Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Voimaharjoitteluni

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Hemmukka
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 410
Lauteille: Heinäkuu 2019
Sivulajit: Nyrkkeily, rbsd, muay thai
Takalajit: Taekwondo, shootfighting

Voimaharjoitteluni

#166

Viesti Hemmukka »

MikaM kirjoitti: kesä 11, 2021, 14.38 https://lihastohtori.wordpress.com/2013 ... rjoittelu/
Tuolta voi lukea aika asiantuntevan oloista tekstiä Leuanvedosta. Ja sen jälkeen vähän muustakin...
Pystysoutu epäkkään yläosaan ja leuanveto taas alaosaan.
Se riippuu aina henkilöstä ja fysiikasta.
Kyykky ottaa osalla lähinnä pakaraan ja takareisiin, penkki vaikkapa itsellä etuhartioihin.
Leuat kasvattaneet minulla epäkkäitä selän ohella. Työsarjat toki raskailla, 125-145kg kokonaispainolla.
Hemmukka
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 410
Lauteille: Heinäkuu 2019
Sivulajit: Nyrkkeily, rbsd, muay thai
Takalajit: Taekwondo, shootfighting

Voimaharjoitteluni

#167

Viesti Hemmukka »

Rytkösen kirjoitukset kyllä hyviä.
Aika harva keskittyy esim yhden jalan kyykkyihin, itse aloin niitä tehdä luettuani Rytkösen juttuja.
Toimii luontaisempana mielestäni paremmin kuin normikyykky ja pystyy tekemään vaikka kahvakuulalla kotona.
P.Laton
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 198
Lauteille: Huhtikuu 2021
Etulaji: Muy thai
Takalajit: Choy Lee Fut
Judo

Voimaharjoitteluni

#168

Viesti P.Laton »

Hemmukka kirjoitti: kesä 11, 2021, 14.18 Sanoisin että pystysoutu sekä leuat ottaa aika hyvin trapezius lihakseen.
En tosin pystysoutua tee mutta raskaita leukoja sitäkin enemmän, huomaa epäkkäiden kasvun vaikkei sinänsä treenin aikana tunnu.
Ymmärrän toki että leuat ja kulmasoutu samana päivänä, eipä siinä. Itsekin tehnyt vastaavaa.
Peilasin varmaan liikaa 1-jakoiseen.
Niin, siis trapezius lihashan peittää käytännössä koko selän, ja leukoja vedetään trapeziuksen alaosalla, kun pystysoudussa on käytössä trapeziuksen yläosa.
P.Laton
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 198
Lauteille: Huhtikuu 2021
Etulaji: Muy thai
Takalajit: Choy Lee Fut
Judo

Voimaharjoitteluni

#169

Viesti P.Laton »

Hemmukka kirjoitti: kesä 11, 2021, 14.53
MikaM kirjoitti: kesä 11, 2021, 14.38 https://lihastohtori.wordpress.com/2013 ... rjoittelu/
Tuolta voi lukea aika asiantuntevan oloista tekstiä Leuanvedosta. Ja sen jälkeen vähän muustakin...
Pystysoutu epäkkään yläosaan ja leuanveto taas alaosaan.
Se riippuu aina henkilöstä ja fysiikasta.
Kyykky ottaa osalla lähinnä pakaraan ja takareisiin, penkki vaikkapa itsellä etuhartioihin.
Leuat kasvattaneet minulla epäkkäitä selän ohella. Työsarjat toki raskailla, 125-145kg kokonaispainolla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja. Ole hyvä ja rekisteröidy tai kirjaudu sisään.
Hemmukka
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 410
Lauteille: Heinäkuu 2019
Sivulajit: Nyrkkeily, rbsd, muay thai
Takalajit: Taekwondo, shootfighting

Voimaharjoitteluni

#170

Viesti Hemmukka »

Mietippä millä lihaksilla kyykätään taikka penkataan.
Itsellä pakarat takareidet ja etuhartiat.
P.Laton
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 198
Lauteille: Huhtikuu 2021
Etulaji: Muy thai
Takalajit: Choy Lee Fut
Judo

Voimaharjoitteluni

#171

Viesti P.Laton »

Tuota... Liittyykö tämä jotenkin leuan vedon ja pystysoudun suhteeseen?

Tai mihinkään mistä keskustelimme?
Hemmukka
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 410
Lauteille: Heinäkuu 2019
Sivulajit: Nyrkkeily, rbsd, muay thai
Takalajit: Taekwondo, shootfighting

Voimaharjoitteluni

#172

Viesti Hemmukka »

Lueppas ajatuksella.
Pointti että eri fysiikoilla liikkeet ottaa eri lihaksiin, suoritustavatkin vaihtelee välityksien mukaan.
Se että sinulla ottaa leuat trapeziuksen alaosaan ei tarkoita etteikö se toisella ottaisi myös yläosaan.
P.Laton
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 198
Lauteille: Huhtikuu 2021
Etulaji: Muy thai
Takalajit: Choy Lee Fut
Judo

Voimaharjoitteluni

#173

Viesti P.Laton »

Ei minun sisälukutaitoni ole nyt ongelma. Toki leuanveto ottaa myös vatsalihaksiin. Ja oikeastaan koko vartaloon.

Leuanvedossa pääasiallinen kuormitus tulee trapetsiuksen alaosaan. Pystysoudussa taas yläosaan.

On melkolailla mahdotonta tehdä pystysoutua trapetsiuksen alaosalla(oikein tehtynä).

Kai ymmärrät, että leuanvedossa myötäotteella tapahtuu olkanivelen adduktio, joka on juuri vastakkainen liike pystysoudun olkanivelen abduktiolle?

Nyt argumenttisi on muotoa: mitä järkeä on treenata 1.päivänä pakaroita kyykkäämällä, kun ne tulevat treenatuksia 2.päivänä penkkipunnerruksessa.

https://www.treeniohjelma.org/epakas-si ... a-venytys/

"Epäkkään tehtävä:
Kuten epäkkään muodosta ja lihassyiden suunnasta voidaan päätellä, sillä on kolme päätehtävää. Yläosa nostaa hartioita ja lapaluita (”emmätiiä?” – hartioiden kohautus). Keskiosa lähentää lapaluita ja vetää hartioita taakse. Alaosa tekee hartioidan alasvedon."

Jos onnistut tekemään hartioiden alasvedon trapetsiuksen yläosalla, olet kyllä todella todella poikkeuksellinen anatomialtasi 🤭

Antoine? Onko tämä mahdollista ikinä? Luulen tietäväni vastauksen, mutta mutta
P.Laton
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 198
Lauteille: Huhtikuu 2021
Etulaji: Muy thai
Takalajit: Choy Lee Fut
Judo

Voimaharjoitteluni

#174

Viesti P.Laton »

Ajattele lihasyyt kuminauhoina. Se saattaa auttaa asian hahmottamisessa
Hemmukka
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 410
Lauteille: Heinäkuu 2019
Sivulajit: Nyrkkeily, rbsd, muay thai
Takalajit: Taekwondo, shootfighting

Voimaharjoitteluni

#175

Viesti Hemmukka »

Aika turha näistä väitellä ja mulle aivan sama.
Sulla vetäviä joka treenissä ja 3x viikossa, työntäviä yksi, mikä ei tietenkään ole väärin.
Itse korvaisin ekan päivän soudun pystärillä mutta se on vaan minä.
Itseasiassa korvaisin myös penkin jos haet tehoja matsiin.
Penkki ei juurikaan hyödytä, vai lähteekö lyönnit mielestäsi paremmin? Usein menee päinvastoin, varsinkin jos tekee voimanostotyyliin.
Alunperin argumenttini oli että minulla ottaa lisäpainoleuoilla myös epäkkäät varsin paljon osumaa. Mutta painoa on aika paljon mitä liikutan, ja tapoja tehdä on monia. Minulla idea on max voima ja sitä kautta suorituskyky.
P.Laton
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 198
Lauteille: Huhtikuu 2021
Etulaji: Muy thai
Takalajit: Choy Lee Fut
Judo

Voimaharjoitteluni

#176

Viesti P.Laton »

Juu, ihmettelinkin miksi tartuit tämän hetkiseen treeniin - koska näistä nyt ei väitellä kannata. Ja huomio, että joku liike ottaa trapetsiukseen, on hieman kummallinen. Sen lihaksen eri osat kun tekee täysin eri funktiota.

Olen jo tässä kertonut, miksi en tee penkin päälle pystypunnerrusta. Tässä treenissä. Koska raudat mitä liikutan molemmissa, varsinkin pystypunnerruksessa, on varsin isoja. Tuo jako "vetäviin" ja "työntäviin" on aika keinotekoinen. Vipunostossa sivulle ja pystysoudussa on pitkälti samat lihakset mitä treenata. Se, kumpi on vetävä ja työntävä on irrelevanttia.

Jako on toki hyvä heurestiikka, jos lihasten funktiot eivät ole täysin hallussa. Pystypunnerrus 90kg sarjapainoilla esim. penkkipunneruksen päälle ei itselläni tunnu enää turvalliselta, ja joutuisin ottamaan siis painoja pois.

Seuraava treeniohjelmani keskittyy hartioihin. Silloin aloitan pystypunneruksella ja teen rinnan eri päivänä.

Itselläni roikkuu myös 35kg munaskujen alla leuan vedossa. Epäkkään yläosalla sitä ei kuitenkaan _voi_ tehdä.

Minä en myöskään ole lähtenyt näistä väittelemään, kerroin vain tämänhetkisen treenini. Treenaan salia kahdesti viikossa ja se ei ole enää vuosikymmeneen ollut itselleni niin tärkeä osa oman fysiikan kehittämistä. Tämänhetkinen salitreenini ja voimataso tuskin tulee enää kehittymään siihen, mitä se oli 25v (15vuotta sitten) parhaimmillaan.

En tee voimannosto tyyliin. Ja lyöntiin en voimaa enää lisää tarvitse. Mainitsin myös pääasiallisen voimatreenini tekeväni nyrkkeilysäkillä.

Kiitos neuvoista, tarkoitat varmasti hyvää. Tässä vaan vaikuttaa siltä, että et ole varsinaisesti asiantuntija, joten kannattaa antaa niitä harkiten. Itse tiedän hyvin mitä teen, mutta joku voi ottaa vinkit, jota saa henkilöltä jota ei ole edes tavannut (jolloin ei ole reaalista mahdollisuutta antaa oikeasti hyviä vinkkejä) liian tosissaan.

Hyviä treenejä, oppia ikä kaikki.
Hemmukka
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 410
Lauteille: Heinäkuu 2019
Sivulajit: Nyrkkeily, rbsd, muay thai
Takalajit: Taekwondo, shootfighting

Voimaharjoitteluni

#177

Viesti Hemmukka »

Noh, itseasiassa en yrittänyt neuvoa, vaan sanoa mielipiteeni.
Voisi olettaa että jos laittaa treeniohjelman niin haluaa kuulla siitä kommenttia.
En ole asiantuntija, enkä yritä olla sellainen.
Olen kilpamatsia joskus ottanut muutamissa eri lajeissa sm-tasolla, viimeisestä varmaan 20 vuotta.
Valmentanut olen jo 90-luvulta, siitäkin aikaa.
Viime vuosina harkinnut lisäpainoleuanveto kisoja, mutta jäänyt ajatuksen tasolle.
Asiantuntija harva täällä on ja mielipiteet vaihtelee laidasta laitaan erilaisilla asiantuntijoilla.
Faktat(mielipiteet) voidaan kumota lähes kaikesta treeniin liittyvästä, siksi ylipäätään kuka on auktoriteetti?
Oma mielipide, pitää löytää oma tapa tehdä puntissa ja kamppailussa.
P.Laton
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 198
Lauteille: Huhtikuu 2021
Etulaji: Muy thai
Takalajit: Choy Lee Fut
Judo

Voimaharjoitteluni

#178

Viesti P.Laton »

Juu, olenhan tuossa jo sanonut, että otan mielelläni vastaan neuvoja alan asiantuntijoilta. Kerroin vielä, että noita PT - tason neuvojia on lähipiirissä jopa poikkeuksellisen paljon, mutta jos liikuntafysiologeja, fysioterapeutteja, jotka tätä lukevat sattuu kiinnostamaan antaa vinkkejä, niin kumartaen otan vastaan.

Ja sanoinhan, että kiitos neuvoista, että varmasti tarkoitat hyvää. Fysiologian tuntemuksesi vaan vaikuttaa välttävältä, ihan sen perusteella, että yhden suurimmista selän pinnallisista lihaksista funktiot ovat hukassa ja sanoin, että kannattaa olla varovainen kun antaa neuvoja siltä pohjalta.

Liikuntatiede on tiedettä siinä missä muutkin tieteet, ja ei niitä faktoja kyllä mielipiteillä kumota. Ne kumotaan tutkimuksella. Ei myöskään ole hyvä antaa vinkkejä oman mutun perusteella. Annetaan arvo alan asiantuntijoille.

Ja niin. Toki hyviä perusteltujs neuvoja otetaan vastaan. Mutta jos olen juuri perustellut vaikkapa, miksi en tee pystypunnerrusta penkin päälle jonka jälkeen ehdotat juuri sitä, ilman perusteita, on se ehkä sen kaltaista kommentointia, minkä voi jättää tekemättäkin.

Voit itse ajatella asian omalta kohdaltasi: olet juuri perustellut, miksi et tee vaikkapa pystypunnerrusta niskan takaa, jonka jälkeen joku - ilman perusteita - sanoo: "vaihtaisin tuon pystypunnerruksen niskan taa".

Onko kommentissa mitään järkeä ko. kontekstissa?

Myöskin, aloitit kommentoimalla ohjelmaa "erikoiseksi" ja ihmettelin mitä tavanomaisista liikeparia leuanveto/kulmasoutu. Mihinkään kommenttiin et ole antanut oikeita, fysiologiaan perustuvia perusteluja.

Silloin ne ovat parhaimmillaan turhia ja pahimmillaan vaarallisia.

Mutta, jatketaan treenejä.
tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 2507
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Voimaharjoitteluni

#179

Viesti tapsaattori »

Eikös tää potku ole luonteeltaan juurikin sellainen harrastelijafoorumi jossa kaikki kukat saa vihannoida ylpeänä, ne perunatkin. Siinä uskossa mä ainakin paukuttelen täällä henkseleitä ja onhan se niinkin että vastuu lukemastaan jää pitkälti lukijalle

Pystypunnerrukseen olen kokenut hyväksi kahvakuulat vuorotyönnöin. Lukuisine terveysongelmineni sillä voi treenata jopa jaksamisen ylärajoilla. Kuula antaa hieman vapautta asentoon toisin kuin tanko
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 35
Viestit: 93922
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Voimaharjoitteluni

#180

Viesti Mika »

Minulle tämä alue on Potkun perustamisesta lähtien ollut tärkeä. Vaikka kamppailulajeja en ole harrastanut enää kymmeneen vuoteen, tämän alueen keskustelut ovat edelleen lähellä sydäntäni - jopa enemmän kuin kamppailuaikoinani.

Minulle on aina ollut ylipäätään Potkussa tärkeää se, että faktat erotetaan mielipiteistä. Ja sen mielestäni erittäin arvokkaan tavoitteen eteen täällä ollaan kollektiivisesti tehty töitä - myös ja oikeastaan eritoten tällä alueella.

Eli tavoitteena ei todellakaan ole se, että vastuu lukemastaan jää lukijalle. Tapahtukoon niin vaikka Jallu-lehden kommenttipalstalla mutta ei täällä. Vaikka en ole valvoja, olen heille luvannnut seuraavani tätä aluetta heidän puolestaan.

Hemmukka sanoi että lähes kaikesta treenaamiseen liittyvästä voi olla eri mieltä ja sittenkin perustellusti. Tästä olisin samaa mieltä, sillä tuo lähes on tärkeä sana. Mitä ihmisen treenaamiseen tulee, biologiasta, fysiikasta ja kemiasta ollaan enemmän samaa kuin eri mieltä. Siitä, miten noita käytetään mihinkin tavoitteisiin, on sitten tietenkin erilaisia subjektiivisia näkemyksiä ja kokemuksia. Kilpalajeissa tulokset puhuvat puolestaan, mutta nekään eivät kerro kaikkea. Ihminen ja urheileminen on todella monimutkainen kokonaisuus, jossa on paljon muuttujia.

Tämä aihe on minulle ajankohtainen, sillä huomenna aloitan uuden voimaohjelman. Vieläkin vähän arvon muutaman ohjelman välillä. Tämä on hyvä päivä. 😊
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 71 kurkkijaa