Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Voimaharjoittelun nivelkulmat ja voimakäyrät

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
terssi
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 2909
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Tampere

Voimaharjoittelun nivelkulmat ja voimakäyrät

#16

Viesti terssi »

MarkkuT kirjoitti: elo 24, 2021, 11.59 Mikä etu rajatun liikelaajuden kyykyssä on verrattuna vaikkapa maastavetoon, jonka nivelkulmat varmaankin semmoista puolikyykyn luokkaa?
Se voi olla esim. tarve aktivoida vastus medialisia ja keskittyä sen vahvistamiseen, jos on ongelmia polven stabiloimisen kanssa (taustalla vaikkapa lumpion luksaatiota tai muuta traumaa).

Itse otin ohjelmaan aiemmin mainitsemiani Poliquin step uppeja ja Petersen step uppeja, kun ensin katkesi ristiside ja sitten sen kuntoutuksen yhteydessä kehitin itselleni semipahan hyppääjän polven (kuntoutuksen toisessa vaiheessa lisättiin hyppyjä ohjelmaan isolla volyymilla, ilmeisesti vähän liian isolla minun tapauksessani). Eli käytännössä sellaisia yhden jalan neljäsosakyykkyjä joko kantapää ilmassa tai isolla kantakorotuksella. Tämä tuo liikkeen kuormaa enemmän polvinivelelle ja patellajänteelle, mikä isolla volyymilla, hallitulla liikkeellä ja kärsivällisellä progressiolla auttoi todella paljon.

Kun tekee eri polvikulmilla, niin rasitusta saa monipuolistettua, polvinivelen treenin volyymia isommaksi ja tätä kautta toivottavasti paikkoja paremmin kivuttomiksi. Pelkillä "ykköskyykyillä" se tuntuu onnistuvan vähän huonommin, kun ovat tyypillisesti niin raskaita hermostollisesti.

Charles Poliquin taisi olla yksi näistä julkkisvalmentajista, jotka ovat teroittaneet sitä periaatetta, että pitää olla vahva liikelaajuuden ääripäissäkin. Eli vaikka pääosa treenistä olisi sitä suurinpiirtein sillä "keskialueella" olemista ja siitä voiman tuottamista, olisi ongelmien ennalta ehkäisemiseksi hyvä tehdä voimailua myös keskialueen molemmin puolin, ainakin ajoittain. Itse omien kokemusteni perusteella allekirjoitan tämän. Moni muukin tätä painottaa lukemani perusteella.

Yllä olevat ovat ne omat perustelut, miksi olen kokenut hyödylliseksi. Toisilla voi olla muita perusteluja, kuten esim. se hyppykorkeuden lisääminen. Ja lisäksi siis vajaa kyykky on minun mielestäni aina se apuliike, pääasiallisesti mennään syvälle, jopa mahdollisimman syvälle.

Mave on sinänsä hyödyllinen monella tapaa minustakin sekä polven kuntoutuksessa ja suorituskyvyn rakentamisessa. Kunhan tekee taas pitkilläkin liikelaajuksilla. Pitäähän se polvinivelen takapuolikin olla vahva ja liikkuva.
Mika kirjoitti: elo 23, 2021, 17.50 Haluan myös varoittaa syväkyykyistä omien kokemusteni perusteella. Ainakin on hyvä tiedostaa, että niihin voi liittyä riskejä.
Varoitat, että syväkyykky voi aiheuttaa polven niverikkoa vai mikä tuo kondromalasia tarkalleen olikaan? Aika... vahvasti ilmaistu. Voisin kutsua tätä jopa turhaksi pelotteluksi. :)

Itse olen päinvastaista mieltä: kannattaa altistaa sitä polviniveltä syvemmille ja syvemmille kulmille pikku hiljaa ja pyrkiä suurempaan kivuttomaan liikerataan. Tällä on taas kokemuksieni mukaan (ja lukemani mukaan) varsin hyvä terapeuttinen vaikutus polven toimintakykyyn. Kunhan tekee hallitusti, alkuun hitaasti, kevennettynä ja kärsivällisellä progressiolla.

Sinne syväkyykkyyn voi tosiaan retkahtaa vauhdilla ja käyttää ylös tulemiseen venytysrefleksiä. TAI sitten voi mennä hallitusti ja hitaasti alas, pieni paussi ala-asennossa ja vähän nopeampaa ylös. Jälkimmäinen tapa on on huomattavasti nivelystävällisempi ja kuntoutuksessa/pohjien rakentamisessa järkevämpi.

Lisäksi se syvälle menevä kyykky ei tarvitse tosiaan olla se tanko niskassa bilateraalinen kyykky. Se voi olla jonkinlainen unilateraalinen kyykky myös, esim mainitsemani ATG split squat.

Tällä videolla näkyy nopeasti hyvin miten liikettä voi regressoida todella vaativasta helppoon:



Toinen hyvä altistamisliike on quad squat/polvinivelkyykky/vmo squat:





Tuolla saa hyvin nilkan ja lonkkien liikkumisvajauksia poistettua yhtälöstä, lonkan ojentamisen työtä saa pienemmäksi ja voi keskittyä polvinivelen liikkeeseen maksimaalisella liikeradalla.

Polven kuntouksessa on tärkeää toki myös lonkkien ja nilkkojen toiminnan parantaminen, takareisien, pakaroiden ja pohkeiden vahvistus monipuolisesti ja moni muukin asia... Mutta kyllä noilla alkuun moni pääsee. :) Sitten on maljakyykyt, hindukyykyt, sissikyykyt, reverse nordicit..

Toki ei maksimisyvälle TARVITSE kyykätä millään tavalla, jos ei halua ja pystyy tekemään haluamiaan asioita ilmankin. Mutta yksi juttu on ainakin varma: Jos ei jotain liikelaajuutta aktiivisesti käytä ja yritäkään vahvistaa sitä, ei sitä sitten ainakaan pysty käyttämään. Pätee polven lisäksi muihinkin niveliin. Itse valitsen toistaiseksi vaivannäön ja yrittämisen. :)
-------------------------------------------------------------------------

Itselläni on parikin rakenteellista poikkeavuutta toisessa jalassa, jotka altistavat polvea vammoille ja ylirasitukselle. Toinen näistä poikkeavuuksista altistaa lumpion sijoiltaan menolle ja lumpio on käynyt sijoiltaan useasti vuosikymmenten mittaan ja nyt ennen vuodenvaihdetta katkesi ristiside nopeassa vääntötilanteessa. Eli voisi sanoa, että polviniveltä on käytetty tässä todella runsaasti, vauhdikkaasti ja riskejä ottaen vuosikymmenten ajan urheillessa ja kilpaurheillessa. Edennyttä nivelrikkoa näkyi ristisiteen katkeamisen yhdeytessä otetussa magneettikuvassa.

Kaikesta huolimatta polvi tuntuu suurimman osan ajalta todella hyvältä, kivuttomalta ja vahvalta. En nyt ihan viitsi sanoa, että kuin uusi tai siltä miltä tuntui joskus armeijaikäisenä, mutta tilanteeseen (ei ristisidettä, lumpion luksaatioita, rakenteellisia poikkeavuuksia, kulumaa, todella paljon polvien vääntöjä jne) nähden todella hyvältä. Tässä ketjussa kirjoittamien periaatteiden mukaisesti olen kuntouttanut ja hyvin on toiminut. :)

Alamäkiä, kuntoutuksen hidastumista ja sellaista ilmenee, mutta pään pitäminen kylmänä ja prosessiin luottaminen auttaa näissä omien kokemusteni mukaan. Painimen toistaiseksi sujuu todella hyvin, nykyiset ongelmat polven kanssa on ohimeneviä ja suht lieviä. Uusia odotellessa. :-8

Toki ikää on vielä alle 40 eli pitää katsoa taas yli neljäkymppisenä tilannetta, kuinka se vaikuttaa yhtälöön, mutta aika hyvältä tuntuu nyt.
I'm like the man who singlehandedly built the rocket and went to the moon. What was his name? Apollo Creed?

http://www.facebook.com/tjjkproteam
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 6411
Lauteille: Lokakuu 2009

Voimaharjoittelun nivelkulmat ja voimakäyrät

#17

Viesti Ile »

Hyviä keskustelu.

Joitain omia havaintoja yksityiskohdista:

Sitä alaselän pyöristymistä kyykätessä ei tosiaan ole helppo itse tuntea tarkasti. Kannattaa siis pyytää jotain osaavaa katsomaan. Itse olen pitänyt hyvänä myös videoida omaa tekemistä.

Itselläni alaselän notko on neutraaliasennossa melko voimakas ja olen todennut selkäni sietävän hyvin sitä, että notko lähtee ihan aavistuksen, juuri silmillä havaittavasti, "oikenemaan" ala-asennossa.

Kyykkykenkien hankkiminen ollut kyllä parhaimpia liikuntaharrastuksiin liittyviä ostopäätöksiä ever.

Itse siis pidän enemmän etukyykystä välitysteni vuoksi. Nähdäkseni ylävartaloni kulma on siinä aika lähellä sitä, mikä se monella on "high bar" -takakyykyssä.

Pystyn kyllä takakyykkäämäänkin mutta koen, että etukyykky sopii paremmin harjoituskokonaisuuteeni jalkatreenin pääliikkeeksi, koska teen voimaharjoittelua melko rajallisesti ja minulla etukyykyssä rasitus jakautuu mielestäni juuri sopivassa suhteessa takaketjun lisäksi myös reisien ojentajille.

Takaketjun puolelle (about takareisien yläosiin) minulla siinä kuitenkin treenin jälkeinen "terve" lihasarkuus tulee jos on tullakseen.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 93922
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Voimaharjoittelun nivelkulmat ja voimakäyrät

#18

Viesti Mika »

terssi kirjoitti: elo 24, 2021, 15.57
Mika kirjoitti: elo 23, 2021, 17.50 Haluan myös varoittaa syväkyykyistä omien kokemusteni perusteella. Ainakin on hyvä tiedostaa, että niihin voi liittyä riskejä.
Varoitat, että syväkyykky voi aiheuttaa polven niverikkoa vai mikä tuo kondromalasia tarkalleen olikaan? Aika... vahvasti ilmaistu. Voisin kutsua tätä jopa turhaksi pelotteluksi. :)
No, sinähän nyt pienestä pelästyt. :D Jos et ymmärtänyt, mitä tarkoitin - että syväkyykyssäkin on riskinsä, joita kaikki eivät tiedosta - se on ihan OK. Suuremmalle lukijakunnalle sen kirjoitinkin.

Nivelrikosta ei sentään onneksi ole kyse. Kondromalasia on polvivaivoista sieltä helpoimmasta päästä, ainakin jos se ei ole kovin vakava. Näistä vammoista ja muista minä en sen enempää silti tiedä.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 2507
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Voimaharjoittelun nivelkulmat ja voimakäyrät

#19

Viesti tapsaattori »

Tehän ootte tietopankkeja.. Paljon taas sellaista mistä en oo tienny mitään.

Mä oon koittanut mahduttaa harjoitusohjelmaan liikkeitä joissa tulee rasitusta vahvasti venyttävässä osassa sekä liikkeitä joissa rasitus enemmän lihaksen ollessa lyhyenä eli korostaen supistusvaihetta.

Esim. Romanian maastaveto ja reidenkoukistuskone
tai
Askelkyykky ja lantion nosto (hip thrust)

Tuo quad squat menee kokeiluun. Olen ennemminkin pitänyt sissy squatia tervepolvisten eristävänä liikkeenä etureisille. Mutta että ihan terapeuttisena harjoituksena tarjoillaan..?
Kuvake
terssi
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 2909
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Tampere

Voimaharjoittelun nivelkulmat ja voimakäyrät

#20

Viesti terssi »

Mika kirjoitti: elo 24, 2021, 17.00
terssi kirjoitti: elo 24, 2021, 15.57
Mika kirjoitti: elo 23, 2021, 17.50 Haluan myös varoittaa syväkyykyistä omien kokemusteni perusteella. Ainakin on hyvä tiedostaa, että niihin voi liittyä riskejä.
Varoitat, että syväkyykky voi aiheuttaa polven niverikkoa vai mikä tuo kondromalasia tarkalleen olikaan? Aika... vahvasti ilmaistu. Voisin kutsua tätä jopa turhaksi pelotteluksi. :)
No, sinähän nyt pienestä pelästyt. :D Jos et ymmärtänyt, mitä tarkoitin - että syväkyykyssäkin on riskinsä, joita kaikki eivät tiedosta - se on ihan OK. Suuremmalle lukijakunnalle sen kirjoitinkin.

Nivelrikosta ei sentään onneksi ole kyse. Kondromalasia on polvivaivoista sieltä helpoimmasta päästä, ainakin jos se ei ole kovin vakava. Näistä vammoista ja muista minä en sen enempää silti tiedä.
Eli ilmeisesti vähän lievempi rustopinnan vaurio kuin nivelrikko, pehmeneminen ja halkeilu vs. kuluminen. Nyt kiinnostaisi, että perustatko tämän syy-seuraussuhteen ja syväkyykyn riskeistä varoittelun tuohon yhteen kohtaamiseen tämän yhden valmentajan kanssa? :) Koska siltä se vähän kuulostaa. Onhan niillä pitkän linjan jermuilla monesti paljon piilossa olevaa viisautta ja kokemusta, mutta en nyt sanoisi että yksi ohimennen heitetty lause (?) sisältää sen totuuden välttämättä.

Teitkö joskus jotenkin ekstra paljon syväkyykkyjä, todella nopealla vauhdilla, hallitsemattomasti tai jotain muuta? Vai miksi et laittaisi kondromalasiaa vaikka kamppailulajien, squashin, geenien, rakenteellisten poikkeamien, kaikkien yhdessä tai kanadan piikkiin? Miksi juuri syväkyykky? :)

Varsinkin, kun ottaa huomioon tämän (useampi slide) :



Ainakaan sen diagnoosin vangiksi ei kannata jäädä. Kaikessa on tosiaan riskinsä, se on ihan totta. Etenkin liikkumattomuudella ja nivelten käyttämättä jättämisellä. Tietoisella vajaalla käyttämisellä on myös riskinsä. Kaikki palaa nähdäkseni aina liikkeen ja kuormituksen hallintaan riskien suhteen.

Oma näkemys menee suunnileen näin:

Jos syväkyykky aiheuttaa päälle jäävää kipua, on syytä vähentää volyymia/kuormaa ainakin hetkellisesti, modifioida tekniikkaa tai vaihtaa itselle sopivampaan kyykkyvariaatioon jossa polvea kuitenkin altistetaan täydelle liikeradalle. Sitten on syytä miettiä joskos hetkellisesti ei kyykkää niin syvälle ja odottaa tilanteen rauhoittumista. Sen jälkeen on hyvä miettiä, onko jalkojen rasitus jollain tavalla tasapainoista (takareisien rasitus mm.). Jos mikään ei auta pitkälläkään aikavälillä, niin sitten vasta voi olla perusteltua jättää syvät kulmat pois kokonaan, ainakin toistaiseksi. :)
tapsaattori kirjoitti: elo 24, 2021, 17.24 Tuo quad squat menee kokeiluun. Olen ennemminkin pitänyt sissy squatia tervepolvisten eristävänä liikkeenä etureisille. Mutta että ihan terapeuttisena harjoituksena tarjoillaan..?
No juu. Sanotaanko, että aloin siinä luettelemaan enemmänkin tekniikoita polvinivelen rasittamiseksi. En nyt itsekään suosittelisi sissikyykkyä noista ekana, jos on polviongelmia. Se on vaativa liike ja yksi muiden joukossa, eikä mitenkään pakollinen mihinkään kuten ei mikään muukaan yksittäinen liike. Sitäkään ei tarvitse kuitenkaan välttää eikä liikkeessä ole itsessään mitään pahaa, kunhan lähestyy hallitusti ja rauhallisella progressiolla. Se voi olla kuitenkin ihan hyödyllinen, sanotaanko "polvien kapasiteetin" lisäämisessä. Ja kiva party trick. :D
I'm like the man who singlehandedly built the rocket and went to the moon. What was his name? Apollo Creed?

http://www.facebook.com/tjjkproteam
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 93922
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Voimaharjoittelun nivelkulmat ja voimakäyrät

#21

Viesti Mika »

Tero, jos siis siirrät ketjun painopisteen nyt minuun, olen tietenkin otettu. Samassa pitäisin ihan itsestään selvänä, ettei mikään kulumisvamma ole kovinkaan välttämättä minkään yhden syyn seuraus, vaikka voi se olla sitäkin. Haluatko että etsin lähteitä, vai ymmärrätkö muutenkin, miten syväkyykyssä on omat riskinsä varsinkin iän karttuessa?

Linkitän nyt kuitenkin yhden lähteen, ettei mene ihan anekdotaaliseksi evidenssiksi. Näitähän on vaikka kuinka ja paljon, ja sanoisin fysioterapiasta mitään tietämättömänä mutta liikuntafysiologiasta jotakin tietävänä, että nämä yhteydet ovat päivänselviä.

https://www.braceability.com/blogs/arti ... -exercises
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
terssi
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 2909
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Tampere

Voimaharjoittelun nivelkulmat ja voimakäyrät

#22

Viesti terssi »

En ymmärrä syväkyykyn riskejä iän karttuessa. Olen yleisesti sitä mieltä, että kyykyssä olemista, sinne menemistä ja ylös tulemista pitää nimen omaan harjoitella ja sitä kykyä pitää yllä, kun ikää tulee. Loppu on kuorman ja kokonaisrasituksen hallintaa (ehkä myös omien pelkotilojen hallintaa), se voi tarkoittaa vaikka sitten pelkkää omaa painoa tai kevennettyä omaa painoa. Laita ihmeessä lähteitä, jos sellaisia on. Varsinkin jos yhteys on päivänselvä.

Poikkeukset on poikkeuksia, ja kuten sanoin, jos jokin tietty liike aiheuttaa kipua, on syytä miettiä strategiaa ja omia tavoitteita.. Mutta noin yleisesti.

Tämä on sinänsä ihan hyvää keskustelua aiheeseen ja syviin nivelkulmiin liittyen. Varsinkin siihen, minkälaisia luuloja ja pelkoja niihin liittyy. KYllä tätä sopii jatkaa monelta kantilta. :)
I'm like the man who singlehandedly built the rocket and went to the moon. What was his name? Apollo Creed?

http://www.facebook.com/tjjkproteam
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Voimaharjoittelun nivelkulmat ja voimakäyrät

#23

Viesti MarkkuT »

Terssiltä ihan hyviä perusteluja ja samaa mieltä, että erikoisjutusta kyse. Hyppääjän polvi on tuttu ja viheliäinen vaiva. Varmaan ainoa konsti, jota en kokeillut, oli vajaat kyykyt. Minulla pahimmalta tuntui abaut juuri siinä polvikulmassa, josta ponnistetaan vauhtia ylöstyöntöön. Koronaepidemia lopulta paransi meikäläisen hyppääjän polven, kun punttihommiin tuli taukoa. :)
Ain't no one.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 93922
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Voimaharjoittelun nivelkulmat ja voimakäyrät

#24

Viesti Mika »

Joku polvivammoihin perehtynyt fysioterapeutti tai vastaava ammattilainen olisi varmaan paras henkilö kommentoimaan niiden vammojen yleisyyttä sekä sitä, miten syväkyykyt vaikuttavat niihin. Polven kulumista on useampaa sorttia.

Tässä on yksi artikkeli aiheesta.

https://www.physio-pedia.com/Chondromalacia_Patellae

Mehiläisen sivuilla sanotaan näin:

"Yli 50-vuotiailla on lähes aina jonkinasteista kulumaa polvessa."

https://www.mehilainen.fi/polvikipu


Mikael taitaa lukea Potkua vähän harvakseltaan nykyään, mutta esimerkiksi @KungFuMiäs saattaisi asiantuntemuksensa puolesta osata kommentoida aihetta.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 19109
Lauteille: Helmikuu 2005

Voimaharjoittelun nivelkulmat ja voimakäyrät

#25

Viesti Jussi Häkkinen »

Tässä iän karttuessa on tullut huomattua kyykätessä sellainen hilpeä puoli, että välilevyjen puristus on korkeilla painoilla ajoittain vähän liikaa l. kun kuormataan raskaasti, purjo irtoaa herkästi.

Näinpä jätän nyt hetken aikaa treeneistä kyylyn pois ja teen isoloivilla. Ei se levytankokyykky nyt onneksi välttämätön liike ole ja syö treeneissä kokonaisrasituskuormasta muutenkin ison osan.

Eli isoloidaan sitten.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 11244
Lauteille: Kesäkuu 2008

Voimaharjoittelun nivelkulmat ja voimakäyrät

#26

Viesti Jorge »

Jussi Häkkinen kirjoitti: elo 25, 2021, 15.29

Näinpä jätän nyt hetken aikaa treeneistä kyylyn pois ja teen isoloivilla. Ei se levytankokyykky nyt onneksi välttämätön liike ole ja syö treeneissä kokonaisrasituskuormasta muutenkin ison osan.
Täytyi lukea oikein kaksi kertaa, että mikä se isoloiva on (siis jokin iso loiva?), mutta tarkoittanet eristäviä? :D
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 19109
Lauteille: Helmikuu 2005

Voimaharjoittelun nivelkulmat ja voimakäyrät

#27

Viesti Jussi Häkkinen »

Jorge kirjoitti: elo 25, 2021, 15.37
Täytyi lukea oikein kaksi kertaa, että mikä se isoloiva on (siis jokin iso loiva?), mutta tarkoittanet eristäviä? :D
Tää just. En lue juurikaan alasta suomeksi ja valmennuskin on englanniksi niin nimitykset ovat hakusessa.

Joskus viikonloppuaamuisin sitten iso loiventava... 😂
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Voimaharjoittelun nivelkulmat ja voimakäyrät

#28

Viesti KungFuMiäs »

Mä en ole kovin hyvä kirjoittelemaan näitä ammattijuttuja, itse olen parhaimmillani huoneessa potilaan kanssa, kädet rakenteissa kiinni tai seuraamassa liikkeenlaatua kaikkineen inhimillisineen hienouksineen. Mutta kokeillaan.

Pidempiaikaiset polviongelmat ovat aika laajoja kokonaisuuksia yleensä, harvemmin se taustaongelma sielä polvessa tosiaan on. Lonkkien toiminta/liikkuvuudet, jalkaterien toiminta/liikkuvuus on useimmiten se mistä mä lähden asiaa purkamaan. Jos näissä rakenteissa on ongelmia niin kyllähän se syväkyykky voi kuluttaa polvia, ei siihen syväkyykkäämiseen noin vain hypätä jos ei olla muuten pidetty huolta ala-raajojen toiminnasta. Iso osa ihmisistä kävelee ympäriinsä jäykillä nilkoilla, huonosti liikkuvilla lonkilla ym. Sen takia polvi ongelmat onkin niin yleisiä ja tälläisessä tilanteessa monet muutkin asiat syväkyykyn lisäksi, voivat olla ongelmallisia polville. Toinen samankaltainen esimerkki on tälläisen perusjäykän tallaajan yhtäkkinen vaihdos paljasjalka kenkiin, periaatteessa jalo idea, mutta käytännössä ongelmallinen. Ikääntymisen vaikutus on toki oma lukunsa ja mielestäni se puoli on vähän auki vielä, että kuinka paljon on puhtaasti fysiologisia muutoksia ja kuinka paljon toiminnallisia muutoksia (jotka johtavat fysiologisiin muutoksiin).
Kuvake
terssi
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 2909
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Tampere

Voimaharjoittelun nivelkulmat ja voimakäyrät

#29

Viesti terssi »

tapsaattori kirjoitti: elo 24, 2021, 17.24 Tehän ootte tietopankkeja.. Paljon taas sellaista mistä en oo tienny mitään.

Mä oon koittanut mahduttaa harjoitusohjelmaan liikkeitä joissa tulee rasitusta vahvasti venyttävässä osassa sekä liikkeitä joissa rasitus enemmän lihaksen ollessa lyhyenä eli korostaen supistusvaihetta.

Esim. Romanian maastaveto ja reidenkoukistuskone
tai
Askelkyykky ja lantion nosto (hip thrust)
Juuri tätä periaatetta haen takaa. Tai alla vielä tarkemmin. :)

Itse olen takareiden suhteen ajatellut sen nyt tähän tyyliin:

1) Pitää olla liike, joka korostaa lantiosaranaa polven ollessa suorassa: Romanialainen mave kunnon venytykseen, hitaasti alas ja pikku pausella. Vaihtelee kahden jalan ja yhden jalan version välillä.

2) Pitää olla liike, joka korostaa takareiden roolia polven koukistajana: Minulla se on nyt avustettu Nordic hamstring curl. Tässä voisi olla varmaan se reidenkoukistuskone (tai jokin glute ham raise), mutta en käy kaupallisella salilla eikä ole moista käytössä. Kamppailusalilla on vapaita painoja ja niihin liittyviä apuvälineitä, lisäksi treenailen kotona kotivälineillä. Lisäksi tuo Nordic tuntuu vaan todella hyvältä, ja onhan sen käytöstä ihan tutkimusnäyttöäkin takareisivammojen ja acl-vammojen ehkäisyssä.

3) Koska Nordic korostaa voimantuottoa 90 asteesta ylöspäin, pitää olla jokin liike joka treenaa voimantuottoa 90 astetta pienimmillä polvikulmilla. Tässä varmaan polvenkoukistuskone olisi hyvä, tai jos omaa jonkin kätevän tavan kiinnittää lisäpainoja jalkaan, niin voisi tehdä polven koukistusta seisten. Itse olen testaillut tähän kotioloissa ratkaisuksi isometristä voimailua näin:



Lisäksi olen testaillut slideria (myös villasukka liukkaalla lattialla toimii)



Ja vähän myös jumppakuminauhalla polven koukistuksen tekemistä, eli jumppanauha kiinni kotoa löytyviin puolapuihin siitä jumppaa.

Takareidet tosiaan vaatii vähän vaivannäköä tällä periaatteella, eikä oikein pelkillä vapailla painoilla onnistu, vaan vaativat apuvälineitä enemmän kuin polven ojennukseen liittyvät liikkeet.

Enkä ole varma, kannattaako Nordicin kaltaista eksentristä todella raskasta liikettä pitää kierrossa koko aikaa. Vai olisiko siihen ratkaisu että lisää kuminauhaa apuun, että pystyy tekemään myös konsentrisen vaiheen.. Noh, testailut ja treenailut jatkuu!
I'm like the man who singlehandedly built the rocket and went to the moon. What was his name? Apollo Creed?

http://www.facebook.com/tjjkproteam
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 5297
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Voimaharjoittelun nivelkulmat ja voimakäyrät

#30

Viesti MikaM »

Nyt tarviikin virittää ylätaljaan tollanen nordic tsydeemi.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 25 kurkkijaa