Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. :boxing2:

Wado-ryu karate

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Lasse J
reiteenpotkija
Lauteille: Marraskuu 2009
Aiheet: 0
Etulaji: 少林寺流空手道
Sivulajit: Ryukyu Kobujutsu, Yang Taiji Quan
Takalajit: Wadoryu karate, Kokondo karatejutsu, Shorinjiryu Renshinkan, Xing Yi Quan

Wado-ryu karate

Viesti Lasse J »

Koitin lainata Timoa (”selviä valokuvatodisteita, että gedanbaraigamaeta on muutkin opettajat käyttäneet omien kumite-harjoitteidensa hyökkääjän aloitusasentona”), mutta jostakin syystä lainaa -nappi ei ole vähään aikaan toiminut iOS:n Safarissa. Mutta tässä yksi kuvatodiste jossa Chotoku Kyan seuraa oppilaidensa harjoittelua. Vasemmanpuoleisella kaverilla gedanbaraikamae ja oikeanpuoleisen asento löytyy Kusankusta aika alkupäästä.

Kuva
Si vis pacem, para bellum
Lasse Candé
etupotkija
Lauteille: Joulukuu 2007
Aiheet: 212

Wado-ryu karate

Viesti Lasse Candé »

Tuo on äkkiseltään kuvatodiste pelkästään siitä että tuollainen kuva on otettu.

Jos tuo olisi kuvatodiste hyökkääjän alkuasennosta, tulisiko tämä tulkita sitten myös niin, että tuo on kuvatodiste puolustajan alkuasennosta? Minun mielestäni jos logiikkaa seuraa, se olisi tämä.

Siksi on jätettävä jäljelle vahva epäilys siitä, että kuvassa halutaan näyttää kuka on opettaja, ketkä ovat oppilaita ja että oppilaat näyttävät tekevän mahdollisimman karateisen näköisiä asioita.

Kuva on myös luultavasti erittäin uusi, suhteutettuna Funakoshin japanilaisen karaten alkuaikoihin, eikä ole mitään takuita ettei asento tavalla tai toisella tule sieltä tuonne. Kuten jo aiemmin olen esittänyt, ”gedanbarai-kamae” on käytännöllinen väline Shotokan tyyppiseen ippon (/nihon/sanbon/…) kumiteen, jossa hiihdetään zenkutsudachissa.

Luulen että juuri tällaisissa asioissa okinawalainen karate on voinut kehittyä niin, että tuollainen ei esimerkiksi ole kuinka kuvassa opettajana toimivaa Kyania itseään opetettiin. Tämä tosin on pelkkää spekulaatiota, mutta uskon että Funakoshi on ollut tärkeä hahmo noiden logistisesti tehokkaiden treenimuotojen kehityksessä ja että ne ovat sitten levinneet myös Okinawalle.
One, Two, TEN!
HA-HA-HA-(…)-HA-HA.
Keep the change, ya filthy animal!

Lassen treenituumailuja fiiliksen mukaan
Kuvake
TimoS
etupotkija
Lauteille: Tammikuu 2005
Aiheet: 436
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate

Wado-ryu karate

Viesti TimoS »

Tässä vielä pari kuvaa, joissa tuo gedanbaraigamae näkyy

Kuva
Kuvassa Kyanin oppilaat Okuhara Bunei ja Nakazato Joen, todennäköisesti treenaavat Passaita

Kuva
Kuvassa Kyan jonkun oppilaansa kanssa, sangen selvästi Passai-kataa treenaavat tässäkin kuvassa

Sitten tietenkin näitä still-kuvia, jotka eivät välttämättä todista juurikaan mitään
Kuva
Shimabukuro Eizo

Kuva
Joe Lewis, joka oli aikoinaan Eizo oppilas

Kuva
Joe Lewis jonkun ihan tuntemattoman tyypin kanssa. Taas tuo gedanbaraigamae
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
Lasse J
reiteenpotkija
Lauteille: Marraskuu 2009
Etulaji: 少林寺流空手道
Sivulajit: Ryukyu Kobujutsu, Yang Taiji Quan
Takalajit: Wadoryu karate, Kokondo karatejutsu, Shorinjiryu Renshinkan, Xing Yi Quan

Wado-ryu karate

Viesti Lasse J »

”Joe Lewis jonkun ihan tuntemattoman tyypin kanssa”

Näyttäisi tuo tuntematon tyyppi olevan Chuck Norris 😉

Si vis pacem, para bellum
Kuvake
TimoS
etupotkija

Wado-ryu karate

Viesti TimoS »

Lasse J kirjoitti: huhti 7, 2023, 12.58 ”Joe Lewis jonkun ihan tuntemattoman tyypin kanssa”

Näyttäisi tuo tuntematon tyyppi olevan Chuck Norris 😉
Tiedän. Äänensävyt ei oikein välity tekstistä ;)
Timo Saksholm

Kuvake
TimoS
etupotkija

Wado-ryu karate

Viesti TimoS »

Lasse Candé kirjoitti: huhti 6, 2023, 16.15 Mutta enemmän Wadoon, kontrollointiaspekti kumite gatassa tulee mitä varmimmin lähes yksinomaan Shindo Yoshinryusta.
Juolahti tässä mieleen, että puhummekohan me samasta asiasta tuolla hyökkääjän käden kontrolloinnilla. Minä tarkoitan sillä tällaisia juttuja, joita löytyy Otsukan kumitegata-videolta
Kuva
Tai
Kuva

Tässä sitten vertailun vuoksi yksi kohta yhdestä Motobun kumiteista
Kuva

Tällaisten yksityiskohtien vuoksi pidän Motobun vaikutteita Wadon kumitegatoissa melko todennäköisenä. Varmastihan näitä tuskin voi kukaan enää sanoa, kun ei ole aikakonetta, jolla voisi mennä katsomaan ja mahdollisesti keskustelemaan sekä treenaamaan näiden mestareiden kanssa
Timo Saksholm

Lasse Candé
etupotkija

Wado-ryu karate

Viesti Lasse Candé »

Noissa molemmissa Wadon kuvissa on kuzushi, joka lukitsee parina olevan Jiro Ohtsukan paikoilleen.

Ja kuzushi juuri tulee Wadoon Shindo Yoshinryusta.

En äkkiseltään näe Motobun kuvassa samaa.

(Kuzushi tarkoittaa karkeasti tasapainon rikkomista. Noissa siten, että liikkuminen vaikeutuu.)
One, Two, TEN!
HA-HA-HA-(…)-HA-HA.

airakti
munillepotkija
Lauteille: Marraskuu 2007

Wado-ryu karate

Viesti airakti »

Suuresti arvostamani Sensei Rob Zwatrjes (RIP) sanoi usein että ei kannata panostaa voimaan, vaan tekniikkaan, koska ihminen on vain vähän aikaa elämästään vahva. Tuolloin 90-luvulla uskoin mitä sensei sanoi. Ehkä :-) Synnyin -63, olin aika vahva 20 vuotiaana, nyt olen 61v, ja olen paljon vahvempi kuin olin 20v. Olen ollut aika vahva yli 40 vuotta, ja mitä olen seurannut kuntosalilla parhaimpia, niin 70v äijät nostaa penkiltä 150 kg, ja kyykkäävät yli 200kg, noihin tuloksiin en koskaan pääse, mutta ovat motivaattoreitani. Vielä aion olla voimissani vähintään 10v. Rob oli väärässä, ihminen voi olla suurimman osan elämästään vahva, ja sitä on vaikea tekniikalla voittaa. Tekniikka on aina ollut mulle tärkein ja pääasia, mutta, kun tappelussa/ itsepuolustuksessa on tullut tilanteita, niin kyllä on menty fiftysixty Rob itse näytti suksipussilta, joten varmaan motiivit tekniikan puolesta puhuivat sen takia.
TimppaA
Lasse Candé
etupotkija

Wado-ryu karate

Viesti Lasse Candé »

Jos nuo 70v äijät panostaisivat (menneisyydessään siis) vaikka moderniin itsepuolustukseen ja fysiikkaan sillä antaumukseella mikä puhtaassa fysiikassa tuottaa noita tuloksia, en usko itsepuolustuspotentiaalin jäävän alhaisemmaksi, vaan päinvastoin.

Wado taas erikoistuu. Ei se ole ylipäätään optimaalinen noihin, kuten ei toisaalta ole pelkkä punttikaan. Noilla ei ollut samoja mahdollisuuksia, mutta olisivat saaneet ainakin hyvää nyrkkeilyä ja painia Suomessa. Jopa judoa.

En halua neuvoa senpaita, mutta joskus on hyvä ottaa pointista se paras pihvi, mitä varten se pointti on ihan alkujaan tehty.
One, Two, TEN!
HA-HA-HA-(…)-HA-HA.

Lasse Candé
etupotkija

Wado-ryu karate

Viesti Lasse Candé »

Tämä sanottuna, on vahva tausta-ajatus Wadossa, että heikompi voi voittaa vahvemman. Oikeastaan yksi pääideoista.

Se on tietenkin ”epätotta”, jos ei taktinen tai taidollinen taso riitä. Fyysinen voima on vahva realiteetti kamppailussa, olkoon kamppailu minkämuotoista tahansa.

Mutta budo ylipäätään vain käsittelee näitä ideoita. On yksilön omalla vastuulla rakentaa juuri hänelle sopiva kokonaisuus.
One, Two, TEN!
HA-HA-HA-(…)-HA-HA.

airakti
munillepotkija

Wado-ryu karate

Viesti airakti »

Lueskelin ketjua, koska on aika lopettaa kamppailu. Omasta mielestäni ei koskaan. Kaikenlaista nyyhkytarinaa ja valitusta, mulla on sitä ja tätä... Jotain Thai, tai kick boxingia voi olla vaikea harrastaa kilpatasolla, mutta olen aika varma, että noissakin lajeissa on jotain muitakin ryhmiä kuin kilparyhmä, joten varmasti voi harrastaa siten kuin itselle sopii, juttele opettajan kanssa. Meille Wadokaniin tuli kaksi vuotta sitten, nuori oppilas aloittamaan, ei se ollut kuin 92v, siitä tuli mun idoli. Potki pädejä ja löi kohtuu lujaa. Arkkitehti ammatiltaan, teki hommia vielä silloin. Nyt ei ole vuoteen näkynyt treeneissä, toivottavasti on vielä hengissä ja hyvässä hapessa. Wado on siitä hyvä tyylisuunta, että jäkitetään vanhuksille sopivissa asennoissa :-)
TimppaA
Lasse Candé
etupotkija

Wado-ryu karate

Viesti Lasse Candé »

Olen saanut vaikutelman, että suurimmassa osassa Wado-porukoitten vyökoevaatimuksia on joko 1 kyu tai 1 dan, että on pitänyt joskus heittää jostakusta: ”Onkohan se vielä hengissä?”
One, Two, TEN!
HA-HA-HA-(…)-HA-HA.

airakti
munillepotkija

Wado-ryu karate

Viesti airakti »

R.I.P Seppo Tarkkonen. Seppo oli Wadokanin puuhamies noin 50v. Aina avulias ja ystävällinen kaikille ihmisille. Kevyet mullat.
TimppaA
Lasse Candé
etupotkija

Wado-ryu karate

Viesti Lasse Candé »

Huh.

Kova saavutus.

Osanotto läheisille ja kaikille veljille ja siskoille lajissanme. Respect!
One, Two, TEN!
HA-HA-HA-(…)-HA-HA.

halmehe
munillepotkija
Lauteille: Elokuu 2009
Aiheet: 12

Wado-ryu karate

Viesti halmehe »

airakti kirjoitti: kesä 8, 2024, 18.08 Lueskelin ketjua, koska on aika lopettaa kamppailu. Omasta mielestäni ei koskaan. Kaikenlaista nyyhkytarinaa ja valitusta, mulla on sitä ja tätä... Jotain Thai, tai kick boxingia voi olla vaikea harrastaa kilpatasolla, mutta olen aika varma, että noissakin lajeissa on jotain muitakin ryhmiä kuin kilparyhmä, joten varmasti voi harrastaa siten kuin itselle sopii, juttele opettajan kanssa. Meille Wadokaniin tuli kaksi vuotta sitten, nuori oppilas aloittamaan, ei se ollut kuin 92v, siitä tuli mun idoli. Potki pädejä ja löi kohtuu lujaa. Arkkitehti ammatiltaan, teki hommia vielä silloin. Nyt ei ole vuoteen näkynyt treeneissä, toivottavasti on vielä hengissä ja hyvässä hapessa. Wado on siitä hyvä tyylisuunta, että jäkitetään vanhuksille sopivissa asennoissa :-)
Tiedä kamppailusta, mutta lajien yhteisestä nimittäjästä löytyy kulmaa mitä tutkia vaikka missä kondiksessa.
parempi etsiä hyvää opettajaa 10v kuin treenata huonon johdolla

Seuraajat

airakti
ALehtonen
Aleksandr
Antruu
AnttiA
Kuvake
AriJ
Asgeir
Kuvake
Eizei