Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Komba

Muun maailman lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Mika Väyrynen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 943
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Komba

#451

Viesti Mika Väyrynen »

Potkulaiset on kyllä mielestäni hyvin ymmärtävästä sakkia. Vaikka täällä välillä hiukan roiskahtelee niin se kuuluu homman luonteeseen. Uskon että tekstiesi jälkeen porukalla on ihan hyvä käry siitä mihin pyrit. Tietyt asiat menee pitkälti kokemattomuutesi piikkiin. Mutta missiosi on varmasti ymmärretty. Mielipiteet ovat sitten eri asia.

Kun asioita lähestyy niillä kiikareilla millä me pitkään tahkunneet katselevat niin komba ei välttämättä vaikuta muulta kuin hyvänmielen harrastuksen samanmielisten kesken. Ja sehän on varsin ok.

Koeponnistukset tyyliin "olen valmis ottamaan kenen tahansa kanssa otteluja, niillä säännöillä jotka minä päätän, kyynärpäätä hitaasti kaulalle" ovat nekin ihan Harasoo. Rohkeutta, uteliaisuutta ja itseluottamusta ei puutu.

Hitaasti ei oikeastaan voi muuta kuin oppia tekemään hitaasti. Yleisesti ottaen se nimenomaan ei ole pyrkimys. Asiat tapahtuvat nopeasti, ja siihen tulee pyrkiä. Noin minun mielestäni. Pitää liikkua nopeasti, heittää nopeasti, lyödä nopeasti ja kovaa, potkia nopeasti ja kovaa. Reagoida nopeasti ja ärhäkästi. Automatisoida vuosien kuluessa omaa toimintaa.

Mulla on paljon kokemusta siitä miten julmaa todellinen taito ja tahto lajeissa voi olla. Aikoinaan kävin paljonkin kokeilemassa/vierailemassa eri lajien treenejä ja mustavöisenä minua ei kovin hellästi kohdeltu. Siinä oppi kunnioittamaan taitoa. Huippukaratekan mällejä rintalastaan ei halua kukaan. Kiukkariharjoitusten jälkeen kusin punaista jonkun päivän ja kävely aivan karmeaa. Japanilainen Ashihara erikoismies pyyhki lattiaa meikäpojalla. Ja moni muukin. Ja aina sattui, ihan niin kuin oikeasti. Siinä kohtaa mulla oli jo vuosien treeni takana ja silti tuli pataan useammin kuin vetelin pataan. Yritän tällä vaan sanoa että sitten kun nuo osaajat on tositoimissa niin kättä ei laiteta kaulalle. Vedellään nopeaan homma pakettiin. Ja treenataan vuosikausia työkalut sekä pääkoppa kuntoon.

Mutta jengi on ystävällistä enkä usko että kukaan esim. karateka edes pyydettäessä alkaisi hojoamaan tosissaan alkutaipaleella olevan kanssa. Ne on varattu ihmisille jotka ovat riittävällä tasolla. Niinpä tehoista voi jäädä väärät mielikuvat osastoa "ei toi nyt niin kova ollut". Mutta todelliset vedot on oikeasti kauheita.

Kombaan ei kuulu kipu ja pelko. Pelkokin kuuluu todelliseen harjoitteluun. Mitä pidemmälle pääset, sen kylmempää on kyyti. Mä toivotan onnea missioon. Mutta itseilmaisulla ja käsillä kaulalle ei ole varsinaista kosketuspintaa kamppailuun. Se on julmaa hommaa ja julmaa porukkaa.

Mun exä pyöri roolipeli- ja larppausporukoissa. Meno oli aika samanlaista kuin monilla kombavideoilla. Hauskaa porukkaa ja hyvä boogie. Sitä näyttää kombaajillakin olevan. Kaikki mikä tuo ihmiselle hyvää mieltä ja aktiivisuutta on hienoa. Mun mielestäni komballa on sillä puolella paikkansa ja sitä se varmaan tavoitteleekin. Ehkäpä se kovin kritiikki johtuukin vain siitä että siitä jutellaan kamppailulajina. Silloin joutuu väkisin kamppailullisen arvioinnin kohteeksi. Mutta joo: onnea matkaan vaan!
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 71
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Komba

#452

Viesti Lasse Candé »

On kyllä hyvä pointti Jusukinilta tuo kamppailulajien hierarkiataistelu. Sitä tehdään eri suunnilta (perinteiset vs kilpailu vs moderni ip) eri tavoin ja varmaan tosiaankin näiden ulkopuolelle jäävät ovat vaikeimmin ymmärrettäviä.

Tässä keskustelussa tosiaankin on yli 30 sivun verran näkynyt sitä että ihmiset projisoivat omia lajitoiveitaan ja tavoitteitaan Kombaan. Onko siinä sitten sen enempää järkeä kuin että joku edellyttäisi urheilijalta vaikkapa opettajalinjojensa tuntemista ja lajin kotimaan kieltä, on toinen kysymys.
Kuvake
Mänzy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 4951
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Bujinkan Budo Taijutsu, HEMA
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, historiallinen miekkailu (italialainen tyyli)

Komba

#453

Viesti Mänzy »

Lasse Candé kirjoitti: syys 16, 2021, 13.06 ihmiset projisoivat omia lajitoiveitaan ja tavoitteitaan Kombaan
Kai sen noinkin voi nähdä. Minä taas olen lukemaani tulkinnut siten, että koetetaan kokemuksella sekä pitkällisellä oppimispolulla kerätyn tiedon avulla kirkastaa pimeässä tulitikkuja valonlähteenään käyttävälle niitä jo aiemmin tallattuja ja hyväksi havaittuja polkuja. Jottei tarvitsisi hankalimman kautta kulkea.

Mutta eipä se oman polun tallaaminen ole keneltäkään muulta pois. Vasta sitten, kun yritetään pelkästään omien fiiliksien ja kelailujen perusteella väittää, että tehdään jotain paremmin kuin muut, alkaa mennä harmaalle alueelle. Varsinkin jos joku uskoo saavansa esim. turvallisuusalalle hyödyllistä tavaraa ja menee vain uskonsa kanssa väkivaltatilanteeseen. En siis väitä, että Kombaa on tällaiseen markkinoitu, vaan yleisellä tasolla ajatellen.
Mikko Mänttäri

In the game of thrones you win, fanat ad patolg, or you die.
Ars Dimicatio
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 400
Lauteille: Lokakuu 2020
Etulaji: HEMA
Sivulajit: Hyoho Niten Ichi Ryu, Voimankäyttö, Gekiken
Takalajit: Aikido, Hokutoryu Ju-Jutsu, Nyrkkeily

Komba

#454

Viesti Ars Dimicatio »

Lainaan itseäni toisesta ketjusta, jossa käsiteltiin SCA matsausta:
Ars Dimicatio kirjoitti: elo 15, 2021, 10.39 Itse olen sitä mieltä, että kukin pelaa mistä tykkää ja millä säännöillä haluaa. Tärkeintä on rehellisyys oman tekemisen suhteen.
Totean vaan, että Jusukin jutteluita kuunnellessa ja lukiessa tulee kuva kaverista, joka tykkää tehdä omia juttujaan itse haluamallaan tavalla, mutta on kuitenkin rehellinen tekemisensä suhteen eikä yritä markkinoida Kombaa minään sellaisena mitä se ei ole. Eli täysi respecti sen puolesta.
Kuvake
Jusukin
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 135
Viestit: 149
Lauteille: Syyskuu 2017
Etulaji: Komba
Sivulajit: Free style martial arts

Komba

#455

Viesti Jusukin »

Jes hyvää näkemystä, ehkä vois summaa että ollakseen kova kamppailija pitää syvällisesti ymmärtää väkivaltaa ja pystyä toteuttaa sitä ?
Mun ymmärrys siitä käytännön tasolla on suppeaa enkä juuri pidä väkivallasta ylipäätään, mun lähestymistapa on teoreettinen ja tekninen josta kurotan kovaa osaamista kohti. Teen tätä puskista ja tarvitsen asiantuntijayhteistyökumppaneita jotta käytännön saa vietyä kovalle tasolle, koska "koskaan ei tiedä mitä ei tiedä".

Argumentoin kuitenkin Komban metodiikan tolkullisuuden puolesta kamppailuun valmistavana liike ja vuorovaikutusharjoitteena ja uskon itse että siitä saa kilpailuetua lähimähäkkään ja olen valmis puolustamaan kantaani niin netissä kuin käytännössä jos joku nyt haluaa sitä mun kaa testata. Mitä hitaammin ja teknisemmin sen parempi mun kannalta kun on omaa vanhvaa aluetta 😄

Ja sit kun on osoitettu et on lihaa luiden päällä niin toivottavasti saa myös kokeilla rauhassa erikoisuuksia mistä pitkässä juoksussa voi syntyä jotain varteenotettavaa.

Musta nettihuuteliota kuuluu hiljentää. "Komba on yhtä lähellä soturin tietä kuin sika helikopteria".. Vai miten se meni..? No ehkä se sika lentää sitä helikopteria? Ja ainakin on oma soturin polku, onhan sekin jotain 🤙🏻

Ja älkää nyt ymmärtäkö väärin, pitkänlinjan kamppailioina olette mun esikuvia, mut vithuilua kuuluu ottaa vastaan vaan rajallisesti ja sit palauttaa kunnes ollaan sujut.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 71
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Komba

#456

Viesti Lasse Candé »

Mänzy kirjoitti: syys 16, 2021, 15.13
Lasse Candé kirjoitti: syys 16, 2021, 13.06 ihmiset projisoivat omia lajitoiveitaan ja tavoitteitaan Kombaan
Kai sen noinkin voi nähdä. Minä taas olen lukemaani tulkinnut siten, että koetetaan kokemuksella sekä pitkällisellä oppimispolulla kerätyn tiedon avulla kirkastaa pimeässä tulitikkuja valonlähteenään käyttävälle niitä jo aiemmin tallattuja ja hyväksi havaittuja polkuja. Jottei tarvitsisi hankalimman kautta kulkea.

Juuri sitä minä tarkoitankin, että se ei tunnu kaikille riittävän, että Jusukin omalla tiellään tosiaankin ammentaa siitä muiden kokemuksesta erittäin paljon.

Hänhän erittäin aktiivisesti juuri hakeutuu oppimistilanteisiin muiden lajien opettajien kanssa.

Ja edelleen, jos tässä jää jonkun mielestä jotakin puuttumaan ja pitäisi tehdä enemmän, en ainakaan minä osaa nähdä eroa siihen, että ehdottaa Komban lopettamista ja toisen lajin aloittamista. Ilmeisesti juuri omista mieltymyksistä tai haaveista kummuten.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Komba

#457

Viesti MikaM »

Kamppailussa on tarkoitus voittaa. Olen saanut sellaisen käsityksen, että miellät komban kamppailuksi. Miten siinä voitetaan? Vai onko komba vain liikkumista, vastustajaa eikä voittajaa ole?
Valitan, jos kysymykset ovat alkeellisia, olen alusta asti seurannut tätä, enkä silti vielä tajua. Kuppini lienee pieni.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 93841
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Komba

#458

Viesti Mika »

Olen Mänzyn kanssa samaa mieltä. Sitä ennen Mika Väyrynen kirjoitti mielestäni oikein hyvin.

Jusukin, Potku on jouluna 2004 perustettu juurikin kaikki pienemmätkin lajit huomioiden, ja sen tavoitteen eteen on tehty aivan uskomaton määrä töitä. Aina on niitä puusilmiä, joille jokin yksi laji tai lajiryhmä on tie, totuus ja elämä, mutta sanoisin että Potkussa on kansainvälisestikin mitattuna keskustelu ollut tasokasta juuri siitä näkökulmasta, että pienemmillekin lajeille annetaan mahdollisuus. Tietänet itsekin ettet voisi käydä tällaista rakentavaa vuoropuhelua oikeastaan missään muualla koko Interverkossa, kun kriteerinä on kokeneiden kamppailijoiden osallistuminen keskusteluun.

Jusukin, jatka vain samaa omaa polkuasi. :jepa:
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 71
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Komba

#459

Viesti Lasse Candé »

MikaM, kohdistat ilmeisesti kysymyksesi minulle.

Väite siitä että kamppailussa pitää pyrkiä voittoon on tässä yhteydessä outo kahdesta syystä.

Ensinnäkin kamppailulajit eivät ole sama asia kuin kamppailu. Sanotko siis että kamppailulajeissa pitää pyrkiä voittoon tai muuten ne eivät ole kamppailulajeja? Mennään aika filosofisiin sfääreihin, mutta en itse pidä tuollaista vaatimusta kovin hyvänä välineenä hahmotella mikä laji on kamppailulaji ja mikä ei, koska esimerkiksi konfliktin välttäminen strategiana on jossain määrin voittoon pyrkimisen vastakohta, ellei ota vapauksia ”voitto”-sanan määrittelyssä tyyliin ”suurin voitto on konfliktin välttäminen”. Ja jos näin, niin mihinkäs me sitten päädyttiin tässä?

Toisekseen, minä en ole väittänyt Kombaa kamppailulajiksi. Muistaakseni olen todennut sen ilmiöksi kamppailulajikulttuurissa tai jotain muuta höttöä, millä yhteys lajeihin luodaan muttei väitetä mitään joidenkin ihan muiden ihmisten projekteista. Tätä vasten olisi outoa jos minulta kyseltäisiin perusteluja siihen että miten niin Komba on kamppailulaji ja vielä enemmän jos niitä kysyttäisiin siihen että miten niin Komba on peräti varsinaista kamppailua.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Komba

#460

Viesti MikaM »

Ei, en kysynyt sinulta. Mutta:
Synonyymit sanalle kamppailla
kilpailla.
kilvoitella.
tapella.
taistella.
riidellä
ponnistella.
pyrkiä
tähdätä
Ensimmäisenä kilpailla. Jolloin on tarkoitus voittaa, eikös? Minä en käyttänyt sanaa laji ollenkaan, tarkoituksella. Ja näin koko vastauksesi meni vinoon, mutta eipä haittaa. Toivottavasti Jusukin vastaa.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Jusukin
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 135
Viestit: 149
Lauteille: Syyskuu 2017
Etulaji: Komba
Sivulajit: Free style martial arts

Komba

#461

Viesti Jusukin »

Kai nyt kamppailulajitkin on jonkinlainen spektri jossa on eri kamppailullisuuden asteita, niin siinä mielessä minusta voi sanoa että Komba on kamppailulaji jossa pääosin kamppailu on kevyttä teknistä improvisaatiota.
Mut jos käsite nyt on lukkiutunut johonkin tiettyyn määritelmään niin olkoon vaikka liikemuoto tai "kamppailunomaista vuorovaikutusharjoitusta" tms että eiköhän tämä ole ihan käsitekysymys.

Tavoite meillä on kehittää toimintaa kamppailullisempaan suuntaan, mut mitä monimutkasemmista teknisistä vaatimuksista on kyse sitä enemmän joutuu lainaamaan muista lajeista jo olemassaolevia hyväksi havaittuja tekniikoita ja sen lisäksi pitäisi niitä jonkun osata opettaa ja omaksua josta tulee jo ajankäytöllinen haaste, niin ajattelen että se on sitten muiden lajien harjoittelua vapaan impron kontekstissa jossa nyt meidän osalta keskeistä on tämä no-force mekaniikka ja rento/hidas alle reaktionopeuden tapahtuva työskentely joka mahdollistaa helpon ja turvallisen tulokulman asiaan. En näe tässä ristiriitaa ja toimitaan nyt jo pienissä määrin sisäänheittäjinä lajioppeihin. Tää katutreeni idis on tässä mielessä musta paras, missä on erilaista toimintaa pöydällä ja newbietkin saa käsitystä kamppailun moninaisuudesta ja hahmottaa yleisellä tasolla mitä kaikkee erilaista on ja miksi ja millä edellytyksillä asioita voi osata.

Kombassa pelataan käytännössä tilan hallinnasta, niin aina "voittaa" kun pakottaa toisen liikkumaan alta pois pääsemällä hyökkäyksellä toisen lokaation keskiöön. Kun menettää oman tilan eli puolustukseen jää aukkoja ja toinen pääsi läpi nyt vaikka kaulalle niin uuden puolustuslinjan turvin vapauttaa itsensä ja liikkuu pois alta. Tästä syntyy sitten osaamista, että ennakoivasti väistää kun on uhattuna. Jos sovitaan voimankäytöstä voi torsosta työntää, jos haluaa opetella lyömistä ja iskujen vastaanottoa voi lyödä, mutta yleensä liike on rentoa koska harjoitteen idea oppimistapana ei pysy koossa jos kilpailullisuuden aste on liian korkea.

Teoriassa tähän flow-drilliin voisi lisätä laajasti kamppailun elementtejä niin että päästäis niin lähelle realismia että lopulta sillä ei olis väliä vaikka toinen ottelisi oikeasti vaikka ihan muilla säännöillä. Mut tätä ei ole koskaan tehty ja koitan nyt muay thain kanssa testata, että missä määrin voin lähiottelussa kombata ja leipoa sieltä sit pataan käyttäen myay thain tekniikoita.
Eli voi olla että komba on ainakin joskus vakavasti otettava kamppailulaji, mut tällä hetkellä enemmänkin ihmiskoe 😂
Mika Väyrynen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 943
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Komba

#462

Viesti Mika Väyrynen »

Suosittelen, jos komba siihen pataanvetoon etenee, käymään ensin muissakin kuin thainyrkki porukoissa tutkailemassa että mitä on olemassa ja hiukan (siis paljon) treenata noita olemassa olevia perinteitä. Siihen kannattaa varata sellaiset 5-10 vuotta että edes osa asioista aukenee.

Ehdottomasti karatea, nyt ens alkuun WKO kisakoneet, sitten tietysti Kyokushin ja Ashihara, Shotokan, ja miksei Goju ryu ja Seibukan. Liikettä voi kokea Taidokojen kanssa ja tietenkin myös molempien Taekwondojen potkumeiningit kannattaa kokea. Ja ehdottomasti judo. Saa perspektiiviä että se kombamainen liike olisi sitten oikein toimiva, ja sieltä sitten voi leipoa pataan halutessaan. Toivon kuitenkin että Komba ei tuohon pataanvetoon kehittyisi.

Ehkä parempi kehittää tosiaan niitä vähemmän kamppailullisia hommeleita vaan ja pitää kombaaminen kombaajien juttuna. Silloin se on oma uniikki ja oman identiteetin omaava juttunsa.

Miksi näin kirjoitan? En todellakaan vxxxxle. Oon ehkä enemmän huolissani. Ettei tulisi kenellekään pahaa mieltä ja turhia mustelmia. Ja kun käytetään ilmaisua "leipoa pataan" niin kyllä silloin jo kamppailusta, tappelusta, väkivallasta - puhutaan yhtenä tulevaisuuden skenaarioista. Komba siis pyrkii tulemaan olemaan kamppailulaji.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 71
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Komba

#463

Viesti Lasse Candé »

Jusukinhan sanoi tuossa itsekin että
”Tavoite meillä on kehittää toimintaa kamppailullisempaan suuntaan”.

Mitä olen noita videoita ja Jusukinin toimintaa nähnyt vuosien varrella, niin mielestäni tämä kehitys jo näkyykin. En vielä tiedä miten lajin tasolla, mutta ainakin Jusukinin omassa tekemisessä.
Mika Väyrynen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 943
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Komba

#464

Viesti Mika Väyrynen »

Se on nyt tullut selväksi. Ja olen yrittänyt inistä että kannattaisi mennä treenaamaan jonnekin ihan kunnolla ja pidemmäksi aikaa. Muutama tuhat tsukia, geriä jne antaisi hiukan pohjaa. Ja tuo lista lajeissa joissa voisi poiketa ehkä herättäisi tajuamaan mitä on ja mitä oikea treeni vaatii. Ja tietenkin tekijämiesten kyyti on sen verran kylmää, nopeaa, julmaa ja voimakasta että tulisi oivalluksia. Sen jälkeen käydä tuikkaamassa/leipomassa pataan niillä tekniikoilla komban ainutlaatuista liikekieltä käyttäen.

Kamppailulajiksi tuosta ei ole. Suosittelen harjoittelemaan ensin vahvan pohjan (vähintään 1.
dan musta vyö ja väh 5 vuotta oppilaana rivissä) jossain lajissa, ehkä treenaamaan hiukan ristiin ja sen vasta jälkeen kehittelemään omia kamppailulajeja. Jokainen perustaja on ollut jonkin lajin taitaja ennen omien lajiensa perustamista.

Larppaus ja roolipeli/leikkinä metkaa puuhastelua samanmielisten kesken. Takapihalla. Herättäähän tämä ajatuksia kymmenien sivujen verran. Vaikka kyse on muutaman ihmisen puuhastelusta takapihalla. Pitää oikeastaan itsekin muistaa että ei tätä pitäisi näin todesta ottaa. Homo Sapiens tykkää leikkiä ja komba tyydyttää sellaista tarvetta. Taidan nyt vetäytyä odottelemaan lajin läpilyöntiä ja sitten käydä ambassadorkurssin (jos on rahaa maksaa se hunajainen nelinumeroinen hinta tästä... en tiedä mistä) - kun homman nerokkuus vihdoin aukeaa.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 71
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Komba

#465

Viesti Lasse Candé »

Tässä välissä täytyy kysyä Mänzyltä että oletko vielä eri linjoilla kanssani siitä että ihmiset tässä ketjussa projisoivat omia lajitoiveita ja tavoitteita Kombaan?

Koska minä en ymmärrä tuosta Väyrysen viestistä alkuunkaan miten se liittyy aiheeseen ja näen siinä vain pohdintoja hänen omista prioriteeteistaan.

Vähän tuossa on myös rumaa puhetta mukana ja tämän minkäänasteista tarpeellisuutta on vaikea ymmärtää.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 34 kurkkijaa