Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Metsästys

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 98
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Metsästys

#1531

Viesti Mjölnir »

Mä ymmärrän sen, että jos ei syö lihaa niin voi vastustaa metsästystä. Jos taas syö lihaa, niin metsästyksen vastustaminen on täysin mielipuolista

Ja esim haitallisten vieraslajien poistaminen on ihan luonnosuojeluteko, kuten supin ja minkin
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 6438
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Metsästys

#1532

Viesti AlexMachine »

Jep. Supi ja varsinkin minkki on sen laatuisia tuholaisia että biodiversiteetille tekee hyvää ampua tavatraessa. Minkki on niitä harvoja joka tappaa tappamisen ilosta. Vaimon siskolta lähti yhdessä yössä useita kanoja ja muutama ankka, siis tapettuna ei juuri syötynä. Riistakameraan tallentui Minkki.
Eikä yhtään sen säädyllisempi luonnonvaraisiakaan kohtaan.
The beatings will continue until morale improves.
Poista käyttäjä 1747
Viestit tässä aiheessa: 86

Metsästys

#1533

Viesti Poista käyttäjä 1747 »

Ei se ole pelkästään vieraslajit, joita pitää harventaa. Hirvieläimet aiheuttavat mittavaa tuhoa maa- ja metsätaloudelle sekä liikenteelle. Jos hirviä ei metsästettäisi ja petojen pitäisi pitää kannan kohtuullisena, niin susien ja karhujen pitäisi tappaa keskimäärin 110-185 hirveä päivässä.

Päälle tulisi vielä kauriit ja peurat. Jokainen voi mietti itsekseen, kuinka paljon niitä petoeläimiä tarvittaisiin siinä tapauksessa lisää.

Ja muutenkin...maanomistajien kuuluu saada hyötyä kohtuuden rajoissa omistamansa palstan antimista...suoraan tai vuokraamalla sen oikeuden muille...



Viime vuosina kanta on vaihdellut runsaan 80 000 – 110 000 hirven välillä. Hirviä on kaadettu 2010-luvulla vuosittain 40 000 - 68 000 yksilöä.

Hirvi on tehokas lisääntymään. Jos hirviä ei enää metsästettäisi, nykyinen kanta kolminkertaistuisi kahdessa vuodessa noin 240 000 – 333 000 yksilöön olettaen, että lisääntyminen ja kuolleisuus pysyvät samoina vuodesta toiseen. Suuri kannan kasvu johtaisi toisaalta kuitenkin siihen, että ravintovarat kuluisivat nopeasti, minkä vuoksi kannan tuottavuus alkaisi tästä laskea.

xxx

Jos ihminen lasketaan osaksi luontoa: Kannan säätelemätön kasvu johtaisi suuriin taimikkovahinkoihin. Lisäksi hirvionnettomuuksien määrä kasvaisi nykyisestä noin 2 200 onnettomuudesta vuodessa joskeenkin suoraan kannan kasvun mukana.
https://www.aka.fi/tietysti/kysy-tietee ... /#c36b70ac

Luonnonvarakeskuksen (Luke) arvion mukaan Suomessa oli talvella 2020–2021 noin 125 000 valkohäntäpeuraa (95 % luottamusväli 113 000–136 000). Kanta kasvoi edellisvuodesta noin 15 %. Kanta-arviointi on tarkentunut menetelmän kehittämisen ja aineiston tarkentumisen myötä.
https://www.luke.fi/uutinen/valkohantap ... vu-jatkui/

Metsäkauriin kannan suuruus on Manner-Suomessa noin 20.000 ja Ahvenanmaalla noin 10.000 yksilöä.
https://luontoportti.com/t/3234/metsakauris
katar
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 2047
Lauteille: Tammikuu 2008
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Thainyrkkeily
Sivulajit: Potkunyrkkeily; nyrkkeily

Metsästys

#1534

Viesti katar »

Me jäätiin miehen kanssa miettimään, että miten se metsästää Vantaalla, kun eikös siinä pidä olla jokin tietty etäisyys taloihin, kun ampuu? Ja joesta kirjolohta ja ahventa; tuleeko Vantaanjoesta muka moisia kaloja? Ei kai? Mitä itse olen Vantaanjoen varrella ollut kalassa, sieltä tuli risuja ja heinää lähinnä ylös.
Muuten tosi hienoa, että nuoresta asti oppii itse metsästämään ja käsittelemään saaliinsa. :jepa:
Frankly my dear, I don`t give a damn.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 98
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Metsästys

#1535

Viesti Mjölnir »

150m lähempänä asuttua rakennusta ei saa metsästää ilman rakennuksen haltijan lupaa

Vantaanjoessa on kirjolohta, jokea on restauroitu ja siihen on tehty istutuksia
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 98
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Metsästys

#1536

Viesti Mjölnir »

luupää kirjoitti: marras 30, 2021, 00.07 Ei se ole pelkästään vieraslajit, joita pitää harventaa. Hirvieläimet aiheuttavat mittavaa tuhoa maa- ja metsätaloudelle sekä liikenteelle. Jos hirviä ei metsästettäisi ja petojen pitäisi pitää kannan kohtuullisena, niin susien ja karhujen pitäisi tappaa keskimäärin 110-185 hirveä päivässä.

Päälle tulisi vielä kauriit ja peurat. Jokainen voi mietti itsekseen, kuinka paljon niitä petoeläimiä tarvittaisiin siinä tapauksessa lisää.

Ja muutenkin...maanomistajien kuuluu saada hyötyä kohtuuden rajoissa omistamansa palstan antimista...suoraan tai vuokraamalla sen oikeuden muille...



Viime vuosina kanta on vaihdellut runsaan 80 000 – 110 000 hirven välillä. Hirviä on kaadettu 2010-luvulla vuosittain 40 000 - 68 000 yksilöä.

Hirvi on tehokas lisääntymään. Jos hirviä ei enää metsästettäisi, nykyinen kanta kolminkertaistuisi kahdessa vuodessa noin 240 000 – 333 000 yksilöön olettaen, että lisääntyminen ja kuolleisuus pysyvät samoina vuodesta toiseen. Suuri kannan kasvu johtaisi toisaalta kuitenkin siihen, että ravintovarat kuluisivat nopeasti, minkä vuoksi kannan tuottavuus alkaisi tästä laskea.

xxx

Jos ihminen lasketaan osaksi luontoa: Kannan säätelemätön kasvu johtaisi suuriin taimikkovahinkoihin. Lisäksi hirvionnettomuuksien määrä kasvaisi nykyisestä noin 2 200 onnettomuudesta vuodessa joskeenkin suoraan kannan kasvun mukana.
https://www.aka.fi/tietysti/kysy-tietee ... /#c36b70ac

Luonnonvarakeskuksen (Luke) arvion mukaan Suomessa oli talvella 2020–2021 noin 125 000 valkohäntäpeuraa (95 % luottamusväli 113 000–136 000). Kanta kasvoi edellisvuodesta noin 15 %. Kanta-arviointi on tarkentunut menetelmän kehittämisen ja aineiston tarkentumisen myötä.
https://www.luke.fi/uutinen/valkohantap ... vu-jatkui/

Metsäkauriin kannan suuruus on Manner-Suomessa noin 20.000 ja Ahvenanmaalla noin 10.000 yksilöä.
https://luontoportti.com/t/3234/metsakauris
Olen tyytyväinen siihen, että
Kaurista ja peuraa on paljon ja minusta nykytasosta ei tarvitse leikata. Tilanne on metsästäjälle hyvä kun riistaa on mukavasti, ja kannan kohtuullisen iso koko mahdollistaisi esim metsästysturismin paremman hyödyntämisen.

Suomessa tulisi myös ottaa käyttöön ameriikan malli, jossa myös maattomat voisivat ostaa kaatolupia valtion tai kunnan maille sekä maanomistajat voisivat kaataa eläimiä omilta mailtaan ilman minimihehtaarirajoitusta peuran eli valkohäntäkauriin tapauksessa
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Poista käyttäjä 1747
Viestit tässä aiheessa: 86

Metsästys

#1537

Viesti Poista käyttäjä 1747 »

Niin siis ei niitä riistakantoja tarvitse munkaan mielestä supistaa. Kunhan alleviivasin notta kannat kestävät mainiosti harventamista ja että riistanhoito on laajemminkin hyödyllistä puuhaa.

Ja tismalleen samaa mieltä tuosta ämerikalaisen tag järjestelmän paremmuudesta. Ulkomailta tutut trofeemaksutkin voisivat olla ihan harkinnan arvoisia...


:)
Poista käyttäjä 3276
Viestit tässä aiheessa: 86

Metsästys

#1538

Viesti Poista käyttäjä 3276 »

Se on vähä harmi, että kansa on tottunu hirvieläinkolareihin, niitä sattuu melkein parituhatta joka vuosi. Ihmisiä toki kuolee harvoin niissä, koska autot on niin paljon turvallisempia monelta kantilta. Kai ne onnettomuuksetkin vähenee, kun ekosiltoja ja hirviaitoja tehty, valaistuksia parannettu.

Silti mun mielestä nämä ensikädessä on niitä asioita, jotka poistuis lähes kokonaan, jos me vaan teilattais kerralla vähä enemmän hirviä, peuroja, kauriita. Kyllähän tästä keskustelua riittää, varmaan tääläkin on käyty, en jaksanut kaivaa just nyt. Petoja hallitusti lisää, ettei hirvieläinkannat nouse lukumäärältään niin nopeesti. Petoalueilla opetella elämään petojen kanssa paremmin, turvautumaan ja suojaamaan lemmikit jne. paremmin.

Kyllähän minä juoksen tuola hirvimettällä ja kaurismettällä ihan mielelläni, mutta tuulimyllyjä vastaan taistelulta se osaltaan tuntuu, kun silti tiellä kolisee ihan kotioven edessä ja taimikot menee parempiin suihin. Noh, saapahan hyvää soppaa ja treeniä sabatilla sihtaamiseen.
Poista käyttäjä 1747
Viestit tässä aiheessa: 86

Metsästys

#1539

Viesti Poista käyttäjä 1747 »

Tehdään ajatusleikki ja karkea pika-arvio: pyritään pääsemään tilaan, jossa sudet harventavat hirvikantaa nykyistä enemmän 10000 yksilöllä. Se on osapuilleen 20% metsästäjien kiintiöstä. Yksinkertaisetaan arvioita ja suljetaan susien ruokavaliosta pois kotieläimet, peurat, kauriit, muut elukat ja munat, haaskat jne. Unohdetaan myös se, että sudet saalistavat mielellään sairaita ja loukkaantuneita eläimiä, jotka kuolisivat joka tapauksessa.

Oletetaan vielä karkeasti, että sudet saavat yhdestä hirvestä syötävää keskimäärin150kg ja että susi tarvitsee 4.5kg eläinperäistä syötävää päivässä.
Tämä edellyttäisi kannan kasvattamista noin 900 yksilöllä. Jos otettaisiin huomioon poissuljetut seikat, niin niitä tarvittaisiin vielä paljon enemmän. Tuo ei välttämättä olisi sosiaalisesti kovinkaan kestävää nykyisten käytäntöjen ja lainsäädännön puitteissa. Susien harjoittama harvennus ei olisi alueellisesti tasaista, kuten ei olisi myöskään niiden aiheuttamat vahingot.

Luken, joidenkin mielestä kiistanalaisen, arvion mukaan nykyinen kanta on noin 300 yksilöä. Susikantaa voi ja IMO pitääkin kasvattaa, mutta se edellyttää metsästyskiintiöitä, nopeampaa ja helpompaa menettelyä ongelmayksilöiden poistamisessa sekä haaskalta ampumisen sallimista.

Muuten ihmetellään jatkossakin, miksei kanta tahdo kasvaa, vaikka niitä ei metsästetä.


En ota lukujen luotettavuuteen sen enempää kantaa.

https://wolf.org/wolf-info/basic-wolf-i ... -behavior/
https://www.luke.fi/uutinen/suomen-susi ... -kasvanut/


:)

Edit: tämä meinasi unohtua...

https://metsastajaliitto.fi/uutiset/eu- ... lualueilla

:jepa:
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 347
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Metsästys

#1540

Viesti MtJ »

Kun lähellä olevia asioita käsitellään tarpeeksi kaukana, laeista ja asetuksista lakataan piittaamasta ja ratkaistaan asia laittomin keinoin. Nykytilanne ei palvele ketään. Vaikka laitetaan suden salakaadosta sakkoa miljoona euroa ja 10 vuotta linnaa, se ei vieläkään auta. Ei riitä valvojia.

Salametsästäjät olis tehtävä työttömiksi juuri noilla luupään mainitsemilla toimilla. Kun sosiaalinen hyväksyntä salametsästykselle puuttuu, valvontakin moninkertaistuu. Sosiaalista hyväksyntää ei ole vain metsästäjien keskuudessa, vaan aivan kaikkien kansalaisten keskuudessa. Yksikään tällä alueella asuva ei halua susia pihaansa; se luo automaattisesti hyväksynnän hämärille toimijoille, joita tilanne hyödyttää. Rikollisuus ja hämärämeininki saa siunauksen jokaiselta ja salametsästäjät jatkavat toimintaansa vuosikymmeniä.

Suojelussa unohdetaan niin monta kertaa se, että meidän pitäisi ohjata ihmisiä, eikä ohjata eläimiä. Eläinten kanta alkaa vahvistua heti, kun saamme aikaan hyvän sääntelyn, jonka mahdollisimman moni asiaan liittyvä ihminen hyväksyy.

Jokainen voi verrata tilannetta karhuun ja ilvekseen. Niiden kanta on metsästyksestä huolimatta moninkertaistunut 20 vuodessa. Sudelle on tehty äärimmäisen tiukka lainsäädäntö, todella kovat rangaistukset ja korvaukset ja todella säännelty tapa metsästää niitä laillisesti, eikä tuloksia tule. Eikä niitä ole tulossakaan, paikallisten ihmisten mitan täyttyessä salakaadot saavat jokaiselta siunauksen.

Säännelty metsästys ja riittävän kiintiön puitteissa on ainoa keino nostaa susikanta sille tasolle, mihin sen kuuluu nousta. Samoin kuin tapahtui ilvekselle ja karhullekin.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Atticora
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 1518
Lauteille: Heinäkuu 2013

Metsästys

#1541

Viesti Atticora »

Suden metsästystä muuten aloitellaankin, koska susikanta on kasvanut viime vuosina (linkki). Määräthän on aika pieniä, Luken mukaan elinvoimaisuuden kanssa on vielä vähän herkkää. Auttaa toivottavasti salametsästykseen jollain aikajänteellä.

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/era ... -1.1620542
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 98
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Metsästys

#1542

Viesti Mjölnir »

Susikonfliktia voi olla vaikea ymmärtää kun ei itse asu alueella missä petovahingot ovat arkipäivää. Suuressa osassa Suomea tämä on kuitenkin vakava ongelma.

Asia on puhuttanut niin, että aiheesta on tehty väitöstutkimus, ja siinä mm todetaan että susialueiden asukkaiden tulee kokea olevansa kuunneltuna ja voivansa itse vaikuttaa asiaan. Keinoja esitetään mm kannanhoidollisen metsästyksen aloittamista
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 347
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Metsästys

#1543

Viesti MtJ »

“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 98
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Metsästys

#1544

Viesti Mjölnir »

MtJ kirjoitti: joulu 9, 2021, 14.40 Liekö tämä?

https://jukuri.luke.fi/bitstream/handle ... sAllowed=y
En ole tuota aiemmin nähnyt, tarkoitin tätä:

https://helda.helsinki.fi/handle/10138/229455
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 98
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Metsästys

#1545

Viesti Mjölnir »



Meikäläisen metsästysvuosi summattuna

Mitäpä vuoteen 2021?
Metsästin n 225 tuntia, jäin hiukan viime vuotisesta, mutta vastaavasti saalista tuli enemmän. Saavutuksia:
Tulin paremmaksi metsästäjäksi, Vaistojousiammunta kehittyi paljon, kaadoin peuran ajosta jousella, hiivin rusakon vaistojousen kanssa, tulin valituksi @ebc.ry puheenjohtajaksi, kalastin talviverkoilla kymmenien vuosien tauon jälkeen, jatkoin @jousivaruste pro staffina hoytilla, onnistuin paremmin tiedustelussa ja jäljittämisessä, tein helkkarin hyvää riistaruokaa. Otin vastaan ensimmäiset ampumakokeet. Tutustuin mukaviin uusiin ihmisiin, opin ymmärtämään muunkinlaista kuin omaa tapaa metsästää. Hyvää uuttavuotta 2022! Kuumia piippuja ja kireitä jänteitä kaikille lajitovereille.
#metsästys #jousimetsästys #experiencebowhuntingclub #kalastus



1. Peuran käsittely
2. Onni ensimmäisen ajosta kaadetun jousipeuran jälkeen
3. Kuvankäsittelyn opettelua
4. Rusakon hiivintä ja kaato vaistojousella
5. Onnistunut pitkä jäljitys
6. Läheltä - piti -tilanne maapassissa
7. Köyhäkin metsästäjä voi syödä kuten kuninkaat
8. Ensimmäinen kaato ”Rusakonsurmalla”, hoyt ignite, jonka tuunasin juuri tuohon käyttöön
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 127 kurkkijaa