Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. :boxing2:

Venyttelyn eri tyypit

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Kuvake
terssi
kylkeenpotkija
Viestit: 2903
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Tampere

Artikkeli - Venyttelyn eri tyypit

Viesti terssi »

Se on aika huono selitys, kun et anna mitään lihaa luiden ympärille. Eli perustele, miksi asiat muka näin ovat.

Jos asiakkaasi lukevat tätä ketjua, niin he toivottavasti ymmärtävät asioiden kontekstin, eivätkä säikähdä yksittäistä mielipidettä keskustelufoorumilla. Mielipidettä, jossa ei edes väitetä mitään kovin vahvasti. 😁

Jos taas nämä asiakkaat kuulevat täällä ensimmäistä kertaa, että oman terveyden takia on suotavaa liikkua muutenkin kuin vain venytellä, niin hyvä että lukivat.

Jos he nyt altistuvat ajatukselle, että voisi olla hyvä jopa priorisoida muita asioita kuin passiivista venyttelyä, niin hyvä.

Jos joku niistä hypoteettisesti syö pelkkää juustopitsaa, niin ei haittaa altistua ajatukselle, että voisi syödä muutakin. :jepa:

Mitä tulee ymmärryksen puutteeseen, niin sitä selvästi on liikkeellä. Siksihän täällä keskustellaan.
I'm like the man who singlehandedly built the rocket and went to the moon. What was his name? Apollo Creed?

http://www.facebook.com/tjjkproteam
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit: 93605
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang

Artikkeli - Venyttelyn eri tyypit

Viesti Mika »

Takaisin raiteilleen otsikkoaan vastaamaan tämän ketjun saisi vaikka niin, että esimerkiksi sinä, @terssi, kertoisit, millaisia venyttelyjä asiakkaillasi teetät.

Vastaan omasta puolestani. Yinjooga nyt on yinjoogaa, ja se on käsitelty. Kahvakuulailussa ja HIIT:ssä dynaamiset venyttelyt ovat osa lämmittelyrutiinejamme. Esimerkiksi alla olevalla videolla esiteltyjä harjoitteita teemme ainakin nykyään lähes joka treeneissä.

Paitsi enpä nyt löytänyt sitä videota. No, kirjoitin ne harjoitteet joskus ylös. Mutta tällä videolla on kanssa paljon hyviä harjoitteita. Muutenkin tuo Redefining Strength on hyvä vlogi. 👍

ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Viestit: 846
Lauteille: Syyskuu 2009
Paikkakunta: Dengfeng
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Artikkeli - Venyttelyn eri tyypit

Viesti Shaolinsi »

Ballistinen eli pumppaava venytys on monien ammattilaisten mielestä väärä (vahingollisin) tapa venytellä. Siinä venytetään normaalin liikkuvuuden yli pumppaavilla liikkeillä.

Shaolin kung-fussa meillä on runsaasti ballistista venyttelyä. Järkytyin asiasta, kun treenasin sitä ensimmäisiä kertoja, koska olin lukenut venyttelytyypin haitoista. Kokeilin kaikista huolimatta asiaa avoimin mielin.

Olen tehnyt nyt 15 vuotta ballistista venyttelyä elämäni jokainen päivä. Tämä venyttely onkin ainoa asia, jota olen tehnyt yleisen konsensuksen vastaisesti itselleni. Yhdellekään potilaistani en ole siitä huolimatta ohjannut yhtään pumppaavaa venytystä, vaikka minulla on siitä pitkä kokemus.

Ehkä joskus teen tästä tutkimusta, miten oppimillani ballistisilla liikkeillä voisi kuntouttaa tukirankavaivoja. Voi toki olla, että olen ollut väärä kaikki nämä vuodet. Mutta oppimillani liikkeillä olen saanut itselleni paljon hyötyä. Minulla on tästä ristiriitaiset tunnelmat.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit: 93605
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang

Artikkeli - Venyttelyn eri tyypit

Viesti Mika »

Tuossa artikkelissa, josta tämä ketju on poljettu pystyyn, sanotaan näin:
Ballistinen venyttely

Ballistisessa venyttelyssä venyttämiseen käytetään raajan tai vartalon liike-energiaa, jotta päästään yli normaalin liikkuvuuden. Se on nykivää, eikä sen käyttö ole suositeltavaa suuren loukkaantumisriskin takia. Lihakset eivät myöskään pääse siinä rentoutumaan, vaan venytysrefleksi pitää ne supistuneina, jolloin venymistä ei juuri pääse tapahtumaan. Ne voivat jopa jäykistyä jatkuvan venytysrefleksin laukaisemisen takia.
Olisin tuosta samaa mieltä – kun kyseessä on joku liikuntaa tai varsinkin liikkuvuutta edellyttävää liikuntaa vähän vähemmän harrastanut. Tätä lukeville ballistinen venyttely voi ihan hyvin olla yksi työkalu. Varovaisena ja vanhana suosittelisin silti ensin lämmittelemään kohdelihakset, jos tosiaan niitä liikeratoja viedään todella pitkälle.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit: 93605
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang

Artikkeli - Venyttelyn eri tyypit

Viesti Mika »

Tämän katsauksen mukaan mistään venyttelystä ei ole juuri mitään hyötyä. :D

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26642915/
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
terssi
kylkeenpotkija
Viestit: 2903
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Tampere

Artikkeli - Venyttelyn eri tyypit

Viesti terssi »

Mahtaako tuo katsaus kuitenkaan tulla siihen lopputulokseen... varsinkin kun siinä tarkastellaan (eri tyyppisten) venyttelyn akuutteja vaikutuksia uheilusuoritukseen. Eli siis alkuverryttelyn yhteydessä toteutetun venyttelyn vaikutuksia sitä seuraavaan urheilusuoritukseen.

Vai oliko tuo sinun linkin alustus läppä?
I'm like the man who singlehandedly built the rocket and went to the moon. What was his name? Apollo Creed?

http://www.facebook.com/tjjkproteam
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit: 93605
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang

Artikkeli - Venyttelyn eri tyypit

Viesti Mika »

Kuten monissa tutkimuksissa, tuossa on tarkasteltu aika rajattua ilmiötä vaikutuksineen. Venyttely on tietenkin laaja ilmiö liikunnassa ja urheilussa. Se on myös ollut kuuma peruna niin kauan kuin muistan eli ainakin yli 20 vuotta. Vielä ysärillä staattiset venyttelyt olivat ihan peruskauraa treenien alussa monissakin lajeissa. :D
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit: 6378
Lauteille: Lokakuu 2009

Artikkeli - Venyttelyn eri tyypit

Viesti Ile »

Joo, 80-luvulla kamppailleiden keskeiset mielikuvat kyseiseltä vuosikymmeneltä koostuvat neonväreistä, Final countdownista, Berliinin muurin murtumisesta ja pitkäkestoisista venytyksistä. :)

Erikseen vielä varoitettiin, ettei saa ”nykyttää” edestakaisin. :)

Jos hyvässä kunnossa ollakseen tarvitsee pitkiä venytyksiä, niin hyvä puoli on, että vaikutuksetkin näyttäisivät olevan pitkäkestoisia.

Arvioisin, että en ole pariinkymmeneen vuoteen tehnyt yhtäkään varsinaista pitkäkestoista venytystä ja silti koen aika monella mittarilla olevani ja olleeni juuri tänä aikana elämäni kunnossa niin kamppailijana kuin yleisliikunnallisestikin.

Sen myönnän että jalkaa en saa enää nostettua niin korkealle kuin 80-luvun puolessa välissä.😊
Kuvake
terssi
kylkeenpotkija
Viestit: 2903
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Tampere

Artikkeli - Venyttelyn eri tyypit

Viesti terssi »

Mika kirjoitti: helmi 22, 2023, 08.32 Kuten monissa tutkimuksissa, tuossa on tarkasteltu aika rajattua ilmiötä vaikutuksineen. Venyttely on tietenkin laaja ilmiö liikunnassa ja urheilussa. Se on myös ollut kuuma peruna niin kauan kuin muistan eli ainakin yli 20 vuotta. Vielä ysärillä staattiset venyttelyt olivat ihan peruskauraa treenien alussa monissakin lajeissa. :D
Sanoisin, että myös treeniä tai urheilusuoritusta edeltävä venyttely on itsessään ollut kuuma peruna pitkään. Tuo katsaus tuo selvennystä useampaan aspektiin siihen aiheeseen, tutkimusten näkökulmasta.
I'm like the man who singlehandedly built the rocket and went to the moon. What was his name? Apollo Creed?

http://www.facebook.com/tjjkproteam
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit: 93605
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang

Artikkeli - Venyttelyn eri tyypit

Viesti Mika »

Tässähän se varsinainen tutkimusteksti sitten on:

https://cdnsciencepub.com/doi/10.1139/apnm-2015-0235
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit: 6378
Lauteille: Lokakuu 2009

Artikkeli - Venyttelyn eri tyypit

Viesti Ile »

Ile kirjoitti: helmi 22, 2023, 09.55 Arvioisin, että en ole pariinkymmeneen vuoteen tehnyt yhtäkään varsinaista pitkäkestoista venytystä ja silti koen aika monella mittarilla olevani ja olleeni juuri tänä aikana elämäni kunnossa niin kamppailijana kuin yleisliikunnallisestikin.
Lisättäköön nyt tähän, että olen melkein neuroottinen sen suhteen, että osana alkuverryttelyä/lämmittelyä käyn päivän treenin keskeiset lihasryhmät ja liikelaajuudet läpi lyhytkestoisin venytyksin tms. ja samoin jälkikäteen joidenkin tuntien sisällä.

Kaikkien yksityiskohtien todellisesta merkityksestä en osaa mitään kovin analyyttisestä sanoa, mutta ainakin on viimeiset noin 7-8 vuotta säännöllinen voimaharjoittelu sujunut ilman remppoja. Sitä ennen oli hetken aikaa ongelmaa olkapään kanssa mutta se meni ohi eikä tullut takaisin, kun siirryin penkkipunnerruksessa kunnon voimanostotyyppiseen tekniikkaan.
Kuvake
Antti
etupotkija
Viestit: 2904
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Liikuntafilologia

Artikkeli - Venyttelyn eri tyypit

Viesti Antti »

Mika kirjoitti: helmi 22, 2023, 07.35 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26642915/
Abstraktista:
Considering the small-to-moderate changes immediately after stretching and the study limitations, stretching within a warm-up that includes additional poststretching dynamic activity is recommended for reducing muscle injuries and increasing joint ROM with inconsequential effects on subsequent athletic performance.
Eli venyttelyä ja sitä seuraavaa dynaamista toimintaa suositellaan vammojen välttämäiseksi ja liikelaajuuden lisäämiseksi, mutta vaikutusta suoritukseen sillä ei juurikaan ole. Ilmeisesti katsaukseen ei sisältynyt alkulämmittelyjä, joissa ei olisi ollut venyttelyn lisäksi tuota "dynaamista toimintaa", joten venyttelyn merkitys jää ilmeisesti epäselväksi.

Itsehän teen säännöllisesti 1800-lukulaisia harjoitteita, jotka eivät sisällä staattista venyttelyä: esim. lonkkaa avataan taivuttamalla polvia jalkaterät ulkokierrossa, nilkkoja, olkapäitä ja ranteita pyöritellään, jne. Tai no, saksilainen alkujumppa sisältää yhden venytyksen, jonka tarkoitus on avata rintakehää, jossa pari vetää käsiä yhteen suorittajan selän taakse, mutta korvaan tämän säännöllisesti heittelemällä käsiä vastaavaan suuntaan. Toisaalta välillä teen PV:n "viralliset" venytykset, koska niiden jälkeen on ihan mukava olo.
Antti Ijäs
Studia dimicatoria (blogi), Zotero-profiili (julkaisuja)
"Öyh, öyh, öyh, karjasi sika ja ryntäsi pimeässä Eenokin ylitse ovelle." (Tuulispää 28.9.1928.)
Mika Väyrynen
munillepotkija
Viestit: 943
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Artikkeli - Venyttelyn eri tyypit

Viesti Mika Väyrynen »

Mulle venyttely on ollut hankala asia. Kokeillut ties mitä menetelmiä, astangajoogaakin. Useimmiten sai vain lihakset kipeiksi ja tukkoon. Muutama vuosi sitten aloin tutkailla kehoni tasapainoa lihasvoiman ja notkeuden suhteen. Huomasin niiden olevan päin mäntyä, lantio vinossa jne. Aloin työstää asiaa ja samalla etsin omalle kehollinen sopivia venyttelytapoja. Teen nykyään pitkälti samaa rutiinia. Se ei enää notkeuttani lisää mutta ylläpitää saavutettua. Se riittää mulle. En seuraa mitään systeemiä mutta teen sitä minkä olen todennut sopivan itselle. Lihakset ei kipeydy ja olo venyttelyn jälkeen varsin freesi. 2-3 krt viikossa puolisen tuntia kerrallaan riittää notkeuden ylläpitoon. Btw: lihastreeniä pitää tehdä. Jos ei ole mitä venyttää niin on paha venyttää... Noissa kuvissa 54 ja 55 vuotiaana. Tuossa se tällä systeemillä pysyy ja riittää mulle. En muuten ole luontaisesti yhtään notkea.

Kuva

Kuva

Valvomo: Sallittu BBCode, jotta kuvat näkyvät.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit: 93605
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang

Artikkeli - Venyttelyn eri tyypit

Viesti Mika »

UKK-insituutti on julkaissut lyhyehkön suomennoksen staattisen venyttelyn meta-analyysista.

https://ukkinstituutti.fi/ajankohtaista ... ua-tietoa/

Lyhyesti: hyödyt ovat pieniä ja kohdistuvat enemmän liikkumattomiin ja iäkkäisiin.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit: 3360
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Artikkeli - Venyttelyn eri tyypit

Viesti Jasse »

Mitä hyötyjä siitä staattisesta venyttelystä on tai ole? Oman käsitykseni mukaan staattisella venyttelyllä ei ole koskaan haettukaan muuta hyötyä kuin liikkuvuuden lisäämistä. Mutta onko siis niin että nykypäivän tutkimustulokset ja autoriteetit ovat sitä mieltä että staattisella venyttelyllä ei ole käyttöä liikkuvuuden lisäämisessä?

Seuraajat

Kuvake
Antti
Kuvake
Jasse
Kuvake
terssi
Kuvake
Toni