Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

DK Yoo ja WCS (Warfare Combat System)

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Eizei
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 34
Viestit: 930
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

DK Yoo ja WCS (Warfare Combat System)

#151

Viesti Eizei »

Lasse, minä kerroin vain, mitä Dewey kertoo tulkintani mukaan eräällä videollaan. Ja yritin vastata esittämiisi tarkentaviin kysymyksiin. Jos sinun näkökulmasi on se, että minä tässä levittelen huhuja, niin en voi muuta kuin ihmetellä.
Antti Junikka
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 45
Viestit: 20849
Lauteille: Joulukuu 2007

DK Yoo ja WCS (Warfare Combat System)

#152

Viesti Lasse Candé »

Nyt vasta ehdin vastata Ilen viestiin.

Ile pohti, että miksi DK Yoo on joutunut tällaiseen tilanteeseen kun itsepuolustusopettajat eivät joudu.

Mielestäni tämä on selvä homma. Erittäin taitava ja monipuolinen kamppailuopettaja on herättänyt suuresti kiinnostusta ja puheet kehästä tai häkistä ihan normaaliin tapaan nousevat esiin. Yhdessä haastattelussa sitten ilmenee että Yoo ei pelkää ja että hän olisi valmis ottelemaan ketä tahansa vastaan. Ja nyt sitten tuli matsi.

Se mitä minä en tässä ymmärrä, on että millä tavalla tämä on muka jonkinlainen epäonnistuminen? Vai mitä tuolla vertauksella hypoteettiseen ip-opettajaan on tarkoitus sanoa? DK Yoo väitti olevansa valmis matsaamaan ja nyt sitten matsasi. Matsin jälkeisessä kommentissa vielä viittasi uuteen matsiin tulevaisuudessa. Mikä tässä edes on ongelmana? Ne matsaavat jotka haluavat ja ne eivät matsaa jotka eivät halua.
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 31
Viestit: 6411
Lauteille: Lokakuu 2009

DK Yoo ja WCS (Warfare Combat System)

#153

Viesti Ile »

Ei tuossa nyt tarvitse niin suurta dramatiikkaa nähdä, mutta voin yrittää kerrata/kiteyttää tulkintani.

Tällaiset suuren julkisuuden haastematsit lähdetään yleensä voittamaan. DK ei voittanut.

Toisaalta voi nähdä, että matsi voisi silti olla onnistuminen, jos henkilö pystyisi näyttämään hyvää osaamista jollain ”omalla” erityisalueellaan.

DK ei pystynyt tähänkään, vaikka luullakseni kuvitteli ihan muuta. Tämä viimeistään oli se epäonnistuminen.

DK:n (ainoa) ongelma ei ollut se, että hän ei ole taitava nyrkkeilijä/kehäkamppailija. Hän oli myös täysi heittopussi clinchissä ja hän reagoi kovaan kontaktiin kääntämällä selän - sellaisilla tavoilla jotka kertovat toimintakyvystä kehätilannetta laajemmin.

Erityisesti hän kylläkin oli huono iskujen vaihdossa.

On lapsellinen ajatus, että kehäkamppailu ja ”muu kamppailu” olisivat sillä tavalla omia kupliaan, että toiminta nyrkkeilykehässä ei kertoisi mitään osaamisesta kehän ulkopuolella.

Toki kehäkamppailun lainalaisuudet väistämättä vaikuttavat siten, että siinä hommassa rutinoituneella on etulyöntiasema varsinkin ottelun pitkittyessä.

Kuitenkin jos henkilö oikeasti osaisi sitä lyöntipeliä siten kuin DK videoillaan antaa ymmärtää osaavansa, niin se osaaminen näkyisi myös kehässä vähintään ottelun alkupuolella yksittäisissä tilanteissa.

Nyt paljastui, että DK:lla ei sitä osaamista ollut.

Hän on lukuisia kertoja videoillaan näyttänyt miten sellaisissa tilanteissa toimitaan. Eikä pelkästään niin, että hän opettaisi vaan nimenomaan niin, että hän itse osaa loisteliaasti sen homman. Mutta eipä osannut kun kaveri ei ollutkaan juonessa mukana - toisin kuin videoilla.

Sitä paitsi arvelen, että kehäkamppailun eri konsepteista juuri nyrkkeily oli nimenomaan DK:n kannalta edullisin vaihtoehto. Sen olisi pitänyt mahdollistaa hänelle hänen oletettujen vahvuuksiensa väläyttäminen.

DK voi osata opettaa jotain kehonkäytöstä mutta tämä ottelu paljasti entistä isommalle joukolle sen mitä asiantuntijat ovat arvelleetkin, eli että DK ei ole erityisen kova kamppailija ja että hänen oppinsa eivät ole kamppailullisesti kovin relevantteja. Eivät kehän ulkopuolellakaan, koska niin moni perusasia on pielessä.

Suosio maallikoiden keskuudessa perustuu isolta osin myötämielisiin ukeihin ja taitavaan koreografiaan. Ei niinkään kamppailulliseen osaamiseen.

Hyvää kamppailuhenkistä trikkausta kuitenkin.

Ja siis kadunmieheen verrattuna tietysti kova myllyttäjä.

Tämä kaikki on nyt vain suhteessa siihen, missä liigassa hän on antanut ymmärtää pelaavansa.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 45
Viestit: 20849
Lauteille: Joulukuu 2007

DK Yoo ja WCS (Warfare Combat System)

#154

Viesti Lasse Candé »

Tuo valitettavasti herättää enemmän kysymyksiä kuin mitä antaa vastauksia.

En ihan ymmärrä mistä tuo on revitty että tällaiset suuren julkisuuden haastematsit lähdetään yleensä voittamaan. Ja jos näin olisikin, niin mitä sitten?

Epäselväksi myös jää, että mitä DK antaa ymmärtää osaavansa videoillaan, jota hän ei sitten osaakaan? Mistä tämä ilmenee?

Varmaan voi olla sitä mieltä että ammattilaista vastaan hävitty matsi lajin ulkopuoliselta todistaisi ettei mitään muutakaan kamppailullista antia ole, mutta ainakin itse pidän tällaista todistusmenetelmää hyvinkin kyseenalaisena. Aika harvalla lajimestarilla olisi kamppailullista antia, jos tuollaista kriteeriä käyttäisi.

Ja vielä tuo, että miten DK siis on antanut ymmärtää pelaavansa jossain liigassa missä hän ei pelaa?
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 31
Viestit: 6411
Lauteille: Lokakuu 2009

DK Yoo ja WCS (Warfare Combat System)

#155

Viesti Ile »

Jos tämä Lasse sua niin kovasti kiinnostaa, niin kannattaisi perehtyä niihin videoihin sekä siihen, miten tyypin ”todellisia kykyjä” on vuosikaudet epäilty.

Äläkä please kysy, että ”mitä se todistaa jos joku jossain epäilee” vaan mieti sitä kokonaisuutta, että miksi näin on ja kuuntele myös oikeasti niitä kritiikkejä.

Kuten olen sanonut niin kyse on mielikuvista ja tulkinnoista.

En pysty niitä todistamaan, mutta se, että olisin oikeassa ei (tietenkään) edellytä, että DK olisi itse koskaan tai missään suorasanaisesti väittänyt yhtäkään niistä asioista joita minä väitän hänen antaneen ymmärtää.

Kysehän on siitä, että hän käyttää taitavasti mielikuvia, joista aikaisemmin postaamani ”15 lajia” -video on esimerkki.
Lasse Candé kirjoitti: joulu 12, 2021, 21.56 Varmaan voi olla sitä mieltä että ammattilaista vastaan hävitty matsi lajin ulkopuoliselta todistaisi ettei mitään muutakaan kamppailullista antia ole, mutta ainakin itse pidän tällaista todistusmenetelmää hyvinkin kyseenalaisena. Aika harvalla lajimestarilla olisi kamppailullista antia, jos tuollaista kriteeriä käyttäisi.
No, kuten yritin selittää niin tuo ”ei muutakaan antia” ei perustunut ottelun muodollisen lopputulokseen vaan yksityiskohtaisiin havaintoihin siitä, miten DK toimi ja reagoi ottelun aikana.

(Btw, nää lähdejutut on vaikeita (ja muutenkin osa koko DK-problematiikkaa) mutta siis monessa paikassa nimenomaan mainitaan ”Boxing” osana hänen lajihistoriaansa. Tämä ei toki vielä välttämättä tarkoita paljoa. Tosin häneltä löytyy jonkun verran nyrkkeilykehävideoita. Senkin voinee mainita, että vastustajansa Bradleykään ei kai ole nyrkkeilyn erikoismies vaan vapaaottelija. Ei DK sentään ketään Lomachenkoa vastaan noussut kehään.)

Mä vähän ihmettelen jos näet tämän niin, että kyseessä oli nyt vain yksi nyrkkeilymatsi joka ei liity mihinkään muuhun.

Konteksti on kuitenkin se, että DK:n ”todellista” osaamista ja ottelukykyä on vuosia julkisesti kyseenalaistettu jollain bullshido-sivuilla ja tubessakin ihan tunnettujen kamppailijoiden toimesta.

Nyt kärjistän tietoisesti mutta kyllä se vähän niin on, että jos tältä pohjalta lähtee tällaiseen ison julkisuuden matsiin (ja saa tietysti valita itse sääntökonseptin), niin sitten siinä matsissa ratkaistaan onko kaverin touhuissa kyse bullshidosta vai ei.

Aina voi sanoa, että ”hän ei ole itse väittänyt mitään” tai että ”ei hänellä ole velvollisuutta kommentoida dissaavia kommentteja tai huhuja” ja tämä on periaatteessa totta.

Silti iso osa kritiikistä on mielestäni ollut täysin asiallista ja voi myös kysyä, että miksi noin valtavan julkisuuden keskellä oleva henkilö ei voisi itse käydä asiasta keskustelua ja tuoda esiin asian todellista laitaa.

On aika vaikea löytää tapausta, jossa bullshido-väitteiden kohteeksi joutuisi laajassa mitassa sellainen (laji tai )henkilö, joka tuo avoimesti osaamisensa ja sen rajat esille antamatta ymmärtää jotain epämääräistä.

DK olisi vuosia sitten halutessaan voinut katkaista dissauksen toteamalla, että ei hän väitä olevansa niiden lajien tai oikeiden kamppailutilanteiden expertti mutta hän opettaa kehonkäyttöä, jota eri lajien harrastajat voivat hyödyntää (ja jälkimmäinen kai onkin sen hänen lajinsa virallinen pointti).

Hän kuitenkin nähdäkseni on halunnut hyödyntää sitä ”uusi Bruce Lee”-mielikuvaa jonka ne taidokkaat videot ja koreografiat ja kehonkäyttö ovat maallikoille synnyttäneet. Ja tulkintani mukaan ei pelkästään laskelmoiden vaan osittain myös itse uskoen siihen.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 45
Viestit: 20849
Lauteille: Joulukuu 2007

DK Yoo ja WCS (Warfare Combat System)

#156

Viesti Lasse Candé »

Mihin videoon tässä nyt kannattaisi perehtyä ja mitä siltä videolta löytyisi? Johan tässä ketjussa onkin käsitelty videoita ja olen ollut niissä keskusteluissa mukana. Ei tuo argumentti että "katso netistä" tai "käytä googlea" nyt oikein toimi yleensäkään eikä varsinkaan tässä. Jos sinä tiedät itse mihin viittaat, varmaan osaat sitten johdattaa minut niille lähteille, joista löytyy se mistä sinä puhut.

Kyllä se on täysin validi argumentti, että mitä se todistaa jos joku ei tykkää. Esimerkiksi tässä ketjussa olen perustellut joitain kertoja kuinka jonkun tekemä dissaaminen ei toimi. Mutta nyt ollaan ketjussa sellaisessa kohtaa, missä sinä viittaat jo joihinkin nimeämättömiin ihmisiin ja heidän yksilöimättömiin videoihin tai puheenvuoroihin, joissa sanotaan yksilöimättömiä asioita. Ehkä he ovat oikeassa, keitä ikinä he ovatkaan ja mitä ikinä ovatkaan sanoneet. Mutta jos viittaat heihin, olisi tietenkin parempi tuoda näitä asioita tähän ketjuun, kun tämä kuitenkin käsittelee DK Yoota.

Ja huomaan kyllä sen että kyse on mielikuvista ja tulkinnoista. Silloin kuitenkin kun on konkreettisia väitteitä, kuten että DK luuli voittavansa tai että hän luulee itsestään liikoja, on ihan paikallaan kysyä että mihin tällaiset väitteet perustuvat ja käsitellä ne loppuun saakka. Jos päädytään siihen, että ei ole kunnon perusteita, mutta Ilelle on tullut sellainen fiilis, niin hyvä. Jos taas päädytään siihen, että tietty tyyppi netissä moitti, mutta hänelläkään ei ollut sen parempia perusteluja niin hyvä sitten tämäkin. Tällä tavoin ilmenee että kunnon perusteluja ei ole, mutta maailmalla on ihmisiä joita DK jostain syystä ärsyttää ilmankin kunnon perusteita. (Tästähän tässä taitaa oikeasti olla kyse.)

Kun katson tuon ottelun, taivun aikalailla P.Latonin kannalle. Ei DK todellakaan mikään huono ollut tuolla fysiikkaerolla ja ottaen huomioon ettei hän ole ollut aktiiviottelija. Päin vastoin, tuo oli oikein hieno esiintyminen. Vastustajahan saattoi voima- ja painoerollaan vain jyrätä yli. DK piti monissa tilanteissa suojauksen ihan hyvin kasassa ja demosi että osaa lukea etäisyyksiä sekä myös ajoittaa lyöntejä. Varsinki alussa tämä näkyi ja ymmärrettävästi sitten huonommin kun eriä tuli lisää. Hänhän sai myös osumia perille, mutta teho jäi ymmärrettävästi melko alhaiseksi tuolla fysiikkaerolla. Vaikka olen lukenut nuo moitteet nyt moneen otteeseen, en itse näe niissä oikein mitään muuta järkeä kuin että ne ilmentää yleistä tosiasiaa että tuossa matsissa vastustaja oli parempi ja varsinkin omasi suuren fyysisen edun, mistä sitten tällaisia tulee. Esimerkiksi yhdellä selän kääntämisellä DK onnistui irtautumaan muuten huonosta tilanteesta hänelle.

Oikeastaan loppujen osalta tämä kiertää ympyrää. Mutta jos tässä siis ratkottiin että onko hommansa bullshidoa vai ei, niin ainakin minun silmissäni ratkaisuksi tuli että ei ole. Hän onnistui matsaamaan ihan kohtalaisesti lajissa joka ei ole hänen ydinjuttunsa kovempaa ottelijaa vastaan jolla oli valtava fysiikkaero puolellaan.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 45
Viestit: 20849
Lauteille: Joulukuu 2007

DK Yoo ja WCS (Warfare Combat System)

#157

Viesti Lasse Candé »

Vähän yritin löytää konkreettisia esimerkkejä Ilen kuvailemasta mentaliteetista. Kovin pitkälle en päässyt. Löysin silti tekstin jota Ile lainasi ja jonka myös linkitti edellä.

Linkki:
https://www.martialtribes.com/dk-yoo-real-video/



Teksti on vuodelta 2018 ja se tunnustaa DK Yoon osaamisen, mutta siinä kritisoidaan jotakin väitettä siitä että on mestari 15:ssä lajissa. Tämä lainaus on lopulta:
There is no doubt he is skilled in what he displays, but to claim to know 15 different martial arts so well is a bit of a stretch.
Ennen sitä teksti on melko tyhjää mutuilua ja nimettömien ihmisten kommenttien lainailua.

Tuo teksti on nollatodiste juuri millekään muulle kuin että taas on kirjoitettu nollajuttu siitä että netissä yhdet sanovat yhtä, toiset toista ja sitten näiden välille tehdään jokin nollasynteesi. Olisi kiva saada tähän nyt edes jotakin konkreettista.

(Nopea googlaus antoi vain kaksi mitenkään miltään näyttävää osumaa ensimmäisillä sivuilla. Tämä oli näistä toinen ja toinen oli vielä paljon huonompi.)



DK Yoosta on näköjään lyhyt video missä hän kertoo oleellisesti jo aiemmin ketjuun lainatut ja lisäksi hieman tarkemmin taktiikastaan.

Mutta tältä lyhyeltä videolta näkyy että ainakaan häneen ei ole kovin helppo osua kunnolla. Pidempi kooste matsista tuki tätä myöskin.




Ei tietenkään tuo hyökkäystoiminta kaikkien aikojen parasta nyrkkeilykehässä, mutta onhan tuo nyt harvinaisen hyvää settiä sellaiselta josta mm. Internetissä jossain joku on todennut että ainoa ongelma vain tässä paljon videoilla demonneessa on ettemme ole koskaan nähneet häntä sparraamassa. Ja sellaiselta, jonka leipälaji on tähän mennessä ollut kilpailun ulkopuolella.
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 31
Viestit: 6411
Lauteille: Lokakuu 2009

DK Yoo ja WCS (Warfare Combat System)

#158

Viesti Ile »

Tää ei johda mihinkään :D

Nyt SINÄ postaat DK:n omalta kanavalta videon, johon on raavittu kasaan herran parhaat sekunnit matsista ja video on otsikoitu neutraalisti tyyliin tässä minä annan nyrkkeilyn oppitunnin teemalla miten lyöntejä väistellään. :D

Minä olisin voinut postata tuon esimerkkinä. Tämähän on juuri se juttu, miten DK kehystää kaiken itselleen edullisella tavalla ilman että ”väittää yhtään mitään enempää” mutta tietää mikä mielikuva siitä syntyy kamppailua syvemmin ymmärtämättömille faneille.

(Heti videon alla on Btw täysin osuvia kommentteja :))

No, me nähdään tässä asiassa kokonaisuus eri tavalla, eikä se haittaa!
Kuvake
Eizei
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 34
Viestit: 930
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

DK Yoo ja WCS (Warfare Combat System)

#159

Viesti Eizei »

Menee keskustelu Ile johonkin tai ei, antoisaa seurata sitä. Kiitos osallistujille.

Kyllä minuakin omalla tavalla korpeaa Yoon imagohomma. Miekkonen vaikuttaa velmulta pisnesmieheltä, joka purkittaa sellaista nykypäivän valaistunutta hyväntahdon zen-soturipakkausta myyntikuntoon. Samalla siinä sitten hakee uskottavuutta vähän joka suunnalta, perinteisemmästä-, realistisemmasta- ja urheilummasta maailmasta, koska kokee ilmeisesti pystyvänsä. No tää yksi oksa nyt ainakin sai hirveän pskamyrskyn aikaan, katsotaan mitä se vie tai tuo mennessään. Pusineksessa pitää ottaa riskejä tai ei oo mies eikä mikkään, sanoi ehkä joku. Ja sen rinnalla vaikutelma pelkojaan päin kulkevasta 'käy miten käy meditaattorista' voi herätellä ihailua ja vihailua. Kaiken keskiössä kiiltokuvailee tietenkin mies itse mullistavine taitoineen, eikä lajinsa tai konseptinsa WCS, jolla on ylevät ihmisiä eteenpäin vievät ja toisiaan yhdistävät elämätason tavoitteet, mutta josta ei oikein ota selvää näin ulkopuolelta. Ja egoaanhan ei pääse kukaan karkuun. Itse ainakin näkisin valaistuneemman herrasmiehen mieltymyksen olevan jossain muualla kuin parrasvaloissa. Kyllä tässä Ilen mielikuva-asiassa nähdäkseni pointti on. Jaksan kyllä pyöritellä kauankin, miksi Yoon meno ei tunnu mielestäni oikealta, vaikka siellä onkin mulle se rakas kulma, jota ei mittailla munalla tai yleisön vaatimilla painetestauksilla. Fiilis on se, että paljon on laskelmointia, jota en vain osta.

Mielikuva-asioissa on sitten sekin puoli, että millaisia mielikuvia me itse päässämme muodostamme. Ei voi vaan heittää vastuuta Yoolle kaikesta, mitä tulee hänestä muodostuviin mielikuviin, vaikka varmasti tekeekin rutkasti duunia muodostaakseen jotain ihmisten päissä. Väitän, että aika iso osa tuota vihanpitoa johtuu siitä, että aivan valtavalla määrällä jengiä oli oikeasti odotuksia Yoon pärjäämisestä, koska on niin taitava. Rumasti sanottuna olivat niin dillejä, että uskoivat ukon todella näyttävän ehkä jopa jotain ennennäkemätöntä, koska on ratkonut joitain todella kovan luokan kehomieliasioita. Ja nyt, kun ei pärjännyt, niin meni sitten usko. Eli siis, vaikka mies esitti avoimesti, mitä osaa jonkinsortin "uskottavassa kontekstissa", se nähtiin negatiivisena asiana, tai ainakin hyvin monella kokonaisuus painui miinukselle.

Minä arvaan, että Yoon ydinosaamisen kasaaminen on ottanut aikaa ja se on ihan legittiä kamaa. Hän on kaivellut menneitä ja oivaltanut, eikä myllännyt nykylattioita joku rymistelykiihko mielessään. Ja arvaan, että se asiansa on nimenomaan sivuasiaa siinä, mitä tulee vastaan totisen kamppailun moottoritiellä missään kontekstissa. Arvaukseni on, että tuo mies on ollut omalla tavallaan, tunnollisesti etanoiden kokoontumisajoissa hyvin perimmäisten periaatteiden äärellä, jotka ilmenevät kultana etenkin elämän ehtoopuolella. Sitä kamaa, joita vanha viiksimies miettii ja toteaa, että näinhän tätä vanhaa koria olisi pitänyt nuorempanakin liikuttaa. Mutta että nyt siitä on eniten kuitenkin suhteellista hyötyä, koska olen jo vanha viiksimies. Heikon kehon optimointia, jolla ei haluta kamppailla missään tilanteessa, mutta ehkä toivottavasti pystytään estämään jotain pahempaa tapahtumasta, jos on aivan pakko. Ja se vanha rimppakinttu pitää kyntensä visusti piilossa viimeiseen sekuntiin, koska muuhun ei ole varaa. Ponnistus aiheeseen heikkoudesta käsin.

Se, miksi Yoo sitten hakeutuu tähän tilanteeseen? Niinpä. Löydän tästä paljon ihannoitavaa. Itsensä peloton haastaminen ja kehittäminen, todellisen asetelman ja sitä myöten koko skenen kirkastaminen jne. Toisaalta sitten tää jotenkin epäaidolta mulle tuntuva nöyryys mikä hommaan liittyy. Ennen olisin voinu nielastakin suoraan, nykyään arvostan itseäni enemmän ja intuitio heittäs kolikon Ilen laariin. Joskus vaan, kun joku kumartaa, näkyy prse, sieltä edestäkin.

Yoon tilannetta ei kyllä auta epämääräinen tuomarointi yhtään. Mä ymmärrän kyllä nuo härkkimiset, jotka eivät menneet sääntöihin ym. Jos tilanteeseen tottumaton mies ajattelee selviytymistä, pitää sekotella pakkaa ja miettiä miten homma saadaan kulkemaan. Tulee tietysti tehtyä tahattomastikin sitä kikkaa mitä arkisin tekee ja mikä tilanteeseen sopii. Tuomarin olisi vaan pitänyt puuttua juttuihin ja sen jälkeen olis voinut katsoa kykeneekö Yoo sopeutumaan. Tuon altavastaajan puolella olemisen ymmärrän jossain määrin joo. Annetaan nyt heilua, kun tilanne on tämä. Tuomiossa tosiaan oli jotain sellaista kuraa, ettei matsi mennyt yksimielisesti Scottille. Tämä jos joku on kyllä sellaista schaibaa, joka kertoo jostain ikävästä. Vaikuttaa omalla kohdalla uskottavuuteen aika tavalla. Scottilta oli hänen mukaansa nimeltämainitsematon taho pyytänyt, että antaisi matsin jatkua ensimmäisen erän yli. Muuten hänen mukaansa matsi oli ihan legit. Kokoerosta johtuen hän käytti tuhtimpia hanskoja kuin Yoo, sovitusti. MMA säännöillä ottelu olisi mukaansa loppunut about parissa kymmenessä sekunnissa, muistaakseni. Tää oli haastattelustaan, joka oli samana iltana matsin jälkeen.

Mullistavia ja tarpeellisia tällaiset eventit mielestäni ovat. Sen verran on mielenkiintoista kommentaattoria maailmassa. Miksi ei käyttänyt tuumatonta lyöntiä, olisipa otellut MMA säännöillä ja pärjännyt paremmin, hohhoijaa ja herätys. Öyhötyksen määrä nykypäivämme kanavissa on sitä luokkaa, että uskon matsin kokonaisvaikutuksen merkitsevän jotain sellaista, että Yoo ottaa tässä takapakkia. Voin olla väärässä. Rohkea ja taitava kundi. Syyt tehdä hommat noin? Ken ties.

Ihan yleisesti tykkäisin kuitenkin, että löydettäisiin se arvokas osa kokonaisuudesta, ennen kuin lynkataan pskaksi hela hoito. Oli sitten kyseessä Seagal, Yoo, tai joku muu persoona. Tai vaikka esimerkiksi kokonainen laji. Esim. Aikido tainnut olla aikamoisen ajojahdin kohteena. Vastakkainasettelusta ja kilpailevista mielikuvista sen kunkin rehellisen lisäarvon availuun ja ymmärryksen kasvamiseen, olisiko siinä...

Mutta sellaista ajatuksen vilinää.
Antti Junikka
Hemmukka
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 410
Lauteille: Heinäkuu 2019
Sivulajit: Nyrkkeily, rbsd, muay thai
Takalajit: Taekwondo, shootfighting

DK Yoo ja WCS (Warfare Combat System)

#160

Viesti Hemmukka »

Mietityttää miksi DK ei ole ikinä treenannut taikka sparrannut kunnolla nyrkkeilyssä.
Häneltähän löytyy sparrivideota, mutta vähän pelleilyä kuten pelkällä etukädellä sparria.
Aloittelija virheitä näkyy muutamissa sparreissa joita netissä kuten myös matsissa.
Liikkui vasurina väärään suuntaan, käänsi selkää, pyöri lattialla jne.
Aika nopeasti jos olisi nöyryyttä saisi ongelmat korjattua, kuitenkin fysiikkaa ja taitoa löytyy.
Olis pitänyt korjata jo vuosia sitten.
Luulen että jäänyt master ja next Bruce Lee vaihde päälle(kuten omilla sivuillaan sanotaan), siinä vaiheessa vaikea ottaa sparria jossa jää häviölle.
Menee kasvot.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 45
Viestit: 20849
Lauteille: Joulukuu 2007

DK Yoo ja WCS (Warfare Combat System)

#161

Viesti Lasse Candé »

Nuo ongelmat nyrkkeilyssä varmaan johtuvat siitä, että Yoo ei ole sataprosenttinen nyrkkeilijä vaan keskittyy moneen lajiin ja omaan synteesiinsä niistä. (Oli se sitten WCS tai jokin muu.)

Niin, Ile, tuollainen kokoelma ottelusta osoittaa sen, että ottelussa tapahtui kiistatta koostevideolla näkyvät asiat ja niitä näkyi merkittävä määrä. Ja sanoinkin sen jakamisen yhteydessä että pidempi kooste tuki jakoni pointtia. Videokuva ottelusta on silti ihan eri tavalla faktaa, kuin jonkun anonyymin youtube-kommentaattorin kommentti, jota et edes jaa. :niinpa:



Eizei jatkaa tuosta pohdinnasta että miksi Yoo hakeutui tilanteeseen. Näkisin tämän keskustelun meidän jokaisen osalta olevan melkoista mutua ja päänsä sisälle ei pääse.

Jos joku osaa hyvin kasata jonkinlaisen aikajanan siitä mitä mediassa on tämän tiimoilta tapahtunut, niin ehkä sellainen voi avata asiaa vähän. Minun ainakin on edes vaikea hahmottaa miten mediaa (kokonaista internettiä, myös korealaisia sivuja ihan alkajaisiksi) tällaisessa luetaan. Melko varmasti se tänne linkkaamani pitkä haastattelu kauan sitten oli yksi askel ja siinä välissä sitten oli sitä valmistelua niitä kiinalaismestareita päihittänyttä vastaan järkättävästä matsista. Mutta minulla ei ole mitään käryä mistään joko Yoon tai jonkun muun käyttämistä puheenvuoroista, jotka olisivat asialle jotenkin merkityksellisiä.

Henkilökohtaisti en usko Ilen ”luuli itsestään liikoja” -hypoteesia. Itse näkisin että sellaisilla luuloilla ei olisi voinut suoriutua omalla huipputasollaan ilman parempaa kättään tuolla tavalla kuten hän teki paljon isomman ja kokeneemman ottelijan painaessa päälle, vaan olisi luultavasti päätynyt tyrmätyksi. Mielestäni ottelutoiminta näyttää siltä, että on ollut täysin realistinen kuva itsestä (joka on että mahdollisuudet ovat heikot) ja sitten ottelutaktiikka on sekä laadittu että toteutettu sen mukaisesti.

Jos itse hämmästelen ottelussa jotakin, se on ettei vastustaja onnistunut parempaan. Ylivoimahan on niin ilmeinen, että olisi pitänyt onnistua. En syyttäisi tästä pelkkää tuomaria, koska kyllä tuossa ehti ihan oikeastikin yrittää.
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 31
Viestit: 6411
Lauteille: Lokakuu 2009

DK Yoo ja WCS (Warfare Combat System)

#162

Viesti Ile »

En nyt malta olla kommentoimatta vielä sisällöllisestikin tuota videota, vaikka taitaakin mennä isompien pointtieni kannalta hiustenhalkomiseksi :)
Lasse Candé kirjoitti: joulu 14, 2021, 08.25 tuollainen kokoelma ottelusta osoittaa sen, että ottelussa tapahtui kiistatta koostevideolla näkyvät asiat ja niitä näkyi merkittävä määrä.
Tuossa koosteessa näkyvät tapahtumat kattavat otteluajasta ehkä 3%.

Ja vaikka ne on DK:n kannalta edullisesti valittu, niin silti siinä on vain yksi tai kaksi tilannetta, joissa hyvällä tahdolla voi nähdä hänen jäävän väistön jälkeen sellaiseen asemaan ja asentoon, josta voisi periaatteessa tehokkaasti vastahyökätä. Toki hän ei siinä kertaakaan onnistu.

Pääsääntöisesti hän joutuu lähes aina väistön jälkeen huonoon, jopa surkeaan asemaan. Joissakin tilanteissa esitellään väistö oikein hidastettuna ja sitten klippi päättyy sopivasti siihen, kun DK on kumarassa vastustajan jyrättävänä.

Mutta hei, "tässä koosteessa esiteltiin vain sitä osumien välttämistä eikä mitään muuta". ;) :)

(Edelleen varmuuden vuoksi korostan, että totta kai DK minunkin mielestäni kykenee myllyttämään eri tasolla kuin joku peruskurssin käynyt perusjamppa. Ja jos tuolta videolta haluaa etsiä merkkejä kamppailuosaamisesta, niin varmasti niitäkin sieltä ihan objektiivisestikin arvioiden löytää, mutta se on sitten eri asia, minkä pointin puolesta ne puhuvat.)
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 45
Viestit: 20849
Lauteille: Joulukuu 2007

DK Yoo ja WCS (Warfare Combat System)

#163

Viesti Lasse Candé »

Yhä korostan sitä, että pidempi kooste näytti samansuuntaiselta: DK:hon oli vaikea saada osumaa.

Minun silmissäni DK onnistui saamaan jonkin verran osumia itsekin perille, mutta ne olivat tehottomia. Vastustajansa lyöntien tehottomuus johtui DK:n suojaus- ja väistötoiminnasta. DK:n osumien heikkous taas siitä että vahvempi käsi oli poissa käytöstä ja heikommalla hän ei saanut osumiinsa riittävää vaikutusta.

Oliko tuossa nyt jokin väistö minkä takia tuli heti perään kunnolla osumaa omiin?
sinappi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 3303
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

DK Yoo ja WCS (Warfare Combat System)

#164

Viesti sinappi »

DK osui koko kuuden erän aikana ainoastaan 3 kertaa. Minä en usko, että DK:n vahvempi käsi oli poissa käytöstä.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 45
Viestit: 20849
Lauteille: Joulukuu 2007

DK Yoo ja WCS (Warfare Combat System)

#165

Viesti Lasse Candé »

Laskitko nuo osumat itse? Vai mihin tuo luku perustuu?

Antamasi lukumäärä ei vastaa omaa muistikuvaani Mikan laittamasta koosteesta. Valitettavasti se video on poistunut tuubista.

Miksi et usko että hänen vahvempi käsi ei ollut poissa käytöstä? Itse en muistele nähneeni juurikaan vasemman käden lyöntejä häneltä. Tämä muistikuva vastaa väitettään siitä ettei hän voinut käyttää sitä täysmääräisesti.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 82 kurkkijaa