Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Komba

Muun maailman lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Jusukin
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 135
Viestit: 149
Lauteille: Syyskuu 2017
Etulaji: Komba
Sivulajit: Free style martial arts

Komba

#436

Viesti Jusukin »

Pidetään tänään Komba-työpajaa Oodilla tunnetaitofestareilla, eli tunnetietoista taistelua ja katutreeniä 16-19.

Tässä viimesin setti sompasaunalta


Mulla roikkuu panssari vähä tos videolla kun en saanu sitä ihan valmiiks, ni tässä kuvaa mille tasolle on päästy, 15kg nahkaa ja metallii 👍🏻

Kuva
Ars Dimicatio
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 400
Lauteille: Lokakuu 2020
Etulaji: HEMA
Sivulajit: Hyoho Niten Ichi Ryu, Voimankäyttö, Gekiken
Takalajit: Aikido, Hokutoryu Ju-Jutsu, Nyrkkeily

Komba

#437

Viesti Ars Dimicatio »

Noista videolla näkyvistä suojavarusteista tuli mieleeni, että onko Kombassa jokin itseisarvo sillä, että katutreeneissä kaikki näyttää apocalypse warrioreilta itse tehdyissä Mad Max kamoissa?

Lähinnä siksi kysyn, kun ammattimaisesti valmistettuja ja toimivaksi todettuja suojavarusteita on kuiteskin saatavilla ihan vapailta markkinoiltakin. Ja rehellisesti sanottuna videolla nähdyillä välineillä & intensiteetillä varmaan pelkät suojalasit riittäisi.

Kun ei ymmärrä, niin joutuu kysymään...
Kuvake
Kyynikko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Viestit: 3467
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Takalajit: MMA, shootfighting, eurooppalainen jujutsu, Latosa escrima, Pekiti tirsia kali, judo, voimankäyttö.

Komba

#438

Viesti Kyynikko »

Se oli jotain tribalismia. Arvelen että jonkinasteisesta roolipelistä kyse.
"Ei pidä syyttää peiliä jos nenä on vino." - Nikolai Gogol

Mukamas viisas. Mukamas keppimiäs.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Komba

#439

Viesti MikaM »

Se itsetekeminen lienee osa suoritusta?
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Jusukin
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 135
Viestit: 149
Lauteille: Syyskuu 2017
Etulaji: Komba
Sivulajit: Free style martial arts

Komba

#440

Viesti Jusukin »

Ars Dimicatio kirjoitti: loka 5, 2020, 15.02 Noista videolla näkyvistä suojavarusteista tuli mieleeni, että onko Kombassa jokin itseisarvo sillä, että katutreeneissä kaikki näyttää apocalypse warrioreilta itse tehdyissä Mad Max kamoissa?

Lähinnä siksi kysyn, kun ammattimaisesti valmistettuja ja toimivaksi todettuja suojavarusteita on kuiteskin saatavilla ihan vapailta markkinoiltakin. Ja rehellisesti sanottuna videolla nähdyillä välineillä & intensiteetillä varmaan pelkät suojalasit riittäisi.

Kun ei ymmärrä, niin joutuu kysymään...
Mä kasaan armoreita kamoista mitä on edullisesti saatavilla, käytännöllisyys etunenässä että liikkuvuus ei liikaa kärsis, mut tyyli heti kakkosena. Ois sääli laittaa kymmeniä tunteja kasaamiseen jos ei ulkoasu natsais edes omaan mieleen.
Teen mieluiten tommosia one-piece pukuja joita on helppo heittää niskaan. Oon käyttäny laajasti osia eri lajien suojuksista ja muusta romusta. Veikkaan että nää on kyllä aika kilpailukykysiä sekä valmistuskustannusten että suojaustason puolesta ja tommoseen eksoskeletoniin voi lisää osia mielensä mukaan jos haluaa hifistellä peittoalueita tai kovuutta.

Mielelläni kuulisin minkälaiset suojavarusteet oli mielessä?
Olen nähnyt hienoja kokopukuja mitä on kerrottu että mm. turva-alan koulutuksissa käytetään, mut valtaosan meidän panssareista tekee yhden hinnalla.

Komban aseellisissa flowdrilleissä lähtökohta on soljuvan liikekielen löytäminen. Kun vuorovaikutus sujuu pehmeästi kontaktissa lisäämme muuttujia, kuten voimankäyttö liittyen säilän vahvaan ja heikkoon osaan. Lyönnit toteutetaan aluksi kontaktinottona etäältä, eli saadaan improsta hyökkäävä ja puolustava liikepari samalla kun sujuvoitetaan etäisyydenhallintaa.

Katutreeneissä on tila vapaa ja kaikki voi tulla mieleisessään kuosissa. Mä roijjaan näitä mun tekemiä panssareita paikalle mut jo kesällä on tod näk muidenkin tuotantoa ja jos ne ammattimaisesti valmistetut suojukset haluaa ulkoilmaa, niin tervetuloa mukaan vertailemaan kamoja ja testaa niitä käytännössä.


Perus armorigame meillä on, et iskee suojaustason mukaan, eli pääsääntöisesti kohdistaa lyönnit suojuksiin. Muutama megapanssari tossa kestää toki enemmänkin hittiä, mut jos nyt haluu raivolla tykitellä niin sopii sit erikseen ja aina on hyvä testaa.
Polvien ja potkujen osalta panssarit ovat osoittautuneet toimiviksi lisiksi, niin saa monipuolisuutta ja pystyy jo kovemilla hiteillä saamaan toisia liikkeelle.

Ollaan oltu tosi tyytyväisiä noihin kevyisiin aseisiin. Meillä on 32mm viemäriputkea eri pituisina keppeinä ja nyt valomiekkoina, joka on kyllä loistava ja aidosti vaaraton jokapaikan ase.
Jo bokkenilla voi tulla pahaa jälkeä ja raskaat aseet läpäisevät ainakin osan pehmeistä suojuksista. Kun joukkotaistelussa on seka-arsenaali ja pidempää karahkaa otetaan käyttöön täytyy se tietysti huomioida ja mitä vaarallisempi ase - niin sopii toivoa - että sitä totaalisempi hallinta.

Armorit mahdollistaa flow drillissä lyötien vaivattoman vastaanottamisen, joka varsinkin aloitteleville on iso siunaus, että pystyy olemaan sateessa rennosti ilman että joutuu liikoja reagoimaan tai pelkäämään.
Kyllä ne lajiharrastajat ovat tulleet paikanpäällekkin naureskelemaan, että lyövät toisiaan aseilla kovemmin ilman suojuksia kun me suojusten kanssa, mutta mun puolesta voima voi tulla sitten lopuksi, kun on jo muuta kykyä toimia tilanteissa. Voimankäytöllä usein kompensoidaan taidon puutetta ja nään paljon vaivaa, että ohjaamani ihmiset luopuisivat jäkityksestä ja osaisivat arvostaa liikkeen sulavoittamisen hyötyjä.

Eli tässäkin asiassa Komba on alottelijoiden kerho, jossa mennään kokemattomimman ehdoilla. Näin mahdottoman yhtälön saa kuitenkin toimimaan kehittämillämme reunaehdoilla ja tilankäyttöön ja muuhun yleisluontoiseen liikkeeseen nojaten voi kuka tahansa hypätä "joukkotaisteluun".

Kamppailupuolen kontaktien palautteesseen nojaten olen kuitenkin vakuuttunut, että improvisaation kautta opitut taidot ovat hyvää pohjaa taistelun dynamiikan ymmärtämiseen ja edesauttavat tekniikan soveltamista käytäntöön

Mä olen tän tyyppisen taistelutoiminnan omaehtoinen kasvatti ja otan mielelläni haasteita vastaan niin aseellisessa taistelussa, kuin lähiotteluun liittyen.

Jos joku haluaa soveltaa muhun sen asiantuntemusta vaikka nyt miekkailun saralta, niin tuomari kehään ja kerrataan millä säännöillä - olen itse halukas testaamaan kykyjäni vanhan koulukunnan konkarien kanssa.
Armoreita saa toki lainaan, vaikkakin otaksun, että sopivat sotisovat löytyvät kyllä dojojen hyllyiltä.


Kuva


Kuva


Mulla täksi vuodeksi kamppailun osalta sama tavoite kuin edellisenkin vuoden kanssa, eli päästä vetää thai-nyrkkeilyä saliottelussa ja testaa lähiotteluavauksia käytännössä.
Toi korona sotki omat salikäynnit ja on ollut muutenkin päänvaivaksi, joten thai-nyrkkeily oppikoulu on rakoillut, mutta harrastan edelleen tuttavien suosiollisella avustuksella ja erityisen hartaasti pystypainia, jossa omien liikeyhdistelmien repertuaari kasvaa.


Haluttiin myös kantaa kortemme kekoon yhteiskunnan hyväksi ja mietittiin kuinka tätä ruttoa vois helepottaa, niin keksittiinkin aika hyviä ratkaisuja.
Viimein jouluostoksille saatiin kaikki turvallisuusmääräykset täytettyä ja halutaan inspiroida myös muita kantaa vastuuta ja liputtaa tätä uutta normaalia.

Niin tässä tärkeä tiivistelmä ruuhkaisia paikkoja varten, selviytymisopas seisahtaneille - älkää antako rajoitusten pilata kaupankäyntiä.




Ja vielä tärkein, hyvää uuttavuotta!
Potkulaiset ovat keskimäärin kamppailun kermaa ja asiantuntemusta löytyy foorumilta varmaankin enemmän kun kukaan jaksaa lukea. Olette tärkeitä ja näiden palstojen kautta mä olen saanut kokonaisvaltaisemman ja realistisemman kuvan kamppailusta ja myös selville kuinka omat edesottamukseni rinnastuvat yleisesti tunnettuihin toimiviin käytäntöihin.
Niin eli kiitos arvokkaista keskusteluista ja sielunrauhaa koko vuodelle 💖

Lopuks vielä UVn vaihteesta valomiekkaäxöniä
Ars Dimicatio
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 400
Lauteille: Lokakuu 2020
Etulaji: HEMA
Sivulajit: Hyoho Niten Ichi Ryu, Voimankäyttö, Gekiken
Takalajit: Aikido, Hokutoryu Ju-Jutsu, Nyrkkeily

Komba

#441

Viesti Ars Dimicatio »

Jusukin kirjoitti: tammi 1, 2021, 13.07 Mielelläni kuulisin minkälaiset suojavarusteet oli mielessä?
Olen nähnyt hienoja kokopukuja mitä on kerrottu että mm. turva-alan koulutuksissa käytetään, mut valtaosan meidän panssareista tekee yhden hinnalla.

Komban aseellisissa flowdrilleissä lähtökohta on soljuvan liikekielen löytäminen. Kun vuorovaikutus sujuu pehmeästi kontaktissa lisäämme muuttujia, kuten voimankäyttö liittyen säilän vahvaan ja heikkoon osaan. Lyönnit toteutetaan aluksi kontaktinottona etäältä, eli saadaan improsta hyökkäävä ja puolustava liikepari samalla kun sujuvoitetaan etäisyydenhallintaa.
Minä mietin olympiamiekkailussa ja HEMA:ssa käytettäviä miekkailumaskeja, takkeja ja hanskoja. Aikanaan HEMA:ssa ei ollut suojavarusteita ammatikseen tekevää väkeä, joten kaikki kasattiin itse ties mistä jääkiekko-, ratsastus-, motorcross- yms suojista. Rahaa ja aikaa meni yllättävän paljon ja lopputuloksena oli lähes poikkeuksetta ylipainavia ja hankalia "pukuja", joiden suoja-arvo oli joissain kohti aivan turhan paljon ja toisissa alueissa (erityisesti pistoja vastaan) vaarallisella tavalla liian vähän.

Nykyisin HEMA-kamojen suoja-arvo on kalibroitu sen mukaan, että sen pitää suojata tylpän teräsaseen iskuilta ja tylpän & joustavan teräsaseen pistoilta täydellä nopeudella ja intensiteetillä. Tämmöinen setti maksaa sen 500+ euroa. Mutta jos teillä on kombatessa muoviset putkista tehdyt aseet joilla iskupinta-alaa on reippaasti ja vauhti ja vaaralliset tilanteet ei ole yleensäkään homman pointti, niin pelkkä miekkailumaski, vähän vahvistetut hanskat ja kevyt takki riittäisi. Siinä puhutaan jo sellaisesta hinnasta, missä se maskin hinta (noin 150 euroa) on suurin osa koko setistä. Miekkailumaskikin voi olla liikaa rautaa jos jäkiskypärä riittää. Olympiamiekkailussa käytetty 350N takki on uutena joku 80 euroa, hanskat parikymppiä.

Pointtini on oikeastaan se, että me ollaan HEMA-piireissä miekkailtu aikanaan toista vuosikymmentä itsetehdyissä, huonoissa kamoissa ja siitä oli liikkeen sujuvuus ja flow kaukana. Kun sitten viimeisen vajaan kymmenen vuoden kuluessa varusteet ovat kehittyneet, niin miekkailun taso nousi aivan toisenlaiseksi. Liikkuminen vapautui ja tekniikoiden hienovaraisempiakin yksityiskohtia voitiin painetestata täydellä nopeudella ja intensiteetillä, jonka myötä alkoi paljastua myös se, miten paljon harjoitusta yhdenkin tekniikan hiomiseen tarvitaan. Ja miten paljon siitä hiomisesta voidaan tehdä ihan ilman varusteita, kun harjoittelun laatuun kiinnitetään huomiota oikealla tavalla.

Mitä pidempään olen aseiden kanssa pelannut, sitä enemmän alan suosia ajatusta, että suuri osa harjoittelusta tehdään niin minimaalisella varustuksella, kuin suinkin. Panssaria lisätään vain sen myötä kun se on absoluuttisen pakko. On nimittäin myös niin, että kun ihmisen sulkee tuollaisen "panssaroidun ulkorangan" sisään, niin osa siitä "kamppailun hengestä" kuolee. Panssarin sisällä yhteys ulkomaailmaan kärsii ja kun kuvittelet, että vaaraa edes mustelmaan ei ole, niin kamppailija alkaa yhä enemmän elää oman mielikuvitusmaailmansa, ei todellisten kamppailun lainalaisuuksien ehdoilla. Liikkeen ekonomisuus ja sujuvuus katoaa, kamppailusta tulee sielutonta.
Kuvake
Jusukin
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 135
Viestit: 149
Lauteille: Syyskuu 2017
Etulaji: Komba
Sivulajit: Free style martial arts

Komba

#442

Viesti Jusukin »

Joo kuulostaa kyllä hyvin loppuun asti ajatellulta ja varsinkin teräaseiden ja pistämisen kanssa kilpaillessa ei ole varmaankaan varaa mihinkään toimimattomaan tai edes raskaaseen varustukseen toimintakyvyn optimoimiseksi.

Itseäni paino ei haittaa sinäänsä, nuo isommat nahkapanssit käy painoliiveistä (20kg) ja niissä tunti turpaan rupeaa jo tuntumaan. Liikelaajuksia olen pyrkinyt säilyttämään, mut kyllähän tämmönen Mad Max fiilistely rokottaa aina jostain pois, eli näillä vehkeilla kilpailu ei ole joko vakavaa tai sit se on sen tyylistä nuijasotaa missä massasta voi olla jopa hyötyä.

Noita on tullut koottua hyvässä flowssa niin ei ajalla väliä, mutta myyntiä ajatellen asiakasta kohtaan olisi tosiaan vaikea kilpailla ammattilaisten kanssa, joten homma on niinkuin Hemassa aikanaan ja jokainen voi laittaa halutessaan omia kokoon. Nautin itse prosessin keskeneräisyydestä ja "mäkiautoajot" tyylisestä tunnelmasta, jossa toisen romu voi olla aidosti toisen aarre. Ja sainpahan hyvän syyn ostaa hienoja satuloita, 50e on edullista tosta määrästä patinoitunutta nahkaa, metallia ja puuta. Loput rahathan nää on niellyt moneen kertaan, mut kun lahjat on saanut etukäteen, niin sitä mielellään juhlii joulua kynttilänvalossa.


En millään tavalla kyseenalaista Hemalaisten tai muiden taistelun ammattilaisten tietämystä tai kykyä selvittää minkälainen toiminta on optimaalista kussakin kilpailu tai muussa ympäristössä.
Edistän itse omia juttujani, koska koen sisäsyntyistä tarvetta tietynlaiseen treeniin, sekä sen vapaamuotoisuuden että ilmapiirin osalta ja uskon, että sen pohjalta syntyy pitkässä juoksussa myös muiden lajien harrastajille hyödyllistä osaamista, sekä tiloja, jossa muilla on mahdollisuus ottaa vaikutteita heidän taidoistaan.

Enkä tarkoita, että ilmapiiri olisi ollut huono oikeastaan missään treeniporukassa, missä olen saanut vierailla, mutta on mainittava, että olen kokenut suhtautumisen luovuuteen ja uusiin ideoihin yleisesti nuivaksi ja vähätteleväksi ja minun on vaikea oppia, jos en koe että innostukselleni on tilaa. Tarkoitan, että olen parhaimmillani sellainen utelias oppilas, joka tykkää kysyä vähän kaikesta ja usein tarvitsee oman rytmin ja tavan hahmottaa, että asiat painuu mieleen. Tunnetasolla se on varmaan, että kokee että tulee nähdyksi ja kuulluksi omana itsenään, niin pystyy samaistumaan muihin harjoittajiin ja itse lajiin ja sitämyöten aidosti syventymään oppimiseen.

Olen kiinostunut monesta lajista ja kun aika on kypsä joinisin mielelläni myös Hema-meininkeihin oppimaan miekkailun saloista, mut kyl siitä nyt youtube videon kuvais, kun mut heitettäis omalla sekatyylillä johonkin kisaan :D


Kombasta voi helposti viritellä kilpailullisia pelimuotoja, kuten moninpeli kaaoksessa tai joukkuepelit äkkikuolemalla. Buhurtin sääntöjä lainaamalla vaadituin kevennyksin saa myös mielenkiintoista myllyä.

Ajattelen, että tunnelmaltaan toiminnan tila saisi muistuttaa jotain WOWin kaltaista ympäristöä, jossa saa mäikyttää mielensä mukaan, osumat ei liikaa haittaa ja pystyy respaamaan kuollessaan. Eli joukkotaistelusta punttisali, johon gameplayn kautta saa virkeän ilmapiirin ja missä eritasoisten taistelijoiden on helppo ja reilua olla konfliktissa.

Tässä vaiheessa keskitytään flow-drillin sulavan jatkuvuuden takaamiseen, joten kilpailullisuuden aste on matala. Aseellisessa drillissä yleisenä käytäntönä on esimerkiksi välttää lyöntiä suoraan selästä, koska se olisi liian helppoa ja kehoitammekin kaaos moninpelissä hyökkäämään selin olevan vastustajan vastustajan kimppuun, jolloin tuleva isku on helppo nähdä ja torjua ja pääsee syntymään rikas tilanne. Kun muodostelmasta tulee taas kolmio on kaikki uudestaan yhtäläisesti kaikkia vastaan.

Tän tyylisen oppimisen kannalta ajatellun toiminnan viitekehyksen kannattaa olla mahdollisimman laaja, jotta asiat kuten etäisyydet, ajoitukset ja taistelun muut rytmit, sekä ylivoiman tilannekohtainen syntyminen ohjaavat ensisijaisesti toimijaa. Näin teknisen osaamisen tarve minimoidaan, mutta samalla taitavilla taistelijoilla on mahdollisuus hyötyä avuistaan. Kombassa tähän ollaan päädytty, jotta flow-drill saataisiin syntymään rennoksi tilaksi ja myös siitä syystä, että kamppailun asiantuntijoiden panos lajikehitykseen on ollut vähäinen, jolloin tietotaidon välittämisen välttämättömyydeltä ollaan vältytty. Eli luovan prosessin etuna on, että ei tiedä mitä ei tiedä, jolloin tekee tavallaan mitä sattuu. Tämä on mulle ihan fine, niinkauan kun kehenkään ei satu liian pahasti ja tiedostan, että kokeneempien kamppailijoiden konsultaatiota ja panosta voi aina kysyä myöhemmin.

Käytännön toiminnan kannalta on muodostunut arvo ja käsite "intersubjective harmony", eli tavallaan tunnelmavetoinen harjoitusympäristö. Kaverit on kovia liikemeditaation perään ja luovat harjoituksesta rituaalia, jonka tavoite on viedä flowh. Itse fiilistelen eniten taistelun mekaniikkaa ja panssareita, joten pushaan meidän skeneä siihen suuntaan, mut voin sanoa, että mikään ei oo niin vaikeaa kuin saada hippejä sotaan.
Kuvake
Jusukin
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 135
Viestit: 149
Lauteille: Syyskuu 2017
Etulaji: Komba
Sivulajit: Free style martial arts

Komba

#443

Viesti Jusukin »

Olen huomenna kansalaistorilla järjestämässä maski ja mittakeppi -käänteismielenosoitusta, jossa fiilistellään kunnon hengityssuojaimia ja oman tilan hallintaa mittakeppien avulla.
Musta tässä pandemiassa ja taistelukentällä toimimisessa on paljon yhtäläisyyksiä, nyrkkisääntönä et jos yltää lyömään miekalla niin toinen on liian lähellä.

Roijjaan siis torille kymppikassin huomiosauvoja joilla tilanpitoa voi harjotella, mutta hyvin rauhallisessa hengessä, ettei samaan aikaan järjestettävä Vapauden puolesta -mielenilmaus häiriinny ja muutu mellakaksi, tai että poliisilla tai kellään muullakaan olis mitään ongelmaa pikku treenin kanssa.



Oon takonu näitä valomiekkoja (light sword/kevyt miekka) jotka ovat osoittautuneet loistaviksi Komba/free style treeniaseiksi joukkotaisteluihin keveyden ja turvallisuuden puolesta.
Pääsin neljänteen sukupolveen asti;
ekassa oli kahvaa ja kaunistusta,
tokassa jo messinkiä, kuparia ja kunnon väistimet, kolmannesta tuli puolentoistakäden basket hilt sarja ja nelos settiin uutena kahen käden miekat metallikärjillä.

Tää on tämmöstä art sword fiilistelyä ja romulla mässäilyä, mut koitan toki tehdä kestäviä koska ei kiinnosta olla korjailemassa.
Näillä pääsee kesäkisoissa sit mättää ja jos pandemia ei hellitä niin sitten kaasunaamarit naamalla jotain post-apocalyptistä luvassa, mut huomenna siis pelkillä muoviputkilla liikenteessä ✌🏻

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Kuvake
Jusukin
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 135
Viestit: 149
Lauteille: Syyskuu 2017
Etulaji: Komba
Sivulajit: Free style martial arts

Komba

#444

Viesti Jusukin »

Kaikkien rakastama Sompasauna puretaan Sompasaaresta Juhannuksen maissa ja pidämme huomenna lauantaina siellä viimeiset katutreenit klo 15 eteenpäin, eli kesän ensimmäinen varsinainen tilaisuus kombaamiseen ja muuhun reeniin heimon kanssa, tervetuloa! Sompis muuttaa uuteen mestaan jokunen kilsa pohjoseen ja olemme ehkä menossa mukana, mutta en tunne paikkaa.

Kesä on edennyt vauhdikkaasti. Olen edistänyt käänteismielenosoituksissa valtion linjaa, mutta siitä poiketen promottanut tietysti vain filtteröiviä hengitys-suojaimia. Youtube kanavalta voi katsoa materiaalia uudesta normaalista, mittakepit on otettu hyvin vastaan ja turvavälejä fiilistelty vaikka tällä hetkellä treeneissä emme niitä vaadi emmekä maskin käyttöä.
Visioitiin kuitenkin miltä se maailmaanlopun maailma saattaisi näyttää ja kuvattiin lyhäri tulevaisuuden treeneistä. Katsotaan miten tilanne kehittyy, mutta ollaan valmiina jos niitä zombeja rupeaa sikiää


Leveli podcäst piti melkoisen fight nightin ja se eteni aikalailla odotusten mukaan. Tein itse aiheesta vähän roastia ja otin kantaa tapahtumaan ja esitin näkökulmia miten siitä saisi paremman, mutta en tiedä ovatko pojat noteeranneet. Jokatapauksessa prosit sinne, historiallinen setti Suomen mittakaavassa ja jännityksellä odotan jatkoa!

Itsekkin työskentelen edelleen kisavalmiutta kohti, mutta amatööritasolla, suojuksilla ja testimielessä. Tuon freestyle meiningeistä löytämääni osaamista nyrkkeilyyn ja alan olla aika ylpeä jäykkäselkätorakka power punch tyylistäni. Arvelen että taustatekniikat ovat niin syvällä selkärangassa, että pystyn niitä toteuttamaan tehokkaasti myös ottelutilanteessa ja komballa treenaan positioitumista ja rytmitystä. Kokeiluasetelmana thai-nyrkkeily edelleen paras ja koitan juuri järkkäillä ammattilaista vilkaisemaan settiä niin saisi ihan arviota nauhalle ja sitten siitä olis pari askelta kehään. Edelleen sama tavoite "tänä vuonna", mutta vuosiluku tuppaa näemmä vaihtumaan, edistystä on kuitenkin tapahtunut ja ainakin on hyvä tekosyy kun maailma pyörähti ympäri.
Kuvake
Jusukin
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 135
Viestit: 149
Lauteille: Syyskuu 2017
Etulaji: Komba
Sivulajit: Free style martial arts

Komba

#445

Viesti Jusukin »

Huomenna lauantaina jälleen katutreeniä sompasaunalla 15-18 tutulla idealla eli kaikki treenaa mitä haluaa. Tervetuloa oppii uutta ja opettaa skillejä kiinnostuneille ✌🏻

Olin eilen ekaa kertaa SCA-treeneissä Hukka ryn kanssa ja hatunnosto kyllä hienon lajin edistämisestä Suomessa!
Nyt kun opin käytännöt voidaan tuttujen kanssa treenailla pelimuotoja myös omilla kamoilla ja sit pitkäs juoksus laittaa pientä SCA porukkaa pystyyn niin pääsee testaa Komban ihmeitä tositoimissa. Osa noista panssareista mitä olen rakentanut soveltuu näemmä myös SCAn treenaamiseen, mut kypäräpuolelle pitäis saada kunnon 2mm peltipottia niin uskaltaa ottaa rottinkimiekoista kovaa iskua vastaan.

Tässä videoo eilisistä treeneistä ja propsit Hukkalaisille ammattitaidosta ja avoimuudesta! Tajusin että mun kamppailutausta ja tavoitteet soveltuu tähän lajiin erinomaisesti ja "The Society for Creative Anachronism" on aika lähellä mitä olen tehnyt, vaikka itselläni ei nyt sen kummempia historiallisia kytköksiä tekniikan tai kulttuurin puolesta ole ollut oikeen mihinkään suuntaan.
Jännän samanlaista ja samalla niin erilaista kuin Buhurt. Hyvät osumat ratkasee mitkä kuitataan kuuluvalla "GOOD" huudolla, joka on hieno pelillinen mekaniikka ja kannustaa selkeään ja vahvaan hyökkäykseen.
Kaikille Suomen peltipurkeille kiitos ja kumarrus, ammattimaista ja upeaa meininkiä, hienoa saada olla mukana!





Muay Thai puolella treenaan itsenäisesti skillejä edelleen painottaen lähiottelua ja sain loistavaa referenssiä kun pääsin tapaamaan Antero Hynystä ja kuulemaan häneltä palautetta Komban clinch game ulottuvuuksista, mestarille kiitos 🙏🏻



Espoon Thai Boxing club tarjosi sparri-iltana erinomaisen mahdollisuuden testailla näitä käytännössä ja opin ainakin että liikkeen ergonomian hiominen on pakollista että jaksaa, paketti pitää saada pysymään kasassa niin pystyy ottamaan rennosti pataan ja simppeleitä komboja olis hyvä olla riittävästi valmiina joita voi syöttää vähän joka väliin.



Eli prokkistelu jatkuu, missio edelleen selvittää että minkälaista liikettä ja osaamista syntyy Komban lähtökohdista ja mitä tapahtuu kun se ammattitaitoisesti sovelletaan nyt olemassaoleviin kamppailu-urheilun muotoihin - työn alla siis Muay Thai ja SCA !

Dokumentoin prosessia ja olen kiinnostunut kokeilemaan näitä asioita kaikenlaisten osaajien kanssa nauhalle tai ihan muutenvaan. Painetestit vaativat lajeja ymmärtäviä yhteiskumppaneita joita nyt vähitellen löytyy, no-force flow metodi on vielä jokseenkin teoreettinen, mutta uskon itse sen tuomaan kilpailuetuun ja tässä sitä nyt saan sitten todistella rauhassa 😄

Kiitos tuesta, palautteesta ja osaamisesta mitä porukka on jakanut. Kamppailijat on realistista ja selväjärkistä porukkaa, enkä koe itseäni enää niin ulkopuoliseksi kuin aikaisemmin näissä piireissä. Haasteita pitää ottaa ja katsoa miten pärjää, viedä omaa juttua rohkeasti eteenpäin vaikka porukka ei tajuais pointtia ja osottaa että sitä nyt on vaikka kilpailun kontekstissa.

Mä olen rakentanut treenausvarusteita, mestoja ja kulttuuria, eikä siinä mun mielestä ole mitään ihmeellistä. Larppaamisesta on syytetty ja oon varmaan antanut tähän aihetta, mut pitää muistaa et ollaan siinä kaikki samalla viivalla - BJJssä tykätään sukkahousuista, Kimono on väärinkäytettynä kulttuurillista omimista ja turva-alalla larpataan fasismia Scorpio tyyliin "Come over here!"..

Pitäkää lippu korkealla, hyvää syksyä kaikille 🙏🏻
tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 2463
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Komba

#446

Viesti tapsaattori »

Hyvää meininkiä! :) :jepa:

Yks kysymys, miksi tuot usein kyynärvarren ulkosyrjää vastustajan kaulalle? Paininäkökulmasta siitä vastustaja pääsee uimaan vapaasti selänpuolelle, jalkoihin tai vyötärölle. Koska mitään varsinaista kontrollia sillä ei pysty pitämään. Hynynen taisi videolla mainita että siitä pääsee myös lyömään aika vapaasti?
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 3400
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Komba

#447

Viesti Jasse »

Katsoin Hynysen videon ja muutaman sekunnin kolmatta videota. Hynynen antoi hyviä pointteja ja rakentavaa kritiikkiä. Jusukin kanssa comba-fowta ja pystypainia kokeilleena yhdyn täysin Hynysen pointteihin. Toisaalta arvostan Jusuki sinun oman tien kulkemista, mutta ajattelen että potenttiaalia olisi kamppailuhurheilijaksi, ja kehitys olisi nopeampaa, jos vain panostaisit tosissaan esim. tuhon thai-nyrkkeilyyn. Oma tie ja tyyli löytyy myös mitä vain lajia treenaamalla. Mutta sitä pitää tehdä mihin on paloa. Hyvää alkanutta syksiä!
Kuvake
Jusukin
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 135
Viestit: 149
Lauteille: Syyskuu 2017
Etulaji: Komba
Sivulajit: Free style martial arts

Komba

#448

Viesti Jusukin »

Mun skillit on näiden satunnaisten prokkistelujen tulosta, niin käytän sitä kyynärvartta kaulalla intuitiivisesti estääkseen toisen etenemisen ja sit treenimielessä olen paikallani että toinen saa vastata tilanteeseen. Tokihan sieltä selkään voi koittaa mihin pitää oppia vastatekniikat, mutta jos saa kyynärvarren tai kyynärpään kaulalle, niin eikö sen yhtähyvin voisi toimittaa siihen vauhdin kanssa?
En oo ylipäätään ymmärtänyt tätä "käsi kaulalle" kritiikkiä, jos sieltä puolustuksen läpi nyt pääsee "asettamaan käden kaulalle" niin eikö vastaavasti nopeammin tehtynä käsi nyrkissä kyseessä ole lyönti?

Koitan saada nämä free style taidot veitsenheittoliikkeistä alkaen tähän thai nyrkkeilyn kontekstiin ja mielestäni homma toimii hyvin power puncheina, over handeinä ja niistä sit edelleen kapeampina lyöntimuotoina lantion kera.
Musta teknisen lajitreenin ongelma on se että hukkaa oman luontasen liikkeensä ja toteuttaa puolivillasesti yksittäisiä tekniikoita ja koitan välttyä tältä sudenkuopalta tulemalla lajiin omista lähtökohdista. Paketti ei toki ole valmis ennenkuin osaan lajin, mistä tää nyt vähän kiikastaa, mutta ajattelen että saavutettava lisäarvo on merkittävää, niin tässä tavallaan prokkikset venyy.

Toisaalta koen että kiinnostus "no-force flow drill" ideaan on ollut aika marginaalista, eikä kukaan vakavasti otettava kamppailija ole ollut vielä niin kiinnostunut asiasta, että olis esim koittanut kehittää omaa osaamistaan Komban avulla katsoen mihin se vie. Niin on tavallaan vähän tylsä viedä projektia eteenpäin lajikontekstiin, painetestaukseen ja ottelemiseen ilman yhdenvertaista vastavuorosuutta ja innostuksen jakamista uusista avauksista. Edes asian esittäminen on yleensä ylämäkitaistelu ja vielä jos erehtyy kertoo et ihan ite keksi niin silmien pyörittelyähän siitä lähinnä tulee.

Perusidea kamppailutehon näkökulmasta on aluksi rajata muuttujia kuten voimankäyttöä ja nopeuttamista pois lähiottelusta ja kun se onnistuu lisätä niitä takaisin. Lahjaksi saa liikekieltä jolla pääsee uimaan liiveihin toisen puolustuksen lomitse ja osaamista voi sitten soveltaa muiden tekniikoiden kanssa. Kysehän on kehojen asentojen fiilistelystä ja rennosta ja meditatiivisesta suhtautumisesta tekemiseen, joka nyt aidosti näyttää vähän hassulta ainakin hippien tekemänä, mutta pointti kamppailun kannalta pitäis ymmärtää sisällön pohjalta että mitä teknisesti hiotaan ja mikä sen merkitys on laajemmin kamppailun kontekstissa.

Katutreenit oli jälleen mahtavat, Muay Tribeläisiä joinas yllättäen mukaan ja saatiin clinch-gamet ja päditreenit messiin. Homma jatku bileputkella ja tanssilattiallaha voi nykyään treenaa free style ja tietty kombata vapaasti jos tuntee jengiä ja käy flaksi. Musta musaympäristö on loistava vapaamuotoseen harjoitteluun ja yön yli jos vetää ni ajotunteja ropisee laariin mukavasti, aika näyttää paljonko hi tech nopeuttaa lyöntikomboja 😉

Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Komba

#449

Viesti Jussi Häkkinen »

Kuulostaa aika tavalla siltä, että pyrit shu-ha-ri (opettele-omaksu-vapaudu) -konseptin ri-tilaan kulkematta shu:n ja ha:n kanssa.

Sinulla on sikäli väärä käsitys, että harvemmin teknistenkään lajien varsinainen tarkoitus on kamppailla oppikirjamaisesti (ellei kyse ole kilpailulajista jolla saa pisteitä). Se voi olla välitavoite ja sinällään riittävä, mutta pääosin tavoite on oppia ja välittää periaatteita, jotka ovat universaaleja kehon toimintamalleja, riippumatta siitä, onko kyseessä oma vai toisen keho. Niitä voi sitten todentaa sen kropan liikkumismallien mukaan.

Siitä kädestä kaulalla: se ei todennäköisesti olisi kovinkaan vahva tai vahingoittava lyönto ja se avaa vastustajalle turhaan paikkoja. Toki on hyvä osata vastaukset näihin, mutta miksi tarjota paikkoja yhtäänen enempää kuin on välttämätöntä?

Kannattaa kuunnella, mitä huomattavasti kokeneemmat kamppailijat sanovat. Nyt kritiikki on ollut erinomaista - on sanottu epäkohta ja että sitä tulisi parantaa.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Jusukin
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 135
Viestit: 149
Lauteille: Syyskuu 2017
Etulaji: Komba
Sivulajit: Free style martial arts

Komba

#450

Viesti Jusukin »

Kyllä näin voisi sanoa, että Komba on juurikin vapautumisen tilan tavoittelemista ilman sen kummempia omaksumisia ja oppimisia. Perusmekaniikka on niin simppeli että kun sen kerran demonstroi osaa ihminen itsenäisesti ja vapaasti toimia ja kenties jopa arvioida oman toiminnan laatua.

Kamppailumielessä tän vapaan liikkeen optimoinnin tavoite on puolustaessa liikkua mahdollisimman vähän ennakoiden ja hyökätessä pakottaa toinen liikkumaan mahdollisimman paljon käyttäen tehokkaasti niitä kilpailuetuja mistä on sovittu.
Hyötynä näkisin, että pääsee suoraan kokeilemaan ja kokemaan miltä moinen tuntuu, suurimalla osalla kun ei ole käryä tämän kaltaisista asioista. Toisaalta jopa thai nyrkkeiliöille kenelle clich on kovin tuttu voi olla aluksi haastavaa liikkua hitaasti, joten mielestäni tutkittavaa riittää kenelle vain.

Itselläni on ollut tarve tämän kaltaisen vapaamuotoiseen liikkeen ja vuorovaikutuksen opiskeluun ja koska en löytänyt mistään toimintaympäristöä jossa tämä olisi toteutunut jouduin itse keksimään millä edellytyksillä se on mahdollista ja onnistuin niin hyvin että kehtaan tarjota tätä nyt eteenpäin.

En näe ristiriitaa shu-ha-rin ja vapaamuotoisen liikeharjoituksen välillä ja ajattelen, että kamppailijat ovat varmasti löytäneet mitä parhaimmat tavat tekniikoiden oppimiseen, opettamiseen ja oppimisesta vapautumiseen. Haluan myös että minua valmennetaan perinteisellä tavalla kun pyrin oppimaan tekniikkaa, mutta tähän asti painopiste on ollut oman liikekielen vapaamuotoisessa kehittämisessä ja omien free style martial art tekniikoiden luominen josta löytymääni ymmärrystä ja osaamista kanavoin nyt esim. lyöntien ja lähiottelutaitojen hallintaan.

Ajattelen että sitten kun saan lopulta lajiopin omaksuttua omalaatuinen polkuni näkyy kamppailutehossa ja vapautuneisuus olisi mahdollista myös kehässä jossa pääsisi adrenaliinin kanssa oikeasti testaamaan asiaa käytännössä.
Et samaa mieltä sinänsä, mestarin oppiin vaan ja tunteja sisään. Nyt ruuhkavuodet, yrittäjän velkakierre ja prokkistelu haastaa että saisin fokusoitua muay thain säännölliseksi graindiksi mikä olisi edellytys kilpailemiselle, mut sen aika koittaa ja kehitystä kuitenkin tapahtuu ja suunta on oikea.


Mun eritysosaaminen on suppealla alueella, mutta olen mielestäni itsenäisellä työskentelyllä kehittänyt erinomaiset taidot nyt vaikka lähiotteluun.
Täällä on ilkuttu keskeneräiselle projektille ja verrattu Kombaa Empty Forceen vaikka olen tehnyt parhaani koettaen selittää perusidean ja mekaniikan mille oppiminen perustuu. Olen ylpeästi outsider Suomen kamppailuskenessä ja arvostan panostanne laittaa mua ruotuun, mut asian toinen puoli on se että kyllä tekin kaipaatte vähän palautusta.

Mitä olen ymmärtänyt potku.netissä ja laajemmin kamppailuskenessä vallitsee sanaton arvohierarkia jonka huipulla on mikä oikeasti toimiia, tokana kulttuurillisesti merkittävä sisältö ja alimpana muu kamppailutoiminta jota kohtaan saa olla jopa ivallinen.
Mä en tiedä edes nimeltä kaikkia lajeja mitä jo tässä ketjussa on mainittu, saati sit että ymmärtäisin koko lajien kirjoa tai niitten asemaa hiljaisen tiedon hierarkiassa, mutta useista lähteistä olen kuullut että potku.netistä voi saada kylmän suihkun jos tekee yhtään erikoisempaa ja sattuu mainitsemaan siitä väärässä ketjussa.

Mä keksin, et jos meditatiivisesti exploraa kehon asentoja pyrkien toista kohti oppii lukemattomien asentovariaatioiden kautta optimaalisen tavan syöttää nyt vaikka kyynärpää toisen leukaluuhun ja että se toimii kehon mekaniikan puolesta kaikilla liikenopeuksilla ja voimankäyttöasteilla. Kun harjoitteen painopiste on tehdä sitä vähällä voimaa, joutuu ratkaisua etsimään kauempaa sijainnista, tulokulmasta, rytmityksestä ja vipuvoiman käytöstä etc.

Skilli on aika spesifi mutta samalla yleisluontointoinen, koska lähiottelu on osa valtaosaa kamppailua ja kyynärpäillä on väistämättä huomionarvoinen tuhovoima. Ihmettelen että muut eivät pohdi asiaa vastaavasti ja kuvittelen näkeväni parannettavaa jopa kamppailun huipulla, jossa lähellä on edelleen varaa levätä. Täten koen velvollisuudekseni olla teille reality-check - minkälaista käytännön tason osaamista lähiotteluun lajissanne on?

Olen kiinnostunut havainnollistamaan asiaa ja testaamaan sitä kenen kanssa tahansa. Ehdotan teknistä sparria kyynärpään sijoittamista leukaan vapaavalintaisella liikenopeudella, vaikka kyynärsuojat ja nyrkkeilykypärä, useita eriä kolmesta poikki?

Muuten en usko pärjääväni kovalla tasolla juuri missään ja koen että kokeneiden kamppailijoiden kohtaaminen kehässä olisi kuin joutuisi tiikerinhäkkiin.

Käsitän et Komban perusideaa voi vastaavasti soveltaa myös aseelliseen taisteluun ja joukkotaisteluun yksin tai yhdessä ryhmän kanssa, mut näiden vieminen maaliin kamppailueduksi vaatii samaten asiantuntijayhteistyötä ja aikaa. SCA on mulle hyvää reality checkiä, jossa nopeilla iskuilla kerätään helpot pois taistelukentältä.
Täs kuvaa taas treeneistä lajista kiinnostuneille mis pääsin kokeilee mun hevimpää nahkapanssaria joka oli ihan käyttis, mut turhan massiivinen nopeutta suosivassa pelissä. Pidän freesinä kuinka SCAssa tehdään erilaista skenarioharjoittelua ja luova puoli ylipäätään sopii itelle.



Seuraavat katutreenit la 14-16 eduskuntatalon edessä worldwide freedom rallyssä, mis meidät löytää jostain missä on tilaa pyörittää keppejä ja viuhuu boffereilla ✌🏻
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 31 kurkkijaa