Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Koulukiusaaminen

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa

Olin/Olen...

...kiusattu
156
48%
...kiusaaja
23
7%
...en kumpikaan
77
24%
...kumpikin
68
21%
 
Ääniä yhteensä: 324

Jarppa
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 5549
Lauteille: Heinäkuu 2005

Koulukiusaaminen

#991

Viesti Jarppa »

Lainattu muualta.
Lasse Candé kirjoitti: kesä 5, 2022, 15.28 Tuollainen sovittelu ei ole ihan helppoa. En ole koskaan ollut mukana, mutta sen tiedän, että ylipäätään kahden oppilaan samanaikainen kohtaaminen on vaikeaa. Liian monta muuttujaa ja homma saattaa jäädä lähtöruutuun. Lisäksi oppilaalta ei voi edellyttää että avaa kaikkia oleellisia seikkoja jollekulle toiselle oppilaalle. Konsepti on siis mielestäni melko erilainen.

Omat kasvatuskeskusteluni ovat ennen kaikkea ”esitutkintamaisia” ja tärkeä tavoite on että niissä saadaan yhteinen tilannekuva. Yleensä sitten se seuraava askel on sen jälkeen helppo. Kun ei nuoret halua olla törttöileviä vaan tehdä oikein.
Suurperheen kanssa sovittelu on melkein arkipäivää. Melko hyvin oon oppinut kaivamaan syitä erilaisille tapahtumisille ja käyttäytymisille. Toisaalta lapsetkin oppii samalla ja se helpottaa monesti asioiden selvittelyä. Kahden lapsen keskinäisen riitelyn taustalta voi löytyä syitä mitkä ei välttämättä liity sen hetkiseen sanailuun tai ärsyttämiseen.

Mielenkiintoista myös huomata, että ns. kiusaaja ei välttämättä edes tajua kiusanneensa, kun toinen sattuu olemaan herkillä jonkin tapahtumaan kuulumattoman syyn takia. Joskus on pakko pakottaa lapset selvittämään omia ongelmia myös keskenään, mikä ehkä johti siihen, että yksi lapsistani toimi käsittääkseni jonkinlaisena keskusteluapuna koulunsa kiva koulu-ohjelmassa.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 64
Viestit: 20845
Lauteille: Joulukuu 2007

Koulukiusaaminen

#992

Viesti Lasse Candé »

Niissä konsepteissa ilmeisesti saadaan tuloksia juuri niin että osapuolet ovat samassa mestassa. Ja ne vain vaativat, että homma tehdään oikein.

Tätä en varsinaisesti kritisoikaan. Totean vain että sitä osaamista minulla ei ole. On helpompaa kohdata yksilö kuin ohjailla hankalaa kahdenvälistä keskustelua.

Ehkä opin joskus myös tuosta, mutta nyt en yksinkertaisesti osaisi.
Jaawa
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 161
Lauteille: Toukokuu 2022

Koulukiusaaminen

#993

Viesti Jaawa »




Valvomo:
Kun linkität ulkopuolisia lähteitä, lainaa niistä keskustelun kannalta oleellinen osa näkyviin tai selitä linkityksen yhteydessä, mikä sen merkitys on meneillään olevalle keskustelulle.
Jaawa
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 161
Lauteille: Toukokuu 2022

Koulukiusaaminen

#994

Viesti Jaawa »

Niijoo, unohtu tuo sääntö, sori.

Tonyn tarina on lähellä omaani, nyrkkeily pelasti kiusatun. Tuo on aiempaan keskusteluun liittyen hyvä video, kun se ottaa kantaa kiusaamiseen ja kiusattuihin paristakin vinkkelistä, tarinavideon tilanteet kun meni ilman väkivaltaa, mutta Tony korjaa että hän kyllä ratkoi kiusaamista lyömällä.
Kuvake
Nommo
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 130
Lauteille: Maaliskuu 2021
Etulaji: Krav Maga
Sivulajit: kuntonyrkkeily
Takalajit: BJJ/lukkopaini-alkeet

Koulukiusaaminen

#995

Viesti Nommo »

Olisi ollut ihme jos minua ei olisi kiusattu. Ala-asteen ajan kiusaaminen oli tavallaan ihan tavallista, kun poikapari välillä kiusasi minua ja kaveriani. (Nämä pojat katosivatkin sitten apukoulun puolelle.) Yläasteella kaverini dumppasi minut oman onneni nojaan välituntien ajoiksi, ja olin vapaata riistaa kaikille päänaukojille. Uskon kuuluvani autismijatkumoon, vaikkakin pystyn kompensoimaan joitakin vajakkipiirteitäni silkalla älyllä. Mutta yläasteella vajosin masennukseen ja omaan itseeni, ja olin täysin omissa maailmoissani pahemmin kuin koskaan muulloin. Enimmäkseen kiusattiin ulkonäöstä (rillit ja höhlä tukka, eikä vaatteetkaan muodin mukaiset), mutta myös siitä millainen olin, esim. ilmeettömyydestä tultiin ilkkumaan.

Olisi perin mielenkiintoista tietää miten olisi käynyt jos olisin hoksannut kamppailulajit jo nuorempana. Jonkinlaista "perusaggressiota" kyllä löytyi jopa siellä yläasteella. Yksi vuotta minua vanhempi poika käveli aivan takalistossani kiinni ja oli matkivinaan sitä miten minä mukamas kävelin. Suutuin niin että potkaisin taaksepäin häntä sääreen. Mitä tahansa en siis sietänyt, vaikka se kaikkien sylkykuppi olinkin.

Kotiasiat olivat tietysti päin peetä juopon isän ja masentuneen äidin vuoksi. Kuvaavaa mielestäni on että kun yksi sälli (sentään vahingossa) tönäisi minut koulussa päin seinää ja silmälaseistani linssin reuna upposi kasvoihini (joissa oli pitkään jälki) ja rillit menivät vinksinvonksin, kukaan ei kiinnostunut asiasta miteenkään. Ei opettaja. Ja vanhempani eivät ottaneet yhteyttä kouluun että mitä ihmettä siellä oikein tapahtuu kun plikka tulee kotiin rillit mutkalla...

Ketään ei kiinnostanut olinko edes elossa. Siltä se tuntui.

Aikuisellakin iällä ollut eriseurainen, en se joka osaa tuputtaa itseään kaikille kaikkialla. Säikähtänyt useammankin kerran kaikenlaisia tyyppejä ja tapauksia. Niitä asioita voikin sitten purkaa naisten pukuhuoneessa treenien päälle... Huomaa, etten ole ainoa joka on kokenut ikäviä.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 140
Viestit: 93920
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Koulukiusaaminen

#996

Viesti Mika »

Huh... Aika kovia olet kokenut. :( Toivottavasti kamppailulajeista ja kamppailijoista on alkanut löytyä hyvää ja mukavaa laatua elämään. :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Nommo
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 130
Lauteille: Maaliskuu 2021
Etulaji: Krav Maga
Sivulajit: kuntonyrkkeily
Takalajit: BJJ/lukkopaini-alkeet

Koulukiusaaminen

#997

Viesti Nommo »

Kun ei aikuisenakaan ole kiusatuksi tulemiselta välttynyt, niin olen kokenut että kamppailulajien parissa olen viihtynyt ihmisten joukossa. Ja se ei ihan itsestäänselvää minun elämässäni ole ollut, näin introverttinakaan.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 140
Viestit: 93920
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Koulukiusaaminen

#998

Viesti Mika »

Vaikka näistä sadasta oppilaasta osa on jäänyt kotiin esimerkiksi flunssan vuoksi, on tuo valtava määrä oppilaita.

https://yle.fi/a/74-20061131

Jossakin oireillaan nyt ja pahasti. Valitettavaa on myös se, että yhteiskunnan keinot puuttua tällaiseen vakavaan teinien häiriökäyttäytymiseen ovat olematttomat. Oppilaiden lakko on aika radikaali ja varmasti Suomessa harvinainen toimenpide, jota voitaneen pitää hätähuutona. Mutta kuka vastaa siihen huutoon?

@error404, onko siellä päin vaikka paikallislehdissä kerrottu näiden oppilaiden taustoista tai syistä tälle häiriköinnille?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 140
Viestit: 93920
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Koulukiusaaminen

#999

Viesti Mika »

Tuota tapausta käsiteltiin jonkin verran Potkun WhatsApp-ryhmässä, mutta sellaisessa pikaympäristössä keskustelu jäi odotetusti aika ohueksi.

Nyt on esillä toinen tapaus, joka osuukin aika lähelle, sillä tunnen tämän pahoinpitelyssä väliin menneen "Jennan".

https://yle.fi/a/74-20061770

Aika selvästi voidaan kummastakin tapauksesta todeta, että jossakin on pahasti vikaa peruskoulumaailmassa. Kaikenlaista voi sattua, se on tietenkin ihan totta, mutta mittari onkin se, mitä sen jälkeen tapahtuu. Nyt ei ole kummassakaan tapauksessa tapahtunut tarpeeksi kovin hyviä asioita.

Minulla ei ole ottimia ehdottaa, miten tällainen upotuskaivo suomalaisessa peruskoulujärjestelmässä tulisi täyttää, mutta jottain tarttis tehrä.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 64
Viestit: 20845
Lauteille: Joulukuu 2007

Koulukiusaaminen

#1000

Viesti Lasse Candé »

Tsemppiä ja terkkuja Jennalle. :jepa:

Asian yhteiskunnallisemmasta puolesta, koulu on ehdottomasti komponentti siinä, miten lapset kanssakäyvät, varsinkin koululla. Koska tuossa oli myös joku ulkopuolinen, täytyy kuitenkin huomata tässä olevan myös jotain muuta. Ja jotain muuta on usein, vaikka kaikki olisivatkin samasta koulusta.

Parhaassa tapauksessa koulujen tekemä ennaltaehkäisevä työ eliminoi ongelmia, joita ilman koulua ei edes tulisi. Pahimmassa tapauksessa koulu aiheuttaa niitä. Totuus taas on usein jossain siinä välissä.

Tsemppiä kaikille kouluille taistelussa väkivaltaa ja kiusaamista vastaan. Tsemppiä tässä myös kaikille suomalaisille aikuisille laajemmin. Erityisesti silti, tsemppiä lapsille ja nuorille. :jepa:
error404
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 568
Lauteille: Heinäkuu 2007
Paikkakunta: Karkkila
Etulaji: Hanmoodo
Sivulajit: Thainyrkkeily
Takalajit: Paini

Koulukiusaaminen

#1001

Viesti error404 »

Mika kirjoitti: marras 21, 2023, 12.07 Vaikka näistä sadasta oppilaasta osa on jäänyt kotiin esimerkiksi flunssan vuoksi, on tuo valtava määrä oppilaita.

https://yle.fi/a/74-20061131

Jossakin oireillaan nyt ja pahasti. Valitettavaa on myös se, että yhteiskunnan keinot puuttua tällaiseen vakavaan teinien häiriökäyttäytymiseen ovat olematttomat. Oppilaiden lakko on aika radikaali ja varmasti Suomessa harvinainen toimenpide, jota voitaneen pitää hätähuutona. Mutta kuka vastaa siihen huutoon?

@error404, onko siellä päin vaikka paikallislehdissä kerrottu näiden oppilaiden taustoista tai syistä tälle häiriköinnille?
Eipä ole mitään sen enempää kantautunut meikäläisen korviin kuin mitä uutisissa on kerrottu. Karkkilassa ollut kyllä nuorison parissa myös häiriköintiä ja väkivaltaista käyttäytymistä muun muassa alkusyksystä tivolityöntekijöiden kanssa siinä määrin, että tivoli totesi jättävänsä Karkkilan tulevaisuudessa väliin. Itse olen ollut siinä käsityksessä, että nuoriso on tehnyt typeryyksiä ennen sitäkin ja tämä tapaus vain nosti sen enemmän aikuisten tietoisuuteen. Asiaan kyllä puututtiin ainakin jossain määrin, kutstuttiin Ankkuri-tiimiä paikalle vanhempainiltaan ja perinteisessä ja varsinkin sosiaalisessa mediassa kantaa asiaan ottivat niin yksityiset ihmiset, yhdistykset kuin kaupungin luottamushenkilötkin. Loppusyksy onkin sitten sujunut rauhallisemmissa merkeissä, joten ehkä jotain on saatu aikaankin. Mutta aika näyttää, saatiinko häiriköille järkeä päähän vai onko tämä niin sanotusti tyyntä myrskyn edellä.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 140
Viestit: 93920
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Koulukiusaaminen

#1002

Viesti Mika »

Keskustelu koulukiusaamisesta saanee uusia käänteitä nyt, kun 12-vuotias uusi ja ilmeisesti kiusattu oppilas ampui luokkakaverinsa kuoliaaksi ja haavoitti vakavasti kahta muuta. Seuraan suurella mielenkiinnolla, miten Viertolan koulussa on reagoitu tähän − tässä vaiheessa nyt vielä oletettuun − koulukiusaamiseen näiden kolmen kuukauden aikana.


https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pol ... ta/8911012
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: AlexMachine ja 107 kurkkijaa