Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Liikesarjaharjoittelu

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Mika Väyrynen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 943
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Liikesarjaharjoittelu

#211

Viesti Mika Väyrynen »

Onhan se Jussi noinkin. Hokamasta luulisin että varmaan hän nuorempana veteli ilmeisen kunnolla. Atleettisuudesta en tiedä mutta kyllä ainakin kovaa on tehty. Itse hiukan Suomen Kenshikaissa treenanneena huomasin että Hokaman haarassa painotetaan varsin paljon virtaavuutta ja nopeutta katoissa. Ainakin nykyään. Varsinaisesti nuijakata ei siten kuulu kuvioon. Dojollaan kai nuijitaan ihmisiä muuten gojun perinteen mukaan. Katoissa näkyy myös JU joka on monissa Gojun haaroissa vähemmällä kuin GO. Mä olen hiukan puolueellinen on toki, koska treenasin siinä kuviossa. Ensi viikonloppuna olisi tarkoitus palata Kenshikai dojolle syventämään ymmärrystä Hokaman näkemyksistä. Sen verran jännää puuhaa että pitää palata oppimaan lisää. Itse diggailen Hokaman lähestymistapaa ja monet katojen periaatteet on avautunut ihan uudella tavalla. Siitä kisakata patsastelusta en pidä, ei voi mitään.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Liikesarjaharjoittelu

#212

Viesti Jussi Häkkinen »

Olen ollut Hokaman opissa & ukena ja todennut, että eroa IOGKF:n toden totta on, mutta sisällön suhteen samaa kamaahan siellä ropsitaan. Sinänsä molemmissa noissa tuli aivan tarkalleen sama sisältöopetus vastaan, joten sinällään Goju on sisäisesti yllättävänkin ehjä tyyli - osin tätä selittää toki se, että se on suhteellisen tuoretta (1900-luvun alku) tuontitavaraa ja keskeisesti levitetty, eikä haarautumista lopulta niin valtavasti ole.

Minäkään en erityisemmin perusta WKF-kisakatan pitkistä tauoista ja usein hätäisestä voimantuotosta, mutta ne kaverit ovat kyllä yleensä sellaisessa kunnossa, että kunnolla treenaamalla pataanmättäjiä tulisi ihan huolella.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Mika Väyrynen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 943
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Liikesarjaharjoittelu

#213

Viesti Mika Väyrynen »

Missä Jussi olet ollut Hokaman opissa? Nishiharan dojonsahan on "visitor friendly" ja siellä käy pikavisiiteillä karatekaa ympäri maailmaa. Jonkinlaisen käsityksen Hokaman karatesta saa vaikkapa leirillä muutamallakin treenillä, mutta toki säännöllisesti treenaaminen antaa huomattavasti enemmän. Sisällön suhteen mun on paha sanoa mitään: Kenshikaissa mulla on leirejä enemmän ensikäden kokemusta kun olin hommassa mukana silloin kun Kenshikai Suomeen ilmaantui (ja nyt palaamassa kuvioon), muista Gojun ryhmittymistä ei. IOGKF:n (ja monen muun Goju ryhmittymän) hommista nähnyt sen mitä netissä on. Olisin lähtenyt Higaonna sensein leirille tutustumaan meininkiin mutta paljastui että osallistumiseen piti olla jonkun järjestönsä dojon/sensein suositus. Gojussa katat on tosiaan verrattain yhteneväisiä eri ryhmittymien kesken, Go:n ja JU:n painotuksissa on eroa. Bunkain puolella ydinsisällöt on varmasti kaikkien kymppidanien tiedossa. Mutta on bunkaissa nykyään erilaisia näkemyksiä. Vaikkapa Masaji Taira-sensein kehittelemä "Taira bunkai" on hyvin omintakeista hommaa (tehokkaan oloista menoa).

Katoista mulla on käsitykset muuttuneet kun aloin tutustua tuohon okinawalaiseen karateen muutama vuosi sitten, nimenomaan Kenshikain Gojuun. Ehkä siksi nuo kisakataamiset alkoi näyttämään enemmän ja enemmän näytelmiltä. Molempia kutsutaan "kataksi" mutta toinen on näytöslaji ja toinen karaten oppikirja. Kondiksessa ne kisakoneet on. Shotokan aikoinani näin (lue: koin) eri maissa hyvin läheltä millaisia atleetteja porukassa on. Huippu-urheilijoita. Molemmilla on kyllä paikkansa maailmassa, niin kisakatalla kuin perinnekatalla. Ne vaan on aika eri asioita, sisällöltään.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Liikesarjaharjoittelu

#214

Viesti Jussi Häkkinen »

Mika Väyrynen kirjoitti: tammi 16, 2021, 07.06 Missä Jussi olet ollut Hokaman opissa?
Leireillä. En ole niin erityisen kiinnostunut hänen Goju-haarastaan (herran kanssa juttelu on toki antoisaa ja keltamusta rinnassa pääsee usein ukeksi, which is nice), joten leirit ovat ihan riittäviä. Mitä Gojuun tulee, pidän eniten IOGKF:n lähestymistavasta ja toki myös sensein omasta tatsista. Samaa kamaa toki molemmat, Hokaman vahvuus on karatemuseossa, IOGKF:ssa todella atleettisesta senseistä. En sinällään pidä go/ju -jakoa keskeisenä - sisältö on samaa, periaatteet ovat samaa ja tekniikka on samaa. Ja lopulta jokainen koostaa karatensa itsensä mukaan ihan shu-ha-ri -kuvion mukaan.

Katoista mulla on käsitykset muuttuneet kun aloin tutustua tuohon okinawalaiseen karateen muutama vuosi sitten, nimenomaan Kenshikain Gojuun. Ehkä siksi nuo kisakataamiset alkoi näyttämään enemmän ja enemmän näytelmiltä. Molempia kutsutaan "kataksi" mutta toinen on näytöslaji ja toinen karaten oppikirja. Kondiksessa ne kisakoneet on. Shotokan aikoinani näin (lue: koin) eri maissa hyvin läheltä millaisia atleetteja porukassa on. Huippu-urheilijoita. Molemmilla on kyllä paikkansa maailmassa, niin kisakatalla kuin perinnekatalla. Ne vaan on aika eri asioita, sisällöltään.
Omalla kohdallani okinawalainen karate marssasi mukaan tuossa 23 vuotta sitten, ellei jo ennen sitäkin. Nykyisellään olen alkanut arvostaa sen lisäksi myös sitä, että sisältö pitää pystyä tekemään. Siinä on monella okinawalaisen karaten harjoittajalla oppimista kisakaratekojen atleettisuudesta.

En välitä kisakatasta muutoin pätkääkään kuin että soisin saman voiman ja taidokkuuden myös perinnekaratekoille. Osalla sitä on, mutta valitettavasti se ei ole valtaosa. Punttisali no kata tekisi aika monelle hemmetin hyvää.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Mika Väyrynen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 943
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Liikesarjaharjoittelu

#215

Viesti Mika Väyrynen »

Leirien anti on omansa, enkä minä niitä kovin suuressa arvossa pidä. Ne on pintaraapaisuja, hiukan karkkia uteliaille. Ukeksi pääsee/joutuu ihan kun seisoo oikeassa paikassa ja pelkkä musta värikin riittää :) "Toinen äidistä, toinen tyttärestä" - tuo sopii karateenkin. Mulle Hokaman lähestymistapa toimii. Mutta arvosta mitä tahansa korkeatasoista karatea.

Olen kanssasi ihan samaa mieltä Punttisali no katasta. Aikamoisessa ristiriidassa on liian usein suorituskyky suhteessa höpinöihin. Musta hyvän treenaajan pitää olla kondiksessa. Oma treenini koostuu kuudesta viikottaisesta harjoituksesta, joista kaksi on karatea. Neljänä päivänä lihaskuntoa, lenkkiä/kävelyä/ylämäkikiipeämistä kun kelit sallii, noiden lisäksi lisäksi päivittäinen venyttely (lue: venyttely, ei mikään vartin nylkyttäminen). Huonossa fyysisessä kunnossa myös karate on huonoa. Pitää olla sopivasti voimaa ja liikkuvuutta. Tämä minun näkemykseni.
Mika Väyrynen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 943
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Liikesarjaharjoittelu

#216

Viesti Mika Väyrynen »

Pikku kirjoitusvirhe edellisessä, mutta merkitys muuttui aika paljon. Tarkoitus oli kirjoittaa: Mutta arvostaN mitä tahansa korkeatasoista karatea.
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Re: Liikesarjaharjoittelu

#217

Viesti TimoS »

Mika Väyrynen kirjoitti: Ukeksi pääsee/joutuu ihan kun seisoo oikeassa paikassa ja pelkkä musta värikin riittää :).
Jussi kylläkin viittasi Seibukanin rintamerkkiin


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Mika Väyrynen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 943
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Liikesarjaharjoittelu

#218

Viesti Mika Väyrynen »

Ymmärsin sen aivan hyvin. Siksi kommentissani oli hymiö lauseen perässä. Mutta jotta liikesarjoissa pysytään niin jätetään rintamerkit sikseen.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Liikesarjaharjoittelu

#219

Viesti Mika »

Liikesarjaharjoittelu on mielestäni perinteisten lajien sekä lahja että kirous.

Lahja se on siinä mielessä, että liikesarjat tarjoavat todella hyvän metodin harjoitella yksinään. Säkin hakkaaminen ja potkiminen ensinnäkin vaatii sen säkin, mutta lisäksi moinen voi ajan mittaan käydä sangen puisevaksi. Lisäksi liikesarjat avaavat kirjaston kyseisen tyylin periaatteisiin ja tietenkin siihen, miltä ne näyttävät ulkoisesti. Hyvän opettajan liikesarjojen opettelu vaatii, sillä kuten jo kaikki täällä tietävät, pelkkä huitominen ilman ymmärtämistä siitä, mitä nyt tarkkaan tapahtuu, on ajanhukkaa.

Kirouksena on se, jos joku ei tykkää opetella pitkiä tai pitkähköjä liikesarjoja ulkoa mutta hänen on pakko edetäkseen lajissaan. Toinen kirous onkin sitten ylipäätään ilmaan hakkaamisen fysiologiset ongelmat: nivelet ja jänteet eivät pidemmän päälle kenelläkään ihmisellä tykkää siitä, että potkitaan ja lyödään täydellä voimalla ja täydellä liikeradalla ilmaan, jossa raaja kovalla voimalla pysäytetään. Tulen juuri fysioterapeutin luota, jolla on pitkä kamppailulajitausta. Osa ongelmistani, jotka nyt onneksi eivät ole lainkaan vakavia, johtuvat luultavasti tuosta vuosikymmeniä jatkuneesta ilmaan hakkaamisesta kovalla vauhdilla ja täysillä liikeradoilla. Juu-juu, näihin lajeihin ja kaikkeen liikuntaan kuuluu sotavammoja, mutta päätään saa käyttää muuhunkin kuin iskujen imurointiin. Kunpa olisinkin parikymppisenä tietänyt mitä tiedän nyt...

Pitäkää huoli nivelistänne. Coxasta toki saa uusia, mutta ne ovat tarvikeosia. Sellaista marmoritiskiä ei olekaan, josta saisi alkuperäisiä.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Liikesarjaharjoittelu

#220

Viesti AriJ »

Ah, kyseessä tässä ketjussa onkin yksin tehtävä liikesarjaharjoittelu. Meinasin vastata, mutta kurkin onneksi varmuudeksi ketjun avausviestin.
______________________
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Liikesarjaharjoittelu

#221

Viesti Mika »

Kiitos tiedosta. 😁

Millaista liikesarjaharjoittelua ajattelit?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Liikesarjaharjoittelu

#222

Viesti AriJ »

Eihän "liikesarjaharjoittelu" minusta määrittele onko se yksin vai pari(e)n kanssa.... ja jos tämä tulee sanasta "Kata", niin sekään ei tarkoita "yksintehtävää liikesarjaa".


joojoo, otan taas tän mun hapatuksen ja siirryn johonkin muuhun ketjuun :D
______________________
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Liikesarjaharjoittelu

#223

Viesti TimoS »

Ôari kirjoitti: tammi 19, 2021, 19.33 joojoo, otan taas tän mun hapatuksen ja siirryn johonkin muuhun ketjuun :D
Sano vielä Shu-ha-ri :lol:
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 55 kurkkijaa