Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Koulukiusaaminen

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa

Olin/Olen...

...kiusattu
156
48%
...kiusaaja
23
7%
...en kumpikaan
77
24%
...kumpikin
67
21%
 
Ääniä yhteensä: 323

Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 64
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Koulukiusaaminen

#946

Viesti Lasse Candé »

En Daddy tarkoita tuota juttua tästä keissistä. En jaksa etsiä tarkoittamaani, enkä toisaalta mielellään muutenkaan jaa sitä. Enkä tiedä, tarkoitatko Daddy sitä että Kiva koululla ei toteuteta hätävarjelua tai rikosoikeudellista tuomion jakoa vai mihin viittaa sillä ettei sanat enää toimi? Nähdäkseni systeemiä tulisi kritisoida pelkästään siitä, mikäli se ei toimi johonkin mihin se on tarkoitettu tai mikäli se syrjäyttää toimivampia vaihtoehtoja. Tällaisen lukemisesta olisin kiinnostuneempi, kuin sen hämmästelystä että järjestelmä ei
a) korjaa ihan jokaista ongelmaa tai
b) ei toimi silloin kun sitä ei edes käytetä.



Paanarin viestiin viitaten, näissä keskusteluissa on aina ongelmana se, että jengi projisoi omat kokemuksensa johonkin käsiteltävään keissiin. On aika törkeää syyttää tässä keississä, jossa on kuollut nuori, ihmisiä työn laiminlyönnistä ja perustella tätä joillain omilla kokemuksilla ihan muista asioista. Hyi helvetti, sanoisin.
Kuvake
Paanari
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 2262
Lauteille: Maaliskuu 2006

Koulukiusaaminen

#947

Viesti Paanari »

Lasse Candé kirjoitti: helmi 18, 2021, 15.05 Paanarin viestiin viitaten, näissä keskusteluissa on aina ongelmana se, että jengi projisoi omat kokemuksensa johonkin käsiteltävään keissiin. On aika törkeää syyttää tässä keississä, jossa on kuollut nuori, ihmisiä työn laiminlyönnistä ja perustella tätä joillain omilla kokemuksilla ihan muista asioista. Hyi helvetti, sanoisin.
Lasse, Lasse.Kovin voimaakkaasti reagoit. Et sinäkään tiedä ko. tapauksesta muuta kuin mitä on uutisoitu.
Mistä sinä tiedät mihin tapahtuma ketjuun itse viittasin omakohtaisella kokemuksella.
Tässä Koskelan tapauksessa aivan varmasti tutkitaan sekä koulun että sosiaalityön osuus.
Vaan puolusta sinä ammattikuntaas...
Väistän tämän huutelun
EX AGMINE HACCAPELLORUM LIBERA NOS DOMINE
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 139
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Koulukiusaaminen

#948

Viesti Mika »

Varmasti tapaus tutkitaan, mutta sinä esitit että opettajat ja sosiaalityöntekijät jättivät työnsä tekemättä. Kyseessä on siis murha. Täten sanot että opettajat ja sosiaalityöntekijät ovat osasyyllisiä. Mitä siis tarkemmin ottaen tiedät siitä, että nämä kyseiset ihmiset jättivät työnsä tekemättä, mikä johti murhaan? Johonkin tuon syytoksesi on tietenkin perustuttava.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Paanari
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 2262
Lauteille: Maaliskuu 2006

Koulukiusaaminen

#949

Viesti Paanari »

Murha aika voimakas ilmaisu, heitteille jättö, virkavelvollisuuden rikkominen, jne lähempänä totuutta.
Tässä uutisointia, valtamedialta.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007798591.html
Eli ei hoidettu hommia, koulussa ehkä ei osattu. Mene ja tiedä.
EX AGMINE HACCAPELLORUM LIBERA NOS DOMINE
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 64
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Koulukiusaaminen

#950

Viesti Lasse Candé »

Totta kai puolustan ammattikuntaani, jos joku laukoo kollegoitteni työstä mitä sattuu. Minua ottaa tuollainen jossain määrin pattiin, mikä motivoi kirjoittamaan asiasta. Olen silti vakuuttunut siitä, että kanssapotkulaisista suurin osa näkee tämän asian läpi ihan siihen pisteeseen saakka että huomaavat laukomisesi olevan hölmöä ja vastuutonta ja että minun tämän toteamiseni ei kaadu sen myötä että olen itse opettaja.

Vastaavasti jokainen huomaa että se joka asiasta väittää jotakin olet sinä. Minä vain totean sinun olevan kujalla ja ettei sinulla ole riittävää perustetta todeta sanomiasi asioita. Minä en onneksi tiedä mitään salaista tuosta keissistä. Meidän välinen ero on siinä, että minä ymmärrän että täten en voi väittääkään siitä mitään. Sinä sen sijaan teet näin ja se on hanurista.
Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 3354
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin

Re: Koulukiusaaminen

#951

Viesti Daddy »

Lasse, nyt kyllä tunnut esittävän mahdollisesti hyvinkin pieleen meneviä päätelmiä kanssakirjoittajiesi ymmärryksestä mitä tulee suomalaiseen kouluun järjestelmänä ja siellä toimivien henkilöiden motiiveihin yms.

MUTTA olen Lassen kanssa samaa mieltä siitä, että hyvinkin voi olla asiatonta syytellä yksittäistä opettajaa tai jotakuta muuta asiaan liittyvää ammattilaista. Koska vika voi olla koululaitoksen käytännöissä ja/tai koko järjestelmän kyvyttömyydestä ottaa niistä pahimmista tapauksissa koppia, niin yksittäisten ihmisten kohdalla on tämä järjestelmän vika on konkretisoitunut ns mustan pekan käteen jäämisenä.
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon
tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 2463
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Koulukiusaaminen

#952

Viesti tapsaattori »

joo sieltä se pitäis tulla. Hommaan liittyy huolellisesti kouluun laadittu työjärjestys. siihen määritellään mm.
-työntekijöiden tehtävänkuvat
-vastuualueet
-toimintamallit kiusaamistilanteessa

mä oon törmännyt useampiin vanhentuneisiin ja puutteellisiin työjärjestyksiin. Liian yleisluontoisina ne eivät tuo mitään hyödyllistä konkretiaa työhön. Tai sitten niitä ei tunneta tai edes tiedetä olemassaolosta.

Mä en missään laajemassa mittakaavassa luottaisi opettajien kutsumukseen hoitaa kohdalle sattuvat kiusaamistapaukset. Tarttis olla määritelty työnkuvaan ja sovittu etukäteen. Sillon homma on jotenkin suunniteltua ja tämmösiin on opettaja asennoitunut puuttumaan,

Toinen kysymys on opettajien valmius toimia kiusaamistilanteissa mm. koulutukseen peilattuna. Esim. aineenopettaja on koulutettu ennenkaikkea opettamaan tiedollisesti ja taidollisesti omaa ainettaan. Ja hyvä niin, se on aika perusta sivistykselle että ope tietää mistä opettaa. Ei niitä opintopisteitäkään voi loputtomasti suorittaa.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 64
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Koulukiusaaminen

#953

Viesti Lasse Candé »

Daddy kirjoitti: helmi 19, 2021, 17.42 Lasse, nyt kyllä tunnut esittävän mahdollisesti hyvinkin pieleen meneviä päätelmiä kanssakirjoittajiesi ymmärryksestä mitä tulee suomalaiseen kouluun järjestelmänä ja siellä toimivien henkilöiden motiiveihin yms.
En ihan tarkalleen ymmärrä mitä tuo tarkoittaa. En oikeastaan alkuunkaan.

Sanoinko siis jotain pieleen ja tässä tapauksessa, mitä?
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 11231
Lauteille: Kesäkuu 2008

Koulukiusaaminen

#954

Viesti Jorge »

Ei nuo Paanarin pointit ole lainkaan sekavia tässä ketjussa. Tietenkin, itse odottaisin jutun selviämistä hieman pidemmälle, ennen kuin esim. koulun vastuusta aletaan vetämään johtopäätöksiä kovin pitkälle.

Kuitenkin, nuo ideat viranomaistoiminnan pettämisestä on esitetty mm. YLE:llä, ja koulun epäonnistumisesta haastattelussa ovat puhuneet opettajat.
Vastuu rikoksesta on aina tekijöillä. Alaikäisten kohdalla kuitenkin myös kysymys viranomaisten ja muiden aikuisten puuttumisesta on olennainen.

Ylen laajassa selvityksessä kävi ilmi, että uhri oli jäänyt ilman tarvittavaa tukea erityisesti alakoulun aikana sekä myöhemmin lastensuojelun asiakkaana.

Uhri vietti viimeiset viikkonsa sijoitettuna lastenkotiin. Tunnollisena ja tarkkana pidettyä poikaa ei lähdetty etsimään koko viikonloppuna, vaikka tämä ei palannut takaisin sijoituspaikkaansa kohtalokkaana iltana.

Vanhemmat pyysivät etsintää heti, kun poika ei saapunut sovittuun tapaamiseen seuraavana aamuna.

Koulussa uhrin vaikeuksiin puututtiin liian myöhään ja ne jäivät paikoin selvittämättä, Ylen haastattelemat opettajat kertovat.

Oikeanlaisen tuen puute vaikutti heidän mukaansa merkittävällä tavalla uhrin elämään.

Vanhemmat olivat myös yrittäneet pitkään hakea lapselleen apua, perheen lähipiiristä kerrotaan. Uhri oli elämänsä viimeiset vuodet pahoin masentunut.

Yle kertoo tämän terveyteen liittyviä tietoja vanhempien luvalla.

Yle haastatteli tätä juttua varten yli 20:tä ihmistä, jotka tunsivat uhrin, rikoksesta epäillyt tekijät tai heidän lähipiirinsä, koulun sekä ympäristön, jossa he viettivät aikaa. He kaikki esiintyvät jutussa nimettöminä asian arkaluontoisuuden vuoksi.

Jutun tarkoitus on selvittää, mitkä yhteiskunnan rakenteet pettivät niin pahoin, ettei uhria kyetty suojelemaan kolmen ikätoverin silmittömältä väkivallalta.

Moni haastateltu piti uhrin kohtaloa “viranomaisten möhlintänä”. Yksi kuvasi, että “kaikki tukiverkot pettivät sattumoisin samaan aikaan.”

Poliisi on jo aiemmin kertonut selvittävänsä sekä lastensuojelun että koulun toimintaa.
https://yle.fi/uutiset/3-11778420
katar
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2037
Lauteille: Tammikuu 2008
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Thainyrkkeily
Sivulajit: Potkunyrkkeily; nyrkkeily

Koulukiusaaminen

#955

Viesti katar »

https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000008837112.html Mä oon oikeasti ihmetellyt, että tälläisiä juttuja ei ole ollut lehdissä enemmänkin. Ymmärrän ahdistuksen, kun koulu ei tee mitään ja lasta kiusataan. Eihän tuo oikea ratkaisu ole, mutta varmaan kaveri miettii vähän aikaa, että kannattiko kiusata. Nyt olisi oikeasti aika kyllä tehdä asialle jotain kunnolla, ettei näin käy toistekin. Ja pahemmin vielä ehkä.
Frankly my dear, I don`t give a damn.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Koulukiusaaminen

#956

Viesti MikaM »

Hmm, koulusta ei puhuta jutussa mitään. Eikä, että tuota kiusaamista olisi jatkunut pitempään. Eikä sitäkään, miten tuo kiusaaminen on oikein tapahtunut. Kaiken kaikkiaan aika vähän informoiva artikkeli. Eikä myöskään hoitoa vaatinutta vammaa kuvata.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Atticora
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 1517
Lauteille: Heinäkuu 2013

Koulukiusaaminen

#957

Viesti Atticora »

Niin, koulu ei yleensä vastaa perjantai-illan riitelyistä. Muutenkin pienten riitojen estäminen koulussa etukäteen, ettei joku tule mätkimään lapsia voisi olla aika vaativaa.
Ja tuosta alakouluikäisen lyömisestä. Ymmärrän täysin, että moni apina ei voi mieltään malttaa, oli asia mikä vaan. Ei sellaiseen oikein mitään nopeaa ratkaisua ole.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 64
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Koulukiusaaminen

#958

Viesti Lasse Candé »

Tuossa on aika mielenkiintoinen kontrasti ”kiusaaminen” vs ”kasvoihin lyöminen”. Toinen on varsin sumea, eikä tällaisena avaudu ollenkaan ja toinen taas on erittäinkin detaljoitu.

Ymmärrän että asioita ei avata, mutta pitääkö niitä sitten avata tuonkaan vertaa noin? Tuohan juuri avaa sen matopurkin, mitä tuolla sävyllä halutaan välttää. Vähintään siellä missä tapaus tunnetaan.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Koulukiusaaminen

#959

Viesti Kari Aittomäki »

Joku muinaisfilosofi Kreikasta kommentoi asiaa. En muista nimeään joten olkoon Tarzan.
"Tarzan löi isää kun poika kirosi."

Hyvä idea minusta.
Tiedän tapauksen jossa eräs kovanaamailijan jälkikasvu kävi kokeilemaan perseilyn sietämätöntä keveyttä.
Öykkäröi opettajia myöten kaikille.
Tuttavani, rauhan mies muutoin meni keskustelemaan asiasta pikkuöykkärin isän kanssa näitten kotiin.
Keskustelu ei sujunut toivotulla tavalla, joten kaverini lätki faija-öykkärin kypsäksi.
Tämän kotona juu. Aika sika.

Mutta se autto. Nuorverso hiljensi vauhtia.

Tarinalla toki on jatkoa mutta oireilu tukahtui tuolloin, noillakonsteilla.

Toivon ettei uutisen faija saa kohtuutonta rankaisua.
Mä katsosin että hälle kuuluis sellanen tapporahaan verrattava niistopalkkio.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 64
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Koulukiusaaminen

#960

Viesti Lasse Candé »

Huomaatko tapporahoista puhuessa tuosta jutusta, että yläkouluikäisen lapsen isä löi alakouluikäisen sairaalakuntoon?

Ottamatta kantaa tässä siihen, miten hyvin otsikko kuvastaa tapahtumaa.

Mutta että tapporahaa…
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 76 kurkkijaa