Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Venyttelyn eri tyypit

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Venyttelyn eri tyypit

#1

Viesti Mika »

Rauli on taas ahkeroinut.


http://potku.net/venyttelyn-eri-tyypit/


Tässä ketjussa kyseisestä artikkelista voi keskustella. :paallaan:
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Samurai
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 318
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: Baía

#2

Viesti Samurai »

Itse kirjottajana kommentoin, että kun edelliset 3 artikkelia olivat tosi peruskamaa, niin tässä kirjoitin jo asioista jotka olivat minullekkin vielä jokin aika sitten hyvinkin hämärän peitossa.

Esimerkiksi venytysrefleksi ei ollut aiemmin kovinkaan tuttu, ja isometristä venyttelyäkään ei ollut juuri tullut kokeiltua.

Kommentoikaa ihmeessä, ja varsinkin jos artikkelissanne on mielestänne väärää tietoa. Periaatteessa kaikki tuo tieto on suht akateemisista lähteistä. Iso kiitos Mikolle (eli Questãolle) Jyväskylään hyvistä tiedoista!

axé, samurai
Capoeira on Capoeiraa. Mikä tahansa muu määritelmä on puutteellinen.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#3

Viesti Mika »

Artikkelit ovat tietysti läpäisseet Potkun seulan. :p


Vaikka tuossa on hymiö perässä, tarkoitan sitä. Julkaisemme artikkeleita, joilla on vankka pohja.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

#4

Viesti Jussi Häkkinen »

Samurai kirjoitti: Esimerkiksi venytysrefleksi ei ollut aiemmin kovinkaan tuttu, ja isometristä venyttelyäkään ei ollut juuri tullut kokeiltua.
Oho.


No, artikkelin sisältö oli silti ihan OK. Ts. hyvinkin ilkeän jakaa linkkiä eteenpäin ihmisille, jotka minulta sangen säännöllisesti venyttelystä kyselevät (en tiedä miksi, aina olen sanonut, etten venyttele käytännössä lainkaan). :D

Meni siis meikäläisen seulan läpi.


Minä kun luulin, että isometrinen venyttely on ensimmäinen "erikoisvenyttely" mihin porukka on törmännyt. ("Erikoisvenyttelynä" siis kaikki muut paitsi staattinen ja passiivinen, joita abt. jokainen on tehnyt). Venytysrefleksikin on suht' yleistä tietoa, joten sekin hieman yllätti - mutta hienoa on, että artikkelin tekijäkin oppii artikkelia koostaessaan (tämähän on opiskelupuolella useinkin tarkoitus eri esseiden jne. yhteydessä).
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
fatman
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4041
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Karkkila

#5

Viesti fatman »

Artikkelia lukematta (kyllä se tulee vielä tavattua) osallistun innokkaasti keskusteluun.
Samurai kirjoitti: Esimerkiksi venytysrefleksi ei ollut aiemmin kovinkaan tuttu, ja isometristä venyttelyäkään ei ollut juuri tullut kokeiltua.
Vaikken tästä(kään) aiheesta ihan kauheasti tiedä, ovat molemmat myös minulle ainakin periaatetasolla tuttuja. Isometrisesta venyttelystä tiedän karkean periaatteen, en ole käytännössä kokeillut. Venytysrefleksin kanssa olen tekemisissa joka kerta kun venyttelen.
In my heart, in my mind, in my soul
lalalaalaa lalalaalaa lalalaa
Kuvake
niilahasko
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 462
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

#6

Viesti niilahasko »

Wushuttamisessa on ensiarvoisen tärkeää olla mahdollisimman notkea. Tästä syystä olen tutustunut venyttelyn lajeihin jo aikaisemmin. Tuo kyseinen artikkeli oli mielestäni hyvin kattava, joten plussaa siitä. Itse olen yrittänyt tuota isometristä venyttelyä, mutta olen päätynyt kuitenkin perus passiiviseen- ja staattiseen-venyttelyyn. Isometrinen venyttely tarjoaa nopeampaa tietä notkeaksi, mutta se tie jäi löytämättä. Valitettavasti kuten muussakin treenaamisessa pätee laki: enemmän reeniä vähemmän vippaskonsteja. Tuota artikkelia voisi laajentaa enemmän venyttelyohjelma suuntaan. Tärkeää venyttelyssä on venytysten riittävä kesto, rentoutuminen/hengittäminen. Juurikin se että osaa rennosti hengittäen venytellä auttaa vähentämään tuota venytysrefleksiä ja mahdollistaa lihaksen venymisen... Jos haluaa ne spagetit saavuttaa niin venytyksiä on hyvä pitää useita minuutteja menemättä kuitenkaan kipupisteen yli. Muistan elävästi ne tuskan hetket kun spgaattiasennossa kiduin valmentajan seisoessa päällä ja huutaen: rentoudu! :D
Allaolevassa linkistä löytyy myös paljon venyttelystä...

http://www.cmcrossroads.com/bradapp/doc" onclick="window.open(this.href);return false; ... g_toc.html

hyvä tuo potkun venyttelyartikkeli!
no pain no game

helsingin wushu ry
http://www.wushu.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
Tohtori Krabola
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 8116
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki, Finland

#7

Viesti Tohtori Krabola »

niilahasko kirjoitti: Wushuttamisessa on ensiarvoisen tärkeää olla mahdollisimman notkea. Tästä syystä olen tutustunut venyttelyn lajeihin jo aikaisemmin. Tuo kyseinen artikkeli oli mielestäni hyvin kattava, joten plussaa siitä. Itse olen yrittänyt tuota isometristä venyttelyä, mutta olen päätynyt kuitenkin perus passiiviseen- ja staattiseen-venyttelyyn. Isometrinen venyttely tarjoaa nopeampaa tietä notkeaksi, mutta se tie jäi löytämättä. Valitettavasti kuten muussakin treenaamisessa pätee laki: enemmän reeniä vähemmän vippaskonsteja.
Samoilla linjoilla Niilan kanssa notkeus on valttia tällä alalla, joten venyttelyyn ollaan ehditty tutustua jo jonkin verran. Tuota isometristä venyttelyä olen kokeillut mutta ei ole tuonut mitään uutta, ehkä en vaan osaa :D .

Hyvä artikkeli joka tapauksessa :thumbsup:
Turkka Tervonen

"Nykyisin saa olla vasenkätinenkin ilman syyttelyä ja poispakottamista, se on hyvä kehityssuunta kyllä." Tuomas Kyrö
Kuvake
Samurai
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 318
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: Baía

#8

Viesti Samurai »

Jussi Häkkinen kirjoitti: Minä kun luulin, että isometrinen venyttely on ensimmäinen "erikoisvenyttely" mihin porukka on törmännyt. ("Erikoisvenyttelynä" siis kaikki muut paitsi staattinen ja passiivinen, joita abt. jokainen on tehnyt). Venytysrefleksikin on suht' yleistä tietoa, joten sekin hieman yllätti - mutta hienoa on, että artikkelin tekijäkin oppii artikkelia koostaessaan (tämähän on opiskelupuolella useinkin tarkoitus eri esseiden jne. yhteydessä).
Juuh, taisin hieman tulla väärinymmärretyksi tuossa kun kiireessä kirjoitin.

Lähinnä tarkoitin, että opin/kuulin kyllä jo ennen artikkelien kirjoittamisprosessia noista venytysreflekseistä ja isometrisistä jutuista, silloin kun pari-kolme vuotta sitten aloin enemmän kiinnostua koko asiasta, mutta totta kai kirjoittamisen myötä ne selkenivät mutusta "faktaksi".

Kiitos paljon mukavasta palautteesta! En ole itsekkään kovin systemaattisesti tuota isometristä venyttelyä ehtinyt kokeilemaan. Treeneissä sitä ei tule teetettyä koska siellä on paljon nuoria (jotka eivät sitä saisi tehdä) ja yksin taas ei tule tehtyä..
Capoeira on Capoeiraa. Mikä tahansa muu määritelmä on puutteellinen.
Kuvake
Kenzu
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 367
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

#9

Viesti Kenzu »

Hyvä artikkeli, kiitos. On tullut harrastettua ilmeisesti vähän kaikkea noista venyttelymuodoista. Erityisen tehokkaaksi olen huomannut muidenkin "ylistämän" isometrisen venyttelyn. Tulokset näkyvät tosiaan aikas hätäseen.
Kenneth Skurnik
TKD/WTF 1995-
Krav Maga 1984
Miklu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2126
Lauteille: Tammikuu 2005

#10

Viesti Miklu »

Kenzu kirjoitti: Erityisen tehokkaaksi olen huomannut muidenkin "ylistämän" isometrisen venyttelyn. Tulokset näkyvät tosiaan aikas hätäseen.
Jees! Raskasta (jonka vuoksi sitä ei kaikki viitsi) mutta toimivaa.
Bruce Lee elää!
Kuvake
Verr
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2747
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: JKL

#11

Viesti Verr »

Tuossa nyt jäi se puuttumaan tuossa isometrisen selityksessä että venytetäänkö lihasta päätoimisesti jännityksen aikana vai sen jälkeen. Vaiko koko ajan?
3) Jännitä noin 7-15 sekunnin ajan venytettyä lihasta ja työnnä tukea vasten käyttäen venytyksessä olevia lihaksia. Liikettä ei kuitenkaan synny vaan raaja pysyy paikallaan.
4) Rentouta lihas vähintään 20 sekunniksi
rentoutus tarkoittaa tässä jännittämätöntä venytystä?
Harva minua kestää ja minä harvaa.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

#12

Viesti Jussi Häkkinen »

Verr kirjoitti: Tuossa nyt jäi se puuttumaan tuossa isometrisen selityksessä että venytetäänkö lihasta päätoimisesti jännityksen aikana vai sen jälkeen. Vaiko koko ajan?
Jännityksen jälkeen. Tuo tunnetaan myös lyhenteellä "JRV" (järkytys-revähdys-venähdys tai jännitys-rentoutus-venytys).
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Cuculcan
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1100
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#13

Viesti Cuculcan »

Korjatkaa jos olen ymmärtänyt väärin:
- isometrinen venytys kannattaa tehdä huolelllisesti verryteltyyn lihakseen (esim treenien päätteeksi), jo pelkästään loukkantumisriskin takia.

-Isometrisessä venytyksessä lihasjännityksen jälkeen välittömästi rauhallinen passiivinen venytys.
)) << >> ((
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

#14

Viesti Jussi Häkkinen »

Cuculcan kirjoitti: Korjatkaa jos olen ymmärtänyt väärin:
- isometrinen venytys kannattaa tehdä huolelllisesti verryteltyyn lihakseen (esim treenien päätteeksi), jo pelkästään loukkantumisriskin takia.

-Isometrisessä venytyksessä lihasjännityksen jälkeen välittömästi rauhallinen passiivinen venytys.
Jotakuinkin noin, tosin tuo "esim. treenien päätteeksi" on sikäli hieman väärin että lihaksen ei kuitenkaan tulisi olla väsynytkään.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#15

Viesti Mika »

Jos jotakuta kiinnostaa, mä voin muutamassa hetkessä esitellä tuota PNF-venytystä (parempi kun en arvaile sitä suomeksi, mutta on se tässä ketjussa mainittu). Toimii hienosti, eikä ole huijausta, vaan perustuu ihan perusfysiologiaan (vaikka sitä tehdessä se huijaukselta tuntuukin: itse kutsun sitä aina taikatempuksi :D).

Nykäiskää tapaamisessa hihasta, jos niikseen tulee...
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 36 kurkkijaa