Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Rassi ja legendaa

Keskustelua aseista, asetekniikoista ja aseilla harjoittelusta

Valvoja: Valvoja

Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Rassi ja legendaa

#61

Viesti MikaM »

Tämä viimenenpä olikin mielenkiintoinen, en olekaan aiemmin kuullut.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Rassi ja legendaa

#62

Viesti MikaM »

Olenpas minä hömppä. Luin vähän Raamattua ja Wikipediaa ja viisastuin. Silloin, kun Mooses nuo käskyt kirjoitti, niin jumaliahan oli maat ja taivaat täynnä. Eikä sekään riitä vaan meretkin. Joka myös tunnustettiin. Kiivailtiin vain sen puolesta, että tämä on se ainoa oikea. Mitähän ne muut jumalat nykyään häärää?
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Timpa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 1347
Lauteille: Maaliskuu 2012

Rassi ja legendaa

#63

Viesti Timpa »

Olen ymmärtänyt tuon käskyn niin, ettei muita saa palvella, koska ne ovat epäjumalia.
Sen sijaan esim. enkeliruhtinaista puhutaan Raamatussa todellisina. Ja nämä enkeliruhtinaat ovat kiinni toistensa kraiveleissa:

"Persian enkeliruhtinas on vastustanut minua kaksikymmentäyksi päivää, mutta Mikael, yksi suurimmista enkeliruhtinaista, tuli auttamaan minua. Tästä syystä minä (enkeli) olen viipynyt siellä, Persian kuninkaiden luona. - - Nyt minä palaan taistelemaan Persian enkeliruhtinasta vastaan. Ja kun olen lähtenyt luotasi, Kreikan enkeliruhtinas tulee."
Dan. 10: 13,20
Ei hää oo mikään "helevetin idiootti". Hää on Elvis.
Sliipparit/Viemäri TV
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Rassi ja legendaa

#64

Viesti Kari Aittomäki »

Juu, monissa tulkinnoissa tää Jehova ois vain yksi jumalveikkonen mutta ankarin markkinoija-versio.

Gladiator-leffan kakkososaa jopa kaavailtiin tolle näkemykselle, pohjana se että jumalhahmot heikkenee/vahvistuu riippuen kannattajiensa määrästä ja innokkuudesta.
Aika ei ollu kai kypsä koska.. monet syyt.
Mutta aivoriihessä oli mukana pelottavia talentteja, sen tarinan olisin totisesti halunnut väijyä.

Juu, enkelithän muodostaa armeijoita ja sotivat keskenään. Lucifer on Aamuntähti, alunperin yksi mahtavista arkkienkeleistä ja mukanaan sortuneet kannattajansa, demonit, entisiä enkeleitä. Kadotettuja.
Joka näkyy monessa merkittävässä tarinassa.

Niinku vaikka Sormusherrassa jossa örkit ovat rikkikidutettuja haltioita.

Mä olen aina hykertänyt Bengtsonin, tai oikeastaan suomentajansa lämmintä tajuntaa.
Kun Orm Punainen viikinkikavereineen joutuu/pääsee kalifi Almansuri henkivartijaksi, etelän uskonto esitellään lyhyesti.
- Heidän jumalansa nimi on Allah eikä hän pidä muista jumalista.

Tuo lauseen muistuttavuus meille tarjoillun ekakäskyn kanssa (älä pidä muita jumalia) saattaa olla suomentajan kekkaus, en voi tarkistaa koska ruottinkieleinen nidokseni on verstaalla etelässä.
Mutta tuo on sanojen hallintaa, tiedostamattomien assosiaatioitten kanssa pelaamista.
Kirjailijan taitoa.
Kuvake
Timpa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 1347
Lauteille: Maaliskuu 2012

Rassi ja legendaa

#65

Viesti Timpa »

Kari Aittomäki kirjoitti: loka 5, 2020, 05.27 jumalhahmot heikkenee/vahvistuu riippuen kannattajiensa määrästä ja innokkuudesta.
Se on nimenomaan näin. Koska suomalaisten jumalaa Ukkoa ei palvota, ei hän sitten mitään merkitsekään.

Sen että suomalaisten jumalaksi olisi määräytynyt Ukko, voitaisiin tulkita seuraavasta Raamatunlauseesta:

"Kun Korkein jakoi kansoille maat, kun hän levitti ihmiset yli maan piirin, hän määräsi kansojen asuinsijat ja kullekin oman jumalan.
- - Herran osuus on hänen kansansa Israel, ja Jaakob hänen perintömaansa."
5. Moos.31:8,9

Siis suoraviivaisella tulkinnalla,: israelilaisille Jahve ja suomalaisille Ukko. jne.
Ei hää oo mikään "helevetin idiootti". Hää on Elvis.
Sliipparit/Viemäri TV
saarikko
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1567
Lauteille: Maaliskuu 2005

Rassi ja legendaa

#66

Viesti saarikko »

Kari Aittomäki kirjoitti: loka 4, 2020, 05.27 Niin, juurikin Raamatun ja muitten Kirjojen kohdalla kannattais kaiketi laittaa historiapoliisirillit askiin ja taskuun.
Mitä minä etsin on sitä selitystä ja merkitystä, vaikkapa juuri kannibaalikohdan tai sitte zombie-kohtauksen suhteen.
- Herra, hän haisee jo!

Kiintoisa on myös tämä joittenkin tahojen esiinnostama ekakäskyn tulkinta.
Jossa sanamuoto olisi kehotus ja vaade olla palvelematta muita jumaluuksia. Jotten olemassaoloa ei siis suoraan kielletä, vain palveleminen.
Ehkä juuri se historia(poliisi)rillellä näkisi mitä nykyään käsitämme siitä mitä kirjoittaja näki. Muuten mennään von Däniken osastolle.

Mutta, aikas kaukana rassista.
saarikko
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1567
Lauteille: Maaliskuu 2005

Rassi ja legendaa

#67

Viesti saarikko »

MikaM kirjoitti: loka 4, 2020, 11.55 Olenpas minä hömppä. Luin vähän Raamattua ja Wikipediaa ja viisastuin. Silloin, kun Mooses nuo käskyt kirjoitti, niin jumaliahan oli maat ja taivaat täynnä. Eikä sekään riitä vaan meretkin. Joka myös tunnustettiin. Kiivailtiin vain sen puolesta, että tämä on se ainoa oikea. Mitähän ne muut jumalat nykyään häärää?
https://vaski.finna.fi/Record/vaski.481766
saarikko
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1567
Lauteille: Maaliskuu 2005

Rassi ja legendaa

#68

Viesti saarikko »

Timpa kirjoitti: loka 5, 2020, 22.23
Kari Aittomäki kirjoitti: loka 5, 2020, 05.27 jumalhahmot heikkenee/vahvistuu riippuen kannattajiensa määrästä ja innokkuudesta.
Se on nimenomaan näin. Koska suomalaisten jumalaa Ukkoa ei palvota, ei hän sitten mitään merkitsekään.

Sen että suomalaisten jumalaksi olisi määräytynyt Ukko, voitaisiin tulkita seuraavasta Raamatunlauseesta:

"Kun Korkein jakoi kansoille maat, kun hän levitti ihmiset yli maan piirin, hän määräsi kansojen asuinsijat ja kullekin oman jumalan.
- - Herran osuus on hänen kansansa Israel, ja Jaakob hänen perintömaansa."
5. Moos.31:8,9

Siis suoraviivaisella tulkinnalla,: israelilaisille Jahve ja suomalaisille Ukko. jne.
Öh, mahtoko mennä niin, että meillä oli kreikalaisia vastaavat jumalat? Olishan se komiaa, mutta ei.
Olen nyt muutaman ajan yrittänyt löytää lähellä olevaa urhilähdettä. Kolme kertaa varmasti olen ohi menny, mutta kun on kuivatettu niin en tajuu.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Rassi ja legendaa

#69

Viesti MikaM »

Timpa kirjoitti: loka 5, 2020, 22.23 seuraavasta Raamatunlauseesta:

"Kun Korkein jakoi kansoille maat, kun hän levitti ihmiset yli maan piirin, hän määräsi kansojen asuinsijat ja kullekin oman jumalan.
- - Herran osuus on hänen kansansa Israel, ja Jaakob hänen perintömaansa."
5. Moos.31:8,9
Meillä on eri käännös, 1933-versiossa tuo ei ole noin.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Timpa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 1347
Lauteille: Maaliskuu 2012

Rassi ja legendaa

#70

Viesti Timpa »

saarikko kirjoitti: loka 5, 2020, 23.43 Öh, mahtoko mennä niin, että meillä oli kreikalaisia vastaavat jumalat? Olishan se komiaa, mutta ei.
Kreikan hienostunuttta "kauniit ja rohkeat" jumalmeininkiä meillä ei ole. Mutta tuossa vuosi sitten ostin Uuno Harvan kirjan Suomalaisten muinaisusko (531 sivua). Siinä käsitellään suurta määrää suomalaisia jumaluuksia, vedenhaltijoita, ym.
Esim. Sampsa Pellervoinen on vain yksi monista maanviljelyksen jumalistamme.
Bacchuksen kaltaista viininjumalaa meillä ei ole ollut, sen sijaan kansallisjuomallamme oluella on ollut jumala: Pellonpekko.
jne.
Täällä Agricolan jumalaluettelo vuodelta 1551:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Mikael_Ag ... laluettelo

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tuo Raamatunkohta on selvästi tuottanut ongelmia kääntää. Lainaukseni on 1992 käännöksestä. Sen perässä on huomautus:
"Käännös "kullekin oman jumalan", sanatarkasti "Jumalan poikien luvun mukaan", tukeutuu Qumranin tekstin ja kreikankielisen Septuaginta-käännöksen lukutapaan. Osa Septuagintan käsikirjoituksista kääntää "Jumalan enkelien luvun mukaan". Hepreankielisen tekstin myöhempi lukutapa on "israelilaisten luvun mukaan"

Ollaan kaukana rassista, mutta tanakasti legendassa :D
Ei hää oo mikään "helevetin idiootti". Hää on Elvis.
Sliipparit/Viemäri TV
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: siipiveikko ja 35 kurkkijaa