Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kaatuminen peruskoulun opetusohjelmaan

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 20851
Lauteille: Joulukuu 2007

Kaatuminen peruskoulun opetusohjelmaan

#16

Viesti Lasse Candé »

Tuota KM-kaatumista taaksepäin kutsutaan yleensä ukemiksi taaksepäin. :D

On myös sama tekniikka, johon itse viittasin edellä.

Tämä ei siis ole krav magassa kehitetty tekniikka (mikäli nimityksellä tarkoitettiin tällaista) vaan universaali. Varmaan systemaattisessa harjoittelussa tulee judosta. (?) Joka tapauksessa japsilajeissa hyvin yleinen.

Juuri tuota ja vastaavaa yhdellä kädellä sivulle siis suosittelin ja olin treenannut jo ennen kuin Krav magaa varmaan edes oli Suomessa. :D
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Kaatuminen peruskoulun opetusohjelmaan

#17

Viesti AriJ »

Yhdessä oman lajin perusoppilähteissä sanotaan;

(1) Kaatuminen kahta kättä käyttäen
(2) Kaatuminen yhtä kättä käyttäen
(3) Kaatuminen käsiä käyttämättä
(4) Kaatuminen luonnollisesti tilanteen mukaan

Muistan myös kerrotun tarinan ajalta kun Japaniin tuli rautatiet - kun juna vihelsi saapumistaan, niin ihmiset ryntäsi ikkunaan kuikuilemaan... ja saattoivat pudota, loukkaantua, kuollakin... mutta näin kävi vain aikuisille, lapset jos tipahtivat niin jatkoivat kuin ei mitään....
______________________
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Kaatuminen peruskoulun opetusohjelmaan

#18

Viesti obmijoy »

Ukemit kyllä oppii
Olen opetellut ukemit karaten, judon ja HJJ kautta.
Tehnyt liukkaassa maastossa tai oudossa tilanteessa kovan
ukemin taaksepäin eli lyönyt kämmenillä takapuolen viereen

Sivulle kaatumis ukeminen
Eli sen mitä tehdään aina kun heitetään kyljelleen ja lyöty kämmenellä maahan

Sekä vähän erilaisemman lukemin jonka yhdistelin kovasta ukeamista eteenpäin ja sivulle kaatumis ukemista

Astuin viime lomalla talon rappusille jossa olikin lauta joka ei ollut kiinni.
Tästä johtuen talon lentämään vasen kylki edellä kohti alempaa rappusta joka olisi murtanut kylkiluuni

Löin vasemmalla kädellä samalla lailla kun kova ukemit eteen tehdessä lyödään, mutta koska olin vasemmalla kyljellä menossa rappusta kohti sain lyötyä vain vasemman käden sillälailla maahan ja oikea käteni tuli maata kohti kämmen edellä
En saanut missään tapauksessa osua rappusiin koska olisin hajonnut rintakehästä

Samantien pomppasin ylös koska kämmeneen sattui kun siinä alla oli nokkosia ja hetken kuluttua huomasin että vasen olkapää ne oli kipeä eli jos olisin työntänyt vasemman käden suoraksi olisi käteni murtunut tai olkavarteeni hypännyt pois hartia kuopasta.

Silloin kun tein ensimmäisen kovan ukeminen jäisellä asfaltilla
Olin oranssivöinen hjjka sekä keltavöinen judoka..
Ilman kamppailu harjoittelua olisin lyönyt takaraivoni virtavesi löydetty aamulla kuolleena joko kallonmurtuma on tai siihen että tajuttomana palelluin kuoliaaksi.

Asiat vain toimii kun niitä tekee tarpeeksi seuraavan kerran käytin refleksiä kun tein kotekaeshin ja Eesti puukotuksen

Tuo kaatuminen tapahtui 1994 tammi-helmikuussa ja kaaduin heti perään seuraavaksi 2018 maaliskuussa

Nuohous vuodet olin kumminkin töissä rakennus ja turvallisuusalalla sekä liikkuvissa kulkuvälineissä joka välistä heitteli minua junan tolppiin ja tuki rakenteisiin.

Olen toki hakeutunut kaikenlaisiin asioihin nuorna miehenä siviilissä ja sekä vähän vanhempana työn puolesta.

Muistan sen ajan kun en vielä osannut ukemeja.
Koulumme tullut uusi oppilas minua pari vuotta vanhempi heitteli minua betonilattialle veljeltään oppiMilla heitoilla

Löin joka kerta takaraivoni Lujabetoniin mutta nousin aina ylös ja kävin tietysti päälle ja tästä johtuu se että minä aina löytyy takaraivoni uudestaan betonilattiaan Luja.


Kova ukemi eteen polvilta tehtynä, kova ukemi taaksepäin pyllähtämällä ja ukemi sivulle kaatuessa

Tämä olisi todella helppo opettaa peruskoulussa talvisin kun tehdään kiertoharjoittelua luokassa

Siis sitä harjoittelua jossa yhdessä paikassa tehdä etunojapunnerruksia polviltaan koska nykylapset eivät jaksa tehdä normaalia etunojapunnerruksia
Etunojapunnerrus asentoon voidaan mennä tekemällä kova ukemi eteenpäin

Ja toisessa paikassa tehdään linkkuveitsiä
Ja tuohon linkkuveitsen teko asentoon voidaan mennä pyllähtämällä selälleen samalla kun lyödään takapuolen viereen kämmenet

Ja kylki makuuasentoon voidaan mennä niin että ulomman kylän jalka menee koukkuun samalla kuin sisemmän eilen jalka liukuu edestä lattiaa pitkin kunnes kaadutaan ja lyödään kämmenellä kämmen poskelta lattiaan

Tottakai alla on aina sopivan pehmeät matot ettei tule pelkoa
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 93 kurkkijaa