Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle.
Parhaat drinkit ja valmistusohjeita
Valvoja: Valvoja
-
- etupotkija
- Lauteille: Joulukuu 2004
- Etulaji: HIIT, girya
- Sivulajit: pilates, yinjooga
- Takalajit: Tanglang
Näitä listoja on tietysti vaikka minkälaisia. Tämä sadan drinkin listaus on mielestäni ihan hyvä. Osa drinkeistä on hieman erikoisempia, mitä pidän toisaalta ihan hyvänä. Varsinkin mitä tuntemattomampiin sivustoihin mennään, sitä oudompia juomaohjeita näkyy − eikä siis niin hyvällä tavalla
Jos maallikko alkaa suunnitella juomasekoituksia, voi se joissakin harvoissa tapauksissa onnistua pienellä kokemuksella ja intuitiolla, mutta sellainen peruskäsitys drinkeistä auttaa melkoisesti. Juomasekoituksien kemia on purettu helppohin osiin, joiden kautta se maailma alkaa avautua nätisti. Se filosofia, että on olemassa vain kuusi erilaista drinkkiä, joiden johdannaisia kaikki muut ovat, pätee yllättävän hyvin.
Niin tai näin, tässä vaiheessa en enää muista kaikkia sekoittelemiani drinkkejä, koska aloitin instaamisenkin vasta tänä keväänä, mutta varmuudella olen sekoitellut näistä 70 drinkkiä. Noita loppuja voisi olla mielenkiintoinen kokeilla jossain vaiheessa. Ihan jokaiseen eivät raaka-aineeni tällä hetkellä riitä, mutta varastojen täydentäminen on osa harrastusta.
https://www.socialandcocktail.co.uk/top-100-cocktails/
Viikonloppuna sekoittelin yhden niin hyvän drinkin, että sen ohjeen jaan. Tai sekoittelin useammankin maistuvan juoman, mutta tämä on enemmän sellainen, että sitä ei näe ihan joka paikassa (eikä varmaan kovin monessa baarissa).
Jos maallikko alkaa suunnitella juomasekoituksia, voi se joissakin harvoissa tapauksissa onnistua pienellä kokemuksella ja intuitiolla, mutta sellainen peruskäsitys drinkeistä auttaa melkoisesti. Juomasekoituksien kemia on purettu helppohin osiin, joiden kautta se maailma alkaa avautua nätisti. Se filosofia, että on olemassa vain kuusi erilaista drinkkiä, joiden johdannaisia kaikki muut ovat, pätee yllättävän hyvin.
Niin tai näin, tässä vaiheessa en enää muista kaikkia sekoittelemiani drinkkejä, koska aloitin instaamisenkin vasta tänä keväänä, mutta varmuudella olen sekoitellut näistä 70 drinkkiä. Noita loppuja voisi olla mielenkiintoinen kokeilla jossain vaiheessa. Ihan jokaiseen eivät raaka-aineeni tällä hetkellä riitä, mutta varastojen täydentäminen on osa harrastusta.
https://www.socialandcocktail.co.uk/top-100-cocktails/
Viikonloppuna sekoittelin yhden niin hyvän drinkin, että sen ohjeen jaan. Tai sekoittelin useammankin maistuvan juoman, mutta tämä on enemmän sellainen, että sitä ei näe ihan joka paikassa (eikä varmaan kovin monessa baarissa).
-
- etupotkija
- Lauteille: Joulukuu 2007
Mutta mitkä ne kuusi drinkkiä ovat?
-
- etupotkija
Tämä ajatus on peräisin Cocktail Codexin kirjoittajilta. Kirja on hyllyssäni. Valitettavasti joillakin blogisivustoilla − nämä ovat niitä joiden päätarkoitus on ajaa liikennettä sisään, ei missään nimessä aiheen eli cocktailien syvällisempi tarkastelu − lähde jätetään mainitsematta, mutta tällä sivustolla on toimittu oikein. Kirjoitan silti ensin listana ne kuusi.
https://www.revelanddelight.com/what-ar ... cocktails/
- The Old-Fashioned
- The Martini
- The Daiquiri
- The Sidecar
- The Whiskey Highball
- The Flip
https://www.revelanddelight.com/what-ar ... cocktails/
-
- etupotkija
Kiitoksia!
Daiquirin googlailu vei wikipediasivulleen, missä mainittiin että on yksi kuudesta. Mutta eri listassa.
Äkkiseltään näyttää, että tämä on ainakin vanha lähde (1948) tuollaiselle ajatukselle.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Fin ... ing_Drinks
Tässä on Manhattan ja Jack Rose, mutta ei ole Whiskey Highballia eikä Flipiä. Loput neljä ovat samoja.
Koska en tiedä mitä nimien takana on, en osaa ottaa kantaa eron suuruuteen.
Joka tapauksessa yksi hyvä lähtökohta leikkimiselle.
Daiquirin googlailu vei wikipediasivulleen, missä mainittiin että on yksi kuudesta. Mutta eri listassa.
Äkkiseltään näyttää, että tämä on ainakin vanha lähde (1948) tuollaiselle ajatukselle.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Fin ... ing_Drinks
Tässä on Manhattan ja Jack Rose, mutta ei ole Whiskey Highballia eikä Flipiä. Loput neljä ovat samoja.
Koska en tiedä mitä nimien takana on, en osaa ottaa kantaa eron suuruuteen.
Joka tapauksessa yksi hyvä lähtökohta leikkimiselle.
-
- etupotkija
Tuo onkin mielenkiintoinen listaus, kiitos. Erot ovat selvät noiden kahden drinkin osalta, mutta palaan tähän tuonnempana. Ehtinen viikonloppuna taas vähän harrastella, joten siinä yhteydessä on luontevaa kirjoitella tähän ketjuun. Perästä kuuluu!
-
- etupotkija
Sitä ennen lausuttakoon pari sanaa James Bondista: hän on väärässä ja useammastakin syystä. Ehkä Ian Fleming oli oman aikansa punkkari
Siihen on loogiset syynsä, miksi yhdet juomat sekoitetaan ja toiset ravistetaan. Martini tehdään sekoittamalla, vaikka James Bond sitten aina haluaakin sen ravistettuna. Tätähän on sitten oikein testattu, myös Suomessa. Kannattaa viihde- mutta myös tietoarvon vuoksi lukaista tämä kevyt artikkeli. Anu Hopia on elintarvikekehityksen tutkimusprofessori Turun yliopistossa.
https://molekyyligastronomia.fi/maailma ... -ratkaisu/
Siihen on loogiset syynsä, miksi yhdet juomat sekoitetaan ja toiset ravistetaan. Martini tehdään sekoittamalla, vaikka James Bond sitten aina haluaakin sen ravistettuna. Tätähän on sitten oikein testattu, myös Suomessa. Kannattaa viihde- mutta myös tietoarvon vuoksi lukaista tämä kevyt artikkeli. Anu Hopia on elintarvikekehityksen tutkimusprofessori Turun yliopistossa.
https://molekyyligastronomia.fi/maailma ... -ratkaisu/
-
- etupotkija
Hyvä teksti kaikkinensa ja mukavasti huumoria mukana.
On myös melkoisen asiallista meininkiä selvitellä noita tuollaisella tarkkuudella.
Tuo kannattaa lukea kokonaisuudessaan, mutta ketjun valmistusohjeosioon viitaten, tämä voisi olla hyvä poiminta:
Minulle kajahti jo pienenä korvaan Bondin tilaus siten, että sekoitettu olisi se normitapa ja Bond vaatii tästä poikkeavaa menetyelyä. Tämä tietenkin onkin selvää, mutta täytyyhän se silti sanoa.
On myös melkoisen asiallista meininkiä selvitellä noita tuollaisella tarkkuudella.
Tuo kannattaa lukea kokonaisuudessaan, mutta ketjun valmistusohjeosioon viitaten, tämä voisi olla hyvä poiminta:
Nämä seuraavat cocktail-valmistuksen shaken-vs-stirred -perussäännöt opimme Helsinki Distilleryn Kai Kilpiseltä:
1. Kun juoman raaka-aineet ovat pääasiassa kirkkaita alkoholijuomia, cocktail valmistetaan sekoittamalla. Se on siis STIRRED.
2. Kun juoman reseptissä on mukana mehuja, rasvaisia raaka-aineita, kananmunan valkuaista tai muita huonosti veteen ja alkoholiin liukenevia raaka-aineita, cocktail valmistetaan ravistamalla. Se on SHAKEN.
3. Molemmissa tapauksissa tavoitteena on sekoittaa raaka-aineet, viilentää juoma jäiden avulla, sekä laimentaa juomaa jäiden sulavedellä.
4. Ravistamalla valmistetuissa cocktaileissa tavoitteena on raaka-aineiden sekoittamisen lisäksi tuoda juomaan haluttuja rakenteita, kuten emulsioita, vaahtoja ja/tai suspensioita. Emulsiot ja vaahdot syntyvät raaka-aineiden pinta-aktiivisista aineista, kuten lesitiinistä ja/tai proteiineista. Emulsio tarvitsee syntyäkseen tietysti myös rasvaa, joten emulsiojuomien raaka-aineissa on mukana myös rasvaa, kuten kermalikööriä.
Sekin opittiin Kai Kilpiseltä, että Martini valmistetaan aina sekoittamalla. Että, jos kaveri tiskin takana pyytää martininsa ravistettuna, kaveri on ihan varmuudella James Bond.
Minulle kajahti jo pienenä korvaan Bondin tilaus siten, että sekoitettu olisi se normitapa ja Bond vaatii tästä poikkeavaa menetyelyä. Tämä tietenkin onkin selvää, mutta täytyyhän se silti sanoa.
-
- etupotkija
Jatkan joskus tuonnempana noista jaotteluista.
Treenailin viikonloppuna, mutta niistä drinkeistä ei yksikään ollut mikään mullistava kokemus. Vähän sellainen on rajani tässä ketjussa. Mutta tänään on taas perjantai, joten katsotaan mitä tapahtuu. Huominen vierähtää yhden kaverini häissä, joten miksologia jää tähän iltaan tältä viikonlopulta.
Puhutaanpa vähän termeistä. Oma erittäin subjektiivinen näkemykseni on se, että miksologi on henkilö, joka ymmärtää drinkkejä molekyylitasolla ja osaa luoda jotakin uutta. Siksi se, että Insta-profiilini on mixologymika, on samanlaista huumoria kuin toinen Insta-profiilini, kasvikeisari. Kyllä minä drinkkien sekoittamisen ja huonekasvien hoitamisen perusteista jotakin ymmärrän, mutta olen kaukana miksologista tai mistään hiivatin keisarista
Baarimestari on hyvä termi. Jos joku on töissä keskikaliakuppilassa vääntämässä hanaa, hän tuskin itsekään ajattelee itseään baarimestarina. Sellainen hän silti virallisesti on. Mutta jos joku on töissä vaikka Tiimassa, hän on kaikkien mielestä baarimestari. Ne baarimestarit kisaavat jatkuvasti ja vieläpä menestyvät. Tiima on maamme tasokkaimpia drinkkibaareja.
Ketjun alkupäätä ja sinne kirjoittaneita en muista, eikä sillä ole nyt väliä, mutta viime aikoina ketjuun kirjoittaneista @Jorge on se, jota minä kutsuisin baarimestariksi, kotibaarimestariksi jos tarkkoja olemme, ja mehän olemme. Äijällä on kokemusta ja näkemystä. Hänen soisi kirjoittavan tähän ketjuun paljon useammin
Aion muuten lähiaikoina kokeilla Jorgen ohjeella inkiväärioluen keittämistä itse. Minäkin olen sitä mieltä, että ginger ale on lasten mautonta limpparia, ja ginger beer on sitten aikuisten juomaa. Jos itse saan päättää, join viimeisen ginger aleni muutama päivä sitten. Kumpikin on nimestään huolimatta alkoholitonta. Jorge on jakanut tuon ohjeen yhdessä pienessä, drinkkien sekoittamiseen tarkoitetussa WhatsApp-ryhmässä.
Pääsemme aasinsillan kautta ravistimiin eli kansankielellä sheikkereihin. Drinkkien rakentaminen on ihan jokaiselle tuttua: ainesosat yksinkertaisimmillaan vain kaadetaan juomalasiin. Sitten kun yhtälöön lisätään ravistin, puhutaankin jo vähän erilaisesta drinkkien sekoittelusta. Ravistimet ovat yleistyneet. Olen viimeisen vuoden sisällä nähnyt niitä ihan Cittareissa ja Prismoissa, ja kesällä yksi kaverini haki Alkosta pullon Cointreauta, ja sen mukana tuli kaupan päälle ravistin. Drinkkien tekeminen kotona on yleistynyt, ja tietotaidon määrä on selvästi noussut (ja tästä ovat myös ammattilaiset kertoneet samaa; asiakkaat tilaavat vaativampia drinkkejä ja laajemmalta skaalalta kuin aiemmin). Ihan saman ilmiön olen huomannut huonekasviharrastuksessa. Ihmiskunta kehittyy
Ravistimia on monenlaisia, mutta pääasiassa ne voidaan jakaa viiteen eri kategoriaan.
Sekoittelusta voisi puhua paljon enemmänkin, ja tuossa Lassen lainauksessa Anu Hopia lyhyesti sivuaa aihetta.
Näillä ajatuksilla kohti viikonloppua!
Treenailin viikonloppuna, mutta niistä drinkeistä ei yksikään ollut mikään mullistava kokemus. Vähän sellainen on rajani tässä ketjussa. Mutta tänään on taas perjantai, joten katsotaan mitä tapahtuu. Huominen vierähtää yhden kaverini häissä, joten miksologia jää tähän iltaan tältä viikonlopulta.
Puhutaanpa vähän termeistä. Oma erittäin subjektiivinen näkemykseni on se, että miksologi on henkilö, joka ymmärtää drinkkejä molekyylitasolla ja osaa luoda jotakin uutta. Siksi se, että Insta-profiilini on mixologymika, on samanlaista huumoria kuin toinen Insta-profiilini, kasvikeisari. Kyllä minä drinkkien sekoittamisen ja huonekasvien hoitamisen perusteista jotakin ymmärrän, mutta olen kaukana miksologista tai mistään hiivatin keisarista
Baarimestari on hyvä termi. Jos joku on töissä keskikaliakuppilassa vääntämässä hanaa, hän tuskin itsekään ajattelee itseään baarimestarina. Sellainen hän silti virallisesti on. Mutta jos joku on töissä vaikka Tiimassa, hän on kaikkien mielestä baarimestari. Ne baarimestarit kisaavat jatkuvasti ja vieläpä menestyvät. Tiima on maamme tasokkaimpia drinkkibaareja.
Ketjun alkupäätä ja sinne kirjoittaneita en muista, eikä sillä ole nyt väliä, mutta viime aikoina ketjuun kirjoittaneista @Jorge on se, jota minä kutsuisin baarimestariksi, kotibaarimestariksi jos tarkkoja olemme, ja mehän olemme. Äijällä on kokemusta ja näkemystä. Hänen soisi kirjoittavan tähän ketjuun paljon useammin
Aion muuten lähiaikoina kokeilla Jorgen ohjeella inkiväärioluen keittämistä itse. Minäkin olen sitä mieltä, että ginger ale on lasten mautonta limpparia, ja ginger beer on sitten aikuisten juomaa. Jos itse saan päättää, join viimeisen ginger aleni muutama päivä sitten. Kumpikin on nimestään huolimatta alkoholitonta. Jorge on jakanut tuon ohjeen yhdessä pienessä, drinkkien sekoittamiseen tarkoitetussa WhatsApp-ryhmässä.
Pääsemme aasinsillan kautta ravistimiin eli kansankielellä sheikkereihin. Drinkkien rakentaminen on ihan jokaiselle tuttua: ainesosat yksinkertaisimmillaan vain kaadetaan juomalasiin. Sitten kun yhtälöön lisätään ravistin, puhutaankin jo vähän erilaisesta drinkkien sekoittelusta. Ravistimet ovat yleistyneet. Olen viimeisen vuoden sisällä nähnyt niitä ihan Cittareissa ja Prismoissa, ja kesällä yksi kaverini haki Alkosta pullon Cointreauta, ja sen mukana tuli kaupan päälle ravistin. Drinkkien tekeminen kotona on yleistynyt, ja tietotaidon määrä on selvästi noussut (ja tästä ovat myös ammattilaiset kertoneet samaa; asiakkaat tilaavat vaativampia drinkkejä ja laajemmalta skaalalta kuin aiemmin). Ihan saman ilmiön olen huomannut huonekasviharrastuksessa. Ihmiskunta kehittyy
Ravistimia on monenlaisia, mutta pääasiassa ne voidaan jakaa viiteen eri kategoriaan.
- Boston shaker
- kaksiosainen jossa pienempi osa on lasia - Tin-on-Tin shaker
- tällä on muitakin nimiä
- tätä kutsutaan erittäin yleisesti virheellisesti Boston shakeriksi - Kolmiosainen ravistin
- tilavuudeltaan pienempi kuin yllä mainitut
- englanniksi yleensä cobbler
- tämä on se, joka yleensä tulee mukana valmiissa baarimestarin työkalupakeissa; sain sellaisen työkalupakin ja sen mukana tällaisen ravistimen 20-vuotiaana joululahjaksi, ja taannoin löysin sen ravistimen ullakolta; nostalgiaa - Olen Pariisi
- tämä on kahden ensin mainitun ja kolmiosaisen yhdistelmä
- minä käytän nykyään tätä, koska saan sen parhaiten auki; ranteeni eivät ole enää täysin terveet, joten ravistimen avaamisen kanssa taisteleminen ei kiinnosta - kurkkupurkki
- mikä tahansa vastaava suljettu astia käy ravistimesta
Sekoittelusta voisi puhua paljon enemmänkin, ja tuossa Lassen lainauksessa Anu Hopia lyhyesti sivuaa aihetta.
Näillä ajatuksilla kohti viikonloppua!
-
- etupotkija
I see what you did there.
Minulla on Clas Ohlsonista ostettu kolmeosainen. Baareissa näkee paljon kahden vastakkain olevan metallimukin yhdistelmää. (Tin-on-tin tuossa listassa.)
Tuo kolmeosainen on tosiaankin sellainen, mikä pitää joskus avata työhanskoilla, joissa kitkainen kumipinta käpälissä. Kun joku muu taloudessa änkee osat liian tiukasti kiinni. Itse suljen vain niin, että nesteet pysyvät sisällä.
Käytän tuota ainakin seuraaviin: Negroni, sidecar, vodka martini. Sidecarin sheikkaan ja muut sekoitan. Bloody Maryn väsään suoraan pakastimesta otettuun paksuun 3,5 dl lasiin, kuten olenkin jo maininnut.
Tuo aiempi juttu sai minut lopettamaan vodka martinin sheikkailun. Nyt pyörittelen.
Minulla on Clas Ohlsonista ostettu kolmeosainen. Baareissa näkee paljon kahden vastakkain olevan metallimukin yhdistelmää. (Tin-on-tin tuossa listassa.)
Tuo kolmeosainen on tosiaankin sellainen, mikä pitää joskus avata työhanskoilla, joissa kitkainen kumipinta käpälissä. Kun joku muu taloudessa änkee osat liian tiukasti kiinni. Itse suljen vain niin, että nesteet pysyvät sisällä.
Käytän tuota ainakin seuraaviin: Negroni, sidecar, vodka martini. Sidecarin sheikkaan ja muut sekoitan. Bloody Maryn väsään suoraan pakastimesta otettuun paksuun 3,5 dl lasiin, kuten olenkin jo maininnut.
Tuo aiempi juttu sai minut lopettamaan vodka martinin sheikkailun. Nyt pyörittelen.
-
- etupotkija
Äijä siis ravistelee juomia, oikein! (jatkan WhatsAppissa)
Eilinen vierähti mahtavissa häissä, mutta perjantaina sekoittelin muutaman tosi maukkaan juoman. Näitä voin varauksetta suositella (ohje on siis aina heti drinkin nimen alla).
Eilinen vierähti mahtavissa häissä, mutta perjantaina sekoittelin muutaman tosi maukkaan juoman. Näitä voin varauksetta suositella (ohje on siis aina heti drinkin nimen alla).
-
- päähänpotkija
- Lauteille: Kesäkuu 2008
Jahas, kiitoksia palautteesta.Mika kirjoitti: ↑syys 22, 2023, 02.02
Itse näen itseni mauista kiinnostuneena ihmisenä; toki niin sanotusti "maistuu" joskus, mutta sen lisäksi pitää myös maistua hyvältä.
En nyt pidä itseäni minään mestarina, mutta kokkaamisen kautta (joskus vuosikymmeniä sitten olen saanut siitä palkkaakin) olen tutustunut makujen yhteensopivuuteen/harmoniaan ja se on cocktaileissa mielenkiintoinen pointti.
En välttämättä kokeile kaikkia mahdollisia IBA- listalla olevia cocktaileja; jo se, että niin suuressa osassa on merkittävässä osassa sokeriliemi, on hieman "meh"- juttu itselleni sekoitellessa. Hunajakin on mielenkiintoisempi, toisaalta haastavampi ainesosa, jos makeutta haluaa, mutta se vaikuttaa sitten myös kirkkaampien sekoitusten ulkoasuun.
Tuosta "Ginger Beer"- jutusta - se itse keittely lähti juuri makumaailmojen miettimisestä - olen juonut jo monta vuotta lähes päivittäin inkivääri- "teetä", jota Filippiineillä kutsutaan nimellä salabat; keitän sitä siis itse tuoreesta inkivääristä ja silloin tällöin laitan sekaan myös tuoretta kurkumaa.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ginger_tea
Maistoin sitten purkillisen jotain paremman makuista ginger beer- juomaa (vai myytiinkö sitä ginger alena?) ja maku oli niin samankaltaista, joten ajattelin, että alan tehdä itse drinksuja tuosta salabatista. Eli whisky & ginger ale- versioon laitan sitä versiota salabatia, jossa on kurkumaa (makea/umami maku), skottiviskiä, hunajaa, tuoretta lime- tai kalamansimehua, appelsiini-Angosturaa sekä soodavettä.
Inkivääri ja kurkuma kuoritaan, murskataan ja keitellään hiljaa porisevassa 1,5 l:ssa vettä. Kurkumaa käsitellessä muistettava, että se värjää kaiken keltaiseksi. Ainekset eivät saa olla nahistuneita; se vaikuttaa sekä juoman näköön, että makuun.
Ainekset; nimettömässä lekassa hunajaa, Gatorade- putelissa valmista salabat- inkiväärijuomaa.
valmis drinksu.
Ginger beer, muuten, on alunperin käymisteitse valmistettu juoma, joten jos haluaisi leikkiä sankaria, voisi tehdä sitäkin jotenkin siman tapaan, mutta en ole kyllä vielä kokeillut; olen aika tyytyväinen siihen, miltä em. drinkki maistuu.
-
- etupotkija
Pistetään tänne sama, minkä laitoin yhteen whatsapp-ryhmään. Kokeilin nimittäin Myrttisen Suolakurkkulitkua Bloody Maryssa ja se oli yllättävän hyvä idea. Ennen sitä kokeilin votkaa ja litkua, 1/3 - 2/3 suhteella suurin piirtein. Koska se meni selvästi jatkoon, päätin uskaltautua kokeilemaan myös BM:ssä.
Bloody Mary suolakurkkuliemellä
3,5 dl lasiin
- sellerijauhetta hyvin vähän
- suolaa puoli teelusikallista
- mustapippuria hyvin vähän
- valkopippuria enemmän kuin mustapippuria
- tabascoa kolme heilautusta
- worcesteria melko vähän
- Stoli Gold 5 cl
- Suolakurkkulitku 4 cl
- Limemehu 2 cl
- Tomaattimehua loput
- Selleri sojottamaan
Kuten ennenkin, tuossa järjestyksessä ja sekoitetaan suoraan lasiin.
Tämä meni ehdottomasti jatkoon.
Bloody Mary suolakurkkuliemellä
3,5 dl lasiin
- sellerijauhetta hyvin vähän
- suolaa puoli teelusikallista
- mustapippuria hyvin vähän
- valkopippuria enemmän kuin mustapippuria
- tabascoa kolme heilautusta
- worcesteria melko vähän
- Stoli Gold 5 cl
- Suolakurkkulitku 4 cl
- Limemehu 2 cl
- Tomaattimehua loput
- Selleri sojottamaan
Kuten ennenkin, tuossa järjestyksessä ja sekoitetaan suoraan lasiin.
Tämä meni ehdottomasti jatkoon.
-
- etupotkija
Syysloma on ihmisen parasta aikaa
Kommentoin ensin Jorgen yhtä ajatusta ihan selvyyden vuoksi.
Ja erilaisia liemiä tässä on viime päivinä tullut keiteltyä. Ensimmäinen oli lauantaina, kun keitin Jorgen ohjeella inkiväärijuomaa. Jorgen ohjeella, koska hän ei tosiaan ole sokerin suurin ystävä, siihen ei olisi tullut lainkaan sokeria Lisäsin 2 dl sokeria 1,5 litraan juomaa, ja siitä tuli juuri sopivan makea. Juoma itsessään oli jumalaista
Sitten keittelin maitosiirappia. Ensimmäinen yritys jäi sellaiseksi eikä kirkastetuksi versioksi, koska suodatinpapereiden kestävyys on mitä on, kun niitä liikuttelee. Seuraavana päivänä varustauduin paremmin. Maitosiirappi on inkiväärijuoman tavoin ihan uskomattoman hyvää
Keittelin myös suolaliuosta (merisuolaa 1:4 vettä). Seuraavaksi vuorossa ovat parit supermehut. Kerron tässä miten ne onnistuivat.
Suurin osa drinkeistä on aika keskinkertaisia, enkä siksi tee niitä uudestaan. Mutta jatkuvasti kun etsii ja kokeilee uusia drinkkejä, niitä täydellisiäkin löytyy aika usein. Viikonloppuna Three Storms Flip oli tällainen. Jos savuviskit maistuvat, voin lämpimästi suositella kokeilemaan
Kommentoin ensin Jorgen yhtä ajatusta ihan selvyyden vuoksi.
Mainittakoon että sokeriliemi (engl. simple syrup kun suhdeluku on 1:1; sokeriliemen nimi muuttuu kun suhdeluku muuttuu) on erittäin yleinen raaka-aine cocktaileissa riippumatta siitä, ovatko ne IBA:n listalla vai eivät.Jorge kirjoitti: ↑loka 5, 2023, 05.56 En välttämättä kokeile kaikkia mahdollisia IBA- listalla olevia cocktaileja; jo se, että niin suuressa osassa on merkittävässä osassa sokeriliemi, on hieman "meh"- juttu itselleni sekoitellessa. Hunajakin on mielenkiintoisempi, toisaalta haastavampi ainesosa, jos makeutta haluaa, mutta se vaikuttaa sitten myös kirkkaampien sekoitusten ulkoasuun.
Ja erilaisia liemiä tässä on viime päivinä tullut keiteltyä. Ensimmäinen oli lauantaina, kun keitin Jorgen ohjeella inkiväärijuomaa. Jorgen ohjeella, koska hän ei tosiaan ole sokerin suurin ystävä, siihen ei olisi tullut lainkaan sokeria Lisäsin 2 dl sokeria 1,5 litraan juomaa, ja siitä tuli juuri sopivan makea. Juoma itsessään oli jumalaista
Sitten keittelin maitosiirappia. Ensimmäinen yritys jäi sellaiseksi eikä kirkastetuksi versioksi, koska suodatinpapereiden kestävyys on mitä on, kun niitä liikuttelee. Seuraavana päivänä varustauduin paremmin. Maitosiirappi on inkiväärijuoman tavoin ihan uskomattoman hyvää
Keittelin myös suolaliuosta (merisuolaa 1:4 vettä). Seuraavaksi vuorossa ovat parit supermehut. Kerron tässä miten ne onnistuivat.
Suurin osa drinkeistä on aika keskinkertaisia, enkä siksi tee niitä uudestaan. Mutta jatkuvasti kun etsii ja kokeilee uusia drinkkejä, niitä täydellisiäkin löytyy aika usein. Viikonloppuna Three Storms Flip oli tällainen. Jos savuviskit maistuvat, voin lämpimästi suositella kokeilemaan
-
- päähänpotkija
- Lauteille: Kesäkuu 2008
No joo, siis selvennettäköön, että en laita sokeria siihen perusliemeen (salabat/inkivääritee) ja tosiaan juon sitä makeuttamattomana (kuten kahvin, teen yms., pääsääntöisesti). Toki siitä juomasekoituksia tehdessäni voin lisätä sokeria, mikäli sekoitus sitä kaipaa; en nyt ole sokeria ihan pannaankaan laittanutMika kirjoitti: ↑loka 19, 2023, 04.46
-
- etupotkija
Minulla tuo suhde sokeriin on sillä lailla jakautunut, että en niin kovin usein syö mitään makeaa, esimerkiksi leivonnaisia tai makeisia. Toki salmiakki on parasta
Drinkeissä sitten tykkään sokerista jopa siinä määrin, että aina välillä koen jonkin drinkin muuttuvan paremmaksi, jos siinä olisi sokerisiirappia (liemi on sanana sellainen, etten oikein välitä, joten vaihdan sen nyt noin). Itsekritiikkinä sanottakoon että tuo on vähän sukua "Lisää bassoa" -ajattelulle, joten aina mietin niitä makuja ja niiden harmoniaa muutenkin tuollaisissa tapauksissa. Mutta makeudesta tykkään ja sillä sipuli. Itseänihän varten minä näitä sekoittelen.
Erilaiset hapot ovat oma juttunsa miksologiamaailmassa. Tällä viikolla olen käyttänyt sitruunahappoa ja omenahappoa. Jälkimmäisen tilaamisessa avittivat @Mänzy ja @AlexMachine, kiitos
Tässä on yksi hyvä ja helppo artikkeli aiheesta:
https://www.liquor.com/alternative-acids-4843480
Drinkeissä sitten tykkään sokerista jopa siinä määrin, että aina välillä koen jonkin drinkin muuttuvan paremmaksi, jos siinä olisi sokerisiirappia (liemi on sanana sellainen, etten oikein välitä, joten vaihdan sen nyt noin). Itsekritiikkinä sanottakoon että tuo on vähän sukua "Lisää bassoa" -ajattelulle, joten aina mietin niitä makuja ja niiden harmoniaa muutenkin tuollaisissa tapauksissa. Mutta makeudesta tykkään ja sillä sipuli. Itseänihän varten minä näitä sekoittelen.
Erilaiset hapot ovat oma juttunsa miksologiamaailmassa. Tällä viikolla olen käyttänyt sitruunahappoa ja omenahappoa. Jälkimmäisen tilaamisessa avittivat @Mänzy ja @AlexMachine, kiitos
Tässä on yksi hyvä ja helppo artikkeli aiheesta:
https://www.liquor.com/alternative-acids-4843480
Seuraajat
AlexMachine • Bolo • Kari Aittomäki • Lasse Candé • Mjölnir • Mänzy • Panu Suominen • Pyrkele • saarikko • Teemu • Veepee