Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. :boxing2:

Vaivat

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Viestit: 864
Lauteille: Syyskuu 2009
Paikkakunta: Dengfeng
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Lääkeaineet urheilussa ja liikunnassa

Viesti Shaolinsi »

Tämä koski duloksetiinia, oli minulla kirjoitusvirhe:

Nyt puhutaan todennäköisyyksistä. Toki duloksetiini voi painon nousua aiheuttaa enkä ole sitä kiistämässä. Riski siihen on kuitenkin melko harvinaista. Se haittavaikutus tulee useammalle kuin yhdelle ihmiselle tuhannesta, mutta harvemmalle kuin yhdelle henkilölle sadasta. Painon lasku sen sijaan on paljon yleisempi haittavaikutus: (yleinen tarkoittaa ≥ 1/100, < 1/10). Tämän kirjoitin edellisessä viestissäni.

Korjasin lihavoidun sanan.

Edellinen viestisi: Ok. Toivon mukaan lähtee helpottamaan. Fibromyalgia on näin lääkärinkin näkökulmasta yksi epäkiitollisimmista hoidettavista vaivoista. Se aiheuttaa turhautumista puolin ja toisin valitettavasti. Helpommaksi asiaa ei tee, että monet fibromyalgiaa sairastavat kokevat olevan lääkäreiden vastapuolella. Näinhän se ei ole. Se on turhaa vastakkainasettelua. Kiitos kuitenkin näistä viesteistäsi. Viestisi herättivät ajatuksia minussa ja toi minulle potilasnäkökulmaa, jota en aina muista ajatella. Suosittelen kuitenkin edelleen harkitsemaan, että joko lopetat Triptylin tai käytät sitä säännöllisesti. Joko tai. Ei silloin tällöin. Sama koskee mm. gabapentiiniä ja pregabaliinia, joita monet määrääväät fibron kipuihin. Näissä jälkimmäisissä voi esiintyä kouristelua, jos niitä napsii Buranan tapaan tarvittaessa. (Ovat epilepsialääkkeitä --> vähentävät kouristelua --> satunnainen käyttö lisää kouristusriskiä).
Kuvake
Nommo
polveenpotkija
Viestit: 130
Lauteille: Maaliskuu 2021
Etulaji: Krav Maga
Sivulajit: kuntonyrkkeily
Takalajit: BJJ/lukkopaini-alkeet

Lääkeaineet urheilussa ja liikunnassa

Viesti Nommo »

Tärä nyt en mielelläni mainitse, mutta samapa kai tuo kun aikuisten(?) foorumilla ollaan, mutta alunperin söin Triptyliä 2007 - 2010 vulvodyniaan. Sain tuolloin käsityksen että sitä voi ottaa nimenomaan tarpeen mukaan. Tuossa vulvodyniassa, jos missä, oli aaltoilua ja oireisto paheni tiettyyn aikaan kuukautiskierrosta, tai tiettyjen "aktiviteettien" myötä.

Tuota kautta lääke siis oli tuttu, ja sen vuoksi uskalsin alkaa käyttämään sitä fibromyalgiaan. Fibrokin on, ainakin minulla, hyvin vaihtelevaa sorttia. Esim. vuodenajat vaikuttavat. Ja kumma kyllä siihenkin kk-kierto, tosin iän myötä alkanut olemaan kierto niin sekaisin, että selvää korrelaatiota ei enää ole niin havaittavissa.

Jostain syystä olen autoimmuunisairauspesäke. Sairastumisjärjestyksessä: allergiat, IBS, astma, vulvodynia, fibromyalgia, ihokeliakia tai gluteeniherkkyys.

Mutta jos minä saisin valita joko-tai, mieluummin olisin ottanut fibron tai vaikka nuo kaikki, mutta en nivelrikkoa. Se ottaa eniten päähän.

Jos tästä kirjoittelustani jotain idiksiä irtoaa, niin hyvä niin.
tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit: 2507
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Vaivat

Viesti tapsaattori »

Niin, olen täysin samaa mieltä siitä, että nivelrikko on jostain hyvin syvältä ja poikittain 😁

Mulla on ollut nivelrikko kumpaisessakin lonkassa (leikattu), ranteessa (leikattu), olkapäissä. Viimeksimainitusta tuli juuri vastaus magneetista:
-nivelkalvon tulehdusta, limapussin tulehdusta,
-olkanivelen rustopinnat kuluneet pois luukontaktiin asti
-lievää sijoiltaan menoa
-rustorenkaan repeämä
-lapaluun nivelpinnassa kystamuodostumista
-ac-nivelen artroosi
-hauiksen pitkän pään jänne "vähintään osittain" revennyt
-Supraspinatuksessa kaksi repeämää
-infraspinatuksessa tendinopatiaa
-olkaluussa runsasta kystamuodostumaa
-olkanivelessä tulehdusta

Ilmankos alkaa olla vaikea kamppailla. Mä oon niinku auto jossa on jotain perustavaa laatua olevia rakennusvirheitä ja ihan sama kuinka paljo pistää rahaa lisäosiin niin aina ilmestyy joku uusi vika. V1ttumainen ja jääräpäinen luonne sentään säilyy. This is the way! 💪
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit: 93926
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang

Vaivat

Viesti Mika »

Ylen aamu-uutissa esitettiin hyvä segmentti rasitusvammoista. Tässä on se sama kirjoitetussa muodossa.

https://yle.fi/a/74-20074351

Tuossa on käsitelty aihetta useammalta kannalta, mutta tuolta voisi poimia sen, että lasten ja nuorten nykyinen passiivinen elämäntapa aiempiin sukupolviin verrattuna on yksi syy rasitusvammoille. Nuorten kehot eivät vain kestä kovaa treenaamista.

#urheiluvammat #rasitusvamma
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit: 5297
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Vaivat

Viesti MikaM »

Se on nimenomaan näin. Treenit itsessään kovenevat ja materiaali (lapset) pehmenee. Alle 15 vuotiaiden selän rasitusmurtumat esim jääkiekossa katsomogallupin perusteella jyrkässä nousussa.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit: 2507
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Vaivat

Viesti tapsaattori »

Tässä esitellään suomalaisen LIITU tutkimuksen tuloksia ja kerrotaan nuorten liikuntavammoista ja niiden ehkäisystä. Liikuntatieteen tohtori Mari Leppänen selittää myös konkreettisella tasolla alkulämmittelyn merkityksestä ja antaa esimerkkejä miten se pitäisi tehdä. Tuossa on nyös mainittu keskivartalon hallinnan ja voiman vahvistaminen yhtenä seikkana.

Kompakti
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit: 3
Lauteille: Helmikuu 2024

Vaivat

Viesti Kompakti »

Moro,
oisko kellään neuvoja kipeytyvään nilkkaan?

Lajina nyrkkeily, tyylinä peek-a-boo. Tällä hetkellä mulla ei ole valmentajaa, mutta toivon löytäväni siihen ratkaisun ja pääseväni kunnolla jatkamaan treenaamista. Eli nyt treenaan vaan kuntoa, voimaa ym. itsekseni.

Mulla on lapsena toinen nilkka nyrjähtänyt. Ja lukemattomia kertoja sen jälkeen, kuitenkin vuosi vuodelta harvemmin. Viimeistä kertaa en edes muista. Kuitenkin tämän talven nilkka on ollut vähän väliä kipeä ja turvonnut. Mitään selkeää kipeyttävää tekijää en huomaa. Nilkka voi vähän paremmin, kun kävelen vapaa-ajalla paljasjalkakengillä (töissä jalassa samat turvakengät joita oon käyttäny vuosia).

Kyykätessä en nilkan ollessa kipeä pääse 90 astetta syvemmälle. Jalkaprässi ja kuntopyörä onnistuu. Shufflaaminen on vähän siinä ja siinä, kyllä se nilkkaa vähän lisää kipeyttää.

Ideoita nilkan kuntouttamiseen? Ideoita jalkatreeniin?
Kuvake
Eppu
kylkeenpotkija
Viestit: 3344
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Hattula
Etulaji: Holismi
Takalajit: Taekwondo, BJJ/SW

Vaivat

Viesti Eppu »

Tervetuloa lauteille! Minun suositukseni aina on hakeutua liikuntafysioterapeutin/lääkärin pakeille. Ensimmäiset osaavat kartoittaa mistä vaivoissa saattaa olla kyse, ja neuvovat miten kuntoutetaan, jälkimmäiset osaavat pistää kuvauksiin ym. joissa selviää sellaista tietoa, mitä ei fyssarin kartoituksella voi varmaksi nähdä.
"10 physical skills are: cardiovascular/respiratory endurance, stamina, strength, flexibility, power, speed, coordination, agility, balance, and accuracy. You are as fit as you are competent in each of these 10 skills."
Treenipäiväkirja

Erik Sandström
Mestaritehdas Oy
Instagram/Facebook
tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit: 2507
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Vaivat

Viesti tapsaattori »

Nilkkatuesta saattaisi olla myös apua vaivaasi ja siihen että voisit kenties jatkaa harjoittelua, ainakin jollain tapaa. Varmaankin em. liikuntafysioterapeutti ymmärtää niistä parhaitin.

Taloudellinen vinkki: terveysasemilla on usein ns apuvälinevuokraamo missä on kattavasti laadukkaita niveltukia ja niitä vuokrataan ilmaiseksi, yleensä määräajaksi, mutta siinäpä ehtii nähdä että toimiikp ja ostaa sitten vaikka oman jos kokee tarpeelliseksi
Kompakti
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit: 3
Lauteille: Helmikuu 2024

Vaivat

Viesti Kompakti »

Kiitos vastauksista!
Kuvake
terssi
kylkeenpotkija
Viestit: 2909
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Tampere

Vaivat

Viesti terssi »

Kai olet kokeillut ihan voimatreeniä nilkkanivelelle?

Käytännössä siis pohjenousuja (mahdollisimman pitkä liikerata, pikku pause pohjevenytyksessä ja loppuojennuksessa) lähelle failurea useampi sarja.

Supersettinä sitten nilkan koukistusta vaikka näin:


Vaikka pari kertaa viikossa alkuun. Liikkuu se nilkka muihinkin suuntiin, mutta tuolla pääsee alkuun. Jos ei ole vaikkapa kokeillut ihan perustylsää nilkan bodausta vielä, niin se on kyllä tod. näk. varsin hyödyllistä.
I'm like the man who singlehandedly built the rocket and went to the moon. What was his name? Apollo Creed?

http://www.facebook.com/tjjkproteam
Kompakti
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit: 3
Lauteille: Helmikuu 2024

Vaivat

Viesti Kompakti »

Kiitos vinkistä! Mä otan ton treeniohjelmaan :)
Kuvake
terssi
kylkeenpotkija
Viestit: 2909
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Tampere

Vaivat

Viesti terssi »

Juu ei mitään.

Ja jos teet vain yhden pohjenousuliikkeen, niin tee polvi suorana pohjenousuja. Silleen, että kantapää laskeutuu kunnolla alemmaksi kuin varpaat. Eli jollain korokkeella.

Kotioloissa tähän tyyliin:

Kuva

Voi progressoida yhden jalan versioon, kunhan voima- ja liikkuvuus kasvavat.

Jos käyt kuntosalilla niin vaikkapa tähän tyyliin:

https://www.fitnesstukku.fi/pohjeprassi-seisten.html

Monipuolisuutta saa sitten lisäämällä polvi koukussa pohjenousuja. Kuntosalilla pohjekoneessa istuen, kotona syväkyykystä pohjenousuja


tai askelkyykkyasennosta pohjenousuja.
I'm like the man who singlehandedly built the rocket and went to the moon. What was his name? Apollo Creed?

http://www.facebook.com/tjjkproteam
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit: 19109
Lauteille: Helmikuu 2005

Vaivat

Viesti Jussi Häkkinen »

Ja tuohon vielä kunnon pysähdys alhaalla. Ei pomppua.

Teen vyön kanssa smithissä voiman lisäämiseksi. Siksi vyö, että voi kuormata kunnolla. Alkuun ilman painoja, mutta pohkeen maksimi on, kropan siihen tottuessa, jotain naurettavaa - minulla menee 3/4 kyykkymaksimista toistoina. Alkuun haetaan tietysti lihastuntumaa.

Myös jalkaprässissä voi tehdä pohkeita.

Muistetaan myös ne vastalihakset, joita valtaosa ei treenaa lainkaan.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Eppu
kylkeenpotkija
Viestit: 3344
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Hattula
Etulaji: Holismi
Takalajit: Taekwondo, BJJ/SW

Vaivat

Viesti Eppu »

Liikuntabiologi Tuomas Rytkönen kirjoitteli muuten aivan hiljan instagramin puolella, että pohkeiden voiman parissa vietetty aika kannattanee käyttää suorin jaloin.

"10 physical skills are: cardiovascular/respiratory endurance, stamina, strength, flexibility, power, speed, coordination, agility, balance, and accuracy. You are as fit as you are competent in each of these 10 skills."
Treenipäiväkirja

Erik Sandström
Mestaritehdas Oy
Instagram/Facebook

Seuraajat

airakti
Anapiros
ClintJaylo312
Kuvake
Eppu
Kompakti
Kuvake
Nommo
Kuvake
terssi