Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle.
Perinteinen Karate ja Karaten historia
Valvoja: Valvoja
-
- munillepotkija
- Viestit: 948
- Lauteille: Tammikuu 2007
- Paikkakunta: Helsinki
Perinteinen Karate
Gojussa tuo on ihan perusasia ja katoissa näkösällä ihan koko ajan. Hikiteä ei taideta vedellä esim Saifassa kuin kolme kertaa. Molemmat kädet on käytössä koko ajan, kaikella on tarkoitus. Kaikessa karatessa tietenkin, mutta joissain tyyleistä ei kovin esillä. Esim Shotokanissa. Mä innostuin Gojussa nimenomaan tarkoituksenmukaisuuteen- periaatteita ei tarvitse etsimällä etsiä. Ne on ihan avoimesti nähtävissä katassa. Kun vielä osaa katsoa. En ihmettele että nimenomaan Goju-sensei on noissa artikkelin kuvissa. Varsin tuttuja käsien asemia ovat.
-
- etupotkija
- Viestit: 12713
- Lauteille: Tammikuu 2005
Perinteinen Karate
Tuota kuvaa kun katsoo niin jos siinä vedettäisiis se toinen käsi sinne lonkalle se päätyisi aika kauas tulevasta kohteestaan... onko Hikite aina "käden veto lonkalle"?
Plus, tuossa kehojen asento & linjojen kulma laittaisi puolustautujan "vedetyn käden" ehkä myös jännään kulmaan sen seuraavan toimen ja kohteen suhteen...
EDIT
https://shotokantimes.com/2021/03/08/hi ... ial-topic/
Plus, tuossa kehojen asento & linjojen kulma laittaisi puolustautujan "vedetyn käden" ehkä myös jännään kulmaan sen seuraavan toimen ja kohteen suhteen...
EDIT
https://shotokantimes.com/2021/03/08/hi ... ial-topic/
______________________
-
- etupotkija
- Viestit: 21165
- Lauteille: Joulukuu 2007
Perinteinen Karate
Samaa mieltä, että Gojussa tuo näkyy varmaankin Shorin-pohjaisia tyylejä useammin.
Sanchinistahan on oma ketjunsa, mutta tässä on nyt pointtina se, että lyödessä toinen käsi on koukussa edessä. Tietenkin tuossa tehdään muutakin, mutta tässä käsittelyssä oleva rakenne on selvästi osa suoritusta.
Ja sitä rakennettahan myös testataan, esim lyömällä molempia käsivarsia, kun ovat symmetrisessä asennossa.
Ôari, tosiaankin tarkoitin hikiteä kyljelle peruskarateasentoon vetävässä merkityksessä. Noissa kuvissa kun kättä ei vedetä sinne, ei edes ole sanottua, että sitä on vedetty ylipäätään. Saattaa olla että sitä työnnetään tuonne. Wadon tobikomizukissa on sama. Joidenkuiden näkee vievän toista kättä ensiksi eteen ja vetävän siitä tuohon ”keskiasentoon”, mutta omasta mielestäni se on sitä että hikiteä on viljelty liikaa. On meillä sellaisiakin tekniikoita katassa, joissa käsi tulee edempää tuohon asemaan, mutta niissäkään ei mielestäni tule liioitella vetoa, vaan enemmänkin hyödyntää rakennetta, peräti vähän työntävällä fiiliksellä. Niin tai näin, kokemuksen tulisi olla että kädet ovat naimisissa ja molemmat osallistuvat tekniikan voimantuottoon.
Tuo on tietenkin tärkeä pointti, että asema on myös sovellusten kannalta järkevämpi. Siksi se siellä tietenkin primääristi on. Tulkintani mukaan silti ”mies ja vaimo -kädet” tarkoittavat sitä, että kun nyt näin muutenkin kannattaa tehdä, niin hyödynnetään sitä vielä lisäksi voimantuotollisesti.
Sanchinistahan on oma ketjunsa, mutta tässä on nyt pointtina se, että lyödessä toinen käsi on koukussa edessä. Tietenkin tuossa tehdään muutakin, mutta tässä käsittelyssä oleva rakenne on selvästi osa suoritusta.
Ja sitä rakennettahan myös testataan, esim lyömällä molempia käsivarsia, kun ovat symmetrisessä asennossa.
Ôari, tosiaankin tarkoitin hikiteä kyljelle peruskarateasentoon vetävässä merkityksessä. Noissa kuvissa kun kättä ei vedetä sinne, ei edes ole sanottua, että sitä on vedetty ylipäätään. Saattaa olla että sitä työnnetään tuonne. Wadon tobikomizukissa on sama. Joidenkuiden näkee vievän toista kättä ensiksi eteen ja vetävän siitä tuohon ”keskiasentoon”, mutta omasta mielestäni se on sitä että hikiteä on viljelty liikaa. On meillä sellaisiakin tekniikoita katassa, joissa käsi tulee edempää tuohon asemaan, mutta niissäkään ei mielestäni tule liioitella vetoa, vaan enemmänkin hyödyntää rakennetta, peräti vähän työntävällä fiiliksellä. Niin tai näin, kokemuksen tulisi olla että kädet ovat naimisissa ja molemmat osallistuvat tekniikan voimantuottoon.
Tuo on tietenkin tärkeä pointti, että asema on myös sovellusten kannalta järkevämpi. Siksi se siellä tietenkin primääristi on. Tulkintani mukaan silti ”mies ja vaimo -kädet” tarkoittavat sitä, että kun nyt näin muutenkin kannattaa tehdä, niin hyödynnetään sitä vielä lisäksi voimantuotollisesti.
-
- etupotkija
- Viestit: 12713
- Lauteille: Tammikuu 2005
Perinteinen Karate
Tuosta tuli myös mieleen @Mjölnirin jutut defis-semmalla molempien käsien samansuuntaisesta tekemisestä, muistelen ajatusta että ei jaa voimavaroja useaan suuntaan....
______________________
-
- etupotkija
- Viestit: 12713
- Lauteille: Tammikuu 2005
Perinteinen Karate
Hikite....
Miten paljon tässä on eroja;
1) eri karatetyylien välillä?
2) eri katojen välillä?
Miten paljon tässä on eroja;
1) eri karatetyylien välillä?
2) eri katojen välillä?
______________________
-
- munillepotkija
- Viestit: 948
- Lauteille: Tammikuu 2007
- Paikkakunta: Helsinki
Perinteinen Karate
Tuosta Sanchinista sen verran että Shimessä läimitään kehoa ihan joka asennossa, mawattessa, jopa jalkojen väliin. Riippuu hiukan kuka taputtelee. Jollakin kuten Higaonnalla on siinä selkeä systeemi. Jossain testataan joissakin stopeissa, joissakin yhdessä staattisessa asennossa. Katat Sanseiru ja Shisochin käyttää alussa samaa tekniikkaa kuin Sanchin, kolme kertaa. Toisessa kädet nyrkissä, toisessa auki ikäänkuin nukitessa. Kyseessä on myös muistutus kolmesta hyökkäyskohteesta. Eri tempolla kuin Sanchin. Sanchin on Tenshon kanssa oma juttunsa, oma harjoitteensa. Kaikki siinä olevat tekniikat löytyvät muista katoista. Nopeanakin. Gojun katoissa tehdään montaa asiaa yhtä aikaa. Kolmeakin. Niin varmaan muidenkin tyylisuuntien.
-
- etupotkija
- Viestit: 21165
- Lauteille: Joulukuu 2007
Perinteinen Karate
Joo, tätä samaa yritin sanoa itsekin. Tarkoituksella nostin yhden asian tikun nokkaan. Meillä tuo ”meotode” on oikeastaan pienemmässä roolissa kuin vaikkapa se, kuinka vartaloa kannetaan. Jotakuinkin niin, että kun ensiksi kannattelee vartaloaan oikein, voi sitten vaikkapa miettiä käsien välistä ”avioliittoa”. Mutta tämä taas kuuluu enemmän sitten Wado-ketjuun. Halusin rajata aiheen käsien väliseen yhteyteen.
Oma mielenkiintoinen pohdinta tässä tietenkin olisi, missä määrin karaten eri suuntaukset ovat joskus vaikuttaneet toisiinsa tässä? Tai mistä Motobun ajatus meotodesta tuli? Entä sana?
Oma mielenkiintoinen pohdinta tässä tietenkin olisi, missä määrin karaten eri suuntaukset ovat joskus vaikuttaneet toisiinsa tässä? Tai mistä Motobun ajatus meotodesta tuli? Entä sana?
-
- kylkeenpotkija
- Viestit: 1299
- Lauteille: Tammikuu 2014
- Paikkakunta: Helsinki
- Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
- Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
- Takalajit: Judo, moderni taijiquan
Perinteinen Karate
Meillä Kishimoto-Dissä tuota käsien asentoa, juurikin johon välillä viitataan "meotodena" (eikä ns. periaatteeseen sinänsä; tässä on vähän vaihtelua näköjään) sanotaan tekkō-gamaeksi. Seitoku Higa tulkitsee sen olevan "rautakilpikonna", Shukumine puolestaan "rautapylväs".
Asento on siis ainakin tunnistettu ja nimetty omaksi objektikseen Motobu-ryun ulkopuolellakin. Tämä ei valitettavasti tietenkään vastaa siihen, mistä "meotode"-nimi tulee.
Asento on siis ainakin tunnistettu ja nimetty omaksi objektikseen Motobu-ryun ulkopuolellakin. Tämä ei valitettavasti tietenkään vastaa siihen, mistä "meotode"-nimi tulee.
Ville-Pekka Turpeinen
"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012
"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012
"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
-
- etupotkija
- Viestit: 12713
- Lauteille: Tammikuu 2005
Perinteinen Karate
Meoto (夫婦), the Married Couple
https://en.wikipedia.org/wiki/Meoto_Iwa
(Pitihän tätä lähteä kaivamaan )
https://en.wikipedia.org/wiki/Meoto_Iwa
(Pitihän tätä lähteä kaivamaan )
______________________
-
- etupotkija
- Viestit: 21165
- Lauteille: Joulukuu 2007
Perinteinen Karate
Veepee viittaa vastauksessaan tiettyyn käsien asentoon, jota kutsutaan meotodeksi ja yleisemmin tekkogamaeksi…
Mikä käsien asento tämä muuten tarkalleen on?
Mikä käsien asento tämä muuten tarkalleen on?
-
- reiteenpotkija
- Viestit: 455
- Lauteille: Marraskuu 2009
- Paikkakunta: Vantaa
- Etulaji: 少林寺流空手道
- Sivulajit: Yang Taiji Quan
- Takalajit: Wadoryu karate, Kokondo karatejutsu, Shorinjiryu Renshinkan, Xing Yi Quan
Perinteinen Karate
Tässä artikkelissa (referaatti) Chōshin Chibana ja Shōshin Nagamine keskustelevat siitä kuinka kiinalainen Tōde, Chatan-Yaran Ti ja Tōde Sakugawan kempo integroituivat ja kehittyivät Karateksi.
Jutussa myös maininta naispuolisesta karatemestarista, Matsumuran vaimosta. Hänestä (enkä muistakaan naisista lajin historiassa) en ole aiemmin kuullut. Sinänsä tuon ei pitäisi olla mitenkään yllättävää, sillä naissamurait Japanissa ja naismestarit kiinalaisissa taistelulajeissa eivät ole mitään uutta.
https://www.thekaratepage.com/dialogue- ... SiW0RyWrPQ
Jutussa myös maininta naispuolisesta karatemestarista, Matsumuran vaimosta. Hänestä (enkä muistakaan naisista lajin historiassa) en ole aiemmin kuullut. Sinänsä tuon ei pitäisi olla mitenkään yllättävää, sillä naissamurait Japanissa ja naismestarit kiinalaisissa taistelulajeissa eivät ole mitään uutta.
https://www.thekaratepage.com/dialogue- ... SiW0RyWrPQ
Si vis pacem, para bellum
-
- päähänpotkija
- Viestit: 19156
- Lauteille: Helmikuu 2005
Perinteinen Karate
Sinällään kaipaisin aina hieman enemmän lähteistystä. Matsumuran vaimosta on puhuttu ennen painijana (sumo, joskin lajilla on muitakin formaatteja kuin nykyinen ottelusumo). Sekin on muistettava, että Chibanan ja Nagaminen aikaan Matsumuran ja Sakugawan ajasta on jo suhteellisen kauan - jotakuinkin yhtä kauan kuin meidän ja esim. Shotokankn synnyn välillä.
Konkreettisinta kuitenkin olisi edes jonkinlainen verifioitava dokumentaatio. Jostain syystä kamppailulajeja pidetään herkästi huomattavan paljon vanhempina kuin ne oikeasti ovat. Samoin aikojen ja kulttuurien suhde toisiinsa tuntuu usein unohtuvan - esimerkkinä vaikkapa Etelä-Amerikan kulttuurien pyramidien ja Egyptin pyramidien ajallinen rinnallistaminen populaarikulttuurissa ja kahvipöytäkeskusteluissa. Sotataidon osalta kannattaa katsella eri kulttuurien aikajanoja rinnan.
Kyseessä on siis edelleen karatehistoriallinen "hearsay", vaikka anekdotaalisesti onkin kiintoisaa.
Konkreettisinta kuitenkin olisi edes jonkinlainen verifioitava dokumentaatio. Jostain syystä kamppailulajeja pidetään herkästi huomattavan paljon vanhempina kuin ne oikeasti ovat. Samoin aikojen ja kulttuurien suhde toisiinsa tuntuu usein unohtuvan - esimerkkinä vaikkapa Etelä-Amerikan kulttuurien pyramidien ja Egyptin pyramidien ajallinen rinnallistaminen populaarikulttuurissa ja kahvipöytäkeskusteluissa. Sotataidon osalta kannattaa katsella eri kulttuurien aikajanoja rinnan.
Kyseessä on siis edelleen karatehistoriallinen "hearsay", vaikka anekdotaalisesti onkin kiintoisaa.
Jussi Häkkinen
"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
-
- etupotkija
- Viestit: 19214
- Lauteille: Tammikuu 2005
- Paikkakunta: Oulu
- Etulaji: Potkunyrkkeily
- Takalajit: Karate, ju-jutsu
Perinteinen Karate
Oliko 1800-luvulla naisten sumopainia?
Antti Sariola
www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/
You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/
You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
-
- reiteenpotkija
- Viestit: 455
- Lauteille: Marraskuu 2009
- Paikkakunta: Vantaa
- Etulaji: 少林寺流空手道
- Sivulajit: Yang Taiji Quan
- Takalajit: Wadoryu karate, Kokondo karatejutsu, Shorinjiryu Renshinkan, Xing Yi Quan
Perinteinen Karate
Kyllä oli: Women's sumo wouldn't become common until the 18th century in the middle of Edo (1603-1868), when a form of onna sumo was performed in some areas of Japan. Various types of women's sumo existed, including touring professionals. These continued to exist after the Meiji Restoration,[2] until women's sumo was cracked down by the Tokugawa shogunate and Meiji government, as they deemed the organizers of corrupting public morals with these spectacles.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Women's_sumo
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Women's_sumo
Si vis pacem, para bellum
-
- reiteenpotkija
- Viestit: 455
- Lauteille: Marraskuu 2009
- Paikkakunta: Vantaa
- Etulaji: 少林寺流空手道
- Sivulajit: Yang Taiji Quan
- Takalajit: Wadoryu karate, Kokondo karatejutsu, Shorinjiryu Renshinkan, Xing Yi Quan
Perinteinen Karate
Artikkeli jujutsusta yhtenä mahdollisena karaten ”alkulähteenä”.
https://ameblo.jp/motoburyu/entry-12712 ... teafIcwtb4
https://ameblo.jp/motoburyu/entry-12712 ... teafIcwtb4
Si vis pacem, para bellum
Seuraajat
Ale • AnaS • Andy • Antti • AnttiA • apontepen56 • AriJ • Dojon Jäykin • G12 • halmehe • Hemmukka • JariR • Jasse • Jussi Häkkinen • Jörri • Kai Kastemato • Kari Aittomäki • Kuhmu • Lasse Candé • Lasse J • Mika Väyrynen • Mänzy • Njor • P.Laton • Pyrkele • Riviharrastaja • saarikko • SamuV • sinappi • skovero • TimoS • Totte • Vanish • Veepee