Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

DK Yoo ja WCS (Warfare Combat System)

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 31
Viestit: 6410
Lauteille: Lokakuu 2009

DK Yoo ja WCS (Warfare Combat System)

#121

Viesti Ile »

Eizei kirjoitti: joulu 7, 2021, 21.46 Niin minustakin. Ja mielestäni ovatkin yleisesti hyödynnettävissä. Tässä on nyt se asia, mitä mä toivoisin kirkastettavan. Se, ettei Yoo kykene viemään kehään sitä mitä opettaa, ei tarkoita sitä, että opettamansa asia olisi huonoa kehässä, tai sen ulkopuolella. Onhan minunkin arsenaalini ja eteenpäin valuttelemani paljolti käypää tavaraa kehässä, jossa tippuisin itse nopeasti. Ehkä jakamalla osaamista niin minä kuin kehämies voisimme päästä eteenpäin.
Ihailtavasti lähestyt asioita positiivisuuden ja mahdollisuuksien kautta, siihen pääosin pyrin itsekin. :jepa: :)

Nyt vaan pitää silti vähän jatkaa kriittisellä linjalla... :D

Joo, varsinkaan kilpaurheilussa ei ole harvinaista, että valmentaja ei itse pysty kaikkiin samoihin suorituksiin joihin hän valmennettavansa pystyy opastamaan.

Minun tulkintani mukaan "Yoo-ilmiössä" on kuitenkin enemmän kyse siitä, että videoissaan ja demonstraatioissaan hän näyttäytyy - ei niinkään opettajana vaikka opettaakin - vaan eräänlaisen kamppailulajiperinteen mukaisesti nimenomaan itse niiden teknisten taitojen mestarina.

Ja - edelleen oma vahvasti subjektiivinen tulkinani jatkuu - itse näen, että hänen lahjakkuutensa ja vahvuutensa kehonkäytössä ja niistä saatu hyvä palaute sekä universaali jees-jees-uke-ilmiö ja muut seikat ovat alkaneet viedä juttua hieman väärään suuntaan, niin että sivuasiasta on ehkä tullut pääasia. Siinä on sitten ehkä suosion myötä syntynyt myös hieman ylimitoitettu käsitys mestarin omasta kyvystä kamppailijana.

Ja mikään tästä ei toki tarkoita, etteikö kokenut tasapainoisen kamppailunäkemyksen omaava harrasta voisi saada jotain hyvää irti niistä opeista.

Pointtini on kai lähinnä se, että minun mielestäni Yoo on kiinnostava oman teknisen taituruutensa vuoksi, ei sen vuoksi, että se taituruus olisi tai sen kautta välittyisi mitään kamppailullisesti erityisen kiinnostavaa.
Kuvake
Eizei
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 34
Viestit: 929
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

DK Yoo ja WCS (Warfare Combat System)

#122

Viesti Eizei »

"seikat ovat alkaneet viedä juttua hieman väärään suuntaan, niin että sivuasiasta on ehkä tullut pääasia."
Näitä lajeja on varmaan aikamoinen liuta, kun rupeaa miettimään. Tuolla jengi kilpaa tubettaa toimiiko joku vai ei, mielestäni useinkin juuri tästä sivuasiasta pääasia -syystä: sivuasia on hyvä, muttei toimi sellaisenaan, joten yksi dissaa suoraan turhaksi ja toinen taas näkee arvoa kunhan... Mulla ei oo ollut mitään suuria realismiodotuksia tän Yoon tekemisestä kehässä kuin ulkopuolellakaan. Katellut laput silmillä vaan sitä omaa intressiä eli lienee sitä sivuasiaa. Siksi lienen vähemmän pettynyt. Se, että ukko on esitellyt puukko tai nyrkkeilyjuttuja ei oo kyllä ollu mulle mikään viesti siitä, että äijä nyt olisi välttämättä puukko tai nyrkkeilyekspertti. Yks rajallinen äijä muiden seassa mutta liikekieli on poikkeuksellista ja näyttää niitä juttuja myös opettavan, eli kiinnostaa se, miten moinen silmiinpistävä mahdollisesti imeytyy eteenpäin. Ja nähdäkseni tuo liikekieli ja ulosanti siitä ei ole tullut urheilukamppailun tai puukkohippasten kautta, vaan perehtymällä pitkäjänteisesti johonkin perinteiseen ja purkittamalla omaksi -> merkki mulle siitä, että aika on mennyt merkittävästi muuhun kuin elävään paineduuniin, ts. Ei odotuksia sillä saralla.
"Siinä on sitten ehkä suosion myötä syntynyt myös hieman ylimitoitettu käsitys mestarin omasta kyvystä kamppailijana."
Vallan mahdollista ja lienee myös yleistä. Kyllä niille Xu Xiaodongin matseillekin on tainnut oikeasti kaikessa hulluudessaan olla tilausta, kun jotkut vanhat maisterit oikeasti ovat niin luuloissaan, ja on vaikea myöntää mitä osaa ja mitä ei. Toisaalta sitten aika usein syntyy ylimitoitettu kuva juuri katsojan silmissä mestarin taidoista, kun näkee matskuissaan jotain poikkeuksellista.
"Ja mikään tästä ei toki tarkoita, etteikö kokenut tasapainoisen kamppailunäkemyksen omaava harrasta voisi saada jotain hyvää irti niistä opeista.

Pointtini on kai lähinnä se, että minun mielestäni Yoo on kiinnostava oman teknisen taituruutensa vuoksi, ei sen vuoksi, että se taituruus olisi tai sen kautta välittyisi mitään kamppailullisesti erityisen kiinnostavaa."
Minulle tuo välittyminen on näyttänyt tärkeimpänä asiana, kun vaikuttaa siltä, että yrittää välittää sitä poikkeuksellisuuttaan. Onhan tuo tosin hämärä kuvio kun semmavideoilla on sitten kovin vähänlaisesti sitä warfarea tahi combatia. :D

Valvomo: Lainaukset laitettu lainauksiksi.
Antti Junikka
P.Laton
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 198
Lauteille: Huhtikuu 2021
Etulaji: Muy thai
Takalajit: Choy Lee Fut
Judo

DK Yoo ja WCS (Warfare Combat System)

#123

Viesti P.Laton »

Onko kukaan muu ajatellut sitä, että kun otellaan 14oz tumpuilla, on esim. jabilla vaikutuksen saaminen (varsinkin 20kg isompaan tyyppiin) käytännössä mahdotonta. Kuitenkin, jos jätetään _kaikki hanskat_ pois, ihan siis ilman edes UFC tyyppistä hanskaa, on terävällä ja ennenkaikkea tarkalla etukäden Askelsuoralla/suoralla/jopa jabilla täysin mahdollista tiputtaa itseään jopa isompikin kaveri. Vähintäänkin osunut jabi täysin paljaalla nyrkillä, rystysellä leuan kärkeen avaa jatko paikan lopettaa homma. Tämän uskoisin, että vahvistaa jokainen, joka on ollut hölmö ja kadulla tapellut. Myös nenäluu murtuu naurettavan pienellä voimalla. Siis ilman hanskoja. Samasta syystä kadulla on monesti perusteltua pitää vahvempi käsi edessä: paljaalla nyrkillä ei todellakaan tarvitse lyödä täysiä takakädellä, että tummuu. Tällaisten hommien näyttäminen pumpulit kädessä nyt vaan ei onnistu.

Treenaan itse tänäkin päivänä molempia puolia suht. tasapuolisesti, ja vaikka kaikissa kolmessa(MT) seurassa on valmentajan mielipide ollut aluksi ajatusta vastaan, pystyn sen sparrissa perustelemaan. Tästä pitää kiittää CLF periaatetta asiasta. Jos treenaisin mielessäni kilpailut, tekisin toisin.

Tietenkään en väitä, että DK olisi pärjännyt ilman hanskoja. DK ei olisi pärjännyt millään säännöillä. Ei edes kokoistaan amatöörinyrkkeilijää vastaan. Samankokoinen MMA kaveri/potkunykkeilijä/MT ottelija _voisi_ sitten voi olla eri asia - siis nyrkkeilysäännöillä. Tämän myönnän pelkästään käydyn ottelun perusteella ja erittäin isolla varauksella. Tämä on minun mielipide tietenkin. Minulle hän näyttäytyy temppuilijana, joka on luonut ympärilleen vähän uskovaisen kultin.

On kuitenkin todella oleellinen pointti, että esim. tuollainen "5 tuuman lyönti" rystysellä leuan kärkeen on ihan oikeasti huomattavasti tehokkaampi/ihan toimiva juttu vaikka kun kaveri nappaa fyysyistä, kun sen kolauttaa ilman hanskoja kuin nyrkkeilyottelussa, tilanteessa joka lähtee kulmista ja jossa tosiaan on aika isot iskunvaimentimet käsissä. Sporttipelit suosii painavia lyöntejä, jotka ovat käytännössä tilanteissa, joissa ei ole niska lämmin, paljaat kädet ja mahdollisuus ottaa kiinni vaikka vasemmalla kädellä kaverin oikeasta hihasta/korvasta/hiuksista/kiinni kun lataa, jotta pääsee vetämään toisen perään, ylimitoitettuja. Lyöntivoima ei ole katutappelussa kovinkaan oleellista, vain ainostaan tiettyyn pisteeseen asti.

DK kait hahmottelee juttujansa tällaisiin tilanteisiin....

*Edit pahimmat typot.
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 31
Viestit: 6410
Lauteille: Lokakuu 2009

DK Yoo ja WCS (Warfare Combat System)

#124

Viesti Ile »

Joo, hanskat muuttaa peliä ja ainakin omissa kommenteissani sen huomioin.

Joka tapauksessa DK Yoo lähti ottamaan matsia hanskat kädessä ja nyrkkeilysäännöin. Tällöin hänen oletuksenaan lienee ollut, että hanskojen kanssakin hän saa käsillään jotain aikaiseksi. Myös hänen videoissaan annetaan kuvaa, että nopea käsien käyttö ja ajoitus yhdistettynä kimmoisaan jalkatyöhön on hänen erikoisalaansa.

Tavallaan olisi siis ollut kohtuullinen oletus, että ottelussa nähdään edes joitakin tarkkoja ja sähäköitä jabeja ja lyöntikombojakin, jotka ropisevat maaliin vaikka erityistä kaatoa niissä ei olisikaan. Siis juuri niitä, joista voisi tunnistaa sen hänen videoiltaan tutun taidon ja myös todeta että "tuo toimisi kadulla".

Mutta ei sellaisia tullut.
P.Laton
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 198
Lauteille: Huhtikuu 2021
Etulaji: Muy thai
Takalajit: Choy Lee Fut
Judo

DK Yoo ja WCS (Warfare Combat System)

#125

Viesti P.Laton »

Olen pitkälti samaa mieltä. Mutta onhan se myös niin, että jos tietää, että ei saa aikaan tumpuillaan aikaan efektiä, niin niiden sarjojen jakelu(ja itsensä uhraaminen) olisi aika hölmöä. Entä jos DK ei lähtenytkään todistamaan, että hänen juttunsa toimii kehässä? Jos hän lähti todistamaan, että ei ole ihan heittopussi, ja että "pelejä voi pelata"... Jossa hän onnistui.

Entä, jos hän otti huomioon reunaehdot, oli tietoinen niistä, luki säännöt ja kehitti strategian jolla pystyi osoittamaan mitä tahtoi - että 20kg isompi UFC iskijä ei saanut häntä tiputettua urheiluottelussa. Koska se oli urheiluottelu.

Hänen jabinsa toimisi tietyissä reunaehdoissa, tietyssä tilanteessa. Tämä koskee kaikkia lajeja, mutta jotenkin tuntuu, että se hyväksytään argumenttina vain kun puolustetaan sporttipelejä.
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 31
Viestit: 6410
Lauteille: Lokakuu 2009

DK Yoo ja WCS (Warfare Combat System)

#126

Viesti Ile »

P.Laton kirjoitti: joulu 8, 2021, 15.07 Olen pitkälti samaa mieltä. Mutta onhan se myös niin, että jos tietää, että ei saa aikaan tumpuillaan aikaan efektiä, niin niiden sarjojen jakelu(ja itsensä uhraaminen) olisi aika hölmöä.
Joo. Mun veikkaus on joka tapauksessa edelleen se, että Yoo luuli pärjäävänsä paremmin ja otteluun lähteminen oli virhearvio. Ja kyllähän se lyödä yritti. Eikä kyse toki siitäkään ole, etteikö Yoon kaltainen kamppailija sinänsä osaisi tuottaa riittävää voimaa lyönteihin hanskatkin kädessä. Kokonaisuus ei vain toiminut ammattilaisottelijaa vastaan. Esim. välillä Yoo löi oletettavasti ihan kovaakin, mutta ei osunut.
P.Laton kirjoitti: joulu 8, 2021, 15.07 Entä jos DK ei lähtenytkään todistamaan, että hänen juttunsa toimii kehässä? Jos hän lähti todistamaan, että ei ole ihan heittopussi, ja että "pelejä voi pelata"... Jossa hän onnistui.

Entä, jos hän otti huomioon reunaehdot, oli tietoinen niistä, luki säännöt ja kehitti strategian jolla pystyi osoittamaan mitä tahtoi - että 20kg isompi UFC iskijä ei saanut häntä tiputettua urheiluottelussa.
Ymmärrän pointin, eikä mikään kai ole mahdotonta, mutta onhan toi silti aika teoreettinen skenaario. Lähteä täyskontaktiotteluun siitä lähtökohdasta, että ensinnäkin häviää ottelun ja toiseksi ei pääse osoittamaan oman juttunsa toimivuutta, mutta sen sijaan pystyy lähinnä osoittamaan - niin että todennäköisesti vain marginaalinen osa katsojista ymmärtää - että ei ole ihan heittopussi vaan osaa toimia kuten keskinkertainen kilpanyrkkeilijä toimii silloin kun matsissa on iso tasoero. Yrittää epätoivoisia huitaisuja, sitoo, kääntää selkää ja kaatuilee.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 45
Viestit: 20842
Lauteille: Joulukuu 2007

DK Yoo ja WCS (Warfare Combat System)

#127

Viesti Lasse Candé »

Olen lukenut melko tarkkaan tätä keskustelua. En silti ymmärrä ihan Ilen pääpointtia.

Näyttää siis siltä, että kun DK Yoo opettaa mitä ilmeisimmin jonkinnäköistä kamppailullisen kehonkäytön konseptia (esim voimantuottoon), niin Ile hämmästelee nyt että hän ei onnistu 42-vuotiaana ei-ottelijana saamaan näitä ammattilaisottelijaa vastaan käyttöön tässä erittäin vaikeassa ympäristössä. Ja siis näyttää siltä, että Ilen mukaan tämä olisi jonkinasteinen pettymys ja osoitus, öö, jostain. (???)

Se, mitä en itse ymmärrä, että mistä tarkalleen? Vuotovaikutuksellisten kilpakamppailumuotojen idea on juuri olla antamatta toiselle mahdollisuus toteuttaa parasta osaamistaan. Olisikin aikamoinen ilmiö, jos tämä ammattilaisottelija ei onnistuisi estämään hänelle tutussa otteluympäristössä jonkun epäkilpailullisen voimantuottomestarin voimantuottoa, vaan päätyisikin täydellisen voimantuoton uhriksi.

Täytyy nyt ihan varmistaa tässä, että et kai hämmästele että näin ei käynytkään? Tai että kenenkään tulisi nyt hämmästellä tätä itsestäänselvyyttä? Paikoittain nimittäin vähän näyttää siltä.



Siltä kantilta silti voin ymmärtää kirjoituksiasi paremmin, että parissakin kohtaa oletat DK:n yliarvioineen taitonsa. Ei ole täysin selvää, mihin tämä oletuksesi perustuu…

Jos DK onnistui ammattilaista vastaan vaikka juoksemaan karkuun ja ottelemaan täydet erät, se kertoo että asentojen rakenne on voimantuotto-opettajalle yllättävän hyvä liikkumiseen, suojaamiseen sekä itsensä säästelyyn. Myös että tämä paketti ei hajoa kohtuuttomasti edes tällaisessa äärimmäisessä tositilanteessa. En ole matsia nähnyt, mutta olen melko varma, että sieltä löytyy positiivinen yllätys siitä, kuinka voimantuoton opettaja demoaa hänellä olevan perusasiat niin hyvässä kunnossa, että pystyy jopa suoriutumaan tällaisesta testistä kohtuullisesti.



Erityisesti en silti spekuloi samoin, että DK:lla muka olisi ollut liian kovat luulot itsestään. Tällaisen arvelulle ei ole tainnut näkyä ketjussa mitään syytä, paitsi että ketjussa joku on arvioinut tai että joku muu jossain päin nettiä on arvioinut.
P.Laton
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 198
Lauteille: Huhtikuu 2021
Etulaji: Muy thai
Takalajit: Choy Lee Fut
Judo

DK Yoo ja WCS (Warfare Combat System)

#128

Viesti P.Laton »

@Ile Juu, siis, isolla todennäköisyydellä oot oikeessa. Itselleni toi oli vaan jotenkin todella hämmentävä juttu, koska tosiasiassa tuli sellainen perus sohvaurheilija olo matsia katsoessa: "Tönää se hlvttiin iholtas, uppari & koukku!!??!?!?!!!!"

Ja

"Juokse kiinni, kulmaa vasten ja hakkaa kädet kakaks vaikka jos ei välistä mahdu"

Mutta matsi oli antikliimaksi. Vastapuolen strategia oli lopettaa(haastattelun perusteella) homma nopeeta, sitä myös oletin ja myönnetään, vähän toivoinkin, mutta jäi vain sellainen olo, että en voi - ollakseni rehellinen itselleni - muuta kuin myöntää, että aliarvioin tyypin.

Siis, surkea suoritus JOS oletus on, että on joku superninja joka oikeesti pärjää itseään noin pirun paljon isomman, ulottuvamman, nuoremman&vahvemman UFC ottelijan kanssa kehässä, mutta kun oletus on, että on perus tallaaja joka vielä elää pienessä deluusiossa kyvyistään, niin suoritus oli jopa yllättävän hyvä.

Tosiaan, itsellä lähentelee paino nyt 100kg ja olen surkea nyrkkeilijä verrattuna nyrkkeilijöihin(vaikka en kovin helpolla tipu), ja ajattelin ukosta, että nyrkkeilykehässä jopa itse olisin pärjännyt. Nyt on jotenkin vaikea myöntää, että en sittenkään.
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 31
Viestit: 6410
Lauteille: Lokakuu 2009

DK Yoo ja WCS (Warfare Combat System)

#129

Viesti Ile »

Lasse Candé kirjoitti: joulu 8, 2021, 18.42 Täytyy nyt ihan varmistaa tässä, että et kai hämmästele että näin ei käynytkään? Tai että kenenkään tulisi nyt hämmästellä tätä itsestäänselvyyttä? Paikoittain nimittäin vähän näyttää siltä.
No, minäpä uskon, että DK Yoo:lle itselleen tuli yllätyksenä että hän oli niin aseeton siinä ottelussa.

Minä uskon, että hän lähti otteluun kuvitellen voittavansa tai ainakin pystyvänsä paljon vaivattomammin ja tuloksellisemmin esittelemään sähäkkää lyömistään ja liikkumistaan. Minä uskon, että hän ei olettanut joutuvansa niin koville.

Minä uskon, että hän on yksi niistä lukuisista mestareista/"mestareista" kamppailulajien historiassa, joka tykkää taitojensa esittelystä ja on onnistunut keräämään ympärilleen ihailijajoukon mutta myös luullut itsestään liikoja kamppailijana ja luullut liikoja siitä, mitä opettaa.

Minä en näe häntä tyyppinä joka vain opettaa jotain kehonkäytön konseptia vaan tyyppinä, joka videoillaan myös demonstroi erilaisissa ip-tyyppisissä skenaarioissa sekä myös hanskat kädessä, että "minäpä näytän miten nämä hommat hoidetaan" ja uskoo olevansa kovempi kamppailija kuin onkaan.

Minulle ei tullut tippaakaan yllätyksenä, että hän hävisi tuon ottelun.

Tunnetko muuten Lasse yhtään maailmalla (siis muualla kuin Potkussa) jo vuosia käytyä keskustelua koskien kyseistä tyyppiä?

Tässä ihan random-juttu muutaman vuoden takaa. En ota juuri tähän juttuun enempää kantaa, mutta se kuvaa hyvin sitä mitä pohdintoja herra laajalti herättää.
However, many are questioning his skills online, after true masters of each martial art he displays have become more vocal about how terrible he actually is.
...
“All his videos are of him beating on people who are standing still, or else countering a single, pre-arranged attack (say, a straight punch, or a grab) followed by the demo partner standing still and unresisting while Yoo “dissects his corpse”.”

https://www.martialtribes.com/dk-yoo-real-video/
P.Laton
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 198
Lauteille: Huhtikuu 2021
Etulaji: Muy thai
Takalajit: Choy Lee Fut
Judo

DK Yoo ja WCS (Warfare Combat System)

#130

Viesti P.Laton »

Nyt kun tässä ajattelen, niin on tavallaan harmi, että hänen vastuksekseen valittiin kaikilta ominaisuuksiltaan ylivoimainen henkilö. Luulen, että mies ei enää kehään nouse; nyt on tarina kerrottavana kuinka tosiaan 20kg painavampi, nuorempi ja vahvempi UFC ottelija ei saanut häneen juuri mitään damagea aikaiseksi nyrkkeilykehässä - varsinkin, kun vasen käsi oli poissa käytöstä koska välilevyt.

Luulen, että DK "voitti" tässä. Vaikka hävisi.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 45
Viestit: 20842
Lauteille: Joulukuu 2007

DK Yoo ja WCS (Warfare Combat System)

#131

Viesti Lasse Candé »

Esität Ile tuossa seuraavat uskomuksesi:

- yllätys aseettomuudesta ottelussa
- kuvitelma voittamisesta ( :o )
- yllätys koville joutumisesta tai ettei päässyt näyttämään valitsemiasi aspekteja osaamisestaan
- on niitä mestareita (tai sama halventavassa muodossa) jotka tykkää taitojensa esittelystä, mutta (…)
- luulee itsestään liikoja niin kamppailijana kuin myös opetussisältöjensä osalta


Osan noista sitten toistat, mutta vähän epäselväksi jää, miksi uskot hänestä noin laajaa patteristoa asioita?

Aiemmin kirjoittamasi toki muuttuu ymmärrettävämmäksi kun julkilausut ennakko-oletuksesi. Mutta onko noille yhtään mitään konkreettista pohjaa? Tätä olisi mielestäni nyt aiheellista perata ihan oikeastikin.



Minulle jäi vähän epäselväksi tämä:
Minä en näe häntä tyyppinä joka vain opettaa jotain kehonkäytön konseptia vaan tyyppinä, joka videoillaan myös demonstroi erilaisissa ip-tyyppisissä skenaarioissa sekä myös hanskat kädessä, että "minäpä näytän miten nämä hommat hoidetaan" ja uskoo olevansa kovempi kamppailija kuin onkaan.
Tässä olisi hyvä saada sellainen video, jolta tuo uskomus ja ongelmallisuus (joko hanskoista kädessä (?) tai ip-tyyppisyydestä tai muusta) ilmenee.



Ei varsinaisesti ole kovin oleellista, mitä muualla kamppailukeskustelun likasangoissa (-ko?) ketjun aiheesta keskustellaan. Yleisesti ottaen kamppailulajikeskustelu on heikkolaatuista.

Tässä ketjussa ja muualla silti näkyy sitä suuntausta, että DK Yoon kiistaton taito tunnustetaan. Koska kysymys oli noin (ja oikeastaan ymmärrettävästi) minulle suunnattu, täytyy avata ajatteluani:



(Minua ei koskaan kiinnosta kovinkaan pitkälle se, että joku kamppailulaji-ihminen ei ole täydellinen ja täten voi listata puutteita. Anti ei ole mikään vaaka jossa punnitaan hyvät ja huonot asiat vastakkain laittaen, Vaan sellainen missä punnitaan hyvät asiat erittäinkin dominoivasti. Kannattaa oppia kusipäiltä, monipuolisilta osaajilta, opettajaosaajilta, kapean sektorin opettajilta…)



Punnintaahan jokainen tekee sitten omien valintojen suhteen. Nettidumailut oleellisesti anonyymeillä tai liian laajoissa ryhmissä ovat sitä roskaa millä kukaan ei tee mitään.



Tässä nyt on tullut aiheellisesti esiin DK:sta lähinnä ettei hänen pitäisi demoissa lyödä kypärään liian kovia vapareita turvallisuussyistä. Mitään muuta validia kritiikkiä ei heti tulekaan mieleen.
sinappi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 3302
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

DK Yoo ja WCS (Warfare Combat System)

#132

Viesti sinappi »

Minusta Yoo huijasi. Yoo oikeudettomasti hyväksikäytti ottelijoiden turvallisuuden takia laadittuja sääntöjä juosten pakoon selkä vastustajalle kääntämällä. Yoo myös yritti lyödä sääntöjen kieltämällä osalla kättä ja vältteli ottelutilannetta kanveesiin syöksymällä ja ylettömästi sitomalla.
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 31
Viestit: 6410
Lauteille: Lokakuu 2009

DK Yoo ja WCS (Warfare Combat System)

#133

Viesti Ile »

Lasselle:

En ehkä kuvaisi tilannetta niin, että uskon ”laajan patteriston” asioita.

Kyse on oikeastaan siitä, että pidän DK:ta kamppailulajien mukavana ja taitavana show-miehenä, joka luulee kamppailullisesti vähän liikoja itsestään. Ei sen kummempaa. Muu on oikeastaan seurausta tästä.

Tuota ihmettelen, että hymiöstä päätellen hämmästelet erityisesti käsitystäni siitä, että DK ”uskoi voittavansa”.

Se, että joku lähtisi näihin valtavan julkisuuden haastematseihin uskoen häviävänsä, on sen verran poikkeuksellinen lähtökohta (ellei jostain ihan selkeästä rahastuksesta ole kyse), että en ota näkemyksestäni yhtään enempää todistustaakkaa kuin mitä olen jo edellä asiasta kirjoittanut.

Se täytyy silti sanoa, että DK on kyllä esim. haastatteluissa miellyttävä ja erittäin positiivinen tyyppi ja eräällä tavalla voisin uskoa, että hän voisi jossain määrin lähteä matsiin siksi että hän haluaisi rehellisesi näyttää senkin puolen, kun siitä on kai aika paljon puhuttu.

Tuon muun perusteleminen lyhyesti ei ole ihan helppoa.

Kiteyttäisin ehkä niin, että hänen kehonkäyttönsä ja liikkumisensa on kaunista, ja yhdistettynä kamppailulliseen tekemiseen se synnyttää illuusion taidokkaasta kamppailusta, mikä selittää hänen suosionsa kamppailusta kiinnostuneiden parissa.

Kovin suurta kamppailullista antia tai kamppailua oleellisesti tukevaa kehonkäytöllistä antia en itse ole hänen videoistaan löytänyt.

Avoimin mielin kuuntelen yksityiskohtaisia esimerkkejä perusteluineen jos joku muu siellä sellaisia näkee.

Btw, tätä on vaikea selittää, mutta korostan vielä, että en siis näe DK:ssa persoonana mitään vilpillistä, ennemmin vilpitöntä innostusta ja uskoa omaan tekemiseen. Haluan vaan rehellisesti sanoa, että minun mielestäni se usko on osittain katteetonta ja focus kamppailullisesti väärässä paikassa.
Lasse Candé kirjoitti: joulu 8, 2021, 20.23 Minulle jäi vähän epäselväksi tämä:
Minä en näe häntä tyyppinä joka vain opettaa jotain kehonkäytön konseptia vaan tyyppinä, joka videoillaan myös demonstroi erilaisissa ip-tyyppisissä skenaarioissa sekä myös hanskat kädessä, että "minäpä näytän miten nämä hommat hoidetaan" ja uskoo olevansa kovempi kamppailija kuin onkaan.
Tähän nyt lyhyeksi vastaukseksi miehen kai tunnetuin tai läpimurtovideo (?) vuodelta 2015. Tässä alkuteksteillä, otsikoinneilla ja asetelmilla annetaan kyllä vaikutelma, että guru tässä mestaroi eri lajien osalta miten homma toimii. Niitä ip- ja hanskatilanteita löytyy sitten lisää irtonaisina eri videoilta mutta mä luulen, että tämä riittää selventämään pointtini.

Kuvake
Eizei
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 34
Viestit: 929
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

DK Yoo ja WCS (Warfare Combat System)

#134

Viesti Eizei »

Mulle tuli tästä mieleen eräs Richard Dimitrin Senshido pätkä, joka on täällä muistaakseni ollut. Skenaariossa puukko kaulalla edessä ja aloittaa alistumisen, haluaan antaa rahansa, kertoo että on seteli jemmassa ja haluaa ojentaa tämän uhkaajalle, seteliä ojentaessaan katsoo paikan rannelukolle puukkokädestä.

Minä en näe tätä kamppailuna alkuunsakaan, vaan nimenomaan huijaamisen maksimoimisena, jossa nollavoimaiset ja siksi nopeat ja herkät kädet, luontaisen spontaanisti räjähtävå vartalonkäyttö ja hulluutta vasten päättäväinen mieli ovat vallan validia kamaa, jotta homma nimenomaan ei menisi kamppailuksi, vaan että "tekniikalla on mahdollisuus toimia", jotta ei kuole. Mutta testaillappa sitten oikeassa painetilanteessa.

Yoon ominaisuudet ja tekemisen periaate osuvat esimerkkiin mielestäni erittäin hyvin. Ne ovat hyviä asioita ja sporttikamppailuun todellakin sivuasiaa. Ei kuitenkaan jotain, mistä ei voisi olla sporttikamppailussakin hyötyä. Siksi näenkin, että hän on "monistanut" oivaltamaansa liikeperiaatetta monipuoliseen tekniikka-arsenaaliin olematta kuitenkaan mestari niiden toimintaympäristöissä (kamppailuskenessä tällaiselle on polku, kuinka fiksua tällaisesta on edes puhella puukkokaulaosastolla?). Mutta tässä sitten se, miten sen eteenpäin opetuksen kanssa. Sitä hän mielestäni näyttää yrittävän. Itseasiassa näen, että tietyt sporttihuiput, juuri ne luonnonihmeet, kykenevät samansuuntaiseen kehonkäyttöön, mikä niitä paikkoja osaltaan juuri availee siinä kontekstissa.
Antti Junikka
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 45
Viestit: 20842
Lauteille: Joulukuu 2007

DK Yoo ja WCS (Warfare Combat System)

#135

Viesti Lasse Candé »

Ei ehdi nyt lukea viestejä, mutta palaan niihin kohta.

Ensiksi kuitenkin… joutui vähän repeämään kun kävin katsomassa miten Potkun joulupadalla pyyhkii. :D :D

https://oma.pelastusarmeija.fi/joulupata-2021/12-5315
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 32 kurkkijaa