Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Perhetyylit kiinalaisessa kamppailulajiperinteessä

Kiinalaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 18977
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Perhetyylit kiinalaisessa kamppailulajiperinteessä

#1

Viesti Andy »

Vahtikoira: Tämä aihe on jaettu Tanglang Quan -ketjusta

Alioppilas kirjoitti: maalis 22, 2015, 14.31 Tänä päivänä 11 vuotta sitten Suomessa harjoiteltavan Qi Xing Tang Lang -perhetyylin mestari Yu Tiancheng menehtyi.
Mitä tämä nyt käytännössä tarkoittaa, että Tang Langista yms. puhutaan perhetyyleinä, vaikka niitä treenaavat ihmiset, jotka eivät ole mitään sukua keskenään? Eivät välttämättä ole edes samaa kansallisuutta, saati sama perhettä.

Jos ajatus on se, että treenaajat muodostavat toisen perheen, niin eikö silloin ohjaajan lopettaminen ole sama asia kuin että jättäisi lapsensa heitteille - mitä ei yleensä pidetä moraalisesti soveliaana toimintana?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 93972
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Tanglang Quan

#2

Viesti Mika »

Onhan se ihan sama asia. :D Ja kun tuon "ohjaajan lopettamisen" voi ymmärtää kahdella tavalla, se tuossa mainitsematon tapa olisi vielä suurempi moraalidilemma... 🤔

Perhetyylillä tarkoitetaan sitä, että kyseisen tyylin pääopettaja on kuulunut johonkin tiettyyn sukuun. Aina se ei välttämättä ole ollut suora patriarkaalinen linja sukupolvesta toiseen, mutta siinäkin tapauksessa, että päävastuu siirtyy suvun ulkopuoliselle henkilölle, niitä samoja oppeja vaalitaan, joten samaa perhetyyliä se silti on - tosin kiinalaisissa lajeissa oppien kehittyminen ja muokkaaminen on yleistä. Periaatteet ovatkin eri ja paljon tärkeämpi asia kuin se, mitä fyysisesti näkyy ulospäin (tätä erittäin tärkeää faktaa oli joskus kova työ selittää perinteisiä lajeja tuntemattomille täälläkin).

Perhetyylillä voidaan tarkoittaa myös kategorista määritelmää, vaikka samasta asiasta on kyse, vain eri näkökulmasta. Kamppailulajeista mitään tietämätön siviili voi sanoa "Yksi työkaverini treenaa jotain hojoilua." Tästä sitten tietotason ja mielenkiinnon edetessä jatkumo voisi olla vaikka itämaista kamppailulajia → kiinalaista kamppailulajia →kungfua → Praying Mantis -tyyliä → Qi Xing Praying Mantis -tyyliä (eli Qi Xing Tang Langia) → Yu-perheen Qi Xing Tang Langia. Tässä viimeisessä ollaan tavallaan jo aika syvällä kiinalaisen kamppailumaailman tuntemisessa vähintään mielenkiinnon tasolla, jos puhutaan kamppailuajeista yleensä. Oman lajinsa jokainen varmaan osaa nimetä. :D
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5373
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Perhetyylit kiinalaisessa kamppailulajiperinteessä

#3

Viesti KungFuMiäs »

Asialla on juurensa vanhassa Kiinalaisessa opettaja-oppilas traditiossa, jossa oppilas siirtyessään opettajan sisäpiiriin ihan konkreettisesti tulee osa opettajan perhettä. Oppilaalla on tällöin velvollisuus mm. pitää huolta opettajan toimeentulosta ym. , ihan kuten lapset on perinteisesti pitänyt huolta vanhemmistaan Kiinassa. Nykyään näillä sisäpiiriin astumisilla on enemmän "poliittisia" ja sosiaalisia tarkoitusperiä, eikä kukaan oppilas oikeasti pidä huolta opettajansa toimeentulosta enää (tai enemmänkin maksamalla kurssimaksuja tms., kunnes lopettavat harjoittelemisen). Mutta termistö on vielä elossa vanhoilta ajoilta. Jotkut opettajat on modernisoinut tämän sisäpiiriin astumisen ja jotkut on jättänyt sen kokonaan pois, erityisesti lännessä. Nykypäivänä monissa Kiinalaisissa lajeissa ja koulukunnissa tämä sisäpiiristatus ei paljoa merkitse taidon puolesta, tai minkään muunkaan.
Kuvake
Alioppilas
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5053
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Perhetyylit kiinalaisessa kamppailulajiperinteessä

#4

Viesti Alioppilas »

Näistä perhetyyleistä tavataan puhua yleensä positiivisessa merkityksessä, siinä hengessä että joku kova tappelija opettaa esikoispojalleen kaikki salaisuutensa ja tästä tulee vielä kovempi jne. Perhetyyleissä, mikäli ne periytyvät tiukasti sukulaisuuden kautta, on tietysti ongelmansakin, joista pienin ei ole se, että mainittua esikoispoikaa ei kiinnosta kamppailu lainkaan. Kiinassa lienee lukemattomia esimerkkejä tapauksista, joissa poika on kulkenut isänsä jalanjäljissä velvollisuudentunnosta, ei siksi että itse asia yhtään nappaisi, ja tämä meininki ei tietenkään synnytä kovin merkittävää kamppailuosaamista.

Tämänkin takia on harvinaista, että tyylit periytyisivät oikeasti isältä pojalle. Tavallisesti isällä on useita oppilaita, joista poika on vain yksi eikä välttämättä suinkaan paras.

Mitä niiden merkitykseen tulee esimerkiksi länsimaissa nykyään, niin KungFuMiäs avasi aika hyvin.
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 864
Lauteille: Syyskuu 2009
Paikkakunta: Dengfeng
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Perhetyylit kiinalaisessa kamppailulajiperinteessä

#5

Viesti Shaolinsi »

Kerron oman kokemuksen tästä aiheesta.

Eräänä päivänä kung-fu-opettajani kertoi minulle, että olin viimein siinä pisteessä, että hän voi harkita ottavansa minut virallisesti sisään hänen kung-fu-perheeseensä. Hän sanoi sen tarkoittavan, että hän voisi antaa minulle kiinalaisen nimen, jonka jälkeen minusta tulisi hänen virallinen kung-fu-poikansa.
– Mitä se käytännössä tarkoittaa? kysyin.
– Meistä tulee samaa kung-fu-perhettä, Shifu kertoi.
– Taisin selittää itseni huonosti. Mitä tarkoittaa kung-fu-perheeseen kuuluminen?
– Pääset sisälle talooni, hän täsmensi.
– Enkö minä ole jo kung-fu-perheessäsi? kysyin hämmentyneenä.
Shifuni alkoi nauraa vedet silmissä.
Loukkaannuin hänen käytöksestään. Olin jo vuosia luullut, että olimme samaa kung-fu-perhettä.
– Luulitko todella niin? hän kysyi naurunsa lomasta.
– Todellakin luulin. Olen käynyt luonasi lukuisia kertoja. Olemme treenanneet yhdessä vuosikausia. Kävimme vuonna 2011 läpi jopa sen buddhalaisen seremonian, jossa minut vihittiin Shaolin kung-fu-linjasi uusimmaksi sukupolveksi. Olet myös kutsunut minua tudiksi eli perimyslinjaoppilaaksi, viittasin Soturimunkin oppipoika -kirjassa kuvaamiini tapahtumiin.
– Niin, niin. Tiedän kyllä, mitä olemme kokeneet yhdessä. Silloin vuosia sitten pääsit sisälle meidän kung-fu-linjaamme. Myöhemmin sinusta tuli tudi, mutta et ole vieläkään osa perhettä, Shifu kertoi vakavana.
En ollut koskaan nähnyt häntä yhtä totisena. Tiesin viimein, että nyt olimme lähellä jotain arvokasta.
– Hyvä, että asia viimein selvisi, vastasin edelleen hieman loukkaantuneena.
Minusta tuntui pahalta, koska olin vuosia elänyt väärässä uskossa oppilas-opettajasuhteestamme.
– Älä käsitä kertomaani väärin. Olet ollut jo vuosia lähimpiä oppilaitani. Nyt kun puhun tästä sinulle, voit päästä seuraavalle tasolle. Ajatellaan kung-fu-perhettä vertauskuvan kautta. Olemme nyt taloni olohuoneessa. Tänne olohuoneeseen mahtuu vain sisäpiirini, kaikista lähimmät oppilaani. Voin tuoda tähän huoneeseeni vain muutaman ihmisen, koska tila on hyvin pieni. Loput ihmiset ovat taloni eteisessä, keittiössä ja yläkerrassa. Näiden lisäkseni minulla on kymmeniä oppilaita talon ulkopuolella. Näille muille oppilaille en tule koskaan opettamaan kaikista tehokkaimpia tekniikoita, koska he eivät ansaitse niitä. Sinä olet päässyt vuosi vuodelta lähemmäs taloni olohuonetta, Shifu kertoi.
– Miksi kerrot minulle tästä vasta nyt?
– Luulin eiliseen asti, ettet oikeasti pidä Shaolin kung-fusta.
En voinut käsittää, mistä opettajani oli saanut sellaisen käsityksen. Olin käynyt hänen luonaan vuosittain vuosikymmenen ajan ja treenannut hänen opettamaan lajiaan elämäni jokaisena päivänä. Mitä muutakaan se voisi olla kuin syvää rakkautta lajia kohtaan?
– Mikä muutti mielesi minun suhteeni? kysyin kung-fu-mestariltani.
– Eilinen päivä oli käännekohta meidän molempien elämässä. Silloin ymmärsin, että pidät sittenkin Shaolin kung-fusta ihan oikeasti. Olen aina tiennyt, että pidät Shaolin kung-fusta vähän. Nyt tiedän, että pidät siitä vähintään yhtä paljon kuin minä itsekin, Shifu kertoi. – Tarkkailin sinua kymmenen vuotta ja nyt viimein luulen ymmärtäneeni, kuinka mielesi toimii. Nyt olet todella lähellä, että voit päästä sisälle kung-fu-perheeseeni.
– Miten se muuttaa elämääni? kysyin.
– Treeniohjelmasi muuttuu.
– Miten?
– En voi kertoa sitä etukäteen. Se jää nähtäväksi, opettajani vastasi.
– Tuleeko muita muutoksia?
– Kyllä. Paljon asioita muuttuu välillämme. Nimesi vaihtuu toiseksi ja käytännön järjestelyt myös muuttuvat. Jos olemme yhteistä kung-fu-perhettä, pääset opettamaan myös omia oppilaitani. Saat myös enemmän velvollisuuksia talon sisällä. Nämä asiat tapahtuvat ainoastaan, jos sinä haluat niitä itse, hän kertoi.
– Minä haluan, vastasin miettimättä asiaa yhtään sen enempää. En tiennyt vielä tuolloin, mihin olin lupautunut.
– Siinä tapauksessa harkitsen asiaa. Tarkkailen sinua vielä jonkin aikaa. Viimeisellä viikollasi saatat päästä kung-fu-perheeseemme sisään, hän kertoi ja jätti asian hautumaan välillämme.
Olin keskustelustamme hämilläni useita päiviä. Minulla ei ollut mitään hajuakaan kung-fu-linjamme eri tasoista, vaikka olinkin harjoitellut lajia yli kymmenen vuotta. Tiesin, että Shifu oli antanut eräille oppilailleen kiinalaisia nimiä, mutta en koskaan saanut selville, mitä se oikein merkitsi käytännössä. Idea kung-fu-perheeseen pääsemisestä tuntui samaan aikaan sekä mielenkiintoiselta että jännittävältä. Harjoittelustani tuli tuon keskustelun jälkeen jälleen tavoitteellista. Aiemmin sammunut intohimoni Shaolin kung-fua kohtaan roihahti liekkeihin. Minun oli saatava itselleni se titteli. Sen lupasin nuorelle itselleni, joka uhrasi suurimman osan nuoruutensa kesistä Kiinassa treenaten kung-futa. Se lupaus oli kuitenkin helpommin sanottu kuin tehty.

__________

Yllä oleva teksti on lyhennelmä pian julkaistavasta äänikirjasta. En itse asiassa päässyt tuona vuonna kung-fu-perheeseen sisään. :D Minulle suurin yllätys perhetyylistämme oli se, että perheeseen päästyäni lojaalius nousi uudelle tasolle. Jouduin antamaan sanani, etten harjoittele enää muiden Shaolin-linjojen alaisuudessa (!) Kiinalaisissa perhetyyleissä käsittääkseni tuo lojaalius omaa perhettään kohtaan on tärkeässä osassa. Voin toki olla väärässäkin, kuten lukuisissa muissakin lajiini liittyvissä asioissa.

Olen myynyt tuon tarinan oikeudet eräälle äänikirjatuotantoyhtiölle, niin en voi paljastaa tulevia tapahtumia vielä liian yksityiskohtaisesti. Kirjan julkaisun jälkeen voin avata tuota asiaa tarkemmin. :D
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 864
Lauteille: Syyskuu 2009
Paikkakunta: Dengfeng
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Perhetyylit kiinalaisessa kamppailulajiperinteessä

#6

Viesti Shaolinsi »

Mitä tuohon Alioppilaan kommenttiin tulee, niin meillä Wang-perheessä pääopettaja ei ole biologista sukua Wang-perheelle.
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5373
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Perhetyylit kiinalaisessa kamppailulajiperinteessä

#7

Viesti KungFuMiäs »

Tuo muiden tyylien harjoittelun kielto on mielenkiintoinen aihe ja varmasti monipuolinen. Minun näkemykseni mukaan se on suurilta osin uusi kehitelmä. Jos katsotaan ennen kulttuurivallankumouksen aikaa niin oli ihan arkipäivää että vakavasti treenaavat oppivat monilta eri mestareilta ja linjoilta. Siinä on toki voinut olla kaikenlaisia kultturelleja ja sosiaalisia koukeroita, yritän selittää:

"Kamppailu yhteisöistä" olen kuullut useissa eri paikoissa, esim. Bajin kehdossa Luotan kylässä vaikutti ennen kulttuurivallankumousta Zhang perhe, jolta suurinpiirtein kaikki päivän isoimmat linjat ovat oppinsa saaneet alunperin. Zhang perheen oppilaista monet (kaikki jäljellä olevat) kehittivät omat linjat, Han, Li, Ma perheet ym. Näillä perheillä on monesti myös materiaalia muista lähteistä, jotka elävät vielä lajin sisällössä. Tähän aikaan he harjoittelivat yhdessä ja vaihtelivat tietoa, erityisesti Guoshu instituutin (1930 aikaa) aikana nämä eri perheet olivat saman katon alla ja oppilaat harjoittelivat ristiin näiden eri opettajien kanssa (+ kaikkea muutakin mitä instituutissa oli). Sama oli Shanghaissa jossa Xinyi linjat kokoontuivat yhteen ja vaihtelivat tietoa ja taitoa (jotain 1930-1960 lukua), myös oppilaita lähetettiin eri opettajien välillä. Tänä aikakautena tiedetään että monet näistä mestareista muutti paljon tekemistään siitä mitä se oli aikaisemmin. Ja samaa Taiwanissa Xingyi/bagua/taiji piireissä oli useita eri opettajia ja oppilaat hakivat tietoa heiltä mahdollisuuksien mukaan. Nämä ovat mielestäni olleet hyvin terveitä yhteisöjä lajien kannalta ja siksi uskonkin että tämän aikakauden opettajat oli niitä kovia nimiä. Näistä yhteisöistä sitten kasvoi monen näköistä tekemistä, orgaanista kehitystä joka sitten loppuessaan muodosti tiukkoja koulukuntia (jotka harvoin tulevat toimeen keskenään). Sellaisia tapauksia on ollut jossa joku opettaja ei tullut toimeen toisen kanssa, niissä kuulee että on kielletty oppilaiden oppivan siltä toiselta munapäältä mitään. Ja näitä riitatapauksia on mielestäni muodostunut enemmän ja enemmän mitä lähemmäksi meidän moderneja aikoja tullaan. Monesti en edes tiedä onko mitään varsinaista riitaa, luultavasti taustalla enemmänkin taloudelliset syyt.

Historiassa lukee myös useista tapauksista jossa isä on vienyt poikaansa oppimaan ja laajentamaan taitoaan muiden kovien opettajien kanssa. Tämähän on ongelma jos me katsomme että lajit täytyy olla jotenkin muuttumattomia kokonaisuuksia, että perheen tyyli täytyy ylläpitää tiettyä sisältöä ja ulkonäköä yllä, tätä ideaa pidän myös kulttuurivallankumouksen jälkeisen ajan ideointina (toki ollut varmasti olemassa ennen myös, mutta sen normalisoituminen on mielestäni uusi asia). Mitä kauemmaksi historiassa mennään (mitä lähemmäksi aikaa jolloin näitä oikeasti käytettiin kamppailuun) niin sitä orgaanisempia nämä systeemit ovat olleet ja ajatus jostain puhtaasti säilytettävästä asiasta ei vain ole ollut. Sieltä haettiin oppia missä kovaa oppia oli.

Oma opettajani on kasvanut Pekingin kamppailuyhteisössä. Hän on mennyt neljän opettajan sisäpiiriin. En täysin tunne niitä koukeroita joita hän on kulkenut näissä asioissa, mutta ne ovat joka tapauksessa syvää kiinalaista kulttuuria. Mutta täyskieltoa oppimasta muuta se ei sisällä, muutenhan tämä ei olisi mahdollista. Hän on kertonut tarinaa mm. Wang Peishengistä joka olisi halunnut hänet oppilaaksi, mutta joutui kieltäytymään koska oli jo Feng Zhiqiangin opissa (nämä herrat eivät tulleet kuulemma toimeen). Ja suunnilleen kaikki kovat opettajat joita tiedän lähisukupolvista ovat oppineet monilta opettajilta ja ovat olleet usean opettajan sisäpiirissä. Erityisesti näissä isoissa kaupunkipiireissä, jossa opettaja buffet on ollut laaja.

Shaolinissa voi toki olla sitten ihan omat koukeronsa. Mutta tämän hetkinen mielipiteeni on että on vaikea sanoa nykypäivänä miten shaolinissa oikeasti asiat tehtiin ennen wanhaan (en muista mikä mielipiteeni oli viime kerralla shaolinista kirjottaessani, joku voi sen varmaan kaivaa esiin). Mielenkiintoisena juttuna törmäsin näissä Xinyi piireissäni seilatessani yhteen kirja käännökseen (ei yleisesti saatavilla) jossa verrattiin kahta maailmassa jäljellä olevaa Xinyi quan puta, toinen on kulkenut Ma perheessä ja toinen on Xinyi Ba porukalla. Ja vaikuttaa että xinyi ba jengin quan pu on aitoa kamaa. Joten voisi olla minulle mielenkiintoista joskus tutkia sitäkin puolta, kun nyt näihin xingyi-xinyi hommiin olen niin syventynyt viime aikoina.

Noniin sopivan sekava viesti oli varmaan. Mutta niin taitaa olla aihekin
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 864
Lauteille: Syyskuu 2009
Paikkakunta: Dengfeng
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Perhetyylit kiinalaisessa kamppailulajiperinteessä

#8

Viesti Shaolinsi »

Meillä tuo kielto ei ole ehdoton. Oma opettajani vei esimerkiksi vanhemman kung-fu-veljeni erään leijonatanssiopettajan paikkeille, kun tämä halusi oppia leijonatanssia. Muutaman kerran on käynyt myös niin, että opettajani on kutsunut jonkun tuntemattoman sedän katsomaan treeniämme. Tälle sedälle on annettu sitten tupakkaa/viinaa. Kyseinen henkilö on sitten kommentoinut tekemistäni. Joka kerta se on johtanut siihen, että tällainen tuntematon äijä on haukkunut minua jostakin osa-alueesta tai hyökännyt kimppuuni.

Minulla on ajoittain kommunikaatio-ongelmia opettajani kanssa (kielimuuri), mutta tällaisen johtopäätöksen olen tehnyt: Näitä laji/treenivierailuja ei koskaan tehdä ilman opettajani kanssa käytyä keskustelua.

Ennen kuin sain kiinalaisen nimeni, se oli yksi ja sama, mitä tein kamppailumielessä. Treenasin vuosia sitten Wing Tsungia Kuopiossa muutaman asteen verran ja esittelin lajia avoimesti Shaolin-opettajalleni, eikä hän sanonut asiasta mitään kielteistä.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 20866
Lauteille: Joulukuu 2007

Perhetyylit kiinalaisessa kamppailulajiperinteessä

#9

Viesti Lasse Candé »

Varmaan yksi iso ero on eri lajien ristiintreenaamisessa ja saman lajin eri linjoissa harjoittelun kanssa. Toinen iso ero lienee siinä, että jokainen eri yhteisö toiminee omalla tavallaan ja yleistäminen lienee vaikeaa.

Tuli myös sellainen mieleen ketjun aiemmasta keskustelusta, että olisiko tuo sana ”perhetyyli” tilannekuva jostakin menneestä ajasta, ainakin joissain tapauksissa? Tässähän on laajennettu perheen käsitettä lähioppilaisiin, mutta voisin kuvitella että monessa tapauksessa käsite on tarkoittanut biologista sukua/perhettä ja sitten myöhemmin tämä oppi on avattu myös muille?
Kuvake
Alioppilas
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5053
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Perhetyylit kiinalaisessa kamppailulajiperinteessä

#10

Viesti Alioppilas »

KungFuMiähen linjoilla olen itsekin tässä. Kokolailla kaikki kiinalaiseen kamppailuperinteeseen liittyvät tarinat pitävät sisällään jossain muodossa elementin, jossa jotain tyyliä harjoitellut henkilö x kohtaa mestari y:n, joka vetää käkättimeen niin vaivattomasti että henkilö x pyytää päästä mestari y:n oppilaaksi. Sitten on tarinoita, joissa tällainen useampaa tyyliä harjoitellut henkilö kehittää niiden pohjalta omansa ja nimeää sen - esimerkiksi Choy Lee Fut on legendan mukaan tyylin perustajan Chan Heungin kokoama munkki Choy Fookin ja mestari Lee Yau Sanin opetuksista sekä Chanin aiemmin sedältään oppimista jutuista. Tang langista kerrotaan, että se perustuu kahdeksantoista eri tyylin mestarien erityisiin tekniikoihin, jotka oli koottu yhteen näiden mestarien keräännyttyä Shaolinin temppeliin vaihtamaan tietotaitoa.

Vähemmän legendaarisia ja enemmän nykyisiä näkemyksiä edustaa esimerkiksi Brendan Tunksin toteamus:
​Mantis Boxing is a comprehensive system, having absorbed the techniques and principles of the major Northern Chinese schools of boxing. Its consolidation of diverse methods, as recorded in ancient manuscripts, categorises Tanglang as one of the earliest verifiable examples of a true ‘mixed martial art’.
Myös siinä yhdyn KungFuMiähen näkemykseen, että juuri noina aikoina kun on asiaan vihkiytyneitä tyyppejä harjoittelemassa ristiin ja hakemassa kokemuksia/opetuksia eri tyyleistä se kamppailutaito on kovimmillaan. Tässä on kuitenkin kyseessä sellainen puuhastelu, että se vaatii harjoittelukumppaneita. Mitä enemmän sen parempi, varsinkin jos näillä on pohjia eri lajeista ja eri tapoja tehdä asioita. Siinä huomaa aika äkkiä että mitkä asiat toimivat ja mitkä eivät toimi ja miten niitä asioita täytyy tehdä että ne toimivat. Ne koulut, joissa on jämähdetty treenaamaan samaa asiaa samalla porukalla suljettujen ovien takana ovat todennäköisesti hiipuneet pois viimeistään seuraavan sukupolven kohdalla tai, kuten monen nykyään Kiinassa treenattavan koulun kohdalla, ovat menettäneet sen toiminnan kamppailullisen ytimen. Ei siinä, näitä kouluja riittää eikä pelkästään Kiinassa, jossa Xu Xiaodong on toki viime vuosina vähän ravistellut juuri tätä osastoa.

Lajit ovat kuitenkin olleet systemoitu järjestelmä opettaa kamppailua eteenpäin sitä tarvitseville henkilöille. Siinä vaiheessa kun yhteiskunnallinen tilanne on sellainen, että harjoittelijoiden ei tarvitse osata kamppailua, olennaisemmaksi on monin paikoin noussut se opetusjärjestelmä, ei se mihin sillä pyritään. Ja siinä kohtaa saattaa nousta turhankin tärkeäksi esimerkiksi opetuslinjojen korostaminen, lajin periaatteiden poikkeuksellisuuden hehkuttaminen, omien "salaisten tekniikoiden" mystifioiminen ja liikesarjojen painottuminen opetuksessa. Varsinkin jos hommalla on tarkoitus tehdä rahaa, niin on menestyvän yrittäjän etu, että maksavat asiakkaat eivät kanna rahojaan toiselle palveluntarjoajalle. Tällöin on ymmärrettävää, että kaupungin eräs kung fu -opettaja ei halua että hänen oppilaansa treenaavat kaupungin toisessa kung fu -koulussa. Henkilöristiriitojen vaikutusta unohtamatta.
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 864
Lauteille: Syyskuu 2009
Paikkakunta: Dengfeng
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Perhetyylit kiinalaisessa kamppailulajiperinteessä

#11

Viesti Shaolinsi »

Kyllä. Tärkeintä on mielestäni, että harjoittelijat itse tietävät, minkälaista lajia treenaavat. Siinä oleellisinta on, että opettaja on avoin omille oppilailleen.

Olen kieltäytynyt noin sadasta oppilaasta viime vuosina, kun olen kokenut, ettei tarjoamani vaihtoehto ole järkevä heille. Perhetyylin oppimisessa on omat haasteensa ja heikkoutensa.

Salaisten tekniikoiden (en pidä termistä) merkityksestä miedän Wang-perheen osalta kirjoitin Salaiset tekniikat -ketjuun.

Minulla on televisiohaastattelu tulossa lähikuukausina. Toivon mukaan saan siinä herätettyä mielenkiintoa kiinalaista kamppailuperinnettä kohtaan myös suuren yleisön silmissä.

Ajatteleeko Suomen Tai Shin Mun -porukka, että he treenaavat perhetyyliä?
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 864
Lauteille: Syyskuu 2009
Paikkakunta: Dengfeng
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Perhetyylit kiinalaisessa kamppailulajiperinteessä

#12

Viesti Shaolinsi »

Mitä kulttuurivaikuttaja ja älykkö sanoo aiheesta? @Pyrkele
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 864
Lauteille: Syyskuu 2009
Paikkakunta: Dengfeng
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Perhetyylit kiinalaisessa kamppailulajiperinteessä

#13

Viesti Shaolinsi »

https://areena.yle.fi/1-62506272

Arto Nybergin ohjelmassa kerron meidän perhetyylin testistä. Vastuu jää kuulijalle. :D Ohjelma tulee uusintana tänään maanantaina 12.9.2022 YLE TV1 kello 15.55.
tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2514
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Perhetyylit kiinalaisessa kamppailulajiperinteessä

#14

Viesti tapsaattori »

Kiva kertoma tämä ja mukavan maanläheinen kerrontatapa🥰 siinå ei ollut yhtään sellasta yltiösivistyksellistä pönötystä

Minäkin haluan oppia miten olkapää otetaan pois paikoiltaan. Mulla on kokemusta vaan siitä kun iteltä lähti kerran paikoiltaan kravattirullin yhteydessä
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 16110
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Perhetyylit kiinalaisessa kamppailulajiperinteessä

#15

Viesti Kari Aittomäki »

Hehee, Nyyperi alkaa voida silminnähden vaikeasti kun suoraan kuvaat väkivallantöitä!
Se ei ole ihan tavanomaista esiintymistä se.
Etenkin kungfu kun on siviilipuolella yhä ladattu sellasella hippirauhasokeri-odotuksilla.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 52 kurkkijaa