Uskon että pahimmat kiusaukset saataisiin pois kovemmilla rangaistuksilla ja paremmalla valvomisella. Enemmän henkilökuntaa.Jarppa kirjoitti: ↑loka 1, 2020, 09.03Millä tavalla kiusaamiselle on helppo laittaa piste?Hemmukka kirjoitti: ↑syys 30, 2020, 11.27 Johtuukohan tietynlainen kiusaajien ymmärrys siitä että monet päättävässä asemassa olevat ovat itsekin entisiä kiusaajia?
Sauli Niinistö esim on tietääkseni entinen koulukiusaaja.
Tällehän olis helppo laittaa piste jos todella ois halua.
Luulis rahaakin riittävän koska ongelma koskettaa aika monia, jonkun tutkimuksen mukaan 40% koululaisista kokenut tulleensa kiusatuiksi.
Tulee ja on tullut kalliiksi yhteiskunnalle.
Asia mikä ei vielä ole tullut esille on opettajien harjoittama kiusaaminen.
Aiheesta kirjoitti myös Jarkko Stenius kirjassaan.
Itse joutunut myös kokemaan samaa ja tunnen muitakin.
Syistä on tässä vaikea sanoa, itse veikkaillut jonkunasteisia luonnehäiriöitä. Hakeudutaan auktoriteettiseen asemaan.
Tai ehkä vaan vääriä henkilöitä opetusalalla.
Kiusaaminen on yleensä aika monisyinen ongelma jossa taustalla voi olla hyvinkin erilaisia syitä mitkä ei näy päällepäin mitenkään. Kiusaamismuotojakin on hyvin erilaisia. Jos jotain kiusataan esim. rajaamalla tämä porukan ulkopuoliseksi ja joku/jotkut vähättelee kaikkea mitä joku tekee, miten siitä teet lopun?
Minua kiusattiin lähinnä haukkumalla ja vähättelemällä. Välillä taidettiin varastaa jotain koulutavaroita, ottamalla esim. pipo päästä ja heittämällä se lätäkköön. Lopulta mua alkoi ärsyttää moni asia ja pinnasin esim. koulusta kun en halunnut mennä sinne. Pipon viejät taisi saada puhuttelun mikä aiheutti lähinnä kiusaamismuodon vaihtumisen. Nyrkkeilyn aloittamisen myötä löin sitten paria tällaista kiusaajaa naamaan. Minä taas istuin jälki-istunnossa asian takia. Kiusaamiselle tuli loppu kun löin kiusaajia jo aika mitättömistäkin syistä. En enää lyönyt nenään koska huomasin että nenäverenvuoto triggeröi jälki-istunnon. Jollekin opettajalle olisi hyvin voinut muodostua kuva, missä minä vedän raivarit mitättömyydestä ja lyön ihan turhaan. Taustalla pari vuotta jatkunut eriasteinen kiusaaminen. Olisiko minut pitänyt laittaa vastuuseen väkivaltarikoksesta, kun olin tuolloin 14?
Lopulta kuitenkin itsetunto vahvistui niin paljon, että selvisin erilaisista tilanteista puhumalla. On niin paljon helpompaa puhua tilanne ohi, kun tietää että varastossa on myös se keino mikä aina lopettaa kiusaamisen.
Pidän kyllä vähän ironisena, että toivot rikosoikeudellista vastuuta nuorille, mutta samaan aikaan toteat että nykysäännöillä väkivalta tai sen uhka on se ratkaisu? Miten kuvaamani tilanne paranisi siitä, että olisin 14 vuotiaana saanut pahoinpitelysyytteen ja vanhempani olisivat vielä joutuneet maksamaan kiusaajille?Hemmukka kirjoitti: ↑syys 28, 2020, 19.34 Mun mielestä lakia olisi hyvä muuttaa siten että nuoremmatkin olisivat rikoksista vastuussa.
Vois tönimiset loppua kun tulee pahoinpitelysyyte.
Ja vanhemmat korvausvelvollisiksi.
Siinä vaiheessa alkais kiinnostaa kun tulee muutaman tonnin vahingonkorvaukset maksettaviks.
Nykysäännöillä parhaiten varmaankin toimii väkivalta taikka sen uhka. Ikävä kyllä.
Erään tutun poikaa kiusattiin, no hän meni juttelemaan kiusaajan faijalle että saisi loppumaan.
Ei mennyt putkeen ja seuraus oli että kiusaajan faijan leuka murtui lyönnistä.
Tuli korvauksia maksettavaksi mutta poikaa ei enää kiusattu.
Ulkopuolelle jättämistä tai haukkumista varmaan ei.
Sinä olet harvinainen tapaus kun lyönyt kiusaajia koulussa. Yleensä niitä lyödään vasta myöhemmässä iässä jos lyödään.
Kyllä se kummasti auttaisi jos 14vuotiaat olisi vastuussa teoistaan, siinä vaiheessa kun lasku tulee vanhemmille.
Onko sit parempi että saavat hakata ja kuristaa tajuttomaksi ilman seurauksia?