Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Potkuihin nopeutta

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

error404
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 565
Lauteille: Heinäkuu 2007
Paikkakunta: Karkkila
Etulaji: Hanmoodo
Sivulajit: Thainyrkkeily
Takalajit: Paini

Potkuihin nopeutta

#16

Viesti error404 »

Potkuja näkemättä on tietenkin vaikea antaa mitään kovin tarkkoja yksilöllisiä neuvoja, mutta itsekin tällaisena raskaamman sarjan herrasmiehenä olen saanut aika paljon apuja omiin potkuihini lähinnä tekniikkatreenillä ja rentoutta lisäämällä. Hanmoodossa potkujen tulisi lähteä sillä tavalla piiskamaisesti, että jos raa'alla voimalla yrittää runtata, niin tekniikka näyttää usein joltain muulta kuin miltä pitäisi.
Alkuvaiheessa ainakin monipuolinen potkutreeni on hyvästä. Vaikka isoa tyynyä tai säkkiä on mukava monottaa kovaa, perustekniikan tekeminen ihan ilmaan ja pistariin on auttanut omalla kohdallani. Nilkkoja ei myöskään kannata unohtaa, ponnistus sinne potkuun lähtee lattiasta asti ja nilkkoihin olisi hyvä saada sellainen jousimainen fiilis. Hyppynarusta ja erilaisista hyppyharjoituksista olenkin saanut paljon apuja potkunopeuteen, samoin erilaisista polvennostoharjoituksista, jolloin ikäänkuin korostan sitä polven liikettä potkun aikana. Avaa kivasti lantiota ja parantaa kehonhallintaa, jolloin potkutekniikka ainakin itselläni paranee, rentous ja sitä myötä nopeus lisääntyy.
Mitä tulee tuohon paremman ja heikomman jalan potkujen saamiseen samalle tasolle, niin itse olen yksinkertaisesti vain potkinut enemmän, keskittynyt siihen, miltä se parempi puoli tuntuu ja sitten vain yrittänyt kopioida sitä fiilistä sinne heikommalle puolelle.
timppa922
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 6
Lauteille: Toukokuu 2022
Etulaji: boreal hanmoodo
Takalajit: nyrkkeily vapaaottelu

Potkuihin nopeutta

#17

Viesti timppa922 »

Ok kiitos näistä neuvoista.voisin vaikka laittaa sulle yksityisviestillä videon missä potkin niin näkisit että mitä voisi parantaa.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Potkuihin nopeutta

#18

Viesti Kari Aittomäki »

Lasse Candé kirjoitti: Tarkoitatko tuota, miten Johnny tekee about kohdassa 2.37?

Saattaa muuten olla hyvä neuvo. Joutuu ponnistamaan vartalolla ja mahdollisesti aktivoi samoja lihaksia kuin jotkut räjähtävät potkut.
Jep, tai niinku. Jonni ei ole kovin kimmoisa.
Mulla on teetetty tota treeniä ja aivan parhaassa tikissäni sain kuin sainkin maegerin yläkuolokohtaan.
Mutta Shaolinissa (se oikea temppeli) sain seurata junioreitten treeniä ja ne veteli piikkiin kyllä.
Mutta ne myös veteli tuplapotkut kahteen tolppaan ja jäi spagaatiin kiikkumaan.
Aikamoisia pomppijoita.

Aikamoiset on myös kyseiljän voimatasot.
Ei muuta kuin kutittaan pikavoimaa ylähä, massaveikoilla se riittää hienosti. Etenkin jos opettelee sinne loppuun sen kiristämisen, potkut on pian mallia maailmanloppu.
Jatkaa miellyttävästi sitä punttitreenin voimantunne-hyrinää.
P.Laton
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 198
Lauteille: Huhtikuu 2021
Etulaji: Muy thai
Takalajit: Choy Lee Fut
Judo

Potkuihin nopeutta

#19

Viesti P.Laton »

Andy kirjoitti: touko 22, 2022, 19.12 Jos painoa on +100 kg niin siinä on luultavasti aika paljon ylimääräistä rasvamassaa, ellei satu olemaan raskaan sarjan kehonrakentaja. Tai tietysti jos pituutta on tosi paljon ja on luonnostaan rotevarakenteinen, voi aika tiukassakin kunnossa painot olla yli sadan kilon. Nämä ovat kuitenkin poikkeustapauksia.

Ylimääräinen paino hidastaa potkimista paljon enemmän kuin lyömistä. On olemassa nopeakätisiä tukevia ottelijoita, kuten vaikka Andy Ruiz, mutta kukaan ei potki nopeasti lihavana. Potku on aina iso liike, jossa vartalo on reilusti mukana ja ylimääräinen massa hidastaa sitä rajusti. Jos ylimääräistä rasvamassaa on, niin sen pudottaminen on tehokas tapa lisätä potkunopeutta.

Tämän ohella toinen oikeasti tehokas tapa on taitoharjoittelu, eli lisää toistoja järkevällä teholla. Ei täysillä, mutta ei myöskään hidastetusti niin että jalkaa pitää kannatella, vaan sen pitäisi liikkua rennosti. Jonkin verran voi tehdä täyden nopeuden suorituksiakin, mutta ne ovat raskaita ja helposti huonontavat tekniikkaa.

Nämä ovat ne tavat joilla suurin osa kehityksestä saadaan ja vaikutus on paljon suurempi kuin fysiikkaharjoittelulla saatava edistys. Siinä homma kannattaisi minusta toteuttaa niin että ensin voimatasoja ylös alavartalopainotteisella voimatreeniohjelmalla.

Suosin 5 toiston sarjoja ja lyhempiä lähinnä jos on jo kokenut voimaharjoittelija. Voimatreenissä kannattaa ottaa ainakin ns. aloittelijan gainsit pois, koska siinä tulokset nousevat paljon pienellä panostuksella. Sen jälkeen merkittävä kehitys vaatii niin paljon panostusta, että se alkaa haitata lajitreeniä, joten treeniä pitää jaksottaa. Kun voimatasoja on saatu selkeästi nostettua, voi tehdä vielä erilaisia loikkaharjoituksia yms. välissä ja sitten niitä nopeita potkuja, että ominaisuudet saadaan siirrettyä lajitekniikkaan.

Liikkeistä sen verran että voimaharjoittelu on huomattavan nivelkulmaspesifistä. Siksi suurin osa treenistä pitäisi tehdä suhteellisen pienillä nivelkulmilla, kun potkutkin tehdään niillä. Ei siis tarvitse tehdä kyykkyjä ass to the grass -tyyliin.

Fysiikkaharjoittelun merkitys on kuitenkin pieni verrattuna painonpudotukseen ja taitoharjoitteluun, eikä siltä pidä odottaa ihmeitä.

Tuota tuota. Painoa 112kg ja se ei kyllä tarkoita mitään hirveää rasvapainoa. Olen kaukana ammattikehonrakentajasta, mutta tuossa saatta Andylla olla nyt vaan hieman vääristynyt käsitys mitä normaali salia tahkonut(ja ei millään kehonrakennuksen treenillä 4 kertaa viikossa) 100kg + voi näyttää.

Kyllä tästä 10kg tippuu, mutta ei tässä rasvaa aivan järjettömän paljon ole hidasteena kuitenkaan.


Kuva
P.Laton
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 198
Lauteille: Huhtikuu 2021
Etulaji: Muy thai
Takalajit: Choy Lee Fut
Judo

Potkuihin nopeutta

#20

Viesti P.Laton »

Blurrasin tatuoinnit ihan vaan tunnistus syistä. Painoa tossa 107kg
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Potkuihin nopeutta

#21

Viesti MikaM »

Andy kirjoitti: touko 22, 2022, 19.12 Tai tietysti jos pituutta on tosi paljon ja on luonnostaan rotevarakenteinen, voi aika tiukassakin kunnossa painot olla yli sadan kilon. Nämä ovat kuitenkin poikkeustapauksia.
Andyhän kyllä sinutkin tuossa kuvailee.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Potkuihin nopeutta

#22

Viesti MikaM »

Mitenhän tuo lainaus meni sun (P.Laton) nimiin?

Valvomo: Asia korjattu.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
P.Laton
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 198
Lauteille: Huhtikuu 2021
Etulaji: Muy thai
Takalajit: Choy Lee Fut
Judo

Potkuihin nopeutta

#23

Viesti P.Laton »

Millä tavalla Andy kuvailee minut? En ole raskaansarjan kehonrakentaja.
P.Laton
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 198
Lauteille: Huhtikuu 2021
Etulaji: Muy thai
Takalajit: Choy Lee Fut
Judo

Potkuihin nopeutta

#24

Viesti P.Laton »

Ja en ole poikkeus. Olen toki voimaillut ikäni, mutta paljon on porukkaa jotka ovat.
P.Laton
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 198
Lauteille: Huhtikuu 2021
Etulaji: Muy thai
Takalajit: Choy Lee Fut
Judo

Potkuihin nopeutta

#25

Viesti P.Laton »

Ja pituus olen kaukana rotevarakenteisesta luonnostani. Olen normaali pituinen. Aloitin salin ollessani 57kg teininä ja rääpäle. Minulla on pienet kädet, kapeat hartiat(luut) ja tosiaan, rotevarakenteinen en ole(paitsi nyt lihaksen kautta)
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Potkuihin nopeutta

#26

Viesti MikaM »

Jos tuolla ruumiinrakenteella on painoa 112, niin ihan peukaloisesta ei puhuta.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
P.Laton
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 198
Lauteille: Huhtikuu 2021
Etulaji: Muy thai
Takalajit: Choy Lee Fut
Judo

Potkuihin nopeutta

#27

Viesti P.Laton »

No, en ala eipäs juupas jutteluun varsinkaan asiasta mistä tietoa on vain minulla itselläni. ✌️
P.Laton
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 198
Lauteille: Huhtikuu 2021
Etulaji: Muy thai
Takalajit: Choy Lee Fut
Judo

Potkuihin nopeutta

#28

Viesti P.Laton »

Juu, ei, kato siis Mikan kanssa tässä juteltiin. Vaikka lainasin sua, niin en mä nyt siis sulle sitä osoittanut. Sanoin vaan yleisen huomion, että sulla ei oo selvästikään ihan käsitystä asiasta mitä puhuit. Siis, että ollakseen yli satakiloinen pitäis olla joko poikkeuksellisen pitkä ja iso rakenteinen tai ammattikehonrakentaja. Tämä siis on kaukana todesta.

Mun treeni on pääosin asioiden lyömistä. Sali on aikas kevyt osa sitä. Ja oon 183cm pitkä.
Kuvake
Valvoja
Aulis Gerlander (virallinen valvoja)
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 676
Lauteille: Heinäkuu 2007

Potkuihin nopeutta

#29

Viesti Valvoja »

Pysytään aiheessa, joka on potkujen nopeus eikä P.Latonin ruumiinrakenne.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Potkuihin nopeutta

#30

Viesti Lasse Candé »

Andylla on muissa keskusteluissa ollut ihan oikea huomio siitä, että esim painoluokkalajeissa pituuteen ja voimaan nähden kilpailijoiden massat näyttävät pieniltä. Tämä taas tarkoittaa jotakuinkin sitä, että valtaosalla on realistinen mahdollisuus pudottaa pois yli kymmenen kiloa ja sekä jaksaa että kyetä voimien puolesta samaan tai parempaan kuin nyky-hän.

Minulla oli enemmän voimaa fudaajan aikoina vähän yli parikymppisenä, kun intin jälkeen massa asettui 82kg:sta takaisin sinne 74 kilogrammaan tällä 184 cm pituudella. En ole varsinaisesti punninnut itseäni pitkiin aikoihin, mutta arvaan että ilmeisen laiha kehoni on massaltaan noin 85 kg. Jos minä esimerkiksi haluaisin saada katat nätimmiksi, olisi kilojen karistaminen tehokas tapa tähän, sillä peräti laiha minä lukeudun niihin, joilta urheilu ja oikein syöminen poistaisi vähintään 10 kg.

Tuossa kuva muutaman vuoden takaa, jolloin massa luultavasti samoissa lukemissa kuin nyt ja ikää 36 v.



Ei tuossa paljoa ylimääräistä ole olevinaan, 184 cm ja yli 80 kg. Jos suoriutumista liikunnallisissa suorituksissa haluaisi parantaa, tuosta siis saa sen kymmenisen kiloa pois ylimääräistä joka tapauksessa. Minulla se voisi tulla kyseeseen polvien säästämisen takia ja liikkeen sulavoittamisen. Jos haluaisin nopeuttaa potkuja, sitten sen takia.

En ota kantaa kenenkään yksittäiseen tilanteeseen. Kannanottoni on yleinen, että Andy on siinä aiemmassa keskustelussa ollut täysin oikeassa tuosta ”ylimääräisestä”, ei normi-ihmisen tapauksessa, vaan urheilullista suoriutumista parantavan tapauksessa.

Ja vaikka tämä ei edes olisi oleellista kysyjälle, Andyn huomio on laajemmin tärkeä ja voi avata asiaa monille muille: Yli sadan kilon massalla on vähintäänkin pohdinnan arvoista, olisiko massaa karistettavana ja jos olisi, tällä voi nopeuttaa potkuja. Minä taas alleviivaan sitä, että melkein kaikki saisi 10 kg halutessaan pois ja monet paljonkin enemmän.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 50 kurkkijaa