelissä on elementtejä tasanko-intiaanien tavasta taistella, jossa suurin uroteko ei väitetysti ollut päänahka vaan voimakkaan vihollisen koskettaminen.
Symbolitaistelua.
Mahtava työkalu syvän rauhan aikaiseen mylläkkään.
jep.
Älkää tulistuko, kaikissa lajeissa on hyvää eivätkä hanskaajat suinkaan aina päästele täysiä.
- TimoS
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 5
- Viestit: 23356
- Lauteille: Tammikuu 2005
- Paikkakunta: Hesa
- Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
- Sivulajit: Matayoshi kobudo
- Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
- Yhteystiedot:
Kilpakarate (Karate)
Eksytään aiheesta aika kauas historiahuokailun piiriin
Sori, kesti vähän kun unohdin asian. Tässä joka tapauksessa lainauksena Nagamine sensein näkemyksiä asiastaLasse Candé kirjoitti: ↑syys 10, 2020, 12.14 Jaksaisitko Timo referoida tai lainata mitä hän tarkalleen sanoikaan? Esim kuinka laajalti hän puhuu eri katoista?
one of the most important functions of the intermediate movements is that of 'positional coincidence'; they cause the final position of the kata to coincide with the initial position. The kata begins at one point and ends at the same point so that the symmetry of position, as well as movement, is upheld. This positional coincidence for the beginning and end of kata is stressed in both Shuri-te and Tomari-te
It can also observed in Okinawan folk dances, and the greatest Okinawan folk musicians accept this theory of positional coincidence. Needless to say, the Okinawan folk dance is different in function from karate, but both of them have many common characteristics in the movement of feet and hands. The theory of positional coincidence is also supported by the principles of physical training. Well-balanced movements in symmetry are essential to any exercise or sport
Ei ainakaan välttämättä ihan noinkaan. Ei tiedetä tarkkaan oliko muutokset Kyanin vai yhden hänen opettajistaan, Matsumoran, tekemiä. Chintosta on olemassa (ainakin) kaksi eri versiota, joiden juuri on todennäköisesti sama: suoraan eteen-taaksepäin tehtävä ja Kyanin versio, jossa liikutaan 45 asteen kulmassa eteen- ja taaksepäin. Toinen juttu, että pelkästään 45 asteen kulmaan kääntäminen ei itsessään muuta mitään.Seibukanin Chinto jonka injunjack mainitsi malliesimerkkinä päinvastaisesta ei olekaan tietyssä mielessä klassinen katamuoto, vaan se on Kyanin muokkaama (ja sen selkein tunnusmerkki on viistoon liikkuminen)
Matsubayashissa on ko. katassa tosiaan pari "ylimääräistä" liikettä (siis verrattuna Seibukaniin), kuten taisinkin jo mainita. Heillä kata päättyy tosiaan melko lähelle aloituspistettä. Tästä oli vähän juttua "paremmin tietävien" kanssa ja mielipide oli, että tuo aloitus- ja lopetuspisteiden samuus on tyylikohtainen juttu. Toiset kiinnittävät siihen huomiota, toisille se on kutakuinkin yhdentekevä. Tästä voi siis päätellä, että Nagamine on kirjassaan kirjoittanut omia näkemyksiään asiasta, eikä mitään yleismaailmallisia totuuksia (ylläripylläri: )Mutta hetkinen, eikös myös Matsubayashissa (mainitun Nagaminen haara) ole myös Kyanin Chinto? Mitenköhän päätymiskohta...
Timo Saksholm
Karate wa kunshi no bugei
Karate wa kunshi no bugei
- Andy
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 14
- Viestit: 18955
- Lauteille: Tammikuu 2005
- Paikkakunta: Oulu
- Etulaji: Potkunyrkkeily
- Takalajit: Karate, ju-jutsu
- Yhteystiedot:
Kilpakarate (Karate)
Itse olen aina ajatellut että katat päättyvät suhteellisen lähelle alkupistettään siksi, että niitä olisi helpompi treenata.
Jos kata päättyisi vaikka 2 metriä aloituspisteestä johonkin suuntaan, niin kymmenen toiston jälkeen olisi aloituspiste siirtynyt 20 metriä alkuperäisestä, mikä tuottaisi ongelmia ainakin sisätiloissa. Itseasiassa jo pari kolme toistoa luultavasti vaatisi siirtymistä.
Jos kata päättyisi vaikka 2 metriä aloituspisteestä johonkin suuntaan, niin kymmenen toiston jälkeen olisi aloituspiste siirtynyt 20 metriä alkuperäisestä, mikä tuottaisi ongelmia ainakin sisätiloissa. Itseasiassa jo pari kolme toistoa luultavasti vaatisi siirtymistä.
Antti Sariola
www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/
You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/
You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kilpakarate (Karate)
Joskus 70 ja 80 luvulla kun Suomen parhaat naisten Kata esiintyjät olivat Wadokanista ( Lindqvist ja Monni), molemmat jauhoivat että Kata pitää alkaa samaan paikkaan kuin alkoikin. Kysyin että miksi, sain vastaukseksi että näyttää paremmalta. Eipä kummallakaan ollut oikeata Kata osaamista, tekivät vain nättejä liikkeitetä. Ja tämä ei ole tårta på tårta, molempien kanssa olen keskustellut ja treenannut. Wadossa (Wadokanissa) koko kata on ihan haistapaska hommaa, kukaan ei ymmärrä liikkeitten tarkoitusta, villejä arvauksia riittää, en tiedä, itkeä vai nauraa sovelluksille, viimeksi viime viikolla. Voi v1ttu mitä juttuja, Suomen vanhimmassa karateseurssa....Kilpakatassa Seibukan vie Wadoa 10-0, vaikka ei se taida riittää pärjäämiseen.
TimppaA
- Kari Aittomäki
- päähänpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 5
- Viestit: 16104
- Lauteille: Helmikuu 2006
- Paikkakunta: Kokkola
Kilpakarate (Karate)
Minuapas pyysi Tove (Monni) aivan valmentajaks asti ja pakkohan se oli suostua koska se yksissä bileissä puri mua.
Hän tarvitsi räjähtävyyttä ja voimaa koska opetteli Unsua kilpasuoritteekseen ja se kata on paha tehdä näyttävästi ilman jytinää.
Onnistuttiin lisäämään maksimivoimaa ja jopa kutittamaan se lisääntynyt voima räjähtävyydeksi, kauden päätavoite saavutettin.
Siinä hierottiin ja minäkin opin Unsun ja voimakkaaseen tyyliini se sopikin, niin hyvin että piti lähteä reissulle treenaan shotokania.
Hyvä tyyli.
Niinkuin kaikessa esittävässä joraamisessa ja lineaarisessa taiteessa, se lopetus on kilpakatassa kovin tärkeä eli se loppuposeeraus on napsahdettava näyttävästi ja täsmällisesti.
Kuten jo todettu, kyse lie estetiikasta. Ei muusta tärkeästä.
Tove oli hyvä tuttavuus, toivottavasti veneensä kulkee ja jenkkielämä maistuu.
Yrsakin oli mukava nainen, oltiin usein tekemisissä eri kuvioissa.
Hän tarvitsi räjähtävyyttä ja voimaa koska opetteli Unsua kilpasuoritteekseen ja se kata on paha tehdä näyttävästi ilman jytinää.
Onnistuttiin lisäämään maksimivoimaa ja jopa kutittamaan se lisääntynyt voima räjähtävyydeksi, kauden päätavoite saavutettin.
Siinä hierottiin ja minäkin opin Unsun ja voimakkaaseen tyyliini se sopikin, niin hyvin että piti lähteä reissulle treenaan shotokania.
Hyvä tyyli.
Niinkuin kaikessa esittävässä joraamisessa ja lineaarisessa taiteessa, se lopetus on kilpakatassa kovin tärkeä eli se loppuposeeraus on napsahdettava näyttävästi ja täsmällisesti.
Kuten jo todettu, kyse lie estetiikasta. Ei muusta tärkeästä.
Tove oli hyvä tuttavuus, toivottavasti veneensä kulkee ja jenkkielämä maistuu.
Yrsakin oli mukava nainen, oltiin usein tekemisissä eri kuvioissa.
-
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 16
- Viestit: 20845
- Lauteille: Joulukuu 2007
Kilpakarate (Karate)
Ei Yrsa sensei enää 2000-luvulla sanonut ainakaan minun käymissäni treeneissä koskaan että katan pitäisi päättyä samaan pisteeseen kuin mistä se alkaa. Wadossa, kuten sanottua, monet katat päättyvät melko hyvin samaan kohtaan, mutta jo Pinan sandan ja yondan päätyvät eri kohtaan. Nyt en ole ihan varma sanoiko Yrsa jopa päinvastaista, että joitain katoja ei millään saa päättymään samaan kohtaan vaikka sellainen ideaali karaten piiristä löytyykin. Olen silti kuullut tuon muistaakseni jo hyvin aikaisessa vaiheessa Wado-taivaltani.
Andy on täysin oikeassa. Itselläni on jokin sellainen ihme fiksaatio, että haluan aloittaa katat jostakin pisteestä mikä näyttää jotenkin oudosti houkuttelevalta. Usein ihan silleen järkevästi, että esim voin hyödyntää peilejä. Ei ole mahdoton rasti kävellä loppupaikasta alkupaikkaan ja tätä tuleekin sitten tehtyä. Mutta vähän se kieltämättä katkaisee tunnelman.
Mitä tulee Timon viestiin ja mainintaan Nagaminen kirjoituksista vs yleismaailmallisuudesta, pidän täysin mahdollisena että klassinen kata päättyi samaan pisteeseen kuin mistä alkoi. Ja sitten juurikin kun tyylit ovat kehittäneet opetustaan, tämä on rikkoontunut jonkin verran. Eihän tässä ole edes mitään ihmeellistä: se samaan kohtaan päätyminen aikaansaadaan luomisvaiheessa ja jos asennot tai askellus muuttuvat, tämä saattaa mennä särki. Kun okinawalaisessakin katassa näkee näitä eroja tyylien välillä samassa katassa, tietenkin he joilla kata ei pääty samaan kohtaan toteavat että asialla ei ole heille väliä. Ei sillä ole välttämättä myöskään sen suurempaa väliä heille joiden kata päättyy samaan kohtaan, vaikka se tekeekin niin.
Andy on täysin oikeassa. Itselläni on jokin sellainen ihme fiksaatio, että haluan aloittaa katat jostakin pisteestä mikä näyttää jotenkin oudosti houkuttelevalta. Usein ihan silleen järkevästi, että esim voin hyödyntää peilejä. Ei ole mahdoton rasti kävellä loppupaikasta alkupaikkaan ja tätä tuleekin sitten tehtyä. Mutta vähän se kieltämättä katkaisee tunnelman.
Mitä tulee Timon viestiin ja mainintaan Nagaminen kirjoituksista vs yleismaailmallisuudesta, pidän täysin mahdollisena että klassinen kata päättyi samaan pisteeseen kuin mistä alkoi. Ja sitten juurikin kun tyylit ovat kehittäneet opetustaan, tämä on rikkoontunut jonkin verran. Eihän tässä ole edes mitään ihmeellistä: se samaan kohtaan päätyminen aikaansaadaan luomisvaiheessa ja jos asennot tai askellus muuttuvat, tämä saattaa mennä särki. Kun okinawalaisessakin katassa näkee näitä eroja tyylien välillä samassa katassa, tietenkin he joilla kata ei pääty samaan kohtaan toteavat että asialla ei ole heille väliä. Ei sillä ole välttämättä myöskään sen suurempaa väliä heille joiden kata päättyy samaan kohtaan, vaikka se tekeekin niin.
Kilpakarate (Karate)
On toi kake kyllä sellasta iänikuista hippaa...
( )
https://yle.fi/urheilu/3-11941577Keinänen haki hanakasti pistesuorituksia ja onnistui hienosti pääpotkulla. Harmittavasti päätuomari kuitenkin tuomitsi Keinäsen potkun liian kovaksi kontaktiksi. Ottelu päättyi näin ollen kosovolaisen 1-0-voittoon.
( )
Kilpakarate (Karate)
En tiedä onko tämä Ilen viesti sarkasmia vai vain väsynyttä läppää, mutta itse matsi oli Titalta ok-suoritus. Tuplamawan kakkonen kajahti suoraan kosovolaisen nokkaan joka ratkesi.Osin syytä oli myös vastustajassa joka laski puolustuksen ja vaarallisen oloisesti käänsi naamansa potkuun. Ja kun säännöt on olemassa niin pisteitä ei silloin annettu vaikka kaikki kulmatuomarit ipponia näyttivät. Hilkulla se oli, sillä kun päädumari ehdotti varoitusta liian kovasta kontaktista niin vain 2 kulmatuomaria tuki varoitusta.
Harmi juttu ja tuomio olisi sinivalkoisilla silmälaseilla katsottuna voinut mennä toisinkin, mutta näillä mennään.
Harmi juttu ja tuomio olisi sinivalkoisilla silmälaseilla katsottuna voinut mennä toisinkin, mutta näillä mennään.
- Andy
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 14
- Viestit: 18955
- Lauteille: Tammikuu 2005
- Paikkakunta: Oulu
- Etulaji: Potkunyrkkeily
- Takalajit: Karate, ju-jutsu
- Yhteystiedot:
Kilpakarate (Karate)
Onko matsista videota missään?
Antti Sariola
www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/
You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/
You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kilpakarate (Karate)
WKF:n Yotubekanavalta
löytyy:
Naiset +68 kg, 12:20 alkaen , tatami 1. Sieltä kun scrollaa kolmas matsi oli kosovolaista Fortesa Oranaa vastaan.Kohdasta 3.49. about.
Itse tapahtuma ei näy tuossa kovin hyvin mutta pistin tuohon katsomosta kuvatun pätkän
http://oulunkarateseura.fi/wp-content/u ... .43.51.mp4
löytyy:
Naiset +68 kg, 12:20 alkaen , tatami 1. Sieltä kun scrollaa kolmas matsi oli kosovolaista Fortesa Oranaa vastaan.Kohdasta 3.49. about.
Itse tapahtuma ei näy tuossa kovin hyvin mutta pistin tuohon katsomosta kuvatun pätkän
http://oulunkarateseura.fi/wp-content/u ... .43.51.mp4
Lauteilla
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 55 kurkkijaa