Ihailtavasti lähestyt asioita positiivisuuden ja mahdollisuuksien kautta, siihen pääosin pyrin itsekin.Eizei kirjoitti: ↑joulu 7, 2021, 19.46 Niin minustakin. Ja mielestäni ovatkin yleisesti hyödynnettävissä. Tässä on nyt se asia, mitä mä toivoisin kirkastettavan. Se, ettei Yoo kykene viemään kehään sitä mitä opettaa, ei tarkoita sitä, että opettamansa asia olisi huonoa kehässä, tai sen ulkopuolella. Onhan minunkin arsenaalini ja eteenpäin valuttelemani paljolti käypää tavaraa kehässä, jossa tippuisin itse nopeasti. Ehkä jakamalla osaamista niin minä kuin kehämies voisimme päästä eteenpäin.
Nyt vaan pitää silti vähän jatkaa kriittisellä linjalla...
Joo, varsinkaan kilpaurheilussa ei ole harvinaista, että valmentaja ei itse pysty kaikkiin samoihin suorituksiin joihin hän valmennettavansa pystyy opastamaan.
Minun tulkintani mukaan "Yoo-ilmiössä" on kuitenkin enemmän kyse siitä, että videoissaan ja demonstraatioissaan hän näyttäytyy - ei niinkään opettajana vaikka opettaakin - vaan eräänlaisen kamppailulajiperinteen mukaisesti nimenomaan itse niiden teknisten taitojen mestarina.
Ja - edelleen oma vahvasti subjektiivinen tulkinani jatkuu - itse näen, että hänen lahjakkuutensa ja vahvuutensa kehonkäytössä ja niistä saatu hyvä palaute sekä universaali jees-jees-uke-ilmiö ja muut seikat ovat alkaneet viedä juttua hieman väärään suuntaan, niin että sivuasiasta on ehkä tullut pääasia. Siinä on sitten ehkä suosion myötä syntynyt myös hieman ylimitoitettu käsitys mestarin omasta kyvystä kamppailijana.
Ja mikään tästä ei toki tarkoita, etteikö kokenut tasapainoisen kamppailunäkemyksen omaava harrasta voisi saada jotain hyvää irti niistä opeista.
Pointtini on kai lähinnä se, että minun mielestäni Yoo on kiinnostava oman teknisen taituruutensa vuoksi, ei sen vuoksi, että se taituruus olisi tai sen kautta välittyisi mitään kamppailullisesti erityisen kiinnostavaa.